تحریم‌های جدید و سخت‌گیرانه‌تری علیه ایران در راه است

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه ١٨ ابان اعلام کرد که واشنگتن پس از هدف قرار دادن دو بخش مالی و انرژی ایران، احتمالا تحریم‌های جدید و سخت‌گیرانه‌تری را علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، جان بولتون در یک کنفرانس خبری در پاریس جایی که انتظار می‌رود ٧٠ تن از رهبران کشورهای جهان برای گرامی‌داشت ١٠٠مین سالروز پایان جنگ جهانی اول در آنجا حضور یابند، خطاب به خبرنگاران گفت: بر این باورم که همزمان با گذشت زمان اعمال تحریم‌های بیشتر و سخت‌گیرانه‌تری را بر ایران شاهد خواهید بود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماە گذشته فرمان خروج کشورش از توافق هسته‌ای سال ٢١٠٥ را صادر کرد توافقی که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع می‌کرد. آمریکا همزمان با این اقدام اعمال تحریم‌هایی را که به موجب این توافق به حالت تعلیق درآمده بود را دوبارە از سرگرفت.

جان بولتون در ادامه گفت: تأثیر تحریم‌ها بر ایران سهمگین بوده است. از نظر اقتصادی پول ملی ایران در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته و تورم بسیار بالا است و کشور در حال حاضر از رکود اقتصادی رنج می‌برد.

وی در ادامه گفت: هدف همچنان کاهش صادرات نفت ایران است. با عربستان سعودی و امارات و دیگر کشورهای تولید کننده نفت همکاری کردیم تا عرضه نفت به بازار‌های جهانی را افزایش داده و مانع از این شوند که تحریم‌های نفتی ایران بر مشتریان نفت این کشور تاثیر بگذارد.

توافق هسته‌ای سال ٢٠١٥در وین میان ایران و ٥ کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا و آلمان به امضا رسید.

بنا بر مفاد این توافق با رفع بخشی از تحریم‌های‌ اقتصادی بین‌المللی به انزوای طولانی مدت ایران در سطح جهانی پایان داده شد که در مقابل ایران نیز موافقت کرد تا برنامه هسته‌ای‌اش محدود شده و از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری شود.

بولتون در بخش دیگری ازسخنان خود گفت، در طول تاریخ خود، آمریکا هرگز یک‌جانبه گرا نبوده و تصمیم دونالد ترامب برای مشارکت در جشن‌های مربوط به ١٠٠مین سالروز پایان جنگ جهانی اول خود نشان از تعهد او به “دفاع مشترک” است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد گفت: پیشرفت‌های تکنولوژیکی بر این معاهده و از زمان به امضا رسیدن آن در دهه ٨٠ میلادی، فائق آمده است.

از طرفی بولتون روسیه را به نقض این معاهده متهم کرد، موضوعی که مسکو آن را نفی می‌کند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …