پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

مبتلا شدن 5 هزار نفر به ويروس “HIV ” در استان کرمانشاه

بر اساس آمارهای غیر واقعی، حدود ۵ هزار نفر در استان کرمانشاه به ویروس HIV مبتلا هستند.

به گفته‌ی مسئول بخش بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه، بیشترین رده‌ی سنی مبتلایان ویروس “اچ آی وی” از طیف سنی ۲۵ تا ۳۵ سال را شامل می‌شود.

“حسین بیگلری” مسئول بخش بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه اعلام کرد: بسیاری از زنان و مردان مبتلا به ایدز به دلیل ترس از “انگ اجتماعی” حاضر به انجام تست نبوده و این خود باعث شده که ۹۱ درصد مبتلایان شناسایی شده مردها باشند.

این مقام مسئول در امور بهداشتی و درمانی استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۵ هزار مبتلای ویروس HIV در استان اظهار داشت: بیشترین راه انتقال ویروس از طریق “اعتیاد تزریقی” انجام شده و در حدود ۱۹ درصد نیز از طریق “ارتباط جنسی محافظت نشده” منتقل می‌گردد.

بیگلری با اذعان به اینکه آمارهای یادشده “بیانگر واقعیت کامل جامعه نیستند” تصریح کرد: تعداد مبتلایان به ویروس اچ آی وی در ایران تا تابستان ۹۳ در حدود ۳۵ هزار و ۱۵۹ نفر است.

در همین ارتباط “علیرضا جهانبخش” متخصص بیمارهای عفونی در کرمانشاه از رعایت نکردن اصول بهداشتی در دندانپزشکی‌ها و آرایشگاه‌ها ابراز نگرانی نمود.

پیشتر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد مبتلایان به ویروس اچ آی وی در استان سنندج را حدود ۶۲۰ نفر عنوان کرده بود.

دکتر “امید زمانی” متخصص بیماری‌های رفتاری و ایدز نیز در صفحه‌ی شحصی خود در شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک تعداد افراد مبتلا به ویروس HIV را حدود ۹۰ تا ۱۱۸ هزار نفر عنوان کرده است که ۳۰ درصد از آنان زنان می‌باشند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

یەک بۆچوون

  1. منبع؟ نیسان نیوز؟

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.