سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

ادامە اعتصاب غذای ۴ زندانی سیاسی در زندان مرکزی ارومیه

چهار تن از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان ارومیه، که از مدتی پیش جهت استیفای حقوق خود با طرح مطالباتی جداگانه دست به اعتصاب غذا زده بودند، کماکان در اعتصاب به سر می برند.

زاگروس پست:  چهار تن از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان ارومیه، بە نامهای ” مصطفی سبزی”، “قادر سلیمی”، “بشیر پیرماوانه” و “رحمی تورگوت” که از مدتی پیش جهت استیفای حقوق خود با طرح مطالباتی جداگانه دست به اعتصاب غذا زده بودند، کماکان در اعتصاب به سر می برند.

تاکنون هیچ گونه رسیدگی ای از سوی مسئولین زندان و مراجع قضایی رژیم به خواسته‌های آنها صورت نگرفته است. وضعیت جسمانی این زندانیان نامناسب گزارش شده و گفته می شود دچار افت فشار خون و کاهش وزن شده اند. بشیر پیرماوانه و رحمی تورگوت از روز دوشنبه ۳۱ تیرماه، و مصطفی سبزی و قادر سلیمی از روز سه شنبه ۱ مردادماه دست به اعتصاب غذا زده اند.

علیرغم این که بیش از ۲۰ روز از اعتصاب غذای “مصطفی سبزی، قادر سلیمی، بشیر پیرماوانه و رحمی تورگوت”، می گذرد، تاکنون هیچ گونه رسیدگی‌ای از سوی مسئولین زندان و مراجع قضایی به خواسته‌های این زندانیان صورت نگرفته است.

همچنین پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر اعمال فشار بر این زندانیان برای پایان دادن به اعتصاب غذا منتشر شده بود. بر اساس این گزارشات، مسئولین زندان با احضار این زندانیان و ارائه فرم‌هایی به آنها، از پذیرش مسئولیت در قبال اعتصاب‌شان شانه خالی کرده بودند.

لازم به ذکر است در تاریخ ۳ مردادماه، این زندانیان به بهداری زندان ارومیه منتقل شده و مورد معاینه قرار گرفتند. سپس رییس زندان ارومیه این زندانیان را احضار و با دادن وعده هایی مبنی بر رسیدگی به مطالباتشان، آنان را به پایان اعتصاب غذا ترغیب کرده بود.

“مصطفی سبزی” در خردادماه سال ۹۳ بازداشت و توسط شعبه یک دادگاه انقلاب  رژیم از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام” به ۱۵ سال حبس محکوم شد. حکمی که در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. اعتصاب غذای آقای سبزی در اعتراض به مخالفت مسئولین با درخواست انتقال وی به زندان ماکو، محل سکونتش صورت گرفته است. گفتنی است که طی ۲ سال گذشته مکررا با درخواست انتقال وی به زندان ماکو مخالفت شده است.

“قادر سلیمی” در اعتراض به عدم موافقت با درخواست آزادی مشروط وی و همچنین عدم انتقال به زندان بوکان دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی اهل بوکان در تیرماه سال ۹۶ بازداشت و توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب رژیم در ارومیه به اتهام عضویت در گروه های سلفی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تائید شده است.

وی پیشتر در تاریخ ۱۸ مرداماه سال جاری، در هفدهمین رو اعتصاب غذا در پی ضعف جسمی شدید، افت فشار و قند خون، در حالی که هشیاری‌اش را از دست داده بود، به بهداری زندان منتقل شد.

“بشیر پیرماوانه” در اعتراض به مخالفت مسئولین زندان با درخواست های مکرر وی مبنی بر اعزام به مرخصی و آزادی مشروط دست به اعتصاب غذا زده است. وی در اسفندماه ۹۴ بازداشت و در بهار سال ۱۳۹۵ توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام عضویت در یکی از گروه‌های مخالف رژیم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به دلیل تسلیم به رای به ۴ سال کاهش پیدا کرد.

دلیل اعتصاب غذای “رحمی تورگوت” نیز بی توجهی به درخواست آزادی مشروط و عدم تحویل وی به کشورش ترکیه عنوان شده است. وی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ جهت دیدار با تعدادی از اقوام و آشنایان خود در ارومیه بصورت قانونی وارد خاک ایران شده بود که دو روز بعد توسط نیروهای امنیتی در منزل یکی از اقوامش بازداشت شد. این شهروند تبعه ترکیه در بهار همان سال از بابت اتهام “همکاری با یکی از گروه های مخالف نظام” توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ۵ سال حبس محکوم شد. این حکم نهایتاً در شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی عیناً تایید شد.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می زنند. بسیاری از این اعتصاب ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی های بلندمدت بوده است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …