سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 3 آذر1395

تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه فیبر حسن رود!

امروزچهارشنبه3آذر، کارگران فیبر حسن رود دراعتراض به تعطیلی کارخانه وبیکارشدن دست به تجمع مقابل این واحد تولیدی در بلوار فاتحی محدوده منطقه آزاد انزلی و در ابتدای تقاطع غیر همسطح نامجوی زدند.

بنابه گزارش منابع خبری محلی،یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: هم اکنون انبار فیبر خالی بوده و محصولات سریعا به فروش میرسد بنابراین دلیل تعطیلی کارخانه را نمی‌دانیم! وی افزود: ساعت هفت دیروز به ما گفتند تعدیل نیرو داریم و ۵۰ نفر باید از بیمه بیکاری استفاده کنند اما ساعت هشت به ما زنگ زدند و گفتند که فردا به کارخانه نیایید.

این کارگر معترض با بیان اینکه اکثرا سه ماه حقوق طلبکار هستی،افزود: جوانی خود را در این کارخانه گذاشته ایم وکارگران دارای سابقه کاری بالایی هستند و در کمتر از ده ماه یک نفر بازنشسته میشود.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: تولیدات و فروش خوبی داشتیم ولی پس از تغییر مدیریت که یک سال پیش اتفاق افتاد وضعیت کارخانه کم به کم بدتر شد.

بنابه گزارشات منتشره،مدیرعامل کارخانه فیبر اعلام کرده که به دلیل نوسازی دستگاه های این کارخانه، نیاز به تعطیلی شش ماهه است و کارگران در مدت تعطیلی، می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

کارخانه فیبر در محدوده منطقه آزاد انزلی در 10 کیلومتری غرب شهرستان انزلی واقع است.

 

منتقدان قانون کار نشانی غلط می‌دهند/ تشکل‌یابی کارگران برای اقتصاد کشور ضروری‌ست

یک کارشناس حقوقی می‌گوید: دولت بایستی نگاهش را تغییر دهد و به‌جای تلاش برای تغییر قوانین با نگاهی عمیق‌تر به ریشه‌یابی بحران‌های اقتصادی بپردازد.

کامبیز نوروزی حقوقدان،تلاش‌های دولت برای حذف قوانین حمایتی و ارائه لایحه اصلاح قانون کار را از منظر جامعه‌شناسی حقوقی بررسی می‌کند. نوروزی معتقد است: منتقدان قانون کار به‌جای پرداختن به علل واقعی بحران اقتصاد، فرافکنی می‌کنند و آدرس غلط می‌دهند.

آقای نوروزی قبل از هرچیز می‌خواهیم بدانیم تکلیف حاکمیتی دولت در قبال ملت به صورت کلی و به صورت خاص در قبال کارگران چیست؟ در حال حاضر تلاش‌هایی دولت و مجلس کرده‌اند که ماهیت روابط کار را به بهانه بهره‌وری و به نفع سرمایه‌داران از اساس دگرگون کنند. این تلاش‌ها که با مخالفت‌های شدید هم روبرو شده، چه نتایجی می‌تواند داشته باشد؟

وظیفه اولیه و اساسی دولت اجرای قانون اساسی و قوانین عادی و نهایتاًبرقراری نظم است. دولت موظف است در تدوین لوایح، تنظیم مقررات مثل تصویب‌نامه‌های هیات وزیران و انواع آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، قواعد و ضوابطی را طراحی کند که در جامعه نظم ایجاد شود.البته در گام بعدی این بحث پیش می‌آید که هر مدل نظم، یک مضمونی دارد. مثلا در حوزه روابط کار، مضمون نظم می‌تواند مبتنی بر اقتصاد لیبرال باشد، یا مدل‌هایی برمبنای تئوری‌های سوسیالیستی یا سوسیال دموکراسی یا دولت رفاه در نظر گرفته شود. این مضمون، وجه دوم است اما در عمل این دیدگاههای برنامه‌ریزان دولتی است که مضمون نظم را تعریف می‌کند و البته باید درچارچوب قانون اساسی باشد. مضمون این نظم هرچه که هست بایستی در قالب یکسری قوانین و قواعد مختلف چه لوایح و چه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، به درستی سازماندهی شود.

نگاه دولت به حقوق و قانون، سطحی و آمرانه است

الان برگردیم به نقش دولت در حیطه روابط کار. دولت چگونه می‌تواند به این سادگی قانون کار را اصلاح کند. البته پیش از این هم دولت‌ها دست به چنین اقداماتی زده‌اند. ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و خارج کردن کارگران بسیاری از شمول قانون کار، از همین دست اقدامات بوده است. دولت چطور می‌تواند مناسبات کلیدی را به این شکل دستکاری کند. آیا برای دستکاری کردن این مناسبات، یکسری سازو کارها لازم نیست؟

این پرسش بسیار بنیادی است که ما ناچاریم برای پاسخ دقیق به آن، به یکسری مفاهیم بنیادی برگردیم. نگاه دولت در ایران به حقوق و قانون، در خیلی از موارد، یک نگاه سطحی، شکلی، ذهنی و آمرانه است. این نگاه هم در بین اکثر مدیران رده‌های مختلف وجود دارد، هم در بین کارشناسان و مشاوران حقوقی مرتبط با دولت. در واقع تصور عمومی که در فرهنگ حقوقی و فرهنگ سیاسی ایران وجود دارد، این است که برای هر کاری باید قانونی تصویب کرد و اگر قرار است تغییری اعمال شود، باید ابتدا و پیش از هرچیز قانون را تغییر داد. این تصور وجود دارد که هر وقت قانونی عوض شود، همه چیز به سادگی و سهولت عوض می‌شود و می‌شود آن چیزی که دولت می‌خواهد. این تلقی جدید نیست، این خطای بنیادین، سابقه یک قرنی در ایران دارد. یعنی به عبارتی، اندیشه حقوقی و اندیشه سیاسی در ایران از ابتدای شکل‌گیری دولت مدرن و قانونگذاری دچار این اشتباه بزرگ بوده. هم دولت‌ها و هم حقوق خوانده‌ها و کارشناسان حقوقی دچار این تصور ذهنی انتزاعی از قانون هستند که به راحتی می‌شود قانون نوشت و قانون را هم به هر شکلی که بنویسیم و تصویب کنیم، جامعه به همان شکل اجرا می‌کند. این یک برداشت سطحی و ناکارآمد از قانون است و به عمق سازوکارهای اجتماعی و مفهوم جامعه‌شناختی حقوق بی‌توجه است. مسأله این است که قوانین و مقررات، مجموعه‌ای از الگوها و قواعد رفتاری را بیان می‌کنند. وقتی یک قانون در هر حوزه‌ای تصویب می‌شود، سلسله‌ای پرشمار از قواعد رفتاری را تولید و الزامی می‌کند . مثلا در قانون کار در قلمرو روابط کار روابط فضای کسب و کار بین کارگر و کارفرما در این قانون بیان می‌شود و این یک مقوله به شدت پیچیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. براساس همین مقررات قانون کار، سازمانهای عظیم بوروکراتیک، از وزارتخانه تا ادارات و سازمانی کشوری و استانی ایجاد می‌شوند و با یکسری عادات و رفتارهای خاص که از همان قانون ناشی شده است، عمل می‌کنند. باز براساس همین مقررات، یک ذخیره عظیم رویه‌های اداری و حقوقی شکل می‌گیرد. مجموعه این عادات، تکلیف خیل عظیمی از جمعیت جامعه و تکلیف رفتاری نهادهای بسیاری را روشن می‌کند. حالا وقتی این قانون عوض می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ تمام این مجموعه عادات رفتاری در سازمانهای دولتی، بنگاهها، جامعه کارگری و…تغییر می‌کند. عوض شدن قانون به معنای این است که تمام این مجموعه عظیم از مقررات و روابط و مناسبات مترتب بر آن که فهمیده شده، تعریف شده و به عمل درآمده و سازمان‌های اداری طراحی شده براساس این مقررات و نهایتاً رویه‌ها و عادات رفتاری ناشی از آنها، باید تغییر ‌کنند. این تغییر، تغییر کوچکی نیست. این تغییر، نظام پیچیده، بزرگ و پرچالش روابط کار را دچار دگرگونی عمیق می‌کند. این اتفاق به هیچ وجه ساده نیست. تفکر ذهنی و سطحی موجود در یک ساده‌انگاری فکر می‌کند که اگر چند ماده با عبارت‌پردازی‌های منظم و به ظاهر پرمحتوا تصویب کند، قانون به سادگی قابلیت اجرایی خواهد داشت. اما در عوض باید گفت که تازه از روز ابلاغ قوانین تغییریافته است که درگیر یک فضای چالش برانگیز و گاهی ویرانگر می‌شویم. یک مثال ساده بزنم.

برای نمونه بحث اخراج کارگر که منتقدان قانون کار می‌گویند در قانون کار فعلی، روند آن بسیار سخت است. همین یک مورد در قانون کار نقش بنیادی دارد. تغییر همین  مساله باعث دگرگونی عظیم در روابط کار می‌شود. بحث مشابه دیگر، بحث تشکل‌های کارگری است. این تغییرات اگر اعمال شوند، نتیجه فقط تغییر در قانون نیست، بلکه به معنای تلاش برای ایجاد تغییرات اجتماعی است. اینجا فقط بحث تغییر قانون نیست. بحث تغییر مناسبات است. تغییر قانون کاری شکلی و ساده است. اما تغییر مناسبات کاری ماهوی و پیچیده و دشوار و گاهی هم بحران‌ساز است. متاسفانه این مشکل فقط محدود به قانون کار نیست. مثلا قانون تجارت را فرض کنید. معلوم نیست براساس چه ضرورتی تصمیم به عوض کردن این قانون کاربردی گرفته‌اند. شگفت‌انگیز است کسانی که پیش‌نویس را نوشته‌اند و کسانی که بر آن صحه گذاشته‌اند، به این فکر نمی‌کنند که تغییر قانون تجارت، بخش مهمی از نظم حاکم بر بخش خصوصی در شرکت سهامی خاص، سهامی عام و سایر انواع شرکتهارا دگرگون می‌کند. اینها فقط تغییر قانون نیست. بلکه تغییر مناسبات است، تغییر الگوها و عادات رفتاری است. قانون یعنی سندی که هدف آن ایجاد نظم در جامعه‌ای است که زنده است، پویاست و در یک رابطه کنش و واکنش با نهادها و پدیده‌های بسیار از جمله با خود دولت قرار دارد. اگرقوانین بنیادینی مثل قانون کار دچار تغییرات زیاد بشود و بخواهد همه چیز را چیزهای بنیادین را یکباره تغییر بدهد، معلوم نیست که بتواند در کنش و واکنش با جامعه موفق باشد. در اینصورت به جای اینکه بتواند موجد نظم بشود، موجب بی‌نظمی خواهد شد. مشکل این است که معمولاً در بررسی علل و عوامل مشکلات کشور در بین همه عوامل اول از همه دنبال قانون می‌روند علت اصلی مشکلات را در قوانین می‌بینند و برای رفع مشکلات، سراغ تغییر قانون می‌روند چراکه تغییر قوانین ساده‌ترین و بی‌دردسرترین کار است.

مشکلات فعلی ناشی از قانون کار نیست

فرض کنید قانونی سال 1369 تصویب شده و کارگران و فعالان صنفی می‌گویند تاکنون بندهای حمایتی این قانون مثل بند دوم ماده 41، به هیچ وجه اجرایی نشده است. در تجمع 25 آبان مقابل مجلس، کارگران شعار می‌دادند که به جای اینکه می‌خواهید قانون کار را اصلاح کنید، به فکر اجرای آن باشید. سوالم دو بخش است. بخش اول این است که چه مکانیزم‌ها و راهکارهای قانونی در دسترس کارگران هست که کارفرمایان و دولت را که بزرگترین کارفرما هم هست، ملزم به اجرای قانون بکنند و دیگر اینکه فرض کنیم قانون کار قرار باشد تغییر هم بکند، کما اینکه کارگران به بخش‌هایی از قانون کار فعلی از جمله فصل ششم آن انتقادهایی هم دارند، چه پروسه‌ای برای این تغییر باید طی شود؟ خود کارگران که ذینفعان اصلی این قانون هستند، نباید در تغییر قانون مشارکت داشته باشند؟

ابتدا عرض کنم که قانون کار سال 69 تقریبا بر مبنای سه‌جانبه‌گرایی تدوین شد و در این قانون گرایشی وجود دارد که دولت از کارگران در مقابل قدرت کارفرماها حمایت بکند. این حمایت، علت ساده‌ای هم دارد. جامعه کارفرمایی جامعه‌ای است از نظر اقتصادی متمول، قدرت بالایی دارد در عرصه روابط کار و میزان نفوذ سیاسی آن بالاست؛ تشکل‌های قوی هم دارد؛ به طورکلی در نظام عرضه و تقاضای روابط کار، کارگر دست پایین را دارد. این طبیعی است که قانون کار به نحوی تدوین شود که اراده کارگر در مقابل اراده قدرتمند کارفرما تقویت شود و این همان اتفاقی است که سال 69  تا حدی رخ داده‌است. در شرایط بحران اقتصادی و وقتی نرخ بیکاری بالاست، نظام عرضه و تقاضا در بازار کار به شدت نابرابر می‌شود و این نابرابری می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. البته باید گفت الان طرفداران اقتصاد لیبرال در دولت خیلی قدرتمند شده‌اند و ادعا می‌کنند برای رسیدن به کارآفرینی و بهره‌وری باید دست کارفرماها را باز گذاشت. برگردیم به سوال. نکته اینجاست که آن مشکلاتی که الان وجود دارد، ناشی از قانون کار نیست. کسانی که برای حل مساله، انگشت خود را به سمت قانون کار نشانه گرفته‌اند، نشانی غلط می‌دهند. در واقع یک بحران اقتصادی وجود دارد و قانون کار سهم چندانی در بروز این بحران ندارد. به عنوان مثال، منابع ارزی کشور محدود شده یا بنگاههای تولیدی در عرضه کالا قادر به رقابت با واردکنندگان نیستند، اینها ربطی به قانون کار ندارد. فساد اقتصادی موجود که باعث می‌شود چیزی بین 15 تا 20 میلیارد دلار گردش کالای قاچاق در جامعه داشته باشیم، چه ربطی به جامعه کارگری و قانون کار دارد؟ یا مساله دستمزد کارگران که اینقدر بزرگ می‌کنند، مگر چند درصد در قیمت تمام شده اثر دارد؟

پس دلیل این طفره رفتن از اجرای قانون کار  و درعین حال تلاش برای تغییر آن چیست؟

به اعتقاد من؛ جامعه کارگری ضعیف‌ترین و بی‌دفاع‌ترین بخش نظام تولید و خدمات و روابط کار در اقتصاد کشور است که به راحتی هر فشاری را به این جامعه عظیم می‌شود منتقل کرد. همین باعث می‌شود انگشتها به سمت قانون کار نشانه برود.

یعنی چون در بخش‌های دیگر قادر به انجام هیچ اقدام موثری نیستند یا به عبارت ساده‌تر زورشان به فرادستی‌های اقتصاد امروز، مثل واردکننده‌ها و رانت‌خواران نمی‌رسد، فشار را به کارگران وارد می‌کنند و می‌خواهند با کاستن از دستمزد و مزایای کارگر سودی به دست بیاورند، ولو اندک، که ضرر حاصل از آن بخش‌های مریض را تا حدی جبران کنند.

بله، دقیقا. در واقع معمولاً دولتهاعادت دارد از جیب دیگران خرج کند.مثلاً مشکلاتی مانند کمبود بودجه، کمبود درآمدهای ارزی ، قدرت کارفرمایان و بخش خصوصی برای اثرگذاری کاهنده بر درآمدهای مالیاتی دولت، ضعف و ناکارآمدی مدیریت منابع، مشکلاتی‌اند که حل و فصل آنها دشوار و هزینه‌بر و زمان‌بر است. از خیلی جهات در نظام اقتصادی و در فضای کسب و کار ساده‌ترین بخش، بخش کارگری است که اداره آن بیش از بقیه عوامل و منابع در اختیار ساخت قدرت است. در واقع یک نظم حقوقی-اقتصادی مختل در فضای کسب و کار حاکم است در بین تمام عواملی که در این اختلال و بحران موثر هستند، سهم کارگران و دستمزد آنها به اگرچه به نظر می‌رسد کمتر از بقیه عوامل است اما بیشتر در کنترل دولت است و بیش از بقیه بر آن اعمال قدرت می‌شود.

برداشت حکومت‌ها از تشکل‌های کارگری، همواره یک برداشت سیاسی بوده است

این کارگری که از نظر اقتصادی سهم چندانی دارد و از نظر اجتماعی هم سالها و دهه‌هاست که ضعیف نگه داشته شده، از نظر حقوقی چه دستاویزی برای پیگیری مطالباتش دارد. شاید بتوان گفت یک نقطه مثبت در هویت جمعی این کارگران که نادیده گرفتن آن، اشتباه تاکتیکی مسئولان است، تعداد بالا و جمعیت عظیم آنهاست. همین تجمعات روزهای گذشته مانع از این شد که لایحه اصلاح قانون کار به صحن علنی مجلس برود و در مرحله بعد، لایحه مسکوت گذاشته شد. در واقع، کارگران از قدرت همبستگی اجتماعی استفاده کردند و توانستند به این نتایج برسند. آیا راهکاری برای ادامه این رویه هبستگی به صورت متشکل‌تر وجود دارد تا نه تنها قانون کار به دلخواه سرمایه‌داران اصلاح نشود، بلکه همین قانون فعلی اجرا بشود و مطالبات جمعی دیگر نیز دست‌یافتنی‌تر شوند.

با توضیحاتی که در قبل گفتم، اساسا اندیشه تغییر قانون کار غلط است. تغییر قانون کار در شرایط فعلی کشور، می‌تواند به دلایلی که عرض کردم کشور را دچار بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بکند. در اوضاع شکننده و دشوار اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور این می‌تواند تکانه‌های جدی در نظم اقتصادی و اجتماعی کشور تولید کند. تغییر نظام حقوقی و نظم کلی یک جامعه حدوداً40 میلیونی کارگری و کارفرمایی به همین سادگیها نیست. در اقتصاد بحران‌زده فعلی اگر بخواهیم بی‌محابا چنین زلزله‌ای را هم وارد کنیم، می‌تواند فضای کسب و کار و روابط کار و نهایتاً اوضاع بنگاهها و اقتصاد ملی را بحرانی تر از اوضاع فعلی کند. منظورم این نیست که قانون کار فعلی یک قانون مطلوب و صددرصد کامل است، بلکه تلاشم این است که بگویم از منظر جامعه شناسی حقوقی بایستی بسیار عمیقتر به قضیه نگاه کرد، در غیر این صورت کشور براثر چنین تغییرناگهانی در حوزه روابط کار و مسائل وابسته به آن دچار انفارکتوس خواهد شد که می‌تواند همین اقتصاد متزلزل و بیمار را دچار بحرانهای بیشتر کند. حالا برگردیم به قدرت جمعی کارگران. یکی از بخش‌های قانون کار فعلی که اتفاقا مورد علاقه دولت‌ها هم نیست، همین بحث تشکل‌های کارگری است. از زمان شکل‌گیری اقتصاد نیمه صنعتی در ایران یعنی از  اواسط دهه سی، اصولا حکومت‌ها با تشکل های کارگری چندان میانه خوبی نداشته اند. باور یا برداشت حکومت‌ها از تشکل‌های کارگری، همواره یک برداشت سیاسی بوده است با این استدلال که تشکل‌های کارگری قرار است کانون‌هایی برای بروز یک سری اتفاقات ناخوشایند سیاسی باشند. از طرف دیگر، همیشه صاحبان سرمایه به دلیل قدرت بالای اقتصادی و سیاسی تمایل به چیرگی مطلق بر نیروی کار داشته‌اند و همیشه این صاحبان سرمایه قرابت زیادی با نهادهای قدرت هم داشته‌اند. همین الان هم کاملا پیداست که دولت فعلی با صاحبان سرمایه روابط بسیار حسنه‌ای دارد ، اما برآیند این عوامل باعث شده که قدرت جمعی کارگران هیچگاه به اندازه لازم به سمت تشکل‌یابی حرکت نکند. و البته این خود یک معضل است که باعث آشفتگی روابط کار می‌شود. تشکل‌های مدنی اعم از تشکل‌های صنفی و تشکل‌های داوطلبانه، فضاهایی هستند که به رفتارها و واکنش‌های جمعی، صورتبندی عقلانی، قانونی و قابل مذاکره می‌دهند و این مساله بسیار مهمی است. تشکل‌های صنفی امکان تعامل بین بدنه کارگری و کارفرمایان و دولت را فراهم می‌کنند و با قدرت گرفتن این تشکل ها و رسمیت یافتن آنها، هرج و مرج و خشونت رفتاری کاهش پیدا می کند و انتقادات وتقاضاها در مجرای قانون و در قالب یک رابطه تعاملی، عینیت پیدا می‌کند و این یعنی آرامش بیشتر در فضای کسب و کار. قانون کار فعلی در یک سطح تعریف شده اجازه ایجاد تشکل‌های صنفی را می‌دهد.

گریز دولت از توسعه تشکل‌های کارگری ناشی از یک ترس توهمی است

البته یک محدودیت‌هایی هم هست و نظارت مستقیم وزارت کار هم هست که خود به نوعی محدودکننده است.

اما با وجود همین محدودیت‌ها، تشکل‌ها قابل تشکیل هستند. ولی درعین حال چندان گرایشی در دولت‌ها برای اجرای فصل ششم وجود ندارد و در سه دهه گذشته، اقدامات ترویجی برای شکل‌گیری و توسعه تشکل‌های صنفی کارگری چندان مورد هدف نبوده است و حتی می‌شود گفت یکسری از سیاست‌ها، خصلت بازدارندگی هم داشته‌اند. این دیدگاه غلط سالهاست که غالب است. ببینید در سالهای اخیر به دلیل بحران‌ها و رکود حاکم، پرونده‌های گروهی کارگری زیاد شده‌اند، در این پرونده‌ها، کارگران اعتراضات جمعی را مطرح کرده‌اند، اما همین شکایات نیز پراکنده است و در قالب یک تشکل و یا یک نهاد جمعی، سازماندهی نشده و منسجم نیست. این عدم انسجام، روابط کار را مختل می‌کند. یعنی گریز دولت از توسعه تشکل‌های کارگری که بیشتر ناشی از یک ترس توهمی است، موجب اختلال در ساختار روابط کار شده است.

اگر بخواهم بحث‌ها را جمع‌بندی کنیم باید اذعان کنیم تنها دستاویزی هم که کارگران برای رسیدن به مطالباتشان دارند همین تشکل‌یابی است؟

به نظرم تشکل‌یابی جامعه کارگری و حتی اقشار دیگر نه فقط  برای جامعه کارگری، بلکه برای اقتصاد کشور ضروری است.

الگوی قانون‌نویسی در ایران ضدنظم است

یعنی اهرم فشاری است که قدرت را مجبور به اجرای تعهدات قانونی خود می‌کند؟

اهرم فشار تعبیر درستی نیست. یک عامل نظم است. در روابط کار دو طرف اصلی وجود دارد، کارفرما و کارگر. کارفرما صاحب سرمایه است و اشتغال عرضه می‌کند، کارگر صاحب نیروی کار است و خریدار فرصت اشتغال. یک ضلع سوم هم داریم و آن دولت است که از حیث نظم عمومی، به ناگزیر وارد این رابطه دوسویه می‌شود. در تعبیر حقوقی، برابری اراده‌های طرفین به عنوان یک عنصر با اولویت مطرح است. در یک رابطه دوسویه، هر دو سو باید در یک وزن برابر قرار بگیرند تا نظم کلی برقرار شود. نوع نگاهی که دولت در سیاستگذاری‌های خود همیشه داشته و این سالها بیشتر شده، باعث ایجاد اختلاف و تضاد بین کارگر و کارفرما شده. یک علتش این است که چون تشکلهای کارگری کم هستند و چندان هم طرف مراوده و تعامل با دولت قرار ندارند، این بخش، احساس سهیم بودن در نظم حقوقی روابط کار ندارد. لااقل این احساس تولید می‌شود که دولت بیشتر جانب کارفرمایان را دارد. و اینجا دیگر مساله قانون کار نیست، مساله همین نگاهی است که متاسفانه در دولت‌ها غالب شده. من عمیقا معتقدم که الگوی قانون‌نویسی یا اصلاح قانون در دولت‌ها در ایران منجر به نوعی از تدوین قوانین و مقررات شده که همواره ضد نظم بوده و باعث از هم پاشی نظم شده. این فرایند فقط محدود به دولت نیست و در مجلس هم ادامه پیدا می‌کند. الان تفکر اقتصادی حاکم بر دولت تاحدی به تفکرات اقتصادی لیبرال نزدیک است. در این تفکر اعتقاد بر این است که باید به صاحبان سرمایه‌ امکانات داد و دست و بالشان را بازگذاشت. من اگرچه این استدلال و عقیده را نمی‌پذیرم اما اگر هم قصد بر این باشد، یک سلسله عوامل بسیار بسیار عمیق‌تر از قانون کار را باید مورد مداقه و تغییر قراردهند.

در یک جمع‌بندی کلی نظر شما این است که دولت باید نگاه خودش را به نظم و ساختار وظایف خودش عوض کند و به جای اینکه برود سروقت قانون کار، برود سروقت مسائل بسیار مهمتر و سعی کند به اجرای همان قوانینی که موجود است بپردازد، یعنی از زیر اجرای تعهدات خودش شانه خالی نکند و فرافکنی نکند.

بله. یعنی سهم عوامل دیگر در مسأله بنگاهداری و روابط کار و نظام تولید را نادیده نگیرند. شاید هم گاهی به لحاظ مکتبی و مشربی مشکل دارند که نادیده می‌گیرند و البته تئوری حقوق و قانون‌نویسی هم بحث مجزایی است که در تفکرات دولت محلی از اعراب ندارد. اولین چیزی که در تئوری حقوقی باید به آن توجه کرد این است که وقتی شرایط نظم دچار بحران‌های عمیق و خیلی پیچیده است، نباید با تغییرات بزرگ به پیچیدگی این بحران کمک کرد. این، یک قاعده بنیادی بر پایه جامعه‌شناسی حقوق است. دوم اینکه سهم عوامل را باید واقع‌بینانه برآورد کرد و براساس این برآورد عینی و واقعی، نقشه راه را ترسیم کرد.

بر این پایه اعتقاد دارم تغییر قانون کار در شرایط کنونی، اقدامی اصولی نیست. اگر تغییری هم با مطالعه دقیق و واقع‌بینانه ضروری باشد، این تغییرات باید تدریجی و جزئی و متناسب با سایر عوامل صورت گیرد.

منبع:ایلنا-3آذر

 

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از عسلویه

در تاریخ ۲۳/۸/۱۳۹۵کارگران پیمانکاری پتروشیمی بوشهر  که از وضعیت بد خوابگاه و امکانات رفاهی و همچنین دیر پرداخت دستمزدشان ناراضی هستند، تصمیم به اعتراض مقدماتی گرفتند تا در صورت عدم رسیدگی به اعتراض و در نهایت اعتصاب ادامه دهند.

ابتدا بایستی خواسته ها مطرح می شد و سپس کارگران در راستای درخواست خود حرکت نمایند. آنان نبود آبگرمکن را در این هوای سرد و نصب سریع آن را در کمپ ها خواستار شدند ؛چرا که به علت حمام آب سرد همه کارگران دچار عفونت سینه شده بودند و دیگر اینکه مخزن آب از شیر لوله ها زنگ آهن بیرون میداد و این حکایت از بی توجهی نسبت به آب شست و شو بود.

البته پیش از این نیز اعتراض هایی در جهت خوراکی های آلوده و مسموم شده بود که نتیجه آنچنانی نداشت‌ و مهمترین دلیل آن درخواست خوراک ارزان و نسیه از جانب شرکتها به پیمانکاران بوده است. در پی اعتراض اخیر و بررسی وضعیت آب مشخص شد که مسؤول کمپ ها، بدون تحویل گرفتن آب و صرفه جویی در پول دادن به راننده تانکر آب،اقدام به فاکتورهای دروغین نموده است .  حال وضعیت آب تا حدودی بهتر شده و آبگرمکن برای حمام کارگران در کمپ نصب کرده اند و بعد از چند روز حقوق یک برج را به کارگران پرداخت نموده اند. البته هنوز وضعیت نابسامان مسمومیت غذایی درست نشده و همین امروز در تاریخ ۱/9/۱۳۹۵ هم بسیاری از کارگران مسموم شدند و از سرکار با حالتی نیمه جان مرخصی گرفتند تا پیش دکتر بیایند و خودشان را معالجه نمایند. آنها نمی توانند پیگیر مطالبات تندرستی کارگران شوند؛ چون حساب و کتاب سود دهی شان بهم میخورد؛ چرا که ماست،تخم مرغ و همه غذاهای فاسد را به ایمنی کارفرما داده ایم؛ ولی سودی نبخشید و من سخن یکی از پرستاران بیمارستان عسلویه را به یاد دارم که نماینده شرکت میگفت:چرا با کارگران اینگونه برخورد میکنین؛چرا که مسمومیت ایجاد شده بسیار کشنده هست…

با سپاس(وارتان خرمدین،کارگر پارس جنوبی عسلویه)

 

توخالی درآمدن وعده سهامدارکارخانه هپکو مبنی بر پرداخت مطالبات کارگران!

در حالی که قرار بود شش میلیارد تومان از مطالبات ۷ ماهه کارگران هپکو تا پنج شنبه ۲۷ آبان ماه واریز شود اما تنها نیمی از این مبلغ به حساب کارگران شرکت واریز شده است.

پس از ماهها تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای کارگران شرکت هپکو اراک بالاخره جلسه بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو اراک و رسیدگی به مشکلات پیش رو روز یکشنبه ۱۶ آبان با حضور سهامدار عمده هپکو ، مدیرعامل شرکت و نماینده کارگران و دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی ۱۷ آبان با اشاره به اینکه ظرف دو هفته آینده مطالبات کارگران پرداخت می شود، اظهار کرد: بر اساس برآودهای صورت گرفته میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ میلیارد تومان است که قرار شد سه میلیارد تومان تا پنج شنبه این هفته و سه میلیارد تومان مابقی پنج شنبه هفته آینده به حساب کارگران واریز شود.

بنابه گزارش منابع محلی،در جلسه بررسی مشکلات شرکت میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ میلیارد تومان عنوان شد و قرار شد سه میلیارد تومان تا پنج شنبه ۲۰ آبان ماه و سه میلیارد تومان مابقی روز پنج شنبه ۲۷ آبان ماه به حساب کارگران واریز شود.

در خصوص تعهد مدیریت یعنی پرداخت سه ونیم میلیارد تومان این وعده عملی شد ولی وعده سهامدار که متعهد شده بود دو و نیم میلیارد تومان  پرداخت کند هنوز عملی نشده است.

درهمین رابطه:

 

 

*ادامه راهپیمایی کارگران اعتصابی کارخانه ماشین سازی هپکو درسطح شهراراک!

روزهای15و16آبان ماه،کارگران اعتصابی کارخانه ماشین سازی هپکوبرای چندمین بار دست به راهپیمایی درسطح شهراراک زدند.

به گزارش16آبان دیار آفتاب،روز یکشنبه ۱۶ آبان ماه کارگران شرکت هپکو اراک برای ۱۵ روزمتوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان، مشخص نمودن وضعیت سهامدار و عدم ثبت مدیریت، اعتصاب کردند و با خروج از شرکت به مسئولان یاد آور شدند تا به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

شنبه ۱۵ آبان نیز کارگران این شرکت در اعتراض به وضع موجود و عدم رسیدگی مسئولان به این مسئله تجمع و راهپیمایی کردند.

کارگران هپکو ۱۱ آبان ماه  نیز با راهپیمایی در مسیر شرکت تا مرکز شهر و تجمع مقابل مصلی بیت المقدس اراک نیز خواسته خود را به مسئولین گوشزد کرده بودند.

به گزارش دیروزایرنا درهمین رابطه،معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی گفت: حقوق معوقه کارکنان کارخانه هپکو اراک تا پایان آبان ماه جاری پرداخت می شود.

ظفر افشون شامگاه یکشنبه در نشست رسیدگی به مشکلات کارخانه هپکو اراک، افزود: تمامی معوقه کارکنان این واحد تولیدی 60 میلیارد ریال برآورد می شود که سهامدار اصلی شرکت باید نیمی از این مطالبات و معوقات را تا پایان هفته جاری به حساب کارگران واریز کند.

وی ادامه داد: بقیه معوقه کارکنان شرکت هپکو اراک نیز باید تا پایان آبان ماه جاری به حساب کارگران واریز شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی بیان کرد: پس از پرداخت مطالبات کارگران، سهامدار اصلی شرکت و مسئولان سازمان خصوصی سازی این شرکت را به سهامدار جدید تحویل دهند.

وی اضافه کرد: از سال گذشته یک سهامدار جدید برای خرید شرکت هپکو اراک اعلام آمادگی کرده بود که به دلیل مشکلات بسیاری از قبیل تحریم های بانکی قادر به وارد کردن منابع مالی مورد نیاز به ایران نبود اما، این هم اکنون این مشکل حل شده است و تا پایان آذرماه سال جاری مشکل این واحد تولیدی به کلی حل می شود.

افشون ادامه داد: در راستای خروج این شرکت از رکود نیز استانداری مرکزی رایزنی های مهمی در خصوص انعقاد قرارداد 1000 دستگاه ماشین آلات راهسازی با وزارت راه و شهر سازی انجام داده که در صورت عملیاتی شدن این مهم شرکت هپکو به روزهای اوج خود باز می گردد.

کارگران هپکو از سه شنبه هفته گذشته کار را تعطیل و برای دریافت مطالبات خود اعتراض داشته اند.

 

 

*کارگران کارخانه ماشین سازی هپکو پس از3هفته اعتصاب دست به راهپیمایی درسطح شهراراک زدند!

کارگران هپکو طی سه هفته اخیر در حال اعتصاب هستند و دست از کار کشیده اند تا تکلیف حقوق و مزایای عقب مانده شان مشخص شود.

کارگران هپکو امروز  ۱۱ آبان ماه  با راهپیمایی در مسیر شرکت تا مرکز شهر و تجمع مقابل مصلی بیت المقدس اراک بار دیگر خواسته خود را به مسئولین گوشزد کردند.

به گزارش11آبان نسل فردا، این در حالی است که کارگران این شرکت بارها در پی عدم تحقق وعده های مسئولان در پرداخت حقوق و معوقاتشان مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده اند و حتی طی سه هفته اخیر در داخل مجموعه شرکت دست به اعتصاب زده بودند.

۱۱ اسفندماه سال گذشته این کارگران به دلیل تاخیر شش ماه حقوقشان مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده هایی برای رفع مشکلاتشان داده شد که این قول ها هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است و اعتراضات دنباله دار کارگران را به همراه دارد.

شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را با بهره گیری از منابع مدیریتی و انسانی کار آمد و متبحر ، ماشین آلات و تجهیزات مدرن و تکنولوژی بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند .

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.

شرکت هپکو در تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

این شرکت از سال ۸۶ تا کنون به دلیل سو مدیریت با مشکلات فراوانی روبه رو بوده است و طی این مدت روز به روز به مشکلات این شرکت افزوده شده است و مسئولان هم تا کنون به قول های که برای رفع مشکلات این شرکت داده اند عمل نکرده اند.

دیار آفتاب طی گزارشی تحت عنوان(اعتصاب کارگران بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات راهسازی خاورمیانه ادامه دارد)بتاریخ10آبان نوشت:

کارگران هپکو طی سه هفته اخیر در حال اعتصاب هستند و دست از کار کشیده اند تا تکلیف حقوق و مزایای عقب مانده شان مشخص شود.

یکی از کارگران شرکت هپکو در خصوص مشکلات کارگران شرکت گفت: هنوز مشکلات شرکت پا برجا و شرایط همانند گذشته است و کارگران سردرگم هستند که باید چه کنند.

وی به بازدید رئیس سازمان بسیج مستضعفان از شرکت هپکو اراک اشاره کرد و افزود: قبلا از سوی مسئولان مشکلات شرکت را نتیجه تحریم ها عنوان می کردند و می خواستند با این استدلال شرکت را نابود کنند ولی بعد از بازدید سردار نقدی از این شرکت و عنوان این مطالب که اگر فقط ۸ درصد از نیاز کشور در خصوص ماشین آلات را از این شرکت تامین کنند این شرکت فعال به کار ادامه خواهد داد نشان داد که سو مدیریت در این شرکت بیش از هر چیز دیگر بر مشکلا این شرکت افزوده است.

این کارگر شرکت هپکو با اشاره به اینکه مدیر عامل شرکت که در تهران مستقراست گفت:مدیر عامل معمولا هفته ای یکبار به شرکت سر می زند و بیشتر وقت خود را در تهران سپری می کند.

یکی دیگر ازکارگران این شرکت با انتقاد از عدم حضور حداقل یکی از اعضای کابینه هیات دولت در سفر به استان مرکزی به منظور بازدید از شرکت هپکو اراک علی رغم جایگاه،ظرفیت تولیدی و مشکلات پیش رو گفت: علیرغم اینکه شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت، تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند ولی هیچ یک از اعضای کابینه هیات دولت برای بازدید از این شرکت نیامدند تا از نزدیک تجهیزات این شرکت را ببیند و برای رفع مشکلات تصمیم لازم را بگیرند.

وی افزود: با توجه به اینکه مسئولان قول حل مشکلات این واحد تولیدی را داده بودند تا کنون هیچ اقدامی برای این شرکت انجام نشده است و مشکلات شرکت همچنان پا برجا است.

وی ادامه داد: در خصوص تغییر سهام داران این شرکت که قبلا استاندار قول داده بود تا بعد از سفر هیات دولت به استان انجام شود هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی همچنین گفت: البته شنیده شده است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با فردی که قرار بوده سهم شرکت را خریداری کند جلسه ای داشته و گویا تغییر سهامداران به آخر آبان ماه موکول شده است.

وی با بیان اینکه شرکت هپکو ظرفیت این را دارد که به صورت سه شیفت و در هر شیفت هزار نفر را به کار گیرد ادامه داد: متاسفانه به جای افزایش تعداد کارگران،نیروی کار این شرکت از سال ۸۶ تا کنون از ۲۴۰۰ کارگر به ۹۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: طی این مدت هر چقدر کارگر بازنشسته شده و یا بازخرید شده است نیروی جدید جایگزین نشده است.

 

 

*تجمع کارگران شرکت هپکو اراک  مقابل استانداری دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق!

درحالی که در روزهای اخیر شاهد تجمع کارگران کمباین سازی، آونگان و واگن پارس اراک بودیم امروز سه شنبه ۱۱ اسفندماه شاهد تجمع کارگران شرکت هپکو اراک در مقابل استانداری بودیم.

به گزارش11اسفند دیارآفتاب، یکی از تجمع کنندگان گفت: کار گران و پرسنل شرکت هپکو مدت شش ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه حقوق کارگران این شرکت پایین است ادامه داد: باید افزایش حقوق طبقه کارگر این شرکت همانند افزایش حقوق مدیران ارشد شرکت و متناسب با شرکت های منطقه و کلانشهری افزایش داشته باشد.

کارگر دیگری هم گفت:در حالی که باید عیدی کارگران در بهمن ماه پرداخت می شد اما علاوه بر اینکه عیدی نگرفته ایم ۶ ماه حقوق معوق خود را نیز طلب داریم.

وی با اشاره به اینکه شب عید نزدیک است گفت:با میزان حقوق کارگران در صورتی که هر ماه به صورت کامل حقوق بگیریم باز هم خرج و مخارجمان جور در نمی آید،الان با این وضعیت چه طور جواب مخارج خانواده و خرید شب عید را بدهیم.

کارگران تجمع کننده خواستار برقراری عدالت در حقوق و مزایای کارگری نسبت به مدیران و روسا، حذف شرکتهای تامین نیرو و عدم جذب نیروهای بازنشسته در قالب مشاور و پیمانکار شدند.

شرکت تولید تجهیزات سنگین(هپکو) در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از سال1357توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.

شرکت هپکو به تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

 

 

عدم پرداخت هزینه‌ بیمه تکمیلی500کارگر کارخانه های فولاد قزوین و آرمان شفق!

ایلنا طی گزارشی بتاریخ3آذر از عدم پرداخت هزینه‌ بیمه تکمیلی500کارگر کارخانه های فولاد قزوین و آرمان شفق خبرداد.

بنا بهمین گزارش،دست کم 500 نفر از کارگران شاغل واخراجی دو کارخانه فولاد قزوین وآرمان شفق که تحت مدیریت یک کارفرما  بصورت اجباری در سال  93 تا 94 تحت پوشش بیمه تکمیلی  دانا قرار گرفته بودند بعد از گذشت 20 ماه  هنوز نتوانسته‌اند هزینه‌های درمانی خود را از این شرکت بیمه گر وصول کنند.

بهانه شرکت بیمه گر در پرداخت هزینه‌های درمانی  یکساله کارگران فولاد قزوین وآرمان شفق وصول مطالبات معوقه از کارفرما عنوان می‌شود.

این در حالی است که  کارفرما بین سالهای 93 تا 94 به ازای هر یک از کارگران و اعضای خانواد‌های‌شان ماهانه مبلغ 23هزار تومان بابت پوشش بیمه تکمیلی درمان کسر کرده است.

برپایه این گزارش،شرکت بیمه دانا برای پرداخت نکردن هزینه‌های بیمه تکمیلی کارگران  وصول نشدن بدهی حدودا 600 میلیون تومانی‌اش از کارفرمای آرمان شفق و فولاد قزوین  عنوان  می کند.

پایبند نبودن  کارفرمای این دو کارخانه به تعهدات قانونی‌اش به شرکت بیمه گر باعث سرگردانی کارگران  برای وصول هزینه های درمانی شان شده است.

براساس این گزارش،طی دو سال گذشته  تعداد زیادی از کارگران این دو کارخانه از کار اخراج وبیکار  شده اند .این دسته از کارگران نیز همانند کارگران شاغل  این دو کارخانه هنوز  موفق به دریافت هزینه های درمانی خود  که  حداقل بین  50 هزار تومان  تا حداکثر 2 میلیون تومان می شود از شرکت بیمه گر نشده اند.

آقای رییس جمهور منتظر جوابم!

آقای رییس جمهور شنیدم که به کرج آمده ای. من که توان آمدن نداشتم برایت این را می نویسم و می دانم که جواب نخواهی داد. اما من به وظیفه خودم عمل می کنم .

ما بازنشستگان تا به امروز تلاش کردیم که با این گرانی یک جوری بسازیم. اما وقتی حرف های شما را که می گویی تورم تک رقمی شده را شنیدم خیلی ناراحت شدم ، چون هر چه تلاش کردم که این تورم یک رقمی را در جایی پیدا کنم، پیدا نشد.

آقای رییس جمهور گرانی کمر بازنشسته ها و کارمندان و کارگران و همه مزدبگیران را خم کرده است. اگر ما بخواهیم مایحتاج یک خانواده 4 نفری را در نظر بگیریم آن هم حداقل زندگی بخور و نمیر برای یک خانواده 4 نفره کارگری بیشتر از 2 میلیون تومان خرج بر می دارد.

یک خانواده 4 نفری اگر بخواهد زندگی معمولی پایین شهری تهران ، مثلا پایین تر از شهر ری یا کهریزک زندگی کند کمتر از 2 میلیون خرجش نمی شود. در حالی که حداقل حقوق 900 هزار تومان را که جنابعالی و وزیر شما برای ما تعیین کرده است.

اگر حداقل زندگی یک انسان در ایران مسکن، تحصیل فرزندان، خوراک، پوشاک، دارو، ایاب و ذهاب، مهمان هم که نباید داشته باشیم و مسافرت هم که اسمش نمی آورم که برای ما گناه کبیره هست، به نظر شما می شود با 900 هزار تومان با اینهایی که گفتم زندگی کرد؟؟

یک اتاق در باقرآباد شهرری ماهانه 200 هزار تومان کرایه اش هست. آیا با 700 هزار تومان می شود بچه به مدرسه فرستاد؟؟ پول ایاب و ذهاب می ماند که کارگر سرکارش برود؟؟ بذار برایتان حساب کنم تا شما متوجه شوید که به چه مردم گرسنه ای رییس جمهور هستی:

اگر ما فقط بخواهیم نان و پنیر بخوریم برای یک خانواده 4 نفری 8 عدد نان بربری 600 تومانی و 3 عدد پنیر چوپان 4500 تومانی لازم است که روزانه می شود 18300 تومان و ماهیانه اش می شود 549 هزار تومان. با 200 هزار تومان کرایه خانه جمعش می شود 749 هزار تومان در ماه. شما بگویید با 151هزار تومان باقی مانده پول آب و برق و گاز و خرج رفت و امد به سرکار می شود؟؟؟

شما به من جواب بده و یا اقتصاددان های شما که می گویند می شود با این پول زندگی کرد بیایند برای من حساب کنند. البته چه بهتر که وزیرکار شما بیاید و حساب کند .

منتظر جواب شما هستم.

نبی اله معروفی بازنشسته ساکن کرج کدملی 5599484361

منبع: http://sfelezkar.com/?p=1745#more-1745

 

 

وزارت بهداشت به جای کلنجار با تامین اجتماعی درمان مناطق ویژه را تجهیز کند!

یک فعال کارگری شاغل در پروژه‌های نفتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از وزارت بهداشت خواست تا به جای کلنجار رفتن با صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی به تجهیز امکانات درمانی مستقر در این مناطق بپردازد.

به گزارش3آذرایلنا،ناصر آقاجری با اعلام این مطلب گفت: همانطور که وزیر بهداشت در اظهارات اخیر خود عنوان کرده است، پروژه‌های نفتی و عمرانی به شدت حادث خیز هستند و در این میان برای کارگران شاغل در پروژه‌های نفتی مناطق ویژه اقتصادی، کمبود امکانات درمانی به یک بحران جدی تبدیل شده است.

وی گفت: حالا که بلاخره در وزارت بهداشت افرادی پیدا شده‌اند که متوجه این مشکل بشوند، انتظار می‌رود تا این وزارت‌خانه از طریق بازنگری در سیاست‌های خود در جهت برطرف کردن مشکل به وجود آمده گام بردارد.

این فعال کارگری گفت: واقعیت این است که رویکردهای سرمایه سالارنه دولت‌های پس از جنگ باعث شده است تکالیف مندرج شده در قانون اساسی برای کارگران شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برزمین بماند.

این فعال کارگری بابیان اینکه حلقه کارگران شاغل در مناطق آزاد ویژه اقتصادی شامل تمامی خانواده‌های بومی و غیر بومی این مناطق شده است، افزود: حقیقت غیر قابل انکار این است که سیاست های نئولیبرالی در تمامی شئون و ابعاد زندگی مردم رسوب کرده است و در نتیجه این اتفاق است که امروز می‌بینیم متوالیان دولتی بهداشت و درمان چانه‌زنی برای سهم خواهی بیشتر را بر محرومیت زدایی نواحی کم‌برخورداری مانند مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ترجیح داده‌اند.

 

روزگار سیاه کارگران فصلی در فصل رکود و سرما

کارگران فصلی زنجان فراموش‌ شدگان بازار کار/ زندگی 200 درجه زیر خط فقر!

خیابان تقریباً خلوت است و هوا به قدری سرد که حتی پرنده نیز در این حوالی پر نمی‌‌زند، اطراف میدان چند کارگر را می‌بینی که دست‌هایشان را به هم می‌مالند تا سردی و سوز هوا را کمتر احساس کنند، آنها منتظرند، آنها کارگران فصلی هستند.

هوا هنوز روشن نیست و مه غلیظی آسمان را فرا گرفته است، ساعت هنوز هفت صبح نشده است و هوا سرد و سردتر می‌شود، سوز سردی هوا به قدری است که تا مغز استخوانت فرو می‌رود.

هوا که روشن‌تر می‌شود، تعداد خودروهای عبوری از میدان و تعداد کارگران دور میدان هم بیشتر می‌شود، از جوان 17 و 18 ساله تا پیرمرد 60 ساله را می‌توانی در بین آنها ببینی.

کارگران با لباس‌های مندرس، رنگ و رو رفته و کیسه در دست و گونه‌های سرخ شده از سرما در این آوردگاه سرنوشت جمع می‌شوند و منتظر کار و به دست آوردن یک لقمه نان حلال هستند.

* روزهای ناخوش کارگران فصلی در زنجان

در چهره تک تک آنها ، انتظار و لحظه شماری را برای اینکه آیا امروز کاری هست، آیا امروز درآمدی هست را می‌توان مشاهده کرد، کارگرانی که مثل بقیه افراد جامعه نمی‌خواهند، در این روزهای سرد زمستان شرمنده زن و فرزند باشند.

اما حیف که روزهای سرد و پاییزی این روزهای زنجان روی خوش به کارگران فصلی نشان نداده و روزبه‌روز که به فصل زمستان نزدیک‎‌تر می‌شویم، فصل زرد بیکاری زرد‌تر و زردتر می‌شود.

این روزها حضور کارگران فصلی در کنار خیابان و میدان «ارگ» عادی شده است و به نوعی می‌توان آنها را فراموش‌شدگان بازار کار دانست، زیرا با وجود وعده‌های بسیار مسؤولان اقدامی برای رفع مشکلات آنها نشده است.

باورش سخت و اسف بار است، اما بسیاری از کارگران در میدان شب را به روز می‌رسانند و پس از تاریک شدن و موقع برگشت به خانه عزا می‌گیرند که چگونه امروز هم مثل چند روز گذشته دست خالی به خانه بروند.

وقتی به میان کارگران بروی خواهی فهمید که قصه زندگی این کارگران چقدر تلخ است، از مرد روستایی که زن و بچه خود را در ولایتشان رها کرده و به دنبال کار به شهر آمده است تا کارگری که آرزوی خرید لوازم‌التحریر برای فرزندش را دارد، در چهارراه پایین زنجان گرد هم آمده‌اند تا نانی برای گذران زندگی به دست آورند.

احمد کارگر 40 ساله‌ای که در میدان است، می‌گوید، برای خرید نان صبحانه تمام جیبش را جلوی چشمانم خالی می‌کند و می‌گوید: این پول خردها را از صندوق صدقه خانه قرض گرفته‌ام تا نان برای صبحانه بچه‌ها بخرم، امیدوار بودم امروز سر کار می‌روم و آن را برمی‌گردانم اما امروز هم مثل چند روز قبل کاری گیر نیاورده‌ام.

یکی از کارگران که حتی توان پرداخت حق بیمه خودش را نیز ندارد، در توصیف وضعیت زندگی خود می‌گوید: تنها دلخوشی زندگی‌ام سقفی است که بالای سرم دارم، فقط به این دلخوشم که در این سرمای روزگار درد بی سرپناهی را ندارم، در حالی که اغلب کارگران میدان حتی یک سرپناه از خود ندارند.

* چشم انتظار خودروهای عبوری

در گوشه‌ای دیگر از میدان حدود 10مرد جوان، میانسال و سالخورده ایستاده و چشم انتظار خودروهای عبوری هستند تا شاید فرجی شود، اما گویا قانون کار در این میدان متفاوت‌‌تر است، زیرا هر کس زودتر به خودرو برسد، شانس کار را خواهد داشت و البته کارفرمایان نیز برای انجام بهتر کار کارگران جوان را انتخاب می‌کنند یا کارگرانی که به دستمزد کمتری رضایت به کار می‌دهند.

یکی از کارگران حاضر در میدان که پدر پنج فرزند است، می‌گوید: وضعیت زندگی‌مان اسف‌بار است.

او می‌گوید: برای این که یک روز دیگر به علت نبود کار، با جیب خالی به خانه برنگردم، هر شب از خداوند آرزوی مرگ می‌کنم که دیگر چشم به چشمان منتظر فرزندانم نیفتد، چرا که وضعیت زندگی خانوادگی ما 200 درجه زیر خط فقر است.

* آمارهای خوب، اما واقعیتی تلخ

در بین کارگران اما کارگر جوانی نیز حضور دارد که تمایل چندانی به مصاحبه ندارد، به گفته کارگران حاضر در میدان اسم این کارگر محمد است و با داشتن مدرک کارشناسی و 26 سال سن هنوز موفق به یافتن شغل مناسب نشده و هر روز به میدان برای یافتن کار می‌‌آید.

در همین حین کارگرانی که در کنارم بودند به سمت خیابان هجوم می‌برند، زیرا خودروی مدل بالایی در کنار خیابان ترمز می‌کند و به دنبال یک نفر کارگر است اما چندین نفر در سوار می‌شوند و اصرار می کنند که برای کار بروند.

این روزها از آمارهای دلگرم کننده مسؤولان درباره بهبود وضعیت اشتغال استان تا حکایت تلخ زندگی کارگران فاصله بس طولانی است.

به گفته مسؤولان تعداد بیکاران در استان 35 هزار نفر است و نرخ بیکاری در استان تا 8.2 درصد کاهش یافته است و این در حالی بوده که طی ماه‌های اخیر تعداد واحدهای تولیدی فعال استان نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز داشته است.

اما گویا حساب و کتاب مسؤولان استان در اعلام نرخ بیکاری به گونه‌ای دیگر است که این تعداد کارگر فصلی به چشم نمی‌آید، شاید هم اصلاً کارگران فصلی جزو بیکاران محسوب نمی‌شوند که شغل داشتن یا نداشتن آنها تاثیری در آمار داشته باشد.

کارگران به دنبال لقمه‌ای نان حلال هستند و مسؤولان به دنبال آمارهای حبابی که اعلام کنند، همه چیز آرام است.

آمارهایی که از پرداخت وام‌های مسکن و ساخت و ساز ارائه می‌شود، بسیار دلگرم کننده است، اما این آمارها فقط روی کاغذ شیرین هستند، زیرا تأثیری بر زندگی کارگران نداشته و رکود بازار ساخت و ساز منجر به افزایش دو چندان نرخ بیکاری شده است.

امان از مسؤولانی که در زمان تبلیغ خود حرف از رسیدگی به مشکلات کارگران دارند، اما در زمان عمل کاری از پیش نمی‌برند.

 

 

بخشی از یک گزارش فارس بتاریخ3آذر

بازماندگان کارگران جان باخته قنات کسکن سبزوار ازمشکلاتشان می گویند!

خانواده هایی که یک هفته منتظر تحویل جنازه‌های بستگان خودشان بودند؛ اکنون با مشکلات مالی بسیار مواجهند.

این خانواده‌ها که عزیزان خود را بیست و چهارم مهرماه(اخباروگزارشات کارگری:اوایل آبان ماه)* از دست داده‌اند؛ می‌گویند: حالا چهلم این قربانیان نزدیک است ولی ما بازماندگان با مشکلات بسیار مواجهیم.

این خانواده‌ها می‌گویند: روز اول مسئولان یک سری قول‌هایی دادند که هرگز خبری از اجرایی شدن این قول‌ها نشد.

گویا از 5 قربانی این حادثه فقط سه نفر بیمه فوتی داشته اند که هنوز هم مبلغ غرامت به خانواده‌های این سه نفر پرداخت نشده اما دو متوفی دیگر حتی تحت پوشش بیمه عمر هم نبوده‌اند و ظاهرا اکنون هم کسی قرار نیست غرامتی به خانواده‌های اینها بپردازد.

این حادثه که به علت آب‌گرفتگی قنات 160 متری رخ داد؛ چندین روز چند جنازه را در دل زمین مدفون کرد. یکی از قربانیان ولی، برادر یکی از چهار مقنی ای بود که داخل قنات محبوس شده بودند.

خواهر موسی‌الرضا غلامی‌ می‌گوید: برادرم وقتی دید خبری از برادر بزرگترم که پیمانکار قنات هم بوده نیست، داخل قنات رفت؛ بعد از بیست و چهار ساعت که اتفاق هولناک افتاده بود، موسی‌الرضا داوطلبانه به عمق 160 متری رفت اما از ورودش به حیطه خطر جلوگیری نشد. موسی‌الرضا بیمه نبود و بعد از ورود او، آب در قنات راه می‌افتد؛ این باعث مرگش می شود و حالا مسئولان می‌گویند که اقدام برادرم، خودسرانه بوده و مسئولیتی متوجه مسئولین نمی‌کند. اگر اینقدر خطر جدی بود، باید محل حادثه پلمپ می‌شد، نه اینکه حالا برادرم را که جانش را در راه نجات قربانی‌ها داده، خودسر بنامند.

او می‌گوید: چرا آتش‌نشانی و امداد با تجهیزاتی که داشتند اقدامی نکردند تا برادرم مجبور نشود جانش را کف دست بگذارد و وارد قناتی شود که خودش هم می‌دانسته لابد کلی خطر دارد.

این خواهر داغدیده می‌گوید: بعد از حادثه روزها می‌گذشت و آتش‌نشانی و هلال احمر، توانایی رفتن به عمق 160 متری را نداشتند؛ آخر سر،خود مقنی های محلی وارد عمل شدند و جنازه‌ها را بعد یک هفته به خانواده ها رساندند.

در واقع از روز چهارم، پنجم حادثه، فرمانداری سبزوار دست به دامان مقنی های کارکشته محلی شد. این مقنی‌ها بودند که توانستند از سالها تجربه کار سخت خود استفاده کنند و جنازه ها را بیرون بیاورند و تحویل خانواده‌هایی بدهند که یک هفته در بیم و هراس به سر برده‌بودند.

حالا خانواده هایی که اینطور عزادار شدند و یک هفته هولناک هم انتظار کشیدند، از پس هزینه های سنگ قبر و مراسم چهلم عزیزان خود هم برنمی‌آیند.

آنها می گویند: هرچه به مسئولین مراجعه می‌کنیم، پاسخی نمی‌گیریم. انگار می‌خواهند کارگران را مقصر جلوه بدهند.

وقتی از آنها می پرسم خواسته هایشان چیست می‌گویند: می‌خواهیم قوه قضاییه روند کار رسیدگی را تسریع کند، می‌خواهیم مسئولان از ما حمایت کنند و کاغذبازی کم شود، می گویند بازمانده‌ها بی بضاعت هستند. می‌گویند مشکلاتمان جدی است و تنها رها شده ایم.

این خانواده‌ها یک هفته چشم‌انتظار جنازه ها بودند؛ خیلی سخت است که اکنون مشخص نباشد مسئولیت این اتفاق برعهده چه کسی است و باید به کجا مراجعه کنند. و به راستی چرا نباید مالکان یا پیمانکار، قنات را بیمه می کردند و چرا دولت پس از این اتفاق ناگوار که نبایستی رخ می داد و رخ داد؛ از بازماندگان این مقنیان روستایی حمایت نمی‌کند….

منبع:ایلنا-3آذر

درهمین رابطه:

 

*اجساد تمامی کارگران جان باخته حادثه چاه 160 متری سبزوار پیداشد!

ظهر امروز4آبان، با کشف جسد ابوالفضل غلامی نارستانی، اجساد همه قربانیان حادثه قنات سبزوار پیدا شد.

جسد این کارگر جان باخته درحین کاردر فاصله ۲۶۰ متری محل حادثه پیدا شده است.

عصر روز گذشته(3آبان) نیزجسد چهارمین کارگر مفقود شده در قنات سبزوار به نام موسی‌الرضا غلامی نارستانی پیدا شد.

جسد این کارگرقربانی حوتدث کار در چهارصدمتری محل حادثه پیدا شده است.

 

*اجساد2کارگرقربانی دیگر حادثه چاه 160 متری سبزوار پیداشد!

عصر روز گذشته جسد دومین کارگر مفقود حادثه قنات سبزوار پیدا شد. در عملیات امروز صبح نیز پیکر بیجان سومین مقنی حادثه قنات سبزوار در ۴۰۰ متری محل حادثه پیدا شد.

به گزارش3آبان ایلنا،یکی از مقامات فرمانداری سبزوار از پیدا شدن دومین جسد متعلق به کارگران مفقود شده در قنات سبزوار خبر داد.

از قرار معلوم، جسد این کارگر عصر دیروز پیدا شده‌است.

در عملیاتی که امروز صبح آغاز شد، جسد سومین کارگر مفقود شده در حادثه قنات سبزوار پیدا شد.

نام متوفی محسن بنسبردی است.

از قرار معلوم، نیروهای امداد جسد او را در فاصله ۴۰۰ متری از چاه ۱۶۰ متری پیدا کرده‌اند.

در حادثه سه شنبه گذشته، ۵ کارگر در قنات مفقود شدند که از روز گذشته تا کنون جسد سه نفر از آن‌ها پیدا شده‌است.

 

*جسد یکی از پنج کارگر قنات سبزوار پیدا شد

رئیس هلال احمر شهرستان سبزوار از پیدا شدن جسد یکی از کارگران گم شده در حادثه قنات سبزوار خبر داد.

به گزارش2آبان ایلنا،محمدعلی جباری رئیس هلال احمر شهرستان سبزوار د تماس با ایلنا از پیدا شدن جسد یکی از مفقودین حادثه سبزوار خبر داد.

از قرار معلوم، در عملیاتی که ساعت ۱۲ ظهر امروز آغاز شد، پس از دو ساعت تلاش، جسد یکی از ۵ کارگر مفقود شده به نام امین کرابی پیدا شد.

ظاهرا این جسد در ۱۰۰ متری محل حادثه یافت شده است.

عملیات برای یافتن باقی مفقودین ادامه دارد.

در حادثه ریزش قنات در بخش کسکن سبزوار در روز سه شنبه (۲۷ مهر)، ۵ کارگر مفقود شدند و عملیات امداد و نجات تا امروز بی نتیجه ادامه داشت.

 

*اعتراض خانواه های کارگران جان باخته حادثه چاه 160 متری سبزوار!

عملیات امداد و نجات ۵ کارگر مفقود شده قنات سبزوار تا کنون بی‌نتیجه مانده است. در عین حال خانواده های مفقودین نیز در محل حاضر شده‌ و اعتراض خود به بی نتیجه ماندن عملیات را به گوش  مسئولان رسانده‌اند.

به گزارش 1آبان ایلنا، عملیات امداد و نجات برای یافتن ۵ کارگر مفقود شده قنات در روستای کسکن شهرستان سبزوار همچنان ادامه دارد.

عملیات امداد و نجات برای یافتن این کارگران لایروب که از روز سه شنبه (۲۷ مهرماه) بر اثر ریزش دیواره‌های قنات، مفقود شده‌اند، تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

در همین رابطه مسئولان آتش‌نشانی سبزوار می‌گویند: با وجود نا‌موفق بودن عملیات هنوز کار یافتن این کارگران ادامه دارد.

به گفته این مسئولان دلیل عدم موفقیت عملیات امداد و نجات، حجم زیاد آب موجود در قنات و در دسترس نبودن کارگران است.

برپایه این گزارش،در حال حاضر سازمان‌های دیگری از جمله فرمانداری سبزوار نیز در عملیات نجات وارد شده‌اند و از قرار معلوم، دستگاه‌های حفاری  برای حفر قنات و یافتن کارگران در محل مستقر شده‌اند.

در عین حال خانواده های مفقودین نیز در محل حاضر شده‌ و اعتراض خود به بی نتیجه ماندن عملیات را به گوش  مسئولان رسانده‌اند.

 

*آخرین خبرها درباره 5کارگرمقنی جان باخته حادثه حادثه چاه 160 متری سبزوار!

http://etehadbinalmelali.com/ak/29-07-95/

تجمع اعتراضی دانشجویان خوابگاه چمران دانشگاه تهران!

شب گذشته (2آذر)تعدادی از دانشجویان ساکن خوابگاه چمران دانشگاه تهران در اعتراض به مشکلات صنفی و محدودیت‌های ورود و خروج به خوابگاه تجمع کردند و عده‌ای از آن‌ها معتقد بودند که دانشجو هر زمانی که کارش در بیرون از خوابگاه تمام بشود باید بتواند صرف‌نظر از محدودیت‌ ساعت وارد خوابگاه شود.

به گزارش3آذرایسنا،معاون دانشجویی دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای تشکیل کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی خبر داد و گفت: در این کمیته اشکالات و مقررات احتمالی خوابگاه بررسی و تصمیمات جدید با در نظر گرفتن پیشنهادات دانشجویان اعمال خواهد شد اما حذف کامل محدودیت‌های ورود و خروج به خوابگاه‌ها امکان پذیر نیست.

دکتر حسن به‌نژاد با اعلام این مطلب به دلایل اعتراض دانشجویان ساکن خوابگاه کوی دانشگاه تهران در شب گذشته اشاره کرد و افزود: شب گذشته دانشجویان ساکن کوی چمران در اعتراض به محدودیت زمان ورود و خروج به خوابگاه در محوطه کوی دانشگاه تجمع کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالیست که هیچ قانون و مقررات جدیدی در مورد خوابگاه‌ها در دانشگاه تهران اعمال نشده و مقررات فعلی خوابگاه‌های این دانشگاه همان مقررات سال‌های گذشته است و آخرین ساعت ورود دانشجویان به خوابگاه‌ها نیز همانند سایر خوابگاه‌های کشور حدود ساعت 21:30 است.

دکتر به نژاد همچنین راه‌اندازی خط اتوبوس کوی خوابگاه چمران دانشگاه تهران را دیگر خواسته دانشجویان معترض عنوان کرد و گفت: تقاضای دانشجویان در ارتباط با راه‌اندازی خط اتوبوس رانی در محل کوی چمران از طریق استانداری تهران بررسی شد و خوشبختانه استانداری موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده و نامه‌ای نیز به شهردار ارسال شده است. اما هنوز هیچ ابلاغی از سوی شهرداری تهران در این زمینه به دانشگاه تهران ارسال نشده و امیدواریم طی روزهای آینده شهردار با این تقاضا موافقت کند.

وی از تصمیم این دانشگاه برای تشکیل کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی خبر داد و خاطرنشان کرد: در پی اعتراضات شب گذشته دانشجویان خوابگاه، یک کمیته بازنگری در معاونت دانشجویی دانشگاه تهران به منظور ارزیابی مقررات فعلی خوابگاهی به خصوص در حوزه ورود و خروج دانشجویان تشکیل می‌شود و دانشجویان می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه مقررات خوابگاهی به این کمیته ارسال کنند تا در تصمیم‌گیری هایی که اتخاذ می‌شود دیدگاه دانشجویان نیز مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت اعمال شود. در واقع تصمیم‌گیری در این کمیته با حضور نماینده‌های دانشجویان خوابگاهی اعمال خواهد شد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در پایان گفت: همانطور که اشاره شد کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی به منظور بررسی مشکلات و موانع احتمالی تشکیل خواهد شد، اما حذف کامل محدودیت‌های ورود و خروج به خوابگاه امکان پذیر نیست.

 

کشته شدن یک راننده تراکتور مجتمع نیشکر هفت تپه در حادثه کار

شب گذشته(2آذر) در مسیر جاده مزارع نیشکر هفت تپه در شهرستان شوش(استان خوزستان)، یک کارگر راننده تراکتور بر اثر حادثه کار جان خود را از دست داد.

به گزارش3آذرایلنا،این حادثه حوالی ساعت 22 شب  گذشته ( دوم آذرماه) در مسیر جاده  مزارع نی شکر به کارخانه نی شکر هفت تپه در شهر شوش زمانی اتفاق افتاد  که یک دستگاه تراکتور حامل بار نی شکر به دلایل نامشخصی از مسیر خود منحرف  می شود که در نتیجه آن راننده تراکتور درجا کشته می شود.

کارگرکشته شده این  حادثه آقای « جعفرخان شیر» نام دارند  که او به همراه یک دستگاه تراکتور به صورت استیجاری در مجتمع نی شکر هفت تپه  برای حمل نی شکر به کارخانه مشغول کار بودند.

 

 

آتش سوزی در کارگاه کفاشی/ سوختگی سه کارگر

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی کفش خبر داد و گفت: در این حادثه ۳تن از کارگران کفاشی دچار سوختگی شدند.

به گزارش3آذرمهر،سید جلال ملکی درباره جزییات این آتش سوزی گفت: ساعت ۱۹:۵۶ دقیقه شب گذشته، آتش سوزی در یک کارگاه کفاشی واقع در خیابان مخبر الدوله به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و بلافاصله نیروهای ۳ ایستگاه در محل حاضر شدند.

وی افزود: با حضور آتش نشانان در محل حادثه مشخص شد آتش در یک ساختمان ۲ طبقه قدیمی رخ داده است بررسی های اولیه نشان می داد آتش از یک ساختمان قدیمی مسکونی که به کارگاه کفش تبدیل شده بود آغاز شد و در شرایطی که آتش از طبقه نخست این ساختمان در حال سرایت بود، نیروهای آتش نشان جلوی آتش را گرفتند.

ملکی در خصوص افراد حاضر در کارگاه کفاشی که دچار حریق شد خاطرنشان کرد: ۳ کارگر در این کارگاه حضور داشتند که به دلیل شدت آتش سوزی، دچار سوختگی شده و با کمک نیروهای آتش نشان به عوامل اورژانس تحویل داده شدند.

 

اعتصاب 48ساعته کارکنان شرکت هواپیمایی لوفت هانزابرای افزایش دستمزد ولغو900پرواز!

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، مجبور شد به دلیل اعتصاب کارکنان خود حدود ۹۰۰ پرواز را در روز چهارشنبه لغو کند. کارکنان این شرکت از جمله خلبانان گفته بودند که به مدت یک روز بر سر کار حاضر نمی شوند اما در لحظه آخر تصمیم گرفتند که اعتصاب خود را دوروزه کنند.

به گزارش23نوامبریورونیوز،این چهاردهمین اعتصاب کارکنان لوفت هانزا در دو سال گذشته در جنگ طولانی با مدیران بر سر دستمزدشان است.

مذاکرات بین اتحادیه کارگری نماینده کارکنان و مدیریت شرکت چند هفته قبل به بن بست خورد.

روز سه شنبه اختلاف نظر بین کارکنان یورووینگز که یکی از شرکتهای وابسته به لوفت هانزا است و مدیران این شرکت در موضوع دیگری باعث شد بیش از شصت پرواز یورووینگز هم لغو شود.

سوم آذرماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …