پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

دو زندانی سیاسی در بلوچستان و اھواز اعدام شدند

صبح امروز شنبه ۱۱ بهمن، جاوید دهقان خلد، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. این زندانی سیاسی روز پنجشنبه جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شده بود. مصطفی نیلی، وکیل مدافع جاوید دهقان خلد رو پنجشنبه ۹ بهمن گفته بود “سه روز قبل رد اعاده دادرسی در سیستم ثبت شده” و قصد داشته که روز شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کند.

خانواده جاوید دهقان‌خلد موفق شدند روز گذشته، جمعه ۱۰ بهمن ماه، آخرین ملاقات را در زندان مرکزی زاهدان با وی انجام دهند.

وی در کیفرخواست به محاربه و عضویت و همکاری موثر با گروه های ضد رژیم جمھوری اسلامی متهم شده و بر این اساس حکم اعدام برای آقای دهقان‌خلد صادر شده است. سه روز پیش رد درخواست اعاده دادرسی در سیستم ثبت شد و قصد داشتم شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کنم.

اعدام این زندانی سیاسی درحالیست، کە طی ۴۰ روز گذشته ۱۷ زندانی بلوچ به دلایل مختلف در ایران اعدام شده اند.

همچنین پنجشنبه ۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، حکم اعدام علی مطیری زندانی سیاسی و بوکسور محبوس در زندان شیبان اهواز اجرا شده است.

علی مطیری، مربی حرفه‌ای بوکس و بوکسور نیمه‌حرفه‌ای در سال ۱۳۹۷ در شهر شیبان و منزل پدری‌اش توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

او متهم بود که دونفر از نیروهای بسیجی اهواز را در یک درگیری به قتل رسانده است اما به گفته یکی از هم‌بندی‌هایش، این ورزشکار وقتی اتهام‌ها را پذیرفته که بیش از یک سال در سلول انفرادی نگه‌داری شده و بارها مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته بود.

علی مطیری از روز شنبه ۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ همراه با جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و علی مجدم، ۴ نفر دیگر از زندانیان سیاسی در زندان شیبان اهواز با دوختن لب‌های خود اقدام به اعتصاب غذا کرده بود.

اعتصاب غذای این شهروندان در اعتراض به ممنوعیت ملاقات و بدرفتاری مسئولان زندان صورت گرفته بود.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …