پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 22 و 23 اردیبهشت 1396

زنده باد همبستگی کارگران:

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

جان کارگران معدن زمستان یورت فدای ثروت اندوزی زیاده خواهان شد

*همدردی کارگران هفت تپه در غم فاجعه معدن یورت

– خارج کردن پیکر آخرین کارگر جانباخته حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر از تونل

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

جان کارگران معدن زمستان یورت فدای ثروت اندوزی زیاده خواهان شد

بی توجهی به ایمنی کار در معدن زمستان یورت فاجعه انسانی بوجود آورد.. چهل چهار تن از زحمتکش ترین کارگران که با دستمزد بسیار ناچیز در شرایط ناایمن در عمق چند صد متری زمین در پی لقمه نانی بودند  و حتی دستمزد اندک شان معوق شده و به موقع پرداخت نمی شد در زیر آوار ماندند و جان عزیزشان فدای ثروت اندوزی زیاده خواهانی شد که برای حفظ جان این کارگران حاضر به تهیه تجهیزات و ابزار آلات ایمن نبودند.

حوادث بیشمار ناشی از کار در کشور به دلیل عدم توجه به ایمنی کار، عدم بازرسی کار موثر و عاری از فساد، بی اهمیتی جان انسان در برابر کسب سود بیشتر و بی مسئولیتی حاکمیت در انجام وظایف خود، جان کارگران را با مخاطرات جدی مواجه کرده و پیوسته شاهد جان باختن و معلولیت های کارگران هستیم.

با وجود اینکه تشکیل سندیکاها و دیگر تشکلات مستقل کارگری برای از بین بردن زمینه حوادث اینچنین بسیار موثر و نظارتشان در این مورد و سایر حقوق کارگران بسیار کارساز خواهد بود. متاسفانه از شکل گیری سندیکاهای کارگری به شدت جلوگیری می شود. و پیشروان این عرصه با پرونده سازی واهی ظالمانه بازداشت و زندان می شوند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه فاجعه  جان باختن کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت را به شدت محکوم کرده و با خانواده های این حادثه دردناک غم انگیز صمیمانه ابراز همدری می کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

همدردی کارگران هفت تپه در غم فاجعه معدن یورت

سندیکای کارگران هفت تپه:

کارگران هفت تپه به احترام تمامی کارگران کشته شده در معدن یورت در محیط کار سکوت می کنند و در همراهی کارگران مجروح هر کاری بتوانیم انجام می دهیم و خانواده های کشته شده و مجروح را تنها نمی گذاریم.

همدردی کارگران هفت تپه در غم فاجعه معدن یورت

غم ات در نهان خانه دل نشیند

هنوز اخبار کشیدن اجساد کارگران معدن یورت در صدر خبرهای کارگری است. کارگرانی که برای زندگی انسانی و شرافت خانواده اشان کار را می کردند و جان خودشان را برای سهل انگاری و سودجویی سرمایه از دست دادند برخلاف سرمایه داران که فقط بفکر سود بیشتر هستند .

در نبود قوانین ایمنی کار ما باید هر روز شاهد آمار بیشتری از کشتار و آسیب بدنی کارگران در محیط کار باشیم. هنوز قانونی وجود ندارد که کارگر زمانی که خطر کند دست از کار بکشد. اگر کارگری اعتراض کند کارش یا زندان و یا بیکاری است.

ما کارگران هفت تپه در گرمایی گاه بالای پنجاه درجه مجبور بکار هستیم موضوعی که در تمامی کشورهای حل شده است و کارگران در دمای بالای 34 درجه نباید کار کنند و یا کارفرما شرایط مناسب را بوجود آورد.

وضعیت ایمنی کار هر روز بدتر می شود و تنها راه حل در مقابل کارگران در به وجود آوردن تشکلات خودشان است، و ما امید داریم کارگران معادن دست به تشکیل نهاد بیرون از ساختار قدرت دست بزنند و در این راه ما آنها را تنها نخواهیم گذاشت، همانطوری که در لحظات اولیه به کنفدراسیون مواد غذایی خبر دادیم و خواستیم همراه کنفدراسیون پتروشیمی و معادن عکس العمل نشان دهند.

کارگران هفت تپه به احترام تمامی کارگران کشته شده در معدن یورت در محیط کار سکوت می کنند و در همراهی کارگران مجروح هر کاری بتوانیم انجام می دهیم و خانواده های کشته شده و مجروح را تنها نمی گذاریم.

سندیکای کارگران هفت تپه

23/2/1396

 

خارج کردن پیکر آخرین کارگر جانباخته حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر از تونل

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: پیکر آخرین کارگرجانباخته حادثه انفجار معدن آزادشهر از تونل معدن خارج شد.

صادقعلی مقدم امروز23اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران در محل حادثه معدن آزادشهر اظهار کرد: ریزش مداوم آوار، دسترسی به پیکر آخرین جانباخته این حادثه را با مشکل مواجه کرده بود، اما با تلاش نیروهای متخصص پیکر این معدنچی از تونل معدن خارج و به مرکز پزشکی قانونی منتقل شد.

وی افزود: با این پیکر کشف شده که متعلق به راننده لوکوموتیو است، شمار نهایی جانباختگان حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر  43 نفر شد.

مقدم ادامه داد: تاکنون پیکر 42 تن از جانباختگان این حادثه پس از احراز هویت، به خانواده هایشان تحویل داده شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان تصریح کرد: نیروهای امدادی و تجهیزات، همچنان در محل حادثه مستقر هستند تا دستور پایان عملیات از سوی استاندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان صادر شود.

– دولت روحانی ادامه دهنده راه دولت احمدی نژاد:

کارکردن فارغ التحصیلان دانشگاهی با دستمزدماهیانه400هزارتومانی

– اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری هشترود مقابل ساختمان شورای شهردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ودوسال عیدی!

– سومین روزتجمع کارگران فصلی معدن طلای آق‌دره برای کار!

– شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاشی نیلواینبار مقابل استانداری اصفهان!

– اعتراض رسانه ای کارکنان شرکتی مخابرات برای دست یابی به مطالباتشان!

– بمناسبت حمله وحشیانه شوراهای اسلامی کار و حراست شرکت واحد اتوبوسرانی به سندیکای کارگران شرکت واحد در نوزدهم اردیبهشت سال هشتاد و چهار

– گزارش یک‌ ساله: سرکوب فعالان سندیکایی و حقوق کارگری در ایران

– گزارش کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران درباره استقبال از بهنام ابراهیم زاده

– خطربیکار بیخ گوش کارگران کارخانه خانه سازی مشهد!

– بلاتکلیفی 9ماهه کارگران اخراجی شهرداری تاکستان برای بازگشت به کارودریافت مطالباتشان!

– میادین الکترومغناطیسی ریسک ALS را در کارگران افزایش می دهد

– غرق شدن 2کارگردر رودخانه قلعه دختر

– جان باختن یک کارگرمقنی در سبزوار!

– جان باختن سه معلم در حادثه رانندگی مشگین شهر

– مرگ  دلخراش کارگر جوشکار داخل تانکر بنزین مقابل پالایشگاه شازند

 

دولت روحانی ادامه دهنده راه دولت احمدی نژاد:

کارکردن فارغ التحصیلان دانشگاهی با دستمزدماهیانه400هزارتومانی

به بهانه راه اندازی سامانه کارورزی!

اخباروگزارشات کارگری:امروز23اردیبهشت،وزارت کار سامانه کارورزی را راه اندازی کرد.با مراجعه به این سامانه

https://karvarzi.mcls.gov.ir/default.aspx

روشن می شود که مصوبه 27/1/1386 شوراي عالي اشتغال در دولت احمدی نژاد کماکان در دستور کار روحانی قرارداشته و دارد.

در بخش قوانین ومقررات این سامانه  ودر آیین نامه و دستور العمل نظام هماهنگ اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی درباره  مدت، میزان و نحوه پرداخت کمک هزینه کارورزی آمده است:

ماده 7 : طول دوره كارورزي حداقل 6 ماه و حداكثر 12 ماه براي هر كارورز بر اساس استاندارد هاي مصوب آموزشي مهارت تعيين مي گردد.

تبصره1 : مدت آموزش در هر ماه 140 ساعت تعيين ميگردد، ساعات آموزش در هر روز حداقل 6 و حداكثر 8 ساعت تعيين مي گردد.

تبصره 2: سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور موظف است ظرف مدت يك ماه پس از تصويب اين آيين نامه نسبت به تهيه استانداردهاي آموزشي اقدام و مراتب را به نحو مقتضي به اطلاع دستگاههاي مجري و ناظر استاني و ساير افراد و نهادهاي ذيربط برساند.

ماده 8 : كمك هزينه كارورزي ماهيانه در سال 1394 معادل چهار ميليون ريال تعيين مي گردد كه 70 درصد اين مبلغ توسط واحد پذيرنده و 30 درصد باقيمانده توسط دستگاه مجري به كارورز پرداخت ميشود. ميزان كمك هزينه كارورزي همه ساله توسط بالاترين مقام دستگاه ناظر تعيين وجهت اجرا ابلاغ مي گردد.

تبصره 1: در استانهايي كه نرخ بيكاري سالانه آنها در سه سال متوالي منتهي به سال اجراي طرح، بالاتر از ميانگين نرخ بيكاري كشور باشد، سهم پرداختي دستگاه مجري به كارورز معادل 50 درصد تعيين ميگردد.

تبصره 2: واحد پذيرنده مجاز است با رعايت كليه ضوابط اين آيين نامه، پرداخت 100 درصد كمك هزينه كارورزي، تقبل هزينههاي بيمه موضوع ماده 10 و همچنين سهم دستگاه مجري موضوع اين ماده، نسبت به پذيرش كارورز اقدام نمايد.

تبصره 3: چنانچه واحد پذيرنده، پيمانكار طرف قرارداد دستگاه مجري بوده و متقاضي پذيرش كارورز باشد مكلف است كل مبالغ موضوع ماده 8 و ماده 10 اين آيين نامه را تأمين نمايد.

ماده 9 : واحده پذيرنده مكلف است ماهانه بر اساس ساعات آموزش طي شده كارورز نسبت به واريز سهم خود به حساب كارورز اقدام نمايد. سهم دستگاه مجري پس از واريز سهم واحد پذيرنده به حساب كارورز واريز مي گردد.

تبصره: پرداخت كمك هزينه سهم دستگاه مجري و واحدپذيرنده مربوط به آخرين ماه دوره كارورزي منوط به ارائه گواهي نامه قبولي كارورز در آزمون سازمان آموزش فني و حرفه اي به دستگاه مجري مي باشد.

درهمین رابطه:

*رونمایی قطره چکانی سطح دستمزد ووضعیت بیمه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی در طرح های کارورزی وکاج!

Bottom of Form

اخباروگزارشات کارگری:در طرح کارورزی بیمه تامین اجتماعی مدنظر نیست بلکه کارورزتحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد.

کارورزان مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که بخشی از حقوق توسط دولت پرداخت می‌شود و مابقی را کارفرما می‌پردازد که پیش‌بینی شده مبلغی در حدود ۴۰۰ هزار تومان باشد.

درطرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) هم که بخشی از طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است ،جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در سنین ۲۵-۳۴ سال پس از طی کردن فرآیند اتصال به واحد کسب و کار و توافق با کارفرما، می‌توانند دوره کارورزی را به مدت شش ماه در کارگاهها بگذرانند که در این حالت مشمول پرداخت یک سوم حداقل دستمزد به علاوه پوشش بیمه حوادث از سوی دولت می‌شوند.

آذرماه سال گذشته در جلسه کمیسیون تخصصی اشتغال شورای عالی اشتغال، پنج دستور زیر برنامه‌های ملی اشتغال بررسی شد که یکی از آنها زیر برنامه ملی اشتغال با عنوان “طرح کارورزی”بود.

چندی بعد شورای عالی اشتغال نسبت به تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه نظام هماهنگ اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی اقدام کرد.

پیشینه طرح کارورزی:

ناگفته نماند در پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال دولت نهم نیز، دستورالعملی تحت عنوان” طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی” به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی وقت به تصویب رسیده بود که بر اساس تعریف صریح این دستورالعمل “کارورز” به آن دسته از دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفته می‌شد که دارای مدرک کاردانی یا بالاتر در کلیه رشته‌های تحصیلی به جز رشته های علوم پزشکی بودند.

به موجب این مصوبه حداکثر ۵۰ درصد حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار به عنوان کمک هزینه کارورزی مجری طرح برای پرداخت به کارورزان به واحدهای پذیرنده پرداخت می‌شد و چنانچه واحد پذیرنده تمایلی به استخدام کارورز نداشت، موظف بود ۵۰ درصد هزینه پرداخت شده به کارورز را به مجری طرح پرداخت کند.

همچنین بر اساس این طرح، تمامی واحدهای پذیرنده موظف به انعقاد قرارداد با کارورز بودند و کلیه کارورزان طی دوره کارورزی توسط وزارت کار تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گرفتند. در نهایت به منظور سنجش مهارت کارورزی، مجری طرح موظف بود پیش‌بینی لازم برای آزمون کسب مهارت فرد را در پایان دوره از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای مرتبط با فعالیت واحد پذیرنده فراهم کند.

سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین دستورالعمل طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد.

در جریان تدوین لایحه برنامه ششم توسعه و به پیشنهاد وزارت کار، دولت طرح کارورزی را تحت عنوان معافیت بیمه‌ای کارفرمایان در صورت جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در لایحه گنجاند و نمایندگان مجلس نیز در جلسه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه ششم توسعه و در بخش اصلاح مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق برنامه، ماده ۸۶ برنامه را به شکلی به تصویب رساندند که بر طبق آن برای ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی، آن دسته از کارفرمایانی که نسبت به جذب فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی، به صورت کارورزی اقدام کنند از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دو سال از تاریخ شروع به کار معاف می‌شوند.

اما طرح کارورزی چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

درهمین رابطه،عیسی منصوری ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ، در پاسخ به این پرسش به ایسنا می‌گوید: در طرح کارورزی، جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی که تمایل دارند برای کسب مهارتهای لازم فنی و کارآفرینی و شناساندن توانایی خود به کارفرمایان در دوره‌های کارورزی شرکت کنند از کمک هزینه بهره‌مند می‌شوند.

او می‌افزاید: در این طرح معافیت بیمه‌ای وجود ندارد بلکه برای کمک به تامین بخشی از  هزینه‌های بیمه نیروی کار و کاهش هزینه بیمه نیروی کار جدید الورود مشوق‌هایی پیش بینی شده است.

آنطور که منصوری می‌گوید در این طرح بیمه تامین اجتماعی مدنظر نیست بلکه فرد تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد اما می‌تواند در یک فرایند مشخص و در صورت استمرار فعالیت در بنگاه اقتصادی و رضایت کارفرما به مرحله بیمه تامین اجتماعی برسد.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، در بحث کارورزی فرد کار رسمی انجام نمی‌دهد و خدمات کامل ارائه نمی‌کند به همین دلیل پس از اتمام کارورزی و در صورت استمرار کار نزد کارفرما، مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شود.

او درباره پیش‌بینی حقوق و مزایای کارورزان می‌گوید: فارغ التحصیلانی که از طریق طرح کارورزی مشغول کار شوند، مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که بخشی از حقوق توسط دولت پرداخت می‌شود و مابقی را کارفرما می‌پردازد که پیش‌بینی شده مبلغی در حدود ۴۰۰ هزار تومان باشد.

طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان)چیست؟

هفته گذشته وزیر کار در یک نشست خبری از آغاز اجرای طرح “کاج” (کارانه اشتغال جوانان) خبر داد و اعلام کرد که پرداخت کارانه با یارانه متفاوت است؛ این طرح در حقیقت بخشی از طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است که به موجب آن جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در سنین ۲۵-۳۴ سال پس از طی کردن فرآیند اتصال به واحد کسب و کار و توافق با کارفرما، می‌توانند دوره کارورزی را به مدت شش ماه در کارگاهها بگذرانند که در این حالت مشمول پرداخت یک سوم حداقل دستمزد به علاوه پوشش بیمه حوادث از سوی دولت می‌شوند.

*متن طرح کارورزی اشتغال جوانان(کاج) منتشر باید گردد!

http://etehadbinalmelali.com/ak/harvarzi/

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری هشترود مقابل ساختمان شورای شهردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ودوسال عیدی!

امروزشنبه23اردیبهشت،کارگران شرکتی شهرداری هشترود شهردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ودوسال عیدیشان، دست از کار کشیده و مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.

برپایه گزارش منتشره یکی از کارگران معترض به خبرنگاری گفت: در طول شش ماه دریافتی ما از پیمانکار 500 هزار تومان بوده است و من یک سوال دارم، مگر با 500 هزار تومان در این دور و زمانه می‌شود خرج زندگی داد؟ این در حالی است که ما کارگران شرکتی شب و روز نداریم و برای تنظیف شهر حتی روزهای تعطیل هم کار می کنیم.

وی گفت: به خاطر واریز نشدن حقوق و مزایای‌مان چند بار اعتصاب کرده‌ایم، اما هر بار به بهانه‌ای ما را برای ادامه کار سوق داده‌اند ولی این را باید بدانند که ما دیگر طاقت این همه اذیت را نداریم.

یکی دیگر از کارگران شرکتی شهرداری عنوان کرد: علاوه بر اینکه شش ماه حقوق عقب افتاده داریم پنج ماه هم حق بیمه ما پرداخت نشده و مابقی حق بیمه‌هایی که پرداخت شده از 22 روز در ماه بالاتر نرفته است و این یک ظلم آشکار در حق کارگران است.

وی ادامه داد: ما از خانواده هایمان شرمنده هستیم و وقتی برای باز گو کردن این مطلب به شهردار مراجعه می‌کنیم شهردار می‌گوید مشکل شما را باید پیمانکار حل کند و به شهرداری مربوط نمی‌شود .

یکی دیگر از کارگران با چهره‌ای بر افروخته و ناراحت، گفت: به مغازه ها بدهکار هستیم و دیگر کسی از مغازه داران حاضر نیست به ما جنس نسیه بفروشد و پسر 13 ساله من مجبور به دزدی کیک از مغازه می‌شود که با شکایت صاحب مغازه به مدت 11 روز در بازداشتگاه بازداشت بود.

 

سومین روزتجمع کارگران فصلی معدن طلای آق‌دره برای کار!

تجمع جمعی از کارگران فصلی معدن طلای آق‌دره برای کار، وارد سومین روز خود شد.

کارگران یاد شده که حدود ۴۰نفر از اهالی روستای آق دره وسط هستند به ایلنا گفتند:تا پیش از این به صورت فصلی در معدن طلای آق دره مشغول کار بودند اما در سال جدید هنوز موفق به یافتن شغل همیشگی خود نشده‌ و در نتیجه هنوز بیکارند.

از قرار معلوم کارفرمای این کارگران برای امسال تنها از مجموع ۲۵۰  کارگر  فصلی حدود ۴۰ کارگر را استخدام کرده است.

این کارگران می‌گویند از آنجایی که تا به امروز برای آنها در نیمه نخست سال جاری هیچ فرصت شغلی دیگری غیر از کار در معدن نبوده است آنها همچنان در مقابل محل کار سابقشان حضور دارند تا در صورت تغییر نظر کارفرما بتوانند استخدام شوند.

 

شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاشی نیلواینبار مقابل استانداری اصفهان!

امروز23اردیبهشت ماه، جمعی از کارگران کارخانه کاشی نیلوی اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان،مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

برپایه گزارشات منتشره، یکی از کارگران تجمع کننده به خبرنگاری گفت: مشکلات کارخانه کاشی نیلو ازدو سال قبل بدنبال واگذاری به بخش خصوصی آغازشد.

وی در ادامه افزود: مالکان جدید پس از چند ماه از واریز حق بیمه کارگران خودداری کردند و در حال حاضر 22 ماه است که کارگران این کارخانه هیچ‌گونه دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

قابل یاد آوری است،کارگران کارخانه کاشی نیلو از یک سال پیش تا کنون بارها درهمین رابطه مقابل فرمانداری نجف آباد و استانداری اصفهان تجمع کردند.

 

اعتراض رسانه ای کارکنان شرکتی مخابرات برای دست یابی به مطالباتشان!

کارکنان شرکتی‌های مخابرات مهمترین مطالبات خود را به ترتیب  اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و  رفع تبعیض بین حقوق شرکتی ها و کارکنان رسمی عنوان کردند.

کارکنان شرکتی مخابرات به ایلنا گفتند: خیلی وقت است مهلتی که مجلس برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به مخابرات داده، تمام شده است.

این کارکنان می‌گویند مهلتی که مجلس برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به شرکت مخابرات ایران داده بود، تمام شده اما هیچ اتفاقی نیفتاده و مشخص نیست چه زمان قرار است طبقه بندی مشاغل اجرا شود.

در عین حال این کارکنان می‌گویند آذر ماه سال گذشته، وزارت کار از شرکت مخابرات خواسته بود که لیست کارگران پیمانکاری را ارسال کند؛ درخواستی که هیچ وقت اجرا نشد.

کارکنان شرکتی‌های مخابرات مهمترین مطالبات خود را به ترتیب  اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، عقد قرارداد مستقیم با مخابرات و  رفع تبعیض بین حقوق شرکتی ها و کارکنان رسمی عنوان کردند.

 

بمناسبت حمله وحشیانه شوراهای اسلامی کار و حراست شرکت واحد اتوبوسرانی به سندیکای کارگران شرکت واحد در نوزدهم اردیبهشت سال هشتاد و چهار

وضعیت اسفبارامروز کارگران و جامعه کارگری ،نتیجه برخوردهای امنیتی با سندیکاها و تشکل های مستقل کارگری است

نوزدهم اردیبهشت مصادف است با حمله وحشیانه چماقدارهای خانه کارگر و عوامل پلیسی و امنیتی به سندیکای کارگران شرکت واحد در سال 1384، از آنجایی که بعد از سرکوب دهه شصت بطور کل فعالیت های سندیکایی و تشکل های مستقل کارگری در زیر فشار سرکوب و خفقان شدید از حرکت باز ایستادند و بستری برای فعالیت تشکیلات همسو با حاکمیت از سوی خانه کارگر فراهم شد تا ادامه پروسه سرکوب سندیکاها و تشکلات مستقل کارگری توسط این نهاد فرمایشی و کارفرمایی ادامه پیدا کند و مزد جناحی و وابستگی خودشان را از صاحبان قدرت دریافت کنند و از دهه 70 تشکیلات خانه کارگر بطور همه جانبه جایگزین سندیکاها و تشکیلات مستقل کارگری شد، هر چند که فعالان کارگری دست از تلاش برنداشته بودند و درصدد شرایطی بودند تا بتوانند در فرصتی مناسب مجددا سندیکاها و تشکل های مستقل کارگری را سازماندهی کنند. از آنجایی که تعدادی از فعالین کارگری در قالب هیئت موسسین سندیکاهای کارگری جلساتی را بطور غیر علنی برگزار می کردند و آموزش سندیکایی به کارگران و فعالان داوطلب کارگری می دادند با همت وتلاش این فعالین پیشرو سندیکایی که متشکل از هیات موسس سندیکاهای کارگری شرکت واحد، کفاشان، فلزکاران و خیاطان هر ماه جلساتی در راستای نحوه ی فعالیت و تشکیل سندیکا و عضو گیری آموزش هایی به اعضای داوطلب می دادند که در نهایت خروجی این آموزش و فعالیت ها تشکیل اولین سندیکا، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در کشور بود. خانه کارگر و عوامل تحت فرمانش شوراهای فرمایشی سندیکای شرکت واحد را تهدیدی و خطر جدی برای موقعیت و حکومیت چندین ساله خودشان دیدند به همین خاطر از تمام امکانات و ابزارها و افراد منفعت طلب و مزدور و چماقدار برای سرکوب سندیکا و اعضای آن از هیچ کوششی دریغ نکردند بطوری که سالها بواسطه این تشکیلات همسو با دولت و کارفرما باعث شکل نگرفتن سندیکاها و تشکل های مستقل در کارگاه ها و کارخانه ها و جامعه کارگری شده بودند و نقش اصلی را در سرکوب و عدم شکل گیری این نهادهای غیر وابسته کارگری ایفا می کردند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی که در سال 1384 در اردیبهشت ماه هنوز انتخابات برگزار نکرده بود و در حال آموزش به کارگران و رانندگان شرکت واحد در قالب هیئت موسس فعالیت میکرد و از طرف رانندگان و کارگران شرکت واحد مورد استقبال چشمگیری قرار گرفت، عوامل خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار فرمایشی را به این فکر انداخت که با همکاری نهاد های امنیتی مخالف جامعه مدنی نقشه ی حمله به این سندیکایی که بعد از 27 سال در خفقان و سرکوب کارگران تشکیل شده بود طراحی کردند تا در نطفه خفه کنند و این شد که خانه کارگر و عوامل تحت فرمانشان شوراهای فرمایشی ده گانه شرکت واحد و عوامل امنیتی با همکاری و حضور پررنگ نیروهای انتظامی در روز 19 اردیبهشت ماه با اجیر کردن چماقدارها از اول صبح نوزدهم اردیبهشت ماه 84 حمله وحشیانه و بیرحمانه ای را با همکاری مدیریت وقت شرکت واحد که دهها اتوبوس برای حمل چماق ها و افراد جیره خوار در اختیار این عوامل سرکوب گذاشته بود به محل سندیکای کارگران شرکت واحد واقع در حسن آباد تهران خیابان خیام (محل سندیکای خبازها) حمله ور شدند و کارگران و رانندگان حاضر در سندیکا را مورد ضرب و شتم قرار دادند و اموال سندیکا را از قبیل کتاب، جزوات و نشریات سندیکا را به سرقت بردند و چند تن از اعضای سندیکا مجروح شدند و عوامل امنیتی هم از این ضرب وشتم ها و دزدی ها فیلم برداری میکردند و پلیس حاضر در محل هم بجای بازداشت ضاربین اعضای سندیکا کمورد ضرب و شتم قرار گرفته را بازداشت کردند، هر چند که این حمله سازماندهی شده نه تنها باعث رعب و وحشت کارگران نشد بلکه باعث گردید کارگران و رانندگان برای تشکیل سندیکای یک ماه زودتر از موعد 13خرداد 84 توانست اولین انتخابات آزاد کارگری و مجمع عمومی را برگزار و سندیکای کارگران شرکت واحد تهران را بازگشایی کنند.

با توجه به اینکه این سندیکا و اعضای آن توسط نیروهای امنیتی، پلیسی و قضایی در طی این سالها تحت فشار و تهدید و اخراج از کار و زندان های طولانی مدت قرار گرفته بوده اند اما همچنان با پایداری و مقاومت اعضایش هنوز به حیات خود ادامه داده و می دهد .سندیکای کارگران شرکت واحد تمامی مشکلات کارگران اعم از نبود امنیت شغلی، مسکن و اسفبار بودن وضعیت معیشت کارگران، مشکلات بیمه و بازنشستگی کارگران و عدم پرداخت حقوق از سوی کارفرماها و صاحبان سرمایه و محکومیت های ساختگی علیه فعالین کارگری و کارگران حق خواه توسط عوامل امنیتی، پلیسی و قضایی که منجر به زندان و شلاق و جریمه و حوادث ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی کار توسط کارفرماها را که در تازه ترین مورد آن که منجر به کشته شدن 43 تن از کارگران معدن ذغال سنگ زمستان یورت شد و همه ساله هزاران کارگر در کشور جان خود را در حوادث ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی توسط کارفرماها از دست میدهند را نبود تشکیلات مستقل کارگری و سندیکایی برای کارگران میداند، در این شرایط جامعه فقط سندیکاها و تشکل های مستقل کارگری می تواند نظارتی دقیق و کامل برعملکرد ضد کارگری کارفرمایان و مانع سود جوی و فرصت طلبی و منفعت طلبی آنها و بهبود وضعیت کارگران باشد. وضعیت کنونی جامعه نشانگر بی اعتباری و ناکارآمدی تشکل های دست ساز و همسو با کارفرما و عوامل سرکوب کارگران است ،تنها راه برون رفت کارگران و جامعه کارگری از این شرایط اسفبار، ایجاد سندیکاهای کارگری که بر آمده از بدنه کارگری و تشکل های مستقل کارگری ،داشتن حق اعتصاب، اعتراض و تجمع و اتحاد و همبستگی برای کارگران است در غیر این صورت جامعه کارگری فقط در باتلاقی دست و پا میزند که بیشتر فرو میرود .

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

اردیبهشت 96

 

گزارش یک ‌ساله: سرکوب فعالان سندیکایی و حقوق کارگری در ایران

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (FIDH-OMCT) و «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI)، در گزارش «سرکوب فعالان سندیکایی و حقوق کارگری در ایران» به شرح مواردی از فعالان کارگری پرداخته‌‌‌اند که در حال حاضر در حبس خودسرانه به سر می‌برند یا به‌خاطر استفاده‌ی صلح‌آمیز از حق آزادی گردهمایی، آزادی تشکل و آزادی بیانآزآآ در معرض آزار قضایی قرار دارند. سازمان‌های ما از کارشناسان ویژه‌ی سازمان ملل خواستند تا آشکار به وضعیت نگران کننده‌ی فعالان سندیکایی و حقوق کارگری در ایران توجه نشان دهند، از دولت‌مردان ایران بخواهند تا به سرکوب و آزار قضایی فعالان کارگری پایان دهند و به حقوق کارگری احترام بگذارند. بنا به این گزارش، در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ده‌ها فعال سندیکایی پس از محاکمه‌های به شدت ناعادلانه در زندان به سر می‌برند، در انتظار احضار برای اجرای حکمِ زندان یا در انتظار صدور حکم هستند.

در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ممنوعیت گردهمایی‌های مستقل و صلح‌آمیز طی روز کارگر  در ایران امسال ـ همچون سال پیش [1] ـ یک بار دیگر نمونه‌ی آشکاری از تداوم سرکوب و آزار فعالان سندیکایی در ایران بود. این سرکوب بخشی از محرومیت روش‌مند کارگران از اساسی‌ترین حقوق خود در ایران است که قربانی قانون‌های تبعیض‌آمیز با انگیزه‌های سیاسی و نظام قضاییِ مصمم به سرکوب جنبش‏های مستقل کارگری و مخالفان دیگر هستند……

لینک متن کامل گزارش یکساله:

https://www.fidh.org/21582

 

گزارش کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران درباره استقبال از بهنام ابراهیم زاده

روزجهانی کارگر بهنام ابراهیم زاده وبلاگ نویس وفعال کارگری وکودک عضوکمیته پیگیری تشکلهای کارگری وجمعیت دفاع از کودکان کار وخیابان بعداز تحمل هفت ونیم سال حبس از زندن ازاد شد ..با ازادی این فعال کارگری جمعی از فعالین مدنی وکارگری وسیاسی با بهنام ابراهیم زاده در تهران دیدن کردند روز دوشنبه هیجدهم اردیبهشت ماه بهنام برای دیدار با خانواده اش از جمله پدر ومادرش ومردم منطقه خصوصا دوستان واشنایان راهی کوردستان شهرستان اشنویه محل زادگاهش شد که با استقبال گسترده مردم منطقه روبرو شد خبرهای دریافتی حاکی از ان است مردم منطقه در شهرستان اشنویه گروه گروه به دیدن این فعال کارگری وکودک رفته اند وتا تنظیم این خبر همچنان ادامه دارد فعالین کارگری ومدنی وگروههای کوهنوردی پیشرو٬ سپی ریز ٬باران وتعدادی از اعضای کمیته هماهنگی طی این چند روز در شهرستان اشنویه با زندانی تازه ازاد شده دیدار کردند ومقاومت وپایداری وی را ستودند وارج نهادند.

 

خطربیکار بیخ گوش کارگران کارخانه خانه سازی مشهد!

یکی از کارگران کارخانه خانه سازی مشهد گفت: این کارخانه انبوه ساز شمال شرق کشور، با قدمت ۳۵ ساله دولتی، زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی است و هم اکنون درحال تعطیل شدن است، زیرا در ماه‌های دی، بهمن و اسفند حدود ۸۰ نفر را اخراج کردند و بقیه کارگران نیز در حال اخراج شدن هستند.

در گزارشاتی که امروز منتشر شد آمده است،این کارخانه صد در صد دولتی که بیش از نیم قرن سابقه در تولید قطعات و سازه های بتنی پیش ساخته در سطح کشور داشته است این روزها به نفس نفس زدن افتاده و همین موجب شده تا دولت بیش از این بار خود را سنگین نکرده و با به مزایده گذاشتن و خصوصی کردن این کارخانه خیال خودش را راحت نماید، به طوری که مدیر کارخانجات سازمان ملی زمین و مسکن گفته است که  کارخانه خانه سازی قطعا و صد درصد به مزایده عمومی گذاشته خواهد شد وی ادامه داده است که در شرح وظایف و اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن، کارخانه داری دیده نشده است و وجود هم ندارد، این کارخانه ها هم میراثی است که در گذشته بنا به دلایلی احداث شده است!

سوددهی نداشتن و عدم توانایی در تأمین هزینه های جاری این کارخانه از جمله دلایل واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی بیان شده است.

 

بلاتکلیفی 9ماهه کارگران اخراجی شهرداری تاکستان برای بازگشت به کارودریافت مطالباتشان!

پس از گذشت حدود ۹ماه از اخراج ۷۵ نفر از کارگران شهرداری تاکستان، هنوز این کارگران برای بازگشت بکار ودریافت مطالبات معوقه خود معطل مانده اند.

کارگران اخراجی شهرداری تاکستان با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: در مرداد ماه سال گذشته قرارداد کاری ۷۵نفر از همکاران آنها پس از خاتمه تمدید نشد و در نتیجه این تعداد از کارگران اخراج شدند.

این کارگران بابیان اینکه همان زمان  شهرداری تاکستان علت این اخراج ها را عدم نیاز عنوان کرده بود، افزودند با شکایت اخراج شدگان به اداره کار  متاسفانه تا به امروز حدود نه ماه است که معطل رای اداره کار برای بازگشت بکار ودریافت مطالبات معوقه خود هستیم.

برپایه این اطلاعات در حال حاضر نزدیک به نه ماه از این ماجرا می‌گذرد اما هنوز تمامی کارگران اخراج شده نتوانستند به کار سابق خود بازگردند.

گفته می شود کارگران اخراجی  در حال حاضر۸ماه است تحت پوشش بیمه بیکاری هستند و نگرانند که با ادامه این وضعیت نتوانند برای مدت زیادی با این شرایط بتوانند زندگی کنند.

یکی از کارگران این واحد تولیدی در توضیح این ماجرا گفت: همکارانی که اخراج شدند بین ۶ تا ۱۶ سال سابقه کاری داشتند و در زمان اخراج کارفرما به آنها وعده داد که در صورت بهبود شرایط همه آنها را دوباره استخدام خواهد کرد.

از قرار معلوم کارگران اخراج شده شهرداری تاکستان در نُه ماهی که اخراج شده‌اند در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌اند اما به دلیل شرایط سنی که دارند تا این لحظه هیچ کاری برای آنها پیدا نشده است.

گفتنی است مرداد ماه سال گذشته (۹۵) ۷۵ نفر  از  مجموع ۱۵۰ کارگر خدماتی شهرداری تاکستان که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «پاکراه» در استان قزوین مشغول بکارند ، با حداقل ۷ سال سابقه کار به دلیل عدم نیاز از سوی کارفرما اخراج شدند.

 

میادین الکترومغناطیسی ریسک ALS را در کارگران افزایش می دهد

مطالعه جدید نشان می دهد قرارگیری در معرض میادین الکترومغناطیس ریسک ابتلا به بیماری نابود کننده سیستم عصبی موسوم به ALS را دو برابر می کند.

به گفته محقق ارشد روئل ورمولن در دانشگاه اوترخت، سیم کش های شرکت برق، جوشکارها، متصدیان ماشین های دوخت و خلبانان هواپیما همه از جمله مشاغلی هستند که در معرض بالای بیماری مرگبار ALS قرار دارند.

به گفته ورمولن، «این مشاغل فرد را در مجاورت نزدیک با میدان الکتریکی قرار می دهد و در نتیجه ریسک این بیماری افزایش می یابد».

به گزارش مهر،با این حال محققان می گویند با وجودیکه خطر این بیماری در این افراد دو برابر است اما از هر ۱۰۰ هزار نفر فقط یک نفر احتمالا به این بیماری مبتلا می شود که می توان این ریسک را همچنان پایین دانست.

بیماران مبتلا به ALS، نابودی پیشرونده سلول های عصب حرکتی را در مغز و نخاع تجربه می کنند. معمولا این بیماران در کار با دستان شان دچار مشکل هستند اما با پیشرفت بیماری، دیگر قادر به راه رفتن و ایستادن، جویدن یا بلع غذا، صحبت کردن یا نفس کشیدن به خوبی نخواهند بود.

در این مطالعه تیم تحقیق داده های بیش از ۵۸ هزار مرد و ۶۳ هزار زن شرکت کننده در مطالعه سلامت ملی در هلند را بررسی کردند.

محققان دریافتند ۷۶ مرد و ۶۰ زن به دلیل ALS جانشان را از دست دادند و آنها را با حدود ۴۰۰۰ فرد دیگری که به طورتصادفی از بین مردم انتخاب شده بودند مقایسه کردند. جزئیات سوابق کاری این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

تیم تحقیق دریافت کارگرانی که شغل شان در معرض میادین الکترومغناطیس بود دو برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به ALS قرار داشتند.

به گفته محققان هنوز مشخص نیست میادین الکترومغناطیسی چگونه بر سلول های عصبی تاثیر می گذارند از اینرو مرحله بعد بررسی این موضوع بر روی موش های آزمایشگاهی است.

 

غرق شدن 2کارگردر رودخانه قلعه دختر

رئیس جمعیت هلال احمر کهگیلویه گفت:عصر روزگذشته(22اردیبهشت)، 2کارگرتبعه کشور افغانستان به دلیل آشنا نبودن با فنون شنا در رودخانه قلعه دختر از توابع بخش مرکزی این شهرستان در استان کهگیلویه و بویراحمد غرق شدن و جان خود را از دست دادند.

به گزارش منابع خبری محلی سید عادل رهبریان، اظهار داشت: بعد از وقوع این حادثه، تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر کهگیلویه با غواصان مجرب عازم محل شد.

وی بیان کرد: به علت گل آلود بودن آب، تیم غواصی پس از ساعتها جستجو موفق به پیدا کردن اجساد نشد.

رهبریان عنوان کرد: تیم غواصی با برنامه ریزی های انجام شده صبح امروز با تجهیزات بیشتر نسبت به جستجوی اجساد در رودخانه خروشان قلعه دختر اقدام می کند.

وی افزود: این کارگران پس از اتمام کار خود قصد آبتنی در این رودخانه را داشتند که به دلیل آشنا نبودن با فنون شنا جان خود را از دست دادند.

رهبریان اضافه کرد: تاکنون این رودخانه افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است.

قلعه دختر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

جان باختن یک کارگرمقنی در سبزوار!

ظهر امروز23اردیبهشت، یک کارگر چاه‌کن در سبزوار، جان خود را از دست داد.

به گزارش ایلنا، ظهر امروز با تماس کارگران زمینی در حال ساخت در روستای «ابارش» سبزوار با آتش نشانی، مبنی بر  از هوش رفتن یک چاه کن در چاه، بلافاصله تیم نجات ایستگاه ۲ آتش نشانی به محل اعزام شد

به گزارش روابط عمومی آتش نشانی سبزوار، آتش نشانان بلافاصله اقدام به خارج کردن پیرمرد مقنی که به علت استنشاق گازهای چاه هوشیاری خود را از دست داده بود کردند؛ ولی  تلاش اورژانس برای احیای او مثمر ثمر واقع نشد و مرگ وی تایید شد.

 

جان باختن سه معلم در حادثه رانندگی مشگین شهر

عصرامروز23اردیبهشت،در اثر حادثه رانندگی در شهرستان مشگین شهر سه معلم که از آموزگاران مشگین شهری شاغل در بخش انگوت گرمی بودند،جان باختند و سه نفر دیگر بشدت مصدوم شدند.

براساس گزارشات منتشره،در این حادثه که ساعتی قبل در جاده مشگین شهر – مغان حوالی روستای گوده کهریز روی داد 2 دستگاه سواری پراید و پیکان بشدت با یکدیگر بر خورد کردند.

شدت سانحه بحدی بود که سه نفر از سرنشینان سواری پراید که از آموزگاران مشگین شهری شاغل در بخش انگوت گرمی بودند در دم جان باختند.

در این تصادف دلخراش سه نفر دیگر نیز از سرنشینان هر 2 وسیله نقلیه بشدت مصدوم و به مراکز درمانی اعزام شدند.

 

مرگ  دلخراش کارگر جوشکار داخل تانکر بنزین مقابل پالایشگاه شازند

روزگذشته(22اردیبهشت)،آتش سوزی تانکر یک خودرو هنگام جوشکاری باعث مرگ یک کارگرجوشکار شد.

براساس گزارشاتی که امروز رسانه ای شد، عصر روز گذشته، روبروی پالایشگاه شازند، یک کارگرجوشکار ۵۰ ساله ای که برای جوشکاری داخل تانکر یک خودرو شده بود، پس از آتش گرفتن تانکر جان خود را از دست داد.

 

بیست وسوم اردیبهشت ماه1396

 

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …