سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

اروپا و پرونده‌های ترور رژیم ایران

اتهام سنگین کشور دانمارک علیه ایران مبنی بر طراحی ترور مخالفان، رژیم ایران را در وضعیت دشواری قرار داده است.

در شرایطی که شمارش معکوس برای آغاز تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا در روز ۱۳ آبان آغاز شده و مقام‌های ایرانی در حال رایزنی با اروپا برای کم‌اثر کردن این تحریم‌ها هستند، جنجالی تازه برای رژیم ایران، می‌رود تا بر سرنوشت این مذاکرات سایه بیندازد.

پس از طرح اتهام علیه رژیم مبنی بر تلاش برای ترور مخالفان خود در خاک دانمارک، آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه این کشور، ضمن اعلام فراخواندن سفیر خود از تهران گفت که با هم‌پیمانان و متحدان دانمارک، از جمله اتحادیه اروپا، در حال مذاکره بر سر اعمال تحریم‌های احتمالی بیشتر علیه تهران است.

اندک‌زمانی پس از سخنان وزیر خارجه دانمارک نیز لارس راسموسن، نخست‌وزیر این کشور که در چارچوب نشست رهبران شمال اروپا در اوسلو با ترزا می، همتای بریتانیایی خود، ملاقات کرده بود، از خانم می به خاطر حمایت از مواضع کشورش قدردانی کرد و گفت: ما در همکاری تنگاتنگ با بریتانیا و دیگر کشورها در مقابل رژیم ایران خواهیم ایستاد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز سریعا واکنش نشان داد و ضمن اعلام حمایت از دانمارک و تبریک به این کشور به خاطر دستگیری یک ایرانی‌تبار به اتهام تلاش برای ترور مخالفان جمهوری اسلامی، در پیامی توییتری نوشت: به دولت دانمارک تبریک می‌گوییم که یک ادم‌کش از ایران را دستگیر کرده است. اروپا نزدیک به ۴۰ سال است که هدف حملات تروریستی مورد حمایت رژیم ایران بوده است. ما متحدان و شرکای خود را فرا می‌خوانیم تا با تهدید صلح و امنیت توسط ایران، مقابله کنند.

دانمارک روز سه‌شنبه هشتم آبان رژیم ایران را متهم کرد که قصد حمله به سه ایرانی ساکن این کشور، از جمله حبیب جبر، فعال عرب را داشته است. وزیر خارجه دانمارک ضمن اعلام فراخواندن سفیر این کشور در تهران گفت: دانمارک به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد که افرادی که در ارتباط با سرویس اطلاعاتی ایران هستند نقشه حمله به افرادی دیگر را در دانمارک بریزند.

به گفته آندرس ساموئلسن، در جریان احضار مرتضی مرادیان، سفیر ایران در کپنهاگ، به او خیلی شفاف گفته شده است که این مسئله تا چه اندازه مهم و غیرقابل توصیف است. آقای ساموئلسن هم‌زمان برنامه‌‌ریزی نیروهای اطلاعاتی ایران در خاک کشور خود را مطلقا غیر قابل قبول خواند و افزود که خواستار اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی است.

به گفته سرویس اطلاعاتی دانمارک، یک نروژی ایرانی‌تبار روز ۲۱ اکتبر گذشته به اتهام طراحی حمله و جاسوسی برای ایران بازداشت شده و اکنون در حبس به سر می‌برد. به گفته سرویس امنیتی سوئد، این متهم که هویت او هنوز فاش نشده، در سوئد بازداشت شده است.

درخواست دانمارک از اتحادیه اروپا برای بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اینک پرونده ترورجمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی را عملا در دستور کار بروکسل قرار داده است. در همین رابطه یک سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به روزنامه “وال استریت ژورنال” گفته است: ما در این مرحله حوادث را رصد می‌کنیم و برای گرفتن اطلاعات بیشتر در تماس با نهادهای دانمارک هستیم.

در این میان، افزون بر مدارک مستند مورد ادعای دانمارک، عوامل دیگری نیز وجود دارند که ظن دست داشتن احتمالی نیروهای وابسته به رژیم ایران در برنامه‌ریزی برای ترور مخالفانش در آن کشور را تقویت کرده است.

حکومت ایران، به‌خصوص در پی ادعای اخیر دانمارک، با وضعیت دشواری روبه‌رو شده است. در شرایطی که آمریکا جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان دانسته و به اتحادیه اروپا فشار می‌آورد تا از تلاش برای نجات برجام دست بردارد، ایران دست‌کم در سه کشور اروپایی در رابطه با دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی در مظان اتهام قرار گرفته است.

در شرایطی که کمتر از پنج روز بیشتر به آغاز اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نمانده و تهران در انتظار عملیاتی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا برای تسهیل مبادلات بانکی با ایران است، دست‌کم شش کشور اروپایی، هر یک به نوعی، درگیر پرونده‌هایی با اتهام نقش‌آفرینی احتمالی رژیم در اقدامات تروریستی شده‌اند.

دانمارک در این میان، در اتهام سنگینی که متوجه ایران کرده از حمایت کامل آمریکا برخوردار شده و مدعی حمایت بریتانیا است. اتحادیه اروپا هم از رصد وقایع خبر داده است. به نظر می‌رسد که نتیجه این رصد برای آینده رابطه اروپا و رژیم ایران تعیین‌کننده باشد.

در صورتی که دانمارک بتواند برای اثبات ادعای خود مدارک مستندی دال بر نقش حکومت ایران، چه نهادهای رسمی و چه نیروهای موازی متصل به منابع اصلی قدرت ارائه کند، ایران در مخمصه‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر گرفتار خواهد شد. شاید به همین خاطر نیز باشد که هم‌زمان با احضار سفیر دانمارک در ایران پیش از ترک تهران در اعتراض به واکنش‌های شتابزده سیاسی، حسن روحانی دستور بررسی دقیق ماجرا را صادر کرده است.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …