سێ شه‌ممه‌ 19 ئازار 2024

زنان کورد , سیمای مقاومت و استقامت /رشید علیزاده

زنان که نیمی از جامعه جهانی را تشکیل می دهند (مخصوصا خاورمیانه ) به درازای تاریخ ستمکش ترین قشر جامعه بوده اند . زنی که اولین معلم تاریخ هر انسان و اساس پرورش بوده و هست . زن موجودی لطیف , که زادگاه عشق و محبت انسانی است و در همان حال یکی از استثمار شوندگان تاریخ بشری , که نه هر افکار دین با تمام قدرت آن را به حاشیه می راند و استثمار می کند بلکه دنیای سرمایه داری یک قطب دیگر از این استثمارگران است که زن را با متودی دیگر این ستم کشی را گسترش داده و می دهد, که این بحث خارج از حوصله این نوشتار است :
وقتی به تاریخ زنان کوردستان رجوع می کنیم به واقعیتی پی می بریم که در جامعه کردستان نه هر امروز که زن نسبتا جایگاه والائی در جامعه اکراد داشته بلکه توازن قدرت را در گذشته ها تا به امروز در جامعه کوردستان به همراه د داشته است که نمونه های آن را در تاریخ و حال قابل اثبات است وشواهد ی دال بر اینکه زن کورد نه هر در کار روزانه ، بلکه همتای مردان در کار گروهی و مشارکتی خارج از خانه ، کشاورزی گله داری و … شرکت نموده و امروز هم کماکان این مشارکت را در این برهه از تاریخ ادامه داردهر چند این مشارکت در نورم جهانی بی کم و کاست و عاری از عیب ونقص نبوده است. و چه بسا نامدارانی در آن رشد ونمو کرده اند وبه دلیل اینکه در درازای تاریخ , از طرف حکومت مرکزی جامعه اکراد مورد ستم کشی واقع شده اند و زنان همسو با دیگر معضلات ستم کشی بر جامعه کردستان , هیچ گاه زمینه ارتقا و رشد ونموی آنان فراهم نشده آن طور که شایسته و سزاوار است جایگاه خویش را باز یابند .
در دهه های گذشته در تمام نواحی کوردستان ( به جز احزاب اسلامی ) احزابی بودند و هستند که در شرایط معینی ازتاریخ , زنان در صف اول , در تقابل با افکار سیاه اندیش و نظام های پوسیده و جور و ستم قرار گرفتند و امروز کماکان درمقابل سیه اندیشان در این مسیر در حال مبارزه و کارزارند .
چه بسا شیر زنانی که آن روز در نبردها حماسه ها آفریدند و فهرمانانه در صفوف نوآوری و خلاقیت جانفشانی کردند ولی به دلیل انسداد مرزها و مسدود کردن فضای اطلاع رسانی و نبود امکانات انترنتی , این حماسه ها هم چون افسانه ای در میان عامه مردم در تمام نواحی کوردستان دهان به دهان بازگو شده است. و چه بسا شیر زنانی بودند و هستند که امروز فرصتی برایشان مهیا شده است که استقامت و جانفشانیها و حماسه های آن دوران را به صفحه نگارش در آورند وبه تصویر بکشند.
اگر چه بینش قهقهرا و بربریت ارتجاعی و پس مانده مذهبی که بیش از چهارده قرن و نیم در مقابل زنان همانند جوامع همجواراسلامی , تاثیرات مخربی بر زنان تحت تسلط داشته و زنان کوردستان هم از این بلای خانمان سوز بی نصیب نبوده اند اما نکته تمایز زنان جامعه کوردستان , با بلادهای اسلامی در این است که فرهنگ و بینش اسلامیزم با آن همه منبر و مسجد و تبلیغات و هزینه کردن در جامعه ,هیچ گاه نتوانسته آن طور که در بلادهای دیگر بر زنان حاکم است بر زنان کورد تسلط کامل داشته باشد وبتواند بر روی آن سایه افکند همانطور که در تسلط بر جامعه کورد عاجز و ناتوان بوده است در برابر زنان هم در عجز وناتوانی بسر برده است. این تمایز را می توان در نحوه پوشش شخصی و مشارکت در کار گروهی مدنی و سازمانی و حزبی و….و میدانهای جنگ به اثبات رسانده است . با این اوصاف زن کورد را می توان همیشه و در همه حال زنده تر از بقیه زنان جوامع اطراف به تصویر کشید . علت اصلی آن جور وستمی بوده که به صورت مداوم توسط حکومت های مرکزی ؛ که طی سالیان درازی فرصت هر گونه پیشرفت و شکوفائی را در تمام ابعاد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را از جامعه کوردستان که نیمی آز آن زنان تشکیل می دهند ستانده است و با عث بوجود آمدن انگیزه نبرد همه جانبه بر علیه افکار مرتجع وپوسیده مرد سالاری شده است که کماکان این نبرد را تمام نواحی کوردستان شاهد وناظر آن بوده و هستیم .
امروز شاهد و ناظر زنان راست قامت کورد هستیم که چگونه در تقابل با حاکمین جور وجنایت و افکار پس مانده های مرتجعین در هر بخش از کورد ستان با اراده ای فولادین برای زنده ماندن و ماندن برای کرامت انسانی و آزادی و برابری با تمام وجود چه در سازمانهای مدنی و غیر مدنی هم دوش با مردان در این راه سمبل و سیمای زنان کورد را برای خلق حماسه ها و برگه ای دیگر از مقاومت و حماسه را در تاریخ جامعه اکراد به تصویر می کشند و به پس مانده ها و عقبه قهقرای تعصب , توانائی خویش را به نمایش می گذارند که نه ما موجودی ناقصه الخلقه نیستیم بلکه مظهر ایستادگی و مقاومت و در همان حال سرچشمه محبت و عشق کرامت انسانی هستیم .
نماد واقعی امروز زن کورد را در کوبانی می بینیم که چگونه دختران و زنان کوبانی خلق آور حماسه های هستند حماسه ای که کوبانی را برای داعشیان دوزخی کرده اند که هیچ گاه از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد . این مقاومت مقاومتی همه جانبه است مقاومتی است که دوباره همانند دهه های پیشین به سیاه اندیشان و متعصبان جور وجنایت به اثبات می رساند که زنان کورد پرچم دار مبارزه با آدم کشان و تروریزم دولتی و پرچم دار زنان آزادی خواه است و نشان می دهند هیچ گاه زن کورد را نمی توان به انقیاد کشانید.
اگر اکراد بتواند حق تعین سرنوشت را برای خود رقم بزند ؛ به یقین زنان کورد هم می توانند نقش بالنده ای در جوار کشورهای منطقه برای زنان ایفا کنند و می توانند پرچمدار زنان را در کشورهای منطقه در استو بگیرند . بنا بر این بر هر زن آزاده ای واجب است که همگام با زنان کورد از هر نواحی کردستان با تمام نیرو از خواسته های آنان و همگام از زنان کوبانی پشتیبانی کند.

9.11.2014

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.