چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

روح‌الله زم اعدام شد

رسانه‌های رژیم اسلامی ایران از اجرای حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، خبر دادند.

طبق این گزارش‌ها٬ دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: «سحرگاه امروز شنبە ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ حکم اعدام روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه آمدنیوز اجرا و او به دار «آویخته شد».

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۸ آذر اعلام کرده بود که حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، توسط دیوان عالی کشور تایید شده است.

روح‌الله زم که در فرانسه زندگی می‌کرد، مهرماه ۹۸ در سفری به عراق بازداشت و به ایران تحویل داده شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی تیرماه امسال، در ۱۳ مورد اتهام‌های مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» را مصداق «فساد فی‌الارض» دانست و او را به اعدام محکوم کرد.

«جاسوسی برای فرانسه و اسرائیل» از جمله این اتهامات است ولی روح‌الله زم با رد همه آن‌ها تاکید کرد که او صرفا کار خبرنگاری می‌کرده است.

نهادهای بین‌المللی حقوق بشری در یکسال گذشته با ابراز نگرانی از احتمال شکنجه روح‌الله زم در زندان، به پخش «اعترافات اجباری» او از تلویزیون شدیدا اعتراض کردند.

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، تیرماه امسال صدور حکم اعدام توسط دادگاه انقلاب را «غیرقانونی» خواند و اعلام کرد که فرزندش در جریان محاکمه «از ابتدایی‌ترین حقوق خود» محروم مانده بود.

روح‌الله زم افزوده بود که فرزندش در جریان دادگاه «هیچ اختیاری برای دفاع کامل و جامع» از خود نداشته و این حق با «بخشنامه یک مقام قضایی به نفع تحقیقات جانبدارانه ضابطان و بازپرسان سلب گردیده است».

گزارشگران بدون مرز هم پیشتر حکم دادگاه اعدام برای روح‌الله زم، را «غیر قابل پذیرش» و دادگاهش را «ناعادلانه» خوانده بود.

گزارشگران بدون مرز، از قاضی ابوالقاصم صلواتی که ریاست دادگاه روح‌الله زم را بر عهده داشت، به عنوان «جلاد روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران» یاد کرده بود.

گفتنیست طی سال‌های اخیر، علاوه بر روح‌الله زم، شمار دیگری از مخالفان رژیم جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه دستگیر به و داخل ایران منتقل شده‌اند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …