چوار شه‌ممه‌ 27 ئازار 2024

اخبارو گزارشات کارگری 1 دی 1395

بیستمین روزاعتصاب کارگران کارخانه کمپروسور سازی تبریزدراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

ازبیست روز گذشته حدود 136 کارگر کارخانه کمپروسور سازی تبریزبرای باردیگر در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کار کشیده اند.

به گزارش اول دی ایلنا،منابع خبری در کارخانه «کمپروسور سازی تبریز» واقع درشهرک صنعتی قراملک تبریز با اعلام این خبر می‌گویند در حالی اعتراضات کارگران این  واحد تولیدی امروز چهارشنبه (یک دی ماه) ادامه دارد که صبح امروز کارگران در اطراف محوطه ورودی کارخانه محل اعتراضات خود را از درون کارگاه به محوطه ورودی ساختمان کارخانه انتقال داده‌اند.

به نقل از کارگرانی که در این اجتماعی اعتراضی شرکت دارند گفته می‌شود،در کارخانه کمپروسور سازی تبریز حدود 136 نفر کارگر رسمی وقرار دادی فعالیت دارند که از مرداد ماه  به دلیل ناتوانی های مالی کارفرما دستمزد نگرفته اند.

همچنین گفته می‌شودکه بخشی از  حق بیمه کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده ودر حال حاضر کارگران برای تمدید دفترچه‌های درمانی خود از سوی تامین اجتماعی با مشکل روبرو هستند.

به گفته کارگران ، درکارخانه کمپرسور سازی  تبریز  زمانی بیش از 700 نیروی کارگری دائم و قرار داد موقت  کار می کردند  اما بعد از آنکه مدیریت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده است، مشکلات کارخانه با کاهش امنیت شغلی کارگران آغاز شده وتعداد کارگران به حداقل تقلیل یافت.

درهمین رابطه:

 

*بیست ویکمین روز اعتصاب کارگران کارخانه کمپرسورسازی تبریز!

یکی از کارگران کارخانه کمپرسورسازی تبریز گفت: بیش از بیست و یک روز است که با اعتراض در محوطه کارخانه به دنبال دریافت مطالبات مزدی خود هستیم اما کسی پاسخگوی ما نیست و به مشکلاتی که در زمینه دریافت نکردن 4 ماه حقوق برایمان به وجود آمده؛ فکر نمی‌کنند.

به گزارش20خردادایلنا،این کارگرافزود:تأخیر 4 ماهه در پرداخت حقوق قانونی کارگران کارخانه کمپرسورسازی تبریز باعث شده که ما کارگران در شرایط سخت معیشتی قرار بگیریم، به‌طوری‌که بیش از 120 کارگر در تأمین مایحتاج روزانه خود ناتوان شده‌ایم.

طبق اظهارات این کارگر، اقساط معوقه و دغدغهٔ تأمین معیشت کارگران کمپرسورسازی آنقدر زیاد است که نمی‌توانند مدت طولانی به این وضعیت ادامه دهند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر این موضوع به اعتبار، منزلت و کرامت کارگران این کارخانه ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است.

برپایه این گزارش،شماری از کارگران کارخانه کمپرسورسازی تبریز با ارسال نامه‌ای از کمیته امداد شهرستان تبریز درخواست کمک مالی و غذایی کردند.

در این نامه که به امضای شماری از کارگران کارخانه کمپرسورسازی رسیده و رونوشت آن نیز به مدیران استانداری آذربایجان شرقی، فرمانداری و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان تبریز ارسال شده است خطاب به رئیس کمیته امداد شهرستان تبریز آمده است: با توجه به اینکه کارگران کارخانه کمپرسورسازی تبریز حدود 4 ماه حقوق معوقه دارند و در تنگنای شدید مالی هستند و هیچگونه اقدامی از طرف مدیران این کارخانه برای حل مشکلات مالی کارگران زحمتکش صورت نمی‌گیرد و باتوجه به قرار گرفتن در ماه رمضان و نیاز مبرم کارگران این کارخانه به حمایت از طرف این سازمان خیر، خواهشمند است دستور فرمائید در صورت امکان حداقل جیره مناسب غذایی به کارگران این کارخانه اختصاص داده شود.

 

*بیستمین روزاعتصاب کارگران کارخانه کمپروسور سازی تبریز دراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر!

طی بیست روز گذشته بیش از 120کارگر کارخانه «کمپروسور سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان دست از کار کشیده اند.

به گزارش19خردا ایلنا،منابع در کارخانه «کمپروسور سازی تبریز» واقع درشهرک صنعتی قراملک تبریز با اعلام این خبر می‌گویندکه دلیل اعتراض کارگران پرداخت نشدن دستمزد کارگران از اسفند ماه سال گذشته تا هم اکنون است.

به نقل از کارگرانی که در این اعتراض شرکت دارند گفته می‌شود،در کارخانه کمپروسور سازی تبریز حدود120 نفر کارگر رسمی وقرار دادی فعالیت دارند که کارفرما هنوز 40 درصد از دستمزد اسفند ماه و 50 درصد عیدی سال 94 و کل مزد ماه‌های فروردین واردیبهشت ماه سال  جاری  را پرداخت نکرده است.

همچنین گفته می‌شودکه حق بیمه کارگران چندین ماه به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده ودر حال حاضر اداره تامین اجتماعی تبریز راضی به تمدید دفترچه‌های درمان کارگران نمی‌شود.

به گفته کارگران ، درکارخانه کمپرسور سازی  تبریز  زمانی بیش از 700 نیروی کارگری دائم و قرار داد موقت  کار می کردند  اما بعد از آنکه مدیریت کارخانه به بخش خصوص واگذار شده است، مشکلات کارخانه با کاهش امنیت شغلی کارگران آغاز شده وتعداد کارگران به حداقل 120 نفر تقلیل یافت.

 

تجمع اعتراضی کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت 3ماه مطالباتشان!

امروزچهارشنبه1آذر،جمعی از کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز با تجمع در محل این شرکت خواهان پرداخت حقوق و مزایای معوقه سه ماه گذشته خود شدند.

به گزارش1آذرایرنا،این افراد که حدود 300 نفر بودند اظهارکردند به نمایندگی از مجموعه کارکنان این شرکت دست به تجمع زده اند.

یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود گفت: دو سال است که تکلیف این شرکت مشخص نیست و برای همین هم وضع مالی و پرداختی ما نامعلوم است.

وی افزود: ما خواهان تعیین تکلیف شرکت و پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود هستیم.

گروه ملی صنعتی فولاد که از قطب های تولید فولاد کشور است در سال 89 با تولید یک میلیون و 360 هزار تن محصول نهایی و 300 هزار تن فولاد خام (به ترتیب 12 و 13 درصد رشد ) بالاترین رکورد تولید را در کشور بدست آورد ولی اکنون بنا به گفته یکی از کارگران خطوط تولید این کارخانه، گروه ملی صنعتی فولاد ایران چند ماه است که خطوط تولیدش غیر فعال است و سرنوشت حدود چهار هزار کارگر این کارخانه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

سومین روزاعتصاب کارگران رستوران کارخانه پلی اکریل اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت 7ماه حقوق!

از دو روز پیش کارگران شاغل در رستوران پلی‌اکریل در اعتراض به ۷ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دست از کار کشیدند و از طبخ غذا برای پرسنل، خودداری کردند.

به گزارش اول دی ایلنا، این کارگران که تعداد آن‌ها ۴۸ نفر است، از روز دوشنبه (۲۹ آذر)، از طبخ غذا خودداری کردند و دست از کار کشیدند.

ظاهرا دستمزد و مزایای این کارگران در هفت ماه گذشته پرداخت نشده است. کارگران رستوران در پلی اکریل، طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری هستند که این شرکت از شرکت‌های اقماری پلی اکریل است و زیرمجموعه آن محسوب می‌شود.

روز گذشته (۳۰ آذر)، مدیر منابع انسانی پلی اکریل طی نامه‌ای خطاب به مدیران بخش‌ها ازکارگران خواسته به علت خودداری پرسنل رستوران از توزیع غذا، خودشان غذا تهیه کنند. در این نامه آمده، هزینه وعده‌های غذایی به کارگران پرداخت می‌شود.

 

ادامه تجمعات اعتراضی شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد در سرما و یخبندان!

کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد می گویند با وجود سرمای شدید به تجمع اعتراضی خود ادامه داده‌ایم.

به گزارش اول دی ایلنا،جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد از ادامه تجمع اعتراضی خود مقابل درب این مجتمع خبر دادند.

به گفته این کارگران که بیش از ۱۶ ماه است دستمزد و حق بیمه آن‌ها پرداخت نشده؛ اعتراض در چادر‌ها با وجود سرما و یخبندان ادامه دارد.

در اعتراض امروز حدود ۵۰ نفر از کارگران این مجتمع شرکت دارند و می‌گویند: هر کدام از ما بیش از ۲۰ سال سابقه کار داریم ولی حالا در نان شب مانده‌ایم و شرمنده خانواده‌هایمان هستیم.

این کارگران از اداره کار مهاباد هم انتقاد دارند و می‌گویند: علیرغم مراجعات مکرر، این اداره کار در مقابل مطالبات ما پاسخگو نیست.

یکی از حاضران در این تجمع با اشاره به ماده ۱۲ قانون کار و لزوم حفظ حق و حقوق کارگران در هنگام تغییر حقوقی در وضعیت مالکیت کارگاه گفت: اگر این الزام قانونی رعایت می‌شد، ما کارگران امروز مشکلی نداشتیم. این کارگر می‌گوید: درست است که در کشور مشکلات اقتصادی هست، اما نباید همه بار این مشکلات بر دوش کارگران بیفتد.

درهمین رابطه:

 

تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد بیست روزه شد!

کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد بیش از بیست روز است که در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل درب مجتمع چادر زده اند.

به گزارش30آذرایلنا،جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد از ادامه تجمعات اعتراضی خود خبر دادند.

به گفته این کارگران در حال حاضر بیش از بیست روز است که مقابل درب اصلی این مجتمع و کنار جاده اصلی چادر زده‌اند و به اعتراض خود ادامه داده اند.

این کارگران می‌گویند به دلیل سرمای شدید آتش روشن کرده‌اند و به صورت شیفتی چهل و یا پنجاه نفر در این چادرها حضور دارند.

این کارگران می گویند از خرداد 94 فقط مبالغی به عنوان علی‌الحساب دریافت کرده‌ایم و مطالبات مزدی ما پرداخت نشده است.

براساس گفته کارگران علاوه بر کارگران کشت و صنعت مهاباد، کارگران مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد نیز در این اعتراض شرکت کرده اند. کارگران می گویند برخلاف گفته های مسئولان که مشکلات کارگران کشت و صنعت حل شده؛ این مشکلات همچنان پابرجاست. آنها می گویند بهتر است مسئولان محلی و استانی فکری به حال کارگران مجتمع کشت و صنعت کنند.

 

تجمع کارگران پروژه راه آهن قزوین- رشت دراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوق مقابل فرمانداری رودبار!

صبح امروز  چهارشنبه (یکم دی ماه 95)شماری از کارگران شاغل در پروژه راه آهن قزوین به رشت که تحت مسئولیت پیمانکار در منطقه شهرستان رودبار مشغول بکار هستند  در اعتراض به 5 ماه مزد معوقه  مقابل ساختمان فرمانداری رودبار دست به تجمع زده اند.

به گزارش1دی ایلنا،به گفته یکی از کارگران ،شرکت پیمانکار، مسئولیت 14 کیلومتر از پروژه راه آهن قزوین رشت در منطقه شهرستان رودبار است ، به دلیل ناتوانی های مالی در پرداخت مطالبات مزدی کارگران زیر مجموعه خود کوتاهی می کند.

به گفته وی طی هفته های گذشته هر روز پیمانکار با پیگیری برخی مسئولان  وعده پرداخت بخشی از مطالبات 5ماهه کارگران را داده است اما هر روز  که می گذرد کارفرما اعتنایی به پرداخت مطالباتمان نشان نمی دهد.

وی بابیان اینکه کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه، تامین امنیت شغلی هستند، گفت: تا این لحظه از جانب مدیریت شرکت پیمانکاری مسکن وعمران قدس رضوی مجری پروژه و مسئولان وزارت راه وشهرسازی پاسخ مشخصی به این خواسته‌ها داده نشده است.

طبق اظهارات این کارگر معترض ،بی‌توجه‌ای کارفرمای واسط به مطالبات کارگران باعث شده تا آنان برای انتقال مشکلاتشان ، صبح امروزچهارشنبه  – یکم دی ماه- مقابل ساختمان فرمانداری  تجمع کنند.

به گفته وی، دلیل مشکل به وجود آمده این است که مسئولان شرکت پیمانکاری  مسکن وعمران قس رضوی  به بهانه پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی امکان به موقع پرداخت حقوق کارگران را ندارند.

این کارگران با اشاره به وعده و وعیدهای تحقق نیافته مسئولان در خاتمه گفت:در صورت عملی نشدن پرداخت مطالباتمان به تجمعات خود به صورت گسترده تری ادامه می دهیم.

 

اعتصاب کارکنان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق!

امروز (چهارشنبه)،تعدادی از کارکنان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق در محل کار حضور نیافتند و عملا این سازمان تعطیل شد.

به گزارش منابع خبری محلی،یکی از کارکنان این سازمان ضمن اعلام این خبر گفت: علت این اعتصاب عدم پرداخت حقوق به کارکنان بوده است.

وی که نخواست نامش فاش شود ابراز داشت: این سازمان چند ماهی است بدون رئیس و خزانه دار اداره می شود به همین دلیل کارها بر زمین مانده است.

وی همچنین تاکید کرد: به علت دودستگی در میان اعضا شورای نظام مهندسی کشاورزی و برخی فشارها از سوی عوامل بیرونی، تاکنون از انتخاب رئیس جدید ممانعت شده است.

گفتنی است؛ خانم آذر شجاعی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اوایل تیرماه امسال در اثر عارضه سکته مغزی مدتی به کما رفت و تاکنون نتوانسته است به محل کار بازگردد و همچنین چندی پیش خزانه دار این سازمان نیز از سمت خود کنار گذاشته شد.

 

تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان رجایی گچساران نسبت به عدم پرداخت ماه ها کارانه!

ظهر امروزاول دی،جمعی از کارکنان بیمارستان رجایی گچساران به نمایندگی از 700 نفرازهمکارانشان اعم ازپرستاران، پزشکان ودیگرکارکنان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها کارانه دست به تجمع در جلوی درب ورودی ساختمان اداری بیمارستان زدند.

به گزارش منابع خبری محلی،معترضین دلیل تجمع خود را عدم پرداخت مطالباتشان از شرکت‌های بیمه‌ای و پرداخت نشدن کارانه عنوان کردند.

برخی از تجمع‌کنندگان گفتند که مطالبات آن‌ها از 10 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان بوده که در این بین، مطالبات هر جراح بیمارستانی 35 میلیون تومان است.

 

65کارگر کارخانه رویال پلاست پود دامغان اخراج شدند!

امروز اول دی ماه،65کارگر کارخانه رویال پلاست پود دامغان اخراج شدند.

به گزارش منابع خبری محلی، مدیر عامل کارخانه رویال پلاست پود اظهار داشت : این کارخانه در حال حاضر از سه شیفت به یک شیفت در حال فعالیت است که حدود تعداد 35 نفر مشغول بکار و حدودا 65 نفر از کار بیکار شدند.

احمد جعفری گفت : عدم تحقق وعده های مسئولین ، افزایش قیمت دلار و تعلق نگرفتن ارز دولتی اتاق مبادلات به خرید ماشین آلات صنعتی از دلایل مهم این تصمیم شرکت بود .

جعفری تصریح کرد : با تعدیل نیرو بدنبال اجرای طرح توسعه در شش ماه آینده هستیم که اسامی کارگران تا این مدت جهت استفاده از بیمه بیکاری به مراجع ذی صلاح اعلام می شود.

وی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه آیا تا شب عید نوروز کارگران مشغول بکار می شوند یا خیر ، عنوان کرد : این پروسه تا اردیبهشت یا خرداد سال 96 بدلیل خرید دستگاه و ماشین آلات از خارج ، مشکلات گمرکی و واردات و… طول خواهد کشید که متاسفانه تا شب عید آنان مشغول بکار نمی شوند.

کارخانه رویال پلاست پود  ، این واحد تولیدی در آذر ماه سال 1392 با حدود 100 کارگر در سه شیفت با تولید روزانه شش الی هفت تن که محصول نهایی اکثرا به کشورهای همسایه نظیر عراق ، افغانستان صادر می شد ، واقع در شهرک صنعتی دامغان آغاز بکار کرد .

طی چند ماه گذشته بدلیل عدم تامین مالی و اجرای طرح توسعه کارخانه و رسیدن به نقطه سر به سر ، این واحد صنعتی اقدام به تعطیلی موقت کرد که با وساطت مسئولین شهرستان این واحد موقتا فعال گردید .

نزدیک به یک ماه گذشته بود که معاون استاندار سمنان به جهت رفع مشکل این واحد تولیدی  ، از آن بازدید کرد .

اما امروز بدلیل تحقق نیافتن وعده های مسئولین و عدم پرداخت منابع مالی این واحد تعدادی از کارگران خود را اخراج کرد.

مدیر عامل کارخانه رویال پلاست پود اظهار داشت : این کارخانه در حال حاضر از سه شیفت به یک شیفت در حال فعالیت است که حدود تعداد 35 نفر مشغول بکار و حدودا 65 نفر از کار بیکار شدند.

احمد جعفری گفت : عدم تحقق وعده های مسئولین ، افزایش قیمت دلار و تعلق نگرفتن ارز دولتی اتاق مبادلات به خرید ماشین آلات صنعتی از دلایل مهم این تصمیم شرکت بود .

جعفری تصریح کرد : با تعدیل نیرو بدنبال اجرای طرح توسعه در شش ماه آینده هستیم که اسامی کارگران تا این مدت جهت استفاده از بیمه بیکاری به مراجع ذی صلاح اعلام می شود.

وی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه آیا تا شب عید نوروز کارگران مشغول بکار می شوند یا خیر ، عنوان کرد : این پروسه تا اردیبهشت یا خرداد سال 96 بدلیل خرید دستگاه و ماشین آلات از خارج ، مشکلات گمرکی و واردات و… طول خواهد کشید که متاسفانه تا شب عید آنان مشغول بکار نمی شوند.

 

عدم پرداخت3ماه حقوق کارگران پیمانی اتوبوسرانی آبادان!

پرداخت دستمزد حدود108 کارگر پیمانی اتوبوس رانی آبادان در استان خوزستان دست کم سه ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش اول دی ایلنا، این کارگران که در شرکت اتوبوس رانی آبادان تحت مسئولیت شرکت‌ واسطه نیروی انسانی (پیمانکاری) تحت عناوین شغلی راننده، تعمیرات، موتوری و ستادی مشغول کارند دست کم در سه ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده اند.

به گفته کارگران، معوقات حقوقی نیروی کار اتوبوس رانی آبادان  در ماه‌های  مهر ، آبان و آذر سال جاری به تاخیر افتاده است. همچنین کارگران بخشی از دستمزد شهریور ماه  خود را از پیمانکار طلبکارند.

به گفته این کارگران از مجموع 140  کارگر شاغل درشرکت اتوبوس رانی آبادان، نزدیک به 108 نفر را کارگران پیمانکاری ومابقی را کارگران رسمی تشکیل می‌دهند  که  کارگران پیمانکاری علاوه بر آنکه دستمزد خود را با تاخیر دریافت می‌کنند، از شرایط کار با این شرکت پیمانکاری رضایت ندارند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود هستند.

بنا به گفته کارگران، همه امکانات  از قبیل مالکیت خودرو ها ،هزینه های حمل ونقل شهری  وحتی پرداخت حق بیمه کارگران پیمانی از سوی  شرکت اتوبوسرانی آبادان  تامین می شود این در حالیست که پیمانکار در این بین بدون هیچ نقشی هر ماهه فقط بخشی از دستمزد کارگران را به خود اختصاص می دهد.

به گفته این کارگران، همکاران رسمی و قرارداد مستقیمشان از مزایا‌ی ویژه‌ای همانند پاداش، حق طرح طبقه بندی مشاغل وغیره.. برخورداند اما این مزایا به ما کارگران پیمانکاری تعلق نمی‌گیرد.

همچنین به نقل از این کارگران که  دارای سوابق  6  تا 10 ساله هستند، در بخش دیگری از مطالبات خود گفتند،چندین سال است حدود 100 کارگر رسمی وقرار دادمستقیم شاغل در شرکت اتوبوس رانی آبادان بازنشسته شده‌اند این در حالیست که کارگران پیمانی از سازمان اتوبوس رانی آبادان انتظار داشتند برای بالا بردن انگیزه کاری  ، آنان را جایگزین نیروی کار بازنشسته می کرد.

 

دلار ۴۰۳۰ تومان شد!

درحالی که قیمت دلار صبح امروزاول دی، رکورد ۴۰۰۰ تومان را زده بود، از ساعتی قبل با طی مسیر صعودی به نرخ ۴۰۳۰ تومان هم رسیده است.

به گزارش 1دی تسنیم، قیمت دلار با طی مدار صعودی صبح امروز رکورد 4000 تومان را زد و از بعد از ظهر قیمت های 4010، 4015 و حتی 4030 تومان در تابلوی صرافی ها برای این ارز درج شده است.

افزایش قابل تأمل دلار در حالی کماکان ادامه دارد که صراف ها و فعالان بازار ارز از عدم عرضه دلار از سوی بانک مرکزی طی روزهای گذشته و برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازار خبر می دهند.

مشاهدات میدانی نشان میدهد که برخی از صرافی ها در مناطق مختلف تهران قیمت دلار را از ساعتی قبل برای فروش 4030 تومان درج کرده اند.

گفته می شود در صورت عدم مداخله بانک مرکزی و توزیع ارز به بازار باز هم رکوردهای تازه ای از دلار ثبت خواهد شد. بسیاری از صرافی های خیابان فردوسی از عدم وجود دلار در بازار و افزایش تقاضا خبر می دهند. با این وجود باید دید که بانک مرکزی کماکان به عرضه محدود ارز در بازار ادامه خواهد داد یا با عرضه گسترده مانع افزایش قیمت دلار در بازار می شود.

 

اتحادیه کشتیرانی استرالیا طی نامه ای اعتراضی به دبیر کل سازمان جهانی کار خواهان جلوگیری از سرکوب فعالیتهای صنفی در ایران و آزادی کارگران زندانی  شد

٨ دسامبر٢٠١٦

جناب گای رایدر عزیز

اتحادیه کشتیرانی استرالیا شاخه سیدنی عمیقا نگران حملات مکرر اخیر به کارگران در ایران  است. در ماه اکتبر ٢٠١٦ ما شاهد محاکمه و زندانی کردن شماری از کارگران سرشناس ایران بودیم.

جعفر عظیم زاده که رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و از هماهنگ کنندگان ٤٠ هزار امضا بر سر خواست افزایش دستمزدها است به ١٧ سال زندان محکوم شده است.

شاپور احسانی راد عضو دیگر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به ١١ سال حبس محکوم شده است.

و اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان تهران به ٦ سال حبس محکوم شده است.

این موارد استثنایی نیست و نشاندهنده سیاست گسترده ترور و سرکوب در محیطهای کارگری در ایران است که کارگران از پایه ای ترین حقوق خود مثل  حق تشکل، حق اعتصاب، حق تجمع و آزادی بیان محروم شده اند.

حکومت ایران به این هم بسنده نکرده و با اصلاحیه جدید قانون کار میخواهد “کمیته های انضباطی” را در محیط های کار مستقر کند. این اصلاحیه به این کمیته ها اختیار تام میدهد که کارگر را هر وقت که خواستند اخراج کنند. این چیزی جز تلاش برای ساکت کردن کارگران نیست.

ما خواهان حمایت آی ال او از تلاشهای فعالین ایرانی و محکوم کردن این اقدامات وحشیانه حکومت ایران هستیم. آی ال او باید فورا برای بهبود وضعیت کارگران در ایران اقدام کند. ما از سازمان جهانی کار میخواهیم که از حکومت ایران بخواهد که فورا همه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در ایران را آزاد کند و تمام قوانینی که حقوق کارگری را نقض میکند لغو نماید.

در صورت نیاز به توضیح بیشتر در این مورد لطفا با من تماس بگیرید.

با همبستگی: پل مک لی

برگرفته از سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

سقوط مرگبار کارگر جوان به چاهک آسانسور!

ظهرامروزاول دی،سقوط کارگر جوان به انتهای چاهک آسانسوردر خیابان دیباجی جنوبی، خیابان جوزی ، مرگ وی را رقم زد.

به گزارش اول دی پایگاه خبری 125، حسین محمدی افسر آماده منطقه دو عملیات آتش نشانی تهران در خصوص این حادثه گفت: در یک ساختمان پنج طبقه در حال احداث یک پدر و پسر که نصاب آسانسور بودند در حال نصب آسانسور در طبقه پنجم بودند که ناگهان پسر 25 ساله به انتهای چاهک آسانسور سقوط کرد.

وی در ادامه گفت: آتش نشانان بلافاصله با استفاده از تجهیزات مخصوص خود را به انتهای چاهک آسانسور رساندند و پس از خارج کردن مرد جوان، وی را برای انجام معاینات پزشکی تحویل امدادگران اورژانس دادند که متأسفانه پس از معاینات اولیه مشخص شد کارگر جوان بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

این افسر آماده اضافه کرد: با توجه به شوک زدگی مرد میانسال، نیروهای عملیاتی وی را نیز برای انتقال به مراکز درمانی تحویل عوامل اورژانس دادند و پس از ایمن سازی و تحویل محل حادثه به مالک ساختمان، به مأموریت خود پایان دادند.

محمدی خاطرنشان کرد: در بررسی های اولیه مشخص شد شکسته شدن تخته چوبی در زیر پای کارگر جوان موجب سقوط وی به چاهک آسانسور شده است.

گفتنی است؛ کارشناسان سازمان آتش نشانی تهران همواره به افرادی که کار آن ها در ارتفاع یا در گودال ها یا چاه ها است، توصیه می کنند از تجهیزات مناسب استفاده کرده و خود را با استفاده از طناب یا تجهیزات دیگر مهار کنند.

 

جان باختن یک کارگر راننده تراکتور بر اثر حادثه کار!

صبح روز گذشته(30آذر)، در یکی از جاده های مزارع روستا های توابع بخش بام صفی آباد شهرستان اسفراین ، یک کارگر راننده تراکتور بر اثر حادثه کار جان خود را از دست داد.

به گزارش اول دی ایلنا،این حادثه حوالی ساعت 9 صبح روز  گذشته ( 30آذرماه) دریکی از جاده های مزارع بخش بام صفی آباد شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی زمانی اتفاق افتاد  که تریلی یک دستگاه تراکتور حامل بار به دلایل نامشخصی از  محل  استقرار خود  خارج شده و به سر  راننده تراکتور برخورد می کند.

طبق اظهارات شاهدین ،کارگرکشته شده این  حادثه که آقای « عابد عابدی» نام دارد بعد از وقوع حادثه سریعا توسط اهالی  محلی به در مانگاه   بخش بام انتقال پیدا می کند.

طبق ادعای یکی از اهالی بخش بام ،از قرار معلوم آقای عابدی تا 45 دقیقه بعد از  وقوع حادثه زنده بوده اما به دلیل تعلل کادر در مانگاه بخش بام  برای اعزام وی به بیمارستان در نهایت وی کشته می شود.

به گفته وی، آقای عابدی از کارگران سابق ساختمانی منطقه اسفراین بودکه طی  ماه های  گذشته به دلیل نبود کار  ساختمانی وقطع پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی ، وی ناچار بود به عنوان راننده با یک دستگاه تراکتور کار کند.

 

له شدن پای کارگر شهرداری کندور زیر ماشین سنگین!

مدیر مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: پای یکی از کارگران شهرداری کندور در محور خلیل آباد – بردسکن در زیر ماشین سنگین شهرداری له شد.

به گزارش1آذرایرنا،حسن گودرزی روز چهارشنبه گفت: این حادثه ساعت 14 امروز در ورودی شهر کندور در کیلومتر 14 محور خلیل آباد-بردسکن بر اثر بی احتیاطی رخ داد.وی با اشاره به اعزام امدادگران پایگاه امدادی هلال احمر این محور و نیز آتش نشانان شهر برای کمک به مصدوم این حادثه، رسیدند، افزود: این فرد که مچ پایش له شده بود توسط امدادگران هلال احمر به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل شد.

اول دی ماه1395

 

 

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …