چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

صدور دومین حکم اعدام برای شاکر بهروز، زندانی سیاسی در زندان ارومیه

شاکر بهروز، زندانی سیاسی در زندان ارومیه از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری این شهر به اعدام محکوم شد. شاکر بهروز در این پرونده به قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران متهم شده است. این زندانی سیاسی شهریورماه امسال در پرونده دیگر خود توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “بغی” و عضویت در کومله به اعدام محکوم شده بود.

شاکر بهروز، زندانی سیاسی در زندان ارومیه از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده توسط دادگاه کیفری این شهر به اعدام محکوم شد.

بر اساس این حکم که امروز شنبه ۶ دیماه به وی در زندان ابلاغ شده است، شاکر بهروز توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری ارومیه از بابت اتهام قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران و عضویت در کومله به اعدام محکوم شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ایشان در تاریخ ۱۶ آذرماه امسال در شعبه ۱ دادگاه کیفری ارومیه برگزار شده بود.

محکومیت این زندانی سیاسی در این پرونده در شرایطی است که ۱۲ نفر شهادت می‌دهند که شاکر بهروز در زمان وقوع قتل در مغازه‌ای در شهرک دیزج از توابع شهرستان ارومیه حضور داشته است. با این وجود دادگاه حاضر به شنیدن اظهارات شهود نشده است.

ماموران امنیتی خانواده همسایه شاکر بهروز که از اعضای سپاه پاسداران بود و چند وقت پیش کشته شده را تهدید کرده‌اند که اگر از شاکر بهروز به اتهام قتل شکایت نکنند حقوقشان از بنیاد شهید قطع خواهد شد.

همچنین بنا به گفته یک مطلع خانواده مقتول اعلام کرده‌اند از شاکر بهروز شاکی نیستند و او را قاتل وی نمی‌دانند و حتی اعلام کرده‌اند حاضرند این مسئله را در دادگاه شهادت دهند. از طرف دیگر شاهدان آقای بهروز همگی نامه نوشته و وکیل او نامه آنها را به دادگاه ارائه داده و گفته‌اند حاضرند در دادگاه قسم بخورند و شهادت بدهند که شاکر بهروز در زمان وقوع قتل در مغازه بود و نه در مکان وقوع قتل. اما دادگاه بدون حضور شاکیان پرونده و شاهدان شاکر بهروز، وی را محاکمه کرده است.

شاکر بهروز، در سال ۹۷ به عضویت یکی از احزاب کردستانی درآمده و شهریورماه همان سال با گرفتن امان نامه از اقلیم کردستان به ایران بازگشت. او پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۱۴ روز بازجویی آزاد شد. شاکر بهروز در تاریخ ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی به اتهام عضویت در حزب دموکرات بازداشت و روز شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ پس از تحمل حدود یک ماه بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان ارومیه منتقل شد.

این شهروند کرد اهل ارومیه در اردیبهشت‌ماه ۹۸ از زندان ارومیه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شد و در اسفندماه ۹۸ پس از حدود ده ماه به بند تلاش زندان ارومیه بازگردانده شد. آقای بهروز به دلیل شیوع ویروس کرونا پس از سپری کردن ۱۴ روز در بند تلاش و ۴ روز در بند امن این زندان نهایتا در تاریخ ۸ فروردین ۹۹ به بند سیاسی منتقل شد. شاکر بهروز در ماه پنجم بازداشت خود به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه منتقل و در آنجا پس از محاکمه‌ای که حدود سه دقیقه به طول انجامید، حکم ۵ سال حبس به اتهام عضویت در حزب دموکرات به وی ابلاغ شد.

شاکر بهروز مجددا در پرونده‌ای که بهار امسال برای وی تشکیل شد، به بغی از طریق عضویت در کومله و قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران متهم شد.

پرونده شاکر بهروز در حالی که طی تمامی مراحل بازجویی با اتهام عضویت در حزب دموکرات در حال رسیدگی بود اما بهار امسال به اتهام بغی از طریق عضویت در کومله و قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران در منطقه مرگور ارومیه تغییر پیدا کرد.

شاکر بهروز در بازداشتگاه اطلاعات سپاه تحت بازجویی است و در شرایط نامناسبی بسر می‌برد. از طرفی نیروهای امنیتی جهت اخذ اعتراف اجباری به قتل یک عضو سپاه پاسداران، وی را تحت فشار و شکنجه قرار داده‌اند.

وی نهایتا شهریورماه امسال توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی علی شیخ لو  به اتهام بغی از طریق عضویت در کومله و قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران به اعدام محکوم شد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …