چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

دستگیری ده ها فعال سایبری و فیلتر کردن میلیون ها سایت و وبلاگ در ایران

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد مسائل حقوق بشر در ایران در گزارشی کوتاه در مورد سانسور اینترنت در ایران ابراز نگرانی کرده است.

احمد شهید در این گزارش که در سایت ویژه خود منتشر کرده است, ابراز داشته است: اکنون وضعیت سانسور اینترنت و فعالیت های رسانه ای و روزنامه نگاری در ایران بسیار وخیم است و اکنون 16 فعال سایبری و انترنتی در زندانهای جمهوری اسلامی بسر می برند و امکان دارد آمار واقعی بسیار بیشتر از این باشد.

وی همچنین می گوید, ماه پیش در اجلاس سالانه گفتگوی مجازی دانشگاه مسائل جهانی مانک در شهر “تورنتو” شرکت کرده ام, مکانی که نمایندگان کشورها و اعضای جمعیت های مدنی, دانشگاه و بخش خصوصی در مورد امنیت و مدیریت اینترنت بحث و مشاوره کردند.

در ادامه گزارش احمد شهید آمده است: در ایران که رسانه و روزنامه و وبلاگ و فعالیتهای دیگر اینترنتی در وضعیت وخیمی می باشند, سانسور اینترنت و فعالیت فضای مجازی ضمن محدودیت خطر جانی نیز به دنبال دارد.

وی می افزاید: اکنون 16 فعال سایبری در زندانهای جمهوری اسلامی می باشند و اکثر آنان به دلیل انتشار خبر و اطلاعات و مدیریت سایت و وبلاگ دستگیر شده اند.

اکنون میلیونها سایت و وبلاگ در ایران فیلتر و به غیر قانونی بودن و ضد حکومتی متهم می باشند. طبق تحقیقات صورت گرفته که سال 2013 انتشار یافته است, تعداد زیادی سایت و وبلاگ که مضامین بهداشتی, علمی, فرهنگی, ورزشی و خبری و اطلاتی و حتی معاملاتی و تبلیغاتی در ایران فیلتر می باشند و بیش از 250 سایت در ایران که بیشترین خواننده را در سطح جهان دارا می باشند فیلتر شده و همچنین سایتهای ارتباط جمعی همچون “فیسبوک, تویتر, گوگل پلاس” و … نیز فیلتر می باشند.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.