پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

در آستانه دور دوم تحریم‌ها.. ٩٠٪ بانک‌های ایران عملاً  ورشکستە شدند

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان رژیم ایران روز پنچ‌شنبه ٣ ابان اعلام کرد اگر مبنا بر تخلفات مالی و تعداد بدهکاران بانکی باشد تمام بانک‌های کشور در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و ٩٠ درصد آنها عملاً ورشکسته‌اند.

مهدی نیکدل مدیر عامل صندوق ذخیرە فرهنگیان ایران، با اشاره به اینکه تمام بانک‌های کشور در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند گفت: اگر بانک سرمایه هم وضعیت خوبی ندارد در این شرایط می‌تواند اعلام ورشکستگی کند چرا که این اقدام در اختیار بانک مرکزی است و بانک مرکزی اگر صلاح بداند اعلام ورشکستگی بانک‌ها را انجام می‌دهد. اگر این نگاه را داشته باشیم ٩٠٪ بانک‌ها عملاً ورشکسته هستند و هیچ یک وضعیت خوبی ندارند.

اخیرا اخبار زیادی پیرامون مشکلات مالی بانک سرمایه در فضای عمومی ایران منتشر شده‌ است که عمدتا دلیل آن تخلفات گسترده مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار بانک سرمایه و نیز عدم پرداخت بخش بزرگی از مطالبات توسط بدهکاران است.

نیکدل با بیان اینکه ورشکستگی بانک سرمایه موضوعیت ندارد ادامه داد: بانک سرمایه تافته جدا بافته از سایر بانک‌ها نیست هرچند که اتفاقات ناخوشایندی در این بانک رخ داده اما این به دلیل عدم نظارت‌های شایسته در آن زمان بوده است.

پیش از این کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی ایران اعلام کرده بود ایران در زمینه فناوری بانکداری و دانش تخصصی بانک هنوز مشکلاتی دارد و سیستم بانکداری این کشور در زمینه مدیریت نقدینگی، ارائه تسهیلات و تهیه صورت‌های مالی و…از نظام‌های بانکی دنیا عقب است.

وی همچنین یکی از موانع ورود بانک‌ها به کشور را مربوط به طرز نگرش آن به بانکداری دانست و برای نمونه گفت: بانک‌های خارجی در صورت ورود به ایران خواه یا ناخواه مجبور به استفاده از اطلاعات ما هستند، اینکه ما اجازه استفاده از آن را بدهیم خیلی دشوار است.

نکته مهم در این زمینه، بدهی بانکها به‌ویژه بانکهای خصوصی به بانک مرکزی به‌شدت در حال افزایش است و بانک مرکزی هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

گرچه در بعد داخلی حاکمیت با مسأله توقف کنار آمده و از مواجه شدن با تبعات آن از طریق صرف منابع عمومی، گذران مینماید، لکن به نظر نمی‌رسد بانکهای معتبر دنیا در مبادلات خود با ایران نسبت به وجود چنین چالشی پیرامون نظام پولی و مالی ایران بی‌اعتنا باشند؛ لذا پیش‌بینی می‌شود که کشور با چالشهای  خیلی مهمی در آینده نزدیک در ارتباط با مبادلات بین‌المللی روبه‌رو گردد.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …