سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

دادستان کل رژیم ایران درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها: فیفا چکار دارد؟

زنان ایرانی بارها برای ورود به ورزشگاه‌ها تلاش کرده‌اند اما این تلاش‌ها در بیشتر موارد راه به جایی نبرده و با آنها برخورد شده است.

زاگروس پست: محمد جواد منتظری، دادستان کل رژیم، بار دیگر با حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال مخالفت کرده و این سئوال را طرح کرده که فیفا (با این مساله) چکار دارد؟

دادستان کل رژیم در سخنان خود گفته است “اینکه فیفا اعلام می‌کند که اگر ورزش ایران بانوان را به ورزشگاه‌ها راه ندهند، این کشور را از حضور در بازی‌های بین المللی محروم می‌کنیم، فیفا چکار دارد؟”

طبق گزارش‌ها، فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا مدت معینی برای فدراسیون فوتبال ایران تعیین کرده تا مساله ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند.

در صورتی که ایران مساله ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات داخلی و خارجی را حل نکند، فیفا می‌تواند فوتبال ایران را مجازات کند که شدیدترین مجازات، تعلیق ایران خواهد بود که در آن صورت چنین کاری می‌تواند به حذف از جام جهانی ۲۰۲۲ منجر شود.

دادستان کل رژیم ایران در سخنانی که روز گذشتە گفت، بار دیگر بر مخالفت شدید خود با حضور زنان در ورزشگاه‌ها تاکید کرد و گفت “دشمن” می‌خواهد “مقاومت ما و تار و پود اجتماعی و اعتقادی ما را از بین ببرد.”

“دشمن” از کلمات کلیدی در اظهارات مقام‌های ایرانی است. علی خامنه‌ای، هم در سخنرانی‌های خود بارها از این کلمه استفاده می‌کند.

زنان ایرانی در این سال‌ها بارها برای ورود به ورزشگاه‌ها تلاش کرده‌اند اما این تلاش‌ها در بیشتر موارد راه به جایی نبرده و با آنها برخورد شده است.

فیفا قبل‌تر از ایران خواسته بود زمانبندی اقدامات مشخص ایران برای ورود زنان ایرانی و غیرایرانی به ورزشگاه را روشن کند.

شماری از مقام‌های دولت ایران می‌گویند با حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال موافق هستند اما به نظر می‌رسد موافقت آنها راه را برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها هموار نمی‌کند. قوه قضائیه و شماری از رهبران دینی در ایران با چنین کاری موافق نیستند و تهدید به “برخورد” با آن کرده‌اند.

دادستان کل رژیم گفته است “این که گیر داده‌اند باید در ورزشگاه‌های ایران زنان حضور داشته باشند آیا دلشان برای زنان ما سوخته؟، برای سالن‌های ورزشی سوخته؟ دلشان برای این سوخته که زن‌ها هم از فیوضات عالیه تماشای فوتبال محروم نباشند؟”

او در ادامه گفته است این مسایل را ساده نگیرید.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اردیبهشت امسال اختیارات دولتش در شماری از حوزه‌ها را “محدود” دانست و گفت برخی راه‌حل‌ها در اختیار دولت نیست.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …