برخورد توهین‌آمیز و ضرب‌و شتم مهاجران افغان در ایران

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد چند مهاجر افغان در ایران از سوی یک سرباز احتمالا در مناطق مرزی به شکل توهین‌آمیزی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تنبیه می‌شوند.

در این ویدئو یک سرباز ایرانی٩ مهاجر افغان را به صف کرده و با پرسیدن سوال (اینجا اومدی چکار)؟ به صورت تک‌تک آنها سیلی می‌زند. این ویدئو توسط فرد دیگری ضبط شده و او از این سرباز می‌خواهد به صورت یکی از افغان‌ها ٢ سیلی بزند.
مکان و تاریخ ضبط این ویدئو مشخص نیست اما چند روزی است که در شبکه‌های اجتماعی باز نشر می‌شود.
پس از آن سرباز مهاجران کتک خورده را برای دقایقی به نشستن و برخاستن مکرر وادار کرد.
هنوز هیچ مقام رسمی در ایران به این ویدئو واکنشی نشان نداده ولی رضا صادقی، خواننده پاپ ایران با انتشار متنی اعتراضی در صفحه اینستاگرامش نوشت: لازم نیست دلمون برای غربت یمن و سوریه و …. بسوزد . دلمون به حال خودمون بسوزه که سقوط ازاد در اخلاق و انسانیت داریم، شرمنده توام هم زبان افغانم ، همسایه ایی که خونه های خیلی از ما بلوک و سیمانش روی دوش تو‌بالا رفته است،وطلب بخشش میکند.
این اولین بار نیست که مهاجران افغان در ایران مورد ضرب و شتم و توهین قرار می‌گیرند. در شهریور ماە سال ٩٥ تعدادی از افغانی‌های دستگیر شده در شیراز تحت عنوان “مکشوفات کلانتری‌های شیراز”در قفس قرار داده شده و در معرض دید عموم قرار گرفتند؛ اقدامی که از سوی مقامات افغانستان به شدت مورد اعتراض قرار گرفته و تقبیح شد. وزارت امور مهاجرین افغانستان در آن زمان نمایش افغان‌های بازداشت شده در قفس آهنین در شیراز را غیرانسانی و مغایر با کنوانسیون‌ها خواند.
در نمونه دیگری از بدرفتاری با افغان‌ها در ایران در فروردین سال ٩٥ نیز یک دختر ٦ ساله افغانی به نام ستایش قریشی از سوی مرد جوان ایرانی که در همسایگی آنها زندگی می‌کرد، مورد تجاوز قرار گرفته، کشته شد و پیکرش در اسید انداختە شد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …