پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

آزادی و اعتصاب دو زندانی سیاسی در ارومیه

صابر (رهبر) کمانی، زندانی سیاسی امروز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه به صورت زودهنگام از زندان ارومیه آزاد شد. صابر کمانی تیرماه ۹۸ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ۵ سال زندان محکوم شد. این حکم پس از تسلیم به رای و اعمال قانون کاهش مجازات نهایتا به یک سال و ۹ ماه زندان کاهش پیدا کرد.

آزادی صابر کمانی با اعمال بخشنامه ای به صورت زودهنگام و پیش از اتمام دوره محکومیت وی صورت گرفته است. گفته می شود اعمال این بخشنامه موجب آزادی زندانیانی می شود که کمتر از یک سال و شش ماه از دوره محکومیت آنان باقی مانده است.

صابر کمانی به همراه کامران کمانی در تاریخ ۱۹ تیرماه ۹۸ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد.

وی مدتی بعد توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام “عضویت در یکی از احزاب کردستانی مخالف رژیم اسلامی ایران” به ۵ سال زندان محکوم شد. این محکومیت با تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری تغییر و مجددا با اعمال قانون کاهش مجازات به ۱ سال و ۹ ماه تقلیل یافت.

صابر (رهبر) کمانی، فرزند قربان، ۲۶ ساله و متاهل است.

از طرفی دیگر، نائب (مسعود) حاجی پور، زندانی سیاسی اهل ارومیه و محبوس در زندان مرکزی این شهر از روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان علیرغم شکستگی ایمپلنت پا اعتصاب غذا کرد. روز یکشنبه برای پنجمین بار طی ماه‌های اخیر از اعزام این زندانی سیاسی باوجود وقت قبلی بیمارستان ممانعت به عمل آمد. نائب حاجی پور پیشتر در پی تصادف رانندگی تحت جراحی قرار گرفته و در یکی از پاهایش ایمپلنت استفاده شده بود که در دوران حبس شکسته شده است.

این اعتصاب در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و محرومیت از اعزام به بیمارستان علیرغم شکستگی ایمپلنت پا صورت گرفته است.

عدم اعزام این زندانی به بیمارستان در حالی است که هربار مجوز اعزام او صادر و با هماهنگی قبلی توسط خانواده وقت بیمارستان گرفته شده است.

نائب حاجی پور در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی پس از ۱ ماه با پایان مراحل بازجویی به خوابگاه ۱-۲ زندان ارومیه و نهایتا روز شنبه ۸ آذرماه به بند سیاسی این زندان منتقل شد.

نائب حاجی پور آذرماه امسال توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام عضویت در یکی از احزاب کردستانی مخالف رژیم اسلامی ایران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …