سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

دبیرکل سازمان ملل: ۲۶ ثروتمند جهان به اندازه نیمی از کل انسان‌های دنیا پول دارند

آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل متحد روز شنبه در سخنان خود بر اين موضوع تاکيد کرد که به علت شکاف شديد نابرابری ، رقابت و عدم همکاری قدرت های بزرگ جهان برای مقابله با بيماری همه گير کرونا، دنيا دچار هرج و مرج شده است. وی با اشاره به نابرابری درآمدها گفت: «۲۶ ثروتمند جهان به اندازه نیمی از کل انسان‌های دنیا پول دارند.»

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه در سخنان خود بر این موضوع تاکید کرد که به علت شکاف شدید نابرابری ، رقابت و عدم همکاری قدرت های بزرگ جهان برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا، دنیا دچار هرج و مرج شده است. وی با اشاره به نابرابری درآمدها گفت: «اختلاف درآمدها کاملا واضح است به طوری که ۲۶ ثروتمند جهان به اندازه نیمی از کل انسان‌های دنیا پول دارند.» دبیرکل سازمان ملل دولت ها را به مبارزه با همه گیری نابرابری فراخوند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحده روز شنبه هشدار داد که جهان «در آستانه از هم پاشیدگی» هستیم.

وی شنبه ۱۸ ژوئیه (۲۸ تیر) در روز بین‌المللی نلسون ماندلا در کنفرانسی ویدئویی تاکید کرد که تنها « با یکدیگر می‌توانیم تهدید مشترک کووید-۱۹ را دفع کنیم.»

ایشان قدرت‌های جهانی را به نادیده‌ گرفتن نابرابری‌ها در نهادهای بین‌المللی متهم کرد اما گفت که همه‌گیری ویروس کرونا «فرصتی عمومی» برای ایجاد جهانی برابرتر و پایدارتر فراهم کرده است.

نامبرده افزود که کووید-۱۹ در حال نمایان کردن نابرابری‌های عمیق است و گفت: «ضروری است که از طریق یک قرارداد اجتماعی برای دورانی جدید با این همه‌گیری نابرابری مبارزه کنیم.»

گوترش با اشاره به این نکته که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ نقش مهمی در برجسته کردن نابرابری‌های رو به رشد داشته است، به افسانه در یک کشتی بودن همه انسان‌ها پرداخت: «در حالیکه همه ما روی یک دریا شناور هستیم، واضح است که برخی سوار بر کشتی‌های سوپریات هستند و برخی دیگر به بقایای کشتی روی دریا چسبیده‌اند.»

وی نابرابری را دارای اشکال مختلف معرفی کرد و افزود: «اختلاف درآمدها کاملا واضح است به طوری که ۲۶ ثروتمند جهان به اندازه نیمی از کل انسان‌های دنیا پول دارند.»
بيشتر بخوانید: کمیسر عالی سازمان ملل از احتمال اعدام بازداشت شدگان در ایران ابراز نگرانی کرد

آقای گوترش در عین حال در ادامه نابرابری‌ها تاکید کرد که در دنیای امروز افزایش شانس زندگی به عوامل دیگر مانند جنسیت، خانواده، پیشینه قومی، نژاد و حتی فرد که دارای معلولیت نیست نیز ربط دارد.

وی گفت: «حتی قبل از بیماری همه گیر کووید-۱۹، بسیاری از مردم در سراسر جهان متوجه شدند که نابرابری‌ها فرصت‌های زندگی آنها را کاهش می‌دهد. آنها دیدند که جهان از توازن خارج شده است. آنها دیدند که اقتصاد سیاسی منابع را به سوی اقلیتی با امکانات ویژه هدایت می‌کند.»

در روزهای پایانی سال گذشته صد اقتصاددان از سراسر جهان در نخستین گزارش مشترک خود اعلام کردند که «یافته ها گویای آنست که تقریبا در تمام نقاط جهان نابرابری درآمدی افزایش یافته است.» در این گزارش در باره نابرابری در خاورمیانه گفته شده: ۱۰ درصد ثروتمندترین ها در خاورمیانه ۶۰ درصد درآمد ملی را تصاحب کرده اند.

واکسن در اختیار “همه در هر کجا” در جهان قرار بگیرد.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به رقابت و تلاش مخرب برخی از کشورهای ثروتمند برای به انحصار گرفتن واکسن کرونا و تبدیل آن به ابزار فشار مالی و سیاسی علیه کشورهای فقیر ، هر گونه تلاش کشورها برای دزدیدن اطلاعات درباره تحقیقات مربوط به واکسن کروناویروس از رقبایشان را محکوم کرد.

به گزارش پرس اسوسیشن، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد، این “بسیار مهم” است که حقوق مالکیت معنوی در قبال دانشمندانی که به دنبال تولید یک واکسن هستند حفظ شود.

به گفته گوترش، این ضروری است در صورت تولید یک واکسن موفق، این واکسن در اختیار “همه در هر کجا” در جهان قرار بگیرد.
بيشتر بخوانید: گوترش: کرونا سونامی نفرت به راه انداخته است

این هشدار او بعد از آن مطرح شد که انگلیس، آمریکا و کانادا اخیرا گروهی از هکرهای مرتبط با سازمان اطلاعات روسیه را متهم به هدف گرفتن محققان واکسن از جمله در انگلیس در تلاش برای دزدیدن اطلاعات کار آنها کردند. روسیه این اتهام را رد کرده است.

گوترش می گوید: هر گونه جاسوسی مرتبط با واکسن ها محکوم می‌شود. به همین شکل ما هر سیاستی که به جای در نظر گرفتن واکسن به عنوان یک کالای عمومی جهانی متعلق به مردم و قابل دسترسی برای همه در هر جایی در جهان اختلاف آفرینی می‌کند را باید محکوم کنیم.

او ادامه داد: اینکه یک واکسن برای مردم هر کشور تولید شود و دیگران فراموش شوند امری غیرقابل قبول است.

گوترش عنوان کرد: این بسیار مهم است که مالکیت معنوی حفظ شود و هیچ کسی علیه هیچ کس دیگر جاسوسی نکند اما این همچنین مهم است یک واکسن در اختیار همه در هر جایی قرار گرفته و همه در هر جایی استطاعت آن را داشته باشند.

گوترش از این که کشورها در وحدت با یکدیگر با هدف مبارزه با ویروس شکست خورده‌اند اظهار تاسف کرده و این امر را ناشی از وضعیت از کار افتاده روابط میان بزرگترین قدرت های جهان همچون آمریکا، روسیه و چین دانست.

او تاکید کرد، ضروری است که کشورهای توسعه یافته تلاش بیشتری برای حمایت از کشورهای فقیرتر به خرج دهند در غیر این صورت تاوانی وحشتناک می‌پردازند.

تا کنون بیش از ۱۴ میلیون نفر در سراسر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر نیز در اثر ابتلا به این کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. سازمان ملل برای مقابله با این همه‌گیری و کمک به کشورهای فقیرتر درخواست کمک ۱۰.۳ میلیارد دلاری کرده است اما تنها توانسته است ۱.۷ میلیارد دلار از این رقم را تامین کند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …