یه‌ك شه‌ممه‌ 17 ئازار 2024

ابعاد اعتصاب و ادامه کسادی بازار در شهرهای مختلف ایران

در ادامه اعتراض‌ها به وضعیت نامساعد اقتصادی ، تنش در بازار ارز و نبود چشم‌انداز اقتصادی روشن، بازاریان در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، سنندج، بانه،بوکان،سقز،مریوان، تبریز، اراک، اصفهان، رفسنجان، کرمانشاه، چابهار، هیرمند، میاندوآب، همچنین چندین شهر دیگر…. روز دوشنبه ١٦مهر نیز به مانند اعتصابات گذشتە، مغازه‌های خود را تعطیل کرده و دست به اعتصاب زدند.

همزمان فراخوان‌هایی برای گسترده‌تر شدن پهنه اعتصاب‌ها در شبکه‌های مجازی منتشر شد. همزمان با اعتصاب مغازه‌داران، کامیونداران نیز به اعتصاب خود ادامه داده و دست از کار کشیدند. بیش از دو هفته از اعتصاب کامیونداران می‌گذرد؛ اقدامی که روند حمل و نقل کالا در کشور را فلج کرده و به کمبود کالا و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها دامن زده است.

به نظر می‌رسد تنش در بازار ارز و تبعات منفی آن روزی بازارهای ایران یکی از مهم‌ترین عوامل اعتصاب گسترده مغازه‌داران باشد.

پیشتر  فرامز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها در ایران، از کاهش قدرت خرید 90 درصدی کارگران خبر داده و گفته بود که حتی (معجزه) هم نمی‌تواند آن را در ماه‌های آینده جبران کند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرامز توفیقی گفت: تا ششم مهرماه، دستمزد کارگران 90 درصد قدرت خرید خود را از دست داده است؛ به معنای دقیق‌تر اگر قدرت خریدِ مزد کارگران را در ششم مهر 97 با همین مولفه در پایان اسفند 96 مقایسه کنیم، کاهش 90 درصدی نمودار می‌شود؛ کاهشی که به نظر نمی‌رسد حتی اگر (معجزه‌ای) رخ بدهد و کاهش قیمت دلار برای یک مدت قابل قبول، پایدار بماند، تا چند ماه آینده جبران شود.

ریال، پول ملی ایران که در هفته‌های گذشته تمامی ارزش خود را در مقابل ارزهای خارجی و به ویژه دلار آمریکا از دست داده بود، توانست در یکی دو روز گذشته اندکی خود را بازیابد ولی این موضوع نیز موقتی بود و روند افزایش قیمت دلار دوباره از سر گرفته شد، با این حال منابع رسمی در ایران ادعا می‌کنند که روند کاهش قیمت دلار ادامه دارد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …