سێ شه‌ممه‌ 9 نیسان 2024

عبدالرضا قنبری پس از ١٠ سال از زندان آزاد شد

عبدالرضا قنبری، معلم و زندانی سیاسی امروز یکشنبه ۲ دی ماه با پایان دوره محکومیت خود از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. آقای قنبری چند روز پس از وقایع موسوم به عاشورای سال ۸۸ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. حکم اعدام آقای قنبری مدتی بعد در دیوان عالی کشور نقض و به ۱۵ سال حبس تقلیل یافت. مدت محکومیت آقای قنبری نهایتاً شهریورماه امسال به ۱۰ سال حبس تقلیل یافت و با عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرده بود.

امروز یکشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۸، عبدالرضا قنبری، معلم و زندانی سیاسی با پایان دوره محکومیت خود از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

عبدالرضا قنبری چند روز پس از وقایع موسوم به عاشورای سال ۸۸ در مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کرد بازداشت و پس از حدود دو ماه بازجویی در بهمن ماه ۸۸ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام وی پس از چهار سال در دیوان عالی کشور نقض شد و در خردادماه ۹۲ توسط شعبه یک دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس محکوم شد. این حکم نیز در دادگاه تجدید به ۱۰ سال حبس کاهش پیدا کرد.

این معلم و نویسنده سپس در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۴ پس از تحمل بیش از ۶ سال حبس به دلیل حذف ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۵ که منجر به قبول اعاده دادرسی و بالطبع تعلیق اجرای حکم او شده بود، از این زندان آزاد شد.

با قبول اعاده دادرسی و بررسی مجدد توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه در شهریورماه ۹۶ حکم سابق وی نه تنها کاهش نیافت بلکه به ۱۵ سال حبس افزایش پیدا کرد. آقای قنبری در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۷ پس از حضور در دادسرای اوین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۸ زندان اوین منتقل شده بود. او در تاریخ ۱۹ آبان‌ماه ۱۳۹۷ از بند ۸ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

مدت محکومیت آقای قنبری نهایتاً در شهریورماه امسال از ۱۵ سال حبس به ۱۰  سال کاهش پیدا کرد. این حکم با عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۷ سال و شش ماه زندان کاهش پیدا کرده بود.

کتاب‌های “کند و کاو های ادبی”، “مار مرد” و نمایشنامه “غریبه‌ای در قونیه” از آثار عبدالرضا قنبری هستند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …