سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

حسین کمانگر به تحمل ۱۵ سال زندان محکوم شد

حسین کمانگر، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج پس از حدود دو سال و سه ماه بازداشت موقت در شعبه یک بیدادگاه انقلاب اسلامی سنندج، توسط قاضی مرگ “سعیدی” به اتهام واهی #بغی از طریق عضویت در یکی از احزاب کردستانی اپوزیسیون رژیم اسلامی ایران، به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

خانوادت این زندانی سیاسی با تأیید این خبر اعلام کردند: “روز شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ پس از مراجعه خانواده و وکلای حسین کمانگر به دفتر شعبه یک دادگاه انقلاب، صدور حکم ۱۵ سال حبس به صورت رسمی به آنها ابلاغ کرد.”

جلسه رسیدگی به پرونده ساختگی برای این زندانی سیاسی، با حضور وکلای وی، صالح نیکبخت و امیر احمدی روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۹ در شعبه اول بیدادگاه انقلاب سنندج، توسط قاضی مرگ “سعیدی” برگزار شد. در این جلسه فرمایشی، کیفرخواستی که از سوی دادستان جنایتکار کامیاران تنظیم شده بود با حضور نماینده وی قرائت شد و حسین کمانگر ضمن رد کلیه اتهامات مطرح شده، این سناریو را پرونده‌سازی اداره اطلاعات علیه خود اعلام کرد. در این بیدادگاه پس از اخذ آخرین دفاع حسین کمانگر به وکلای مدافع وی ۵ روز مهلت داد که کلیه مستندات و مدارک خود در این خصوص را به بیدادگاه ارائه دهند.

پیشتر در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۹، اولین جلسه بیدادرسی حسین کمانگر به اتهام “بغی” از طریق عضویت در یکی از احزاب کردستانی اپوزیسیون کرژیم اسلامی ایران در شعبه اول بیدادگاه انقلاب سنندج برگزار شده بود.

حسین کمانگر؛ ساعت ۱۱ شبِ شنبه ۱۵ دی‌ ماه ۱۳۹۷، بدون ارائه حکم قضائی با ضرب و شتم نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی در کامیاران بازداشت و به شکنجه گاه اداره اطلاعات در سنندج منتقل شد. نیروهای امنیتی رژیم اسلامی پس از بازداشت حسین کمانگر، مدت چند ماه وی را از ملاقات و تماس تلفنی با اعضای خانواده خود محروم کردند. اداره اطلاعات سنندج به‌ منظور اعمال فشار جهت واداشتن وی به همکاری و انجام اعترافات تلویزیونی، او را در بدترین شرایط تحت شکنجه قرار داده بود. همچنین در این مدت “نسرین نقدی” و “ناهید کمانگر”، همسر و فرزند حسین کمانگر بارها توسط اداره اطلاعات کامیاران احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

در زمان بازداشت این فعال محیط زیست، یک منبع آگاه درباره پرونده حسین کمانگر گفته بود: «وی به دلیل عضویت در حزب وحدت ملی بازداشت‌ شده است و سپس گفته‌ شده دلیل بازداشت وی همکاری با یکی از احزاب کردستانی و مشارکت در قتل راننده آمبولانس هلال احمر، “کوهسار فتحی” ( وی بدست افراد ناشناس ترور شده) بوده است».

در فاصله بین روزهای ۱۱ تا ۱۶ دی‌ ماه ۱۳۹۷، جلادان سرکوبگر رژیم، حسین کمانگر را به همراه تنی چند از فعالان محیط زیستی و مدنی به نامهای آمانج قربانی، بختیار کمانگر، مهدی کانی سوری، به رزان بابکری، زانیار ضمیران، فرهاد محمدی، فاضل قیطاسی، رضا اسدی، هادی کمانگر، رشید منتظری، عیسی فیضی در شهرهای مختلف کردستان بازداشت و برای بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کردند.

لازم به توضیح است که تمام بازداشت‌ شدگان محیط زیستی به‌ غیر از حسین کمانگر با تأمین وثیقه بصورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …