سێ شه‌ممه‌ 30 نیسان 2024

استان کردستان تا 10 سال آینده زیر زباله دفن می‌شود

مدیرکل محیط‌زیست استان کردستان (سنه) گفت: متأسفانه نبود برنامه‌ریزی مناسب، مدون و مستمر موجب می‌شود تا 10 سال آینده استان کردستا (سنه) زیر آوار زباله‌ها دفن شود.
به گزارش سايت حكومتي ایسنا”عبدالوحید ریاضی‌فر» در دومین جلسه‌ی کارگروه پسماند، اظهار کرد: نحوه‌ی جمع‌آوری، دفن غیر اصولی، عدم ساماندهی جایگاه، فقط انتقال و تلنبار کردن زباله‌ها و عدم فرهنگسازی از مهم‌ترین معضلات پسماند در استان است.
وی خاطرنشان کرد: تولید سالانه 359 هزار تن پسماند عادی و 870 تن پسماند پزشکی نشان می‌دهد باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز، برنامه‌ی مدون و مستمر، همکاری ارگان‌های ذی‌ربط به فکر دفع و بازیافت مناسب آن بود.
مدیرکل محیط‌زیست کردستان ادامه داد: باید این حرکت در استان کردستان نیز با شتاب بیشتری انجام شود و با فرهنگسازی و آموزش‌های علمی و عملی و البته مستمر به مردم در گام اول تفکیک زباله از مبداء و بازیافت آن در اولویت قرار گیرد.
در ادامه‌ی این جلسه نیز «شهاب محمدی»، معاون نظارت و پایش محیط زیست کردستان، به ارائه گزارش وضعیت کلی پسماند در استان به‌ویژه معضلات مهم آن پرداخت.
وی گفت: امحاء 20 تن سموم کشاورزی، آغاز تفکیک زباله از مبدأ در شهرهای بانه، دیواندره، دهگلان، سقز و قروه و بی‌خطرسازی بیش از 90 درصد پسماندهای عفونی از نکات مثبت پسماند در استان است.
معاون نظارت و پایش محیط‌زیست کردستان اظهار کرد: عدم اجرا طرح مدیریت پسماند از سوی شهرداری‌ها، عدم ساماندهی جایگاه‌ها شامل فنس‌کشی و خاکپوشی، نداشتن مدیریت شیرابه، آلودگی آب‌های زیرزمینی، عدم تهیه‌ی بانک اطلاعاتی و شناسایی پسماندهای عادی و ویژه، عدم شناسایی و جمع‌آوری پسماندهای بخش برق و الکترونیک از سویی شرکت توزیع برق استان و عدم شناسایی و مدیریت اصولی پسماندهای نفتی توسط شرکت پخش فرآوردهای نفتی کردستان از مهم‌ترین مصوبات جلسات پیشین است که از سوی ارگان‌های مرتبط محقق نشده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.