سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

تحریم‌های امریکا علیه ایران کە امروز اعمال خواهد کرد

تصمیم واشینگتن برای اعمال اولین مرحله تحریم‌ها علیه ایران  که قرار است امروز دوشنبه ١٥ مرداد اعلام شود، دور دوم تحریم‌ها که دونالد ترامپ از آن به عنوان «تحریم‌های شدید» نام بردە است، در ابان ماە  سال جاری آغاز خواهد شد.

این تحریم‌ها به عنوان نخستین بخش از تحریم‌هایی «سخت» است که از سوی ایالات متحده امریکا علیه ایران اعمال خواهد شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اوایل ماە اردیبهشت پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران از آنها خبر داد. او در مناسبت‌های مختلف از مصمم بودن دولتش برای اعمال مجدد همه تحریم‌های پیش از توافق هسته‌ای با تهران، تاکید کرده است.

 تحریم‌های جدید آمریکا، شامل تحریم‌ خرید و فروش دلار به ایران، تجارت فلزات مانند فولاد، آلومینیوم، گرافیت و زغال سنگ، منع و تحریم معاملات مالی بزرگ با ریال ایران، منع سپرده یا تعامل با ریال ایران در خارج از ایران، تحریم سرمایه گذاری که با ابزارهایی مانند بدهی ایران انجام می‌گیرد و بلاخره تحریم بخش مربوط به لوازم خودروها و صنعت خودروسازی ایران است.

طبق اظهارات برخی از مقامات امریکایی ،مایک پومپیئو، وزیر خارجه آمریکا امروز در یک بیانیه مفصل در باره تحریم‌های جدید کشورش علیه ایران توضیح دهد.

طبق آخرین آماری که خبرگزاریهای رسمی ایران مانند ایسنا در آواخر سال ١٣٩٦ منتشر کردند، حجم صادرات ایران از معادن ٥٨ میلیارد تن و به ارزش ٧٧٠ میلیارد دلار بوده است.

طبق این گزارش پس از نفت و مشتقات آن که در اقتصاد ایران حرف اول را می‌زند، سهم عمده‌ای از رقم صادرات ایران به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد. معدن و صنایع معدنی در برگیرنده کلیه اقلام خام و فرآوری شده فلزی، غیرفلزی، مصالح ساختمانی و غیره با ماهیت معدنی است که در میان مجموعه گروه‌های کالایی تولیدی و صادراتی ایران بخش قابل توجهی از صادرات محصولات غیرنفتی این کشور را پوشش می‌دهد.

طبق این گزارش مهم‌ترین بازارهای صادراتی مواد معدنی ایران در سال‌های اخیر به ترتیب به چین، عراق، امارات ، ترکیه، ایتالیا، افغانستان، تایوان، عمان، تایلند، هند، ترکمنستان، اسپانیا، پاکستان، کره و کویت هستند.

بسیاری از این کشورها با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کردند، بە تحریم‌هایی که ایالات متحده امریکا علیه ایران اعمال کند، پایبند خواهند بود.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …