سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 5 دی 1395

سمینار بررسی اصلاح قانون کار و تاثیر آن بر زندگی و کار اقشار مختلف

دوم دی ماه 1395، سمینار بررسی اصلاح قانون کار و تاثیر آن بر زندگی و کار اقشار مختلف با حضور جمعی از فعالان کارگری، لغو کار کودک، زنان، دانشجویان، پرستاران و معلمان برگزار شد. در این سمینار مساله ضرورت دفاع از حقوق کارگران، زحمتکشان و همه مزد وحقوق بگیران مورد تاکید قرار گرفت و شرکت کنندگان از زوایای مختلف به بررسی تاثیر تغییر قانون کار در بخش های مختلف جامعه پرداختند.

از آنجا که نیروی کار نقش اصلی را در تداوم حیات جامعه دارد و هر گونه تغییری در مناسبات کار تاثیر مستقیمی بر زندگی بخش های مختلف جامعه دارد، در این نشست بندهای پیشنهادی اصلاحیه قانون در مورد حذف حداقل سن کودکان از کارهای کارآموزی (بند 112)،  تاثیر خصوصی سازی بر آموزش و پرورش، تحمیل قراردادهای موقت و کمتر از یک ماه و حتا روزانه به معلمان، پرستاران و کارگران، بحث ادغام سازمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت و  حذف نام این سازمان از قانون کار که منجر به تضیع حقوق صاحبان این سازمان یعنی کارگران و زحمتکشان می شود، بازتر کردن  دست کارفرمایان و شرکت های پیمانکاری و حذف بیمه اجباری از کارگاه ها و واحدهای تولیدی و خدماتی و همچنین بندهای دیگر آن که تاثیر مستقیمی بر زندگی زنان، پرستاران، معلمان،  دانشجویان دارد، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه مساله مبارزات کارگران در سراسر جهان برای مقابله با فشار بیشتر بر سفره کارگران و ضرورت همبستگی با آنان جهت مقابله با نظام سرمایه داری در سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفت.

در پایان نیز بر همبستگی هر چه بیشتر بخش های مختلف جنبش اجتماعی علیه سرکوب و اعمال بی حقوقی علیه اقشار تحت ستم و ضرورت هماهنگی و همدلی میان جنبش های کارگری، زنان،  دانشجویی، پرستاران و معلمان و فعالان اجتماعی لغو کار کودک تاکید گردید و عنوان شد که اگر قرار است تغییری در قانون کار صورت گیرد تنها در صورتی  مورد قبول خواهد بود که در جهت رفع محرومیت ها و افزایش حقوق انسانی، اجتماعی و اقتصادی مزد وحقوق بگیران باشد و محدودیت های جدی برای کارفرمایان و استثمارگران نیروی کار ایجاد کند و این کار وظیفه ی خود کارگران و زحمتکشان و نمایندگان واقعی آنان است تا بر مبنای نیازهای واقعی شان تغییرات لازم را در قوانین کار اعمال کنند.

فایل های صوتی سخنرانی ها به تدریج منتشر خواهد شد.

فعالان کارگری برگزارکننده سمینار

 

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد!

امروز5دی،700 کارگر گروه ملی صنعتی فولاد به تجمعات اعتراضیشان نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه ونداشتن امنیت شغلی ادامه دادند.

به گزارش5دی ایرنا،یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: حدود 700 نفر از کارگران واحد تولید این شرکت، از صبح امروز در محوطه شرکت تجمع کرده و خواستار پرداخت حقوق خود شده اند.

وی که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد: کارگران این واحد سه ماه است حقوق دریافت نکرده و برخی حقوق شهریور گذشته را طلب دارند؛ همچنین مطالبات و تسویه حساب 9 ماه گذشته نیز هنوز پرداخت نشده است.

وی اظهار کرد: کارگران با مراجعه به بیمه برای تمدید دفترچه بیمه با مشکل روبه رو هستند و به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه دفترچه تامین اجتماعی تمدید نمی شود.

وی با بیان اینکه کارکنان این شرکت در این مدت به کار خود ادامه داده و تلاش کرده اند شرکت سرپا بماند، افزود: شرکت گروه ملی صنعتی فولاد، پنج سال است که به حالت بلاتکلیف مانده و خواسته تمام کارکنان این شرکت تسریع در روند تعیین تکلیف آن است.

درهمین رابطه:

 

*تجمع اعتراضی دوباره کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهوازنسبت به عدم پرداخت حقوق ونداشتن امنیت شغلی!

امروزشنبه4دی،کارگران گروه ملی صنعتی فولاد با تجمع دوباره، خواستار پرداخت دستمزد و مطالبات معوق خود شدند.

به گزارش4دی ایرنا،تعدادی از کارگران شرکت گروه ملی برای دومین بار در چهار روز اخیر در محل این شرکت، نسبت به پرداخت نشدن حقوق و مطالبات خود اعتراض کردند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: حدود 300 نفر از کارگران واحد تولید این شرکت، از صبح امروز در مقابل ساختمان معاونت نفتی تجمع کرده و خواستار پرداخت حقوق خود شده اند.

وی که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد: کارگران این واحد از مهر ماه و کارشناسان از شهریور ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند همچنین مطالبات و تسویه حساب های 9 ماه گذشته نیز هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه کارکنان در این مدت به کار خود ادامه داده و تلاش می کنند شرکت سرپا بماند، افزود: شرکت گروه ملی صنعتی فولاد، پنج سال است که به حالت بلاتکلیف مانده و خواسته تمام کارکنان این شرکت تسریع در روند تعیین تکلیف آن است.

بر اساس این گزارش، کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد چهارشنبه گذشته نیز تجمعی اعتراضی برای پرداخت نشدن حقوق خود برگزار کردند.

گروه ملی صنعتی فولاد که از قطب های تولید فولاد کشور است در سال 89 با تولید یک میلیون و 360 هزار تن محصول نهایی و 300 هزار تن فولاد خام (به ترتیب 12 و 13 درصد رشد ) بالاترین رکورد تولید را در کشور داشت .

حمید محمودی مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد پیش از این در واکنش به تجمع کارکنان گفته بود: مراحل انتقال مالکیت از سهامداران قدیم به جدید تا آخر دی ماه نهایی شده و بسیاری از مشکلات و دغدغه های کارگران و کارشناسان این شرکت رفع می شود.

به گفته وی، این کارشناسان دغدغه تعیین تکلیف مالکیت شرکت را داشته و در این خصوص جواب قانع کننده ای از ما می خواهند اما برخی مسائل در زمینه واگذاری شرکت از دست ما نیز خارج است و به تنهایی نمی توانیم پاسخگوی مشکلات باشیم و باتوجه به اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر، دادسرا اموال سهامدار پیشین این شرکت را به مزایده گذاشته و بانک ملی نیزبه عنوان مشتری کنونی قرار بود روز سه شنبه تکلیف مالکیت این شرکت را مشخص کند اما در قیمت گذاری این شرکت بزرگ ابهاماتی وجود دارد که در حال بررسی است.

شرکت گروه ملی فولاد ایران (اهواز) که در سال 89 با تولید یک میلیون و 360 هزار تن محصول نهایی و 300 هزار تن فولاد خام (به ترتیب 12 و 13 درصد رشد ) بالاترین رکورد تولید را در کشور به دست آورد. این شرکت یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا بود که پس از کشف فساد مالی در این مجموعه و ارتباط آن با دو بانک بزرگ کشور، مدیریت آن در اختیار دادگستری قرار گرفت.

 

*تجمع اعتراضی کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت 3ماه مطالباتشان!

امروزچهارشنبه1دی،جمعی از کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز با تجمع در محل این شرکت خواهان پرداخت حقوق و مزایای معوقه سه ماه گذشته خود شدند.

به گزارش1دی ایرنا،این افراد که حدود 300 نفر بودند اظهارکردند به نمایندگی از مجموعه کارکنان این شرکت دست به تجمع زده اند.

یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود گفت: دو سال است که تکلیف این شرکت مشخص نیست و برای همین هم وضع مالی و پرداختی ما نامعلوم است.

وی افزود: ما خواهان تعیین تکلیف شرکت و پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود هستیم.

گروه ملی صنعتی فولاد که از قطب های تولید فولاد کشور است در سال 89 با تولید یک میلیون و 360 هزار تن محصول نهایی و 300 هزار تن فولاد خام (به ترتیب 12 و 13 درصد رشد ) بالاترین رکورد تولید را در کشور بدست آورد ولی اکنون بنا به گفته یکی از کارگران خطوط تولید این کارخانه، گروه ملی صنعتی فولاد ایران چند ماه است که خطوط تولیدش غیر فعال است و سرنوشت حدود چهار هزار کارگر این کارخانه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

چهارمین هفته تجمع شبانه روزی کارگران کشت و صنعت مهاباد!

برف و سرمای طاقت فرسا هم مانع حق خواهی کارگران کشت و صنعت مهاباد نشد.

بیش از 24 روز است کارگران مجموعه کشت و صنعت مهاباد در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود در برابر این شرکت دست به تجمع زده اند.

کارگران در محوطه این شرکت تجمع کرده اند و با برپایی چادر به صورت شبانه روزی در این محل حضور دارند و خواهان پرداخت معوقات مزدی، حق بیمه و سنوات چندین ساله خود هستند.

به گزارش منابع خبری محلی،یکی از این کارگران در این باره می گوید: متاسفانه علیرغم وعده های فراوان توسط مسئولان شهرستان نسبت به رفع مشکلات کارگران مجموعه چهارگانه کشت و صنعت مهاباد برای چندمین بار متوالی طی سالهای گذشته بیش از 16 ماه است حقوق این کرگران از سوی کارفرمایان جدید پرداخت نشده است.

این کارگر می افزاید: در کمال ناباوری کارفرمایان جدید چندین بار به کارگران وعده داده اند که حقوق های معوق و سنواتشان را پرداخت می کنند اما علیرغم تقسیط این مطالبات هنوز به بخش اعظمی از تعهدات خود عمل نکرده اند.

وی به عدم توانایی خود و همکارانش در پرداخت قبوض مصرف گاز و آب و برق خانواده شان می گوید: مسئولان شهرستان هرباردر صدا و سیما حضور می یابند و در حالی که با لبخند به دوربین ها زل زده اند از حل مشکلات این مجموعه سخن به میان می آورند و این موفقیت را به نام خود ثبت می کنند!

اگر تنها یکی وجدان بیدار در میان مسئولان مهابادی پیدا می شد اکنون ما زیر بارش برف و این سرمای طاقت فرسا برای حق و حقوق خود تجمع نمی کردیم و از سرما نمی لرزیدیم.

یکی دیگر از کارگران که سنش از دیگران بیشتر است به حضور ما معترض می شود و می گوید: رسانه ها در مهاباد بردی ندارند و مسئولان از آنها حساب نمی برند، اگر اینگونه نبود بعد از 24 روز تجمع  و چادرنشینی در محوطه شرکت یکی به داد ما می رسید. ما که چیزی جز حق و حقوقمان را مطالبه نکرده ایم، این آقایان وعده دادند که تا پایان آبان ماه و طی دو قسط معوقات مزدی ما را پرداخت کنند.

با پایان موعد مقرر توسط خودشان دوباره حدود 10 روز به آنها فرصت دادیم اما کسی به داد ما نرسید!.

آقای رئیس جمهور به مهاباد سفرکردند و خودرویشان از مقابل کشت و صنعت عبور کرد، با وجود اینکه ده ها پارچه نوشته توسط کارگران معترض در مراسم استقبال از ایشان بر افراشته شده بود حتی یک کلمه در مورد رفع مشکلات این مجموعه حرفی نزدند.

برخی مدیران شهرستان که ادعایشان در تلگرام گوش فلک را کر کرده اند طی این مدت حتی یکبار هم به ما سر نزده اند!

مگر ما شهروند این مملکت و مهابادی نیستیم؟  چه خبط و خطایی از ما سر زده که مسئولان مار را مستحق این همه بی توجهی می دانند؟  آقایان یک روز خودشان را جای ما بگذارند، با چه پشتوانه ای فیش های نجومی گاز و …  را پرداخت کنیم؟

مجموعه شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز متشکل از کشت و صنعت مهاباد، سردخانه زمزم، کشتارگاه دام  و هما مرغ سالهاست با مشکل مالی و مدیریتی مواجه است و علیرغم واگذاری قسمتی از این مجموعه و وعده چندین باره کارفرمایان جدید مشکلات کارگران همچنان به قوت خود باقی است.

خبرنگاران بر اساس رسالت رسانه ای خود طی سالهای اخیر با تهیه دهها گزارش به صورت ویژه پیگیر مطالبات بحق کارگران این مجموعه بوده که در این میان گرفتار خود نظام پنداری برخی مسئولان شده اند و به کرّات از سوی این مدیران به ضد انقلاب بودن و تحریک و تشویش اذهان عمومی متهم شده اند و حتی از حضور آنها در جلسات و مراسمات گوناگون ممانعت به عمل آمده است.

ایلنا امروز درهمین رابطه نوشت:بیش از بیست و پنج روز از تجمع کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد گذشته است.

این کارگران می‌گویند: با وجود اینکه دو روز است برف می‌بارد، همچنان بیرون درب مجتمع به تجمع ادامه داده‌ایم.

معترضان با بیان اینکه در طول روزهای گذشته به دلیل سرمای شدید و ایستادن بیرون مجتمع، مریض شده‌ایم و تعدادی از ما به شدت سرما‌خورده‌ایم، می‌گویند: همچنان در انتظار وجدان‌های بیدار هستیم. ما درخواست داریم نماینده مجلس از مهاباد ، استاندار آذربایجان غربی و باقی مقامات محلی و استانی فکری به حال ما بکنند.

بیش از ۵۰ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد که پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ۱۶ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، بیش از بیست و پنج روز است که در هوای سرد چادر زده‌اند و با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه داده‌اند.

این کارگران می‌گویند: مسئولان از ما می‌خواهند بعد ۱۶ ماه انتظار باز هم از صفر شروع کنیم و از طریق آن‌ها با سازمان بازرسی کشور نامه‌نگاری کنیم تا مشخص شود که در حین مزایده، حق و حقوق ما لحاظ نشده؛ این در حالیست که این مقامات همه در جریان مشکلات ما هستند اما به هیچ وجه پاسخگوی مطالبات قانونی ما نیستند.

درهمین رابطه:

 

*ادامه تجمعات اعتراضی شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد در سرما و یخبندان!

کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد می گویند با وجود سرمای شدید به تجمع اعتراضی خود ادامه داده‌ایم.

به گزارش اول دی ایلنا،جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد از ادامه تجمع اعتراضی خود مقابل درب این مجتمع خبر دادند.

به گفته این کارگران که بیش از ۱۶ ماه است دستمزد و حق بیمه آن‌ها پرداخت نشده؛ اعتراض در چادر‌ها با وجود سرما و یخبندان ادامه دارد.

در اعتراض امروز حدود ۵۰ نفر از کارگران این مجتمع شرکت دارند و می‌گویند: هر کدام از ما بیش از ۲۰ سال سابقه کار داریم ولی حالا در نان شب مانده‌ایم و شرمنده خانواده‌هایمان هستیم.

این کارگران از اداره کار مهاباد هم انتقاد دارند و می‌گویند: علیرغم مراجعات مکرر، این اداره کار در مقابل مطالبات ما پاسخگو نیست.

یکی از حاضران در این تجمع با اشاره به ماده ۱۲ قانون کار و لزوم حفظ حق و حقوق کارگران در هنگام تغییر حقوقی در وضعیت مالکیت کارگاه گفت: اگر این الزام قانونی رعایت می‌شد، ما کارگران امروز مشکلی نداشتیم. این کارگر می‌گوید: درست است که در کشور مشکلات اقتصادی هست، اما نباید همه بار این مشکلات بر دوش کارگران بیفتد.

 

*تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد بیست روزه شد!

کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد بیش از بیست روز است که در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل درب مجتمع چادر زده اند.

به گزارش30آذرایلنا،جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد از ادامه تجمعات اعتراضی خود خبر دادند.

به گفته این کارگران در حال حاضر بیش از بیست روز است که مقابل درب اصلی این مجتمع و کنار جاده اصلی چادر زده‌اند و به اعتراض خود ادامه داده اند.

این کارگران می‌گویند به دلیل سرمای شدید آتش روشن کرده‌اند و به صورت شیفتی چهل و یا پنجاه نفر در این چادرها حضور دارند.

این کارگران می گویند از خرداد 94 فقط مبالغی به عنوان علی‌الحساب دریافت کرده‌ایم و مطالبات مزدی ما پرداخت نشده است.

براساس گفته کارگران علاوه بر کارگران کشت و صنعت مهاباد، کارگران مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد نیز در این اعتراض شرکت کرده اند. کارگران می گویند برخلاف گفته های مسئولان که مشکلات کارگران کشت و صنعت حل شده؛ این مشکلات همچنان پابرجاست. آنها می گویند بهتر است مسئولان محلی و استانی فکری به حال کارگران مجتمع کشت و صنعت کنند.

 

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه پلی اکریل امروزمقابل دفتر امام جمعه اصفهان!

امروزیکشنبه5دی،جمعی از کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ونداشتن امنیت شغلی دست به تجمع مقابل دفتر امام جمعه اصفهان زدند.

به گزارش5دی ایرنا، این کارگران تاکید کردند که پرداخت نشدن حقوق آنها از شش ماه گذشته تاکنون مشکل های معیشتی زیادی برای خانواده هایشان ایجاد کرده است.

پیش از این نیز کارگران شرکت پلی اکریل اصفهان با تجمع مقابل استانداری اصفهان، فرمانداری مبارکه و دفتر مرکزی این شرکت واقع در خیابان آبشار اصفهان، رسیدگی به مشکلات این شرکت را خواستار شده بودند.

درهمین رابطه:

 

*اظهارات نایب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان غیرکارشناسانه است*/ در پلی اکریل کارگر مازاد نداریم

کارگران پلی اکریل در واکنش به اظهارات نایب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان می گویند: این آقا هیج سمتی در پلی اکریل ندارد؛ و مشخص نیست برچه اساسی ادعا می‌کند که نیمی از کارگران پلی‌اکریل مازاد هستند.

جمعی از کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان از اظهارات غیر کارشناسانه نایب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان به شدت انتقاد کردند.

این کارگران اظهارات  وی را غیر کارشناسانه و جهتدار می خوانند و می گویند: این آقا هیچ سمتی در پلی اکریل ندارد و قرار نیست هر فردی به خود اجازه دهد در مورد کارگران متخصص این قطب نساجی کشور اظهار نظر غیر اصولی کند.

این کارگران که شش ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند؛ می‌گویند: کارگری که ماههاست دستمزد خود را نگرفته چطور می تواند بار اضافی یا مشکل اصلی باشد؛ مشکل پلی اکریل نبود متولی و تصمیم‌گیرنده‌است؛ اگر به پلی اکریل همانطور که بارها وعده کرده‌اند، تسهیلات و نقدینگی بدهند، مشکلات حل خواهد شد.

این کارگران در ادامه با بیان این که اگر پلی‌اکریل بتواند با صد درصد ظرفیت تولید کند، تنها 20 درصد نیاز بازار را برطرف می‌کند؛ افزودند: چطور می شود گفت پلی اکریل توجیه اقتصادی ندارد؛ اگر تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک در ایران، توجیه اقتصادی نداشته باشد و نتواند برای 2000 کارگر کارآفرینی کند، هیچ صنعتی در ایران توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

این فعالان کارگری در انتها با تاکید بر این که پلی اکریل فقط تسهیلات و رسیدگی می‌خواهد و با فرافکنی و انداختن بار مشکلات بر دوش کارگران، هیچ مشکلی حل نمی شود؛ گفتند: حتی اگر براساس اظهارات غیر کارشناسانه جناب چینی نه تنها نیمی از کارگران بلکه خیلی بیشتر از اینها را هم تعدیل کنند، باز هم خطوط تولید در پلی‌اکریل راه نخواهد افتاد، چرا که مشکل اصلی جای دیگری است.

 

 

* زمینه چینی برای اخراج 1000کارگرکارخانه پلی اکریل اصفهان!

نائب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان با اشاره به اینکه خط تولید پلی اکریل توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اگر نیمی از کارگران پلی اکریل در محل دیگری مشغول به کار یا در محل دیگر تامین مالی شوند موجب می شود با کار کردن نیمی دیگر از کارگران، کارخانه سوددِه شود.

به گزارش4دی ایمنا، از ابتدای سال جاری تاکنون نگرانی کارگران پلی اکریل اصفهان دو چندان شده و از عدم پرداخت معوقات مزدی خود و بی توجهی مسئولان گلایه دارند .

آنها معتقدند وضعیت فعلی کارخانه پلی اکریل برای آنها و سایر کارگران شاغل در این واحد صنعتی نگران‌کننده است. از یک طرف دستمزد حدود 2000 کارگر کارخانه پلی اکریل از فروردین ماه پرداخت نشده است و از طرف دیگر، سهامداران این واحد تولیدی فکری به حال اوضاع نابسامان این کارخانه که به گفته کارگران در حال حاضر،  با 30 درصد ظرفیت خود فعال است؛ نمی کنند.

کارگران می‌گویند اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند و مسئولان به داد پلی اکریل نرسند، باید به زودی شاهد تعطیلی خطوط تولید و بیکاری خیل عظیم کارگران متخصص این قطب نساجی باشیم.

رضا چینی درباره مشکلات کارخانه یلی اکریل، اظهار داشت: واحدهای صنعتی باید به روز باشند اما متاسفانه کارخانه پلی اکریل خط سیری که برای ماشین آلات خود طراحی کرده، به روز نیست.

وی افزود: اکنون یکی دو خط کارخانه پلی اکریل فوق العاده به روز است و جوابگوی نیاز ایران است ولی سه خط دیگر جوابگوی نیاز جامعه نیست در حالیکه پیش از این پاسخگوی نیاز ایران بود.

نائب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان با بیان اینکه نمی توانیم اعلام کنیم در این شرایط پلی اکریل نباید تعدیل نیرو نداشته باشد، تصریح کرد: زمانی که خط تولیدی جوابگوی اقتصادی ندارد باید برای آن چاره ای اندیشید و کارگر آن را به کار دیگری گماشت.

وی تاکید کرد: درحالیکه چند خط تولید پلی اکریل توجیه اقتصادی ندارد موجب می شود بار اضافی به این کارخانه تحمیل کند و کارگران کار ثابتی نداشته باشند و هزینه های این واحد تولیدی افزایش یابد و مشکلاتی ایجاد کند.

به گفته چینی، متاسفانه این مشکلات در بسیاری از صنایع از جمله ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز مشاهده شده و با یک سری کارگر مازاد مواجه هستند.

وی افزود: متاسفانه تشکل های کارگری و تصمیم گیران در استان هیچ روشی را برای تعدیل تعدادی از کارگران برای سلامت خود واحد و ماندن دیگر کارگران در کارخانجات ندارند که این موجب تعطیلی واحد تولیدی می شود.

نائب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان بیان داشت: اگر نیمی از کارگران پلی اکریل در محل دیگری مشغول به کار یا در محل دیگر تامین مالی شوند موجب می شود با کار کردن نیمی دیگر از کارگران، کارخانه سوددِه شود.

وی افزود: اما زمانی که صفر و یا صد کارگر باید کار کنند یا از کار برکنار شوند طبیعی است که موجبات تعطیلی پلی اکریل مهیا می شود.

به گفته چینی، تغییر مدیریت پلی اکریل مشکلات این کارخانه و کارگران آن را حل نمی کند.

وی با بیان اینکه اگر دولت دهها مدیر برای پلی اکریل تغییر دهد، باید سوبسید اضافه به کارگرانش بدهد، گفت: پلی اکریل توان پرداخت سوبسید اضافه به کارگرانش را ندارد در حالیکه باید قبول کنیم 50 درصد نیروی این کارخانه مازاد است و اگر این تعداد را تعدیل کرده و دو خط به روز شده تولید شرکت را فعال کنیم می توانیم گفت که مشکل مربوط به نقدینگی یا مدیریت آن بوده است.

نائب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان تاکید کرد: ما باید برای صنایع و خطوط جدید ایده های جدید داشته باشیم نمی توان انتظار داشت زمانی که پلی اکریل با 5 خط تولید و 1000 کارگر کار می کرد همیشه باید این گونه باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر محصول سه خط تولید پلی اکریل به درد ایران نمی خورد، تصریح کرد: ما هر روز باید بستر کار و تولید را به گونه ای مهیا کنیم که مقرون به صرفه باشد و در واحدهای جدید ایده های جدید را پیاده سازی کنیم تا کارگران مشغول به کار شوند.

چینی افزود: زمانی که بستر کار و تولید را سخت تر کنیم و سرمایه گذاری مناسبی در بخش تولید و صنعت نداشته باشیم و بدون توجه به تورم جهانی و کشور نرخ ارز را پایین نگه داریم به طور خود به خود صنایع کشور از موقعیت اقتصادی خود دور می شوند.

 

 

* سومین روزاعتصاب کارگران رستوران کارخانه پلی اکریل اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت 7ماه حقوق!

از دو روز پیش کارگران شاغل در رستوران پلی‌اکریل در اعتراض به ۷ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دست از کار کشیدند و از طبخ غذا برای پرسنل، خودداری کردند.

به گزارش اول دی ایلنا، این کارگران که تعداد آن‌ها ۴۸ نفر است، از روز دوشنبه (۲۹ آذر)، از طبخ غذا خودداری کردند و دست از کار کشیدند.

ظاهرا دستمزد و مزایای این کارگران در هفت ماه گذشته پرداخت نشده است. کارگران رستوران در پلی اکریل، طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری هستند که این شرکت از شرکت‌های اقماری پلی اکریل است و زیرمجموعه آن محسوب می‌شود.

روز گذشته (۳۰ آذر)، مدیر منابع انسانی پلی اکریل طی نامه‌ای خطاب به مدیران بخش‌ها ازکارگران خواسته به علت خودداری پرسنل رستوران از توزیع غذا، خودشان غذا تهیه کنند. در این نامه آمده، هزینه وعده‌های غذایی به کارگران پرداخت می‌شود.

 

 

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پلی اکریل خواهان و شرکت ‘دی ام تی’ ( وابسته به پلی اکریل)نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی!  

صبح روز سه شنبه 23آذر،بیش از 400نفر ازکارگران کارخانه پلی اکریل و شرکت ‘دی ام تی’ ( وابسته به پلی اکریل) اصفهان برای چندمین بار در سال جاری دراعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی دست به تجمع مقابل استانداری اصفهان زدند.

به گزارش23آذر ایرنا، این کارگران صبح امروز با حضور مقابل استانداری اصفهان اعلام کردند که حقوق آنها از خرداد امسال تا کنون پرداخت نشده است و خواهان رسیدگی مسئولان استان به این موضوع شدند.

یکی از این کارگران گفت: پرداخت نشدن حقوق، مشکل های زیاد معیشتی، اقتصادی و اجتماعی برای ما و خانواده هایمان ایجاد کرده است، بسیاری از ما به بانک ها بدهی داریم و پولی برای تامین حداقل های زندگی و برای همسر و فرزندانمان نداریم.

وی که خواهان اعلام نشدن نام خود در خبر بود، افزود: هفته گذشته اعضای هیات اجرایی کارخانه به کارگران وعده دادند که حقوق یک ماه آنها را به زودی پرداخت می کنند اما با گذشت یک هفته، هنوز این وعده اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: امروز اعضای هیات اجرایی پلی اکریل در جمع کارگران حضور یافتند و اعلام کردند که پولی که مقرر بوده به آنها پرداخت شود، هنوز وصول نشده است.

این کارگر پلی اکریل با تاکید بر اینکه ما در وضعیت بلاتکلیفی و نداشتن امنیت شغلی بسر می بریم، خواهان رسیدگی فوری مسئولان به وضعیت این کارخانه و رفع مشکل های آن شد.

کارگران پلی اکریل، سه شنبه هفته گذشته (16 آذر) نیز با حضور در مقابل کارخانه پلی اکریل و جاده مبارکه – اصفهان خواهان پرداخت حقوق معوقه خود شدند که بدنبال آن تعدادی از اعضای هیات اجرایی جدید کارخانه در جمع کارگران حضور یافتند و در باره پرداخت حقوق معوقه آنها قول مساعد دادند.

حکم هیات اجرائی جدید پلی اکریل اواخر شهریور امسال با امضای وزیر صنعت معدن و تجارت و توسط استاندار اصفهان به چهار تن اعطا شد.

شرکت پلی اکریل ایران(اصفهان)با سابقه 40 ساله دارای 2 هزار نفر اشتغال مستقیم و چندین هزار نفر اشتغال غیرمستقیم است.

اکنون برخی از خطوط تولید کارخانه پلی اکریل متوقف است و این کارخانه با ظرفیت کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می کند.

این شرکت سال53 بصورت مشارکت بین بخش خصوصی و تعدادی از بانک های تخصصی ایرانی و شرکت ‘ دوپان دونمورس ‘ آمریکا تاسیس شد و در سال 57 به بهره برداری رسید.

مهمترین تولیدات شرکت پلی اکریل ایران، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پلی استر است و تولیدات آن به عنوان مواد اولیه در شرکت های نساجی و تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد.

این شرکت در کیلومتر 45 جاده اصفهان به مبارکه واقع است.

ایلنا درگزارش امروزش درهمین رابطه تعداد کارگران شرکت کننده دراین تجمع اعتراضی رابیش از400نفر اعلام کرد.

 

 

*جلوگیری از تجمع کارگران خشمگین کارخانه پلی اکریل مقابل استانداری اصفهان در میانه راه!

امروز16آذر،حدود پانصد نفر از کارگران شرکت پلی‌اکریل اصفهان که مقابل درب کارخانه تجمع کرده بودند به قصد برگزاری تجمع در مقابل استانداری پیاده به سمت شهر حرکت کردند که از قرار معلوم، در میانه راه از ادامه پیاده‌روی آنها جلوگیری شد.

به گزارش16آذرایلنا، از ساعت 8 صبح امروز (شانزدهم آذر) حدود پانصد نفر از کارگران شرکت پلی‌اکریل اصفهان مقابل درب کارخانه تجمع کردند.

این کارگران که در شش ماه گذشته، دستمزد خود را نگرفته‌اند و استقرار هیات اجرایی دولت در سه ماه گذشته نیز نتوانسته مشکلات آنها را حل کند، به قصد برگزاری تجمع پیاده از مقابل درب کارخانه به سمت شهر اصفهان حرکت کردند تا تجمع خود را به مقابل استانداری اصفهان بکشانند.

از قرار معلوم، در میانه راه ، مقابل شهرک صنعتی مبارکه، کارگران را متوقف کردند و اجازه حرکت بیشتر به آنها ندادند.

پس از آن، مدیرعامل شرکت پلی‌اکریل در جمع کارگران معترض حاضر شد و به آنها وعده دادکه در روزهای آتی از محل تخصیص اعتبار توسط دولت، یک ماه از معوقات آنها را پرداخت می‌کند.

کارگران که نتوانسته اند به اصفهان برسند و اکنون در حال بازگشت به کارخانه هستند؛ می گویند: به این وعده‌ها امیدی نیست چرا که ماه‌هاست گوشمان از این وعده‌ها پر شده است.

کارگران کارخانه پلی‌اکریل می گویند: هیات اجرایی مستقر در پلی اکریل به وعده های خود عمل نکردند و برخلاف قول‌های داده شده، پانزدهم آذر هیچ بخشی از مطالبات کارگران پرداخت نشد.

این هیات اجرایی که از چند ماه پیش به منظور رفع مشکلات پلی اکریل توسط دولت منصوب و در کارخانه مستقر شد، وعده داده بود که کاستی ها را برطرف و از پانزدهم این ماه شروع به پرداخت مطالبات مزدی کارگران می کند.

اما حالا کارگران پلی اکریل که شش ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند، با بیان این که به نظر می رسد دولت از راه اندازی شرکت پلی اکریل قاصر است؛ می‌گویند: بعد از گذشت چند سال از بحران بوجود امده در شرکت پلی اکریل ایران تازه چند ماهی است که بنظر میرسید مسئولان دولتی از خواب غفلت بیدار شده اند، اما حالا بعد از گذشت سه ماه از روی کار آمدن هیات منصوب دولت، کم کم مشخص می‌شود که این تمهید دیرهنگام نیز قرار نیست مشکلات این قطب نساجی کشور را برطرف کند.

براساس گفته های کارگران، هیات اجرایی از شنبه هفته جاری دیگر در شرکت حضور ندارد و در حال حاضر، کسی پاسخگوی کارگران نیست و مشخص نیست که چه زمان قرار است مطالبات مزدی آنها پرداخت شود.

این کارگران می گویند: براساس ادعای هیات اجرایی، وعده کمک ناچیز دولت به پلی‌اکریل محقق نشده و تنها بخشی از آن مبلغ پرداخت شده است؛ وعده راه اندازی کارخانه نیز توخالی از آب درآمده‌است.

این کارگران با بیان این که از مطالبات خود کوتاه نمی آیند می‌گویند: از همه مجاری قانونی، مطالبات برحق خود شامل پرداخت معوقات و احیای پلی اکریل را دنبال می کنیم.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران  قراردادی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس!

امروزپنجم دی ماه،جمعی از کارگران قراردادی وزارت جهاد کشاورزی دراعتراض نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

به گزارش 5دی فارس، وضعیت استخدامی نیروهای قراردادی وزارت جهاد کشاورزی که مدت آن به بیش از 10 سال می‌رسد همچنان بلاتکلیف باقی مانده و پیرامون این موضوع بسیاری از نیروها به دلیل فقدان برنامه‌ریزی‌های صحیح و عدم تبدیل وضعیت گلایه‌هایی را مطرح کردند.

این نیروهای قراردادی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی نسبت به بی عدالتی و تبعیض پیرامون استخدام و تبدیل وضعیت‌شان اعتراض کردند که در میان آنان عده‌ای پلاکاردهایی در دست داشتند.ازجمله:

«آیا نمی‌خواهید مجوز تغییر وضعیت نیروهای قراردادی جهاد کشاورزی را که بار مالی نیز ندارد صارد فرمائید؟»، در دست تجمع کنندگان بود.

 

 

اعتصاب وتجمع کارگران آزاد را ه پونل به تالش دراعتراض به عدم پرداخت10ماه حقوق و3ماه حق بیمه!

صبح امروز5دی،جمعی از کارگران پروژه آزاد راه پونل به تالش ، در اعتراض به عدم پرداخت10ماه حقوق و3ماه حق بیمه دست از کار کشیده و مقابل دفتر پیمانکار واقع در تالش تجمع کردند.

به گزارش5دی ایلنا،فعالان کارگری درباره تجمع امروز کارگران  پروژه آزاد راه پونل به تالش مقابل ساختمان  شرکت پیمانکاری چولاب درشهرستان  تالش  گفتند: اعتراض کارگران امروز (5 دی ماه) در ادامه بی توجه ای های کارفرما در پرداخت معوقات مزدی  وبیمه ای  آنان آغازشده  است.

به گفته  این منابع خبری،کارگران معترض که در بخش‌های عملیات خاکی و اجرا کار می‌کنند خواستار دریافت دست کم 10ماه حقوق معوقه  وسه ماه حق بیمه هستند که کارفرمای شرکت  پیمانکاری چولاب  به عنوان مجری این پروژه با همراهی مسئولان اداره راه استان گیلان وعده پرداخت آن را به کارگران داده بودند که هنوز تا این لحظه عملی نشده است.

آنها با اشاره به وعده و وعیدهای تحقق نیافته مسئولان، از انتقال مشکلات به مراجع بالا‌تر خبر دادند و گفتند: عامل اعتراضات کارگران  پروژه آزاد راه پونل به تالش بی‌توجه‌ای پیمانکار به پرداخت مطالبات 10ماهه کارگران است. پیمانکار به جای چاره اندیشی منطقی برای پرداخت معوقات مزدی وبیمه ای ، سکوت اختیار کرده وکارگران را بلاتکلیف کرده است.

این منبع خبری بابیان اینکه  کارگران شاغل برای این پروژه عمرانی در شهرستان تالش زحمات بسیاری کشیده اند در ادامه در خصوص بخش دیگری از مطالبات کارگران آزاد راه پونل به تالش افزود: جدا از 10 ماه مزد معوقه وسه ماه حق  بیمه ،کارگران این پروژه  هنوز عیدی سال 94 خود را از پیمانکار دریافت نکرده اند.

به گفته  این منابع خبری در استان گیلان خواسته کارگران آزاد راه  محور پونل به تالش از مسئولان استانی وشهرستانی با  بر پایی این تجمع این است که با توجه به افزایش هزینه‌های جاری، تمام تلاش خود را انجام دهند تا زمینه‌ پرداخت  حداقل بخشی از معوقات کارگران فراهم شود.

 

 

تجمع کارگران بیکارشده  کارخانه فاستونی اردستان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل فرمانداری!

امروزپنجم دی ماه، کارگران بیکارشده  کارخانه فاستونی اردستان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند.

به گزارش5دی ایرنا، کارگران کارخانه تعطیل شده فاستونی اردستان با حضور در فرمانداری این شهرستان حقوق معوقه خود را مطالبه کرده و خواستار پیگیری مسئولان شدند.

در این تجمع نماینده کارگران کارخانه تعطیل شده فاستونی اردستان به نمایندگی از تجمع کنندگان گفت: این کارخانه از شهریور 93 تعطیل شده و با پیگیری مسئولان شهرستان در حال حاضرکارگران از حقوق بیمه بیکاری استفاده می کنند.

وی که نخواست نامش فاش شود افزود: دیگر مطالبات از جمله حق سنوات، حق اخراج، عیدی و پاداش، حقوق معوقه و مرخصی های استفاده نشده نیز باید به کارگران پراخت شود.

وی مبلغ مطالبات کارکنان را 15 میلیارد و 750 میلیون ریال اعلام و خاطر نشان کرد: کارخانه مذکور در زمان فعالیت 40نفر کارگر رسمی و 10 نفرکارگر قراردادی داشته است که نیمی از آن ها مرد و بقیه زن بوده اند که تا به امروز هم چنان این کارخانه تعطیل است.

کارخانه فاستونی اردستان در کیلومتر 5 محور اردستان به زواره قرار دارد.

اردستان با 45 هزار نفر جمعیت در 118 کیلومتری شمال مرکز استان اصفهان قرار دارد.

 

 

نامه سرگشاده کارگران شهرداری لوشان خطاب به شهرداردراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق!

کارگران شهرداری لوشان در استان گیلان طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به شهردار این شهرضمن ابرازاعتراض نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوقشان خواستار پرداخت مطالباتشان شدند.

به گزارش5دی ایلنا، در این نامه که رو نوشت آن به  اعضای شورای  شهر لوشان نیز ارسال شده است،ضمن بیان تعویق دست کم سه ماهه مطالبات مزدی خود از شهردار این شهر خواسته اند راه حل مناسبی برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران زیر مجموعه شهرداری پیدا کند.

در ابتدای این نامه آمده است: به استحضار می‌رساند ما کارگران شاغل در واحدهای مختلف شهرداری لوشان که دارای سوابق کاری  بالایی هستیم ؛ پس از سالها  تحمل سختی های کار در بیشتر ماه های سال دستمزدمان با تاخیر آنهم با حداقل نرخ ممکن پرداخت می شود.

در ادامه این نامه آمده است: آنچه موجب  بهبود وضعیت شغلی ما کارگران شهرداری لوشان وتا حدود رفع کننده مشکلات مالی مان می شود پرداخت  حداقل بخشی از مطالبات مان است که از قرار معلوم آنهم در توان مالی شهرداری نیست.

به گفته آنان ،بر اساس محاسباتی که ما کارگران انجام داده ایم شهرداری لوشان برای تسویه  کامل حقوق و مزایای معوقه  مربوط به کارگران حداقل نیاز به یک میلیاردو 500 میلیون تومان منابع مالی تا پایان سال جاری (95) دارد که آنهم با در نظر گرفتن میزان در آمد  کنونی شهرداری لوشان نه تنها امکان تسویه کامل وجود ندارد بلکه پرداخت  حداقل بخشی از معوقه کارگران نیز میسر نیست.

در پایان این نامه، کارگران  درخواست رسیدگی به مشکلات خود را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند: جناب شهردار، پس از جلساتی که جنابعالی با برخی اعضای شورای شهر ومسئولان شهرستان درباره رفع مشکلات کارگران شهرداری داشتید ،اینجانبان امضاء کنندگان ذیل  این نامه  ضمن تقاضای رسیدگی به مشکلات کارگران زیر مجموعه شهرداری خواستار برسی راه حلهای مناسب  برای رایزنی با مسئولان دولتی ویا فروش برخی اموال شهرداری برای پرداخت حداقل بخشی از مطالبات  هستیم.

 

عدم پرداخت2ماه حقوق کارگران مولد بخار رجاء!

کارگران پیمانکاری مولد بخار رجاء از دو ماه پیش مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.

به گزارش5دی ایلنا،این کارگران پیمانکاری می‌گویند: برای آبان ماه مبلغ کمی به عنوان علی‌الحساب دریافت کرده‌ایم و دستمزد آذر ماه پرداخت نشده است. به دلیل عدم پرداخت، شب یلدا شرمنده خانواده‌هامان شدیم.

این کارگران که تعداد آن‌ها حدود ۱۲۰ نفر است، در تعویض دفترچه‌های بیمه خود نیز با مشکل مواجهند.

کارگران مولد بخار می‌گویند: این روز‌ها حال و روز پرسنل استیم (مولد بخار)، اصلا خوب نیست. حال در این هوای سرد که ما پرسنل استیم مامور گرم کردن مسافران هستیم، چه کسی مسئول گرم کردن کانون خانواده‌های ما است؛ آن‌ها می‌گویند: مسئولین محترم فکری به حال مامورینی کنند که در سرمای استخوان شکن مامور رسیدگی به امور گرمایشی مسافران هستند؛ مامورینی که دستان پینه بسته‌شان نشان از بستن لوله‌های سرد انتقال بخار در زیر واگن‌ها و صدای گرفته و سرفه‌های مکررشان نشان از استنشاق دود حاصل از گازوئیل و روغن است.

این کارگران با بیان این که کسی پاسخگو نیست؛ می‌گویند: شرکت پیمانکاری مربوطه مدعی است که رجاء صورت وضعیت‌ها را پرداخت نمی‌کند و در نتیجه شرکت توان پرداخت ندارد.

 

نامه سرگشاده جمعی از بازنشستگان فرهنگی خطاب به نمایندگان مجلس!

جمعی از بازنشستگان فرهنگی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، ضمن انتقاد از بی‌عدالتی و تبعیض، با یادآوری وعده های انتخاباتی خواستار رعایت عدالت در تصویب بودجه‌ها و رسیدگی به معیشت بازنشستگان شدند.

به گزارش5دی ایلنا، در بخش هایی از این نامه آمده است: اگر به واقع نماینده امانتدار و قسم خورده ملت هستید، فریاد تلخ و سیاه دادخواهی بازنشستگان فرهنگی را بشنوید و بررسی کنید که چگونه و بر اساسی فلسفه کدام مکتب دینی، سیاسی و اقتصادی، در گلریزان  توزیع منابع ملی و حاتم بخشی ثروت های کشور، سهم آنها همواره مضایق و تنگناهای طاقت فرسایی بوده که  خشک دستی و سیاست زدگی تصمیم سازان برسر سفره ی زندگی آنها نهاده است.

در ادامه نامه آمده است: اگر مردم را پلکان سهل الوصول صعود بر بلندای بام قدرت و ابزاررایگان فتح قله های سربه آسمان سای شهرت و ثروت برنمی شمارید، دریچه ی شنیدن را بر روی شکوه های مردم بازبگذارید تا بشنوید و قضاوت کنید که چگونه بخش های خاصی از جامعه، سهامداران ویژه و ابدی ثروت های کشور هستند و بساط عیش و عشرتشان مقرر و مسلم است؛ اما بخشی دیگر، مانند فرزندخواندگان سرراهی، همواره دستشان کوتاه است و خرمای خشکیده ی حقوق ابتدایی آنها بر نخیل.

در ادامه این نامه آمده است: جوانی و میان سالی معلمان بازنشسته کشور و خانواده های آنها، در حسرت حداقل های ابتدایی زندگی سوخت و دود آن هم به چشم فرزندانی رفت که گناه کبیره‌شان چیزی جز داشتن خانواده فرهنگی نبوده است.

در پایان نامه بازنشستگان فرهنگی از نمایندگان مجلس خواسته اند در بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده به ارتقاء سطح معیشتی معلمان بازنشسته توجه کنند و گفته اند: بیش ازاین چشم بر ستم مضاعفی که سالهاست بر فرهنگیان بازنشسته رواداشته شده، به تعمد نبندید.

درهمین رابطه:

 

*بازنشستگی با تبعیض

اختلاف بین حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان در ایران به ٢٠ برابر می رسد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس بی‌نتیجه ماند بازنشستگان پیش از موعد تامین اجتماعی برای سومین بار مقابل مجلس تجمع کردند

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دیروز یکی از پر سروصداترین موضوعات کاری مجلس بود. این موضوع در حالی رخ می‌داد که عده‌ای از بازنشستگان نیز در حرکتی اعتراضی به وضع حقوق خود مقابل ساختمان بهارستان تجمع کرده بودند.

دولت در لایحه برنامه ششم توسعه پیشنهاد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مطرح کرده بود؛ اما این مسأله در صحن علنی مجلس با بحث‌های داغ مخالفان و موافقان همراه شد. مخالفان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان معتقد بودند كه تصویب این قانون می‌تواند بار مالی سنگینی به دولت تحمیل کند و صندوق‌های بازنشستگی را که رو به ورشکستگی می‌روند، زمینگیرتر کند. این در حالی است که نمایندگان موافق اجرای این طرح موضوع بازگشت دوباره بازنشستگان به بازار کار و بحران اشتغال در ایران را مطرح کرده و معتقد بودند برای رعایت عدالت اجتماعی باید حقوق‌های بازنشستگی یکسان شود. این بحث‌های داغ اما، به جایی نرسید و با پیشنهاد علی لاریجانی، رئیس مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد تا مورد بررسی‌های دقیق‌تری قرار گیرد. حالا در شرایطی که به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه حداقل حقوق بازنشستگی در کشور بین یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ٥٠ تومان است، حقوق بعضی بازنشستگان ازجمله اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مدیران به ٢٠‌میلیون تومان نیز می‌رسد. مهدی پازوکی، اقتصاددان به «شهروند» می‌گوید: در دولت هشتم اختلاف بین حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان کشور ٧ برابر بوده است ولی این اختلاف با اجرایی‌شدن قانون خدمات کشوری از دولت نهم روند صعودی به خود گرفت و به ٢٠برابر افزایش یافت. او تأکید می‌کند در هیچ جای جهان اختلاف بین حداکثر و حداقل حقوق به بیشتر از ١٠ برابر نمی‌رسد و این موضوع باعث شده است كه بازنشستگان زیادی احساس اجحاف کنند. پازوکی در پاسخ به منتقدان طرح همسان‌سازی حقوق می‌گوید: دولت می‌تواند با تعدیل حقوق بازنشستگانی که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و بالا بردن حقوق حداقل‌بگیران مشکل را حل کند.

شکاف اختلاف حقوق عمیق‌تر شد

قانون مدیریت خدمات کشوری که در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرایی شد، شرایطی ایجاد می‌کرد تا دستگاه‌ها و نهادها به صورت جزیره‌ای و جداگانه برای بازنشستگان خود حقوق و افزایش دستمزد مورد نظرشان را تعیین کنند. این مسأله سوای آن‌که حقوق‌های نجومی مدیران را رقم زد، اختلاف فاحشی بین دستمزد بازنشستگان ایجاد کرد؛ در عین این‌که صدای مدیران صندوق‌های بازنشستگی را درآورد. مدیران این صندوق‌ها معتقد بودند كه قانون مدیریت خدمات کشوری به نهادها اجازه می‌دهد حقوق بازنشستگان خود را به سلیقه خودشان افزایش دهند بی‌آن‌که برای بار مالی ایجاد‌شده برای صندوق‌های بازنشستگی منابعی در نظر بگیرند.

با وجود اين بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دولت یازدهم به صورت جدی‌تر پیگیری شد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه که پیش از این موضوع ارتقای معیشت حداقل‌بگیران بازنشسته را مطرح کرده و گفته بود كه افزایش حقوق سالانه بیشتری برای حداقل‌بگیران در نظر می‌گیرند، این‌بار موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها را با لایحه برنامه ششم به مجلس پیشنهاد کرده است. طرحی که نخستين‌بار ٧‌سال پیش در ایران مطرح شد؛ اما نگرانی برای صندوق‌های بازنشستگی رو به ورشکستگی یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی دولت است که تحمیل هرگونه بار مالی احتمالی به آن، نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. صندوق‌های بازنشستگی در حال حاضر حدود ٦٥‌درصد جمعیت کشور را به‌عنوان حقوق‌بگیر تحت پوشش خود قرار داده است. حدود ١٣‌میلیون مزد و حقوق‌بگیر بخش دولتی و خصوصی را در سایه خود قرار داده و با احتساب خانوارهای تحت پوشش این افراد، بیش از ٤٠ تا ٥٠‌میلیون نفر را درگیر خود کرده است. صندوق‌هایی که گفته می‌شود در کنار «آب» و «محیط زیست» باید به‌عنوان چالش سوم در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی قرار گیرد.

حقوق بازنشستگی رئیس‌جمهوری ٥ و برخی بازنشسته‌ها ٢٠‌میلیون تومان

مهدی پازوکی، اقتصاددان در حالی‌که نظام پرداخت حقوق بازنشستگی در کشور را خلاف عدالت اجتماعی می‌داند، پرداخت‌های بالا در دستگاه قضا و هیأت‌علمی دانشگاه‌ها را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد: به‌عنوان مثال رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات حدود ٥‌میلیون تومان از صندوق بازنشستگی دریافت می‌کند در حالی‌که اگر یک استاد دانشگاه پیام‌نور با پست دانشیاری بازنشسته شود، بین ٧ الی ١٠‌میلیون تومان از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت می‌کند و رقم‌های پرداختی به برخی بازنشستگان به ٢٠ میلیون تومان نیز می‌رسد. آیا این نوع پرداخت عادلانه است.

او که شرایط حاکم بر نظام پرداختی را تبعات اجرای قانون مدیریت خدمات کشور می‌داند، ادامه داد: چطور ممکن است حقوق بازنشسته آموزش و پرورش با بازنشسته دانشگاه که به لحاظ مدرک تحصیلی شرایط یکسانی دارند، ٣ برابر اختلاف داشته باشد.

به باور این اقتصاددان صندوق‌های بازنشستگی کشور دیگر توان پرداخت این حقوق‌های نجومی را ندارند؛ از طرفی هم حداقل حقوق‌های در نظر گرفته شده نیز کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد. دولت و مجلس باید تعادلی در ترازوی پرداخت‌های خود ایجاد کنند.

از بازنشسته‌های مرفه  مالیات بگیرند

اما در حالی بسیاری بار مالی اجرای طرح همسان‌سازی حقوق‌ها را از عوامل اجرایی‌نشدن این طرح عنوان می‌کنند که به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی هزینه اجتماعی اجرایی‌نشدن آن برای دولت بسیار بالاتر از اجرایی‌شدن آن است. ضمن این‌که دولت می‌تواند با کاهش تفاوت حداقل و حداکثر حقوق و دریافت مالیات از حقوق‌های بالا به نوعی این هزینه را جبران کند.  بازگشت مجدد بازنشستگان به بازار کار ازجمله آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی پایین‌بودن سطح دریافتی بازنشستگان کشور است که پازوکی بدان اشاره كرد و توضیح داد: اکثر ایرانیان که در دهه ۵۰ عمر خود بازنشسته می‌شوند، می‌توانند دوباره برای کار استخدام شوند. بنابراین، تعداد جویندگان کار کماکان بالا می‌رود؛ در حالی‌که توانایی دولت برای افزایش موقعیت‌های کاری کماکان توسعه‌نیافته باقی مانده است.

ایرانی‌ها ١٠‌سال زودتر بازنشسته می‌شوند

کاهش سن بازنشستگی یکی دیگر از دلایلی است که صندوق‌ها را دچار مشکلات مالی جدی کرد. سن بازنشستگی در دنیا ٦٠‌سال به بالاست اما متوسط سن بازنشستگی در کشور ما ٥/٥١‌ سال است. بازنشستگی زودهنگام افراد تعهدات مالی زیادی به صندوق‌های بازنشستگی وارد می‌کند؛ چون نرخ پشتیبانی صندوق را کاهش می‌دهد. این اقتصاددان با بیان این‌که در حال حاضر نوعی بلبشو در قانون اداری استخدامی کشور رخ داده و نمونه بارز آن را می‌توان فیش‌های میلیونی برای مدیران دستگاه‌های دولتی دانست، ادامه داد: فیش‌های حقوقی در حالی مورد هجمه منتقدان دولت قرار گرفت که ریشه این مشکل را در دولت قبل و تغییر قوانین باید دانست.   به گفته او، خوشبختانه دولت یازدهم مشکلات حاکم بر صندوق‌های بازنشستگی کشور را پذیرفته و در برنامه ششم توسعه صندوق‌ها به‌عنوان یک اولویت بدان توجه شده و قرار است دولت صندوق‌ها را یاری کند نه آن‌که مانند دولت‌های گذشته و مجالس پیش ٤١٠‌هزار ‌میلیارد تومان تعهد مالی برای صندوق بازنشستگی کشوری ایجاد کند بدون آن‌که منابع آن را تأمین کند. تعهداتی که یکی از دلایل به گل نشستن صندوق بازنشستگی است. حالا باید منتظر ماند و دید مجلس تا پایان ‌سال برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه تصمیمی می‌گیرد؟

منبع:شهروند-5دی

 

* تجمع اعتراضی بازنشستگان پیش از موعد تامین اجتماعی سراسرکشورمقابل مجلس!

صبح امروزچهارم دی ماه، بیش از ششصد نفر از بازنشستگان پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی از شهرها و استان های مختلف به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش4دی ایلنا،این بازنشستگان که در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی مشغول کاربوده‌اند، در سالهای نیمه دوم دهه ۸۰ در قالب قوانین بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده‌اند. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که مدیران وقت سازمان تامین اجتماعی در محاسبه مستمری دوران بازنشستگی آن‌ها، سنوات ارفاقی را نادیده می‌گیرند و تنها بر اساس میانگین حق بیمه ‌ای که توسط این افراد در دو سال آخر خدمتشان پرداخت شده است، محاسبات خود را انجام می‌دهند.

حاضران در تجمع که از روزهای قبل در فضای مجازی برای حضور در مقابل مجلس سازماندهی کرده‌اند، مهم‌ترین مطالبه خود را اجرای صحیح قانون بازنشستگی پیش از موعد (مصوب شهریورماه سال ۸۶) و محاسبه سنوات ارفاقی در برقراری مستمری‌ها عنوان کردند.

این گروه از بازنشستگان خواستار پیگیری مسئولان وزارت رفاه و نمایندگان مجلس در خصوص تصویب بند (ب) ماده 13 لایحه برنامه ششم توسعه که به موضوع پرداخت حق و حقوق و کسورات معوق بازنشستگی‌ آنها مربوط می‌شود، شدند.

 

اخراج45 کارگر شرکت آب وخاک پارس با4ماه حقوق معوقه وعدم تعلق بیمه بیکاری به آن ها!

بیست وپنجم آذرماه،45 کارگر شرکت آب وخاک پارس با4ماه حقوق معوقه اخراج شدند.احتمال تعلق بیمه بیکاری هم به این کارگران پایین است.

به گزارش منابع خبری محلی بنقل از یکی از این کارگران اخراجی،ما تعداد 45نفر از کارگران شرکت آب و خاک پارس طرح عتابیه دشت آزادگان در تاریخ 25/9/95 از کار اخراج شدیم و دلیل پیمانکار کم شدن عملیات اجرایی و روند سریع اتمام پروژه بوده که باعث بیکاری ما در این وقت از سال که پیدا کردن کار واقعا دشواره شده است. ما با مراجعه به اداره کار خواستار تعلق بیمه بیکاری شدیم که متاسفانه اداره کار گفتند شما شامل دریافت بیمه بیکاری نمیشید  و ما با مراجعه به فرمانداری سوسنگرد خواستار رسیدگی به مشکل شدیم که آنها دوباره نامه زدند به اداره کار و اداره کار سوسنگرد میگن نامه رو فرستادیم استان که یا قبول کننند یا نه که احتمالش کمه.

در ضمن ما چهار ماه حقوق از شرکت آب وخاک طلب داریم.

 

اخراج تعدادی ازکارگران روزمزد فضای سبزشهرداری بوکان!

شهرداری بوکان تعدادی از  کارگران روزمزد فضای سبز را اخراج کرد.

به گزارش منابع خبری محلی، شهرداری بوکان با تعدادی از کارگران روزمزد فضای سبز تسویه حساب کرده است.

برای برقراری بیمه بیکاری کارگرانی که با آنها تسویه حساب شده و بیش از 6ماه سابقه بیمه دارند و برای جلوگیری از خلا مالی و استمرار سنواتی بیمه  این کارگران، با تشکیل کمیته ای متشکل از ادارت ذیربط رایزنی  برای برقراری بیمه این کارگران در مراحل نهایی بررسی واقدام و تشکیل پرونده قرار دارد که نتایج آن اعلام می شود.

 

وعده تغییر وضعیت شغلی ۵۰۰ کارگر روزمزد شرکت سنگ آهن مرکزی تا پایان سال جاری!

دبیر کارگروه مطالبات مردمی و کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی از تغییر وضعیت شغلی ۵۰۰ نفر از نیروهای شرکت سنگ آهن مرکزی تا پایان سالجاری خبر داد.

به گزارش منابع خبری محلی،حسن امیرزاده در دوازدهمین جلسه گزارش دهی کارگروه پیگیری مطالبات مردمی و کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی در رابطه با موضوع روز مزد دائم کردن نیروهای سنگ آهن گفت: کارهای گزینشی نیروها انجام شده است و مقرر گردید افراد طی سه مرحله تغییر وضعیت شغلی شوند، در حال حاضر با مرکز طب کار علوم پزشکی یزد قرارداد منعقد گردیده است.

وی افزود: تاکنون ۵۰ درصد افراد معاینه شده اند و صدور احکام از نیمه دوم دی ماه آغاز خواهد شد و تا پایان سال ۵۰۰ نفر تغییر وضعیت شغلی می شوند.

 

چهارمین تجمع اعتراضی دانش‌آموختگان نفت نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس!

صبح امروز5دی،جمعی از دانش‌آموختگان صنعت نفت در اعتراض به تعیین تکلیف نشدن وضعیت استخدامیشان در شرکت ملی نفت مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 5دی تسنیم،جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت صبح امروز(یکشنبه 5 دی‌ماه) در اعتراض به تعیین تکلیف نشدن وضعیت استخدامی‌شان از سوی دولت و به خصوص وزارت نفت، برای چهارمین بار مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

یکی از تجمع‌کنندگان گفت که تجمع‌کنندگان خواهان توجه مسئولان و به خصوص نمایندگان مجلس به وضعیت استخدامی‌شان در شرکت ملی نفت و بدنه وزارت نفت هستند.

همچنین این دانشجویان پس از تجمع سه‌‌ هفته‌ای چندی پیش خود مقابل مجلس و رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حل مشکل‌شان، بیانیه‌ای مبنی بر تعلیق تجمعاتشان صادر کردند تا مسئولان ذیربط خواسته‌شان را پیگیری کنند.

چندی پیش دانش‌آموختگان صنعت نفت در راستای اجرایی شدن وعده دولت و وزارت نفت برای استخدامشان در شرکت ملی نفت به‌‌ مدت سه هفته مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

فارغ‌التحصیلان دانشکده صنعت نفت معتقدند که طبق آئین‌نامه این دانشکده باید با شرط معدل و پس از فارغ‌التحصیلی به استخدام وزارت نفت در آیند، البته روند استخدام آنها انجام شده که با دستور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت این روند متوقف شده است.

پیشتر، عبدالنبی هاشمی رئیس دانشگاه صنعت نفت نیز گفته بود که باید وزارت نفت دانشجویان صنعت نفت را جذب کند.

آئین‌نامه ورودی دانشجویان سال 95 دانشگاه صنعت نفت در بدو ورود تغییر کرده و در این آئین‌نامه آمده که وزارت نفت هیچ تعهدی برای استخدام دانش‌آموختگان و دانشجویان وزارت نفت ندارد، این تغییر آئین‌نامه امسال در دفترچه کنکور قید شده است.

دانش‌آموختگان و دانشجویان وزارت نفت معتقدند در زمان ورودشان به دانشگاه صنعت نفت، وزارت نفت متعهد به استخدام دانشجویان گروه الف این دانشگاه شده و اگر قانونی امسال تصویب می‌شود شامل گذشته نمی‌شود و وزارت نفت باید به قول و تعهدی که در سال‌های گذشته داده، عمل کند.

این دانش‌آموختگان که با رتبه‌های بالای کنکور می‌توانستند در بهترین دانشگاه‌های کشور تحصیل کنند به‌ امید استخدام و تعهدی که در دفترچه سازمان سنجش به آنها داده شده بود، به گرم‌ترین استان جنوبی کشور رفته و تحصیل خود را در دانشگاه صنعت نفت آغاز کرده‌اند.

 

 

اعتصاب کلاس وتجمع اعتراضی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر!

صبح امروز5دی، بیش از 100 دانشجوی دندان پزشکی از رفتن برسر کلاس خودداری و مقابل درب سالن اجتماعات بهشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به مشکلات اساسی تنها کلینیک آموزشی دندانپزشکی در استان بوشهر شکل شکل گرفته است.

به گزارش منابع خبری محلی،این در حالی است که ساعتی پس از آغاز این تجمع، بصری رئیس دانشکده دندانپزشکی به میان دانشجویان معترض رفته و تهدید می کند که اگر تجمع را ادامه دهید به ضرر شماست و اگر بر سر کلاس حاضر نشوید از نمره پایانی شما کم خواهد شد.

کار به اینجا ختم نشده و رئیس دانشکده دندانپزشکی با سرکوفت زدن به دانشجویان دندانپزشکی، آنها را دانشجویانی ضعیف در عرصه دندانپزشکی خطاب می کند اما دانشجویان معترض با توهین خواندن این سخنان رئیس دانشکده،  خواستار آمدن اقبالی، معاون آموزش دانشگاه در میان دانشجویان معترض شدند که با پاسخ منفی وی روبرو شدند.

نبود امکاناتی همچون یونیت دندانپزشکی، استریل کردن تجهیزات، کمبود آب و دیگر تجهیزات دندانپزشکی باعث شده است که مدت ها این کلینیک با مشکلات خدمات دهی برای دانشجویان و بیماران روبرو بوده است.

علاوه بر دانشجویان دندانپزشکی که به علت کمبود تجهیزات پزشکی کلاس های عملی آنها مختل شده است، بیمارانی همه روزه از نقاط مختلف استان برای عمل دندانپزشکی به این کلینیک مراجعه می کنند ولی به علت نبود امکانات لازم دست خالی به شهر خود باز میگردند.

به گفته دانشجویان این کلینیک، بیماران بارها با ابراز ناراحتی اعتراض کرده اند اما با وجود قول مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از سال گذشته تا به امروز هیچ گونه اقدام شایسته ای انجام نشده است و کماکان کلینیک دندانپزشکی با کمبود امکانات دست و پنجه نرم می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با یکی از رسانه های خبری استان در این باره گفت: در جریان این اعتراضات هستم اما نمی دانم با دانشجویان چه برخوردی شده است اما تاکید میکنم هر اعتراضی از سوی دانشجویان در چارچوب قانون و نیازهای آن ها در جهت رشد علمی به حق بوده و من به خواسته های آنها احترام می گذارم.

علیرضا رئیسی اظهار داشت: تنها دلخوری من از این است که ما هفته پیش برای تمام این مشکلات مطرح شده تصمیمات خوبی گرفتیم و به زودی قرار است به مرحله اجرا در آید تا تمام امکاناتی که این دانشجویان نیاز دارند تامین شود و من ضمن احترام به خواسته های دانشجویان، در هفته آینده طی جلسه ای گلایه ها و نیازهای آن ها را خواهم شنید تا در صورت امکان به آن ها رسیدگی شود.

 

 

تجمع اعتراضی مهندسان مازندرانی مقابل محل برگزاری کنفرانس ملی ایمنی در صنعت ساختمان!

صبح یکشنبه 5دی،تعدادی از اعضای سازمان های نظام مهندسی مازندران با تجمع در محل برگزاری «کنفرانس ملی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنعت ساختمان» در مجتمع نفت محمودآباد، خواستار جلوگیری از حذف کانون های نظام مهندسی شدند.

به گزارش منابع خبری محلی، مهندسان مازندرانی صبح یکشنبه با در دست داشتن پلاکاردهایی خطاب به دکتر منوچهر شیبانی اصل مدیرکل سازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی عنوان کردند: «در امور کانون های نظام مهندسی مداخله نکنید»

یکی از اجتماع کنندگان گفت: متولیان امر قصد دارند کانون های نظام مهندسی را حذف کنند تا صدور پروانه های ساختمان مستقیماً از سوی شهرداری ها انجام شود.

این عضو سازمان نظام مهندسی از فعالیت بیش از ۲۰ کانون مهندسین در مازندران خبر داد و افزود: با تعطیلی این کانون ها، بیش از ۱۵۰ کارمند در مازندران بیکار می شوند.

وی اضافه کرد: درگذشته کارفرمایان برای ساختن ساختمان، وجوهی را به حساب کانون های مهندسان واریز می کردند که در این روزها مقرر شد این مبالغ بصورت مستقیم در اختیار مهندسان قرار گرفته و کانون های مهندسان برچیده شود.

گفتنی است: در روزهای گذشته تعدادی از مهندسان مازنی با امضای نامه ای، خواستار شفاف سازی در هزینه های برگزاری این همایش شده بودند.

«کنفرانس ملی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنعت ساختمان» در مجتمع نفت محمودآباد در حال برگزاری است و تا ۶ دی ماه ادامه دارد.

 

 

مرگ روزانه چهار کارگر ساختمانی بر اثر حوادث کارو20تا24 کارگرساختمانی بر اثر بیماری های ناشی از کار در کشور!

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:

روزانه چهار کارگر ساختمانی در کشور به صورت مستقیم بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند.

همچنین روزانه 20 تا 24 کارگر ساختمانی بر اثر بیماری های ناشی از کار جان می بازند .

به گزارش5دی ایرنا،محمد اصابتی روز یکشنبه در نخستین همایش ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در صنعت ساختمان در محمود آباد مازندران افزود:تنها در سال گذشته افزون بر یک هزار و 400 نفر از کارگران ساختمانی در حوادث ناشی از کار جان باختند و آمار سال 93 هم حدود یک هزار و 800 نفر بود.

اصابتی افزود : از سال 89 تا سال 94 در یک بازه زمانی پنج ساله حدود 10 هزار کارگر ساختمانی در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد : تنها در سال 93 سازمان تامین اجتماعی حدود پنج هزار میلیارد ریال مستمری به از کار افتادگان ناشی از حوادث کار پرداخت کرد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون خسارت سالانه ناشی از حوادث کار در کشور را برابر با بودجه هدفمندی یارانه ها اعلام کرد.

اصابتی همچنین گفت که در سال گذشته با افزایش میزان نظارت بر ساخت و ساز و رعایت ایمنی ، حوادث کارگری در واحدهای ساختمانی 21 درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد : با ارتقای فرهنگ ایمنی کار و آموزش و رعایت درست مقررات ایمنی ، بهداشت و محیط زیست می توان همچنان این حوادث را در کشور کاهش داد.

اصابتی گفت : 37 درصد از حوادث کارگری در کشور مربوط به واحدهای ساختمانی است و این بخش رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

** نبود نظارت عامل 52 درصد حوادث ساختمانی

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون علت 52 درصد از حوادث ساختمانی در کشور را ناشی از نبود نظارت دانست و گفت که بسیاری از ناظران ساختمانی نسبت به وظایف خود اشراف ندارند.

وی افزود : این در حالی است که از لحاظ قانون ، ناظر مسئول اصلی ساخت و ساز است و باید در برابر حوادث ساختمانی نیز پاسخگو باشد.

اصابتی ضعف فرهنگ ایمنی ، کمبود کارگران ماهر ساختمانی ، فقدان تفکر سیستمی و نبود آموزش را از مهم ترین عوامل افزایش حوادث ناشی از کار در کشور برشمرد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون ضعف قانونی برای برخورد با متخلفان و پائین بودن جرایم تخلفات را هم از دیگر دلایل افزایش حوادث کار در ایران دانست.

همایش ملی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنعت ساختمان از امروز با حضور 700 مهندس ساختمانی از 31 استان کشور در محمود آباد مازندران آغاز به کار کرد و تا فردا ششم ادامه خواهد داشت.

 

علت فوت راننده جرثقیل نصب تیر برق در بابل!

جرثقیل فوق فاقد تاج حفاظتی کناری نگهدارنده بوده و سست بودن زمین و انتخاب نا مناسب محل در قرار گیری جک باعث لغزش و فرو رفتن پایه های در خاک علت فوت نامبرده شده است.

به گزارش5دی برق نیوز، دو روز قبل خبری منتشر شد مبنی بر حادثه برای راننده جرثقیل بر اثر سقوط تیر برق که این راننده قبل از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات و خونریزی جان باخت.

این گزارش حاکیست علت فوت راننده اینگونه عنوان شده است:

جرثقیل فوق فاقد تاج حفاظتی کناری نگهدارنده بوده و سست بودن زمین و انتخاب نا مناسب محل در قرار گیری جک باعث لغزش و فرو رفتن پایه های در خاک علت فوت نامبرده شده است.

درهمین رابطه:

 

 

جان باختن راننده جرثقیل دربابل براثرسقوط تیربرق!

سخنگوی اورژانس بابل، گفت: بر اثر سقوط تیربرق بر روی راننده جرثقیل در جاده گنج افروز روستای سید کلا بابلکنار بابل یک نفر کشته شد.

به گزارش2دی ایسنا،مهدی غلام‌نیا روشن اظهار کرد: امروز پنج شنبه  دوم دی‌ماه در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح طی تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ بابل سقوط تیربرق بر روی راننده جرثقیل در جاده گنج افروز روستای سید کلا بابلکنار بابل گزارش شد.

وی با بیان این‌که تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ هلیدشت در مدت زمان 12 دقیقه در صحنه حادثه حاضر شدند، تصریح کرد: در این حادثه راننده چرثقیل جان خود را از دست داد؛ راننده جرثقیل قصد بلند کردن تیر برق از پشت کامیون و کاشتن آن در محل مورد نظر را داشت که با سقوط آن، تیربرق به سر وی برخورد کرد.

سخنگوی اورژانس بابل، یادآور شد: متاسفانه به علت سنگینی تیر برق و شدت جراحات و خونریزی، راننده چرثقیل فاقد علائم حیاتی بود.

این مسئول، یادآور شد: تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ تلاش‌های فراوانی برای احیا کردند که متاسفانه تاثیری نداشت، اما با این حال به بیمارستان بهشتی بابل منتقل شد که باز هم تلاش‌های کادر درمانی بیمارستان برای احیا ثمری نداشت.

 

 

مرگ کارگر پارس جنوبی براثر سقوط درب ضد حریق

یک کارگر شاغل در پالایشگاه سوم پارس جنوبی براثر سقوط درب ضد حریق بر روی سرش ، جان خود را از دست داد.

به گزارش 5دی ایلنا ، منابع خبری پارس جنوبی اعلام کردند صبح روز جمعه (سوم دی ماه) یک  کارگر شاغل در پالایشگاه سوم پارس جنوبی  واقع در فاز 4 و 5  حین نصب درب ضد حریق  دچار حادثه می‌شود.

بر اساس گزارش این منابع خبری ، از قرار معلوم این کارگر بعد از وقوع حادثه سریعا از سوی همکارانش به نزدیکترین مرکزدرمانی انتقال می یابد اما به علت شدت آسیب دیدگی، در روز بعد (شنبه چهارم دی ماه) جان خود را از دست می‌دهد.

 

 

مسمومیت 23کارگر کارخانه سیمان زرندیه براثر استنشاق گاز مونوکسید کربن

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ساوه گفت: صبح یکشنبه ۲۳ نفر از کارگران شرکت سیمان زرندیه بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت و به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش5دی مهر،نعمت الله عزیزی اظهار داشت: این حادثه حدود ساعت پنج صبح روز یکشنبه در شرکت سیمان خاکستری زرندیه رخ داد که طی آن بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن(CO)، ۲۳ نفر از کارگران این شرکت دچار مسمومیت شدند.

وی افزود: پس از اطلاع رسانی حادثه به اورژانس، بلافاصله تیم های امدادی پایگاه اورژانس امانیه و هلال احمر در محل حادثه حاضر شدند و با همراهی آمبولانس خود شرکت، مصدومان را به بیمارستان های مدرس و تامین اجتماعی ساوه منتقل کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ساوه خاطرنشان ساخت: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشت و به جز دو نفر از مصدومان که هم اکنون بستری هستند، سایر مصدومین به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.

عزیزی تصریح کرد: حال دو نفر از کارگران نیز که هم اکنون در بیمارستان مدرس ساوه بستری هستند مساعد ارزیابی شده و خطری آنها را تهدید نمی کند، اما به علت بالاتر بودن مسمومیتشان نسبت به سایرین، فعلا بستری هستند.

 

مصدومیت 7کارگر درحادثه آتش سوزی پالایشگاه فازهای 20 و 21  عسلویه!

در نخستین ساعات بامداد امروزپنجم دی ماه، آتش سوزی پالایشگاه فازهای 20 و 21  واقع در عسلویه رخ داد.

این حادثه 7 مصدوم داشت که به صورت سرپایی درمان شدند و این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است.

به گزارش 5دی ایلنا، فرماندار عسلویه در خصوص آتش سوزی بامداد امروز در فازهای 20 و 21 میدان گازی پارس جنوبی اظهار داشت: این حادثه 7 مصدوم داشت که  به صورت سرپایی درمان شدند و این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است.

عبداللـه نادری گفت: حادثه آتش سوزی ساعت 1 و 15 دقیقه بامداد امروز بر اثر نشت گاز در پالایشگاه فازهای 20 و 21 به وقوع پیوست.

وی افزود: آتش با سرعت عمل نیروهای عملیات و امدادرسان ساعت 2 و 30 دقیقه مهار شد.

همچنین «مهدی یوسفی» مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در همین زمینه گفت: تنها 7 نفر که بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش اظهار ناراحتی می کردند به صورت سرپایی درمان شدند.

پنجم دی ماه 1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …