سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

‍حوادث کاری در پنج ماه جان ۷۵۹ کارگر را گرفت

از ابتدای سال جاری هر روز حداقل پنج حادثه کار منتهی به مرگ در ایران به ثبت رسیده است. سقوط از بلندی که اغلب در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد بیشترین نقش را در مرگ کارگران در پنج ماه نخست امسال داشته است.

کارگران ساختمانی قربانیان اصلی حوادث کاری در ایران هستند.

سازمان پزشکی قانونی ایران در تازه‌ترین گزارش اعلام کرد: در پنج ماه نخست امسال ۷۵۹ کارگر بر اثر حوادث کار جانشان را از دست دادند. از این تعداد ۷۴۰ نفر مرد و ۱۹ تن زن بودند.

سقوط از بلندی که اغلب در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد نخستین عامل مرگ کارگران تا پایان مرداد امسال گزارش شده است. ۳۰۶ کارگر، (معادل ۴۰ درصد) با سقوط از بلندی جانشان را از دست دادند. ۱۸۴ کارگر نیز بر اثر اصابت جسم سخت که بازهم بیشتر در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد، فوت کردند. همچنین۱۱۱ کارگر نیز بر اثر برق گرفتگی، ۵۲ تن به دلیل کمبود اکسیژن و ۳۶ نفر به دلیل سوختگی در محل کار به کام مرگ رفتند. علت مرگ ۷۰ کارگر دیگر هم «دلایل دیگر» گزارش شده است.

براساس این گزارش آمار مرگ ناشی از حوادث کار در مقایسه با مدت مشابه یکسال قبل ۴,۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

حوادث منتهی به مرگ کارگران در حالی افزایش یافته که از ماه پایانی سال گذشته به دلیل شیوع کرونا شمار زیادی از کارگاه‌های ساختمانی و خدماتی فعالیت خود را کاهش داده یا به صورت کامل متوقف کردند.

سازمان پزشکی قانونی در بخش دیگری از این گزارش از کاهش ۱۱ درصدی مصدومان حوادث کار در پنج ماه نخست سال خبر داده است. براین اساس شمار مصدومان ارجاعی به این سازمان در این مدت ۱۰ هزار و ۴۰۲ نفر ثبت شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۱ هزار و ۶۹۹ نفر بوده است.

ایران یکی از حادثه‌خیزترین و خطرناک‌ترین مناطق برای کارگران به شمار می‌رود و به لحاظ ایمنی کار در رتبه ۱۰۲ قرار دارد. پزشکی قانونی و وزارت کار نیز تنها حوادث کاری که در محیط‌های تحت پوشش وزارت کار رخ می‌دهد را ثبت و گزارش می‌کنند.

سازمان پزشکی قانونی شمار کارگرانی که بر اثر حادثه کار در سال ۹۸ جان خود را از دست دادند ۱۷۵۳ نفر اعلام کرد اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرگ تنها ۷۲۶ کارگر را تائید کرد. در سال گذشته بیش از ۲۸ هزار و ۲۰۸ حادثه شغلی به سازمان پزشکی قانونی گزارش شد. وزارت کار اما مجموع حوادث شغلی را ۹۷۵۱ مورد اعلام کرد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …