عضو ستاد مقابله با کرونا: آمار رسمی مهندسی شده و غیرقابل اعتماد است‎

یکی از اعضای ستاد مقابله با ویروس کرونا در ایران، دولت جمهوری اسلامی را به «پنهان‌کاری» درباره شیوع این بیماری در کشور و ارائه آمار غیرواقعی از مبتلایان و قربانیان آن متهم کرد.

محمدرضا محبوب‌فر، اپیدمیولوژیست، در مصاحبه‌ای با روزنامه جهان صنعت که روز یکشنبه ۱۹ مرداد منتشر شده است، گفت که اعتقاد دارد آمارهایی که وزارت بهداشت ایران از تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا اعلام می‌کند، «یک بیستم آمار حقیقی است» و به آن نمی‌توان اعتماد کرد.

طبق آمارهای رسمی، تعداد کل قربانیان ویروس کرونا در ایران به ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر و تعداد کل بیماران مبتلا نیز به ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است، اما آمار غیر حکومتی حاکی از آن است کە تا کنون بیش از ٨٠ ھزار نفر در ایران بە دلیل ابتلا بە کرونا جانشان را از دست دادەاند.

اما آقای محبوب‌فر این آمار را «مهندسی‌شده» می‌نامد و می‌گوید که صرفا «بر اساس ملاحظات سیاسی و امنیتی به جامعه تزریق می‌شود».

با این حال مقامات رژیم اسلامی ایران همواره با رد این انتقادات گفته‌اند که مبنای آمار آنها تست‌های مثبت ویروس کرونا بوده و در این زمینه شفاف عمل کرده‌اند.

اما اعتقاد به «پنهان‌کاری» رژیم ایران در این زمینه تنها منحصر به منتقدان و مخالفان حکومت ایران نیست، بلکه تاکنون برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر نیز نسبت به صحت آمار رسمی تشکیک کرده‌اند از جمله غلامعلی جعفرزاده، عضو مجلس دهم شورای اسلامی، در آغاز شیوع گسترده این بیماری در کشور گفته بود که «آمار واقعی قربانیان خیلی بیشتر از این است».

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، نیز قبلا گفته است که آمار وزارت بهداشت از جان‌باختگان کرونا با آماری که اعضای شورای شهر در اختیار دارند همخوانی ندارد.

محمدرضا محبوب‌فر در این مصاحبه همچنین با انتقاد از دولت ایران در مواجهه اولیه خود با ویروس کرونا گفت که «دولت به دلایل سیاسی و امنیتی» شیوع این بیماری در کشور را برای مدت یک ماه «پنهان» کرد و در نهایت «بعد از مراسم ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس» تصمیم گرفت که آن را اعلام کند.

وی همچنین به انتقاد از تصمیم دولت حسن روحانی در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم پرداخت و او را به عدم توجه به نظر کارشناسان و متخصصان بهداشت و سلامت متهم کرد.

محبوب‌فر در نهایت هشدار داد که در صورت عدم قرنطینه شدید کشور ممکن است در پاییز شاهد موج بعدی بیماری باشیم و شمار قربانیان حتی «چهاررقمی شود».

ستاد مقابله با کرونا روز یکشنبه با صدور دستورالعمل نحوه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم را اعلام کرد که از جمله تاکید می‌کند مراسم باید در فضای باز برگزار شود. با این حال در روزهای اخیر اظهارنظرهای متعددی درباره موثر نبودن این توصیه‌ها در جریان عزاداری مطرح شده است.

از جمله مینو محرز،‌ عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس کرونا حدود ۱۰ برابر شده است، گفت که این پروتکل‌های بهداشتی «جلوی گسترس کرونا را در مراسم محرم نمی‌گیرد».

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …