سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

اخبار و گزارشات کارگری 23بهمن 1395

 

تجمع خانوادگی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان مقابل استانداری زنجان!

اخباروگزارشات کارگری:امروز23بهمن،کارگران کارخانه روغن نباتی جهان درادامه تجمعات اعتراضیشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،بهمراه خانواده هایشان درمقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی،کارگران روغن نباتی زنجان برای چندمین بار در مقابل استانداری تجمع کردند و این بار خانواده کارگران نیز در این تجمع حضور داشتند.

این کارگران با گرفتن پلاکارد‌هایی که با شعار «عیدی امسال ما اخراج بیکاری بی‌پولی»، « مسئول دلسوز، مسئول با کفایت کجاست؟»،«حامیان مردمی شرکت روغن نباتی جهان»،«عاقبت خصوصی سازی» اعتراضات خود را اعلام کردند.

مسئول بی‌لیاقت اخراج باید گردد، مرگ بر مفسد اقتصادی، یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه،ما از دروغ خسته‌ایم، خسته‌ایم، از جمله شعار‌های کارگران اخراجی در مقابل استانداری بود.

کارگران معترض کارخانه روغن نباتی جهان خواستار حضور مستقیم استاندار در جمع‌شان بودند.

مهدوی مدیر کل سیاسی استانداری زنجان در جمع کارگران حضور یافت ولی کارگران با شعار دادن «ما واسطه نمی‌خواهیم» به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند.

تجمعات پی‌درپی کارگران این کارخانه جهت دریافت مطالبات معوقه خود و علت اخراج شدنشان تا به امروز نتوانسته نتیجه‌ای برای آنها داشته باشد.

 

.

 

به گفته کارگران مشکل اخراج کارگران شرکت روغن نباتی از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی آغاز شده است.

کارگران اخراجی روغن نباتی جهان در حالی تجمع‌های خود را از اوایل بهمن ماه  آغاز کرده‌اند که در برهه‌ای چند روزه این تجمع‌ها خاموش شده بود و حتی رسول بیات فرماندار زنجان از تصمیم شورای تامین برای برگشت کارگران سرکارهایشان خبر داد اما بعد از چند روز دوباره کارگران دست به تجمع زدند.

به گزارش امروزایسنا، یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز، اظهار کرد: پس از اعتراض‌های اولیه‌ای که انجام شد از کارگران خواسته شد تا دوباره به شرکت بازگردند و کارگران نیز برای نشان دادن حسن نیت خود به کارخانه بازگشتند، اما پس از چند روز هیچ اقدامی در راستای بهبود شرایط کارگران انجام نشد.

وی افزود: بیش از یک سال است که حق بیمه کارگران پرداخت نشده و اداره کار نیز اقدام موثری در این رابطه انجام نداده است و از چهار سال پیش تاکنون که این شرکت به مالک کنونی آن واگذار شده است، هر سال شماری از کارگران تعدیل شده‌اند و از 600 به 200 نفر رسیده بود که امروز این 200 نفر نیز از کار اخراج شده‌اند و این در حالی است که این شرکت پتانسیل فراوانی را در زمینه افزایش تعداد کارگران دارد.

این کارگر معترض یادآور شد: با کارگران این شرکت بر اساس قانون کار رفتار نمی‌شود و حتی پس از اخراج و تعدیل نیز با کارگران تسویه نشده است و این به دلیل آن است که بیمه کارگران به‌طور کامل واریز نشده و این در حالی است که همه کارگران خواستار ادامه فعالیت و رسیدن به حقوق قانونی خود هستند.

وی تصریح کرد: شرکت دیگری خواستار خریداری این شرکت از مالک آن شده و گفته است که 300 کارگر دیگر را برای سایر فازهای‌ این شرکت به کار خواهد گرفت و این مهم علاوه‌بر بازگرداندن کارگران بیکار شده به شرکت می‌تواند افزایش اشتغال در استان را نتیجه دهد و امیدواریم مسئولان استانی در صورت صلاح‌دید بر روی این گزینه نیز فکر کنند.

در ادامه، کارگر معترض دیگری خاطرنشان کرد: پیش از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی زمین‌هایی برای راه‌اندازی فازهای دیگر این شرکت خریداری شد، اما نه تنها شرکت به اهدافی که داشت نائل نشد، بلکه امروز شاهد از میان رفتن سرمایه انسانی شرکت با اخراج آنان هستیم و به مرور طی سال‌ها شمار کارگران از 600 به 200 نفر و هم‌اکنون به 35 نفر رسیده است.

وی افزود: از سایر سهام‌داران این شرکت خبری نیست و آنان تاکنون هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداده‌اند و عمده سهام‌دار به‌صورت خودمختار رفتار می‌کند.

 

درهمین رابطه:

* اشتغال یکساله کارگران کارخانه روغن نباتی جهان بدون قراردادکاری وبیمه!

در حالی که 200 کارگر روغن نباتی جهان روزهای اخراجی خود را مقابل استانداری زنجان می‌گذرانند،اشتغال یکساله کارگران کارخانه روغن نباتی جهان یکسال بدون قراردادکاری وبیمه رسانه ای شد.

به گزارش12بهمن تسنیم،فرماندار زنجان در مورد بیمه کارگران که حدود یکسال است ثبت نشده است عنوان کرد: تامین اجتماعی در مورد بیمه کارگران کوتاهی نکرده چرا که کارگران این شرکت قرارداد ندارند.

بیات در مورد این سئوال که چرا بازرسان بیمه در این یک سال در مورد بیمه کارگران این شرکت مراجعه نداشته و یا هیچ اقدامی نکردند گفت: ما در حال بررسی هستیم.

کارگران شرکت روغن نباتی جهان که در روزهای سرد زمستان منتظر گرمای فضای کسب و کار خود هستند می‌گویند “دفعه قبل که کارگران را اخراج کردند صورتجلسه‌ای با حضور نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تأمین اجتماعی، فرماندار، دستگاه‌های قضایی و سایر مسئولان برای حفظ حق و حقوق کارگران تنظیم شده چرا هیچ کس به تعهدات خود عمل نمی‌کند؟”

کارگران اخراج شده می‌گویند: “اگر کارگری به بانک بدهکار باشد پدرش را در می‌آورند تا بدهی‌اش را پرداخت کند اما یک سال است کارگران این شرکت بیمه نشدند پس بازرسان بیمه تأمین اجتماعی کجا هستند؟”

 

* تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه روغن نباتی جهان مقابل استانداری زنجان برای سومین روزمتوالی!

کارگران بیکارشده کارخانه روغن نباتی جهان:همشهریان،کارگران روغن نباتی جهان را دریابید

امروز11بهمن، کارگران بیکارشده کارخانه روغن نباتی جهان برای سومین روزجهت بازگشت بکار وپرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه شان،در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی،یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان با اشاره به دلیل ادامه دار بودن تجمعات خود در مقابل استانداری اظهار کرد: در این سه روز تجمع در مقابل استانداری حتی یک نفر از استانداری نیامده از ما بپرسد علت تجمع چی بوده و کارگران چه مطالبه‌ای دارند.

 

وی با اشاره به اینکه اخراج کارگران در این شرکت از دو سال گذشته آغاز شده ولی اخیرا 200 نفر نیز اخراج شدند افزود: من 10 سال سابقه کار در این شرکت را دارم و 45 سال سن دارم و بعد از این مدت از این شرکت بدون دلیل اخراج شدم و در حال حاضر هیچ جایی برای کار کردن ندارم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که در اینجا جمع شده‌اند در حدود سابقه 9 سال و یا 10 سال کار در اینکارخانه  را دارند، گفت: 11 ماه است بیمه ما پرداخت نشده و معوقات حقوقمان نیز برخی‌ها سه ماه برخی‌ها دو و برخی‌ها نیز بیشتر از سه ماه پرداخت نشده است.

وی افزود: مدیرعامل این شرکت هر روز به دلیل بهانه‌های مختلف کارگران را اخراج می‌کند و تولید را کاهش میدهد تا بهانه‌ای برای اخراج کارگران باشد.

وی بیان کرد: این شرکت ماهانه 12 هزار تن تولید داشت ولی در حال حاضر ماهانه 500 تن نیز تولید ندارد.

یکی دیگر از کارگران با اشاره به اینکه می‌گویند جلسه‌ای برای حل مشکلات ما تشکیل شده ولی ما هنوز نتایج آن را ندیده‌ایم، افزود: در اردیبهشت و دی ماه سال گذشته نیز تجمع کردیم ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی گفت: در حدود 540 نفر کارگر بودیم که در حال حاضر حدودا 235 نفر باقی مانده است و در حال حاضر در حدود 30 ، 35 نفر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه نه صورت جلسه‌ای برای اخراج ما تشکیل شده و نه نامه‌ای دادن که اخراج شدیم، افزود: در نزدیکی‌های پایان سال و عید هستیم همچنان سرگردانیم.

وی ابراز کرد: هیچ نامه‌ای برای اخراج ما ندادند و به نگهبانی اعلام کردند ما 200 نفر را به داخل کارخانه راه ندهند.

یکی دیگر از کارگران در مورد قرارداد‌های خود می‌گوید از قرارداد‌های خودمان نیز سردر نمی‌آوریم در قرارداد‌ها تنها از ما یک امضا خواستند و در حال حاضر نیز سه ماه گذشته هیچ قراردادی نداشتیم.

وی با اشاره به سرگردانی کارگران این شرکت در مقابل استانداری گفت: هنوز سرگردانیم و از استاندار زنجان نیز این درخواست و انتظار را داریم به مشکلات ما رسیدگی کند.

یکی دیگر از کارگران با اشاره به خصوصی سازی این کارخانه  ابراز کرد: بعد از خصوصی سازی این کارخانه در حدود دو سال گذشته اتفاق افتاد اخراج کارگران آغاز شد.

وی ابراز کرد: اخراج کارگران ادامه یافت تا اینکه امروز از نزدیک به 600 کارگران حدود 35 کارگر در کارخانه مشغول بکار است.

به گزارش امروز ایسنا درهمین رابطه، ظهر امروز 200 کارگر بیکار شده حاصل از خصوصی‌سازی غیراصولی روغن‌‌نباتی جهان مقابل استانداری تجمع کردند تا شاید فریادهای‌شان به گوش مسئولی رسیده و کاری برای آن‌ها که روزهای پایانی سال بیکار شده‌اند، بکنند.

یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان با اشاره به اینکه در سه سال گذشته که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده، شرایط نامطلوبی برای کارگران رقم زده است، گفت: در یک سال گذشته کارگران بدون بیمه در این کارخانه مشغول به‌کار بودند چون که هیچ امیدی برای خارج از این کارخانه نداشتیم و مجبور بودیم با این شرایط سخت کار کنیم.

وی تصریح ‌کرد: در حال حاضر مسئولان کارخانه بنا به‌دلایل واهی اقدام به اخراج همه کارگران کرده‌اند و در شرایط فعلی دست‌مان نیز به جایی بند نیست، چون نه بیمه داشتیم و نه حقوقی در چند ماه گذشته دریافت کرده‌ایم. متاسفانه تاکنون نیز مسئولی جواب قانع‌کننده به ما نداده است.

یک کارگر دیگر که از شرایط به‌وجود آمده به‌شدت ناراحت بود، اظهار کرد: در روزهای پایانی سال همه خود را برای عید آماده می‌کنند ولی ما کاسه چه‌کنم را به دست گرفته و دنبال مسئولان می‌دویم تا شاید گره‌ای از مشکلات‌مان باز شود.

براساس این گزارش،ظهر امروز این تجمع در شرایطی برگزار شد که مسئولان استان در جلسه تنظیم بازار برای شب عید جلسه داشتند تا مردم در این روزها شرایط خوبی برای خرید داشته باشند، در حالی که بیرون از این جلسه تعدادی از کارگران بیکار روزهای خوبی را پیش ‌روی خود نمی‌بینند.

 

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان نسبت به اخراج از کار وعدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استانداری زنجان!

200کارگر این کارخانه اخراج شدند!

امروز10بهمن،جمعی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان دراعتراض به اخراج از کار وعدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع  مقابل استانداری زنجان زدند.

به گزارش منابع خبری محلی، کارگران کارخانه روغن نباتی جهان ،امروز مقابل استانداری زنجان تجمع کردند. این تجمع اعتراض‌آمیز به دلیل عدم پرداخت حقوق و اخراج کارگران بود که به گفته برخی کارگران این مجموعه، حقوق آنها بعد از 11 ماه پرداخت نشده و هنوز برخی از آنها بلاتکلیف هستند.

یکی از کارگران این کارخانه درباره علت تجمع کارگران گفت: افرادی که امروز مقابل استانداری حضور داشتند به نمایندگی از طرف تمام کارگران کارخانه بوده و در این مکان تجمع کرده‌اند تا پیگیر مطالبات خود از مسئولان باشند.

تسنیم امروز درهمین رابطه نوشت،کابوس بیکاری کارگران کارخانه روغن نباتی جهان به تحقق پیوست و ۲۰۰ کارگر این شرکت بیکار شدند.

پس لرزه‌های بیکاری و رکود کابوس فروریختن شرکت روغن نباتی جهان را به واقعیت تبدیل کرده و 200 نفر از این کارگران این کارخانه بیکار شدند.

کارخانه روغن نباتی جهان در کیلومتر 16 بزرگراه زنجان – قزوین قرار گرفته و با بیش از 50 سال فعالیت از بزرگترین و قدیمی‌ترین کارخانجات تولید روغن در ایران است که انواع روغن‌های نباتی از جمله روغن‌های مایع و قنادی و کره گیاهی را تولید می‌کند.

از زمان واگذاری شرکت روغن نباتی جهان به بخش خصوصی از سه سال پیش به بهانه‌های مختلف این کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته و نیروهای آن تعدیل شدند و این بار نوبت به 200 کارگر رسیده تا شکایت نان‌آوران خانواده‌ها را به مقابل استانداری زنجان ببرند.

کارگران بیکار شده امروز مانند روزهای تلخ دی ماه و فرودین ماه سال گذشته برای اعتراض مقابل استانداری زنجان جمع شدند تا مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند.

هر بار مسائلی مانند کمبود مواد اولیه، نبود بازار فروش محصولات تولیدی و مشکلات بهداشتی یا مواردی از این دست به عنوان دلایل بیکاری کارگران عنوان شده است و مسئولان مسکن‌های کوتاه مدت را برای آن تزریق کردند اما دریغ از اینکه با از بین رفتن اثر مسکن‌ها درد بیکاری نان‌آوران خانه‌ها دوباره عود می‌کند.

یکی از کارگران معترض که چهره ناآرامی داشت و نگران تأمین زندگی خود پس از بیکاری بود، می‌گوید: چرا باید کارخانه‌ای که روزانه ظرفیت تولید 400 تن محصول را داشت روز به روز کوچکتر شود و به یک کارگاه تبدیل شود؟

کارگر اخراج شده که بیکار شدن برایش قابل قبول نبود ادامه می‌دهد: مدیر عامل شرکت بدون بهانه مدام کارگران را اخراج می‌کند و ما امروز اینجا جمع شدیم تا مسئولان فکری به حالمان کنند “ما فقط کارخانه می‌خواهیم”.

یک ماه گذشته نیز 90 نفر از کارگران این کارخانه اخراج شده بودند که با پادرمیانی مسئولانی همچون فرماندار زنجان دوباره به شرکت بازگشتند اما گویا پایه‌های این کار سست‌تر از آن است که بتواند کارگران را یک ماه در آن حفظ کند و این بار با بیش از 100 کارگر دیگر باید تلخی طعم اخراج را بچشند.

یکی دیگر از کارگران خود را کنار همدردش می‌رساند و گله خود را این چنین عنوان می‌کند: “مدیرعامل کارخانه نه حقوق می‌دهد، نه تسویه حساب می‌کند، نه تعیین تکلیف می‌کند، الان 11 ماه است که حقوق نگرفتم و حق و حقوق افراد را پس از هشت ماه آن هم بعد از شکایت می‌دهد.”

کارگر دیگری بلند فریاد می‌زند: “دفعه قبل که کارگران را اخراج کردند صورتجلسه‌ای با حضور نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تأمین اجتماعی، فرماندار، دستگاه‌های قضایی و سایر مسئولان برای حفظ حق و حقوق کارگران تنظیم شده چرا هیچ کس به تعهدات خود عمل نمی‌کند؟”

کارگران معترض خواستار بیمه و حقوق عقب افتاده خود هستند و عدم تنظیم قرارداد و خودداری مسئولان شرکت روغن نباتی جهان برای تعیین تکلیف آنها را از مشکلات اصلی خود می‌دانند.

به گفته کارگران این شرکت بالای 500 نفر نیرو داشت اما تعداد نیروهای آن به 25 تا 35 نفر آن هم فقط در حد نگهبان برای شرکت باقی ماندند.

یکی دیگر از کارگران با اشاره به اینکه سه ماه حقوق نگرفته می‌گوید: “اگر کارگری به بانک بدهکار باشد پدرش را در می‌آورند تا بدهی‌اش را پرداخت کند اما یک سال است کارگران این شرکت بیمه نشدند پس بازرسان بیمه تأمین اجتماعی کجا هستند؟”

200 کارگر بیکار شده روغن نباتی جهان نگران شب عیدی هستند که به جای خریدهای نوروزی باید شرمندگی را سر سفره‌های نوروز ببرند.

 

تجمع اعتراضی دوباره کارگران پروژه های غیرهمسطح گرگان بدنبال توخالی درآمدن مسئولان مقابل ساختمان شهرداری!

امروزشنبه23بهمن،جمعی از کارگران پروژه های غیرهمسطح گرگان دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده و خواستار احقاق حق خود شدند.

 

به گزارش منابع خبری محلی،در آستانه عید قرار داریم و طبیعتا هر خانواده ایرانی به دنبال خرید لباس و لوازم مختص نوروز است، اوضاعی که هر ساله تکرار می شود و گاهی حتی کارمندان دولتی علاوه بر مستمری و عیدی سالانه برای پاسخ به نیازهای خانواده بدنبال وام نیز هستند و بدلیل ترافیک درخواست ها وامی در پایان سال نمی توان اخذ کرد.

در این اوضاع کارگران پروژه های تقاطع غیرهمسطح گرگان زیر نظر شرکت پیمانکاری “سازه پایدار”، با وجود گذشت دو ماه از افتتاح پل کمربندی، هنوز 6 ماه حقوق معوقه خود را وصول نکردند.

جمعی از همین کارگران به منظور احقاق حق خود ساعاتی پیش مقابل ساختمان شهرداری با در دست داشتن بنری که خواسته آنان را مشخص می کرد تجمعی آرام داشتند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: حدود 40 یا 50 روز پیش تجمع کوچکی مقابل استانداری با همین بنر که روی آن نوشته شده “ما کارگران شرکت سازه پایدار پروژه های عمران شهری شهرداری گرگان 6 ماه است حقوق نگرفته ایم” داشتیم و پس از رسانه ای شدن یک لایحه دوفوریتی با امضای شهردار تقدیم شورا شد.

وی افزود: لایحه بعد از 50روز دوندگی و تصویب در صحن شورا به تائید فرماندار رسید و به ما اعلام کردند از تاریخ دوم تا پنجم معوقات بین این 6 تا 8 ماه را اعلام کرده و یا به شماره حساب های از پیش اعلام شده می ریزند اما این اتفاق نیفتاد.

مشکل شهرداری و پیمانکار به ما کارگرها مربوط نیست

این کارگر معترض خاطرنشان کرد: ما پیگیر قضیه شدیم و طبق شنیده ها گویا بین شهرداری و شرکت پیمانکاری مشکلاتی سر زمینهایی وجود دارد که قرار بود از شهرداری به شرکت واگذار شود اما این مشکلات به جامعه کارگری مربوط نیست.

وی تأکید کرد: بحث ما این است که معوقات ما 6 ماه شده و تمام بچه ها دستشان خالیست، از شهردار سوال کنید اگر شما طرح دوفوریتی به شورا دادید و تصویب شد و به تائید فرماندار رسید پس چرا عملی نمی شود؟

این کارگر گفت: اگر مشکلاتی بین شهرداری و پیمانکار وجود دارد به جامعه کارگری ارتباطی ندارد شب عید است و دست کارگران خالیست ما حقوق کاری که کرده ایم را می خواهیم.

یکی دیگر از کارگران نیز ابراز کرد: بابت این مصوباتی که در صحن شورا انجام شد حدود 4 جلسه علنی و چند جلسه غیرعلنی برگزار شد که در اکثر آنها شرکت داشتیم.

پیمانکار پول خود را گرفت و رفت/ شهردار گفت پشتیبان ماست

وی با بیان اینکه آقای شهردار از روز اول اعلام کرد که پشتیبان کارگران است، افزود: قرارداد بین شهرداری و پیمانکار به صورت 50درصد نقدی و 50درصد واگذاری زمین است، پیمانکار 50درصدی نقدی خود را گرفته و رفته است.

این کارگر تصریح کرد: طبق مصوبه قرار شد حقوق کارگران از 5.2 درصد املاک صورت بگیرد که بعد از تائیدیه متاسفانه هنوز عملی نشده است، معوقات کارگری فقط مربوط به ما نیست و پیمانکاران و زیرمجموعه های زیادی بدهی و طلب دارند اما بحث ما فقط روی احیای 700میلیون معوقات خودمان است.

برای کرایه آمدن تا گرگان مجبور شدیم صندوق صدقاتمان را بشکنیم

کارگر دیگری نیز تصریح کرد: حدود 150 نفر کارگر و پرسنل هستیم اما با وجود اینکه دو ماه از افتتاح پل گذشته هنوز حق خود را نگرفته ایم و از ان زمان تا کنون هنوز رئیس پروژه را ندیده ایم.

یکی دیگر از تجمع کنندگان نیز اذعان کرد: همه این کارگرانی که می بینید ساکن گرگان نیستند و برای آمدن به اینجا کرایه نیز نداشتند، بسیاری از ما موقع آمدنمان صندوق صدقات خود را شکستیم و با پول آن کرایه دادیم.

مجبوریم به زن و بچه خود دروغ بگوییم

کارگری نیز خود را به جمع مصاحبه شوندگان رساند و گفت: ما این روزها مدام به زن و بچه و همسایه و فامیل به دروغ می گوییم که فردا یا پس فردا پولمان را می دهند، دم عید است آنها از ما انتظار دارند، پس چه کسی به فکر این کارگران در این شب عیدی می خواهد باشد؟!

گفتنی است این جمع قرار است امشب در صحن علنی شورای شهر آمده و مطالبات خود را بار دیگر در آنجا مطرح کنند؛ باید منتظر ماند و پاسخ شهرداری را شنید.

قابل یادآوری است که بر اساس قرارداد پیمان شهرداری گرگان با شرکت سازه‌ پایدار افق در خصوص احداث تقاطع زیرگذر صیاد و روگذر بهارستان، در زمان عقد قرارداد مقرر شد تا شهرداری گرگان مبلغ تعهد پرداختی خود به این شرکت را به صورت 50 درصد نقد و 50 درصد تهاتر ملک انجام دهد.

شهرداری گرگان بر اساس تعهد خود، 50 درصد نقد را به شرکت پیمانکار پرداخت کرد اما در ادامه در خصوص تهاتر ملک، املاک واگذار شده از سوی شهرداری، بر اساس اعلام شرکت پیمانکار در اراضی ملی قرار داشته و حتی معارض پیدا کرده است که گفته می‌شود یکی از املاک در گذشته به فرد دیگری فروخته شده است که این امر باعث شد تا شرکت پیمانکار در پرداخت مطالبات کارگران با مشکلات مالی مواجه شود.

در این راستا و بر اساس تقاضای شرکت پیمانکار، لایحه دو فوریتی شهردار گرگان در خصوص پرداخت 700 میلیون تومان وجه نقد به جای تهاتر ملک به شرکت پیمانکار در تاریخ 25 دی‌ماه سال جاری و در سیصد و سی و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان مطرح و با این قید که پیمانکار موظف است پس از دریافت این مبلغ، تمامی حق و حقوق کارگران و کارکنان تحت امر خود را از هر حیث پرداخت کند، تصویب شد.

پس از تصویب این لایحه، تائید اجرای آن نیز از سوی هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرستان در فرمانداری گرگان تائید و از سوی فرماندار گرگان با ارسال نامه‌ای به شماره 34325 مورخ 17 بهمن‌ماه جاری به شورای اسلامی شهر گرگان ابلاغ شد که بر این اساس شهرداری گرگان می‌تواند این مبلغ را به حساب شرکت پیمانکار به منظور پرداخت مطالبات کارگران پرداخت کند.

اما بر اساس اعلام این کارگران که امروز مقابل ساختمان شهرداری گرگان تجمع کرده بودند، شهرداری گرگان نسبت به پرداخت مبلغ خلف وعده کرده و با اعلام اینکه صورت‌ وضعیت شرکت پیمانکار منفی است، این وجه را به حساب شرکت واریز نخواهد کرد.

درهمین رابطه:

 

تجمعات اعتراضی کارگران پروژه های شهرداری گرگان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان مقابل استانداری وساختمان شورای شهر!

صبح شنبه ۱۸ دی خبر حضور کارگران مقابل استانداری گلستان و در خواست برای پیگیری مشکلشان دوباره در شبکه های مجازی دست به دست شد تا این که آن ها عصر همان روز با پلاکاردهایی در صحن علنی شورای شهر حاضر شدند. آن ها که می گفتند ۶ ماه است حقوق نگرفته اند.

به گزارش18دی مهر،تعدادی از کارگرانی که در اجرای پروژه های شهرداری گرگان همکاری می کردند، با گذشت ۳ ماه از افتتاح پروژه ها که با حضور مسئولان کشوری بود، عنوان می کنند حقوق خود را دریافت نکرده اند.

آخرین تقاطع غیر همسطح شهرداری گرگان حدود یک ماه پیش و پروژه قبلی هم در هفته دولت و با حضور مسئولان و هنرمندان مطرح کشوری برگزار شد. این تقاطع که شهرداری آن ها را همواره به عنوان افتخاری برای خود می داند، در حالی با هزینه های چندصد میلیونی مراسم افتتاح، به بهره برداری رسیده اند که کارگران مشغول در این پروژه ها ۶ ماه است حقوق نگرفته اند.

حدود دو ماه پیش اعتراض کارگران به شهرداری گرگان، در شبکه های مجازی خبرساز شد و آن زمان حسین صادقلو اعلام کرد که این مساله ربطی به شهرداری ندارد زیرا حق پیمانکار به صورت کامل پرداخت شده است.

صبح شنبه ۱۸ دی خبر حضور کارگران مقابل استانداری گلستان و در خواست برای پیگیری مشکلشان دوباره در شبکه های مجازی دست به دست شد تا این که آن ها عصر همان روز با پلاکاردهایی در صحن علنی شورای شهر حاضر شدند. آن ها که می گفتند ۶ ماه است حقوق نگرفته اند.

یکی از کارگران اظهار کرد: بیش از یک ماه از اتمام پروژه‌های دوربرگردان چهار هزار شهید استان گلستان می‌گذرد ولی دست اندرکاران امور اجرای پروژه‌های شهید حتم لو و چهار هزار شهید استان بخشی از حقوق و سنوات خود را دریافت نکرده‌اند.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون خواستار پرداخت حقوق معوق خود هستیم، ادامه داد: با اتمام کار این دو پروژه شرکت پیمانکار در حال جمع‌آوری وسایل و رفتن از استان گلستان است درحالی‌که هنوز حدود ۷۰۰ میلیون تومان حقوق کارکنان کارگری و اجرایی را پرداخت نکرده است.

وی اضافه کرد: چند روز قبل از بهره‌برداری از این پروژه (دوربرگردان چهار هزار شهید استان که در راستای اولین اجلاسیه چهار هزار شهید استان با حضور دکتر لاریجانی، رئیس مجلس دهم به بهره‌برداری رسید) مشکل خود را در صحن علنی شورای شهر گرگان مطرح کردیم.

 

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از پارس جنوبی

در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۵ کارکنان شرکت سدید پتروشیمی صدف پارس جنوبی عسلویه در اعتراض به دیرکرد دستمزد ۵ماهه خود تجمع و سر کار نشستند.

در این میان با تعهد کارفرما مبنی بر پرداخت هر چه سریعتر دستمزدها در پایان بهمن بعد از ظهر به سر کار رفتند.

همچنین صاحبان دستگاههای ماشین آلات و جرثقیل های شرکت پتروشیمی بوشهر نیز از دیروز تاکنون دستگاههای خود را خواباندند ؛ چرا که از خرداد ماه تاکنون دستمزدهایشان را دریافت نکرده اند .

بعد از ظهر امروز با وعده مبنی بر پرداخت پول تا آخر بهمن دستگاههایشان را روشن نمودند و به سر کار رفتند.

شرکتهای فاز ۱۳پالایشگاهی کنگان هم دستمزدهای آبان ماه را هنوز هم پرداخت نکرده اند.

امید است فریاد دادخواهی کارگران سرزمینمان باشیم و برای رسیدن به حقوق از دست رفته آنها سندیکاهای کارگری را ایجاد کنیم تا در سنگر سندیکا به اجحافات پایان دهیم.

با سپاس…(وارتان خرمدین، عضو سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران ۲۱/۱۱/۱۳۹۵)

 

 

جمعی از معلمان عدالتخواه: همه باید از شغل مناسب بهره مند شوند

جمعی از معلمان کشور با انتشار نامه سرگشاده ای نسبت به مرگ ومیر دستمزدبگیران در هفته های اخیر اعتراض کرده و خواستار بهره مندی همگان از شغل مناسب شده اند.

متن نامه به شرح زیر است:

“از دستهای گرم تو

کودکان توامان آغوش خویش

سخن ها می توانم گفت

غم نان اگر بگذارد.”

آوار ناشی از لجام گسیختگی اقتصادی بیش از همیشه بر تن و روان رنجور فرودستان فرود می آید. تورم و بیکاری بیش از پیش زندگی مردم را در مناطق محروم از لرستان تا خراسان و از ایلام تا کرمان و آذربایجان را سخت کرده است و به تبع آن آسیب های اجتماعی، فرصت های زندگی را از مردم گرفته است.

هنوز سوز آتش بی رحمی که جان کودکان کار – احمد و صمد- را گرفت، التیام نیافته بود که تاول های بر جای مانده از سوختن پلاسکو و قربانی شدن کارگران زحمت کش و ماموران آتش نشانی چون نمکی درد این زخم جانسوز را شدت بخشید. آنسوتر از پلاسکو ، ریه های خوزستان خروارها خاک را در هر دم و بازدم تنفس می کند

نبود زیر ساخت ها اجازه نداد که مردمان سیستان و بلوچستان شکوه بارش های فصلی را به نظاره بنشینند که در همان ساعات اولیه بی خانمانی و فلاکت را برایشان به ارمغان آورد. در کردستان بارش برف پیکر نحیف کولبران و سیمبانان قراردادی شرکت برق را به کام مرگ کشید و جان باختن مظلومانه آنها بار دیگر دل مردم ایران را به درد آورد.

مردان و زنان کولبری که ناچارند بی کفایتی مسولان را در ایجاد زیر ساخت ها با جان خود بپردازند.

کولبرهایی که اگر موفق شوند باری را در فاصله ای طولانی و در راههای صعب العبور کوهستانی در سرمای استخوان سوز این روز ها به مقصد برسانند و مورد اصابت گلوله ی مرزبانان قرار نگیرند، رنج استثمار شدن توسط مافیاهای اقتصادی را به جان بخرند.

ما جمعی از معلمان عدالت خواه ایران ضمن تسلیت همدردی با مردم ایران و به ویژه جامعه ی کردستان ، بر حق بهره مندی عموم مردم از شغل مناسب پای می فشاریم و معتقدیم که دولت جمهوری اسلامی ایران باید مطابق قانون اساسی به مسئولیت خود در قبال ایجاد اشتغال و بهره مندی همگان از شغل مناسب و نیز ایجاد زیرساخت های مناسب جهت امنیت و رفاه عمومی عمل نماید.

جمعی از معلمان عدالت خواه:

رسول بداقی . سوران لطفی . هاشم خواستار . یاسر ریگی .شیوا عاملی راد. عزیز قاسم زاده . لقمان ویسی . جعفر ابراهیمی . مسعود نیکخواه . محمد حبیبی. شعبان محمدی. وحید میرشکار. صدیقه پاک ضمیر. آرام قادری. بختیار احمدی. جلال سجادی. سارا سیاهپور. نادر قدیمی. لطیف روزیخواه. مرضیه زائین دشت. عزیز ناصری. سمانه محبی. شیوا محمدی. علی حسینی. مبشر نادری. شهلا آتش سودا. مریم رنود. علی پیروز. خدیجه پاک ضمیر. جبار دوستی. سمیه شهریسوند. شکوفه امامی. منصور فیروزکوهی. عبدالله خرم. مسعود نظر. مهدی تفسیری. علی حاجی. ابوالقاسم قضاتی. محمد لاچینی . حسین ستاری. جلیل ناصری. معصومه اصغرزاده. حکیمه بنی هاشمی. عارف فاتحی. الهام کرمی‌. مراد روحی‌. نسرین چراغی‌. احمد نور‌. سارا مهرابی‌. لیلا ملکی‌. نزهت نیستانی‌. جواد قلی پور‌. زهرا خادمی‌.‌‌ اولدوز هاشمی‌. مینو کیخسروی‌. مهرنوش حیدر زاده‌. رحیم امیری‌. سیروان تاج گردون‌. تیمور خرسند‌. محبوبه فرحزادی‌. آرزو محمودی‌. طیب نیک رفتار‌. جلال قمری‌. مجتبی گودرزی‌. صفیه بسیم‌.منصوره فرح زادی‌. عنایت وثوقی‌. محمود بهشتی‌. مجتبی ابطحی‌.جلال موسوی‌.حبیب حسینی‌.هادی شریفی‌. کمال مرادی‌. ناصر محمدی‌. شیرین رحیمی‌. جمیل کریمی‌. رحمان مرادی‌. فرزانه بازیار‌. حافظ سنندجی‌. شهرام جمالی

منبع:حقوق معلم وکارگر

 

جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد برای محاکمه به شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان ساوه احضار شدند

بر اساس احضاریه شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان ساوه، جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد می باید ساعت 12 روز 21 اسفند ماه در این دادگاه جهت محاکمه حاضر شوند.

این دو عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران با شکایت کارفرمای کارخانه نورد و لوله صفا  یکبار در روز هشتم شهریور ماه در این دادگاه با دو اتهام  بر هم زدن نظم عمومی و تشویش اذهان عمومی محاکمه شده بودند اما از آنجا که از سوی وکیل این کارخانه مدارک مستندی مبنی بر تخریب و آتش سوزی در کارخانه با تحریک عظیم زاده و احسانی راد ارائه نشده بود مقرر گردید تا ادامه محاکمه به جلسه دیگری موکول شود.

شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده در رابطه با اعتصاب اردیبهشت ماه سال 1394 کارگران کارخانه نورد و لوله صفا که در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه دستمزد صورت گرفته بود به ترتیب در روزهای بیست و ششم اردیبهشت و سوم خرداد ماه بازداشت و بر علیه آنان دو پرونده امنیتی و کیفری جداگانه در دادگاههای شعبه اول انقلاب و شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان ساوه تشکیل شد.

بر اساس حکم شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه، شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” هر کدام به 11 سال زندان محکوم شده اند و اینک بر اساس پرونده دیگرشان در شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان ساوه، آنان  در روز 21 اسفند ماه به محاکمه کشیده خواهند شد.

جعفر عظیم زاده علاوه بر یازده سالی که در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه به زندان محکوم شده است پیش تر با حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران با همان اتهامات شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه به شش سال زندان محکوم شده است و در حال حاضر زندانی بند 8 زندان اوین می باشد که بدنبال اعتصاب عذای 63 روزه ای که انجام داد در بیرون از زندان بسر می برد. احضار جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد به دادگاه کیفری ساوه در شرایطی صورت می گیرد که منزل عظیم زاده جهت بازداشت و بازگرداندن او به زندان اوین در روز پنجم بهمن ماه مورد یورش مامورین دادستانی تهران قرار گرفت.

یورش به منزل جعفر عظیم زاده و اینک احضار او و شاپور احسانی راد به دادگاه و فرا خواندن رضا شهابی به زندان، بیانگر چیزی جز تلاش برای به تمکین کشاندن این فعالین برجسته جنبش کارگری و  وادار کردن کارگران ایران به تسلیم در برابر وضعیت جهنمی موجود نیست. اما همانگونه که اتحادیه آزاد کارگران ایران بارها اعلام کرده است، چنین سیاستهایی نه تنها راه به جایی نخواهند برد بلکه طبقه کارگر ایران را بیش از پیش و به شکل تعیین کننده تری در برابر وضعیت موجود قرار خواهد داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 بهمن ماه 1395

 

 

رضا شهابی نباید به زندان برگردد

عالی جناب آیت‌الله علی خامنه ای  رهبر جمهوری اسلامی ایران                                                                                                                                          info_leader@leader.ir

عالی جناب آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضلئیه

info@dadiran.ir

رونوشت به :

آقای محمد جواد لاریجانی، دبیر کل شورای عالی حقوق بشر.

آقای سفیر ایران در پاریس.

آقای سفیر فرانسه در تهران.

آقای وزیر امور خارجه فرانسه.

رضا شهابی نباید به زندان برگردد

بدین وسیله ما سازمان های سندیکایی فرانسوی س اف د ت، س ژ ت، اف اس او، سولیدر، او ان اس آ françaises (CFDT, CGT, FSU, Solidaires, UNSA) ، نگرانی شدید خود را نسبت به احضار رضا شهابی به دادگاه انقلاب تهران برای صبح فردا شنبه ۱۱ فوریه، ابراز می داریم.

رضا شهابی در حال حاضر با سپردن یک وثیقه سنگین در خارج از زندان است. او هر لحظه برای به اتمام رساندن مدت محکومیت اش ( که فقط سه ماه از مدت محکومیت اش باقی مانده است)، در خطر دستگیری و زندانی شدن قرار دارد. با توجه به وضعیت جسمی بسیار وخیم او، زندانی شدن مجددش بی تردید سلامتی اش را به خطر خواهد انداخت.

با توجه به پیمان های بین المللی کار، ما محکومیت این سندیکالیست را غیرقانونی ارزیابی می کنیم و توجه شما را به سرنوشت شهابی جلب می کنیم . خاطر نشان می سازیم که ایران قراردادهای ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار دررابطه با آزادی سندیکایی را امضا کرده است.

بازگردانیدن مجدد رضا شهابی به زندان، که به خاطر فعالیت های سندیکایی اش به ناحق محکوم شده بود، چیزی نخواهد بود جز تخلف مجدد دیگری است از توافق نامه های بین المللی و تجاوز به حقوق انسان ها.

ما یقین داریم که استدلالات ما شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، که رضا شهابی از پیآمد این احضارش به دادگاه نباید نگران باشد و وثیقه اش ضبط نخواهد شد.

پاریس ۱۰ فوریه ۲۰۱۷

CFDT : preau@cfdt.fr

CGT : n.ferouse@cgt.fr

FSU : michelle.olivier@snuipp.fr

Solidaires : contact@solidaires.org

UNSA : emilie.trigo@unsa.org

برگرفته از سایت سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه

 

آخرین خبرها از پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته مجتمع نیشکرهفت تپه پس از تجمعات اعتراضیشان!

به دنبال تجمعی که کارگران بازنشسته نیشکر هفته در یک ماه اخیر در مقابل ساختمان اداری این واحد برپا کردند، کارفرما بخشی از معوقات بازنشستگی آن‌ها را پرداخت کرد.

به گزارش23بهمن ایلنا،کارگران بازنشسته مجتمع نیشکر هفت تپه می‌گویند بعد اظهر روز پنجشنبه  (21 بهمن ماه)همزمان با آخرین تجمع آنان معادل 40 درصد از مطالبات بازنشستگی حدود 200 نفر از کارگران در قالب چک بانکی پرداخت شده است.

این کارگران  بازنشسته که از اسفند ماه سال 94 تا آذر ماه سال جاری به مرور بازنشسته شده‌اند بابت مزایای پایان کار بین 70 تا 100 میلیون تومان بستان‌کار بوده‌اند اما تنها موفق به دریافت حدود 10 میلیون تومان از این طلب شده‌بودند.

به گفته یکی از کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه؛ از مجموع کارگران بازنشسته حدود 150نفر بدنبال سنوات بازنشستگی خود هستند ومابقی بازنشسته‌ها خواستار پرداخت سهم ۴ درصدی بازنشستگی خود در مشاغل سخت زیان آور به تامین اجتماعی هستند.

براساس گفته‌های این کارگر بازنشسته از قرار معلوم کارفرمای بخش خصوصی کارخانه که اواخر سال گذشته مسئولیت مجتمع نیشکر هفت تپه را پذیرفته است برای پرداخت مطالبات بازنشستگی این  200 کارگر چک‌ بانکی  سه روزه صادر کرده است که از امروز تا سه شنبه باید نقد شود.

به گفته وی ، همچنین گروهی دیگر از کارگران در مجتمع نی شکر هفت تپه وجود دارند که از اول آذر ماه سال جاری  مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت زیان آور  شده اند که  مطالبات بازنشستگی آنها هنز پرداخت نشده است.

 

عدم پرداخت3ماه حقوق 1700کارگر صنایع آذر آب اراک!

مشکل پرداخت نشدن دستمزد معوقه نزدیک به 1700کارگر صنایع آذر آب اراک در استان مرکزی هنوز ادامه دارد.

به گزارش23بهمن ایلنا،منابع کارگری در شرکت آذر آب اراک با اعلام این خبر گفتند؛ این کارگران که در شرکت آذر آب بصورت پیمانی ، قراردادی   ورسمی مشغول کارند از آذر ماه سال جاری دستمزد نگرفته اند.

کارگران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آن‌ها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است،در ادامه افزودند: از مجموع  1700 کارگر شاغل در مجموعه آذر آب  حدود500 تا 600 نفرشان  به صورت پیمانی  تحت مسئولیت «شرکت میثاق صنعت»مشغول کارند که  پرداخت دستمزد آنها نیز مانند همکاران قرار داد مستقیم و رسمی آنها به تاخیر افتاده است.

بنابه گفته کارگران  آذر آب اراک،این کارگران جدا از معوقات مزدی کارگران  نگران پرداخت نشدن به موقع عیدی سال نو هستند و در عین حال مشکلات مالی ایجاد شده برای شماری از خانواده‌های آنها تولید زحمت کرده است.

به گفته وی آن‌ها بار‌ها از کارفرمای بخش خصوصی کارخانه درخواست کرده‌اند که حقوق معوقه را پرداخت نمایند که در عمل واکنش کارفرما به دادن وعده‌های عمل نشده منجر شده است.

همچنین در مورد پرداخت نشدن حق بیمه این کارگران نیز گفته می‌شود  که با فاصله‌ای که در سوابق بیمه‌ای آنها به وجود آمده است، فرصت استفاده از حق بازنشستگی برای حدود 17 کارگری که مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور هستند در معرض تهدید قرار گرفته است.

 

کارخانه قند فسا با190 کارگر فعالیت خود را از سرگرفت

به گفته کارگران کارخانه قند فسا، فعالیت این واحد تولیدی پس از یک وقفه حدودا 4 ساله از صبح روزسه شنبه(18 یهمن ماه) از سرگرفته شده است.

به گزارش23بهمن ایلنا،تعدادی از کارگران کارخانه قند فسا با اعلام این خبر گفتند: پس از 4 سال توقف فعالیت‌های خط تولید، امروز پنجمین روزی است که مشغول کارند.

این کارگران یادآور شدند: فعالیت تولیدی کارخانه «قند فسا» که از سال 92 به بهانه  بحران مالی متوقف شده بود و در تمام این مدت نزدیک به 250 کارگری که تا پیش از این به صورت‌های مختلف در این کارخانه مشغول کار بودند، برای تامین معاش خود سرگردان بودند.

آنها می‌گویند: این کارخانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت خود را از سر گرفته است و هم اکنون حدود 140کارگر فصلی و 50 کارگر  دائمی در این کارخانه مشغول کارند.

این کارگران با بیان اینکه  حدود 50 نفر از همکارانشان بازنشسته شده‌اند  در ادامه افزود: در این میان فقط 10 کارگر شرکتی خارج از کارخانه باقی مانده‌اند که به زودی با رفع  شدن مشکلاتشان به محل کارسابقشان باز می‌گردند.

بنا بر اظها رات این کارگر قند فسا در حال حاضر تنها مشکلی که باعث نگرانی کارگران شده درج واقعی عناوین شغلی در احکام شغلی  تعداد زیادی از کارگران است که بین  سالهای 74 تا 95 در این واحد مشغول کارند.

این کارگران می‌گویند: جدا از موضوع غیر واقعی بودن عناوین شغلی مندرج در پرونده‌های کارگزینی اجرای نادرست طرح طبقه بندی مشاغل در این واحد تولیدی تولیدی از سال 85 است و همین مسئله باعث شده است تا برنگرانی‌های آنها افزوده شود.

 

روزشمارحوادث کاری صنایع زیر مجموعه وزارت نفت در دولت یازدهم!

بررسی حوادث مهم صنایع زیر مجموعه وزارت نفت از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم (ابتدای شهریور 92) تا امروز که 1267 روز می گذرد، حاکی از این است که به طور متوسط هر 22 روز در دولت یازدهم شاهد بروز یک حادثه نفتی بوده ایم.

1- 92.6.10حادثه در پتروشیمی آبادان

وقوع آتش سوزی در انبار محصولات پی.وی.سی مجتمع پتروشیمی آبادان / خسارات مالی

2-92.7.10  حادثه در پتروشیمی مارون

آتش سوزی در واحد برق پتروشیمی مارون/ خسارات مالی و خسارات جانی

 

3-92.8.30 حادثه در مخزن 500 هزار بشکه ای نفت خام

آتش سوزی در مخزن 500 هزار بشکه ای نفت خام پایانه نفتی خارگ / خسارات مالی

4-92.9.12حادثه در پارس جنوبی

سقوط بوم یک دستگاه جرثقیل سنگین در فاز 19 پارس جنوبی / خسارات مالی و خسارات جانی

5-92.9.12 حادثه در پارس جنوبی

گازگرفتگی در حین کار در محل احداث پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی / خسارات جانی

6-92.10.14  حادثه در پتروشیمی لرستان

آتش سوزی مخزن گازوئیل در حین جوشکاری در پتروشیمی لرستان / خسارات ملی و خسارات جانی

7- 92.11.1 حادثه در پتروشیمی ماهشهر

نشست گاز در خط لوله انتقال خوراک به پتروشیمی ماهشهر / خسارات مالی

8-93.1.10  حادثه در پالایشگاه آبادان

آتش سوزی در واحد تقطیر پالایشگاه آبادان / خسارات مالی

9-93.2.16حادثه در پتروشیمی پردیس

آتش سوزی و انفجار به دلیل نشت آمونیاک در پتروشیمی پردیس / خسارات مالی

10-93.3.7حادثه در پالایشگاه اصفهان

آتش سوزی در انبار نفت شرکت سپاهان در پالایشگاه اصفهان / خسارات مالی و خسارات جانی

11-93.3.17 حادثه در پالایشگاه آبادان

آتش سوزی در واحد گسپلنت پالایشگاه آبادان / خسارات مالی و خسارات جانی

12- 93.3.20 حادثه در پالایشگاه تبریز

آتش سوزی برج تقطیر پالایشگاه تبریز / خسارات مالی

13-93.6.10 حادثه در پارس جنوبی

آتش سوزی در یکی از سوله های انبار در محوطه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی / خسارات مالی

14-93.8.14حادثه در پتروشیمی جم

نشت گاز ازت در مجتمع پتروشیمی جم / خسارات جانی

15-93.8.15حادثه در پتروشیمی کارون

 

برق گرفتگی در پتروشیمی کارون / خسارات جانی

16-93.8.24حادثه در پالایشگاه شازند

نشت مواد سوختی و آتش سوزی در واحد RFCC پالایشگاه شازند / خسارات مالی و خسارات جانی

17-93.9.23حادثه در منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس

آتش سوزی در ساختمان اداری منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس / خسارات مالی

18-94.2.7 حادثه در پالایشگاه شازند

نشتی گاز در واحد 18 تصفیه گاز پالایشگاه شازند / خسارات جانی

19-94.2.15 حادثه در پالایشگاه شازند

نشت گاز در واحد تصفیه ته مانده نفت خام پالایشگاه شازند / خسارات جانی

20-94.4.23 حادثه در مناطق عملیاتی نفت فلات قاره

سقوط بالگرد در دریا /خسارات مالی و خسارات جانی

21-94.6.6 حادثه در پتروشیمی اروند

گازگرفتگی در واحد EPVC پتروشیمی اروند / خسارات مالی و خسارات جانی

22-94.8.9حادثه در پایانه نفتی خارگ

اصابت صاعقه و اتش سوزی مخازن پایانه نفتی خارگ / خسارات مالی

23-94.8.16 حادثه در پایانه نفتی خارگ

اصابت صاعقه و آتش سوزی در مخازن پایانه نفتی خارگ / خسارات مالی

24-94.9.27  حادثه در پتروشیمی مارون

نشت گاز و آتش سوزی در واحد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی مارون /خسارات مالی و خسارات جانی

25-94.10.14حادثه در پارس جنوبی

آتش سوزی در فاز 14 پارس جنوبی / خسارات مالی و خسارات جانی

26-94.11.14 حادثه در پالایشگاه لاوان

آتش سوزی در کمپرسور گردشی واحد تصفیه فرآورده های میان تقطیر پالایشگاه لاوان / خسارات مالی

27-95.1.26 حادثه در پتروشیمی کرمانشاه

نشت گاز در پتروشیمی کرمانشاه / خسارات مالی

28-95.2.11حادثه در پتروشیمی ایلام

سقوط از ارتفاع در پتروشیمی ایلام / خسارات جانی

29-95.2.12   حادثه در پتروشیمی ایلام

سقوط از ارتفاع در پتروشیمی ایلام / خسارات جانی

30-95.2.31حادثه در پتروشیمی تندگویان

نشت روغن و آتش سوزی در واحد CTA پتروشیمی تندگویان / خسارات مالی

31-95.3.5حادثه در پتروشیمی بندرامام

سقوط یک کارگر در یکی از حوضچه‌های برج خنک‌کننده پتروشیمی بندرامام / خسارات جانی

32-95.3.31  حادثه در پتروشیمی مارون

سقوط یک کارگر از ارتفاع در پتروشیمی مارون / خسارات جانی

33-95.4.9حادثه در یک انبار پتروشیمی

آتش سوزی در یک انبار پتروشیمی در اتوبان قم / خسارات مالی

34-95.4.16حادثه در پتروشیمی بوعلی سینا

نشتی یکی از ولوهای واحد پارازایلین و آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا / خسارات مالی

35-95.4.21آتش سوزی در منطقه نفتی مارون

ترکیدگی و آتش سوزی خط لوله مایعات گازی NGL در منطقه نفتی مارون / خسارات مالی و خسارات جانی

36-95.4.28  حادثه در میدان نفتی سروش

نشتی دو چاه میدان نفتی سروش در خلیج فارس / خسارات مالی

37-95.5.1 حادثه در خط لوله اتیلن غرب

شکستگی و آتش سوزی در خط لوله اتیلن غرب / خسارات مالی

38-95.5.8حادثه در پتروشیمی بیستون

انفجار و آتش سوزی در مخزن 504 پتروشیمی بیستون / خسارات مالی

39-95.5.10حادثه در پتروشیمی بوعلی سینا

نشت مواد شیمیایی در یکی از واحدهای پتروشیمی بوعلی سینا / خسارات جانی

40-95.5.15حادثه در پالایشگاه آبادان

آتش سوزی در یکی از واحدهای فرآیندی پالایشگاه نفت آبادان / خسارات مالی

41-95.5.16 حادثه در خط انتقال گاز آغار و دالان

آتش سوزی در خط 42 اینچ انتقال گاز آغار و دالان / خسارات مالی و خسارات جانی

42-95.5.16 حادثه در پتروشیمی بندرامام

آتش سوزی در انبار قسمت BDSR پتروشیمی امام / خسارات مالی

43-95.5.28 حادثه در پتروشیمی بندر امام

آتش سوزی در شرکت کیمیا پتروشیمی بندر امام / خسارات مالی

44-95.6.9 حادثه در پارس جنوبی

آتش سوزی در حوضچه پساب خروجی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی / خسارات مالی

45-95.6.10حادثه در پتروشیمی بوعلی

آتش سوزی در حین عملیات برش مخزنی در پتروشیمی بوعلی / خسارات مالی

46-95.6.23 حادثه در مناطق نفت خیر جنوب

نشت گاز در خط لوله 16 اینچ NGL مناطق نفتخیز جنوب / خسارات مالی

47-95.6.24 حادثه در پتروشیمی مبین

آسیب‌دیدگی یکی از ایستگاه‌های فشارشکن و آتش سوزی در پتروشیمی مبین / خسارات مالی

48-95.6.31حادثه در پتروشیمی لرستان

برق گرفتگی در پتروشیمی لرستان / خسارات جانی

49-95.7.16حادثه در پالایشگاه شاهرود

آتش سوزی در پالایشگاه نفت شاهرود / خسارات مالی

50-95.7.26 حادثه در پتروشیمی بندرامام

آتش سوزی در انبار ضایعات چوب پتروشیمی بندر امام /  خسارات مالی

51-95.9.2حادثه در پتروشیمی پردیس

نشت مخلوط کاربامات در مجتمع پتروشیمی پردیس / خسارات جانی

52-95.9.7 حادثه در منطقه عملیاتی نفت خزر

سقوط بالگرد در منطقه عملیاتی شرکت نفت خزر / خسارات مالی و خسارات جانی

53-95.10.5حادثه در پارس جنوبی

نشتی در برج متانایزر و آتش سوزی در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی / خسارات مالی و خسارات جانی

54-95.10.13حادثه در پایانه نفتی خارگ

آتش سوزی در مخازن پایانه نفتی خارگ / خسارات مالی

55-95.10.29حادثه در میدان نفتی نرگسی

انتشار گازهای سمی از تأسیسات واحد بهره برداری میدان نفتی نرگسی / خسارات جانی

56-95.11.8 حادثه در پتروشیمی امیرکبیر

سقوط از ارتفاع در مجتمع پتروشیمی امیرکبیر / خسارات جانی

57-95.11.10حادثه در مخزن ذخیره نفت پالایشگاه تهران

اصابت صاعقه و آتش‌سوزی در یک مخزن ذخیره‌سازی نفت خام در جنوب تهران /  خسارات مالی

58-95.11.10 حادثه در پالایشگاه آبادان

نشت لوله انتقال و آتش سوزی در واحد 75 پالایشگاه آبادان / خسارات مالی

59-95.11.19 حادثه در پالایشگاه آبادان

آتش سوزی در واحد تقطیر پالایشگاه آبادان / خسارات مالی

 

آخرین خبرها درباره حادثه متروی قم و تعدادجان باختگانش!

شامگاه پنجشنبه21بهمن جسد یک کارگر و یک متخصص برق از زیر آوار خارج شدو صبح جمعه22بهمن نیزپیکردیگری از زیرآوار بیرون کشیده شد.

به گزارش23بهمن رکنا،ریزش بخشی از دیواره بیرونی مترو درحال ساخت شهر قم، سه کشته و چند مصدوم برجا گذاشت. در این حادثه که ساعت 11 و 7 دقیقه صبح پنجشنبه 21 بهمن در کارگاه A طرح ساخت تونل میدان ولیعصر قم و محل خروج دستگاه «تی بی‌ام» رخ داد، دیوار جانبی کارگاهی به دلیل وزن وارد شده مقاومت نکرد و ریزش داشت. در زمان این ریزش تعدادی از کارگران مشغول کار بودند که زیر آوار ماندند.

با اعلام گزارش حادثه، تیم‌های امداد و نجات آتش‌نشانی، اورژانس و هلال احمر بسرعت در محل حاضر شدند و ضمن انتقال کارگران مجروح به بیمارستان عملیات نجات را با 25 نجاتگر، 5 قلاده سگ و سه گروه تخصصی با سه دستگاه زنده یاب و یک دستگاه برش و همچنین دو خودروی نجات آغاز کردند. ساعاتی پس از آغاز عملیات یکی از کارگران زنده از زیر آوار بیرون کشیده و به بیمارستان نکویی منتقل شد. اما 2 نفر دیگر به نام‌های «حسین حکم آبادی» -متخصص برق- و «سید احمد صبوری» کارگر کارگاه حفر تونل مترو قم جان خود را از دست دادند و امدادگران اجساد آنها را از زیر خاک بیرون کشیدند.

عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم در این باره اظهارداشت: پس از وقوع حادثه تیم‌های نجات آتش‌نشانی با تجهیزات کامل به محل حادثه اعزام شده و کار جست‌و‌جو و نجات را آغاز کردند تا اینکه شامگاه پنجشنبه جسد یک کارگر و یک متخصص برق از زیر آوار خارج شد صبح جمعه نیزپیکردیگری از زیرآوار بیرون کشیده شد.

سرپرست اورژانس کشور نیز با اشاره به این حادثه، از استقرار و همچنین آماده‌باش فوری امدادگران اورژانس در محل حادثه خبر داد.

پیرحسین کولیوند گفت: حدود ساعت 11:10 صبح پنجشنبه با اورژانس قم برای امدادرسانی به مصدومان حادثه تماس گرفته شد. بلافاصله دو دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. پس از آن 4 دستگاه آمبولانس دیگر نیز برای خدمت‌رسانی سریعتر درمحل استقراریافتند. ضمن اینکه همزمان با عملیات آواربرداری، مصدومان به بیمارستان‌های قم منتقل شدند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیزدرباره حادثه ریزش دیوار جانبی متروگفت: روزپنجشنبه بخشی از دیواره محل خروج دستگاه تی بی‌ام ریزش کرد که ربطی به تونل مترو نداشت.

عباس ذاکریان با اعلام این خبراظهارداشت: این بخش به هیچ عنوان ربطی به دیوار اصلی و تونل ندارد. بنابراین آنچه که به‌عنوان ریزش تونل مطرح شده است، تکذیب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در میدان ولیعصر و محل خروج دستگاه تی بی‌ام بخشی از دیواره ریزش داشته که بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی مستقر شده و به برداشت خاک و ایمن‌سازی محیط پرداختند.

شاهین فتحی- معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر- نیزگفت: ساعت ۱۱:۲۰ و به دنبال گزارش ریزش در مترو میدان ولیعصر استان قم، عوامل امدادی استان به محل حادثه اعزام شدند.وی با اشاره به اعزام سگ‌های «آنست» گفت: تیم «آنست» پشتیبان از استان مرکزی (با یک قلاده سگ) واز استان تهران (باچهار قلاده سگ امدادی) به محل حادثه اعزام شدند.

به گزارش22بهمن ایسنا،بهرامی با اشاره به پیدا شدن پیکر سومین کارگر محبوس در زیر آوار متروی قم، افزود: ظهر دیروز(پنج‌شنبه، 21 بهمن) دیواره‌ی متروی قم ریزش کرد که بر اثر آن 6 نفر مصدوم شدند و  پیکر دو کارگر از زیر آوار خارج شد.

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از کارگران جان باخته بود و کارگر دیگری نیز همان ابتدای خاکبرداری زنده از زیر خاک‌های ریزش کرده، خارج و به بیمارستان نکوئی قم منتقل شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر قم، خاطرنشان کرد: بامداد امروز نیز پیکر دیگر کارگر محبوس شده نیز پیدا شد که بنابراین با یافتن پیکر یک کارگر دیگر تعداد جان‌باختگان این حادثه به دو نفر رسید.

 

یک کارگر مترو قم:

هشدار داده بودیم دیواره مترو ناامن است، توجه نکردند/تعداد کشته‌شدگان می‌توانست بیشتر باشد

یک کارگر مترو قم می‌گوید؛ اکثریت کارگران کارگاه محل حادثه مترو قم، بارها نگرانی و ترس خود را از ریزش دیواره اعلام و درخصوص احتمال وقوع حادثه هشدارهای لازم را داده بودیم، اما متأسفانه هیچ توجهی به ناامنی این محل نشد.

به گزارش22بهمن ایلنا،یک کارگر مترو قم که نظاره‌گر تلاش نیروهای امدادی برای یافتن پیکر همکارش بود، به شرط فاش نشدن نام خود، تصریح کرد: همین دیروز هم هشدارهای لازم درخصوص ناامنی محل را داده بودیم، اما توجهی نشد تا شاهد مرگ همکاران‌مان باشیم.

این کارگر مترو قم در پاسخ به سوال ما درخصوص علت حادثه و ریزش دیواره مترو قم، گفت: درمورد ناامن بودن کارگاه محل حادثه مترو قم، خیلی هشدار دادیم؛ همین دیروز هم به مسئولان مربوطه وابسته به شرکت پیمانکاری پروژه حفاری مترو قم، بازهم هشدارهایی داده شد، اما افسوس که به سخن کارگران توجهی نکردند.

وی افزود: متاسفانه شرکت پیمانکاری مذکور، به ایمنی محل حادثه مترو قم توجهی نداشت و این درحالی بود که هشدارهای ما و همکاران‌مان همیشگی بود، اما تعجب، گلایه و ناراحتی ما، از شهرداری قم به‌عنوان کارفرمای احداث تونل مترو قم نیز وجود دارد؛ شهرداری نهادی است که باید بر همه جوانب‌ کاری پیمانکار خود نظارت می‌کرد که متأسفانه بی‌تفاوت بود.

این کارگر مترو قم خاطرنشان کرد: خدا را شکر که کارگران کشته شده در حادثه ریزش دیواره مترو قم، بیشتر نبودند، چراکه در اثر بی‌توجهی شرکت پیمانکاری به ایمن نبودن محل حادثه و عدم نظارت و بی‌تفاوتی شهرداری قم، امکان داشت، کارگران بیشتری زیر آوار بمانند.

وی افزود: خدا خواسته بود که ما زنده بمانیم، چون چند دقیقه قبل از حادثه، برای صرف چایی و استراحت کوتاه روزانه، محل ریزش آوار را ترک کردیم.

این کارگر مترو قم خاطرنشان کرد: دیوار خاکی با ارتفاعی نزدیک 20 متر، درحالت عادی خطرناک بوده و امکان ریزش دارد، چه برسد به اینکه یک جرثقیل عظیم‌الجثه و غول‌آسا که زمین را می‌لرزاند، در بالای این دیواره روشن باشد؛ همانطور که گفتم بارها هشدارهای لازم را داده بودیم که آخرین هشدار همین دیروز بود.

وی با اشاره به جشن اختتامیه حفاری خط A مترو قم در هفته‌های گذشته که توسط شهرداری قم برگزار شد، گفت: از زمان به پایان رسیدن حفاری تونل خط A مترو قم، توسط دستگاه بزرگ TBM، در محوطه بیرونی تونل، قطعات مختلف این دستگاه را بازمی‌کردیم تا این قطعات بسیار سنگین، توسط جرثقیل عظیم‌الجثه و غول‌آسا به بیرون کشیده شود؛ بسیاری از قطعات این دستگاه هم بیرون کشیده شد، اما متأسفانه این اتفاق تلخ افتاد و دو نفر از کارگران همکارمان از دنیا رفتند.

این کارگر مترو قم گفت: مرحوم سیداحمد صبوری که جنازه او پیدا شد، جوانی خوش‌اخلاق، دارای اصالتی اراکی و پدر یک پسر بچه خردسال شیرین‌زبان بود که متأسفانه با بی‌تدبیری شهرداری قم در عدم نظارت بر شرکت‌های پیمانکاری برای ایجاد ایمنی در کارگاه محل حادثه از دنیا رفت.

وی افزود: کارگر دیگری که هنوز مفقود است، دارای اصالتی مشهدی است که متأسفانه این حادثه برای او هم اتفاق افتاد.

 

جان باختن یک کارگرجوان در حادثه آتش سوزی در دهکده گردشگری بوشهر!

روزپنج شنبه21بهمن،یک کارگر جوان بر اثر حادثه آتش سوزی هنگام کار در دهکده گردشگری بوشهر جانش را از دست داد.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی بوشهر گفت: این حادثه غروب روزپنج شنبه21بهمن بر اثر جوشکاری در کنار مواد قابل اشتعال رخ داد که بر اثر آن سه نفر مصدوم شدند.

داریوش وحدتی افزود: این کارگران در کنار مواد قابل اشتعال در حال کار بودند که حرارت ناشی از جوشکاری باعث شعله ور شدن گازهایی شد که از مواد قابل اشتعال متصاعد شده بود.

وی ادامه داد: یکی از مصدومان در بیمارستان شهدای خلیج فارس منتقل شد و دو نفر هم به بیمارستان سوانح و سوختگی گناوه انتقال یافتند.

در همین حال رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی گناوه گفت: دو مصدومی که دچار سوختگی شده بودند با بالگرد به این بیمارستان منتقل شدند که یکی از آنها صد در صد سوختگی داشت و پنج شنبه شب جان باخت.

دکتر جواد طاهری افزود: این کارگر 24 سال داشت.

وی ادامه داد: مصدوم دیگر که 45 ساله است، 10 درصد سوختگی دارد و حالش خوب است اما برای مراقبت‌های بیشتر تا یکی دو روز آینده در بیمارستان بستری خواهد بود.

 

یک کارگر ساختمانی با سقوط بر روی میلگرد جان باخت

صبح امروز(23 بهمن ماه)،کارگری با سقوط از ارتفاع یک کارگاه ساختمانی در شیراز دچار حادثه شد و میل‌گردهای قرار داده شده در محل دیواره های ساختمان در بدن وی فرو رفت که منجر به مرگ وی شد.

به گزارش 23بهمن ایلنا،صبح امروزبر اثر این حادثه که در یکی از پروژه‌های ساختمانی در خیابان دانش آموز شیراز به وقوع پیوست، این کارگر ساختمانی به دلایل نامعلومی از ارتفاع  تاور بر روی میل‌گردهای قرار داده شده در دیواره های پشت بام سقوط کرد.

روابط عمومی سازمان آتش نشانی شیراز علت مرگ این کارگر را فرو رفتن میل‌گرد در بدن این کارگر عنوان کرده است.

بیست وسوم بهمن ماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …