سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

تایید حکم اعدام سە نفر از بازداشت شدگان ابان ٩٨ در دیوان عالی کشور

 تایید حکم اعدام سە نفر از بازداش شدگان ابان ٩٨ در دیوان عالی کشور

وکلای امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی از تایید احکام اعدام آنها در دیوان عالی خبر داده و افزوده‌اند که درخواست اعاده بازرسی و عفو ارائه کرده‌اند.

 بابک پاک‌نیا، یکی از این وکلا افزود، یکی از قضات دیوان، حکم را به دلیل آن که متهمان منکر اقاریر خود شده‌ بودند، تایید نکرده است. پاک نیا در توییتی با انتشار خبر تایید احکام، رسیدگی را واجد نواقص متعدد خواند. 

دو هفته قبل، برخی رسانه‌ها از تایید حکم اعدام سه معترض ناآرامی‌های آبان در دیوانعالی خبر دادند اما مقامات قضایی، این خبر را تکذیب یا تایید نکردند. وکلای پرونده گفته بودند که امکان دسترسی به پرونده موکلان خود را نداشته‌اند.

احکام بدوی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی که در جریان اعتراض‌های ۹۸ آبان دستگیر شده‌اند، چهار ماه و نیم  قبل از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده بود. دادگاه انقلاب این سه نفر را  به اتهام “مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام” به اعدام، ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم کرد

مصطفی نیلی یکی دیگر از  وکلای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری آبان ۹۸ – در توییتر خود اعلام کرد که حکم اعدام موکلانش در دیوان عالی کشور تایید شده است.

آقای نیلی همچنین گفته است که اجازه ورود در پرونده به او و دیگر وکلا داده نشده است.

این سه جوان معترض در اسفند ۱۳۹۸ با حکم ابوالقاسم صلواتی – قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب – با استناد به ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی محارب و مفسد فی‌الارض اعلام شدند و به اعدام محکوم شدند.

‌حال آن‌که اتهامات آن‌ها یعنی «گرفتن دوربین از دست ماموران» و «مشارکت در تخریب و تحریق» طبق قانون مجازات اسلامی، از مصادیق محاربه به شمار نمی‌رود.

همچنین امیرحسین مرادی (متولد ۱۳۷۳)، سعید تمجیدی (متولد ۱۳۷۱) و محمد رجبی (متولد ۱۳۷۳) به اتهام «مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب» به ترتیب به ۱۵ سال، ۱۰ سال و ۱۰ سال حبس و نیز هر یک به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

این شهروندان در جریان بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و وادار به اعتراف علیه خود شدند. آن‌ها در شرایط نامناسبی محبوس هستند

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …