اخبار و گزارشات کارگری 16 مرداد 1396

نقدی حقوقی بر طرح‌های «کارورزی» و «مهارت آموزی»

یک حقوقدان با نقد طرح کارورزی از منظر حقوق کار، معتقد است: در طرح کارورزی و مهارت آموزی از حقوق کار عمومی‌زدایی شده و با قدم گذاشتن در یک مسیر واپسگرا به سمت دوره «اجاره اشخاص» می‌رویم.

طرح اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار تحت عنوان «طرح کارورزی» اخیر به عنوان یکی از طرح‌های اشتغالزای دولت اجرا شده است که بر اساس آن متقاضیان در یک دوره ۴ تا ۶ ماهه به واحدهای متقاضی جذب نیروی کار (واحدهای پذیرنده کارورز) معرفی می‌شوند تا پس از اتمام دوره کارورزی در صورت تمایل کارفرما این افراد جذب واحد مربوطه شوند. در قالب طرح کارورزی علاوه بر مشوق‌های بیمه‌ای دولت برای کارفرمایان، کارورزان در دوران طی کارورزی خود مشمول یک سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار (حدود ۳۱۰ هزار تومان) خواهند شد.

در همین زمینه فرشاد اسماعیلی – حقوقدان و پژوهشگر حقوق کار و تامین اجتماعی- در یادداشتی مندرج درمهراین طرح را به لحاظ حقوقی نقد کرده است که بخش اعظم آن را در ادامه می‌خوانید :

یکی از طرح‌هایی که در حوزه حقوق کار مطرح شده طرح کارورزی یا به عبارت قانونی دقیق تر ،«دستوراالعمل اجرایی طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی» مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۵ شورای عالی اشتغال است.

معیشت جمعیتی نزدیک به ۵۸ درصد مردم به یکی از مهم ترین قوانین کشور یعنی قانون کار گره خورده است و از همین رو هرگونه تغییر و اصلاح در این قانون تبعات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فراوانی داشته و «نظم عمومی» و «مصالح عامه» از جهت آمره بودن حقوق کار متغیرهای حقوقیست که در این قانون متبلور بوده و هرگونه دور زدن یا تغییر در  قانون کار می تواند منجر تغییرات اساسی در زندگی مردم شود. یکی از مواردی که قانون کار و اصول و قواعد و مقررات قانون کار دور زده شده  همین طرح‌های اشتغال است.

یکی از مهمترین بحث‌ها درباره طرح های اشتغال این است که سیاستگذاری این طرح ها بر مبنای خصوصی سازی حقوق کار صورت گرفته  است. بدین معنا که با این طرح‌های کارورزی یا مهارت آموزی در حقوق کار داریم به عقب بر می‌گردیم و همه دستاوردهای چندین ساله  کارگران  را که در دنیا و  در حقوق کار خودمان از نظر حقوق عمومی بودن مسائل کار به دست آمده است را از بین می بریم.

ما در حقوق کار نیازمند ایجاد سنت‌ها و رویه های حمایتی و ایستادن بر سنت‌های کارگری گذشته هستیم و این تنها ذیل حقوق عمومی بودن است که معنا  می‌یابد.  ما باید از به کارگیری مکانیزم‎های حقوق عمومی برای جذب نیروی کار دفاع کنیم. در سیاست‌های اشتغال که دولت در آن  نقش عمده  دارد باید شرایط کار را از لنز حقوق عمومی ببینیم و هیچگاه حاضر نباشیم این سلاح را زمین بگذاریم.

خلاصه بحث این است که در طرح کارورزی و در طرح مهارت آموزی  از حقوق کار عمومی‌زدایی شده و با قدم گذاشتن در یک مسیر واپسگرا داریم به سمت دوره «اجاره اشخاص» می رویم.

تغییر مسیر واپس گرایانه حقوق کار به سمت اجاره اشخاص سلیقه‌ایی نیست که هر دولتی یک جور با آن برخورد کند، این که حقوق کار ذیل حقوق عمومی تعریف می‌شود سنتی قانونی و در عین حال کارگریست که با مبارزات سالیان سال کارگران به دست آمده و دولت‌ها نمی‌توانند با ارزان سازی نیروی کار و عدم امنیت شغلی همه این اصول حمایتی و آمره حقوق کار را با طرح های متعدد مثله کنند.

متاسفانه در این طرح‌های اشتغال، قانون کارمثله شده است. اعضا و اندام و جوارح  اصلی قانون کار را از هم جدا کرده اند و با خروج‌ها و استثنائات و الحاقات و دور زدن‌ها،  قانون کار مثله شده و دارد از  ساختمان و  ساختار می‌افتد و از معنا تهی می‌شود و  با این طی مسیر به سمت دوره اجاره اشخاص، قانون کار فعلی روی پا نخواهد ماند.  این بحث را در موارد متعدد قانونگذاری و  مواد متعدد این دو طرح اشتغال به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

در ماده ۱۴ طرح کارورزی با پیش بینی موارد فسخ قرارداد به نفع کارفرمایان امنیت شغلی کارورز را در معرض خطر قرار داده و در موارد متعدد به راحتی قرارداد کارورزی فسخ می‌شود. حتی در مواردی خارج از اراده کارورز ممکن است این اتفاق بیفتد.

طبق اصول حقوق کار و درمواد متعدد قانون کار فعلی  حق فسخ یک جانبه به شکل مطلق به هیچیک از طرفین در قراردادهای موقت و معین داده نشده بود اما در طرح کارورزی مثل قانون رفع موانع تولید که با پیشبینی حق فسخ تسلط یکجانبه کارفرمایان را توجیه قانون کرده  و قانون کار را دور زده ،با پیش بینی این موارد، سنت آمره بودن مقررات و قواعد قرارداد کار را کنار گذاشته و  پیش بینی موارد متعدد  فسخ قرارداد در  ماده ۱۴ که اکثر موارد  فسخ  در راستای حفظ مناقع کارفرماست به سمت تنظیم قراداد ذیل ماده ۱۰ قانون مدنی یا  به عبارت بهتر به سمت یک قرارداد ساده معاملاتی رفته است.  حتی اگر بخواهیم با ادبیات  و پارادایم حقوق خصوصی صحبت کنیم  در این دست قراردادها، طرح کارورزی و حتی مهارت آموزی را را  از ماهیت عقد لازم به سمت عقد جایز با حق فسخ کارفرمایان و انفساخ های دیگر برده ایم. در ذیل ماده ۱۰ یا در حقوق قراردادها دیگر خبری از اصول حمایتی و آمره بودن نیست و همه چیز مثل خرید و فروش یک وسیله یا ملک است. درحالی که کارگران سالها مقاومت کردند و مبارزه کردند که ثابت کنند کار کالا نیست.

کارگران مبارزه کردند و سنت حقوقی شکل ندادند که اصل حاکمیت اراده که از اصول حقوق مدنی در حقوق خصوصی   است،  جای قواعد حقوق کار که اصل حمایت بودن فلسفه پیدایش ان  و  آمره بودن،  رویه قانونی و  عملی  آن است را بگیرد. پس حقوق کار برای چه آمده است؟ حقوق کار آمده است تا  دولت دخالت کند و وزنه الاکلنگی روابط کارفرما و کارگر را به هم بزند و با حمایت از کارگر، شاهین  توزین حقوق را  وسط ترازوی شرایط کار  طرفین بگذارد.حقوق کار  نیامده است که مدام  امتیاز های متعدد  بگذارد در کفه سنگین کارفرمایان و شرایط کارگران را نازل تر کند.

در حقوق کار بسیاری از قوانین و مقررات جنبه امری دارد و توافق بر خلاف آن باطل است و نمی تواند بر خلاف مقررات آن عمل کرد، و با توجه به اینکه قوانین آمره با نظم عمومی در ارتباط است، لذا در برخی مواد قانون کار  اقدام بر خلافاین قواعد آمره  حتی  موجب تعقیب کیفری است در صورتی که مقررات و قوانین مدنی جنبه اختیاری و تفسیری دارد.

اما خلاصه طرح کارورزی از نظر حقوق کار به عنوان زیر شاخه ایی از حقوق عمومی ، خروج کارورزی از حقوق عمومی و تنزل آن به حقوق خصوصی و اشغال جایگاه «اصل حمایتی  حقوق کار» توسط «اصل آزادی قراردادی حقوق خصوصی» ست.

به عنوان مثال یکی دیگر از موارد فسخ که نشان از همین حقوق عومی زدایی دارد،  عدم رعایت مسائل انضباطی توسط کارورز است. به نظر می رسد، این ماده با حمایتی بودن حقوق کار همخوانی نداشته و  ماهیت ارعابی  منفی دارد و موجب ارعاب کارگران در پیگیری حقوق حقه خود و موجب  جلوگیری از شکل گیری  اعتراضات پیگیری توسط کاروز یا حتی عدم پیوستن کارورز یه مسائل کارگران کارگاه از بیم فسخ کارورزی خواهد شد.

در جمع بندی نهایی باید بگویم که سیاست های  های کار و اشتغال و تولید در کشور دارد به سمتی می رود که حقوق کار را ذیل گفتمان آزادی قراردادها می‌برد و در  آن گفتمان  تضاد تشدید می‌شود، چرا که ماهیت شرایط کار، ماهیتی خصوصی نیست و نمی‌تواند ذیل این شاخه دوام بیاورد و قطعا  می‌شکند. تضاد  تشدید می‌شود، تضاد بین کارفرمایی که صاحب وسیله و سرمایه است و در تنظیم و اجرای قراداد و پایان دادن به آن زور بیشتری دارد و کارگر یا کارورز یا مهارت آموزی که فقط نیروی کارش را دارد می‌فروشد وهمیشه در تاریخ  دست پایین را داشته و مجبور است تن بدهد به این تضادها.

جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه:

۵۳ کارگرنیشکرهفت تپه که دیروز۱۵ مردادبه شعبه اول دادیاری احضارشدندرابایدیکی ازروزهای سیاه وتاریک درتاریخ جامعه کارگری دانست.

دیروزکارگرانی به دادگاه مراجعه کردند که دراین پانزده ماه که شرکت به بخش خصوصی ناکارآمدواگذارشده به اندازه پانزده سال زجرکشیدن این افرادطی این مدت بارها درخصوص وضعیت خودبه مسئولین شهرستانی واستانی نیروهای امنیتی وانتظامی.نماینده غیرفعال وکم توان شهر؛ فرماندار؛ استاندارو…همه رامطلع کرده بودندجواب اکثر این مسئولین دراین مدت به کارگران یک جمله بود: اکثر شرکتها وکارگران بخشهای مختلف کشورحقوق باتاخیردریافت میکنند.ظاهرا آقایان ماده ۳۷ قانون کار رافراموش کردند وشاید دلسوز تولید وسرمایه گذاری هستندولی نه اینگونه نیست وقتی که ازطرف مدیریت نیشکرهفت تپه بخاطررضایت استانداریک ونیم میلیاردتومان به تیم تحت پوشش آن پرداخت میشود بایدشاهدسکوت استانداری باشیم ومورددیگروقتی دراحضاریه کارگران نوشته شده بدلیل گزارش مامورین علیه شما احضارشدید و همه میداننداین لیست توسط قائم مقام شرکت تهیه شده وبا امضائ ایشان لیست به شعبه ارائه شده و نامه احضاریه توسط رئیس پاسگاه هفت تپه امضا شده وکارگران شرکت نیشکر ازخدمات دادن مدیریت شرکت به پاسگاه مانند تعمیرات ساختمان این محل اگاه هستند ولی این راهنوزمتوجه نشدندکه چراباید بصورت دائم یکی ازنیروهای این پاسگاه( ستوان م) حتی درروزهایی که اعتراضی درکارنیست درسطح شرکت حضوردائم داردمگراین شرکت کارگاه تولیدی نیست نمیدانیم آیا بازرسی نیروی انتظامی درجریان این موضوع هست یاباهماهنگی آنها این اقدام صورت میگیردچندی پیش نیز توسط یکی ازاین مامورین پس ازدرگیری وفحاشی به کارگران تیرهوایی نیزشلیک شده بودوصدای کارگربجایی نرسید چطوردادستان علیه کارگران اعلام جرم کرده  مدیریت شرکت لیست به دادگاه ارائه میکند و۵۳ نفررامعرفی کردمگرکارفرما درحادث شدن این اتفاق نقش ندارد چراجای شاکی ومتشاکی توسط مقامات قضایی شوش جابجاشدند.

دیروزاکثرکارگران به این موضوع اعتراض داشتند ضمنا افرادی دراین لیست هستند که درروزحادثه حتی درسطح استان نبوده یا مرخصی بودند کارگران شرکت دراین خصوص فقط به خدا پناه برده وناچارا تنها راه به دست آوردن حق قانونی خودرا اتحاددانسته وتجربه ثابت کرده که دراین شرایط موجود مسئولین دیواری کوتاهترازکارگر پیدا نکردند.

کارگران گروه ملی فولاد ایران درنوزدهمین روز اعتصابشان مقابل شعبه مرکزی بانک ملی اهواز تجمع کردند

اخبار وگزارشات کارگری:پیش از ظهرامروزدوشنبه نوزدهم مردادماه، کارگران گروه ملی فولاد ایران درنوزدهمین روز اعتصابشان دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت ماه ها مطالباتشان مقابل شعبه مرکزی بانک ملی اهواز واقع  در خیابان ۲۴ متری تجمع کردند.

یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به نمایندگی از سایرین در گفت‌وگو با خبرنگاری با اشاره به تجمع امروز کارگران این کارخانه مقابل شعبه مرکزی بانک ملی اهواز، اظهار کرد: به دلیل این‌که کارخانه به بانک ملی واگذار شده است. کارگران کارخانه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود در مقابل این بانک تجمع کردند.

وی افزود: در دو هفته گذشته تجمعاتی در درون شرکت انجام گرفت و قول‌هایی داده شد تا حقوق و مطالبات پرداخت شود اما تاکنون هیچ حقوقی پرداخت نشده و در وضعیت بسیار بدی هستیم.

 

این کارگر تصریح کرد: گفته شده که حدود 50 میلیارد تومان از پول و دارایی‌های شرکت آزاد شده و بر این اساس مدیرعامل شرکت نیز در جریان تجمعات درون شرکت، از طریق تماس تلفنی قول داد تا هرچه سریعتر حقوق‌ها پرداخت شود.

وی گفت: بیش از سه ماه است که حقوقی به ما پرداخت نشده و زندگی بسیاری از کارگران را با مشکل مواجه کرده است. قرار بود دیروز (یکشنبه) حقوق به حساب ما واریز شود اما چون این حقوق به ما پرداخت نشد، کارگران مجبور شدند تا در مقابل بانک ملی تجمع کنند.

یکی دیگر از کارگران حاضر درتجمع امروزدرگفت و گو با خبرنگاری دیگربیان کرد: ما کارشناسان و کارگران خواستار پرداخت حقوق، معوقات، برقراری بیمه تامین اجتماعی ، بیمه تکمیلی و راه افتادن خط تولید کارخانه هستیم.

وی ادامه داد: کارگران چهار ماه و کارشناسان این شرکت تا پنج ماه حقوق دریافت نکرده اند و همچنین از امکاناتی همچون البسه کارگری، و حتی آب خوردن برخوردار نیستند.

وی افزود:بسیاری از کارگران این شرکت برای درمان اعضای خانواده خود به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه، با مشکل روبه رو هستند که به دلیل نداشتن دفترچه بیمه با هزینه سنگین درمانی رو برو می شوند.

وی با انتقاد از پیگیر نشدن موضوع توسط مسئولان در خصوص برطرف شدن مشکل کارگران این شرکت ادامه داد: هیچ مسئول و مقامی پاسخی به کارگران تجمع کننده نمی دهد تا باعث دلگرمی کارگران شود.

لینک اخبار مرتبط:

ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به عدم پرداخت چهارماه حقوق وبلاتکلیفی شغلی

http ://etehadbinalmelali.com/ak/10-05-96/

اعتراضات کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)هفته دوم را پشت سر گذاشت

اخباروگزارشات کارگری:صبح امروز19مرداد، کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)با تجمع مقابل استانداری خوزستان دومین هفته اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوقشان را پشت سرگذاشتند.

یکی از کارگران قطارشهری اهوازبه خبرنگاری گفت: حقوق کارگران مترو اهواز 12 ماه پرداخت نشده و این مساله مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده و دیگر تحمل ما تمام شده است.

وی که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به تهدید کارگران معترض به اخراج از سوی پیمانکار گفت: پیمانکار (شرکت کیسون) به تازگی به هر کارگر 9 میلیون و 500 هزار ریال به کارگران این طرح پرداخت کرده که مبلغ ناچیزی در مقابل میزان مطالبات است.

درهمین رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان درباره مطالبات معوق کارگران متروی اهوازگفت: در معاونت عمرانی، بازرسی و حراست استانداری نشست هایی با پیمانکار برگزار و مشکل کارگران مطرح و بررسی شده است.

فرامند هاشمی زاده تاکید کرد: پیمانکار موظف به پرداخت حقوق کارکنان خود است به همین دلیل با پیمانکار قطارشهری اهواز برخورد کردیم که مبلغی از مطالبات کارگران را به صورت علی الحساب پرداخت کرده اما این میزان کافی نیست.

رئیس هیات مدیره سازمان قطارشهری اهواز ادامه داد: پیمانکار موظف شده تا یک ماه آینده همه مطالبات کارگران را از منابع خود تامین و بپردازد.

هاشمی زاده اضافه کرد: پیمانکار، نبود اعتبار را بهانه کرده است بر همین اساس یک فقره صورت وضعیت پیمانکار توسط شهردار در حال امضا و نقد شدن است.

درهمین رابطه:

*اعتراضات کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)ادامه دارد

تجمع مقابل استانداری خوزستان برای چند مین بار

امروزشنبه14مرداد، کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)دراعتراض به عدم پرداخت یکسال مطالباتشان برای چندمین بار مقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند.

یکی از کارگران قطارشهری اهواز با اشاره به پرداخت نشدن حقوق این کارگران در یک سال گذشته، اظهار کرد: تجمع کارگران از هفته گذشته آغاز شده اما هیچکدام از مسئولان تا کنون پاسخی به تجمع کنندگان نداده اند.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: شرکت کیسون (پیمانکار قطارشهری اهواز) کارگران معترض را تهدید به اخراج کرده و اعلام داشته هر کدام از کارگران که خواستار مطالبات خود هستند باید با شرکت تسویه حساب کنند.

وی با بیان اینکه کارگران این طرح با مشکل معیشتی روبه رو هستند افزود: در این مدت حتی توان پرداخت هزینه درمان و اجاره خانه و تحصیل فرزندان خود را نداشتیم و بی پولی کارگران، خانواده های آنها را در معرض فروپاشی قرار داده است.

درهمین رابطه مدیرعامل سازمان قطارشهری اهوازگفت: پرداخت حقوق کارگران پیمانکاری متروی اهواز (شرکت کیسون) در حال پیگیری است.

شهرام شاهین زاده درباره اعتراض کارگران در یک هفته اخیر برای دریافت حقوق معوقه خود، گفت: در روزهای اخیر حدود 10 میلیون ریال به صورت علی الحساب به کارگران پرداخت شده است.

درپاسخ به شاهین زاده،یکی از کارگران با طرح این مسأله که پس از یکسال دوندگی تنها ۹۵۰هزار تومان به حساب ما واریز کردند که توهین به ما محسوب می شود،گفت: شرایط به قدری برای ما سخت است که در اوضاع نابسامان اقتصادی توان خرید هیچ کالایی را نداریم.

وی با اشاره به اینکه سه ماه پیش فرزند یکی از کارگران به علت بیماری و بی پولی فوت کرد، ادامه داد: این کارگر سه بار درخواست مساعده یک میلیون تومانی داشت که هر سه مرتبه درخواستش رد شد و در نهایت در اثر تشنج و بی پولی از دنیا رفت.

*لینک اخبار مرتبط:

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون)امروزبازهم مقابل استانداری خوزستان

اقدام به خودکشی یک از کارگران در اجتماع امروز

http://etehadbinalmelali.com/ak/11-05-96/

بازگشت محسن عمرانی به زندان بوشهر

صبح امروز16مرداد،محسن عمرانی بعد از عدم موافقت دادستانی  با ادامه ی مرخصی به زندان بوشهر بازگشت.

تصویر دیدار محسن عمرانی با شاگردان سال گذشته اش:

 

تاخیر در صدور حکم نهایی دادگاه برای جعفر عظیم‌زاده و شاپور احسانی‌راد

محمدعلی جداری فروغی از تاخیر در صدور حکم نهایی دادگاه برای جعفر عظیم‌زاده و شاپور احسانی‌راد خبر داد.

محمدعلی جداری فروغی (وکیل جعفر عظیم‌زاده و شاپور احسانی راد) به ایلنا گفت: آخرین جلسه محاکمه و آخرین دفاعیات مربوط به موکلین در تاریخ ۲۱ اسفند ماه سال ۹۵ در دادگاه کیفری ۲ شهرستان ساوه به عمل آمد و حتی در این جلسه، شهودی که از طرف کارفرما معرفی شده بودند، به نفع موکلین شهادت دادند و وکیل کارفرما (شاکی) نیز در جلسه دادگاه اعلام داشت از ابتدا هیچ‌گونه شکایتی علیه عظیم‌زاده نداشته و ندارد.

فروغی افزود: اتهامات موکلین بنده در این پرونده، تشویش اذهان عمومی، اخلال در نظم و مشابه آن است که علی‌القاعده بایستی ظرف مدت یک هفته پس از آخرین جلسه، حکم صادر شود؛ ولی متاسفانه علیرغم گذشت حدود ۵ ماه، هنوز هیچ حکمی صادر نشده.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه فضای کلی در برخورد با پرونده‌های کارگری نسبت به قبل کمی بهتر شده؛ گفت: خوشبختانه در این فاصله موکلین نسبت به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی که در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه هر یک به ۱۱ سال حبس محکوم شده بودند، با رسیدگی دقیق و عادلانه در شعبه ۸ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی تبرئه شدند و امیدواریم شعبه ۱۰۱ کیفری ۲ ساوه نیز با توجه به اینکه هیچ‌گونه دلیلی در پرونده علیه موکلین وجود ندارد، هرچه زود‌تر حکم برائت آن‌ها را در چهارچوب قانون صادر کند.

 

 

کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی سی رازتعطیل و32کارگرش بیکارشدند

تعطیلی کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی شهرستان طبس(سی راز) بیکاری 32کارگرش را رقم زد.

امروز در گزارشات منتشره آمد،کارخانه سی راز (هجرت سابق)بدلیل عدم پرداخت تسهیلات از طرف بانک ها دوباره تعطیل وکارگرانش بیکارشدند.

بنا به همین گزارشات، یکی از گاوداران شهرستان طبس نیزگفت: با وجود تعطیلی کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی در این شهرستان کار ما گاوداران بسیار سخت شده چون با وجود گرانی و قیمت بالای خوراک دام مجبوریم شیر تولید شده خود را با قیمت پایین به دست دلالان بفروشیم.

وی با بیان اینکه در صورت نبود کارخانه شیر مجبوریم شیر تولیدی خود را به صورت سنتی و با جوشاندن به مصرف برسانیم اظهار داشت: با جوشاندن شیر همه ویروس‌ها از بین نمی‌رود بلکه تنها تب مالت آن کاهش یافته و برخی مواد مغزی شیر از بین می‌رود و در حال حاضر نیاز مبرم ما راه‌اندازی مجدد کارخانه شیر و فرآروده‌های لبنی است.

 

جان باختن کارگر پتروشیمی فارابی چند روزپس از سوختگیش درحین کار

یکی از کارگران پتروشیمی فارابی چند روز پس از حادثه سوختگی با بخار در یکی از واحدهای این شرکت، جان خود را از دست داد.

براساس اخباری که صبح امرروز رسانه ای شد،یکی از کارگران پتروشیمی فارابی به نام ابراهیم ویسی چند روز پیش در واحد DUP از ناحیه پا دچار حادثه سوختگی بر اثر نشت ناگهانی استیم (بخار) شد.

محل سوختگی پای این کارگر سانحه دیده که به گفته دوستان نزدیکش دچار بیماری دیابت نیز بود پس از گذشت چند روز دچار عفونت شد و در نهایت جان خود را از دست داد.

به گفته همکاران این کارگر، برای مشخص شدن علت اصلی و کامل مرگ جسد وی به پزشکی قانونی اهواز منتقل شد و نتیجه بررسی ها به زودی اعلام خواهد شد.

 

جان باختن یک کارگرساختمانی جوان براثر سقوط از ارتفاع 15متری

صبح امروز16مرداد،یک کارگر ساختمانی جوان حین کار درمجتمع ساختمانی خلیج فارس بعد از سقوط از ارتفاع ۱۵ متری در دم جان سپرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش به نقل از اورژانس ۱۱۵ صبح امروز ۱۶ مردادماه ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه در پی تماس تلفنی نیروهای امداد به مجتمع ساختمانی خلیج فارس اعزام شدند.

یک کارگر22ساله اهل داراب در این حادثه از ارتفاع ۱۵ متری سقوط کرده بود ومتاسفانه هیچ علائم حیاتی دراین کارگر یافت نشد وپس از سقوط در دم فوت شده بود.

به گزارش اورژانس ۱۱۵ به نظر می‌رسد علت فوت این فرد ،در اثر سقوط ، منجر به ضربه شدید مغزی و خونریزی از ناحیه سر شده است. همچنین آسیب احتمالی نخاع گردن که متاسفانه بر اثر ضربه شدید هنگام سقوط ایجاد شده بود در مرگ موثر بوده است.

روز گذشته نیز یک مورد حادثه قطع انگشتان دست در این کارگاه ساختمانی رخ داده بود.

شانزدهم مرداد ماه 1396

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …