چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

گرانتر شدن سبد درمانی کارگران در ایران

تحمیل هزینه به خانواده‌های کارگری و اعمال سیاست‌های غلط، موجب شده هزینه‌های درمان سبد خانوار در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته ٢٨.٣درصد، افزایش قیمت داشته باشد.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای کار ایران، چهارشنبه ٧ اذرماە، با اشاره به اینکه احصا کردن سهم درمان کارگران در سبد معیشت سخت است، به این علت که متاسفانه هر زمان با قوانین جدیدی که نهادهای قانونگذار رژیم در این حوزه وضع می‌کنند تا بتوانند مشکلات طرح نظام سلامت‌شان را کمتر کنند، احصا کردن یک عدد و رقم شسته رفته برای سهم درمان کارگران در سبد معیشت خانوار خیلی سخت است.

وی افزود: وقتی برای خدمات پاراکلینیکی مثل رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آی آر و آزمایشات تشخیصی مراجعه کرده و قبض را می‌گیرید، می‌بینیم که هزینه‌ای که به عنوان بیمار پرداخت می‌کنید، خیلی بیشتر از سهم بیمه‌گذار است. یعنی بیمه‌گذار عددی را به عنوان تعرفه خدمت پاراکلینیکی قبول دارد اما آن خدمت‌دهنده تعرفه‌ای به روز و مطابق مصوبه‌ای که وزارت بهداشت داده، ارائه می‌کند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه این افزایش قیمت تاثیر زیادی بر سبد معیشت خانوار می‌گذارد، تصریح کرد: برخی بیمارستان‌ها زیر بار تعرفه‌های دولتی نمی‌روند و تعرفه‌های خاص خود را دارند. در اینجا نیز خلاء وجود دارد که باعث می‌شود آمار دقیق در دست نداشته باشیم.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای کار با تاکید بر اینکه نظام سلامت گاها برخی خدمات را از شمول بیمه خارج می‌کنند، گفت: مثلا اخیرا داروهای OTC را از شمولیت بیمه خارج می‌کنند. عمدتا این‌ها داروهای پرمصرف روز خانواده‌ها هستند.

توفیقی ادامه داد: وقتی این داروها از سبد بیمه خارج می‌شود، صددرصد هزینه‌اش را کسی که برای درمان مراجعه کرده، می‌دهد. با تمام این تفاسیر که نمی‌توان آمار درستی داد، با حداقل محاسبات در مهر ماه امسال نسبت به مهر سال گذشته هزینه درمان٢٨.٣٪ بالا رفته است.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: پزشکان ماخذی برای دریافت ویزیت ندارند و نقدا دریافت می‌کنند. به همین دلیل هزینه ویزیت به روشنی مشخص نیست. هزینه پیش از عمل و هزینه داخل مطب را نیز باید به آن اضافه کرد. خیلی از هزینه‌های درمان مطب به مطب متفاوت است.

داورهای شیمی درمانی از شمولیت بیمه خارج شده است. متاسفانه مشمولیت داروهای OTC فراگیرتر است و مربوط به همه خانواده‌های مزدبگیر است. بالاخره بیماری‌های خاص درصد کمی از خانواده‌ها را دربرمی‌گیرد که آن‌هم باید شامل بیمه شود. اما در داروهای OTC تاثیر بیشتری بر سبد معیشت خانواده‌ها دارد.

گفتنی است کل هزینه‌های درمانی ایران در سال ٢٠٠٥ برار با ٢٠.٤ درصد از تولید ناخالص ملی بود. 73 درصد از ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی می‌باشند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در آخرین گزارش خود، عملکرد سطح سیستم بهداشتی در ایران را پنجاه و هشتمین سطح بهداشتی و عملکرد کلی سیستم سلامتی در ایران را در رتبه 93 در میان دولتهای جهان اعلام کرد. سازمان تأمین اجتماعی ایران یک سازمان بیمه گر اجتماعی است. این سازمان عمومی غیردولتی، وظیفه پوشش اجباری بیمه کارگران مزدبگیر، حقوق‌بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد را برعهده دارد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …