سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

سازمان ملل: اسنادی از نقش ایران در مسلح‌سازی حوثی‌ها به دست امده است

گزارش محرمانه‌ای توسط کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد تهیه شده که در آن بر ادامه کمک‌های تسلیحاتی ایران به شبه‌نظامیان حوثی در یمن پس از تحریم تسلیحاتی این کشور توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ٢٠١٥ امدە است.

در این گزارش کمیته کارشناسان که به شورای امنیت ارائه شده آمده است: همچنان بر این باوریم که موشک‌های بالستیک کوتاه برد و جنگ‌افزارهایی دیگر، پس از تحریم تسلیحاتی این کشور در سال ٢٠١٥، از ایران به یمن فرستادە شده است.

در این گزارش ١٢٥ صفحه‌ای آمده است: اسلحه‌ای که حوثی‌های یمن به کار بردند و اخیرا توسط کارشناسان بررسی شده کە موشک‌ها و پهپادها از جمله آن است، این جنگ افزارها ویژگی‌هایی شبیه جنگ‌افزارهای مشهوری دارد که در ایران ساخته می‌شود.

در این گزارش که بازەی زمانی دو ماە گذشتەی میلادی را در بر می‌گیرد، آمده است: تیم کارشناسان در سفری که اخیرا به عربستان داشتند و طی آن بقایای ده‌ها موشک را مشاهدە و بررسی کردند، نوشته‌ها و نشانه‌هایی را بر روی این آثار به جا مانده کشف کردند که نشان می‌دهد ساخت ایران است.

این گزارش افزوده است: به نظر می‌رسد با وجود تحریم تسلیحاتی، همچنان حوثی‌ها موشک‌های بالستیک و پهپادیی از طرف ایران به دست می‌اورند که به احتمال زیاد هدف از آن، شدت بخشیدن به حملاتشان علیه اهدافی در عربستان است.

کمیته کارشناسان همچنین می‌خواهند از اطلاعاتی اطمینان حاصل کنند که می‌گویند حوثی‌ها کمک‌های ماهیانەایی از ایران به شکل سوخت و تسلیحات و پول دریافت می‌کنند. این در حالی است که تهران می‌گوید به حوثی‌ها کمک مالی نمی‌کند.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …