سێ شه‌ممه‌ 19 ئازار 2024

اخباروگزارشات کارگری 20 آبان 1396

اعتصاب وتجمع کارگران ایران پوپلین برای اداره مجدد کارخانه
صبح روزشنبه بیستم آبان ماه، کارگران ایران پوپلین دراعتراض به موقتی تر شدن قراردادکار وعدم پرداخت ماه ها حق بیمه و3ماه حقوق وبرای اداره مجدد کارخانه توسط کارگران،دست از کارکشیده ودراین واحد تولیدی تجمع کردند.

کارگرکارخانه ایران پوپلین:تنها خواسته ما این است شرایط برگردد به حالت قبلی، اعتقاد ما این است که باید شرکت را مانند قبل به کارگران بدهند تا اداره کنند، سال ۸۹ شورای تامین مصوبه ای داشت و شرکت را یک سال به کارگران سپرد، این یک سال بعدش تبدیل شد به سه سال، ما در این سه سال نه تنها این مشکلات را نداشتیم بلکه سود دهی هم داشتیم، حقوق مان سرموقع بود، بیمه ما پرداخت می شد، اضافه کار پرداخت می شد، کسی اخراج نمی شد ولی الان تا یک نفر حرف می زند فورا او را بیرون می کنند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،این کارگران که ۳ ماه است حقوق نگرفته اند پرده هایی را برای رساندن صدای خود درب شرکت نصب کرده اند که روی آنها نوشته است: ” ما کارگران ایران پوپلین ۳ ماه است حقوق نگرفته ایم، زن و بچه مان گرسنه اند، چه کسی پاسخگوست؟؟؟ “.
یکی از معترضین با بیان اینکه این جمعی از همکاران که می بینید سابقه بالای ده سال دارند گفت: مشکلی که داریم این است که سه ماه حقوق نگرفته ایم و نه کسی در این شرکت پاسخگوست و نه کسی در استان پاسخگوست.
وی با اشاره به اینکه ساختار قراردادهای ما را نیز تغییر داده اند افزود: تا کنون قراردادهای ۳ ماهه می بستیم اما اکنون قراردادهای کار ما به دستور مدیر شرکت یک ماهه شده است.
این کارگر معترض افزود،علت این تجمع هم همین مسئله است که ما نماینده ای نداریم که از طرف ما حرف بزند، تنها یک کمیته انضباطی داشتیم که آن را هم مدیر شرکت منحل کرد به واسطه اینکه یکبار همکاران ما تحصن کرده بودند.
وی با بیان اینکه ما نباید تاوان اشتباه مدیران را بپردازیم گفت: وقتی می گوییم چرا حقوق نمی دهید جوابشان این است که داریم بدهی های مدیران گذشته را می دهیم، داریم پول برق و آب و گاز را می دهیم، در حالی که شرکت ۳ شیفت بکوب کار می کند، چطور می شود ورودی دارد اما خروجی ندارد.
کارگر معترض با اشاره به اینکه بیمه سال ۹۵ ما را پرداخت نکرده اند افزود: یعنی اگر الان ما را از شرکت بیرون کنند تامین اجتماعی حقوق بیکاری به ما نمی دهد، خواسته ما حق و حقوق ما است، ما در قبال کار پول می خواهیم، اما متاسفانه کسی پاسخگو نیست.
وی با بیان اینکه در حالی که پول ما را نمی دهند افرادی را به عنوان مشاور و مدیر روابط عمومی با حقوق های میلیونی استخدام می کنند گفت: چطور می شود شرکتی که درآمد ندارد مدیرعاملش ماشین شاسی بلند سوار است، سال گذشته ۹۵ میلیون تومان از پول شرکت دادند ماشین خریدند، ۳۰۰ میلیون به بهانه گردشگری خرج مهمانسرا کردند درحالیکه تا کنون یک نفر هم توریست نیامد.
این معترض اظهار کرد: تنها خواسته ما این است شرایط برگردد به حالت قبلی، اعتقاد ما این است که باید شرکت را مانند قبل به کارگران بدهند تا اداره کنند، سال ۸۹ شورای تامین مصوبه ای داشت و شرکت را یک سال به کارگران سپرد، این یک سال بعدش تبدیل شد به سه سال، ما در این سه سال نه تنها این مشکلات را نداشتیم بلکه سود دهی هم داشتیم، حقوق مان سرموقع بود، بیمه ما پرداخت می شد، اضافه کار پرداخت می شد، کسی اخراج نمی شد ولی الان تا یک نفر حرف می زند فورا او را بیرون می کنند.

اعتراضات 43کارگر انتقالی معدن البرز غربی نسبت به اعمال فشار شرکت طرح توسعه معادن زغال سنگ طبس برای تبدیل قراردادشان از دایمی به پیمانی
شرکت طرح توسعه معادن زغال سنگ طبس 43کارگر انتقالی معدن زغال سنگ البرز غربی را باعدم پرداخت مطالباتشان برای تبدیل قراردادشان از دایمی به پیمانی تحت فشار قرارداده است.
این کارگران در همین رابطه چند روز قبل به دفتر سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران در تهران مراجعه کرده و با وعده رسیدگی به مشکلاتشان بازگشته‌اند و با این حال اعمال فشارها همچنان ادامه دارد.
براساس گزارشی که 20آبان رسانه ای شد،این کارگران که تعداد آنها ۴۳ نفر است از دی ماه سال ۹۳ و پس از آنکه فعالیت معدن زغال‌سنگ البرز غربی متوقف شد، به معدن زغال سنگ پرورده که از واحدهای زیر مجموعه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران محسوب می‌شود، منتقل شده‌اند.
کارگران یاد شده که به صورت رسمی در استخدام معدن البرز غربی مشغول کار بوده‌اند برای سپری کردن ایامی که تا زمان بازنشستگی آنها باقیمانده است به شرکت پرورده منتقل و به فعالیت‌هایی همچون امور فضای سبز، نگهبانی و خدماتی مشغول شدند.
اکنون پس از گذشت سه سال از این جابجایی کارگران یاد شده از اعمال فشارهای کارفرمای جدید خود برای تبدیل وضعیت استخدامی انتقاد می‌کنند.
این کارگران که تا رسیدن به شرایط بازنشستگی تنها یکی، دو سال فاصله دارند، در توجیه علت این مخالفت افزودند: به دلیل نبود امنیت شغلی، تاکنون با پیشنهاد مدیران شرکت طرح توسعه معادن زغال سنگ طبس برای تسویه حساب و امضا قرارداد پیمانکاری مخالفت کرده‌ایم، می‌دانیم که در قرارداد پیمانکاری هیچ ضمانتی برای استمرار رابطه کاری و دریافت مطالبات انگیزشی وجود ندارد.
آنها می‌گویند اکنون چند وقتی است که به دلیل همین مخالفت از طرف عوامل کارفرما تحت فشار قرار گرفته‌اند و برخی ازمطالبات شغلی که تاکنون به آنها پرداخت می‌شده است بی‌دلیل متوقف شده است و همین مسئله به کابوسی برای محاسبه مستمری های بازنشستگیمان تبدیل شده است.
به گفته این کارگران در همین رابطه آنها چند روز قبل به دفتر سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران در تهران مراجعه کرده و با وعده رسیدگی به مشکلاتشان بازگشته‌اند و با این حال اعمال فشارها همچنان ادامه دارد.

تجمع کارگران شهرداری اندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت14ماه حقوق مقابل ساختمان شهرداری مرکزی
صبح روزشنبه 20آبان،جمعی از کارگران شهرداری اندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت14ماه حقوق مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این شهر،تجمع کردند.
برپایه گزارش منتشره،تعدادی از این کارگران گفتند:پرداخت نشدن حقوق و بیمه مشکلات بسیاری برای آنان و خانوادهایشان موجب شده است.
آنان با بیان اینکه با شرایط فعلی توان تامین هزینه زندگی خود و خانواده شان را ندارند افزودند: 14 ماه است که شهرداری اندیمشک به بهانه های مختلف حقوق و مطالباتشان را پرداخت نمی کند.
در پی این تجمع اعتراضی داوود بحیرایی شهردار اندیمشک در جمع معترضان حاضر شد و به آنان قول داد بزودی بخشی از مطالبات معوقه آنان پرداخت می شود.

ادامه تجمعات اعتراضی* کارگران سازمان پارک ها و فضای سبزآبادان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل شهرداری مرکزی
پیش از ظهرروزبیستم آبان ماه،جمعی از کارگران سازمان پارک ها و فضای سبز آبادان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل شهرداری مرکزی،تجمع کردند.
براساس گزارش منتشره،کارگران سازمان پارک ها و فضای سبز آبادان علت تجمع خود را اعتراض به پرداخت نشدن 20 ماه حق بیمه و شش‌ماه حقوق معوقه اعلام کردند.
*تجمع اعتراضی کارگران بخش فضای سبز شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت11ماه حقوق مقابل ساختمان شهرداری
روزچهارشنبه هفدهم آبان ماه،جمعی از کارگران بخش فضای سبز مناطق چهار گانه شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت11ماه حقوق مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.
برپایه گزارش منتشره کارگران تجمع کننده گفتند: در بخش فضای سبز شهرداری آبادان کار می کنیم و 11 ماه است که حقوق و مطالبات ما پرداخت نشده است.
یکی از این کارگران معترض گفت: دراین 11ماه چندین نوبت از مسئولان درخواست رسیدگی به مشکل و تامین حقوقمان را کردیم ولی تاکنون هیچ نتیجه ای دریافت نکرده ایم.
وی افزود:کارگران در صورت اعتراض نیز تهدید به اخراج می شوند.
نماینده این کارگران گفت:برای پیگیری موضوع به شهرداری و شورای شهر مراجعه کرده ایم ولی هیچ پاسخ روشن یا نتیجه خاصی نگرفتیم.
وی اظهار کرد: این کارگران 11 ماه بدون حقوق ومطالبات در مناطق چهار گانه شهرداری آبادان مشغول به کار هستند ولی دیگر نمی توانند بدون دستمزد به کار خود ادامه دهند.
حمید کوراوند عضو شورای شهر آبادان در این خصوص گفت:سازمان منطقه آزاد اروند بعنوان متولی کارهای اجرایی شهر باید 11 ماه حقوق معوقه کارگران فضای سبز آبادان را پرداخت کند.
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز آبادان نیز گفت:با پیگیری های به عمل آمده، هفته آینده 2 ماه حقوق معوقه این کارگران پرداخت می شود.
حسین جمال گلی اظهار کرد:سه هفته دیگر نیز مابقی حقوق معوقه این کارگران پرداخت خواهد شد.
*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت6ماه حقوق مقابل شهرداری مرکزی
روزسه شنبه16آبان،جمعی ازکارگران شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق مقابل شهرداری مرکزی،تجمع کردند.
برپایه گزارش منتشره،کارگران تجمع کننده گفتند: مدت ۶ ماه است که هیچگونه دستمزدی از شهرداری آبادان دریافت نکرده اند.
این کارگران که تحت نظارت پیمانکار شهرداری آبادان هستند، می گویند : کارفرما اعتبار لازم را از شهرداری آبادان دریافت کرده اما حقوقی به آنها پرداخت نکرده است.

رضا شهابی به درمانگاه بیمارستان اعزام شد و پس از معاینه دوباره به زندان بازگردانده شد
کارگر زندانی رضا شهابی به دلیل عوارض جسمی در ناحیه گردن و کمر و پاهایش امروز بیستم آبان از زندان رجایی شهر به درمانگاه بیمارستان امام خمینی اعزام شد. و پس از معاینه پزشک دوباره به زندان منتقل شد. طبق دستور پزشک، شهابی برای انجام MRI و معاینات بیشتر در روزهای آینده دوباره از زندان به بیمارستان اعزام خواهد شد.
علی رغم اینکه با پیگیری های همسر رضا شهابی، پیش از این دادستانی اعلام کرده بود این راننده زحمتکش شرکت واحد بدون دستبند و پابند به بیمارستان اعزام خواهد شد. ولی متاسفانه این کارگر شریف را با دستبند از زندان آورند و اعتراض ایشان به مسئولان زندان در این مورد آنان را از زدن دستبند به دست این کارگر منصرف نکرد. شهابی علی رغم اینکه از عوارض جسمی متعدد رنج می برد اما روحیه اش عالی بود.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه زدن دستبند به رضا شهابی و غل و زنجیر کردن فعالان کارگری و معلمان را شدیدا محکوم می کند. شهابی تنها از حقوق کارگران دفاع کرده است و حکم زندان برای ایشان بسیار ناعادلانه است. اما مسولان امنیتی – قضایی به این هم بسنده نکرده و علی رغم پایان محکومیت کارگر زندانی رضا شهابی همچنان ایشان را از هجدهم مرداد زندانی کرده اند. سندیکا خواهان آزادی بی قید و شرط ایشان و لغو محکومیت از دیگر اعضای سندیکا آقایان ابراهیم مددی و داود رضوی است. و زندان و تعقیب و و مراقبت پلیسی – امنیتی – قضایی فعالان کارگری، معلمان و دیگر فعالان صنفی را محکوم می کند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
بیستم آبان ماه ۹۶

اطلاعیه شماره ۹ کمیته دفاع از محمود صالحی :محمود صالحی را به زندان برگرداندند
دستگاه قضائی و اطلاعات رژیم در تصمیمی مشترک هرگونه تلاش برای مرخصی پزشکی محمود صالحی و خانواده اش را به شکست کشاندند و امروز شنبه ۲۰ آبان ماه برابر با ۱۱ نوامبر محمود صالحی را با تنی بیمار و قلبی نیازمند معالجه فوری به زندان برگرداندند.
کمیته دفاع از محمود صالحی ضمن محکوم کردن این تصمیم ضد انسانی ، کلیه تشکلهای کارگری و مردم آزادیخواه داخل و خارج از ایران را به واکنش سریع علیه این اقدام فرامیخواند.
کمیته دفاع از محمود صالحی ۲۰ آبان ماه برابر با ۱۱ نوامبر ۲۰۰۱۷ میلادی
حمایت انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه از بیانیه مشترک تشکلهای کارگری
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه از بیانیه تشکلهای کارگری در محکومیت اعمال فشار دستگاه های قضایی و امنیتی برای بازگرداندن محمود صالحی به زندان حمایت می کند و به ان می پیوندد.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ۱۹/۸/۱۳۹۶
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:
بازداشت محمود صالحی و دیگر فعالین کارگری راه به جایی نخواهد برد!
با بحرانی تر شدن هر چه بیشتر اوضاع اجتماعی و سیاسی، تشدید اخراج ها و بیکارسازی ها و افزایش مشکلات معیشتی کارگران، فشار بر فعالین کارگری ابعاد بسیار وسیع تری به خود گرفته است. اعتراضات کارگران به شرایط اسف بار و نگران کننده موجود، پاسخی جز بگیر و ببند و بازداشت و زندان کارگران و فعالین کارگری از جانب سرمایه و عوامل آن نمی گیرد. سرمایه و دولت حامی آن شمشیر را از رو بسته اند. بازداشت و زندانی شدن رضا شهابی و فشار و تهدید برای زندانی کردن تعداد زیادی از کارگران و فعالین کارگری همچون داوود رضوی، ابراهیم مددی، جعفرعظیم زاده، شاپور احسانی راد، علیرضا ثقفی و…، با بهانه های مضحک و نخ نمایی چون اقدام علیه امنیت ملی، ” تجمع به قصد تشویش اذهان عمومی” و ” تبلیغ علیه نظام” و اخیرا نیز بازداشت محمود صالحی به هنگام خروج از بیمارستان، خود، نمونه هایی از چنین سیاست های ضد کارگری و سرکوبگرایانه ای می باشند.
محمودصالحی فعال کارگری که بارها و بارها به دلیل فعالیت های خود تهدید و بازداشت و زندانی شده است، علی رغم وضعیت وخیم جسمانی و بیماری مزمن کلیه و ناراحتی شدید قلبی، یکبار دیگر توسط عوامل سرمایه دستگیر و زندانی شده است. نحوه دستگیری او به هنگام خروج از بیمارستانی که در آن مشغول دیالیز بوده نیز قابل توجه و نشان دهنده این است که مسئولین با اطلاع کامل از وضعیت جسمی وی و کاملا کینه توزانه دست به چنین اقدامی زده اند. حاد شدن شرایط جسمی محمود صالحی پس از انتقال به زندان تا حدی که کارش به بستری شدن در بخش سی سی یو کشیده شود؛ خود دلیلی بر این مدعاست و نهایتا نیز علیرغم اعلام وخامت وضع جسمی این فعال کارگری توسط پزشکان و حتی پزشکی قانونی سقز، شعبه 4 اجرای احکام به محمود صالحی و خانواده ایشان اعلام نموده که وی را روز جمعه 19 آبان به زندان برخواهند گرداند. زندانی کردن کارگر بیماری که هفته ای دوبار باید دیالیز می شود، کارگر بیماری که به دلیل بروز مشکلات حاد قلبی اخیرا در بخش سی سی یو بستری شده، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا جز این است که جان کارگران و فعالین کارگری پشیزی برای صاحبان سرمایه و دولت حامی آن، ارزش و اعتباری ندارد؟ سرمایه و سرمایه داران فقط و فقط می خواهند همچون زالو از خون کارگران تغذیه کنند.
کارگران! تشکل های کارگری و فعالین کارگری! مردم آزاده ایران و جهان!
نگذاریم بار دیگر فاجعه ای شکل بگیرد. مرگ شاهرخ زمانی کارگری که جانش را در زندان از دست داد، هنوز در ذهن ها باقی است. هنوز مدت زیادی از مرگ محمد جراحی نمی گذرد که جسم بیمارش پشت دیوارهای زندان تحلیل رفت. پافشاری و اصرار بر اجرای حکم یکساله ی زندان محمود صالحی و در واقع بازداشت و زندانی کردن یک کارگر بیمار و دیالیزی، با قلبی رنجور و ناتوان علاوه بر تشدید سرکوب ها و زهر چشم گرفتن از فعالین کارگری و اجتماعی، چه بسا که با چنین اهدافی صورت می گیرد؟
صدای اعتراض خود را علیه موج سرکوب اخیر عوامل سرمایه بلند کنیم و اجازه ندهیم تهدید و بازداشت کارگران و فعالین کارگری که جرمی جز احقاق حقوق خود و هم طبقه ای های شان نداشته اند، بیش از این ادامه یابد. زندان جای کارگران نیست. این اختلاس گران و حامیان سود وسرمایه هستند که امنیت را از زندگی کارگران و خیل عظیمی از مردم زحمتکش و محروم جامعه ربوده اند.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن چنین اقدامات سرکوبگرانه ای تاکید می نماید که مبارزات کارگران برخاسته از شرایط عینی و واقعی زندگی روزمره و فشارهای وارد بر آنها بوده و با دستگیر کردن کارگران و فعالین کارگری متوقف نخواهد شد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 19/08/96
عثمان اساعیلی: کاک محمود باید آزاد گردد …کاک محمود باید آزاد گردد
به اطلاع جنبش کارگری می رسانم به کمال بی شرمی دادستان سقز و سنندج و وزارت اطلاعات سقز و سنندج محمود صالحی را امروز ساعت 2ظهر به زندان برگرداندند . این حرکت غیر انسانی را محکوم میکنم .
من از تمام خانواده جانباختگان طبقه کارگر و تمام تشکل های کارگری و صنفی واز تمام رسانه های کارگری و تمام مردم زحمتکش شهر سقز و استان کردستان تقاضا دارم به پشتیبانی محمود صالحی این چهره شناخته شده جنبش کارگری، هر کاری که از دست شما بر میاید برخیزید و اقدام کنید برای ازاد کردن محمود وتمام زندانیان سیاسی و انها را تنها نگذارید . چون محمود صالحی با آن وضع ناراحتی قلبی و کلیه که دارد برای تاریخ جنبش کارگر ثابت کرد که در مقابل نظام سرمایه داری و جمهوری اسلامی هیچ گاه عقب نشینی نکرده است. درود بر شرفت ای محمود ، محمود صالحی یکی از انسان های انقلابی و سوسیالیست است.ای نمایندگان سرمایه داری بفهمید با زندانی کردن محمود و هزاران مثل او هیچ گاه هیچ گاه جنبش کارگری عقب نشینی نمیکند در برابر حکومت های سرمایه داری و مذهبی . شعار من کارگر ساختمانی روبه دادستانی سقز و سنندج و اطلاعات این است : کاک محمود باید آزاد گردد …کاک محمود باید آزاد گردد
زندانیان سیاسی ازاد باید گردند نه به اعدام نه به اعدام … زندانیان سیاسی بدون قید و شرط ازاد باید گردند .
در پایان سخنم می گویم مرگ بر نظام سرمایه داری زنده باد اتحاد و همبستگی طبقه کارگر و زنده باد حکومت کارگری . به گفته یکی از ملاقات کنندگان محمود که حتی در برابر چنین صحنه اشک ریخته است وگفته است این پابند لایق شما نیست و وی در جواب سخن او گفته است چرا دقیقا این پابند لایق من است زیرا من هدفی دارم و باید در برابر هدفم سختی ها هم تحمل کنم . 96/8/20 شنبه عثمان اسماعیلی 09182842451

صدیق عزیزی نماینده کارگران فولاد زاگرس بر اثر تصادف جان باخت
بامداد امروز صدیق عزیزی از نمایندگان مقاوم و پرشور کارگران فولاد زاگرس (قروه کردستان) در مسیر قروه به تهران در نزدیکی شهر ساوه بر اثر تصادفی خونین جان باخت. در نتیجه این تصادف همسر او نیز به کما رفت و دو دختر خردسالش نجات پیدا کردند.
صدیق همچون دهها کارگر فولاد زاگرس بدنبال تعطیلی این کارخانه که با کمک و راهنمائی های مسئولین وزارت کار به کارفرما صورت گرفت آواره تهران شد و در یک شرکت خدماتی مشغول بکار بود.
صدیق پیشاپیش همکارانش بطور بی وقفه ای بمدت سه سال با جسارتی ستودنی برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه جنگید. او در جریان این مبارزات هیچگاه دچار توهم در مورد تشکلهای دست ساز کارگری نشد و اتحادیه آزاد کارگران ایران نقطه رجوعش برای پیشبرد قوی تر مبارزات شان برای بازگشت بکار بود که سرانجام به رای بازگشت بکار آنان نیز منجر شد. اما مسئولین وزارت کار در تبانی با کارفرما مسیر انحلال کارخانه را بطور غیر قانونی در پیش گرفتند و نهایتا بیش از سیصد کارگر فولاد زاگرس بیکار و دهها نفر از آنها آواره تهران و شهرهای دیگر شدند و صدیق عزیزی در نتیجه تحمیل چنین شرایطی از سوی وزارت کار دولت روحانی به کارگران فولاد زاگرس، ساعت 4 بامداد امروز در حالیکه در مسیر بازگشت از قروه به تهران بر سرکارش بود جان باخت.
صدیق فقط یار و یاور پر صلابت همکاران خود نبود. او در جریان بازداشت جعفر عظیم زاده، او را نیز تنها نگذاشت و خانواده وی را علیرغم تنگدستی ناشی از بیکاری مورد حمایت مالی قرار داد.
صدیق عزیزی، قربانی تبانی مسئولین وزارت کار با کارفرمای فولاد زاگرس در تعطیلی کارخانه شد. او سازماندهی برجسته و جسور در اعتراضات و مبارزات کارگران فولاد زاگرس بود. وجود او به عنوان نماینده ای از نماینده های کارگران ایران، نقطه امیدی برای ما در چالشها و مبارزات پیش روی طبقه کارگر ایران بود.
ما صدیق را از دست دادیم. اما جای خالی اش را همیشه احساس خواهیم کرد و مصمم تر از همیشه به مبارزات خود برای رهائی از نکبت سرمایه ادامه خواهیم داد.
ما به صدیق عزیز بدرود میگوئیم و با تسلیت به خانواده او، کارگران فولاد زاگرس و یاران و دوستانش، آرزوی بهبودی همسر گرامی او را داریم.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 20 آبانماه 1396

ادامه بلاتکیلفی معیشتی وشغلی کارگران پروژه آبرسانی 46 هزار هکتاری دشت سیستان
یکی از کارگران پروژه آبرسانی 46 هزار هکتاری دشت سیستان:
هنوز حقوق ماه‌های بهمن و اسفند سال 95، معوقات ماه‌های فروردین، شهریور و مهرماه سال جاری و همچنین سنوات سال گذشته و سال جاری را دریافت نکرده‌ایم.
نزدیک به یک ماه است که کار را تعطیل کرده‌اند یک شخصی به عنوان پیمانکار جدید آمده که تنها کیف به دست مقابل ما راه می‌رود و به نقل از کارفرما می‌گوید که به زودی کار شروع می‌شود اما واقعیت این است که ما حقوق خود را می‌خواهیم.
براساس گزارشی که20آبان رسانه ای شد،بعد از به پایان رسیدن فازهای ابتدایی پروژه آبرسانی دشت سیستان و واگذاری برخی از پیمانکاران، معوقات کارگران هنوز پرداخت نشده است.
وضعیت کارگران پروژه آبرسانی 46 هزار هکتاری دشت سیستان همچنان روند پر چالشی را طی می‌کند و این کارگران همچنان معوقات خود را از پیمانکاران دریافت نکرده‌اند و با توجه به شرایط اقتصادی استان سیستان و بلوچستان طبیعی است که وضعیت معیشتی خانواده‌های آنها در شرایط مناسبی باشد.
یوسف یکی از کارگران دشت سیستان از وضعیت کاری خود و همکارانش گلایه کرده، او می‌گوید: چند بار به اداره کار زابل رفتیم تا به وضعیت ما رسیدگی کنند ولی بعد از گذشت چند ماه هنوز هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است.
وی ادامه می‌دهد: ما هنوز حقوق ماه‌های بهمن و اسفند سال 95، معوقات ماه‌های فروردین، شهریور و مهرماه سال جاری و همچنین سنوات سال گذشته و سال جاری را دریافت نکرده‌ایم.
یوسف اضافه می‌کند: نزدیک به یک ماه است که کار را تعطیل کرده‌اند یک شخصی به عنوان پیمانکار جدید آمده که تنها کیف به دست مقابل ما راه می‌رود و به نقل از کارفرما می‌گوید که به زودی کار شروع می‌شود اما واقعیت این است که ما حقوق خود را می‌خواهیم.

شرکت منابع آب مطالبات کارگران سد کارون را پرداخت نمی کند
با وجود اتمام پروژه سد کارون 4 در سال های گذشته هنوز با شماری از کارگران این پروژه تسویه حساب نشده است.
براساس گزارش منتشره،یکی از مسئولان این پروژه اعلام کرد، کارگران این پروژه در حدود 10 نفر بوده و کارفرمای اصلی آن شرکت منابع آب نام دارد.
وی با اشاره به اینکه این تعداد از کارگران به صورت پراکنده در سایر پروژه ها مشغول کار هستند، گفت: از اسفندماه سال گذشته تاکنون این معوقات پرداخت نشده به قوت خود باقی است.
این منبع آگاه همچنین از شرایط ناایمن محیط این پروژه سخن گفت و افزود: حوادث کاری در این پروژه بالا بوده است.

تجمع اعتراضی اهالی چند روستای رامسرنسبت به اجرایی شدن طرح تصفیه خانه فاضلاب شهری در حوالی روستاهایشان مقابل فرمانداری
روزشنبه20آبان،جمعی از اهالی چند روستای رامسر دراعتراض به اجرایی شدن طرح تصفیه خانه فاضلاب شهری در حوالی روستاهایشان مقابل فرمانداری شهرستان رامسرتجمع کردند.
براساس گزارش رسانه ای شده، اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب شهری رامسر از سال 92 کلید خورد ولی تاکنون پیشرفتی نداشته است .
جمعی از اهالی روستاهای طالش محله ، شاه منصور محله فتوک و توبن بخش مرکزی رامسر صبح امروز20آبان با در دست داشتن پلاکارد های مختلف خطاب به فرماندار ، نماینده مجلس شهرستان و دیگر مسئولان خواستار جلوگیری از ساخت این تصیفه خانه فاضلاب شهری شدند.
نکته جالب در این تجمع حضور کودکان و زنان بوده است.
تجمع کنندگان گفتند که اجرای طرح فاضلاب شهری در این منطقه باعث بروز برخی مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای ساکنان این منطقه می شود.
بنابهمین گزارش، ‌سرریز شدن فاضلاب در نهرها و رودخانه های منتهی به دریا و به دنبال آن ایجاد بوی تعفن فاضلاب در سطح شهرها از مهمترین چالش ساکنان و گردشگران شهرهای ساحلی استان مازندران است.
اغلب شهرهای مازندران به گفته مسئولان و دست اندرکاران ذیربط به خاطر قرار گرفتن در مجاورت دریا و درپی آن بالا بودن آب های زیرزمینی با نفوذ ناپذیری خاک روبرو هستند و همین عامل دفع بهداشتی فاضلاب را در این مناطق با مشکل مواجه کرده است.
مساله مهم تر آن است که عمده رودخانه های مهم استان مازندران نیز به علت عبور از داخل شهرهای ساحلی به تخلیه گاه فاضلاب این شهرها تبدیل شده است و این اتفاق فاجعه بار علاوه بر پیدایش مشکلات حاد زیست محیطی ، اکوسیستم دریای خزر را نیز به مخاطره انداخته است.
طبق آمار منابع رسمی اکنون سالانه 400 میلیون متر مکعب انواع آلاینده ها در شمال کشور تولید می شود که فقط 40 درصد آن تصفیه و بقیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دریای خزر می ریزد.
دستکم 20 هزار مشترک زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب شهری شهرستان 75 هزار نفری رامسر در غرب مازندران قرار دارند.

تجمع خانواده‌های بیماران «ام.پی.اس» در اعتراض به مشکلات دارویی مقابل سازمان غذا و دارو
صبح روزشنبه20آبان،جمعی از والدین کودکان مبتلا به «ام.پی. اس» در اعتراض به در دسترس نبودن داروی مورد نیاز این بیماری نادر مقابل سازمان غذا و دارو تجمع کردند.
براساس گزارش منتشره، این تجمع از ساعت ۹ صبح امروز آغاز شد. در میان آنها پدر “عماد” – کودک خبرساز حادثه تروریستی مجلس- نیز حضور داشت و آنها درخواست ملاقات مستقیم با رئیس سازمان غذا و دارو و حل مشکل تامین داروی فرزندان‌شان را داشتند.
به گفته تجمع کنندگان، داروی بیماران “ام پی اس” وارداتی است و در حال حاضر نیز در داروخانه‌ها موجود است، اما به دلیل تفاوت قیمت عرضه نمی‌شود و تهیه نشدن دارو، مرگ تدریجی فرزندان‌مان را به دنبال دارد.
تعدادی از مسئولان سازمان غذا و دارو با حضور دربین تجمع‌کنندگان با آنها به گفت‌وگو پرداختند و در ادامه نیز دیداری با مسئولان این سازمان برای خانواده‌ها ترتیب داده شد.
“م. الف” مادر مریم هشت ساله مبتلا به این بیماری، درباره وضعیت تامین این دارو می‌گوید: “حدود دو ماه است که کودکان ما دارو ندارند. البته دارو در داروخانه‌ها موجود است، اما می‌گویند اختلاف قیمت دارد و باید اصلاح شود؛ به همین دلیل دارویی به بیماران داده نمی‌شود. ”
این مادر می‌افزاید: ” فرزند من تا صبح نمی‌تواند نفس بکشد و لب و ناخنش کبود می‌شود. این موضوع باعث می‌شود قرنیه چشم، قلب، کبد، طحال، استخوان و شنوایی آنها مشکل پیدا کند. متاسفانه هر چند ماه یکبار داروهای آنها قطع می‌شود و دوباره کبد و طحال‌شان بزرگ می‌شود و مشکل تنفسی پیدا می‌کنند و ریه‌هایشان عفونت می‌کند. هرچقدر هم به سازمان غذا و دارو مراجعه می‌کنیم به جوابی نمی‌رسیم. فرزند من هشت سال دارد، در این مدت بارها به این سازمان مراجعه کردیم و هربار هم می‌گویند بروید مشکل‌تان را حل می‌کنیم. دوباره دو تا سه ماه دارو در دسترس قرار می‌گیرد و بعد قطع می‌شود. پدرها و مادرهای زیادی به نمایندگی از ما هرروز به اینجا می‌آیند.»
ام پی اس نوعی بیماری نادر ژنتیکی است که از علائم فنوتیپی آن، بزرگی کبد و طحال، کدورت قرنیه چشم، انگشتان پنجه کبوتری، فتق ناف و بیضه، دفرمه شدن استخوان‌ها و با پیشرفت بیماری مشکلات قلبی و ریوی، بزرگی سر(هیدروسفالی) و تنگی کانال گردن است که موجب اختلالات حرکتی در بیمار می‌شود. تعداد این بیماران در کشور زیاد نیست. این بیماری به چندین تیپ تقسیم‌بندی می‌شود که علائم بیماری در هر تیپ متفاوت و کم‌ و زیاد است. حدودا از سال ۱۳۸۴ درمان این بیماری (در تیپ یک) با آنزیم الدورازیم آغاز شد و به‌ مرور برای چند تیپ دیگر آنزیم شناخته‌ شده و در حال درمان است. اولین درمان در دسترس بیماری ام پی اس، پیوند مغز استخوان و دومین روش آن آنزیم درمانی است که برای جلوگیری از پیشرفت بیماری باید مصرف شود. اما به گفته مادر یکی از کودکان مبتلا به ام پی اس، مشکل تامین این آنزیم سال‌ها است که حل نشده باقی مانده و پیگیری‌های آنان نیز بی نتیجه مانده است.

جان باختن کارگر مصدوم حادثه دلخراش کارخانه ذوب روی دندی دربیمارستان عرفان تهران
صبح روز شنبه20آبان، کارگر کارخانه ذوب روی دندی که بدنبال سقوط به دیگ سولفات مس در روزپنج شنبه18آبان مصدوم و به بیمارستان عرفان تهران منتقل شده بود،جان باخت.
قائم مقام مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: حوالی ساعت 11:40 صبح روز پنجشنبه اورژانس زنجان توسط مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان در جریان حادثه مصدومیت 2 کارگر در شرکت کالسیمین واقع درمنطقه دندی قرار گرفت و با توجه به درخواست مدیریت بحران بلافاصله اورژانس هوایی عازم محل شد.
امیرحسین ایلیایی افزود: این 2 کارگر که دچار مسمومیت و سوختگی استنشاقی شده بودند توسط آمبولانس شرکت کالسمین به درمانگاه شهر دندی منتقل شده و پس از اقدامات پیش بیمارستانی، به منظور ادامه درمان با استفاده از بالگرد به بیمارستان آیت الله موسوی و سپس به بیمارستان ولیعصر زنجان انتقال یافتند.
ایلیایی ادامه داد: مصدوم نخست حادثه با صلاح دید خانواده برای درمان با استفاده از آمبولانس شخصی به بیمارستان عرفان تهران انتقال یافت اما دیگر کارگر حادثه دیده مورد مداوا قرار گرفت و از بیمارستان ترخیص شد.
مسئول روابط عمومی شرکت توسعه معادن روی ایران نیز با تائید این خبر گفت: این 2 کارگر در حین کار در شرکت کالسیمین زنجان دچار حادثه شده و برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.
کریم حری افزود: یکی از این کارگران با مشاهده سقوط همکار خود به دیگ سولفات بلافاصله به یاریش می شتابد که نامبرده نیز دچار آسیب می شود.
وی اظهار کرد: کارگر سقوط کرده به منظور ادامه درمان به بیمارستانی در تهران انتقال داده می شود اما صبح امروز به کام مرگ فرو می رود .
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز گفت: این حادثه روز پنجشنبه /18 آبان جاری/ در شرکت کالسیمین زنجان رخ داده است که علت و چگونگی این اتفاق از سوی بازرسان و کارشناسان این اداره کل در دست تحقیق و بررسی است.
هومن امیدوار افزود: این حادثه 2 مصدوم داشت که متاسفانه یکی از این مصدومان به رغم انتقال به یکی از بیمارستان های تهران و تلاش پزشکان معالج، جان باخت اما وضعیت دیگر کارگر حادثه دیده خوب گزارش شده است.
کارخانه ذوب روی دندی واقع در جاده زنجان دندی ، 5 کیلومتر مانده به شهر دندی متعلق به شرکت کالسیمین از گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران است.
بیستم آبان ماه1396
akhbarkargari2468@gmail.com

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …