سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 7 بهمن 1395

ادامه اعتصاب صدها کارگرکارخانه سیمان مسجدسلیمان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات ونداشتن امنیت شغلی!

اعتصاب صدها کارگرکارخانه سیمان مسجدسلیمان که از تقریبا 20 روز قبل در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان ونداشتن امنیت شغلی آغاز شده بود، امروز نیز ادامه دارد.

به گزارش7بهمن ایلنا،منابع خبری در کارخانه سیمان مسجدسلیمان می‌گویند؛ دلیل برپایی این اعتراض بیست روزه بی‌تفاوتی کارفرمای  کارخانه در قبال پرداخت مطالبات کارگران است.

یکی از کارگران سیمان مسجدسلیمان می‌گوید معترضان همانند روزهای گذشته  به صورت دوشیفت اما آرام در محوطه کارگاه و استراحتگاه کارخانه جمع شده‌ و منتظر عملی شدن وعده‌های داده شده درخصوص مطالباتشان هستند.

وی با بیان اینکه کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه، تامین امنیت شغلی هستند، گفت: تا این لحظه از جانب مدیریت کارخانه پاسخ مشخصی به این خواسته‌ها داده نشده است.

این کارگران که دستمزد آن‌ها در 5ماه گذشته پرداخت نشده، می‌گویند؛ بخش دیگری ازنگرانی ما این است در صورت ادامه مشکلات مالی این کارخانه و باتوجه به اینکه به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم کارفرما علاوه بر مشکل پرداخت دستمزد در پرداخت عیدی کارگران نیز دچار مشکل شود.

کارگران سیمان مسجدسلیمان می‌گویند: خواسته ما کارگران تنها به‌روز شدن مطالبات مزدی و حقوقی است با این حال مسئولان در این واحد صنعتی نتوانسته‌اند مشکلات این واحد معدنی را حل کنند و حدود 480 آنها برای دریافت مطالبات معوقه خود همچنان سرگردانند.

این کارگران درخصوص مطالبات همکاران بازنشسته خود نیز می‌گویند: حدود 100 نفر از کارگر شاغل در کارخانه سیمان مسجدسلیمان از حدود دو سال  پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارند اما به دلیل پرداخت نشدن هزینه بازنشستگی پیش از موعد ازسوی کارفرما معطل صدور احکام بازنشستگی خود هستند.

طبق اظهارات این کارگر سیمان مسجدسلیمان، مدیران این واحد تولیدی به بهانه ناتوانی مالی از پرداخت هزینه بازنشستگی این تعداد کارگر خوداری می‌کند.

درهمین رابطه:

 

 

بیستمین روز اعتصاب کارگران کارخانه  سیمان مسجد سلیمان دراعتراض به بلتکلیفی معیشتی وشغلی!

حدود 480 کارگر رسمی و قراردادی کارخانه سیمان مسجد سلیمان، تقریبا 20 روز است که به علت عدم دریافت مطالبات مزدی سال 95 خود دست از کار کشیده‌اند.

به گزارش6بهمن ایلنا،این کارگران گفتند که تقریبا 20 از روز پیش دست از کار کشیده‌اند.

اعتراض این کارگران بابت دریافت نکردن مطالبات مزدی سال 95 و نامشخص بودن وضعیت کارخانه  است.

این  کارگران شرایط معیشتی خود را ناگوار توصیف کرده‌اند و می‌گویند همکاران رسمی کارخانه که حدود 300 نفر می شوند حدود 5 ماه مطالبات عقب افتاده مزدی دارند، در عین حال حدود 180 نفر از نیروهای قرار دادی آنان نیز ظاهرا حدود 15 تا 18 ماه مطالبات عقب افتاده طلبکارند.

کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان تاکید دارند که از حدود 4 سال است که شرایط تولید در این واحد تولیدی با مشکلاتی روبرو بوده است، به طوری که در دنباله این وضعیت از حدود 20 روز پیش فعالیت کارخانه تحت تاثیر قرار گرفته است.

آنها با یادآوری اینکه کارگران برای پیگیری مشکلات بوجود آمده بارها به نهاد های دولتی مستقر در شهرستان مسجد سلیمان مراجعه کرده انددر خاتمه گفتند:باتوجه به وضعیت نامناسب معیشتی و شرایط دشوار اقتصادی انتظار داریم تا کارفرما با تامین مواد اولیه تولید امکان اشتغال دوباره را برای کارگران فراهم کند.

دومین تجمع اعتراضی کارکنان بیکارشده موسسه ثامن‌الجج کرمان طی هفته جاری مقابل استانداری!

امروز صبح پنجشنبه (7 بهمن ماه ) کارکنان بیکارشده موسسه ثامن‌الحجج کرمان برای دومین بار در طی هفته جاری مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

این تعداد نیروی کار روز شنبه (2 بهمن ماه) نیز در اعتراض به به مشخص نبودن وضعیت شغلی خود مقابل ساختمان استانداری کرمان تجمع کرده بودند.

به گزارش7بهمن ایلنا، از قرار معلوم، این معترضان از ساعت نه صبح مقابل استانداری  کرمان تجمع کرده‌اند و از آنجا که مسئولان کرمان در تجمع روز نخست وعده پیگیری مطالبات آنان را داده بودند به دلیل پیگیری نشدن مطالباتشان امروز نیز دست به اعتراض زده‌اند.

آنان با بیان اینکه مسئولان این استان به ظاهر با کارکنان و کارگرانی همانند ما که وضعیت شغلی مشخصی ندارند؛ همراه هستند اما در واقع ما بدون حامی هستیم؛ تصریح کردند: در تجمع یک روزه خود متوجه شدیم  مسئولان استانداری نمی‌خواهند به صورت مستقیم درگیر مشکلاتمان بشوند.

کارکنان موسسسه ثامن‌الحجج در کرمان با ابراز نگرانی از وضعیت بوجود آمده برای مجموعه  کارکنان این موسسه تصریح کردند: از کلیه مسئولان کشوری واستانی می‌خواهیم با درک همه مشکلاتی که در نتیجه انحلال موسسه ثامن‌الحجج برای مجموعه  کارکنان موسسه بوجود آمده درخصوص  پیگیری  وضعیت اشتغال آنان کمک کنند.

لازم به یاد آوری است از مجموع 2700  نفر از کارکنان موسسه ثامن‌الحجج که در 480 شعبه در سراسرکشور فعالیت دارند تعداد حدود 400 نفر در  33 شعبه استان کرمان شاغل هستند که تقریبا از دی ماه سال گذشته (94) به دلایل متوقف شدن فعالیت این موسسه مالی از سوی شورای ‌عالی پول اعتبار، بانک مرکزی وقوه قضائیه  تاکنون بلاتکلیف مانده‌اند.

ناهید خداجو: در صورت بازداشت و  زندانی کردن جعفر عظیم زاده، لحظه ای ساکت نخواهیم نشست

اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده نماد اتحاد ما کارگران و معلمان هستند، اسماعیل را به بند کشیدند و اینک مامورین دادستانی تهران با یورش به منزل جعفر عظیم زاده در صدد بازگرداندن او به زندان هستند.

38 سال است بدون وقفه در حال تعرض به زندگی و هستی ما کارگران هستند اما آیا با تهدید و ارعاب و بازداشت نماینده های ما کارگران توانسته اند مبارزات بی وقفه  و امید و آروزی ما برای برخورداری از یک زندگی انسانی  را نیز به بند بکشند؟ آیا توانسته اند برای یک روز هم که شده مانع اعتصابات و تجمعات واعتراصات روز مره از سوی کارگران و معلمان و بازنشستگان بشوند؟

قراردادها را موقت کردند، کارگاههای زیر 10 نفر را از شمول بسیاری از مواد قانون کار خارج کردند، شرکتهای پیمانکاری را گسترش داده و نهادینه کردند، ایجاد تشکلهای مستقل بدست خود کارگران را ممنوع کردند، سوبسیدها را قطع کردند، دستمزدها را به چند برابر زیر خط فقر رساندند، کارخانجات و مراکز تولیدی را از طریق خودمانی سازی بالا کشیدند و آنها را به ویرانه ای تبدیل کردند و برای تداوم غارت و چپاولشان  کارگران را شلاق زدند، اعتراضات بر حق شان را امنیتی کردند، جسورترین و فداکارترین فرزندان طبقه ما همچون جعفر و اسماعیل و بداقی و رضوی و مددی و صالحی و شهابی و بهنام ابراهیم زاده و دهها نفر دیگر را به بند کشیدند، تن و جسم برخی از آنان را ناقص کردند و کسانی همچون شاهرخ زمانی را از ما گرفتند.

و اینک طبقه کارگر ایران را تمام قد در مقابل خود دارند و زندان و شلاق و امنیتی کردن اعتراضات صنفی، همچنانکه تاکنون شاهد آن بوده ایم نه تنها راه به جایی نبرده است بلکه کارگران ایران همچون کارگران معترض هپکو و دهها مرکز کارگری دیگر از مخابرات تا وزارت نیرو و پتروشیمی ها و معادن تا صنایع فولاد و خودرو سازی و کارگران شهرداری و…، هر روزه و بیش از پیش  در حال فتح خیابانها و مقابل مجلس برای دستیابی به مطالبات انسانی شان هستند.

زندانی کردن اسماعیل عبدی و تلاش برای دستگیری جعفر عظیم زاده و تداوم سیاست امنیتی کردن فعالیتهای صنفی، تعرص به میلیونها میلیون  انسان کارگر و زحمت کشی  است که سهم شان را از زندگی و از رنج  و زحمتی که میکشند میخواهند.

ما معترضیم به دستگیری اسماعیل عبدی و تداوم زندان بهنام ابراهیم زاده، معترضیم به امنیتی کردن اعتراضات صنفی، معترضیم به اصل قانون کار و لایحه دولت بر روی این قانون، معترضیم به دزدی از صندوق سازمان تامین اجتماعی، به حقوقهای نجومی، به قرار داد موقت، به دستمزد های چندین برابر زیر خط فقر، به ممنوعیت ایجاد تشکلهای مستقل کارگری، به وجود شرکتهای پیمانکاری، به گسترش پدیده کودکان کار، به کارتن خوابی و گور خوابی  و معترضیم به تلاش برای دستگیری جعفر عظیم زاده و همینجا با قاطعیت اعلام میداریم در صورت بازداشت جعفر عظیم زاده لحظه ای ساکت نخواهیم نشست و متحدانه طوفانی از اعتراض را بر پا خواهیم کرد.

 

 

اعتراض رسانه ای کارگران شرکت آبرسان زمزم گناباد نسبت به عدم پرداخت 9ماه حقوق!

تهدید به اخراج کارگران معترض!

ما کارگران شرکت آبرسان زمزم گناباد هستیم که مدت ٩ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌ایم و هر وقت اعتراض می‌کنیم، بر طبل اخراج می‌کوبند.

به گزارش منابع خبری محلی،رئیس هیئت ‌مدیره شرکت آبرسان زمزم گناباد در این‌خصوص می‌گوید: صورت‌وضعیت‌هایی که ما به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ارائه کرده‌ایم تایید شده است، ولی متاسفانه با توجه به کمبود اعتبارات دولت، پولی را به ما تخصیص نداده‌‌اند.

وی در همین راستا می‌افزاید: شرکت آبرسان زمزم گناباد چیزی حدود ٣٨٠میلیون تومان از شرکت آب و فاضلاب روستایی استان طلبکار است، ولی هنوز پولی دریافت نکرده است که بتواند پول هشت ماه حقوق معوق کارگران را پرداخت کند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت آبرسان زمزم گناباد در بخش دیگری از سخنانش ادامه می‌دهد: شرکت آب و فاضلاب روستایی قول‌هایی به ما داده است که اسناد خزانه را به ما بدهند تا ما بتوانیم معوقات را پرداخت کنیم، ولی هنوز چیزی به دست ما نرسیده است که بتوانیم آن را به پول نقد تبدیل کرده و به دست کارگران برسانیم.

وی متذکر می‌شود: ما فقط هشت ماه را نتوانستیم پرداخت کنیم، وگرنه آب و فاضلاب هرماه بخشی از بدهکاری خودش به ما را پرداخت کرده و نهایتا باعث شده است که ما بدهکاری‌های قبلی را به‌مرور پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه آب و فاضلاب امسال توانسته است هرماه یک صورت‌وضعیت شرکت را پرداخت کند، اظهار می‌کند: شرکت آب و فاضلاب حدود ۴۵میلیون تومان طبق صورت‌وضعیت به ما می‌داد که ما هم به کارگران پرداخت می‌کردیم، اما چون از همان اول، هشت ماه در سال‌های گذشته عقب بودیم، هنوز هم عقب هستیم و بر همین اساس، قرار شده آن‌ها به اندازه ٣٠٠میلیون تومان به ما اسناد خزانه بدهند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت آبرسان زمزم گناباد ضمن بیان اینکه تمام سعی و تلاش شرکتش این بوده است که اول بیمه کارگران را در نظر بگیرد، می‌افزاید: اگر اسناد را به ما بدهند، کل معوقات را پرداخت خواهیم کرد.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان گناباد، می‌گوید: شرکت تعاونی آبرسان زمزم گناباد پیمانکار نگهداری و بهره‌برداری از تجهیزات آب و فاضلاب روستایی گناباد است که قراردادش هم با شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی بسته شده است. در واقع، این نیروها نیروهای پیمانکار هستند و هیچ ارتباط حقوقی‌ای با ما ندارند.

وی اضافه می‌کند: پیمانکار هم وقتی در یک مناقصه با این حجم برنده می‌شود، باید این‌قدر قوی باشد که در صورت بروز مشکل، حق و حقوقات کارگران خود را پرداخت کند. البته ما هم بیکار ننشسته‌ایم و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم، به طوری که الان حدودا شش ماهی می‌شود که ماهیانه حداقل مبلغی را به پیمانکار پرداخت کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اذعان می‌کند: در همین خصوص، با پیمانکار مربوط، جلساتی را گذاشته‌ایم که بتواند حق و حقوق نیروها را زودتر پرداخت کند.

وی خاطرنشان می‌کند: مطالبات معوقی که تا پایان اردیبهشت‌ماه٩۵ وجود دارد، در قالب اسناد خزانه اسلامی، تا اواخر بهمن‌ماه سال جاری، پرداخت خواهد شد و این اسناد به پیمانکار مربوطه تحویل داده می‌شود.

ادامه بلاتکلیفی معیشتی وشغل کارگران کنتورسازی و رسانور علیرغم وعده و وعیدهای مسئولان طرازاول استان قزوین!

آیا مسوولین هم می‌توانند ۱۰ ماه بدون حقوق زندگی کنند؟! در طول هفته بارها به استانداری مراجعه می‌کنیم اما جوابی که می‌شنویم می‌گویند؛ بروید به اداره کار شکایت کنید و حقوق خود را بگیرید، کسی نیست که از حق و حقوق کارگران بی‌پناهی مثل ما دفاع کند!

به گزارش منابع خبری محلی،کارگران کنتورسازی و رسانور همچنان با گذشت چندین ماه و علی رغم کشمش‌های فراوان و وعده‌های مسوولین در پیچ و خم عدم دریافت حقوق خود سردرگم مانده‌اند.

شرکت‌های رسانور و کنتورسازی قزوین از جمله واحدهای تولیدی و صنعتی هستند که کارگران ‌آن‌ها ماه‌هاست بدون حقوق و با تحمل سخت‌ترین فشارهای اقتصادی زندگی خود را می‌گذرانند.

طی ماه‌های اخیر شاهد اعتراضات صدها نفر از این کارگران در شهر صنعتی البرز و تجمع آن‌ها در مقابل استدانداری قزوین بودیم که خواستار رسیدگی به مشکلاتشان بودند.

کارگران شرکت کنتور سازی و رسانور همچنان با گذشت چندین ماه و علی رغم کشمش‌های فراوان و وعده‌های مسوولین در پیچ و خم عدم دریافت حقوق خود سردرگم مانده‌اند.

یکی از کارگران شرکت لامپ رسا نور ابراز کرد: ۱۰ ماه است که حقوق نگرفته‌ام و هزینه تهیه مایحتاج و اجاره بها خانه خود و خانواده‌ام را ندارم.

وی افزود: به هر ارگانی که فکرش را داشته باشید مراجعه و مشکل خود را مطرح کرده‌ایم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

این کارگر جوان بیان کرد: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی هنوز موفق به ازدواج نشده‌ام و امیدی هم به آینده خود ندارم؛ مادر بیماری دارم که هزینه‌ داروهای او کمرشکن است.

این کارگر یادآور شد: بعد از کشمکشهای فروان، کارفرما چکی به مبلغ ۲ میلیارد تومان به دفتر فرمانداری تحویل داده است و در حال حاضر بعد از گذشت ۱۰ ماه تنها ۹۰۰ هزار تومان به حساب کارگران عادی واریز شده است.

وی خاطرنشان کرد: مدتهاست زندگی خود را با قرض و بدهی می‌گذرانیم، در خواست ما این است که فرماندار در جهت احقاق حق ما تلاش بیشتری کند تا بتوانیم بدهی‎‌های خود را پرداخت نماییم.

یکی دیگر از کارگران با ابراز نارضایتی از وضعیت کارگری در استان گفت: شرکت کنتورسازی در حال حاضر هیچ تولیدی ندارد و حتی سیستم گرمایشی و آب آن هم قطع است و ما بلاتکلیف مانده‌ایم و هر روز بدون هدف به اینجا آمده و ظهر به منزل برمی‌گردیم.

وی با بیان اینکه مدیرعامل این شرکت در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، افزود: نزدیک به ۴۰۰نفر کارگران کنتور سازی و بیش از ۱۰۰ نفر کارگران رسانور بلاتکلیف هستند، آینده شغلی ما و ۱۰ ماه حقوقی که نگرفته‌ایم چه می‌شود؟ چه کسی باید به مشکلات ما رسیدگی کند؟

این کارگر اذعان داشت: مدیرعامل شرکت کلاهبردار از آب درآمده و با رابطه و زدوبندهایی که داشته است یکسری شرکت لامپ در قزوین و یکسری هم در تاجیکستان دایر کرده است.

وی اضافه کرد: ما امنیت شغلی نداریم، بیمه هستیم اما کارفرما هزینه آن را به طور کامل واریز نکرده و نمی‌توانیم از بیمه بیکاری استفاده کنیم.

این کارگر کنتور سازی ادامه داد: مسوولین استان بیش از ۵ سال است که از مشکلات این شرکت و کلاهبرداری‌هایی که صورت گرفته اطلاع دارند اما هر بار که مراجعه می‌کنیم فقط وعده‌ می‌دهند و از عمل خبری نیست. آیا مسوولین هم می‌توانند ۱۰ ماه بدون حقوق زندگی کنند؟! در طول هفته بارها به استانداری مراجعه می‌کنیم اما جوابی که می‌شنویم می‌گویند؛ بروید به اداره کار شکایت کنید و حقوق خود را بگیرید، کسی نیست که از حق و حقوق کارگران بی‌پناهی مثل ما دفاع کند!

یکی دیگر از کارگران وارد این گفت‌وگو شد و ابراز کرد: با تورمی که کشور را فراگرفته حتی افرادی که حقوق می‌گیرند در فشار اقتصادی به سر می‌برند پس ما که هیچ درآمدی نداریم و علی رغم کاری که کرده‌ایم اما پولی نگرفته‌ایم هیچ امیدی به آینده نداریم؛ حتی به ریاست جمهوری هم نامه نگاری کرده‌ایم اما انگار کسی فریادهای ما را نمی‌شنود!

وی یادآوری کرد: وامی به این شرکت تعلق نمی‌گیرد زیرا کلاهبرداری مدیرعامل آن محرز شده است اما زمانی که شرکت به تازگی تاسیس شده بود بیش از ۵۰ میلیارد وام می‌گرفتند اما همه را برای سرمایه گذاری در خارج از کشور صرف کردند.

این کارگر ادامه داد: در حال حاضر این شرکت هیچ چیز به جز سالن‌های خالی و در و پنجره ندارد چراکه همه اموال آن حتی وسایل نقلیه و قطعات تولیدی هم توسط کارگران قدیمی که سنوات و حقوقشان پرداخت نشده بود طی شکایتی که کرده بودند، تصرف شد تا شاید گوشه‌ای از طلب خود را وصول کنند.

وی تصریح کرد: یک سال است که این شرکت حتی یک کنتور هم تولید نکرده و فقط با دروغ، پرونده سازی و کاغذ بازی حفظ شده است و سهام داران شرکت که بیش از یازده‌هزار نفر هستند ماه گذشته با شکایتی که داشتند مدیرعامل را به زندان انداختند.

کارگر دیگری که صاحب چند فرزند است اظهار کرد: من چطور می توانم با ۱۸۰ هزار تومان یارانه همه هزینه‌های خانواده ۴ نفره خود را بپردازم؟ متاسفانه به خاطر مشکلات مالی آرامش و امنیت خانوادگی ما هم به خطر افتاده و بسیاری از همکاران ما کارشان به طلاق رسیده است.

این کارگر با بیان اینکه ۱۷ سال سابقه کار در شرکت کنتورسازی را دارد، تاکید کرد: من نگران آینده فرزندانم هستم و علاوه بر مشکلات مالی دچار ناراحتی‌های اعصاب و روان شده‌ام و هر روز در محیط خانه تنش‌های زیادی به وجود می‌آید.

وی در پایان بیان کرد: اگر مسوولان ما به فکر رفع آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در جامعه هستند به داد مشکلات جامعه کارگری رسیدگی کنند چراکه اگر مردم نتوانند خانواده خود را تامین کنند قطعا از روی ناچاری به سمت راه‌های خلاف کشیده خواهند شد.

عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران خدمات شهری شهرداری یاسوج!

از وقتی که پرداخت حقوقمان به پیمانکار واگذار شده پرداخت حقوق و بیمه مان وقت مشخصی ندارد و بعضی مواقع نیز تا 6 ماه پرداخت نمی کنند و چندین بار در جلوی استانداری و صداو سیما اعتراض کردیم اما آنها برایمان غیب زدند.

در ماه های گذشته بارها بارها اخبار تأخیر پرداخت حقوق از سوی رسانه های استان منتشر شد، اما متاسفانه مسئولان شهرداری با بی توجهی از این مسائل گذشتند و حتی برای رفتگرانی که اعتراض کرده بودند غیبت کاری زدند.

به گزارش منابع خبری محلی،کنار جوی ایستاده و به جارویش تکیه داده تا خستگی اش را بگیرد. «خداقلی مسعودی مقدم» ۴۳ ساله، 14سالی است که در شهرداری کار می کند، می گوید”شغلم را دوس دارم، برای اینکه شهرم را تمیز می کنم و مردم خوشحال می شوند و در قبال اینکار هم حقوق می گیرم.

جمع آوری زباله و برگ ریز درخت ها و تمیز کردن معابر و جوی ها کارهایی است که هر روز انجام می دهم. معمولاً هر کارگر ۳ یا ۴ خیابان یا بیشتر را باید تمیز کند. کسانی هم که هستند که همراه ماشین حمل زباله به خیابان ها می روند و زباله ها را جمع آوری می کنند.

مسعودی مقدم که اول صبح مشغول تمیز کردن جوی بود، می گوید: «هر روز صبح خیابان ها، جوی ها و حتی زباله های کنار خیابان را تمیز و جمع می کنم، اما الان سه ماه است که حقوقمان پرداخت نشده و مجبورم به آن فروشگاه یا مغازه التماس کنم تا وسیله قرض بگیرم برای خانه تا بچه هام گرسنه نمانند.

وی می افزاید: از وقتی که پرداخت حقوقمان به پیمانکار واگذار شده پرداخت حقوق و بیمه مان وقت مشخصی ندارد و بعضی مواقع نیز تا 6 ماه پرداخت نمی کنند و چندین بار در جلوی استانداری و صداو سیما اعتراض کردیم اما آنها برایمان غیب زدند.

همچنین سید یحیی ارجمند یکی دیگر از رفتگران شهرداری جارو به دست می افزاید: 15 سال است که در شهرداری کار می کنم، شغلم را دوس دارم چونکه مردم تمیزی را دوس دارند، اما مشکلات زیادی دارم و حقوقمان را هم در آخر ماه پرداخت نمی کنند.

ارجمند با بیان اینکه سه ماه است حقوقم پرداخت نشده است، می گوید: مجبور شدم وام با بهره زیاد بگیرم تا بتوانم اجراه خانه و خرج زندگی ام را بدهم ، پول پرداخت وام را هم ندارم که برادرم برایم پرداخت می کنم.

وی ادامه داد: خیلی بدهکارم، از چند مغازه و فروشگاه جنس به صورت قرضی گرفتم و چونکه حقوقم را در آخر ماه پرداخت نمی کنند نتوانستم پول آنها را بدهم و هر روز طلبکاران جلوی خانه ام آبرویم را می برند.

این رفتگر اظهار می کند: هر وقت برای حقوقمان به شهرداری مراجعه می کنیم می گویند به ما ربطی ندارد و شما برای پیمانکار کار می کنید.

ارجمند اضافه کرد: کار ما تعطیلی، شب یا روز نمی شناسد و حتی در ایام عاشورا هم سرکاریم.

همچنین یکی دیگر از رفتگران گفت: در ماه های تیر و مرداد سال جاری بیمه مان پرداخت نشده و شب کاری که باید برایمان پرداخت شود اینکار صورت نمی گیرد.

دستمزدهای پایین، نادیده گرفتن حقوق انسانی، نداشتن امنیت شغلی، پرداخت نکردن حقوق تعریف شده در قانون کار از سوی کارفرما و بسیاری موارد دیگر را می توان نام برد که بیانگر تضییع حقوق رفتگران شهرداری است.

اما بدتر از اینها، وجود واسطه ای به نام پیمانکار است، نمایندگان کارگری از شرکتهای پیمانکاری به عنوان برده داری نوین یاد می کنند، بر اساس نظر کارگران و نمایندگان آنها، پیمانکار فردی است که حقوق قانونی کارگر را از کارفرما می گیرد، اما آنرا به کارگر نمی پردازد و در بسیاری از موارد، حتی حداقل ها را نیز به کارگر نمی دهد.

در ماه های گذشته بارها بارها اخبار تأخیر پرداخت حقوق از سوی رسانه های استان منتشر شد، اما متاسفانه مسئولان شهرداری با بی توجهی از این مسائل گذشتند و حتی برای رفتگرانی که اعتراض کرده بودند غیبت کاری زدند.

تأخیر در پرداخت حقوق در اقتصاد کج دار و مریز این روزهای ما می تواند به راحتی آرامش روانی کارگران را به هم بریزد در این میان کم نیستند خانواده هایی که با تأخیر و تعویق در پرداخت حقوق ها مواجه هستند.

همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد  در پاسخ به این سوال که آیا این اداره مشکلات کارگران شهرداری را پیگیری کرده است، گفت: موضوع حقوق این کارگران را بارهای بار پیگیری کرده ایم اما با توجه به اینکه مشکلاتی بین شهرداری و پیمانکار است از لحاظ قانونی ما نمی توانیم بگوییم حقوق کارگر باید را در اسرع وقت پرداخت شود چرا که  روال اداری خاصی دارد بین پیمانکار و شهرداری تلاش کنند تا این کار انجام شود تا حقوق آنها پرداخت شود.

صابر مظاهری افزود: این موضوع چند بار پیگیری شده و مثل اینکه دو پیمانکار مشکل دارند که آن کارگرانی که در مورد عدم پرداخت حقوق شکایت کرده اند طبق قانون رای برای آنها صادر شده است در دادگستری نیز اجرا شده می شود.

وی با بیان اینکه این حقوق کم جوابگوی زندگی کارگران نیست، ادامه داد: شهرداری و پیمانکار باید تلاش کنند تا حقوق این کارگران در اسرع وقت پرداخت شود هر چند که شهرداری همیشه عنوان می کند که درآمد آنچنانی برای پرداخت حقوق آنها نداریم، به هر حال پیمانکار جوابگو است و اگر طفره برود طبق قانون با آن برخورد می شود.

برای پیگیری این مسئله چندین بار با شهردار یاسوج تماس گرفته شد که وی حاضر به جواب دادن نشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل است که شهر یاسوج به عنوان مرکز آن نام گرفته که با توجه به آب و هوای معتدلی که دارد هر ساله میزبان گرشگران زیادی از خارج و داخل کشور است که در این رابطه رفتگران شهرداری با زحمات شبانه روزی خود شهری تمیز را برای تفریح و زندگی هر چه بهتر آماده می کنند اما متاسفانه حقوق و مزایای آنها در وقت مناسب پرداخت نمی شود و باعث ایجاد مشکلات متعددی در زندگی آنها شده است.

 

گزارشی دیگر از عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران پیمانکاری سد سرداب!

منابع کارگری در پروژه سد سرداب فریدون‌شهر اصفهان از تعویق 6 ماه دستمزد به همراه سه ماه حق بیمه حدود 50 کارگر شرکت پیمانکاری مهندسی آب و خاک خبر می‌دهند.

به گزارش 7بهمن ایلنا، کارگران شرکت پیمانکاری مهندسی آب و خاک؛ صبح امروز پنجشنبه (7 بهمن  ماه) گزارش دادند که باوجود پیگیری مداوم آنان برای دریافت به موقع دستمزدشان، پیمانکار این پروژه 6 ماه دستمزد کارگران را به همراه سه ماه حق بیمه پرداخت نمی‌کند.

حدود 50 کارگر شاغل در پروژه سد سرداب فریدون‌شهر که از اردیبهشت ماه سال 90 زیرنظر شرکت مهندسی آب وخاک در پروژه سد سرداب فعالیت دارند؛ از مرداد ماه حقوق نگرفته‌اند.

یکی از کارگران شرکت مهندسی آب و خاک در پروژه سد سرداب در تشریح جزئیات مطالبات همکارانش توضیح داد: معوقات مزدی کارگران به ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی ماه در سالجاری به همراه سه ماه حق بیمه آبان آذر ودی مربوط می‌شود.

او در ادامه گفت: نیروی کار پیمانکاری شرکت مهندسی آب و خاک در پروژه سد سرداب فریدون‌شهر دارای سوابق کاری سه تا 4 ساله‌اند که فعالیت 30 نفر از همکارانمان به دلیل متوقف شدن فعالیت پروژه در برخی از فصول محدود شده و آنها بیکار می‌شوند و کارگران باقیمانده نیز مسئولیت نگهبانی و نگهداری از پروژه وماشین‌آلات را برعهده می‌گیرند.

این منبع خبری دلیل افزایش مشکلات پرداخت حقوق کارگران را تامین نشدن منابع مالی پیمانکار دانست و در ادامه گفت: شرکت مهندسی آب و خاک در اجرای پروژه سد سرداب حدود 50 کارگر قراردادی دارد که درحال حاضر 20 نفرشان مشغول کارند. 30 نفر دیگر نیز بدون دریافت مطالبات مزدی خود موقتا بیکار هستند.

او با بیان اینکه شرکت مهندسی آب وخاک باید تکلیف نهایی معوقات حقوقی کارگران پیمانکاری زیرمجموعه خود را مشخص کند؛ گفت: شرکت مهندسی آب و خاک هر ماه به بهانه نداشتن منابع مالی از پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر طفره می‌رود.

این کارگر در خاتمه اضافه کرد: امیدوارم کارگران این شرکت که در شرایط بد مالی قرار دارند با همراهی مسئولان آب منطقه‌ای اصفهان به عنوان کارفرمای اصلی بتوانند مطالبات قانونی خود را از پیمانکار دریافت کنند.

درهمین رابطه:

 

عدم پرداخت6ماه حقوق کارکنان سد سرداب فریدونشهر!

اخباروگزارشات کارگری-4بهمن ماه1395:

6ماه حقوق کارکنان سد سرداب فریدونشهر اعم از کارمندان دفتری، مهندسین و کارگران پرداخت نشده است.

هرچند حقوق این افراد باید توسط پیمانکار پرداخت شود اما پیمانکار علت پرداخت نکردن حقوق ها را، بدهی کارفرما یعنی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان به پیمانکار بیان کرده است.

به گزارش منابع خبری محلی، اجرای طرح ملی احداث سد سرداب در فریدونشهر صرف نظر از مباحث مروبط به توجیه اقتصادی، علمی، زیست محیطی و غیره آن در سال جاری طرح نامیمونی برای کارکنان آن بوده است؛ مهندسان و کارگرانی که حقوق شش ماه گذشته خود را دریافت نکرده اند.

هرچند حقوق این افراد باید توسط پیمانکار پرداخت شود اما پیمانکار علت پرداخت نکردن حقوق ها را، بدهی کارفرما یعنی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان به پیمانکار بیان کرده است. این طرح که از سال ۹۱ به مرحله اجرا رسیده و قرار بوده چهار ساله به پایان برسد هم اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی مواجه شده و علت این امر مشکلات مالی عنوان شده است.

مسأله قابل توجه در رابطه با کارگاه سد سرداب این است که مسئولان اداره کار نیز از این شرایط بازدید کرده و در جریان امور قرار گرفته اند و وقتی خبرنگار محلی مسأله را از رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی فریدونشهر جویا شد، وی ضمن اظهار اطلاع از عقب ماندن حقوق کارکنان کارگاه سد سرداب، علت عدم برخورد با این موضوع را نبود شاکی خصوصی بیان کرد یعنی شکایت نکردن هیچ یک از کارگران یا مهندسان بابت عقب افتادن حقوق ها.

 

مصدومیت چهار کارگر در عملیات انفجاری تونل کوهرنگ 3

عصر روز چهارشنبه6بهمن،چهار کارگر در عملیات انفجاری طرح تونل کوهرنگ 3 (بیرگان) در استان چهارمحال و بختیاری مصدوم شدند.

به گزارش7بهمن ایلنا،فرماندار شهرستان کوهرنگ روز پنجشنبه گفت: این حادثه روز گذشته در محل اجرای طرح انتقال آب کوهرنگ 3 (بیرگان) رخ داد که در پی آن چهار کارگر بومی این منطقه مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

مرتضی زمانپور ادامه داد: حال عمومی کارگران رضایت بخش است و بزودی از بیمارستان ترخیص می شوند.

ناصر رقبایی مجری طرح سد بیرگان و تونل سوم کوهرنگ نیز تعداد کارگران مشغول به کار در این کارگاه را بیش از 2 هزار نفر ذکر کرد و گفت: سد بیرگان تاکنون در حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

طرح انتقال آب کوهرنگ 3 قرار است آب را از سرشاخه های کوهرنگ به استان اصفهان منتقل کند. آب منطقه ای استان اصفهان متولی اجرای طرح سد بیرگان و تونل سوم کوهرنگ است.

دهستان بیرگان با 15 هزار نفر جمعیت ثابت و عشایری در فاصله 20 کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ سرشاخه رودخانه های کارون، زاینده رود و دز در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

 

 

همراه با اخبار حادثه ساختمان پلاسکو

پیکرهای ارجاعی پلاسکو به پزشکی قانونی؛ 16 نفر/ تحویل اجساد سه شهروند به خانواده ها

دکتر قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای حادثه پلاسکو تا امروز (پنجشنبه 7 بهمن 95) جمعا 16 پیکر شامل 12 آتش نشان و 4 شهروند به مرکز تشخیصی – آزمایشگاهی کهریزک منتقل شده است.

به گزارش7بهمن روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، به گفته دکتر قادی پاشا، صبح امروز جسد 3 شهروند جانباخته در حادثه پلاسکو که احراز هویت شده بودند، به خانواده آن ها تحویل داده شدند.

دکتر قادی پاشا؛ مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: با ارجاع پیکر دو آتش‌نشان و یک شهروند دیگر، شمار پیکرهای ارجاعی به مرکز تشخیصی-آزمایشگاهی کهریزک به ۱۶ نفر رسید.

آخرین آمار پیکرهای ارجاعی به مرکز تشخیصی-آزمایشگاهی کهریزک به این شرح است: شهدای آتش‌نشان: ۱۲ نفر، سایر شهروندان جانباخته: ۴ نفر، جمع پیکرهای ارجاعی به پزشکی قانونی: ۱۶ نفر.

 

یک آتش نشان و6نفر دیگر کماکان زیرآوار!

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تعداد شهدا آتش نشان را 16 تن اعلام کرد که هنوز تلاش برای پیدا کردن یک پیکر ادامه دارد.

ملکی در ادامه گفت:  10 شهروند مفقودی به کلانتری بهارستان اعلام شده که چهار تن پیدا شدند و همه امدادگران تلاش خود را برای پیدا کردن مابقی افراد به کار گرفتند.

چه کسانی راه افشای حقایق درباره حادثه پلاسکو را سد کرده اند؟!

اگر قرار باشد به حادثه پلاسکو بپردازیم و ابعاد آن را مورد توجه قرار دهیم، نادیده گرفتن حاشیه بزرگی که پس از فرو ریختن این سازه غول آسا بروز و نمود پیدا کرد و به فاصله یک هفته از ماجرا، هنوز به شدت پررنگ و موثر است، ممکن نیست؛ سیل اخباری که هرچند گاه تفاوت ماهوی دارند، اما همه در یک ویژگی با هم مشابهند: تکذیب!

از کشف پیکر برخی مفقودان تا دریافت پیامک از محبوس شدگان و حتی اظهار نظرهای رسمی منتشر شده از مسئولان، بسیاری از اخبار منتشره پیرامون این رویداد در زمان کوتاهی از اننتشار تکذیب شده‌اند. روندی آزار دهنده و بسیار رنج آور که اعتراض همگان را به دنبال داشته و کاری کرده که تمیز دادن میان اخبار تکذیب نشده و اخباری که کذب خوانده شدند، به سادگی میسر نباشد.

پس اشکال کجاست؟

پاسخ به این پرسش، کاری سخت و آسان است؛ سخت از این رو که می‌دانیم ممانعت از حضور خبرنگاران در محل حادثه و دریافت اطلاعات لازم موجب پدید آمدن این وضعیت شده و آسان از این بابت که می‌شود با توضیحاتی، همه نقاط تار و مبهم ماجرا را روشن و درباره آنها شفاف سازی کرد؛ رویکردی که ظاهرا برخی موافق آن نیستند.

بخشی ازیک گزارش تابناک بتاریخ6بهمن

 

همبستگی وهمدردی اعضای سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران با آتش نشانان!

چهارشنبه ششم بهمن ماه جمعی ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران باحضور درایستگاه شماره یک واقع در میدان حسن آباد به بستگان و خانواده و همکاران اتش نشان های مسقر در این ایستگاه تسلیت گفتند وبااهداء شاخه های گل باآنان ابراز همدردی وهمبستگی کردند،یکی از جانباختگان اتش نشان در این ایستگاه کار میکرد .

 

هفتم بهمن ماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …