پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

رستم ارکیا با پایان مرخصی به زندان بازگشت

رستم ارکیا زندانی سیاسی کرد اهل ماکو با پایان مرخصی به زندان یزد بازگشت. او اوایل بهمن به مرخصی اعزام شده بود. این شهروند روز ۱۱ دی‌ماه ۸۵ بازداشت و نهایتا به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کردستانی به ۲۰ سال حبس و تبعید به زندان یزد محکوم شد. این زندانی سیاسی در سال ۸۹ به زندان یزد تبعید شد.

“رستم ارکیا” زندانی سیاسی اهل ماکو با پایان مرخصی به زندان یزد بازگشت. او اوایل بهمن ۹۹ به مرخصی اعزام شده بود.

وی پیش از این در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده بود.

این زندانی سیاسی، یک بار دیگر هم خردادماه ۹۹ به مرخصی اعزام شده و با پایان مرخصی، تیرماه به زندان یزد بازگشته بود.

رستم ارکیا روز ۱۱ دی ماه ۸۵ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و بلافاصله به بازداشتگاه سپاه پاسداران در ارومیه منتقل ‌شد.

ایشان روز ۵ آذرماه ۸۷ در دادگاه انقلاب شهرستان خوی به ریاست قاضی نوروزی به اتهام “محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کردستانی” به اعدام محکوم شد. این حکم پس از اعتراض، روز ۷ بهمن‌ماه ۸۸ در دادگاه تجدید‌نظر به ۱۰ سال زندان همراه با تبعید به زندان یزد کاهش یافت. با این حال نماینده‌ی دادستان ارومیه، به این حکم اعتراض کرده و خواستار تشدید حکم ‌شد. در نتیجه روز ۲۷ اسفند ۸۸ حکم از ۱۰ سال به ۲۰ سال زندان افزایش یافت.

رستم ارکیا خردادماه ۸۹ به زندان یزد تبعید شد. او روز ۱ آذرماه ۹۰ به علت عدم تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی، به همراه تعدادی از زندانیان در زندان یزد دست به اعتصاب غذا زد که پس از شش روز با موافقت مقامات برای تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی، این اعتصاب پایان یافت.

او در طول مراحل دادرسی به وکیل دسترسی نداشته است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …