سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024
A dealer counts the dollar banknotes as Iranian Rial currency are seen in a currency exchange office in a shopping center in Tehran on December 22, 2010. The Iranian currency, the Rial, was trading at 15,800 to the dollar -- its lowest point ever, and an indication of the fragility of the economy as ramped-up Western sanctions bit as Iranian President Mahmoud Ahmadinejad put the currency slide down to "rumours" started by profiteers and sought to reassure the public that the economy was "stable and calm," in a speech broadcast on state television. AFP PHOTO/ATTA KENARE (Photo credit should read ATTA KENARE/AFP/Getty Images)

ارزش ریال ایران در سراشیبی سقوط

عبدالناصر همتی ریس جدید بانک مرکزی ایران در اطلاعیه‌ای گفت کە نوسانات شدید بهای ارز و سکه “با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور” تناسبی ندارد.

در این اطلاعیه که یکشنبه ۷ مرداد منتشر شده است، تحولات اخیر در بازار ارز و سکه ناشی از “توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم” بیان کردە است.

بهای دلار در ایران روز یکشنبه از ۱۱ هزار تومان فراتر رفت و سکه (امامی) نیز به حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. هم‌زمان دلار ۴۲۰۰ تومانی دولتی نیز بیش از ۴۴۰۰ رسیدە است.

قیمت یورو نیز روز یکشنبه حدود ۱۳۵۰۰ تومان معامله شد و پوند از مرز ۱۵۵۰۰ تومان گذشت.

روز دوشنبه ۸ مرداد سایت “مشرق‌نیوز” از رسیدن قیمت دلار به ۱۲ هزار تومان در بازار آزاد ایران خبر داد.

ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی روز یکشنبه تنها در عرض چند ساعت بیش از ۱۵۰۰ تومان سقوط کرد.

به نوشته رسانه‌های ایران این طرح “تعمیق بازار ثانویه ارز” نام دارد که در صورتی که روحانی با آن موافقت کند دلار در بازار ثانویه با بهای ۷۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

موضوع دیگر ، تنش‌های سیاسی میان مقامات ایران و امریکا است؛ تحولات شدید در بازار ارز ایران، به ویژه پس از خروج آمریکا از “برجام” بود که شدت گرفت. افزایش بهای ارز با افزایش حملات لفظی مقام‌های امریکا و ڕژیم ادامه پیدا کرده‌است.

تحولات در بازار ارز و طلا در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب پیدا کرده‌است. خبرگزاری رویترز با اشاره به بازگشت تحریم‌های امریکا علیه تهران، یادآوری کرده است که ریال طی چهار ماه گذشته تقریبا نیمی از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده‌است.

مقام‌های دولت دونالد ترامپ اظهار داشته‌اند که جمهوری اسلامی به‌جای هزینه در داخل، درآمد کشور را صرف گروه‌ها و دولت‌های مورد حمایت خود می‌کند. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در جریان یک سخنرانی مقام‌های جمهوری اسلامی را به شبکه مافیا تشبیه کرده‌است. تهران از این اظهارات انتقاد کرده و در مواردی نیز به‌طور رسمی شکایت‌هایی را مطرح کرده‌است.

تحولات اقتصادی در ایران طی ماه‌های گذشته به شکل‌گیری اعتراضاتی در سراسر ایران انجامیده، که در بسیاری از آن‌ها شعارهای تند سیاسی علیه مقام‌های رژیم ایران، و یا حضور و فعالیت‌های ایران در دیگر کشورهای منطقه نیز مطرح شده‌است.

 

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …