چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

اعدام دومین متهم قتل صادق برمکی در زندان مهاباد

حکم اعدام دانیال دیوانی آذر، یکی دیگر از متهمان پرونده قتل “صادق برمکی” جوان مهابادی، به اجرا درآمد. روز دوشنبه هفته جاری، حکم اعدام کمال اصغری دیگر متهم این پرونده اجرا شد. پیشتر پرونده متهمان، پس از تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور به واحد اجرای احکام دادگستری مهاباد ارسال شده بود. دانیال زین العابدین، دیگر متهم این پرونده نیز که در زمان بازداشت تنها ۱۷ سال سن داشت، در فروردین ماه سال جاری به صورت پرابهامی در زندان میاندوآب جان باخت.

امروز چهارشنبه ۱۹ آذر، حکم اعدام یکی دیگر از متهمان پرونده قتل “صادق برمکی” جوان مهابادی، به اجرا درآمد.

هویت این زندانی “دانیال دیوانی‌آذر” عنوان شده است.

یکی دیگر از متهمان این پرونده به‌نام “کمال اصغری”، روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه، در زندان مهاباد اعدام شد.

پیشتر پرونده متهمان این پرونده، پس از تایید حکم اعدام آنها در دیوان عالی کشور به اجرای احکام دادگستری مهاباد ارسال شده بود.

در شهریور ماه ۹۶، کمال اصغری و دانیال دیوانی آذر و دانیال زین العابدین به همراه یک تن دیگر از بابت اتهام قتل صادق برمکی جوان مهابادی بازداشت شدند. ۲۲ خردادماه ۱۳۹۷، وکیل پرونده صادق برمکی از ابلاغ کتبی حکم دادگاه این متهمان خبر داد. بر اساس احکام صادره، کمال اصغری، دانیال دیوانی آذر و دانیال زین العابدین، به اعدام و نفر چهارم پرونده به تحمل ده سال حبس محکوم شد. این احکام در آذر ماه ۹۷ به تایید دیوان عالی کشور رسید.

از میان متهمان محکوم به اعدام دانیال زین العابدین، در فروردین ماه سال جاری به صورت پرابهامی در زندان میاندوآب جان باخت. پیکر وی روز پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹، به خانواده اش تحویل داده شد. علیرغم اصرار مراجع قضایی مبنی بر نسبت دادن مرگ این متهم به خودکشی در زندان، فرضیه های متفاوتی از جمله قتل وی مطرح شد.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

در دوره یکساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۵۶ شهروند اعدام شدند و ۹۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …