سێ شه‌ممه‌ 19 ئازار 2024

تحریم‌های جدید آمریکا علیه شماری از شرکت‌‌‌‌های هواپیمایی ایران

آمریکا روز پنج‌شنبه در اقدامی علیه چهار شرکت هواپیمایی ایران، چند فرد و شرکت ترکیه‌ای و ایرانی و همچنین شماری هواپیما را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دربیانیە خود اعلام کرده افراد و نهادهای تحریم شده با شرکت‌های هوایی ماهان ایر، ‌معراج ایر، پویا ایر و خطوط هوایی کاسپین در تماس هستند. این بیانیه همچنین عنوان می‌کند که شماری از هواپیماهای پویا ایر و کاسپین نیز تحریم شده‌اند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده که این شرکت‌های هواپیمایی به انتقال سلاح، نیروهای نظامی و پول به سوریه و لبنان، مشغول بوده‌اند.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه گفته است: «روش‌های فریب‌دهنده این شرکت‌های هوایی برای دسترسی غیرقانونی به خدمات و کالاهای آمریکایی،‌ مثالی دیگر از روش‌های گول‌زننده‌ای است که رژیم ایران به آن متوسل می‌شود.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا «گل‌نهال یگانه» را که شهروند ترکیه است همراه شرکت‌های چند منظوره‌ای که در استانبول دارد، در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

شرکت هوایی ماهان ایر در اکتبر سال ۲۰۱۱ به اتهام «تامین بودجه، مواد و حمایت فناوری برای شاخه سپاه قدس »‌ از سوی آمریکا تحریم شده بود.

بر اساس بیانیە وزارت خزانه‌‌داری آمریکا، مدیریت شرکت‌های گل‌نهال یگانه که اجازه دستیابی به برخی از قطعات هواپیما را دارد، آن‌ها را به ماهان ایران داده است. طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا این اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم‌های ثانوی آمریکا قرار گرفته‌اند.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، دو شهروند ایرانی بە نامهای ایرج رونقی و تورج زنگنە هم در راستای تحریم‌های شرکت هوایی معراج ایر، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

شرکت هوایی دنا نیز به اتهام فرستادن قطعات برای ایرج رونقی و تورج زنگنه و که با معراج ایر در ارتباطند تحریم شده است. این دو شخص حقیقی و شرکت هوایی دنا، همه تحت تحریم‌های ثانوی قرار می‌گیرند.

در این فهرست ۹ هواپیما از شرکت هوایی کاسپین، پنج هواپیما از معراج ایر، پنج هواپیما از پویا ایر و ۱۲ هواپیما هم از شرکت هوایی ماهان معرفی شده‌اند.

این آخرین دور از تحریم‌هایی است که آمریکا علیه ایران اعمال کرده‌ است. با خروج امریکا از پیمان توافق اتمی با ایران موسوم به «برجام»، واشینگتن گفته بود تحریم‌هایی را که طبق این پیمان تعلیق شده بود به ایران بازمی‌گرداند.

.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …