چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

نگرانی صنعت نساجی و پوشاک ایران از تعطیلی، زیر فشار تحریم‌‌‌ها

دبیر اتحادیە تولید و صادرات نساجی ایران؛ روز چهارشنبه ٣٠ ابان ماە ضمن ابراز نگرانی از آینده مبهم صنعت نساجی و پوشاک در ایران، درباره تبعات تعطیلی این صنعت در سایه تحریم‌ها، نبود مواد اولیه‌، نبود نقدینگی و همچنین بی‌توجهی مسئولان، هشدار داد.

سعید قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، مهمترین چالش‌های کنونی صنعت نساجی و پوشاک ایران را فشار تحریم‌های آمریکا، بحث تامین مواد اولیه و نقدینگی واحدهای تولیدی و بی‌توجهی مسئولان به این بخش از صنعت دانست.

وی در ادامه گفت کە: منابع مادی واحدهای تولیدی به یک سوم کاهش پیدا کرده از طرف دیگر تأمین مواد اولیه نیز به سختی آن هم به صورت نقدی صورت می‌گیرد که همین موضوع نیازمندی واحدها را به نقدینگی پررنگ‌تر کرده است.

وی در شرح مشکلات و نیازهای صنعت نساجی و پوشاک ایران بیان کرد: نیاز صنایع نساجی و پوشاک کشور به پنبه ٢٠٠هزار تن در سال است و این در حالی است که ما تنها کمتر از ٥٠هزار تن در کشور پنبه تولید می‌کنیم و علاوه بر این در نخ برای حوزه پوشاک نیز نیازمند واردات هستیم و الیاف ظریف نیز عمدتا از محل واردات تامین می‌شود.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ضمن اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی و نوسانات ارزی در پی تحریم‌ها و تاثیرات آن بر روند تولید در صنعت نساجی و پوشاک کشورش گفت: جالب اینجاست قیمت مواد اولیه متناسب با نرخ دلار هم افزایش پیدا نکرده به نحوی که شاهد قیمتهای بسیار بالای مواد اولیه در سطح بازار هستیم علاوه بر این افزایش تقاضا و کاهش عرضه مواد اولیه در بازار نیز باعث رشد قیمتها شده است.

قدیری با اعلام اینکه مواد اولیه‌ای که کارخانجات امروز مورد استفاده قرار می دهند متعلق به خرید سالهای گذشته بوده است، تصریح کرد،اگر این مواد اولیه به اتمام برسد آنها دیگر توانایی خرید مواد جدید را ندارند به همین دلیل محکوم به تعطیلی یا کاهش حجم تولید هستند. علاوه بر این محدودیتهای قانونی و موانع مختلف در واردات از جمله سامانه نیما و تحریم های بین المللی نیز بر حجم مشکلات واحدهای تولیدی افزوده است.

وی ضمن ابراز تاسف به علت نبود مواد اولیه برای ادامه چرخه تولید در کارخانجات نساجی و پوشاک ایران ضمن هشدار نسبت به خطر نابودی این صنعت گفت: حذف تولیدکننده‌های داخلی از بازار موجب افزایش عرضه کالاهای قاچاق خارجی در کشور خواهد شد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …