چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

چنگیز قدم خیری از زندان مسجدسلیمان به مکان نامعلومی منتقل شد

چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی کورد تبعیدی در زندان مسجدسلیمان به مکان نامعلومی منتقل شد. این زندانی به دلیل بیماری کلیوی و عدم رسیدگی مناسب پزشکی علیرغم نیاز به عمل جراحی در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

دیروز سه‌شنبه ٢٧ آبان ۹۹، چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجدسلیمان به مکان نامعلومی منتقل شد.

انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی در حالی است که بیماری کلیوی و نیاز مبرم وی به عمل جراحی در کنار عدم رسیدگی پزشکی باعث وضعیت نامناسب و مخاطره آمیز جسمی او شده است.

مردادماه سال جاری اداره اطلاعات کامیاران اعزام چنگیز قدم خیری، به مرخصی درمانی جهت انجام عمل جراحی را مشروط به همکاری وی با این نهاد امنیتی کرد. از سوی دیگر مسئولان زندان مسجدسلیمان نیز با اعزام او به بیمارستان و انجام عمل جراحی به بهانه شیوع کرونا در کشور مخالفت می‌کنند. این زندانی سیاسی به دلیل نارسایی و عفونت کلیه نیازمند عمل جراحی است و پزشکی قانونی اهواز و مسجدسلیمان نیز با نوشتن نامه‌ای بر ضرورت انجام عمل جراحی تاکید کرده‌اند.

او پیشتر در تاریخ ۲۱ آذرماه ۹۸ به مدت ۱۳ روز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و ممانعت اداره اطلاعات از اعزام وی به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده و در پی وعده مساعد مسئولان قضایی و ملاقات با خانواده به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

این زندانی سیاسی چندین بار به دلیل وخامت حال عمومی ناشی از نارسایی کلیوی به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده و بنا به تشخیص پزشک باید به مرخصی اعزام شود که اداره اطلاعات کامیاران از این امر نیز ممانعت به عمل آورد.

چنگیز قدم خیری متولد ۱۳۶۷ که در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود، پس از تحمل دو سال حبس به زندان مسجد سلیمان تبعید شد.

این زندانی سیاسی پس از برگزاری چند جلسه محاکمه توسط دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی “کومله زحمتکشان کردستان” به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

چنگیز قدم خیری پیشتر با تودیع قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی ۱۵ روزه اعزام شد. علیرغم تشکیل پرونده پزشکی در بیمارستانی واقع در شهر دزفول به دلیل سانحه‌ای که برای اعضای خانواده وی رخ داد قادر به انجام عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان نشد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …