سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

پنج زندانی سیاسی از زندان نقده به مرخصی اعزام شدند

پنج زندانی سیاسی به نام های نادر ضیایی‌فر، علی آذربرزین، ظاهر پس‌وپیش (جولا)، کیوان نژادرسول و باپیر برزه از زندان نقده به مرخصی اعزام شدند. از میان این زندانیان نادر ضیایی‌فر و باپیر برزه پیش از این نیز یک بار دیگر از این زندان به مرخصی اعزام شده بودند.

روز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه ۹۹، پنج زندانی سیاسی به نام های نادر ضیایی‌فر، علی آذربرزین، ظاهر پس‌وپیش، کیوان نژادرسول و باپیر برزه از زندان نقده به مرخصی اعزام شدند.

نادر ضیایی‌فر فرزند محمد و اهل روستای ملاعیسی از توابع منطقه دشت بیل شهر اشنویه، در تاریخ ۲ شهریورماه ۹۹ جهت اجرای حکم حبس به زندان نقده منتقل شد. وی بار دیگر در تاریخ ۵ اسفندماه به مرخصی اعزام و ۱۰ اسفندماه با پایان مرخصی به زندان نقده بازگشت.

نادر ضیایی‌فر پیشتر توسط دادگاه انقلاب اشنویه به اتهام عضویت در یکی از احزاب کردستانی مخالف رژیم اسلامی ایران به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

بعلاوه علی آذربرزین ۵٧ ساله، فرزند محمد و اهل پیرانشهر، در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه ۹۹ جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان نقده منتقل شد.

آقای آذربرزین در تاریخ ۴ مهرماه ٩٧ از بابت اتهام همکاری با یکی از احزاب کردستانی اپوزیسیون رژیم اسلامی ایران توسط دادگاه کیفری پیرانشهر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

همچنین ظاهر پس‌وپیش ٣٢ ساله اهل روستای چیانه از توابع شهر پیرانشهر، در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۹۹، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان نقده شد.

آقای پس و پیش، در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه ۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مورخ ۱۹ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

وی در تاریخ ۲۹ دیماه امسال از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به نفع یکی از احزاب کردستانی اپوزیسیون رژیم توسط دادگاه انقلاب پیرانشهر به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد. حکم صادره با استفاده از تسلیم به رای به ۴۵ روز حبس کاهش پیدا کرد.

کیوان نژادرسول ٢٨ ساله، فرزند محمد و اهل روستای شین آباد از توابع شهر پیرانشهر نیز در تاریخ ۹ اسفندماه امسال جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان نقده شد.

آقای نژادرسول در تاریخ ۱۹ آذرماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مورخ ۱۷ بهمن همان سال از بابت اتهام همکاری با یکی از احزاب کردستانی مخالف رژیم اسلامی، توسط دادگاه کیفری پیرانشهر به ۵ سال حبس محکوم شد. حکم صادره در تیرماه ۹۸ در دادگاه تجدید نظر استان ارومیە به ۴ سال حبس تقلیل یافت. پس از آن، با اجرای مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش مجازات حبس تعزیری، حکم محکومیت کیوان رسول‌نژاد بار دیگر در دادگاه تجدیدنظر استان ارومیە به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

همچنین باپیر برزه فرزند عثمان از اهالی روستای چیانه از توابع شهر پیرانشهر در تاریخ ۱ مهرماه ۹۹ جهت اجرای حکم حبس، راهی زندان نقده شد. وی بار دیگر در تاریخ ۲۰ مهرماه امسال پس از ابتلا به ویروس کرونا از این زندان به مرخصی اعزام و در تاریخ ۲۱ آذرماه با پایان دوران مرخصی جهت ادامه تحمل حبس به زندان نقده بازگشت.

باپیر برزه در تاریخ ۱۹ آذرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بهمن‌ماه همان سال از بابت اتهام همکاری با یکی از احزاب کردستانی مخالف رژیم اسلامی بە تحمل ٨ ماه حبس محکوم و همزمان با صدور حکم با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. حکم صادره با شکایت وزارت اطلاعات در دادگاه تجدیدنظر استان ارومیە از ۸ ماه به ۴ سال حبس افزایش یافت. پس از آن، با اجرای مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش مجازات حبس تعزیری، حکم محکومیت باپیر برزه بار دیگر در دادگاه تجدیدنظر استان ارومیە به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …