پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

وزیر انرژی اسرائیل: ایران وارد مسیر تولید بمب هسته‌ای شده است

در روزهای گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، گفته‌ بودند که ایران از روز ۱۶ تیرماه میزان غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد و تا هر میزانی که نیاز داشته باشد افزایش خواهد داد و راکتور اراک نیز به حالت سابق بازخواهد گشت.

همزمان با ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از تصمیم جدید ایران برای افزایش درصد غنی‌سازی، مقامات اسرائیل این اقدام را کاری بسیار بسیار خطرناک خواندند و جمهوری اسلامی را متهم کردند که به سمت تولید بمب اتم حرکت می‌کند.

ساعاتی پس از اعلام این تصمیم ایران، سخنگوی “فدریکا موگرینی”، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با اشاره به اینکه ما از اعلان جدید ایران به‌شدت نگرانیم گفت: با سایر اعضای برجام برای رایزنی درباره گام‌های بعدی ذیل برجام، از جمله کمیسیون مشترک، در تماسیم.

مقام‌های جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۱۶ تیر، در نشستی خبری اعلام کردند که ایران از این پس به محدودیت غنی‌سازی تعیین‌شده در برجام پایبند نیست و با عبور از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی، میزان غلظت اورانیوم را بر اساس نیاز افزایش خواهد داد.

این تصمیم ایران با واکنش‌هایی جهانی روبه‌رو شده و از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، آن را محکوم کرده و اقدامی ناقض برجام خوانده است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …