سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری7 دی1395

جان بهنام ابراهیم زاده در خطر است / اعلام اعتصاب غذای این کارگر زندانی

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری از لحظه انتقال به بند اشرار، اعلام اعتصاب غذا کرده و گفته که تا زمانی که به اندرزگاه دو منتقل نشوم، به اعتصاب غذای خودم ادامه خواهم داد.

جان بهنام ابراهیم زاده در خطر است / اعلام اعتصاب غذای این کارگر زندانی

بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی به دلایل نامعلومی به دستور مدیر داخلی زندان رجایی شهر آقای داریوش امیریان از اندرزگاه دو (دارالقران) به اندرزگاه ده سالن 34 بند متادونی ها و قرصی ها که افرار شرور و خطرناک در آنجا محبوس هستند، منتقل شد. بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری از لحظه انتقال به بند اشرار، اعلام اعتصاب غذا کرده و گفته که تا زمانی که به اندرزگاه دو منتقل نشوم، به اعتصاب غذای خودم ادامه خواهم داد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 1395/10/6

 

تجمع اعتراضی صدها بازنشسته صنعت فولاد سراسر کشورمقابل مجلس!

صبح امروز (سه شنبه 7 دی ماه)، بیش از 500 نفر از بازنشستگان صنعت فولاد سراسر کشور در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات بازنشستگی و پاداش پایان خدمتشان دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

تجمع کنندگان پلاکاردهایی نظیر «آینده‌ای مطمئن در گرو انتقال صندوق رفاه به صندوق بازنشستگی کشوری» است، در دست داشتند.

 

 

هفتمین روزتجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه قند یاسوج!

تجمع کارگران کارخانه قند یاسوج دراعتراض به تخلیه اجباری ازمنازل کارگاهی،عدم پرداخت مطالبات معوقه وبرای راه اندازی کارخانه و بازگشت بکارواردهفتمین روزشد.

به گزارش منابع خبری محلی،این کارگران که بیش ازیک ماه است  از کاراخراج  شده اند خواستار راه اندازی کارخانه ،حضور درمحل کار، پرداخت حقوق ومزایای سالهای82 و83 و84 و همچنین مزایای سالهای93و94  وحقوق ومزابای معوقه سال95 شدند.

کارگران ضمن اعتراض به رفتارهای تندی که طی این مدت با آنها شده از شیوه حضور برخی افراد درکارخانه که دارای هیچ گونه مسئولیتی درکارخانه نیستند به شدت ابراز ناراحتی کرده و می گویند بدترین رفتار باکارگر می شود.

این کارگران  که هم اکنون ساکن منازل کارگاهی کارخانه هستند از شکایتی که علیه آنان جهت تخلیه منازل شده متعجب شده ومیگویند در50سال عمر کارخانه طبق قانون کارگران به استناد قانون کار بخصوص ماده149 قانون کار ،کارگر ازمنازل کارگری استفاده کرده اما هم اکنون امنیت روح وروان آنان نشانه گرفته شده است.

حال که ازکار اخراج شده ،حقوق ومزایایشان رانیز نداده اند بجای تلاش برای راه اندازی کارخانه بدنبال تخلیه منازل 120 کارگر کارخانه آنهم دراین فصل سرد سال شده اند.

کارگران می گویند طی این مدت داد خواهی خود را به سمع ونظر مسئولین ذیربط رسانده اند.

 

 

تجمع  اعتراضی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد برای 26مین روز متوالی!

کارگران مجتمع سبز مهاباد برای 26مین روز متوالی مقابل این مجتمع تجمع کرده‌اند. تجمع کنندگان از خرداد 94 مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند و تنها به آنها مبالغی به صورت علی الحساب پرداخت شده است که تکاپوی معیشت آنان را نمی‌‌دهد.

به گزارش7دی ایلنا،چندین نفر از کارگرانی که در تجمع امروز حضور دارند گفتند که برای 26 امین روز مقابل این مجتمع تجمع کرده اند و خواستار دریافت مطالبات مزدی خود هستند اما تاکنون مدیران این مجتمع در این خصوص به آنها پاسخی نداده‌اند.

این کارگران می‌گویند در کل نزدیک به 100 کارگر هسیتم که به دلیل بدحسابی کارفرما و توقف تولید با مشکل معیشتی روبرو شده‌ایم.

آنطور که کارگران می‌گویند مبالغی به آنها به صورت علی الحساب پرداخت شده است اما مبالغ پرداختی تکاپوی معیشت کارگران و زندگی آنان را نمی‌کند و به همین دلیل آنها بر ادامه اعتراض خود مصر هستند.

در تجمع امروز همانند تجمعات روزهای گذشته، کارگران کشت و صنعت، مجتمع دامداری، سرد خانه زمزم و هما مرغ مهاباد حضور دارند .

کارگران همچنین در اطراف کارخانه چادر برپا کرده‌اند  و به علت سردی هوا به داخل مجتمع رفته‌اند اما تاکید دارند که همزمان با پرداخت مطالبات، مذاکرات بر سر حقوقشان از سر گرفته شود.

 

وعده پرداخت قطره چکانی حقوق معوقه کارگران شرکت تراورس پس از تجمع دیروزشان!

فرماندار شهرستان اندیمشک گفت:با پیگیری انجام شده بخشی از حقوق معوقه کارگران شرکت تراورس بتنی راه آهن پرداخت می شود.

به گزارش7دی ایرنا،پیمان جهانگیری روز سه شنبه در گفت و گو با چند تن از نمایندگان کارگران معترض در محل فرمانداری این شهرستان افزود:این کارگران چهار ماه حقوق معوقه دارند که روز گذشته نیز برای دریافت طلب خود تجمع کردند.

وی بیان کرد:از سوی مسئولان استانی و کشوری پیگیری لازم برای حل دغدغه این کارگران انجام شده است.

فرماندار اندیمشک بیان کرد:در روزهای آینده یک ماه حقوق از مطالبات این کارگران پرداخت می شود و برای پرداخت مابقی مطالبات معوقه آنها نیز پیگیری می شود.

تراورس یکی از شرکت های اقماری راه آهن است که امور نگهداری خط و ابنیه فنی خط آهن را انجام می دهد.

نمایندگان کارگران در این نشست مسایل و مشکلات کارگران شاغل در این شرکت را با فرماندار اندیمشک در میان گذاشتند.

این کارگران دیروز به علت تاخیر در پرداخت حقوق و اخراج تعدادی از کارگران تجمع کردند.

حدود 600 کارگر در حوزه راه آهن زاگرس در این شرکت فعالیت دارند.

اداره کل راه آهن ناحیه زاگرس در استان خوزستان دارای 12 ایستگاه با حوزه استحفاظی 222 کیلومتر نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر در شمال خوزستان به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد.

درهمین رابطه:

 

 

*تجمع کارگران اخراجی شرکت تراورس راه آهن در اندیمشک برای بازگشت بکار!

روز دوشنبه 6دی،کارگران شرکت تراورس راه آهن در اندیمشک در اعتراض به اخراج خود تجمع کردند.

به گزارش6دی ایرنا ،جمع کنندگان که تعداد آنها حدود 100 نفر تخمین زده می شد اظهار داشتند: شرکت تراورس بتنی اندیمشک آنان را با وجود چند سال سابقه کار اخراج کرده است.

این کارگران معترض که برای دادخواهی در مقابل دفتر نماینده مجلس ازاندیمشک تجمع کرده بودند افزودند:کارخانه تراورس بتنی مدعی است به دلیل نداشتن اعتبار برای پرداخت حقوق ناچار به اخراج آنان شده است.

کارگران معترض خواستار پیگیری مشکل اشتغال خود و بازگشت به کار شدند.

تراورس یکی از شرکت های اقماری راه آهن است که امور نگهداری خط و ابنیه فنی خط آهن را انجام می دهد.

 

 

*اعتصاب کارگران خط وابنیه راه آهن اندیمشک وتجمعشان در ایستگاه تله زنگ دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق!

امروز6دی ماه،کارگران خط وابنیه ایستگاه های تنگ پنج، تله زنگ ، شهبازان و تنگ هفت راه آهن اندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوشان دست از کارکشیده ودرایستگاه تله زنگ تجمع کردند.

کارگران خط و ابنیه شرکت تراورس زیر نظر راه آهن زاگرس در محدوده هفت تپه تا تنگ هفت حدود 600 نفر هستند و 4 ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند. بسیاری از این کارگران بیش از 5 سال سابقه بیمه ای برای راه آهن دارند و متاسفانه پیمانکار چندین سال است هر چهار ماه یک بار 500 هزار تومان را به صورت علی الحساب به کارگران می دهد و درصورت اعتراض آنها را تهدید به اخراج می کند.

به گزارش منابع خبری محلی، عضو شورای روستای تووه گفت: کارکنان خط و ابنیه راه آهن زاگرس که تحت قرارداد شرکت تراورس هستند به علت عدم دریافت حقوق چهارماهه خود  تجمع کرده اند.

وی ادامه داد: محدوده کاری این کارگران از هفت تپه تا تنگ هفت گسترده هستند و از همین رو درشرایط کاری بسیار دشوار در سرمای سخت زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان و به کار در خط راه آهن و تونل ها طولانی چند کیلومتری مشغولند. این کارگران اهالی روستاهای محروم این منطقه هستند و به لحاظ معیشت و امکانات در مضیقه شدید هستند. دسترسی به برخی از این روستاها تنها از طریق قطار میسر است. مردم این روستاها از تلفن شهری نیز بی بهره اند. معیشت کارگران تنها از طریق کار کردن در راه آهن تامین می شود اما متاسفانه شرکت از دادن حقوق آنها طرفه می رود.

وی گفت: مردم این منطقه بسیار محرومند و حتی برای تامین کپسول گاز و سوخت و برخی نیازهای خود با مشکل مواجه هستند. تنها راه دسترسی روستاییان به نقاط دیگر از طریق راه آهن و قطار است . در گذشته نیز شرکت راه آهن، قطار محلی این روستاها را حذف کرده بود و کارگران در پی این اتفاق اعتصاب کردند. خوشبختانه با پیگیری ما و درج این اتفاق در مطبوعات، شرکت راه آهن قطار محلی را بار دیگر راه اندازی کرد .

وی تاکید کرد: به علت عدم دریافت حقوق معیشت کارگران این منطقه بار دیگر در خطر قرار گرفته است. کارگران خط و ابنیه شرکت تراورس زیر نظر راه آهن زاگرس در محدوده هفت تپه تا تنگ هفت حدود 600 نفر هستند و 4 ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند. بسیاری از این کارگران بیش از 5 سال سابقه بیمه ای برای راه آهن دارند و متاسفانه پیمانکار چندین سال است هر چهار ماه یک بار 500 هزار تومان را به صورت علی الحساب به کارگران می دهد و درصورت اعتراض آنها را تهدید به اخراج می کند.

وی درپایان گفت: کلانتری و راه آهن زاگرس در جریان این اعتصاب قرار گرفته اند و حراست ایستگاه نیز از عکسبرداری از تجمع کارگران جلوگیری کرده است.

 

 

ایران خودرو آبستن اعتراضات کارگری است!

کارگران اکثر سالن های تولیدی ایران خودرو اعتراضات پراکنده ای را صورت داده اند و خواستار بیشتر شدن دستمزدها در مقابل شدت کار و 2 برابر شدن تولید شده اند.

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از ایران خودرو

در حالی که مدتهاست تولید ایران خودرو دو برابر شده است و تنوع تولید خودرو بیشتر گشته است از جمله تولید سواری دان فنگ چینی و به جای آن کمتر شدن تولید پژو 405 و با اینکه سود ایران خودرو بیش از دو برابر شده است چرا که خطوط تولید با سرعت بیشتری کار می کنند اما تفاوتی در دستمزد ها و مزایای کارگران ایران خودرو نیفتاده است. تنها از خردادماه به این سوی آکورد 20 درصد افزایش یافته که مبلغ ناچیزی است.

کارگران اکثر سالن های تولیدی ایران خودرو اعتراضات پراکنده ای را صورت داده اند و خواستار بیشتر شدن دستمزدها در مقابل شدت کار و 2 برابر شدن تولید شده اند.

متاسفانه پاسخ مدیریت میانی که از مدیرعامل خط می گیرند این است که شما از کارگران سایپا و دیگر کارخانه های تولیدی خودرو  بیشتر می گیرید، پس حرفی نزنید.

بی تردید ایران خودرو آبستن اعتراضات کارگری است، مگر اینکه مدیریت به خود بیاید.

5 دیماه

 

 

عدم پرداخت چند ماه حقوق وحق بیمه کارگران شهردار هشترود!

پرداخت حقوق کارگران شهرداری «هشترود» در استان آذربایجان شرقی سه ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش 7دی ایلنا، کارگران شاغل در مجموعه‌های شهرداری هشترود  واقع در استان آذربایجان شرقی هنوز دستمزد سه ماهه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

این کارگران می‌گویند: مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی در شهرداری است . همچنین بخشی از بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

این کارگران می‌گویند: در منطقه ای محروم و با شرایط سخت، مشغول خدمت رسانی به مردم هستیم اما دولت و مسئولان هیچ فکری به حال ما نمی‌کنند.

به گفته این کارگران، مسئولان شهری هشترود  ماه هاست که می‌گویند برای پرداخت دستمزد کارگران بودجه نداریم.

 

 

گزارشی درباره وضعیت دردناک کارگران کمپرسورسازی تبریز!

وزارت کار در حالی مدعی دفاع از حقوق کارگران است که 137 نیروی شرکت کمپرسورسازی تبریز به دلیل عدم دریافت چندماهه حقوق و عدم وجود بیمه تأمین اجتماعی در مقابل دیدگان دستگاه‌های نظارتی دست به دامان کمیته امداد شده‌اند.

به گزارش 7دی فارس، بنا بر اعلام کارگران شرکت کمپرسورسازی تبریز به علت عدم مدیریت صحیح منابع و کاهش ظرفیت تولیدی، بیش از چهارماه حقوق و مزایا پرداخت نشده است.

براساس این گزارش، کارگران این شرکت در سال‌های گذشته همچنان با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند به طوری که حقوق و مزایای آنها با چند ماه تأخیر و بعضاً به صورت نصفه و نیمه پرداخت می‌شود.

براساس اعلام این کارگران، شرکت مشکل عدم پرداخت حقوق و مزایا را عدم وجود سرمایه در گردش اعلام کرده است، اما این کارگران معتقدند که مشکل سرمایه در گردش وجود ندارد و عدم وجود مدیریت صحیح منجر به تأخیر پرداخت حقوق کارگران این شرکت شده است.

این شرکت که در سال‌های 87 و 88 بیش از 500 کارگر فعال را در خود جای داده بود، اکنون تعداد نیروهای آن به کمتر از 140 نفر رسیده است و در اکثر مواقع نیز به دلیل نبود قطعه و زیرساخت‌ها، بیکار می‌شوند.

براساس این گزارش، شرکت کمپرسورسازی تبریز بارها توسط کمیسیون کارگری متشکل از نمایندگان فرمانداری، وزارت کار و دستگاه‌های انتظامی محکوم به پرداخت حقوق و مزایای کارگران خود شده است، اما با این حال، با پرداخت بخشی از حقوق، باز هم کارگران شاهد بی‌توجهی مسئولان شرکت به دستمزد کارگران هستند.

نکته جالب توجه اینکه این شرکت پس از واگذاری به بخش خصوصی و گذشت چند سال، کارگرانش را اخراج و با سایر نیروهای کار خود نیز قرارداد یک یا دو ماهه منعقد می‌کنند تا همواره کارگران این بنگاه تولیدی با نگرانی نسبت به تمدید قرارداد خود مشغول به کار شوند.

یکی دیگر از مشکلات عمده این کارگران، عدم واریز به موقع سهم کارفرمای بیمه تأمین اجتماعی است و کارگران این شرکت بدون وجود بیمه خسارت و درمان مشغول به کار هستند.

در سال گذشته بنا بر اظهارات کارگران، انگشت یکی از کارگران زیر دستگاه پرس قطع شد، اما به دلیل عدم وجود بیمه، تأمین اجتماعی و درمان هیچ‌گونه خسارت و ادعایی نتوانست مطرح کند و علاوه بر آن، از مسئولان شرکت نیز به دلیل نگرانی از اخراج و تعدیل نیز شکایت نکرد.

بنا بر این گزارش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مدعی دفاع از حقوق کارگران و نیروهای کار در کشور است، در منظر همگان و بسیاری از دستگاه‌های نظارتی، اقدام مؤثری انجام نداده است، به طوری که اگر درباره وضعیت کارگران این بنگاه اقتصادی بازرسی دقیقی انجام می‌شد، قطعاً جلوی بسیاری از تخلفات و مشکلات آنها نیز گرفته می‌شد.

 

 

تجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویی در سازمان امور دانشجویان!

درگیری نیروهای حراست سازمان امور دانشجویان با تجمع کنندگان!

امروز7دی،تعدادی از دبیران شوراهای صنفی دانشجویی کشور برای رسیدگی به مطالبات خود در محل سازمان امور دانشجویان تجمع کردند.

اعضا، فعالان و دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های بهشتی، شریف، تهران، هنر، تربیت‌مدرس، کاشان، ملایر و نیشابور امروز در سازمان امور دانشجویان حضور داشتند.

بنا بر اعلام یکی از اعضای شورای صنفی، همزمان با حضور تعدادی از دبیران شوراهای صنفی دانشجویان به سازمان امور دانشجویان نیروهای حراست این سازمان با این افراد درگیرشدند.

به گزارش7دی مهر، تعداد ۱۵ نفر از دبیران شوراهای صنفی دانشجویی کشور امروز برای صحبت با رئیس سازمان امور دانشجویان وارد این سازمان شدند اما به دلیل جلوگیری از صحبت این افراد با رئیس این سازمان درحال حاضر در محل این سازمان تجمع کرده اند.

این دانشجویان به ابلاغیه جدید سازمان امور دانشجویان مبنی بر عدم دخالت شوراهای صنفی در امور آموزشی دانشگاه ها اعتراض داشتند.

همچنین بنا بر اعلام یکی از اعضای شورای صنفی، همزمان با حضور تعدادی از دبیران شوراهای صنفی دانشجویان به سازمان امور دانشجویان نیروهای حراست این سازمان با این افراد درگیر شدند.

ایلنا درهمین رابطه نوشت:در حالی برخی نمایندگان شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با وقت قبلی، قرار بود؛ امروز دیدار و جلسه‌ای با رییس سازمان امور دانشجویان داشته باشند که نه تنها رییس سازمان در دفترش حضور نداشت، بلکه براساس ادعای اعضای شورا، حراست سازمان اقدام به برخورد نامناسب با دانشجویان و بستن درب ورودی سازمان کرد.

صبح امروز تعدادی از نمایندگان شوراهای صنفی از دانشگاه‌های سراسر کشور برای پیگیری مطالبات خود در سازمان امور دانشجویان جمع شدند تا مطالبات خود را پیگیری کنند اما بنابر ادعای نمایندگان شورا‌ها، نیروهای حراست این سازمان اقدام به برخورد نامناسب با نمایندگان دانشجویان کرده‌اند.

در همین رابطه یکی از فعالان صنفی دانشگاه علامه که در این جمع حضور داشته می‌گوید: «صبح امروز از ساعت ۱۱ در سازمان حضور پیدا کردیم و خواستار جلسه رسمی با دکتر صدیقی؛ ریاست سازمان بودیم اما پاسخی دریافت نکردیم. وقتی پذیرش را گرفتیم، نمی‌گذاشتند که ما داخل برویم و حراست سازمان با یکی از بچه‌ها برخورد نامناسب کرد و ما پس از مواجه شدن با این اقدام، بالا رفتیم و در مقابل دفتر دکتر صدیقی نشستیم».

وی ادامه می‌دهد: «ابتدا شنیدیم دکتر صدیقی در دفترشان است اما بعد گفتند دکتر حضور ندارد. از ساعت یک‌ونیم در سازمان دانشجویان را بستند و نمی‌گذاشتند کسی ورود پیدا کند. بعضی بچه‌ها بیرون از سازمان بودند و اجازه ورود نمی‌دادند و کاملا فضا امنیتی شد. نیروی انتظامی داخل سازمان آمد. مطالبات ما کاملا صنفی بود و ما نمی‌دانیم چرا سازمان نمی‌خواهد پاسخگو باشد؟اعضا، فعالان و دبیران شورای صنفی دانشگاه‌های بهشتی، شریف، تهران، هنر، تربیت‌مدرس، کاشان، ملایر و نیشابور امروز سازمان حضور داشتند».

این فعال‌صنفی افزود: «از جمله مطالبات ما این است که چرا جلسه‌ای که باید تشکیل شود تا چهار نماینده شورا انتخاب شود، برگزار نمی‌شود. همچنین ابلاغیه جدیدی صادر شده‌ که دست شورا‌ها را از آموزش کوتاه کرده است. دیگری داستان ۲۵ و ۵۰ درصد به علاوه یک انتخابات‌ها است؛ چراکه در این صورت برگزاری انتخابات در دور باطل می‌افتد و دست ما باز هم کوتاه است و این مشکلی است که در شیوه‌نامه وجود دارد».

براساس آن چیزی که دانشجویان گزارش داده‌اند، درب‌های سازمان امور دانشجویان بر روی نمایندگان شورای صنفی بسته شد و نمایندگان شورا در داخل سازمان بودند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز روایت دیگری از اتفاقات امروز در سازمان دانشجویان مطرح کرد. وی به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: «روز شنبه با مسوول دفتر دکتر صدیقی صحبت شده بود که روز سه‌شنبه تعدادی از اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های کشور روز سه‌شنبه بابت خواسته‌ها و مطالبات خود به سازمان می‌آیند تا با ایشان جلسه‌ای داشته باشند. مدیر دفتر دکتر صدیقی برگ ورود دادند اما با نمایندگان شورا برخورد شد و اجازه بالا رفتن ندادند و برخی افراد در سازمان دنبال متشنج‌کردن فضا بودند اما آنها هیچ واکنشی نشان ندادند و فقط پشت در دفتر دکتر صدیقی جمع شدیم تا وی بین ما حاضر شوند».

وی ادامه می‌دهد: «متشنج کردن فضا همچنان ادامه داشت تا اینکه ساعت یک و نیم بعدازظهر درب ورودی سازمان امور دانشجویان کاملا بسته شد و به کسی اجازه ورود ندادند. ما وقتی این موضوع را از رییس حراست سازمان سوال کردیم، گفتند؛ من اصلا در جریان نیستم، در حالی‌که یکی از نگهبانان به ما گفت وی به ما گفته در را ببندیم. با مسئولان دوباره صحبت کردیم و در نهایت دلیلی که برای بسته شدن در بیان شد؛ آلودگی هوا بود!

مدیرکل دانشجویان داخل در سازمان امور دانشجویی اعلام کرد امروز جلسه با رییس سازمان امکان‌پذیر نبود اما سیاست کلی سازمان امور دانشجویان و مجموعه وزارت‌علوم تعامل سازنده، فعال و قانونی با شوراهای صنفی دانشگاه‌هاست.

 

 

مرکز آمارنرخ بیکاری تابستان را۱۲.۷درصد اعلام کرد؟!

جدیدترین گزارش رسمی از وضعیت نیروی کار در تابستان ۹۵ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری ۱۲.۷ درصد و بالاترین نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله و در بین زنان بیشتر از مردان است.

به گزارش 7دی مهر، گزارش جدید مرکز آمار از وضعیت نیروی کار در تابستان ۹۵ نشان می‌دهد که بالاترین نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله و در بین زنان بیشتر از مردان است. براساس این گزارش بخش خدمات سهم بیشتری در اشتغال کشور دارد و کشاورزی کمترین سهم را در اشتغال ایفا می‌کند.

مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از نیروی کار در تابستان سال ۹۵را منتشر کرد. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در ایران در تابستان سال جاری ۴۰.۴ درصد بوده است. شاخص مشارکت اقتصادی مردان ایرانی در این بازه زمانی به ۶۴.۹ درصد رسیده است و برای زنان ایرانی این شاخص ۱۵.۹ درصد محاسبه‌شده است. هم‌چنین این گزارش نشان می‌دهد که درصد جمعیت فعال در روستاها بیش از نقاط شهری است و نرخ مشارکت اقتصادی نواحی روستایی ۴۲.۲ درصد و نقاط شهری ۳۹.۸ درصد محاسبه‌شده است.

نرخ بیکاری جمعیت فعال در تابستان سال جاری ۱۲.۷ درصد محاسبه‌شده است. نرخ بیکاری مردان در تابستان سال جاری ۱۰.۴ درصد و برای زنان ۲۱.۸ درصد گزارش‌شده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در نواحی روستایی ۷.۹ درصد و در شهرها ۱۴.۴ است. بالاترین نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ است. براساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری این گروه سنی ۳۱.۹ درصد است. در همین گروه سنی نرخ بیکاری مردان ۲۶.۶ درصد و نرخ بیکاری زنان ۵۰.۶ درصد محاسبه‌شده است.

شاخص نرخ بیکاری در تابستان سال ۹۵ نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۱.۸ درصد افزایش‌یافته است. این افزایش در نرخ بیکاری نقاط شهری ۲.۲ درصد و در نقاط روستایی ۰.۶ درصد افزایش‌یافته است. نرخ بیکاری مردان هم نسبت به تابستان ۹۴، درصد رشد یافته است و نرخ بیکاری زنان ۰.۲ درصد بیشتر شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار بخش خدمات بیشترین سهم را در اشتغال کشور داشته است. بیشترین درصد شاغلان در تابستان سال ۹۵ در بخش خدمات و کمترین در بخش کشاورزی مشغول به کار بودند. سهم شاغلان در بخش خدمات ۴۹.۱ درصد، در بخش صنعت ۳۱.۵ درصد و بخش کشاورزی ۱۹.۴ درصد محاسبه‌شده است.

آمارها نشان می‌دهد که درصد شاغلان در بخش خصوصی یعنی کارفرمایان، کارکنان مستقل، مزد و حقوق‌بگیران بخش خصوصی، تعاونی  و کارکنان فامیلی بدون مزد بیش از درصد شاغلان در بخش عمومی است. سهم اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۸۳.۹ درصد و در بخش عمومی ۱۶.۱ درصد  بوده است.

 

 

مرگ دلخراش کارگر جوان در دستگاه نورد آهن!

پیش از ظهر امروز7دی،كارگر 20 ساله ای هنگام كار با دستگاه نورد آهن در کارگاه نوردواقع در  جاده خاوران، بعداز شهرک قیام دشت، خیابان صاحب الزمان به طرز دلخراشی جان باخت.

به گزارش7دی پایگاه خبری 125، این کارگرتبعه افغانستان پیش از ظهر امروز با دستگاه نورد سرگرم کار بود که ناگهان به داخل دستگاه کشیده شده و جان خود را از دست داد.

سایر کارگران به دنبال مشاهده این صحنه وحشتناک سراسیمه با سامانه 125 تماس گرفته و از آتش نشانی تهران درخواست کمک کردند.

رسول سعادتی رییس ایستگاه 66 آتش نشانی که به همراه آتش نشانان درمحل حادثه حاضر شده بود، دراین خصوص گفت: بنابه اظهارکارگران این کارگاه، این کارگر20 ساله که حسین – الف نام داشت درلحظات اولیه وقوع این حادثه با فریاد درخواست کمک کرد که دیگر دیر شده بود و او به میان این دستگاه پرقدرت کشیده شده و در دم جان داد.

وی درمورد چگونگی بروز این حادثه افزود: این کارگر جوان مشغول وارد کردن یک قطعه آهن به داخل دستگاه نورد بود که ناگهان خودش نیز به درون این دستگاه کشیده شد و به طرز دلخراشی جان خود را از دست داد.

سعادتی نبود حفاظ مناسب بر روی این وسیله را ازجمله دلایل اولیه بروز این حادثه ذکر کرد و گفت: آتش نشانان به محض حضور در محل ضمن رعایت نکات ایمنی و قطع برق دستگاه اقدام به باز کردن فک های دستگاه کرده و پیکراین کارگر را از میان دستگاه خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس دادند.

رئیس ایستگاه آتش نشانی در ادامه ابراز داشت: پس از تائید فوت این شخص توسط امدادگران اورژانس، پیکر این کار جهت انجام تحقیقات لازم به نیروی انتظامی سپرده شد تا به پزشکی قانونی انتقال یابد.

 

 

مرگ خاموش جان دو کارگر میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران را گرفت

سخنگوی اورژانس تهران با اعلام مرگ دو کارگر در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران بر اثر گازگرفتگی گفت: هنوز علت رخ دادن این حادثه مشخص نشده و تحقیقات در این خصوص در دست انجام است.

به گزارش7دی ایلنا،حسن عباسی؛ سخنگوی اورژانس تهران در خصوص نشت گاز در میدان مرکزی میوه و تره بار مرکزی گفت: روز گذشته حادثه نشت گاز و گاز گرفتگی در میدان مرکزی میوه‌وتره بار تهران رخ داد و در این مورد با مرکز اورژانس تماس گرفتند و بلافاصله یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه در سالن A3 اعزام شد.

وی ادامه داد: با حضور نیروهای امدادی اورژانس تهران مشخص شد؛ دو مرد که در این سوله در حال استراحت بودند از ساعت‌ها قبل دچار گاز گرفتگی شده و جان خود را از دست داده‌اند.

عباسی در مورد علت حادثه خاطرنشان کرد: هنوز علت رخ دادن این حادثه از سوی همکاران ما مشخص نشده و تحقیقات در این خصوص در دست انجام است.

هفتم دی ماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …