پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

برهان کمانگر و دلیر نصری از زندان سنندج آزاد شدند

برهان کمانگر و دلیر نصری، زندانیان سیاسی که در اردیبهشت ماه، از زندان سنندج به مرخصی اعزام شده بودند، با وصل مرخصی این شهروندان به آزادی، آن ها دیگر به زندان باز نخواهند گشت.

برھان کمانگر اسفند ٩٨ جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان کامیاران منتقل شد و اوایل اردیبهشت‌ماه ٩٩، از زندان کامیاران به زندان سنندج انتقال یافت. دلیر نصری نیز اوایل آبان‌ماه سال گذشته جهت تحمل دوران محکومیت یکسال حبس تعزیری خود بازداشت و به زندان سنندج منتقل شده بود.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، برهان کمانگر و دلیر نصری از زندان سنندج به مرخصی اعزام شدند. با وصل مرخصی این شهروندان به آزادی، آن ها دیگر به زندان باز نخواهند گشت.

برھان کمانگر در تاریخ ۱۵ مرداد ٩٨ بازداشت و مورخ ٢٠ مهرماه همان سال پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه‌ آزاد شد. این شهروند در تاریخ ١١ آبان‌ ٩٨ در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی، بدون حضور وکیل محاکمه شده و به اتهام عضویت در یکی از احزاب کردستانی مخالف رژیم اسلامی ایران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ۲ سال حبس کاهش یافت.

این زندانی سیاسی مورخ ٢٨ اسفند ٩٨ جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان کامیاران منتقل شد.

برهان کمانگر اوایل اردیبهشت‌ ٩٩، در اعتراض به مخالفت اداره‌‎‌ی اطلاعات کامیاران با اعزام وی به مرخصی، از طریق دوختن لب‌هایش به مدت چند روز دست به اعتصاب غذا زد و پس از مدتی به زندان سنندج منتقل شد.

دلیر نصری نیز در تاریخ ۲ مهر ۹۸، توسط نیروهای سپاه، در محل کارش بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در قرارگاه شهرام‌فر سنندج منتقل شد. بازداشت این شهروند همراه با تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی او صورت گرفت.

سپس وی در تاریخ مهرماه ٩٨، پس از پایان مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه ٢۵٠ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

این زندانی سیاسی اواخر سال ٩٨، در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی “سعیدی” محاکمه و از بابت اتهام عضویت در یکی از احزاب کردستانی مخالف رژیم اسلامی ایران و خروج غیرقانونی از کشور به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در نهایت در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۱ سال حبس از بابت اتهام نخست و جزای نقدی از بابت اتهام خروج غیرقانونی از مزر تغییر کرد. او نهایتا در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه ۹۹  پس از احضار و مراجعه به شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب سنندج، جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد.

دلیر نصری از اهالی روستای “تنگیسر” از توابع شهر سنندج است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …