چوار شه‌ممه‌ 27 ئازار 2024

اخباروگزارشات کارگری 19بهمن 1395

ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه هپکوبرای سی ودومین روزمتوالی!

اخباروگزارشات کارگری:صبح امروز19بهمن،کارگران هپکو درسی ودومین روزاعتصابشان در کارخانه تجمع کردند.حوالی ظهراستاندار استان مرکزی در جمع کارگران معترض هپکوحاضرشد.

عصر امروز کارگران کارخانه هپکو برای باردیگرتجمعشان را به سطح شهراراک کشاندند ودر میدان باغ ملی تجمع کردند و قصد دارند امشب را در باغ ملی یا اطراف مصلا در محدوده دروازه تهران سپری کنند.خانواده این کارگران نیز در این تجمع حضور دارند.

گزارش تصویری اتحادیه آزاد کارگران ایران از تحصن کارگران شرکت هپکو در میدان باغ ملی اراک

در ادامه اعتراض کارگران شرکت هپکو، آنان هم اکنون19 بهمن در میدان باغ ملی تحصن کرده اند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران معترض شرکت هپکو قصد دارند امشب را در باغ ملی یا اطراف مصلا در محدوده دروازه تهران سپری کنند.خانواده این کارگران نیز در این تجمع و تحصن حضور دارند.

بنابه گزارش منابع خبری محلی،یکی از کارگران هپکو در حضور استاندار مرکزی به مشکلات پیشروی شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت هپکو امروز نیاز به احیا دارد به جای برگزاری جلسات و شعار دادن به احیای شرکت کمک کنید.

وی با اشاره به اینکه بیش از چهار ماه است که کارگران شرکت حقوق نگرفته اند اظهار کرد: برگزاری جلسات که برای کارگران شرکت پول نمی شود.

وی با اشاره به اینکه باید به اقدامات مدیریت شرکت رسیدگی شود افزود: مدیران شرکت فساد های زیادی را انجام داده اند و امروز هم به کارگران خیانت کرده اند.

کارگر شرکت هپکو خطاب به استاندار مرکزی گفت: اعتراضات کارگران شرکت سیاسی نیست بلکه صنفی است.

وی بیان کرد: آقای استاندار!

به جای سیاسی اعلام کردن خواسته های کارگران در کنار کارگران قرار بگیرید تا اگر هم فردی بخواهد از این ماجرا سو استفاده سیاسی کند، مانع آن شوید.

پول برای سفر آقازاده ها به وفور؛ ولی سهم کارگران هیچ!

یکی دیگر از کارگران هپکو اراک به وضعیت نا مناسب برخی از شرکت های تولیدی اراک اشاره کرد و گفت: شرکت هایی که روزی برای خودشان حرفی برای گفتن داشته اند امروز در بدترین شرایط قرار دارند که شرکت هپکو نمونه این واحدها است.

وی با اشاره به اینکه بیش از سه سال است که حقوق درست دریافت نکرده ایم افزود: برخی اوقات به گونه ای بوده است که برای تهیه نان هم با مشکل روبرو بوده ایم چرا پول برای سفر آقازاده ها برای رفتن به خارج هست ولی برای کارگران زحمت کش هپکو نیست.

وی با بیان اینکه خصوصی سازی به بدترین شکل خود در این شرکت اجرا شده است ادامه داد: متاسفانه اجرای نادرست قانون خصوصی سازی، منجر به چپاول و دزدی در این شرکت شد.

این کارگر کارخانه هپکو با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان یکی از برند های مطرح کشوری و بین الملی بود، بیان کرد: هپکو با شرکت های خارجی رقابت می کرد متاسفانه با شرایطی که امروز شرکت با آن مواجه است ۱۰ سال از برنامه و شرکت های دیگر عقب مانده است.

وی با بیان اینکه سرمایه های ملی که در سال های قبل در این شرکت انجام شده است امروز بلا استفاده مانده است بیان کرد: در این شرایط که کارگران بیکار هستند و سرمایه ملی معطل مانده است هرکس که دستش به جایی می رسد و کاری نمی کند، خائن است.

استاندار مرکزی به واگذاری نامناسب شرکت اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون شرکت باید با وکالت ۲۰ ساله واگذار می شده که متاسفانه شرکت با وکالت شش ساله واگذار شده است و سال ۹۲ وکالت تمام و به نام شخص زده شده است و در شرایطی که هیچ کدام از اقساط خود را پرداخت نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر هم  سهامدار برای فرار از زیر بار بدهی ها وکالت ۲۱۵ میلیارد تومانی برای فروشی را داده است تا با این کار بدهی خود را به دولت پرداخت کند.

زمانی قمی درادامه گفت: بهترین تصمیمی که در حال حاضر می توان در خصوص شرکت هپکو گرفت این است که شرکت به دولت واگذار شود تا سر و سامان بگیرد و یک سهامدار اهل کار برای شرکت پیدا شود.

 

علیرغم سکوت خبری تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد67روزه شد!

تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد علیرغم سکوت خبری امروز19بهمن، شصت وهفتمین روزرا پشت سرگذاشت و مسئولان طرازاول شهرستان مهاباد واستان آذربایجان غربی پاسخگوی کارگران معترض نیستند وخبری از پرداخت مطالباتشان درمیان نیست.

به گزارش19بهمن ایلنا،کارگران کشت و صنعت مهاباد از ادامه اعتراضات خود وعدم پرداخت مطالباتشان خبر دادند.

به گفته این کارگران شاغل در دو مجتمع کشت و صنعت مهاباد و دامداری صنعتی مهاباد، که 16 ماه است دستمزد نگرفته‌اند، تجمع علیرغم جمع شدن چادرها همچنان ادامه دارد. اکنون بیش از دو ماه است که این کارگران بیرون مجتمع، تجمع کرده‌اند.

کارگران می‌گویند بیش از سه ماه حق بیمه آنها نیز پرداخت نشده است.

از قرار معلوم پس از انجام مزایده در این مجتمع،  بخشی از مطالبات کارگران دو مجتمع آن به نام‌های بیمه هما مرغ و سردخانه زمزم به صورت تقسیطی پرداخت شده، اما از پرداخت مطالبات دو مجتمع دیگر خبری نیست.

درهمین رابطه:

 

*روزبروز با تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد (چهل وششمین روز):

تجمع کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد مقابل ساختمان فرمانداری همزمان باسفراستاندار آذربایجان غربی!

کارگران مجتمع  کشت و صنعت مهاباد درچهل وششمین روز اعتراضشان دست به تجمع  مقابل فرمانداری همزمان با سفر استاندار آذربایجان غربی زدند.

به گزارش منابع خبری محلی،‌ در جریان سفر یک روزه ی(28 دی ماه) قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی به مهاباد، کارگران کشت و صنعت این شهرستان جلوی درب فرمانداری مهاباد تجمع کردند.

این کارگران با دردست داشتن بروشورها و دست نوشته هایی خواستار احقاق حقوق خود و رسیدگی استاندار به مشکلات کشت و صنعت مهاباد شدند.

یکی از کارگران معترض درهمین رابطه گفت: انتظار داریم که استاندار از تفکیک و مزایده بیشتر این مجموعه جلوگیری نمایند زیرا مشکلات مجتمع دامداری و کشت و صنعت مهاباد همچنان باقی است، 16 ماه حقوق معوقه هنوز پرداخت نشده و  مشکلات بیمه ی کارگران و سنوات آن ها نیز در جریان است.

وی افزود: درطی شکایت از مالکیت مجموعه ی کشت و صنعت، دادگاه تا کنون پاسخی قطعی به ما نداده است و کارگران همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

به گزارش امروز ایلنا درهمین رابطه، کارگران می گویند:  از ساعت نه صبح تا حدود ساعت 14 مقابل فرمانداری ایستادیم اما نه استاندار آذربایجان غربی و نه فرماندار مهاباد، با وجود این که در ساختمان فرمانداری حضور داشتند،  حاضر نشدند با ما صحبت کنند.

این کارگران با انتقاد از عدم پاسخگویی مسئولان استان می گویند: 16 ماه دستمزد طلبکاریم؛ بیش از چهل روز مقابل درب مجتمع در برف و سرما تجمع کردیم، ولی کسی پاسخگو نشد؛ حالا هم که استاندار به این شهر آمده حاضر نیست پای درددل ما بنشیند و حداقل به مشکلاتمان گوش بسپارد.

از قرار معلوم حدود چهل نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت، به نمایندگی همکارانشان در تجمع امروز شرکت داشته اند.

 

*روزبروز با تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد(چهل وپنجمین روز)

کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد از ادامه اعتراضات خود خبر دادند.

به گفته این کارگران، بیش از چهل روز است که در بیرون مجتمع و در هوای سرد ایستاده اند و نسبت به 16 ماه مطالبات مزدی خود اعتراض کرده اند.

به گزارش27دی ایلنا،این کارگران می‌گویند: علیرغم اعتراضات طولانی و مراجعات مکرر به همه مقامات مسئول در سطح شهرستان و استان، هیچ کس پاسخگوی ما نیست و فقط وعده های توخالی می‌دهند.

از قرار معلوم شنبه هفته جاری، جلسه ای در فرمانداری مهاباد با حضور فرماندار مهاباد، نمایندگان کارگران و کارفرمای جدید مجتمع برگزار شده که در نهایت این جلسه نیز به نتیجه مشخصی نرسیده و زمان پرداخت مطالبات کارگران مشخص نشده است.

یکی از نمایندگان کارگران که در این جلسه حاضر بوده، می گوید: کارفرمای جدید و مقامات می‌گویند نقدینگی نداریم؛ اما باید پرسید اگر نقدینگی نیست چطور  کارفرمای جدید توانسته مجتمع را در مزایده خرایداری کند اما حالا که نوبت به پرداخت مطالبات کارگران رسیده، می گوید نقدینگی نیست.

این کارگران پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ۱۶ ماه است که دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.

در سی و هفتمین روز اعتراض، نیروی انتظامی از این کارگران که بیرون مجتمع در هوای سرد چادر زده بودند، خواست که چادرها را جمع کنند؛ کارگران ولی می گویند این روزها بدون چادر هم به اعتراض خود ادامه داده‌ایم و در انتظار پاسخگویی مسئولان هستیم.

 

*چادرهای کارگران معترض مجتمع کشت و صنعت مهاباد با حکم دستگاه قضایی ودخالت نیروهای انتظامی جمع آوری شد!

تجمع اعتراضی کارگران در هوای سرد وبدون سرپناه کماکان ادامه دارد!

روز گذشته19دی، در سی و هفتمین روز از تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهابادچادرهایشان با حکم دستگاه قضایی ودخالت نیروهای انتظامی جمع آور شد. این کارگران همچنان به تجمع خود ادامه می‌دهند.

به گزارش20دی ایلنا،کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد از ادامه تجمع اعتراضی خود خبر دادند.

به گفته این کارگران، امروز (بیستم دی ماه)، ۳۸ امین روز از تجمع اعتراضی این کارگران در بیرون مجتمع و در فضای باز است.

بیش از ۵۰ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد که پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ۱۶ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، در سی و هشت روز گذشته، در هوای سرد چادر زدند و با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه دادند.

حالا نماینده این کارگران که همچنان بیرون مجتمع ایستاده‌اند و در حال اعتراض هستند، می‌گوید: در روز سی و هفتم تجمع، آمدند و از ما خواستند که چادر‌ها را جمع کنیم. نیروی انتظامی با حکم آمد و گفت چادر‌ها غیرقانونی است؛ باید جمع شود.

این کارگر با بیان اینکه مسئولان محلی و استانی در این مدت طولانی اعتراض، پاسخگوی کارگران نبوده‌اند؛ ادامه داد: نه تنها حق و حقوق ما را ندادند بلکه مجبورمان کردند چادر‌ها را هم جمع کنیم. مراجعات ما به مقامات هیچ نتیجه‌ای نداشته است اما چه با چادر چه بدون آن، به اعتراض ادامه می‌دهیم.

 

تجمع سراسری کارکنان بیکارشده موسسه مالی ثامن الحجج برای بازگشت بکار مقابل استانداری‌ها!

صبح امروز سه شنبه (19بهمن ماه) کارکنان موسسه مالی ثامن الحجج در چندین استان کشور همزمان در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود مقابل ساختمانهای استانداری های محل اشتغال خود تجمع کردند.

به گزارش 19بهمن ایلنا، در ادامه برپایی سلسله تجمعات اعتراضی کارکنان موسسه ثامن الحجج در نقاط مختلف کشور، صبح امروز شنبه (19بهمن ماه) نیز گروهی از کارکنان این موسسه مالی به صورت جداگانه اما همزمان در مقابل ساختمان‌ چند استانداری تجمع کردند.

از قرار معلوم تجمع کنندگان از شعب مختلف استان‌های  گیلان، قزوین، کرمان، کردستان ، اردبیل ، فارس، خراسان رضوی، مازندران ….وکرمانشاه  هستند که تا این لحظه به صورت همزمان در اجتماعات اعتراضی امروز حضور دارند.

به گفته یکی ازکارکنان موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج ،شب گذشته «سیف الـله سیف »رئیس کل بانک مرکزی به منظور شرکت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ، وارد کرمانشاه شده به همین دلیل همکاران ما در استان کرمانشاه  قصد دارند تاپیش از تجمع مقابل استانداری در مقابل اتاق بازرگانی کرمانشاه تجمع کنند.

طبق اظهارات وی ،تعداد کارکنان موسسه ثامن الحجج در سراسر کشور تا حدود 2700 نفر برآورد می‌شود که تا قبل از بحران اخیر این موسسه مالی در 470شعبه  مشغول کار بودند که با انحلال موسسه حدود یکسال است وضعیت شغلی مشخصی ندارند وبلاتکلیف مانده‌اند.

او با بیان اینکه قبل از انحلال این موسسه باید به وضعیت شغلی آن‌ها رسیدگی می شد، افزود: بعد از واگذاری مسئولیت سرپرستی حساب‌های مشتریان این موسسه به بانک پارسیان قرار بود همین بانک نیز در مورد وضعیت شغلی کارکنان موسسه ثامن‌الحجج تصمیم گیری کند و در همین رابطه حتی مسئولان بانک مذکور در یک نوبت از 1500 نفر از کارکنان ثامن الحجج آزمون استخدامی اخذ کردند که هنوز نتیجه آن مشخص نشده است.

به گفته وی ، در حال حاضر همه کارکنان موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج خواستار اشتغال خود هستند، افزود: این در حالیست که طی یکسال گذشته که فعالیت موسسه ثامن الحجج متوقف شده است برخی از کارکنان آن شغلی برای تامین مایحتاج زندگیشان پیدا نکرده اند وهم اکنون به سختی گذران می کنند.

این کارمند با بیان اینکه او وسایر همکارانش با میانگین سوابق7 سال به امید بازگشت به کار، هر چند روز یکبار پیگیر وضعیت شغلی خود از نهادهای مختلف مرتبط با موسسه ثامن الحجج هستند در خاتمه درباره پی گیری مطالباتشان افزود:  جدا از تجمعات قبلی که  در تهران وسایر استانهای کشور  برگزار شده است  از  آخرین  پیگیری مطالبات سه روزه خود در تهران که ( در روز های 11 ، 12 و 13 بهمن ماه )در مقابل ساختمان بانک مرکزی ومجلس شورای اسلامی  انجام شد هنوز نتیجه ای نگرفته‌ایم.

بنابه گزارش همین منبع،به ‌دنبال اجتماع امروز کارکنان موسسه ثامن الحجج کرمانشاه مقابل ساختمانهای استانداری واتاق بازرگانی ، مدیر کل بانک مرکزی وعده پی گیر مطالبات این کارگران را داده است.

مدیرکل بانک مرکزی با حضور در جمع کارکنان بلاتکلیف موسسه اعتباری ثامن الحجج به آنها وعده پیگیری مطالبات قانونی آنها را داد.

این اتفاق زمانی افتاد که حدود 60 نفر از کارکنان تعطیل شده این موسسه تصمیم گرفتند تا همزمان تجمعات جداگانه سایر همکاران خود در دیگر استان‌ها با حضور این مقام مسئول دولتی در استان کرمانشاه، مقابل اتاق بازرگانی این استان تجمع کنند.

به گفته یکی از پرسنل موسسه ثامن الحجج  کرمانشاه ظاهرا در همین رابطه جلسه ای با حضور برخی مسئولان استانی برگزار شده است.

به گفته وی ،آقای سیف در جلسه مذکور وعده داده است که به زودی موضوع تسریع اشتغال بکار 1500 نفر از کارکنان موسسه ثامن الحجج را که در بانک پارسیان آزمون داده اند را پیگیری خواهد کرد.

همچنین به گفته وی برای مشخص شدن وضعیت شغلی مابقی کارکنان بلاتکلیف ثامن الحجج که تعداد آنها به 1200 نفر می رسد وعده کرده با سایر بانکها برای جذب این تعداد نیروی بیکار شده ثامن الججج مکاتباتی را انجام خواهد داد که در صورت نیازاز آنها استفاده کنند.

درهمین رابطه:

 

پایان موقتی تجمعات اعتراضی سه روزه کارکنان بیکارشده موسسه مالی ثامن‌الحجج درتهران بدلیل تعطیلی مجلس!

روز گذشته (13 بهمن ماه )،تجمعات اعتراضی سه روزه کارکنان بیکارشده موسسه مالی ثامن‌الحجج در تهران،بدون تحقق قطعی مطالباتشان موقتا خاتمه پیدا کرد.

کارکنان موسسه ثامن‌الحجج با بیان اینکه روز گذشته صرفا به خاطر تعطیلی چندروزه مجلس موقتا به اعتراضات خود پایان داده‌ایم، در ادامه می‌گویند؛ به محض اطلاع از بازگشایی مجلس دوباره از شهرهای محل سکونت خود به تهران سفر می‌کنیم و پیگیر مطالباتمان می‌شویم.

به گزارش14بهمن ایلنا،تعدادی از افراد حاضر در اجتماع  اعتراضی کارکنان اخراجی موسسه ثامن‌الحجج گفتند: همه معترضان از بعد ار ظهر روز گذشته به شهرهای محل سکونت خود بازگشته‌اند اما هنوز بلاتکلیفی در وضعیت شغلی‌شان که باعث برپایی این تجمعات اعتراضی شده بود؛ مشخص نیست.

به گفته معترضان روز گذشته از طرف یک عضو کمسیون اقتصادی مجلس با  نماینده پارلمانی وزارتخانه اقتصاد صحبت‌هایی شد و درنهایت آنها قول جداگانه‌ای برای پیگیری مطالباتمان دادند.

پرسنل ثامن‌الحجج گفتند، از دی ماه سال گذشته (94) حدود 2700 نفر از کارکنان موسسه ثامن‌الحجج که در 470 شعبه در سراسر کشور فعالیت دارند به دلایل متوقف شدن فعالیت این موسسه مالی ازسوی شورای ‌عالی پول اعتبار، بانک مرکزی و قوه قضائیه تاکنون سرگردان مانده و هیچ مسئولی پیگیر کار آنها نبوده است.

تجمع‌کنندگان که به نمایندگی از جمعیت 2700 نفری کارکنان این موسسه مالی اعتباری عازم تهران شده و طی روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم بهمن ماه مقابل ساختمان بانک مرکزی و مجلس تجمع کرده بودند، در ادامه  می‌گویند تا زمان قطعی نشدن نتیجه به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم.

اعتراض کارکنان موسسه ثامن‌الحجج روز دوشنبه، 11 بهمن ماه مقابل ساختمان بانک مرکزی انجام شد و در روزهای 12 و 13 بهمن  ماه نیز در مقابل ساختمان مجلس ادامه یافت تا سرانجام آنان که سه روز متوالی را در سرمای کم‌سابقه خیابان‌های پایتخت گذرانده بودند و شب‌ها را در محوطه بهشت زهرا سپری می‌کردند، بدون دریافت پاسخ مشخصی از نمایندگان مجلس و دولت راهی شهرشان شدند.

اخبارمرتبط:

 

تجمع اعتراضی کارکنان بیکارشده موسسه مالی  ثامن الحجج در تهران سومین روز راپشت سرگذاشت!

http://etehadbinalmelali.com/ak/113-11-95/

ادامه تجمعات اعتراضی صدها کارگر معدن زغال سنگ طزره برای دومین روزمتوالی!

در حالی که اعتراضات آرام صنفی بیش از 500 کارگر معدن زغال سنگ طزره امروز (سه شنبه 19 بهمن ماه ) ادامه دارد، یکی از کارگران این واحد معدنی از پرداخت یک ماه از معوقات مزدی کارگران خبر داد.

به گزارش19بهمن ایلنا،تعدادی از کارگران معدن گفتند: باوجود آنکه روز گذشته  (18 بهمن ماه)  در اولین روز تجمع معادل یک ماه از مجموع 4 ماه معوقات مزدی کارگران رسمی وقرار دادی پرداخت شده است اما نگرانی از وضعیت نامعلوم مابقی مطالبات مزدی مان  باعث شد تا آنها امروز نیز اعتراضات خود را دنبال کنند.

 

آنان بابیان اینکه کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه خود هستند، گفت: تا این لحظه از جانب مدیریت واحد البرز شرقی پاسخ مشخصی به این خواسته‌های کارگران داده نشده است.

به گفته این کارگران، در حال حاضر مجموع مطالبات کارگران رسمی وقرار دادی  سه ماه مزد معوقه است که کارفرما روز گذشته حقوق مهر ماه را با چهار ماه تاخیر به حساب همه کارگران پرداخت کرده است.

به گفته منابع کارگری در این واحد تولیدی ، تقریبا از یکسال   بیش از هزار کارگر معدن البرز شرقی  در حال برپا کردن اجتماعات اعتراضی هستند.

درهمین رابطه:

 

تجمع اعتراضی کارگران معدن طزره نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان!

بامداد امروز (دوشنبه 18 بهمن ماه) نزدیک به 500 نفر از کارگران معدن زغال سنگ طزره به دلیل معوقات مزدی و بی‌پاسخ ماندن خواسته‌هایشان تجمع  اعتراضی برپا کردند.

به گزارش18بهمن ایلنا،منابع خبری  با اعلام این خبر گفتند: بامداد امروز (دوشنبه 18 بهمن ماه) گروهی از کارگران معدن زغال سنگ طزره به دلیل معوقات مزدی و بی‌پاسخ ماندن خواسته‌هایشان تجمع  اعتراضی برپا کردند.

از قرار معلوم این کارگران که شمار آنها در حدود 500 نفر برآورد می‌شود؛ با برپایی تجمع در رختکن محل کار خود پیگیر معوقات مزدی خود شده‌اند.

یکی از کارگران معدن طزره در تشریح مشکلات خود و همکارانش گفت: بیش از هزار کارگر هستیم که چهارماه است مزد پرداخت نشده طلبکاریم و تا این لحظه باوجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی و مراجعه به مسئولان مربوطه هیچ تغییری در شرایط ما ایجاد نشده است.

به گفته وی، کارفرما در تجمعات قبلی با حضور در جمع معترضان به آنان وعده داده؛ درصورت تامین مالی تا روز‌های آینده بخشی از طلب مزدی آنها را پرداخت خواهد کرد اما ظاهرا چون خریداران ذغال سنگ به تعهدات مالی خود در برابر کارفرما عمل نکرده‌اند؛ آنها هنوز بستان‌کارند.

این کارگر معدن طزره با یادآوری اینکه محل کار آنها یکی از معادن البرز شرقی محسوب می‌شود، افزود: این کارگران درحال حاضر بابت دستمزد مهر، آبان، آذر و دی ماه طلبکارند این در حالی است که کارگران دستمزد شهریور ماه خود را با تقریبا چهار ماه تاخیر در دی‌ماه دریافت کرده‌اند.

همچنین به نقل از این کارگران که در اجتماع  اعتراضی امروز شرکت دارند؛ یکی دیگر از مواردی که باعث نگرانی کارگران شده شایعه واگذاری دوباره این واحد معدنی است.

او با بیان اینکه هنوز به درستی و نادرستی این خبر واقف نیستیم؛ در ادامه گفت: شرکت ذوب آهن اصفهان که معدن زغال سنگ البرز شرقی را اواخر سال 93 به‌صورت اقساطی از سازمان خصوصی‌سازی خریداری کرده؛ هم‌اکنون در پرداخت برخی اقساط آن به سازمان خصوصی‌سازی ناتوان شده و به همین دلیل قصد فروش معدن را دارد.

وی در ادامه طرح مشکلات کارگران این مجموعه به مسئله بیمه تکمیلی کارگران  معدن طزره اشاره کرد و افزود،اخیرا پیامکی ازسوی بخش اداری معدن در رابطه با بیمه تکمیلی به هریک از کارگران ارسال شده و در آن آمده است؛ شما تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته‌اید اما وقتی این موضوع را پیگیری کردیم هنوز هیچیک از کارگران از امکانات بیمه تکمیلی برخوردار نشده‌ بودند.

 

اعتصاب موفقیت آمیز کارگران پتروشیمی سایت ۳ بوشهر

شما کارفرمایان و سران شرکتها تمام سود کارخانجات صنعتی را به جیب میزنید و ته مانده استخوانش را با اکراه تمام جلوی ما کارگران می اندازید…این سخن یکی از فعالین حقوق کارگری در هنگام اعتصاب روز ۱۷/۱۱/۱۳۹۵می باشد.

کارگران پتروشیمی بوشهر که از تاریخ ۱۴/۱۱/۱۳۹۵اعتصاب خود را به خاطر وضعیت نامناسب حقوقی و رفاهی شروع کردند توانستند با یکپارچگی همه گروههای پایپینگ، برق، ماشین آلات و سیویل کارفرما و بازرس اداره کار را به پای  میز مذاکره بکشانند و تعهدات کتبی از رئیس کارگاه و پتروشیمی بگیرند که حقوق کارگران توسط کارفرما پرداخت شود، تعطیلات عید برای کارگران محاسبه شود، و در صورت ماندن نیروهای اجرایی در روزهای عید بایستی دستمزد دو برابر محاسبه شود، حقوقها بیستم به بیستم هر ماه بدون اعتصاب و درگیری داده شود و در صورت پایبند نبودن آنان به هر کدام از مفاد پیمان نامه کارگران حق اعتصاب و اعتراض دارند .

در این پیمان نامه هیچ کدام از کارگران اعتصابی تسویه حساب و اخراج نخواهند شد، اگر پول کارگران در موعد مقرر پرداخت نشد شرکت مجبور است سود پول خوابانده شده را پرداخت نماید و به وضعیت رفاهی و بهداشت غذایی توجه بیشتری بنمایند.

کارگران هم وعده دادند که به سر کارهایشان برگردند.

کاملن پیداست که این حرکت موفقیت آمیز فقط در سایه اتحاد و یکپارچگی کارگران صورت گرفت‌‌‌. شعار کارگران چنین بود که سیستم سرمایه داری پشت همدیگر هستند و برای چپاول ما زحمتکشان تلاش میکنند و ما کارگران هم بایستی برای آرمانهای کارگریمان پشت سر همدیگر باشیم. حرکت جالبتر این اعتصاب موفقیت آمیز همراهی سرپرستها و سوپروایزرها و جسارت آنان در کنار کارگران بود که این بزرگترین رمز پیروزی موفقیت آمیز این اعتصاب بود.

به امید گامهای پیشرو به سمت اقتصادی پویا برای ایران عزیزمان با سپاس.

(وارتان خرمدین عضو سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران..۱۷/۱۱/۱۳۹۵)

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بجنورد مقابل فرمانداری بجنورد!

امروز19بهمن،جمعی از کارگران شهرداری بجنورد دراعتراض به قراردادکاری نامشخص وعدم پرداخت 6ماه حقوق،3ماه حق بیمه وعیدی، دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

به گزارش منابع خبری محلی،تعدای از کارگران فضای سبز شهرداری بجنورد مقابل فرمانداری بجنورد تجمع کردند و به عدم پرداخت حقوق معوقه خود اعتراض داشتند.

این تجمع برای چندمین بار است انجام می شود و این کارگران شهرداری این بار مقابل فرمانداری بجنورد تجمع کردند.

این کارگران نسبت به حقوق معوقه خود و عدم پرداخت عیدی و مشخص نبودن قراردادهای خود اعتراض داشتند و خواهان رسیدگی مسئولان به مشکلات آنها شدند.

در حاشیه این تجمع یکی از کارگران فضای سبز شهرداری بجنورد گفت: 6 ماه است که حقوقی دریافت نکرده ایم  و عیدی سال قبل ما را هنوز نداده اند به هر مسئولی مراجعه می کنیم جوابگو نیستند.

وی افزود: علاوه بر اینکه 6 ماه حقوق و عیدی سال قبل را نداده اند 3 ماه است بیمه ما را هم قطع کرده اند.

یکی دیگر از کارگران شهرداری بجنورد ،گفت: مشکل اصلی ما قرارداد ما است ، همه کسانی که اینجا تجمع کرده اند بالای 10 سال سابقه دارند ولی متاسفانه قراردادهای ما اصلا مشخص نیست.

وی با بیان اینکه زن و فرزندان ما به سختی دارند زندگی می کنند، افزود: 6 ماه است که حقوقی دریافت نکردیم و با سختی زندگی می کنیم و هرجا مراجعه می کنیم می گویند قرارداد ندارید .

یکی دیگر از این کارگران شهرداری بجنورد ،اظهار داشت: همه کسانی که اینجا هستیم قبلا نیروی شهرداری بودیم بعد گفتند باید بروید زیر نظر شرکت کار کنید وگرنه اخراج می شوید و از زمانی که با شرکت کار می کنیم با مشکلات زیادی رو برو هستیم و قراردادهای ما اصلا مشخص نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری نمی خواهد با ما قرارداد ببندد، ادامه داد: 3 ماه است که بیمه برای ما نمی ریزند و اگر اتفاقی برای خانواده ما بیفتد چه کسی باید پاسخگو باشد .

یکی دیگر از این کارگران زحمت کش شهرداری بجنورد گفت: چطور می شود در شرکت های خصوصی اگر کارگری بیمه نباشد به آنها سخت می گیرند اما الان که شهرداری بجنورد بیمه ما را نریخته است نباید کسی پشتیبان ما باشد.

یکی دیگر از کارگران فضای سبز شهرداری بجنورد در ادامه گفت: برای حل مشکلامان به استانداری مراجعه کردیم قول دادند که حقوق های کارمندان خودشان را ندهندو حقوق ما را پرداخت کنند اما از استانداری هم خبری نشد و کاری برای ما انجام ندادند.

وی با بیان اینکه دخترم مریض بود و برای دکتر بردنش گوشواره خودش را فروختم، اظهار داشت: شهرداری 6 ماه از حقوقمان را به ما نداده است چطور باید با این وضعیت زندگی کنیم.

موسی حاجی زاده فرماندر شهرستان بجنورد در این رابطه گفت: طی جلسه ای که امروز با اعضای شورای شهر و شهرداری برگزار کردیم بنا شد شهرداری بحث حقوق های معوقه  کارگران فضای سبز را در اولویت قرار دهند و تا پایان سال تمامی معوقات اینان پرداخت شود.

وی افزود:  به محض اینکه پولی از استانداری یا سازمان شهرداری ها به حساب شهرداری بجنورد واریز شود با اولویت اول حقوق های معوقه کارگران را پرداخت خواهد شد.

حاجی زاده در ادامه بیان داشت: همچنین بنا شد برای رفع مشکلات بیمه ای و قراردادهای این عزیزان کارهای قانونی صورت گیرد .

 

تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاشی نیلوادامه دارد!

۱۶ ماه است که کارگران کاشی نیلو معوقات خود را دریافت نکرده‌اند، حال که وعده‌ها هنوز محقق نشده کارگران کاشی نیلو با حضور در مقابل این کارخانه برای چندمین بار نسبت به عدم امنیت شغلی و تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه خود اعتراض کردند.

کارگران کارخانه کاشی نیلو به نشانه اعتراض به منظور دریافت مطالبات و حقوق خود که اکنون در آستانه 16 ماهگی است، روز 11 بهمن ماه سال‌جاری مسیر اصفهان- نجف‌آباد را مسدود و تردد در این مسیر را با مشکل مواجه کردند تا ازاین طریق مسئولان به فریاد آن‌ها برسند.

روز 13 بهمن‌ماه برای چندمین بار کارگران کاشی نیلو در یکی از میادین شهرستان نجف آباد تجمع کردند، چهره آن‌ها غمناک و خسته بود، کارگرانی که باید در سنگر تولید حضور داشته باشند به دنبال واگذاری شرکتی نمونه با تمام تجهیزات و دستگاه‌های به‌روز دنیا که قابل رقابت با کشورهای صاحب‌نام دنیا بوده این روزها بلاتکلیف هستند.

روز گذشته بود که مسئولان شهرستانی با وعده‌های متعدد، کارگران کاشی نیلو را متفرق و مسیر را بازگشایی کردند اما به گفته کارگران این کارخانه هنوز وعده‌ها محقق نشده است.

به گزارش19بهمن تسنیم،یکی از کارگران کاشی نیلو که نخواست نامش فاش شود اصفهان اظهار داشت: ما مطالبه 16 ماه حقوق، حدود 2 سال عیدی، سنوات و بیمه خود را از کارخانه کاشی نیلو خواستاریم.

وی افزود: 40 نفر از کارگران کاشی نیلو بازنشسته شدند که باید بیمه 4 درصدی بازنشستگی خود را پرداخت کنند که هیچ‌کس برای رسیدگی به وضعیت بازنشسته‌ها اقدام نکرده است، از این رو حدود 20 نفر از بازنشستگان بیمه 4 درصدی را که از حدود 10 الی 32 میلیون تومان بوده، خود پرداخت کردند.

این کارگر کاشی نیلو تصریح کرد: مسئولان کارخانه کاشی نیلو به افرادی که بیمه 4 درصدی خود را پرداخت کردند وعده داده که این مبلغ را به آن‌ها بازمی‌گرداند، اما علاوه بر اینکه این وعده آن‌ها هم محقق نشده بلکه یک‌سری از سنوات بازنشستگان به حالت تعلیق درآمده است.

وی با بیان اینکه کارخانه کاشی نیلو مدتی است چوب بی‌تدبیری هیئت مدیره این کارخانه را می‌خورد، گفت: هیچ‌کدام از مسئولان شهرستان نجف آباد و استان جوابگوی مشکلات موجود در این کارخانه نبوده و نیستند.

این کارگر کاشی نیلو بیان کرد: حدودا از 25 اسفندماه سال 94 تاکنون هیچ یک از مسئولان کارخانه کاشی نیلو به این کارخانه مراجعه نکرده و جوابگوی مشکلات کارگران نبودند.

زمان آغاز بحران در کارخانه کاشی نیلو از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی بوده است، براساس اطلاعات، زمانی که تأمین اجتماعی، کارخانه کاشی نیلو را به 4 نفر به صورت اقساطی فروخت، فقط 2 قسط تأمین اجتماعی پرداخت شده و مابقی آن را پرداخت نکرده و در این میان تکلیف هیچ‌کس را هم مشخص نکردند.

برهمین اساس بیمه‌ کارگران از بهمن سال 1394 تا کنون پرداخت نشده است، علاوه بر اینکه بیمه‌های قبل نیز پرداخت نشدند، به همین دلی کارگران اعتراض خود را به اداره کار بردند تا مشکل آن‌ها برطرف شود.

یکی از کارگران با سابقه کاشی نیلو در این زمینه گفت: من 18 سال سابقه کار در بخش فنی کارخانه کاشی نیلو را دارم.

وی ادامه داد: دلیل تعطیلی کارخانه کاشی نیلو مربوط به زمانی است که این کارخانه از اداره کل تأمین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شد.

علیخانی اظهار داشت: روز نخستی که 4 شریک به این کارخانه آمدند همه چیز خوب بود، انبارها پر از کاشی بود که به خوبی فروش می‌رفت و انبار فنی هم پر از جنس و دستگاه‌ها بدون عیب کار می‌کردند اما از روزی که 4 شریک پای خود را به کارخانه گذاشتند هرچه بود و نبود را فروختند و یک ریال هم خرج کارخانه نکردند.

وی افزود: باطنی مدیرعامل کارخانه کاشی نیلو چندی پیش در جمع کارگران گفت که با شریک دیگر به مشکل برخورد کرده‌اند و خبر داد که آنها اموال کارخانه را برده و دزدی کرده‌اند، ماجرا اما امروز به جایی ختم شده که کارخانه کلاً تعطیل است.

براساس این گزارش،در حال حاضر حدود 800 نفر از کارگران کارخانه کاشی نیلو 16 ماه است مطالبات و معوقات خود را دریافت نکردند.

 

ادامه تجمعات کارگران بیکارشده کارخانه ذوب‌آهن اردبیل برای بازگشت بکار وپرداخت مطالباتشان!

تجمعات کارگران بیکارشده کارخانه ذوب آهن اردبیل برای بازگشت بکار وپرداخت مطالباتشان کماکان ادامه دارد.

بناابه گزارشات منتشره،کارخانه ذوب‌آهن اردبیل از 25آذرماه سال جاری تعطیل و213کارگرش با ماه ها حقوق معوقه  بیکارشدند.

طی هفته ها گذشته کارگران بیکارشده کارخانه ذوب آهن اردبیل برای بازگشت بکار وپرداخت مطالباتشان بارها دست به تجمع اعتراضی زده اند.

درهمین رابطه:

 

*تجمع اعتراضی چند باره کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری همزمان با نشست خبری استاندار!

امروز11بهمن، کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل برای چندمین بار همزمان با نشست خبری استانداردراعتراض به عدم پرداخت مطالبات 14ماهه شان درمقابل استانداری اجتماع کردند.

به گزارش11بهمن ایرنا،استاندار اردبیل روز دوشنبه در این باره گفت: مشکل ذوب آهن اردبیل از سال های قبل وجود داشته و در سال 92 و 93 مشکلات موجود بررسی شد و با هدف حل مشکلات که وقت زیادی نیز برای آن گذاشته شد این کارخانه به فرد دیگری به صورت استیجاری واگذار شد .

مجید خدابخش افزود: تا د ی ماه سال جاری این کارخانه تحت مدیریت مستاجر بود اما ظاهرا’ بین مستاجر وصاحب اصلی کارخانه اختلافی بوجود آمده و تلاش می شود از طریق اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی این اختلاف ها برطرف شود.

وی اضافه کرد: این کارخانه یک واحد خصوصی است و طبق قانون کار اگر مشکلی بین کارگر و کارفرما ایجاد شود مشکلات موجود را باید اداره کل تعاون ، کارو رفاه اجتماعی رفع کند اما ما هم به نوبه خود پیگیری های لازم را انجام می دهیم .

استاندار اردبیل بیان کرد: قرار است پنجشنبه این هفته جلسه ای برای بررسی و رفع مشکل کارگران ذوب آهن تشکیل شود.

مهرامروزدرهمین رابطه نوشت، ظهر دوشنبه تعدادی از کارگران ذوب‌آهن اردبیل برای چندمین بار به استانداری اردبیل مراجعه کرده و خواستار پرداخت مطالبات ۱۴ ماهه خود شدند.

یکی از کارگران ذوب‌آهن اردبیل گفت: به مدت سه سال است مشکلات این واحد تولیدی مطرح می‌شود اما هنوز که هنوز است کارگران از کارخانه بابت حقوق و دریافتی خود طلب دارند.

وی افزود: با وجود اینکه سال گذشته این واحد تولیدی اجاره داده شد و مدتی با هر ماه حقوق یک ماه معوقه کارگران پرداخت شد، اما به دلیل حجم قابل‌توجه معوقه ها در حال حاضر ۲۳۰ کارگر این واحد تولیدی به اندازه چندین ماه حقوق دریافت نکردند.

این کارگر با بیان اینکه اغلب کارگران با مشکلات مالی جدی مواجه بوده و در آستانه تعطیلات نوروزی از خانواده خود شرمنده هستند، اضافه کرد: انتظار داریم مسئولان فکری به حال این واحد تولیدی کرده و راهکار اساسی اجرا کنند.

یکی دیگر از کارگران ذوب‌آهن گفت: این چندمین بار است که کارگران به استانداری اردبیل مراجعه کرده و پیگیری آنها بی‌نتیجه می‌ماند و در صورتی که مسئولان باز به صحبت‌های ما توجهی نکنند به مراجع بالاتر مراجعه خواهیم کرد.

 

*تجمع کارگران کارخانه  ذوب آهن اردبیل دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق مقابل استانداری!

امروز5بهمن،کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق مقابل استانداری تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی، نزدیک به یکصد و پنجاه نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در مقابل درب اصلی استانداری تجمع کردند.

این کارگران نسبت به عدم پرداخت حقوق دو ماهه خود در آستانه عید اعتراض کردند.

 

اعتراض رسانه ای کارگران معدن گرانیت نسبت به عدم پرداخت5ماه حقوق!

کارگران معدن زغال سنگ شاهرود گرانیت خواستار دریافت مطالبات پنج ماه معوقه خود برای تامین هزینه های مربوط به امرار معاش و شب عید شدند.

به گزارش منابع خبری محلی، کارگران معدن زغال سنگ شاهرود گرانیت در روستای ملچ آرام شهرستان رامیان گفتند: کارگران این معدن از شهریورماه سال جاری بابت معوقات حقوق خود طلبکارند.

آنان می گویند: آخرین حقوق دریافتی شان مربوط به مرداد ماه سال جاری است و ازآن موقع تاکنون، کارگران پولی از کارفرما دریافت نکرده اند.

این کارگران تصریح کردند: مشکلات در پرداخت دستمزد، آنها را در شرایط بد مالی قرار داده است و با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و شب عید نیازمند دریافت معوقاتشان هستند.

 

اعتراض کارگران جاده رامیان به شاهرود (شرکت مراغ) نسبت به عدم پرداخت یکسال حقوق رسانه ای شد!

صدای اعتراض کارگران جاده رامیان به شاهرود (شرکت مراغ) هم بلند شده که از عدم پرداخت حقوق و مزایای یک ساله شان ابراز نارضایتی و شکایت داشتند و خواستار دریافت مطالباتشان بودند.

به گزارش منابع خبری محلی، فرماندار شهرستان رامیان و مدیرکل صنعت ومعدن گلستان در حال پیگیری هستند تا پایان بهمن، دوماه از حقوق معوقه کارگران شاهرود گرانیت پرداخت شود.

همچنین فرماندار گفت: تا پایان بهمن ماه قرار است اسناد خزانه ای برای پیمانکار پرداخت شود تا معوقات کارگران پرداخت شود.

 

کمپین بودجه عادلانه برای افزایش دستمزد معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس

جمعی از فعالان معلمان، یک کمپین اینترنتی به نام کمپین بودجه عادلانه برای افزایش حقوق معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس، راه اندازی کرده‌اند.

به گزارش 19بهمن ایلنا، جمعی از فعالان معلمان کمپینی در فضای مجازی تحت عنوان کمپین «بودجه عادلانه برای افزایش حقوق معلمان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس» راه اندازی کرده اند.

فعالان معلمان می گویند: کمپین به دنبال آن است که توجه مسئولان را به اهمیت بودجه جلب نماید؛ مطالبه اصلی این کمپین افزایش دستمزد پایه معلمان است و در کنار آن، خواسته تامین اعتبار برای بالا بردن کیفیت آموزشی برای مدارس مطرح شده است.

در متن این کمپین، خطاب به دولت آمده‌است: ما از دولت می‌خواهیم در بودجه پیشنهادی خود تجدیدنظر نماید و از مجلس خواستاریم به بودجه پیشنهادی فعلی دولت رأی مثبت ندهد و آن را با توجه به نیازهای آموزش‌وپرورشی باکیفیت و مطالبات معلمان اصلاح نماید؛ ما باور داریم که مشکلات صنفی و آموزشی معلمان و دانش آموزان تنها در سایه همدلی و همبستگی جمعی محقق می‌گردد و همکاران خود را برای پیوستن به این کمپین و امضای نامه به‌صورت فراگیر جهت ارائه به مسئولان فرامی‌خوانیم.

 

جعفر عظیم زاده: رد اعاده دادرسی اسماعیل عبدی، تشدید سرکوب هرگونه حق طلبی میلیونها کارگر و معلم در سرتاسر  ایران است

خواست اعاده دادرسی اسماعیل عبدی توسط شعبه 33 دیوانعالی کشور رد شد. این شعبه از دیوان، در واقع شعبه دیگری از دادگاه هایی است که رسالتش،  نه رسیدگی حقوقی و قضائی به پرونده های متهمین صنفی و سیاسی، بلکه تایید هر رای ایی  است که توسط بی دادگاه هایی به نام دادگاه های انقلاب اسلامی بر ما کارگران و مردم ایران تحمیل شده است.

اسماعیل عبدی همچون فرزاد کمانگرها، بداقی ها، خواستارها، باغانی ها، بهشتی ها و صدها آموزگار مسئول دیگر، هیچ جرمی جز دفاع از منافع صنفی و انسانی طبقه کارگر ایران و مبارزه برای تحصیل رایگان میلیونها فرزندان خرد سال و جوانان خانواده های ما مزد بگیران  زحمتکش مرتکب نشده است.

اسماعیل فرزند سازش ناپذیر و نماد اتحاد ما کارگران  و معلمان ایران برای برخورداری از یک زندگی انسانیست. رد اعاده دادرسی چنین انسانی، آنهم در شرایطی که سیستم سرمایه داری حاکم بر ایران به عریان ترین شکلی در مقابل میلیونها کارگر از هپکو تا هفت تپه و کارگران شرکت نفت و پتروشیمی ها و صنایع فولاد و خودرو سازی و معادن قرار گرفته است، بیانگر چیزی جز اعلام جنگی اشکار و بی پرده به ما کارگران ایران نیست.

مگر میشود در یک جامعه هشتاد میلیونی که دارای سوابق تاریخی بلند و درخشانی از آزادیخواهی و برابری طلبی است اسماعیل ها را به بند کشید، هزاران هزار میلیارد چپاول کرد، تجاوزگران به کودکان و غارتگران را آزاد گذاشت و آنوقت حقوق کارگران را تا ماه ها پرداخت نکرد و در هنگامه فریاد آنان برای دریافت لقمه نانی خشک، شلاق زنی براه انداخت و گارد ویژه بر سرشان ریخت؟

تعیین تکلیف چنین درجه ای از تحمیل بربریت بر یک جامعه هشتاد میلیونی دور نیست.

18 بهمن 95

 

شاپور احسانی راد:کسب نان به قیمت از دست دادن جان

این روزها چقدر نان با جان گره خورده است طبقه کارگر ایران‌جان میدهد تا نان بخورد. جان باختن روزانه شش کارگر در حوادث کار، دیگر به امری عادی تبدیل و زنده بودن  امری « عجیب» شده است. انها می میرند چه در اثر فقر و فلاکت، خودکشی و بیکاری و چه در اثر حوادث در هنگام کار. اما گاه و بیگاه این موج کشتار کارگران به چنان قتل عامی تبدیل می شود که جامعه تب و لرز میگیرد  و با بهت و حیرت، کسب یک لقمه نان را می نگرد که بهایش جان شیرین است. مرگ اتش نشانان و کولبران شاید در دو حادثه مجزا اتفاق افتاده باشند اما در چند مقوله مشترک هستند. کارگران اتش نشانی و کارگران مزدبگیر کولبر برای کسب نان و روزی خانواده هایشان باید جان خود را به خطر بیاندازند. باید با حوادث بجنگنند باید جان بدهند، باید قدم در ره بی بازگشت بگذارند تا نان شان را بدست اورند. ناگفته ها در مرگ اتش نشانان و کولبران زیاد است و زبان ما قاصر از این همه بی عدالتی!

مسئولین غیر مسئول، فاجعه را به تسویه حساب های جناحی خود تقلیل دادند استعفا که هیچ، دریغ از یک عذر خواهی !!! بگذریم از نامردمان و بپردازیم به تلاشگران عرصه رنج و سختی کار و وجه مشترک رنجبران.

اگر کارگران اتش نشانی از کمی دستمزد گله و شکایت و اعتراض کنند، سر و کارشان با پلیس امنیت و حراست می افتد و دهشتناک تر از انان،کولبران برای یک لقمه نان، سر و کارشان با گلوله مستقیم پاسداران مرزی می افتد. اتش نشانان باید نان خود را با عبور از اتش بی رحم  کسب کنند و کولبران با عبور از بهمن و کولاک برف. اتش نشانان  در این حادثه جدا از نجات انسانها، باید جان خود را به خطر بیاندازند تا اموال و ثروت سرمایه داران را از حریق نجات دهند و کولبران کالاهای سرمایه داران را به قیمت جانشان حمل و نقل می کنند.

چرا در این کشور خیل عظیمی از کارگران مجبور می شوند با مرارت و  گذشتن از جان شان نان خود را کسب کنند. مسئولین باید پاسخ دهند و مسئولیت کشته شدن کارگران را بعهده بگیرند. مگر نه اینکه  دولت موظف به ایجاد کار، مسکن و بهداشت برای همه شهروندان کشور است؟ بنابراین دولت موظف است برای این قشر از کارگران بیمه بیکاری اتخاذ کند تا بیش از این شاهد مرگ زحمتکشان نباشیم و بی شک لازم است کارگران کولبر نیز با ایجاد تشکل ویژه خود، ضمن خواست بیمه بیکاری از دیگر مطالبات به حق خود دفاع کنند و اما در حادثه پلاسکو و کشته شدن فاجعه بار اتش نشان،هیچ مسئولی نگفت چرا این شغل اتش نشانی تاکنون جزو مشاغل سخت و زیان اور محسوب نشده است چرا دستمزد و مزایای این زحمتکشان طبق استانداردهای روز نیست چرا عده ای از انها قراردادی بودند و فاقد وسایل ایمنی مجهز بودند(ماسک و فیلترهای استاندارد) چرا اعتراض این کارگران به این موضوع، منجر به سرکوب انها، اخراج، تعلیق و حتی محرومیت شان از سهمیه بن شده است. چرا به کارگران‌ سازمان اتش نشانی مثل پرسنل نظامی برخورد می شود

چراهیچ مسئولی حاضر نشده است بگوید که چرا اتش نشانان از یک صنف و تشکل کارگری، بی بهره اند کارگران اتش نشانی باید صنف و تشکل ویژه خود را داشته باشند تا بتوانند ضمن اینکه بتوانند تجهیزات فردی و جمعی که در این شغل خیلی حیاتی است، به حقوق و مزایا و مطالبات ویژه این شغل نیز دست یابند ایجاد تشکل کارگران اتش نشانی یک مطالبه جدی است که باید هرچه زودتر در جهت حفظ جان و منافع اتش نشانان ایجاد و از طرف شهرداری به رسمیت شناخته شود اتش نشانان به خوبی واقفند که امروز بهترین موقع برای ایجاد تشکل شان است چون حمایت همه جانبه همه اقشار جامعه را با خود دارند

و اما حالا که از این حادثه و فاجعه مدتی گذشته است امار صحیح درگذشتگان چه اتش نشانان و چه نگهبانان و چه کارگران ایرانی و افغانی در این واقعه به اطلاع عموم برسد و چگونگی رسیدگی و حق و حقوق به خانواده های داغدار به طور شفاف اعلام شود، طبقه کارگر ایران ضمن اینکه خواستار محاکمه مسببین این حادثه دردناک می باشد با چشمانی باز چگونگی رسیدگی به خانواده بازماندگان را پیگیری خواهد کرد.

در انتها ضرورت دارد که یاد اور شوم که هم اتش نشانان و کولبران  و هم تمامی کارگران و مزدبگیران که نان شان در گرو جانشان است امروز باید به خوبی دریافته باشند که بعد از ۳۷ سال هیچ دولتی در فکر جان و زندگی انها نیست و اگر قرار است تغیبری در حال و اینده انها اتفاق بیفتد باید به نیروی قدرتمند اجتماعی خود تکیه کنند و گرنه از این امامزاده ها شفایی حاصل نمی شود.

 

 

19 بهمن 95

تجمع اعتراضی اهالی روستای لاسک در مسیر تردد استاندار و تریبونی که هیچ وقت داده نشد!

رییس شورای اسلامی روستای لاسک، با بیان این مطلب که  مردم روستای لاسک در مسیر تردد استاندار گیلان به سمت امام زاده ابراهیم تجمع کرده بودند گفت: به این تجمع توجهی نشد و مردم همچنان بلاتکلیفند.

به گزارش منابع خبری محلی،وی در مورد وضعیت سد لاسک، اظهار کرد: روستای لاسک در ابعاد و زمینه های مختلف دارای کمبود ها و مشکلاتی است و وضعیت سد لاسک نیز یکی از این مشکلات است.

وی در تشریح مشکلات پیرامون سد لاسک، تصریح کرد: اول بحث کلنگ زنی بود که کلنگ را آوردند ولی نزدند در سالی که سفر رییس جمهور و کاروان تدبیر و امید به استان را داشتیم، گفتند که باید کلنگ زنی این پروژه انجام شود.

رییس شورای اسلامی روستای لاسک ادامه داد: ما بنر زده و مقدمات حضور وزیر نیرو را فراهم کردیم اما از بازرسی آمدند و گفتند که وزیر اصلا در ایران نیست که شما می خواهید این کار را انجام دهند و قایم مقام وزیر دکتر محمودی هم نیامدند.

وی گفت: متأسفانه اعتباراتی را که برای روستای لاسک در زمینه های مختلف تخصیص دادند را خرج روستاهای دیگر کردند.

وی با اشاره به این موضوع که اعتبار احداث پروژه مجتمع آبرسانی لاسک را صرف روستای دیگر کردند، اضافه کرد: متأسفانه این اعتبارات و بودجه ها که متعلق به لاسک بود خرج جاهای دیگر شده است.

رییس شورای اسلامی روستای لاسک در تشریح سایر مشکلات این روستا در کنار بلاتکلیفی سد لاسک با بیان این مطلب که در بحث تلفن مردم روستای لاسک با مشکلات زیادی مواجه اند، گفت: روستای لاسک از آب آشامیدنی برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: مردم و ساکنین روستای لاسک در بحث تأمین آب شرب بهداشتی با مشکلات خاصی مواجه اند و معضل بهداشتی در این منطقه داریم.

وی ادامه داد: چهار سال پیش آمدند مجتمع آبرسانی روستای لاسک را افتتاح کنند ولی یک لیوان آب شرب دست مردم این روستا ندادند.

رییس شورای اسلامی روستای لاسک با اشاره به این نکته که روستای لاسک اکنون در بحث گاز هم مشکل دارد، اضافه کرد: گاز تا ورودی روستا آمده ولی قطع شده است و این روستا فاقد گاز است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه بند “ق” مجلس شورای اسلامی روستاهای بالای۲۰خانوار باید گاز داشته باشند اما به بهانه احداث سد مخزنی ورودی گاز به روستای لاسک را قطع کرده اند و یک بار وزیر آمده و کلنگش زده شده اما مردم در بلاتکلیفی قرار دارند.

**مردم روستای لاسک در مسیر استانداربه سمت امام زاده ابراهیم تجمع کردند

وی با بیان این مطلب که  مردم روستای لاسک در مسیر تردد استاندار گیلان به سمت امام زاده ابراهیم تجمع کرده بودند گفت: به این تجمع توجهی نشد و مردم همچنان بلاتکلیفند.

وی در خاتمه اظهار کرد: بخشدار و فرماندار با نیروی انسانی آمدند و به مردم گفتند شما بروید ما در امام زاده ابراهیم تریبون قرار می دهیم و ۱۰دقیقه فرصت دارید مسائل خود را مطرح کنید اما حتی یک دقیقه تریبون در اختیار ما قرار ندادند تا با استاندار حرف بزنیم.

 

 

تجمع کسبه و مغازه‌داران کنگان مقابل فاز 19 پارس جنوبی

صبح امروز (نوزدهم بهمن)،  حدود 80 نفر از کاسبان و مغازه داران شهر کنگان مقابل ورودی فاز 19 پارس جنوبی تجمع کردند. این تجمع کنندگان خواستار وصول بدهی های خود از یک شرکت پیمانکاری شدند.

به گزارش19بهمن ایلنا،این کسبه با در دست داشتن پلاکاردهایی از مسئولان شهرستان کنگان درخواست نمودند که در احقاق حق خود از این شرکت با آنان همکاری کنند .

از قرار معلوم،  یکی از شرکت های پیمانکاری طرف قرار داد با کارفرمای فاز 19، از حدود یک سال و نیم پیش از پرداخت وجوه اقلام و خدماتی که از کاسبان کنگان خریداری کرده، خودداری نموده است .

این کسبه حدود دو هفته پیش نیز در همین رابطه تجمع اعتراضی برگزار کردند که تا کنون کسی پاسخگوی آنها نبوده‌است.

یکی از تجمع کنندگان می‌گوید:  از مسئولین انتظار داشتیم که با حضور و حمایت خود از زحمتکشان و بازاریان کنگان آنان را در دریافت طلب خود از این شرکت پیمانکاری یاری کنند.

یکی دیگر از بازاریان حاضر در تجمع گفت: در خاتمه تجمع قبلی، مسئولین ذیربط در جلسه شورای تأمین شهرستان، طی تعهدی شفاهی به بازاریان کنگان ، قول پیگیری و رسیدگی به مطالبات آنان را داده و اظهار داشته است که چنانچه مصوبه اجرایی نشود، با شرکت خاطی بر خورد جدى قضائى خواهد شد .

او می افزاید: با گذشت حدود دو هفته،  با این تجمع مجدد خواستار اجرایی شدن مصوبه شورای تامین شهرستان هستیم.

 

 

درباره جان باختن دو کارگر در انفجار خط لوله انتقال گاز به زاهدان*

دو تن از نیروهای پیمانکاری شرکت پیمانکار جهاد نصر کرمان در حین تمیز کردن خط لوله گاز جان خود را از دست دادند.

به گزارش 19بهمن ایلنا از سیستان و بلوچستان، صبح دیروز (18 بهمن) دو تن از نیروهای پیمانکاری شرکت پیمانکار  جهاد نصر کرمان در پی تمیز کردن خط لوله گاز جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، یکی از کارگران جوان ۱۸ ساله اهل بزمان (بخش بلوچستان) و دیگری یک مهندس ۴۵ ساله اهل شهرکرد بوده است.

بنا بر اظهارات «مجید بوجارزاده» سخنگوی شرکت ملی گاز، حادثه خط لوله گاز ایرانشهر به زاهدان در پی عملیات (پاکسازی) توپکرانی و خروج توپک از خط رخ داد.

از قرار معلوم، این خط خالی از گاز بود و به دلیل سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان گل و لای وارد آن شده بود، کارگران شرکت پیمانکار در حال تمیز کردن خط بود که توپک از خط خارج شده و در پی آن دو کارگر کشته شدند.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت گاز زاهدان در این زمینه اظهار داشت: انفجار خط لوله انتقال گاز از بزمان به زاهدان در مرحله آزمایشی، رخ داده است.

«طهرانی مقدم» افزود: چنانچه این انفجار با وجود گاز انجام می شد بسیار وسیع‌تر بود و مشکلات بیشتری را به دنبال داشت.

وی افزود: از شمار مجروحان احتمالی خبری در دست نیست.بر اثر  خط لوله انتقال گاز در مسیر بزمان به زاهدان در حین انجام آزمایش دچار انفجار شده است.

وی بیان کرد: در حال بررسی موضوع هستیم و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.

 

*مرگ دو کارگر در انفجار خط لوله انتقال گاز به زاهدان!

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت: کارگران خط لوله انتقال گاز در حال تست برای افتتاح این خط لوله در اسفندماه بودند که به یکباره منفجر شد و دو کارگر جان خود را از دست داده اند.

به گزارش18بهمن میزان،رحیمی در مورد انفجار خط لوله انتقال گاز بزمان به زاهدان گفت: صبح امروز کارگران پروژه انتقال گاز در حال آزمایش مسیر خط لوله برای افتتاح در اوایط اسفندماه بودند که به یکباره به علت نقص فنی خط لوله در محل آزمایش دچار انفجار شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در این حادثه دو کارگر جان خود را از دست داده اند.

فرمانده انتظامی استان سیستان بلوچستان، هرگونه اقدام عمدی در این انفجار را تکذیب کرد.

 

آخرین اخبار از کارگران مفقودالاثر خط  پروژه انتقال برق!

مدیر عامل هلال احمر استان کرمان از اعزام بالگرد به ارتفاعات جبالبارز برای یافتن سه کارگر مفقود خط پروژه انتقال برق خبر داد.

به گزارش19بهمن مهر،علی گنج کریمی با اشاره به حادثه جان باختن دو کارگر خط انتقال برق و مفقود شدن سه کارگر دیگر در ارتفاعات جبالبارز اظهار کرد: صبح امروز بالگرد هلال احمر از سمت شرق ارتفاعات جبالبارز به منطقه اعزام شد و بعد چند ساعت جستجو اثری از سه فرد مفقود مشاهده نشد.

وی افزود: ظهر امروز به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی بالگرد از ادامه جستجو مفقودان باز ماند.

گنج کریمی ادامه داد: تیم تخصصی کوهستانی به صورت زمینی جستجو برای یافتن مفقودان را ادامه می دهد.

وی با اشاره به اینکه یک کارگر انتقال برق در ساعات اولیه حادثه دچار سرمازدگی شده بود، هم اکنون بهبود یافته است، عنوان کرد: جسد دو کارگر که در این حادثه جان خود را از دست داده اند پیدا و هویت آنها احراز شده است.

درهمین رابطه:

 

 

کارگر خط انتقال برق در ارتفاعات جبالبارز جان خود را از دست دادند!

3کارگردیگر این تیم امدادی هم مفقودالاثرهستند!

فرماندار جیرفت گفت: 2 نفر از کارگران خط انتقال برق که در ارتفاعات برفی روستای جشار در شهر جبالبارز گرفتار شده بودند، جان خود را از دست دادند.

2 نفر از افراد این تیم امدادی فوت کرده اند و چگونگی شرایط و حال سه تن دیگر این تیم در هاله ای از ابهام است.

به گزارش17بهمن ایرنا،احمد امینی روش روز یکشنبه افزود: روز گذشته 6 نفر از کارگران خط انتقال برق در ارتفاعات برفی جبالبارز گرفتار شدند که سه نفر از این افراد برای نجات دیگران سعی داشتند خود را به نزدیکترین روستای این منطقه بنام دهنو برسانند که در نهایت یک نفر موفق به رسیدن به روستا و اطلاع رسانی از وضعیت همکاران خود می شود.

وی خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از اطلاع از وضعیت کارگران خط انتقال برق در ارتفاعات جبالبارز یک اکیپ امداد متشکل از یک گروه اورژانس، هلال احمر و یک لودر برای کمک به جادثه دیدگان به این منطقه اعزام شد.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی از روز گذشته مشغول باز کردن مسیر برفی روستای دهنو منتهی به محل واقعه هستند که به علت بارش زیاد برف در این منطقه موفق به باز کردن مسیر و نجات این افراد نشدند.

فرماندار جیرفت گفت: امروز صبح با دستور معاون استاندار کرمان یک دستگاه بالگرد و تیم امداد و نجات کوهستان به منطقه دهنو از توابع منطقه جبالبارز جیرفت اعزام شد.

امینی روش تصریح کرد: طی عملیاتی که از صبح امروز انجام شد در نهایت جسد یکی از کارگران خط انتقال برق منطقه جبالبارز شهرستان جیرفت در طول مسیر رسیدن به روستا کشف شد و به جیرفت انتقال پیدا کرد و تلاش برای پیدا کردن جسد نفر دوم با توجه به سخت گذر بودن منطقه به فردا موکول شد.

وی بیان کرد: بالگرد اعزامی امشب در منطقه دهنو می ماند تا فردا صبح عملیات جستجوی سه کارگر دیگر خط انتقال برق را انجام دهد.

امینی روش با بیان اینکه 6 نفر در این کارگاه مشغول فعالیت بوده اند تصریح کرد: یک نفر که خود را به روستای دهنو سغدر از توابع جبالبارز رسانده نجات یافته است.

وی ادامه داد: 2 نفر از افراد این تیم امدادی فوت کرده اند و چگونگی شرایط و حال سه تن دیگر این تیم در هاله ای از ابهام است.

جبالبارز در 46 کیلومتری شمال شهر جیرفت و در راه اصلی جیرفت – کرمان قرار دارد.

این شهر دارای سه دهستان و 30 هزار نفر جمعیت است.

شهرستان جیرفت دارای اقلیم متنوع است و با وجود گرمسیر بودن، مناطق کوهستانی و سردسیر نیز دارد.

 

 

بالاخره فاجعه پلاسکو چند قربانی داشت؟

پزشکی‌قانونی ۲۱قربانی پلاسکو را شناسایی کرده، اما در مجلس گفته شد این حادثه ۲۲قربانی داشته

۲۰ روز از ماجرای تلخ پلاسکو گذشت. ۱۶ آتش نشانان شهید به خاک سپرده شدند و هویت ۵ تن از شهروندان قربانی پلاسکو که اکثرشان کارگران یا نگهبانان آن بودند پس از روزها آزمایش و بررسی شناسایی شد. اما همچنان هویت یک نفر از ۶ جان باخته ای که وزیر کشور از آن در گزارش خود در مجلس ارائه کرده بود، شناسایی نشده است.

از زمان فروریختن پلاسکو ۱۶ روز می‌گذرد اما داغش همچنان در دل‌های مردم بهت زده ایران تازه است. داغی که آهن پاره‌های بی‌جان بر دل مادران و پدران، همسران و خواهران و دخترانی گذاشت که هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنند، هرچند اگر روزگار دست فراموشی خود را بر گذشته بکشاند و آن را در پس اخبار خوب و بد آینده محو کند.

از ۳۰ دی ماه که حادثه تلخ پلاسکو به وقوع پیوست روزها تلاش برای آواربرداری به دست تیم امدادی و آواربرداری ادامه داشت. روزهایی که کم کم امید اولیه برای زنده یافتن افراد محبوس در دل‌ها رنگ باخت و بیم آن میرفت که با وجود آتش روشن زیر خاکستر و دمای بالایی که آهن را ذوب می‌کرد حتی خبری از پیکرهای جانباختان نیز نباشد.

هرچند که آمارهای مفقودان هم متناقض بود؛ محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دقایقی پس از نخستین جلسه مدیریت بحران که در نزدیکی محل حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو برگزار شد آماری از تعداد آتش نشانان محبوس در زیر آوار داد و گفت: بین ۲۲ تا ۲۵ نفر از پرسنل آتش نشانی در زیر آوار گرفتار هستند. نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند.

آماری که کمی بعد از سوی سخنگوی ستاد مدیریت بحران تکذیب شد و گفت که تسلیت قالیباف برای شهادت احتمالی ۲۰ آتش‌نشان بود.

اما پس از کشف اولین و دومین پیکر دو آتش نشان شهید در بامداد دومین و سومین روز، روزها از فروریختن پلاسکو گذشت و خبری از اجساد نبود تا اینکه در ششم روز حادثه بالاخره طلسم شکسته شد و پیکرهای ۱۶ آتش شناس شهید یکی پس از دیگری از زیر آوار بیرون می‌آمد اما همچنان خبری مردانی نبود که روزها خانواده‌اشان چشم به خرابه‌های پلاسکو دوخته بودند.

۸ بهمن نهمین روز حادثه بود که خبرها حکایت از نزدیک شدن به پایان آوار بردای بدون یافتن پیکر اجساد مردمی می‌داد. خبری که سیدجلال ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو اعلام کرد و گفت که تا کنون 98 درصد آوار برداشته شده و کار آواربرداری یک تا دو ساعت آینده به اتمام می‌رسد.

 

تا واپسین دقایق پنجشنبه – هفتم بهمن – پیکر تمام ۱۵ شهید آتش‌نشان و ۴ تن از هموطنان از زیر آوار خارج شده بود. در نخستین دقایق روز جمعه، نهمین روز آواربرداری در حالی سگ‌های جسدیاب به جستجو برای یافتن پیکرهای احتمالی شهروندان باقی‌مانده در زیر آوار ساختمان پلاسکو ادامه می دادند که پیکر تمامی شهدای آتش‌نشان‌ از زیر آوار بیرون آمده بود اما عملیات تجسس برای یافتن پیکر شهروندان عادی احتمالی ادامه داشت. براساس آنچه منابع رسمی اعلام کرده بودند تا آن زمان ۱۰ خانواده غیر از آتش‌نشان‌ها با مراجعه به مراجع قضایی مفقود شدن یکی از اعضای خانواده خود را اعلام کرده بودند که تا لحظه مخابره این خبر پیکر چهار نفر از شهروندان از زیر آوارهای ساختمان پلاسکو خارج شده بود.

پس از آن قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی از تعیین هویت ۴ شهید آتش نشانی و ۳ شهروند خبر داد و گفت که با انجام آزمایشات پیکرشناسی و ژنتیک روی قطعات بزرگ، اجساد و بقایای انسانی ارجاعی حادثه پلاسکو، به صورت شبانه روزی کار تعیین هویت همچنان ادامه دارد. به این ترتیب با کشف هویت ۳ نفر دیگر از شهروندان احتمال می رفت که پیکر شش نفر دیگر از شهروندان همچنان زیر آوارها باشد.

خبری که قلب بسیاری از خانواده ها از جمله خانواده قاسم نگهبان پلاسکو که پیکرش تا روزها بعد از آواربرداری پیدا نشد، آتش گرفت. ملکی اما در پی اعلام این اخبار گفت که تا آتش‌نشانان همچنان با کمال دقت و به صورت دستی مشغول عملیات هستند که اگر پیکری زیر آوار مانده باشد، بتوانند او را پیدا کنند. او به خانواده جان باختگان اطمینان داد که عملیات جستجو در محل حادثه پلاسکو تا پیدا کردن آخرین پیکر جان باختگان ادامه دارد.

در همان روز بود که پیکر آخرین آتش نشان شهید از زیر آوار پلاسکو خارج شد و تعداد شهدای آتش نشان با احتساب آتش نشانی که در بیمارستان به شهادت رسید، به ۱۶ تن رسید. پیکرهایی که با کشف آنها از سوی مسئولان اعلام شد که برخی از آنها به دلیل شدت سوختگی قابل شناسایی نیست. به دنبال این خبر قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی اعلام کرد که اولویت با کشف اجساد جان‌باختگان حادثه است و روش تشخیص هویت اجساد یافت‌شده هم آزمایش DNA است که به این صورت تشخیص هویت انجام خواهد گرفت و اطلاع‌رسانی می‌شود. او نیز برای کاهش آلام خانواده‌های منتظر گفت که عملیات آواربرداری و جستجو تا آخرین لحظه ادامه پیدا خواهد کرد که اگر کوچکترین اثری از مفقودین وجود داشته باشد، کشف شوند.

ساعاتی بعد از این اخبار اما سخنگوی آتش‌نشانی تهران از تلاش برای پایان عملیات آواربرداری تا ظهر جمعه خبر داد و گفت که اگر تغییر در برنامه ها ایجاد نشود خیابان بازگشایی می شود و عملیات پایان می‌یابد. عملیاتی که به گفته ملکی تا آن لحظه کشف جسد جدیدی را در پی نداشت.

براساس آخرین اخباری که تا صبح روز جمعه اعلام شده بود، آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو 235 نفر گزارش شد که از میان این افراد، 180 نفر در محل، درمان و 55 نفر به بیمارستان منتقل شده‌ بودند اما همچنان خبری از پیکر شهروندانی که در زیر آوار بودند داده نمی شد. گرچه به گفته ملکی قرار بود که عملیات آواربرداری تا پایان روز جمعه به اتمام برسد اما عملیات با دقت در نهمین روز در حال پیگیری بود و هر چند ساعت یکبار با توقف عملیات آواربرداری سگ‌های جسدیاب به میان آوارها آورده می‌شدند تا نشانه‌هایی از پیکرهای این شهروندان پیدا کنند.

 

در همین زمان بود که شبکه خبر صدا و سیما در برنامه خبری خود از یافته شدن پنجمین پیکر شهروندان محبوس شده در آوارهای پلاسکو خبر داد اما باز هم این خبر از سوی ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو تکذیب شد. او ضمن تکذیب خبر پیدا شدن پیکر پنجمین شهروند تأکید کرد: با توجه به اینکه لباس شهروندان احتمالی مدفون شده در زیر آوار معمولی است، قطعاً یافتن آن‌ها کمی مشکل‌تر می‌شود اما عملیات آواربرداری با دقت پیگیری می‌شود تا پیکر شهروندان احتمالی از زیر آوار خارج شود. بر این اساس، خبری که از سوی شبکه خبر صداوسیما نیز اعلام شده بود، کذب است و تاکنون تنها چهار نفر از شهروندانِ زیرآوارمانده، کشف شده‌اند.

ساعت ۳ بعد از ظهر روز جمعه در حالی که خبرها حکایت از پایان آواربردای ساختمان پلاسکو را می داد اما امیرحسین خواهرزاده قاسم شجاعی از پیدا نشدن جسد قاسم شجاعی نگهبان ساختمان پلاسکو که ۱۲ سال از این ساختمان مراقبت می کرده، خبر داد و در گفتگو با خبرآنلاین گفت: خانواده قاسم هفته گذشته در روز ریزش ساختمان پلاسکو به همراه 4 نفر دیگر در موتورخانه ساختمان پلاسکو حضور داشتند. او درباره آخرین خبر دایی‌اش گفت که هنوز خبری از قاسم نشده است و کسی هم به ما خبری نداده است، من امروز هم به محل حادثه می روم تا شاید خبری به ما داده شود.

کمی بعد اما سرپرست دادسرای جنایی استان تهران، از رسیدگی به ابعاد حقوقی و کیفری پرونده پلاسکو خبر داد و گفت: تعیین تکلیف اموال توسط دادسرای جنایی پیگیری می شود. به گفته او موضوع فوت شدگان در حادثه پلاسکو در قالب قتل شبه عمد بررسی می شود و موضوع قصورهای احتمالی و سرقت های احتمالی که گزارش می شود، نیز در دستور رسیدگی قرار می گیرد. او همچنین از اعاده حقوق آسیب دیدگان و مجروحان و مصدومین نیز در این بخش خبر داد.

بالاخره روز جمعه به پایان رسید و علمیات آواربرداری نیز ساعات پایانی را پشت سر گذاشت. صبح روز شنبه مسئولان نه تنها از پایان عملیات آواربرداری خبر دادند بلکه خبر بازگشایی دوباره چهارراه اسلامبول سبب شد تا بسیاری را دوباره به محل حادثه بکشاند.

نیم روز پس از پایان آواربرداری، یعنی حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر روز شنبه احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از تکمیل نهایی مراحل احراز هویت شهدای ساختمان پلاسکو در روز یکشنبه خبر داد و گفت: طی دو روز آینده احراز هویت اشخاص به پایان می رسد. وی ادامه داد: البته بیشتر اقدامات مربوط به احراز هویت امروز انجام خواهد شد، اما فردا نیاز به چک نهایی و تکمیل فرآیند داریم.

خبر ادامه احراز هویت شهدای آتش نشان سبب به تاخیر افتادن زمان تشییع جنازه شهدای آتش نشان شد. نزدیک غروب روز شنبه اما ۶ پیکر دیگر فاجعه پلاسکو شناسایی شد؛ ۵آتش‌نشان و یک شهروند. این خبری بود که مدیر کل پزشکی قانونی اعلام کرد و با احتساب اجساد یافته شده قبلی شمار هویت های شناسایی شده این حادثه که به پزشکی قانونی ارجاع شده‌اند، به ۱۶ نفر رسید.

هرچند خبر پزشکی قانونی حکایت از پیدا شدن و تعیین هویت یک شهروند دیگر قربانی پلاسکو می داد اما قاسم شجاعی آن فرد نبود و حبیب شادی نام شهروندی بود که جسدش شناسایی شده بود.

 

فردای آن روز روزنامه اعتماد در گفت و گویی با خانواده یکی از نگهبانان پلاسکو داستانی غم انگیز از وضعیت لیلا همسر و ریحانه دختر ۶ ساله و رضا پسر ۱۰ حیدر پهلوانی پس از مرگ او منتشر کرد.

ليلا در این مصاحبه مي‌گويد: «حيدر كارگر خدماتي پلاسكو بود. آن روز سركارگرش نگذاشته بود از پاساژ بيرون بيايد. اين از بدبختي من بود. شب‌ها ساعت ١ مي‌رفت آنجا و همانجا مي‌خوابيد و ساعت ٣ بعدازظهر برمي‌گشت خانه. ناهارش را مي‌خورد و استراحت مي‌كرد و دوباره شب ساعت يك مي‌رفت سر كار. پيماني براي شهرداري كار مي‌كرد. سه سال بود كه در پلاسكو كار مي‌كرد اما بيمه‌اش نكرده بودند. روزمزد حقوق مي‌گرفت. سه سال با هم عقد بوديم و بعد ازدواج كرديم و آمديم تهران.حيدر مرد صبوري بود هميشه به اين فكر مي‌كرد كه چه كار كند زندگي من و دوتا بچه‌هايش راحت‌تر شود. بهش مي‌گفتم آقا حيدر چقدر كار مي‌كني؟ مي‌گفت من كار مي‌كنم تا به كسي محتاج نشويم. وقت نكرد يك روز دست زن و بچه‌اش را بگيرد و ببرد مسافرت. در اين سال‌هايي كه با هم زندگي كرديم آنقدر كار داشت كه حتي يك‌بار هم نتوانستيم يك مسافرت خانوادگي برويم. فقط دنبال كار بود.»

گرچه صحبت های لیلا درد آور و سوزناک بود اما حرفهای مهدي پهلواني پسر برادر حيدر حکایت از درد کارگران داشت. او که همه كارهاي پزشكي قانوني و كفن و دفن عمويش را انجام داده و مي‌گويد: « سركارگر به خاطر گاوصندوق‌هاي بانك پاسارگاد اجازه بيرون آمدن عمويم و دوستانش را نداده بود. رفيقش كه ٢٢ سال در پلاسكو سابقه كار دارد به من گفت كه سركارگر به خاطر گاوصندوق‌هاي بانك تجارت اجازه نداده بود كه آنها از پاساژ بيرون بيايند.»

اما روزنامه ایران در همان روز در مصاحبه ای با خانواده قاسم شجاعی، 38 ساله یکی از نگهبان‌های ساختمان پلاسکو از چشم انتظاری این خانواده برای یافتن جسد او خبر داد و نوشت: با پایان آوار‌برداری امیدهای این خانواده برای زنده یافتن او کمرنگ شده است.

همسر قاسم که هنوز هم باور ندارد شوهرش در حادثه پلاسکو سوخته باشد گفت: چشم امید ما به مسئولان است تا خبری ازسرنوشت قاسم به ما بدهند. ولی متأسفانه هیچ‌کس شرایط سخت ما را درک نمی‌کند. ضمن اینکه ما در اسلامشهر ساکن هستیم و در تمام این مدت دختر و پسر کوچکم را در خانه می‌گذاشتم و پشت حصارهای کشیده شده ساختمان پلاسکو منتظر می‌ماندم تا شاید بتوانم ردی ازشوهرم پیدا کنم. هربار که می‌خواستم وارد آنجا شوم می‌گفتند او را پیدا می‌کنیم و خبر می‌دهیم ولی خیابان جمهوری باز شد و آواربرداری تمام شد اما هیچ‌کس نشانی از قاسم نداد. بچه‌هایم بهانه پدرشان را می‌گیرند. به خدا طاقتم تمام شده و تحمل این فاجعه برایمان سخت است. وقتی هم از مسئولان می‌خواهیم تا نشانه‌ای از شوهرم که می‌گویند در آتش سوخته بدهند جواب‌های نامشخص می‌شنویم.

غروب روز یکشنبه گرچه همچنان خانواده قاسم چشم به راه حتی پاره ای از تن او بودند، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که با انجام معاینات تخصصی پیکرشناسی و آزمایش های DNA توسط متخصصین پزشکی قانونی و ژنتیک، هویت 4 آتش نشان جانباخته دیگر حادثه پلاسکو شناسایی شد و جمع آتش نشانان شناسایی شده به 16 نفر رسید.

به فاصله یک روز بعد اما خبرگزاری ایسنا در یک مصاحبه با خانواده حیدر پهلوانی از خبری پرده برداشت که تا آن روز کمتر کسی از آن مطلع بود. «دفن جداگانه شهروندان، بدون اطلاع قبلی». همسر حیدر پهلوانی کارگر شهرداری منطقه 11 تهران که زیر آوار ساختمان پلاسکو برای همیشه تنهایشان گذاشت از چرایی دفن همسرش زودتر از زمان تشییع پیکرهای جانباختگان پلاسکو صحبت کرد.

خانم علی نژاد همسر حیدر پهلوانی کارگر شهرداری منطقه 11 تهران که زیر آوار ساختمان پلاسکو جان باخت در پاسخ به این سوال که چرا پیکر حیدر پهلوانی یکی از جان باختگان حادثه پلاسکو به طور جداگانه از آتش نشانان تشییع و به خاک سپرده شد گفت: در ابتدا قرار بود پیکر مردم عادی که در حادثه پلاسکو جان دادند همراه با شهدای آتش نشان دفن شود اما پس از آنکه مراسم تشییع پیکر در روز پنجشنبه لغو شد، از پزشکی قانونی با ما تماس گرفتند که پیکر همسرتان آماده است و بیایید و او را تحویل بگیرید و این در حالیست که ما از زمان بعدی تشییع پیکر بی خبر بودیم.

به گفته او، شهرداری عنوان کرده بوده که مراسم یادبود جان باختگان پلاسکو در مدرسه عالی مطهری برگزار می شود و با اینکه حیدر پهلوانی را به طور جداگانه دفن شده اما شهرداری عنوان کرده که مراسم یادبودی نیز در روز چهارشنبه برای جان باختگان این حادثه اعم از آتش نشان یا شهروند برگزار می‌کند.

«جسد قاسم شجاعی بالاخره پیدا شد» این خبری بود که روز یکشنبه امیرحسین، خواهرزاده قاسم شجاعی به خبرآنلاین خبر داد و گفت که روز یکشنبه نتایج پزشک قانونی اعلام و پیکر قاسم شناسایی شده است. او گفت: ساعت 6 صبح دیروز نتایج پزشک قانونی آمد و یکی از اجساد هم مربوط به دایی من بود، گفتند جسد را روز دوشنبه به ما تحویل می دهند، انشالله این کار را انجام دهند تا برای خاکسپاری پیکر را به شهرستان ببریم.

با گذشت ۱۳ روز از آواربرداری و یک روز پس از تشییع پیکر ۱۶ آتش‌نشان شهید فاجعه پلاسکو و تحویل پیکر ۵ مفقود غیرآتش‌نشان به خانواده‌هایشان، اما روز سه شنبه خبری تکان دهنده در رسانه ها منتشر شد. خبری از کشف قطعات ۲ جسد در آوارهایی منتقل شده به محل هرندی حکایت داشت. سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد «صبح امروز دو قطعه از اجساد جان باختگان حادثه پلاسکو در منطقه هرندی که نخاله‌ها و ضایعات ساختمانی این حادثه به آنجا منتقل شده بود، کشف شد. قطعاتی از اجساد که بخشی از آن مربوط به قاسم بود.

پزشکی قانونی در توضیح این خبر اعلام کرد که این قطعات پیدا شده به مرکز پزشکی قانونی در کهریزک منتقل شده است و از آنها آزمایش DNA و همچنین پیکر شناسی گرفته خواهد شد. همچنین این آزمایش بعد از مطابقت با نمونه های گرفته شده از خانواده های مفقودین احراز هویت داده خواهد شد و نتیجه آن هم اعلام می شود.

همچنین احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی کشور به یکی از خبرگزاری‌ها در این باره گفت که احتمال دارد که این قطعات مربوط به پیکرهای جدید بوده و یا اینکه تکه‌هایی از پیکر و اجساد کشف شده در روزهای اخیر باشد. این دو قطعه شامل یک قطعه کوچک و یک جسد نصفه است، تشخیص هویت این دو قطعه تا فردا مشخص خواهد شد.

با پیدا شدن قطعات جدیدی از اجساد اما ماجرای تحویل پیکر قاسم به خانواده اش هم با مشکلاتی مواجه شد. روز چهارشنبه محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از پیدا شدن کامل جسد قاسم خبر داد. خبری که امیر حسین خواهر زاده قاسم از آن اظهار بی اطلاعی کرد. شهریاری گفت: دو روز قبل یک بخش از پیکر این فرد کشف شد و دیروز هم بخش دیگری و سرانجام با نمونه برداری «دی ان ای» و تطبیق آن با نمونه خانواده این فرد مشخص شد پیکر کشف شده متعلق به قاسم شجاعی است.

امیرحسین اما که از این ماجرا بی اطلاع بود نسبت به این اخبار واکنش نشان داد و گفت: کسی در این رابطه به ما زنگ نزد و اتفاقا می خواستم درستی این خبر را از شما بپرسم! او ادامه داد: مگر نباید اول به ما این خبر را می دادند؟ مسئولین پزشک قانونی کهریزک به ما گفتند اگر خبری شد به ما زنگ می زنند و اگر زنگی نزدند شنبه به پزشک قانونی برویم. قاسم در ادامه اظهاراتش گفت که پزشکی قانونی جسد را به خانواده تحویل نداده و اعلام کرده که باید تا روز شنبه و پایان کار تشخیص هویت صبر کنند.

بالاخره اما روز چهارشنبه احمد شجاعی،رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از احراز هویت قطعات انسانی تازه کشف شده در آوار پلاسکو تا سه چهار روز آینده خبر داد و در رابطه با علت طولانی شدن کار تشخیص هویت گفت: زمان تشخیص هویت بستگی به شرایط موجود دارد به عنوان مثال ممکن است؛ اندام کشف شده و بافتش قابل شناسایی و بررسی نباشد و متخصصان مجبور باشند؛ چند بار از یک نمونه، نمونه‌برداری کنند که این موضوع می‌تواند، روند رسیدن به جواب را کند سازد، زیرا اینها بافت‌های سالمی نیست و برای آزمایش بر روی بافت استخوان هم زمان نیاز است. با این حال برای تشخیص هویت باید سه تا چهار روز دیگر صبر کرد.

امروز از آخرین زمان اعلام شده برای تشخیص هویت اجساد یافت شده در نخاله های پلاسکو در هرندی می گذرد و قطعا هویت اجساد از روی دی ان ای استخوان به جای مانده مشخص شده است. با این حال همچنان یک سوال بی پاسخ مانده و یک قطعه از پازل تلخ پلاسکو هنوز گم شده مانده است.

براساس آنچه که وزیر کشور در گزارش خود در صحن علنی مجلس ارائه کرد، تعداد جان باختگان حادثه پلاسکو ۲۲ نفر اعلام شد که با تشخیص هویت ۱۶ تن از اجساد یافت شده را آتش نشانان شهید تشکیل می دادند. از این ۲۲ نفر اما ۶ جسد باقی می ماند که از متعلق به شهروندان هستند.

این درحالی است که در آخرین اطلاعیه پزشکی قانونی دراین باره آمده است؛ «هویت 16 آتش نشان و 5 شهروند (جمعا 21 نفر) که در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند، توسط متخصصان پزشکی قانونی و ژنتیک مرکز تشخیصی – آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران، مشخص و اعلام شد.»

با این حال پاسخ این سوال همچنان مجهول مانده است که جسد نفر ششمی که در گزارش خوانده شده در مجلس، از آن یاد شده کجاست؟ متعلق به چه کسی است و چرا تاکنون از آن سخنی به میان نیامده است؟

منبع:خبرآنلاین-19بهمن

نوزدهم بهمن ماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …