سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

اخباروگزارشات کارگری25مهر1395

 

تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی استان گلستان برای دومین روزمتوالی!

ظهرامروز25مهرماه،با اعلام قبلی از سوی مربیان پیش دبستانی  حدود 60 مربی  با حضور در مقابل استانداری خواستار  رسیدگی بکارگیری خود در آموزش و پرورش شدند.

به گزارش25مهر کلاس بیست، حدود 80 مربی پیش دبستانی گلستان که با مصوبه قبلی مجلس  نتوانستند به استخدام آموزش و پرورش درآیند و با اصلاح قانون توسط مجلس و ابلاغ ریاست جمهوری نیز تاکنون در مدارس گلستان بکار گیری نشدند، ظهر امروز در اقدامی هماهنگ از سراسر استان با حضور در مقابل  استانداری گلستان تجمع کردند و خواستار اجرای قانون جدید مربیان پیش دبستانی شدند.

درهمین رابطه:

 

تجمعات اعتراضی دامنه دارمربیان پیش دبستانی گلستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی!

ظهر امروز24مهر، حدود 80 مربی پیش دبستانی در گلستان مقابل ی درب اداره کل آموزش و پرورش گلستان تجمع کردند.

به گفته این مربیان،  فردا یک شنبه جلوی استانداری گلستان  مربیان پیش دبستانی سراسر گلستان تجمع خواهند کرد.

به گزارش 24مهرکلاس بیست،  مربیان پیش دبستانی ظهر امروز با تجمع مقابل آموزش و پرورش گلستان خواستاراعمال ابلاغیه رئیس جمهور در خصوص استخدام حق التدریسی معلمان شدند.

این گروه ازمربیان بعضا با سابقه بیش از 10 سال بودند که از عدم استخدام خود توسط  اداره کل آموزش و پرورش گلستان و جاماندن در کلاس های درس شکایت داشتند.

به گفته این مربیان،  فردا یک شنبه جلوی استانداری گلستان  مربیان پیش دبستانی سراسر گلستان تجمع خواهند کرد.

 

 

مقابله با لایحه اصلاح قانون کار نیازمند اعتراض جدی است!

یک فعال مستقل کارگری معتقد است برای لغو تهاجم دولت به حقوق حداقلی کارگران در قالب لایحه اصلاح قانون کار، نیاز به همبستگی طبقاتی و اعتراض جمعی است.

به گزارش25مهرایلنا،بهرام حسنی نژاد فعال مستقل کارگری با اشاره به لایحه اصلاح قانون کار این لایحه را ضدکارگری خواند و گفت: متاسفانه هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی شاهد تهاجم همه جانبه به حقوق کارگران هستیم.

وی افزود: از این تهاجمات همه جانبه آنگونه برمی آید که دولتی‌ها قصد دارند همه دستاوردهای طبقه کارگر در دهه های گذشته را نابود کنند و منافع خود و حامیان خود را به کرسی بنشانند.

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به تاریخچه تهاجمات گسترده به حقوق حداقلی کارگران افزود: طرح ناکارآمد استاد-شاگردی، معافیت کارگاههای کوچک از شمول قانون کار و حال تلاش برای اصلاحات ضدکارگری قانون کار همه در راستای همین تهاجمات است.

حسنی نژاد افزود: این لایحه پیشنهادی نه با مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی و نه با قانون اساسی همخوان نیست و بدیهی است که در صورت تصویب آن، شاهد یکی از تلخ ترین جریان‌ها و اتفاقات ضدکارگری در طول تاریخ چند دهه گذشته خواهیم بود.

این فعال کارگری در ادامه با انتقاد از رویکرد شبه منفعل تشکل‌های رسمی کارگری در قبال این خطر جدی گفت: تشکل‌های رسمی کارگری بایستی با توان حداکثری در این عرصه وارد شوند و اگر نتوانند در این موضوع بسیار بااهمیت از منافع کارگران در میدان عمل دفاع کنند، نشانه های واضحی از ناکارآمدی به نمایش گذاشته‌اند.

حسنی نژاد تاکید کرد: واضح است که هدف از این لایحه برخورد با نیروی کار است و تنها راه مقابله با آن اعتراضات جمعی است چرا که در این میانه نمی‌توان به دولت و یا مجلس خوشبین بود و انتظار داشت از این مسیر برگردند.

این فعال کارگری در پایان تصریح کرد: عزم واقعی دولت تصویب این لایحه به هر قیمت ممکن است و می‌خواهند کارگران ایران را قربانی شرکت‌های سودجوی چندملیتی کنند، چرا که با این متن پیشنهادی برای آنها فرش قرمز پهن کرده اند که بیایند و سودهای کلان ببرند و در عوض فقر و بیچارگی نصیب بیش از پنجاه درصد از جمعیت ایران که متعلق به طبقه کارگر است، خواهد شد.

 

مجلس لایحه اصلاح قانون کار را مسترد کند/ اصلاحات متن پیشنهادی ضدکارگری است

یک کارشناس حقوقی معتقد است: گرچه دولت با ارسال لایحه ناقص و ضدکارگری به مجلس از خود سلب مسئولیت کرده است، اما این فرافکنی نافی وظایف قانونی و حقوقی نمایندگان  مجلس نیست.

به گزارش25مهرایلنا،علیرضا مقدم کارشناس حقوقی و وکیل دادگستری در ارتباط با  شروع بررسی لایحه اصلاح قانون کار در مجلس از روز سه شنبه گفت: اصلاحات صورت گرفته در متن پیشنهادی دولت، کاملا منفی است و هیچ بخش آن با هدف بهبود شرایط زیستی کارگران انجام نشده است.

وی ادامه داد: قانونگزاران قوه مقننه باید این مساله را در نظربگیرند که اگرچه دولت از خود سلب مسئولیت کرده است اما در شرایط عام، قانونی کارگشا و راهبردی است که قابلیت اجرایی داشته باشد و بدیهی است در شرایطی که کسانی که قرار است این قانون بر آنها حاکم شود، یعنی کارگران، از این لایحه پیشنهادی ناراضی هستند، باید بساط وضع این قانون ناعادلانه و بررسی آن را کامل برچید.

این وکیل دادگستری در ادامه به وظایف قانونی نمایندگان مجلس در قبال جامعه چند ده میلیونی کارگران اشاره کرد و گفت: مجلس باید این لایحه را رد و آن را به دولت مسترد کند، در غیر این صورت باید در خود این توانمندی را ببیند که بتواند اصلاحات مورد نظر کارگران را اعمال کند.

مقدم ادامه داد: چرا که اگر قرار باشد اصلاحات مورد نظر کارگران اعمال شود و این لایحه با نظر شرکای اجتماعی دولت تغییر کند، باید تک تک ماده های آن مورد جرح و تعدیل قرار گیرد و اصلاح شود و بدیهی است که این کار بسیار سخت و زمان‌بر است.

وی افزود: نکته بعدی اینجاست که الزامات برنامه پنجم توسعه بایستی در تدوین لایحه اصلاح قانون کار لحاظ می‌شد که نشد، و این عدول دولت از اجرای فرامین بالادستی و لازم الاجرا به معنای از حیز انتفاع خارج شدن خروجی این روند بی قانونی است و در نتیجه لایحه پیشنهادی دولت از این حیث هم بی اعتبار است.

این کارشناس حقوقی در پایان تصریح کرد: بهترین راه حل این است که مجلس هم با اتکا به نارضایتی کارگران و هم با استناد به برنامه پنجم توسعه، این لایحه ضدکارگری را به دولت مسترد و از بررسی آن در شرایط فعلی چشم‌پوشی کند.

 

 

صدورحکم چهارسال ونیم  زندان برای شش فعال کارگری درکامیاران! 

گزارش دریافتی:روزگذشته(24مهر)احکام صادره دادگاه انقلاب سنندج به شش فعال کارگری کامیاران بقرارزیر ابلاغ شد:

1- روژین ابراهیمی 1سال

2-امید احمدی 1سال

3- دلنیا صبوری 1 سال

4-مهرداد صبوری 1 سال

5-شاهو صادقی 3 ماه 1روز

6-آرام محمدی 3 ماه 1 روز

به این فعالین کارگری برای اعتراض به احکام صادره شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج20روز فرصت داده شده است.

فعالین کارگری نامبرده بتاریخ 12مهرماه سال جاری به اتهام تبلیغ علیه نظام وشرکت درمراسم اول ماه مه روزهمبستگی جهانی کارگران دادگاهی شده بودند.

پیش ازاین بتاریخ29و30اردیبهشت امید احمدی،شاهوصادقی،مهردادصبوری وآرام محمدی بازداشت وروزپنجم خرداد باقید وثیقه آزادشدند.

 

 

یورش ماموران شهرداری آبادان به دستفروشان خیابان ته لنجیهای!

ساعت 7 عصر شنبه 24 مهرماه ،تعدادزیادی ازماموران شهرداری آبادان به دستفروشان خیابان ته لنجیهای  برای جمع آوریشان یورش آوردند. تیم اجراییات شهرداری آبادان که با مقاومت دستفروشان و حاضرین درمحله روبروشدند بطوروحشیانه هرکسی را که به آنها نزدیک می شد موردضرب وشتم قراردادند.

در این درگیری 2 دستفروش و یکی از ماموران اجراییات شهرداری که به شدت مجروح شده اند با دستور بازپرس کشیک دادسرای انقلاب و عمومی آبادان بازداشت شدند.

به گزارش25مهر رکنا، یکی از مغازه داران که شاهد این درگیری بود گفت: جلوی در مغازه ایستاده بودم که دیدم ماموران اجراییات شهرداری پسر دستفروشی را مورد ضرب و شتم قرار دادند که چند رهگذر و دستفروش دیگر برای پایان دادن به این درگیری به کمک پسر جوان رفتند اما تعداد ماموران شهرداری زیاد بود و هرکسی که به آنها نزدیک می شد هدف کتک کاری هایشان قرار می گرفت.

وی افزود: تیم اجرائیات در ادامه پسر جوان که زیر مشت ولگد ماموران بود را سوار بروانت  شهرداری کرده و به کلانتری انتقال دادند.

یکی از دستفروشان نیز گفت:در خیابان ته لنجیها زمانیکه هیچ مغازه ای وجود نداشت دستفروشان در آن کار می کردند و همه ایرانی ها این خیابان را به عنوان خیابان دستفروشان می شناسند.

وی گفت: مسئولان با تمام وعده هایی که برای ساماندهی دستفروشان داده بودند هیچ اقدامی نکردند و حالا با کتک کاری قصد جمع کردن دستفروشان این منطقه را دارند.

در این درگیری 2 پسر خاله و یکی از ماموران اجراییات شهرداری که به شدت مجروح شده اند با دستور بازپرس کشیک دادسرای انقلاب و عمومی آبادان بازداشت شدند.

لینک فیلم حمله:

http://static0.rokna.ir/media/o54VqJcUMgi8/dmlkZW8tbWVkaXVtLm00dg,,/Abadan.m4v

 

 

پایان مشروط اعتصاب بیش از1500کارگرمجتمع نیشکر هفت ‌تپه پس ازیک هفته!

روزگذشته (24مهرماه)اعتصاب بیش از هزار و500کارگر صنعتی وکشاورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پس از یک هفته، به طور مشروط پایان یافته است.

به گزارش25مهرایلنا،منابع کارگری در شهر شوش در توضیح این اتفاق افزودند: در ادامه اعتراضات یک هفته گذشته، در روز شنبه 24 مهر ماه (روز گذشته) جلسه مذاکره‌ای میان نمایندگان مدیریت و کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه برگزار شد که نتیجه آن خاتمه موقت اعتراض کارگران بود.

بر اساس این گزارش، در جلسه‌ای فوق تصمیم گرفته شده است که  کارفرما  بخش خصوصی   2 ماه از معوقات مزدی عقب افتاده  کارگران  رسمی وقراردادی مجتمع را بر اساس زمان بندی های انجام شده  پرداخت کند .

طبق این اظهارات همچنین در جلسه مذکور  مقرر شد که دستمزد عقب افتاده ماه‌های شهریور و مهر ماه نیز در فاصله روزهای  پنجم  تا دهم  و بیست وپنجم تا سی ام آبان ماه  پرداخت شود.

از طرف دیگر در جلسه یاد شده در مورد پرداخت 4 درصد  سهم بازنشستگی حدود 700 نفر از کارگران مشمول مقررات بازنشستگی سخت و زیان آور تصریح کردند: روز گذشته در مورد 72 نفر از کارگران این هزینه را پرداخت کرد و در عین حال وعده داد که مطالبات300 کارگر دیگر را در ماه‌های پیش رو پرداخت خواهد کرد و در مورد باقیمانده کارگران مشمول نیز در زمانی که پرونده آنها تکیمل شود این هزینه پرداخت خواهد شد.

همچنین در خصوص دو ماه معوقات مزدی کارگران قراردادی نیز توافق شده است، از آنجا که پیمانکاران سابق مسئولیت این بد حسابی را برعهده دارند رسیدگی به این وظیفه باید به مراجع تشخیص و حل اختلاف واگذار شود.

همچنین کارگران نیشکر هفت تپه در مورد  پرداخت مطالبات معوقه راننده های کامیون وماشین های استیجاری  نیز گفتند: طبق صورت جلسه روز گذشته قرار است تا بخشی از مطالبات حدود 80 نفر از رانننده های کامیون وماشین های استیجاری که مدعی اند در شش ماه گذشته با آنان تسویه حساب نشده است پرداخت شود.

کارگران در خاتمه تصریح کردند:علاوه بر موارد ذکر شده کارفرما در جلسه روز گذشته مکلف شده برخی مزایای قانونی وعرفی کارگران را که در گذشته دریافت می کردند را همانند حق لباس ،کفش و حق لوازم التحریر کارگرانی که فرزند دانش آموز دارند را از ماه آینده  به کارگران پرداخت کند.

 

 

ادامه بلاتکیفی کارگران اخراجی شهرداری یاسوج علیرغم شعارها و وعده و وعید ها!

عضو شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: هیچ کارفرمایی حق اخراج کارگران شهرداری یاسوج را ندارد.

به گزارش24مهر کبنا نیوز،مرتضی فروغی فرد با اشاره به اخراج حدود ۶۰ نفر از کارگران شهرداری یاسوج، اظهار کرد: این کارگران بر اساس تصمیم شورای شهر یاسوج باید به کار خود برگردند و حق این کارگران هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ قانونی می‌بایست، پیگیری شود.

عضو شورای شهر یاسوج با بیان اینکه اداره کار متولی این امر است، گفت: در روزهای اخیر چندین بار موضوع اخراج کارگران در صحن علنی شورای شهر یاسوج مطرح و با حضور فرماندار بویراحمد پیگیری شد.

فروغی فرد با بیان اینکه برگشت کارگران به کار نیاز به مصوبه شورا نداشت بلکه بر اساس قانون آن‌ها باید به کار خود برگردند، اظهار داشت: هیچ کارفرمایی حق اخراج کاگران را ندارد، مگر اینکه تخلفی را مرتکب شوند، آن هم با رعایت فرایند قانونی اخراج می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات شورا با نماینده کارگران، شهردار یاسوج و پیمانکار، گفت: طبق آخرین مصوبه و لازم الاجرا بودن آنکه پیمانکاری حق اخراج کارگران بدون طی فرایند را ندارد و چنانچه کارگری فعلا بلاتکلیف باشد و این تخطی پیمانکار است و اداره کار قطعاً رای صادر خواهد کرد و برگشت کار می‌دهد.

این عضو شورای شهر یاسوج در ادامه بیان کرد: شهردار یاسوج به عنوان کارفرما در جلسه شورا اعلام کرد؛ پیمانکار اگر تخطی کند و دلیلی برای آن نداشته باشد، خود را موظف می‌دانم که قرارداد پیمانکار را لغو یا تصحیح کنم و حقوق کارگران اخراج شده را پرداخت و برای آن‌ها برگشت به کار را در نظر بگیرم و مجبور به تمکین هستم.

 

 

عدم پرداخت4ماه حقوق صدها کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس  بندرعباس!

اخراج تعدادی از کارگران این پالایشگاه!

دستمزد کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از خرداد ماه پرداخت نشده است. این کارگران می‌گویند با تعدادی از کارگران پیمانکاری تسویه حساب انجام شده است.

به گزارش25مهرایلنا،جمعی از کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر عباس از عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند.

دستمزد و مزایای مزدی این کارگران که تعداد آنها چند صد نفر است، از خردادماه پرداخت نشده است.

به گفته کارگران تا کنون هیچ وعده‌ای در مورد زمان پرداخت این معوقات داده نشده است.

این کارگران که قراردادهای شغلیشان پیمانکاری و موقت است، می‌گویند ترس از اخراج و بیکاری مانع بروز هر نوع اعتراضی شده و کارگران همچنان در انتظار پرداخت 4 ماه مطالبات مزدی خود هستند.

از قرار معلوم، در ماه های گذشته در تعدادی از شرکت‌های پیمانکاری این پالایشگاه اخراج صورت گرفته است و برخی از شرکت‌ها به بهانه اتمام پروژه‌ها با کارگران خود تسویه حساب کرده‌اند.

در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تعداد زیادی از شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند و تعدد این شرکت‌ها، وضعیت شغلی و معیشتی کارگران شاغل در شرکت‌های دست چندم را با مشکل مواجه کرده است.

 

 

عدم پرداخت3ماه حقوق1400کارگرمعدن  زغال سنگ طزره !

پرداخت حقوق حدود 1400 کارگر شاغل در معدن زغال سنگ طزره در استان سمنان سه ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش25مهرایلنا،منابع کارگری در سمنان گزارش دادند، این کارگران که در یکی از واحدهای زیر مجموعه معدن طزره شاغل هستند تا سه ماه مزایای مزدی طلبکارند.

کارگران مورد نظر که به صورت رسمی و قراردادی مشغول کارند با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، افزودند: با وجود آنکه از حدود سه ماه قبل وضعیت استخراج روندی رو به بهبود داشته است،اما مشکلات معیشتی آنها همچنان باقیمانده است.

منابع خبری بابیان اینکه کارفرما مدعی ست هر ماه به همه کارگران دستمزد  پرداخت می کند ، در ادامه افزودند: اگرچه کارگران به صورت ماهانه مزد خود را دریافت می‌کنند اما در عمل در فرآیند پرداخت دستمزد آنها سه ماه تاخیر وجود دارد.

به گفته کارگران معدن زغال سنگ طزره که در شهرستان شاهرود واقع شده است، آخرین حقوقی که کارگران این واحد دریافت کرده اند مربوط به دستمزد خرداد ماه  است که کارفرما آن را هفتم مهر ماه جاری به حساب کارگران واریز کرده است.

طبق اظهارات کارگران معدن البرز شرقی؛ مدیریت معدن هنوز بابت وصول طلب مربوط به فروش زغال سنگ‌های استخراجی همچنان با مشکل بدحسابی خریداران مواجه است و به همین دلیل این تاخیر سه ماهه وجود دارد.

 

 

بی خیالی دولت نسبت به امنیت شغلی ومعیشتی 300کارگرکارخانه روغن نباتی قو!

در حالی وزارت تعاون،کار و رفاه‌اجتماعی‌‌ در تعیین تکلیف کارگران کارخانه روغن نباتی قو، دست دست می‌کند که خبر می‌رسد بسیاری از کارگران مشغول فعالیت در این واحد آلاینده از وضعیت فعلی‌شان راضی نیستند.

به گفته برخي‌كارگران اين كارخانه كه نخواستند نامشان فاش شود، طي ماه‌هاي اخير حقوق‌شان را سر موعد‌ دريافت نكرده‌اند. اين در حالي است كه معاونت خدمات شهري شهرداري تهران براي استخدام كارگران متقاضي ادامه فعاليت اعلام آمادگي كرده است.

درحالي كه درصورت موافقت اين وزارتخانه و همكاري با سازمان تأمين اجتماعي و همچنين دخالت شوراي عالي اداري، کارکنان كارخانه قو، در دسته مشاغل سخت و زيان‌آور قرار مي‌گيرند. بدين‌ترتيب شرايط براي بازنشستگي پيش از موعد آنها با مزاياي كامل فراهم مي‌شود. از سوي ديگر اهالي محله‌هاي خزانه‌بخارايي و شهرك بعثت منتظر تصميمي فوري براي تعيين تكليف نهايي اين كارخانه هستند تا سرانجام از آلودگي هوا، بوي آزاردهنده و سر و صداي ديرهنگام آن رهايي پيدا كنند.

18روز پيش بود كه تعدادي از شوراياران محله خزانه با حضور در صحن شوراي شهر تهران خواستار اقدامات جدي براي تعطيلي و انتقال كارخانه قو شدند. آنها همچنين پس از جلسه با رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شورا، راهي نهاد رياست‌جمهوري شدند تا ببينند كه چرا به نامه‌هاي ارسالي به معاونت حقوقي رئيس‌جمهور در اين رابطه، پاسخي داده نمي‌شود. همزمان با اين اقدام، رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران در نامه‌اي به شهردار پايتخت خواستار اقدامات قانوني براي تغيير كاربري فضاي 55هزار مترمربعي كارخانه قو شد.

وي در اين نامه از شهردار درخواست كرد تا از طريق كميسيون ماده 5تغيير كاربري به فضاي سبز پيگيري شود. در اين بين، يكي از شوراياران محله خزانه معتقد است كه گره اصلي به‌دست وزارت تعاون ،كار و رفاه‌اجتماعي همچنين فرمانداري تهران براي تشكيل شوراي تأمين امنيت باز مي‌شود. به گفته علي محمدي، 22سال است كه طبق بند 20ماده 55قانون شهرداري‌ها، رأي تعطيلي براي كارخانه قو صادر شده و اگر با نامه‌نگاري قرار بود گره‌ كار باز شود تا الان اين اتفاق افتاده بود.

وي با بيان اينكه اهالي جنوبي بزرگراه بعثت از وعده‌هاي اجرا نشده براي كارخانه به ستوه آمده‌اند، گفت: «مدتي است كه با خواهش و تمنا از تجمع اهالي جلوي نهاد رياست‌جمهوري، فرمانداري تهران، شوراي شهر تهران، مجلس و سازمان محيط‌زيست جلوگيري كرده‌ايم اما ديگر زورمان بيشتر از اين نمي‌رسد.» به گفته محمدي كارخانه قو برخي از نيمه‌شب‌ها غير از بويي كه دائم توليد مي‌كند، صداي وحشتناك ديگري دارد كه آسايش ساكنان را حسابي به‌هم مي‌ريزد.

بيكاري كارگران، بهانه‌اي بيش نيست

بيكار شدن 300پرسنل كارخانه قو را بايد بهانه‌اي براي ادامه فعاليت كارخانه قديمي و فرسوده قو دانست چراكه به گفته برخي‌كارگران اين كارخانه كه نخواستند نامشان فاش شود، طي ماه‌هاي اخير حقوق‌شان را سر موعد‌ دريافت نكرده‌اند. اين در حالي است كه معاونت خدمات شهري شهرداري تهران براي استخدام كارگران متقاضي ادامه فعاليت اعلام آمادگي كرده است.

چنانچه بارها عنوان شده كه شهرداري منطقه 18مي‌تواند كارگران واحدهاي صنعتي آلاينده را درصورت تعطيلي و انتقال براي انجام كارهاي خدماتي شهر به خدمت بگيرد. از سوي ديگر، درصورت تعطيلي اين واحد، براي انجام كارهاي لازم به منظور اجراي فضاي سبز و كاربري‌هاي فرهنگي، به نيروي انساني نياز است كه مي‌تواند از نيروهاي مشغول به‌كار در كارخانه تأمين شوند.

فضاي سبز براي جبران كمبودهاي محله

آنچه‌ باعث مي‌شود تا تغيير كاربري كارخانه قو به فضاي سبز مطرح شود، فقير بودن محله خزانه بخارايي از نظر فضاهاي تفريحي و بوستان است. به گفته زيد‌الله مرادخاني، دبير شوراياري اين محله، تنها پارك يادواره شهداي اين محله نيز وسعت‌چنداني ندارد.

وي همچنين به فضاي سبز 60هكتاري در ضلع شرقي خيابان عراقي اشاره مي‌كند كه به‌خاطر قرار گرفتن زير دكل‌هاي برق فشار قوي نيروگاه بعثت عملا غيرقابل استفاده است و تنها شب‌ها محل تجمع بزهكاران مي‌شود. اين در حالي است كه محله خزانه جزو يكي از پر تراكم‌ترين محله‌هاي شهر تهران از نظر جمعيت به حساب مي‌آيد‌.

منبع :همشهری+24مهر

 

 

مدیران پروازی” کارخانه “کاشی جم” بروجرد را پـَر دادند/ تعطیلی تنها خط تولید کارخانه و اخراج ۲۳۰ کارگر

کارخانه صنعتی کاشی جم بروجرد با تشدید بحران در آن، دست به اخراج باقیمانده کارگران خود در روزهای اخیر زده و تنها خطوط تولید آن عملاً متوقف شد تا انگشت اتهام به‌سوی بی‌کفایتی مدیران پروازی این کارخانه در اداره آن دراز شود.

به گزارش 25مهرتسنیم ، نزدیک به دو سال از اعلام بحران در کارخانه معتبر کاشی جم بروجرد که روزگاری نه‌چندان دور یکی از برندهای مهم تولید کاشی و سرامیک در کشور بود، می‌گذرد و در این مدت مسئولان با آمدوشد و برگزاری جلسات و سردادن شعارهای حمایتی از کارگران نتوانستند اقدامی برای احیای این کارخانه انجام دهند.

کارخانه کاشی جم بروجرد یکی از چندین کارخانه مشکل‌دار این شهرستان است که در سال‌های اخیر با هر توصیفی که مسئولان آن را ناشی از تشدید تحریم‌های خارجی و نبود مواد اولیه می‌دانند، دست به تعدیل نیرو و اخراج کارگران خود در مقاطع زمانی مختلف زده و با این‌حال مسئولان استانی و شهرستانی کج‌دار و مریز درباره حیات این کارخانه اظهارنظر می‌کنند.

تزهای شکست‌خورده مدیران غیربومی

برگزاری نشست‌های مختلف و بازدیدها و وعده‌ و وعیدها نیز نتوانست سرعت بحران در کاشی جم بروجرد را قدری کند سازد تا زنگ بحران این روزها در این کارخانه با بیش از 230 کارگر آن به صدا درآمده و اعلام تعطیلی به‌صورت کامل کند و خط تولیدی که روزگاری مایه ارتزاق کارگران بسیاری بود را به تعطیلی کشاند.

کندوکاو در رابطه با علل تعطیلی این کارخانه مهم کشور در سال‌های اخیر به‌جز عوامل یادشده به بی‌کفایتی مدیران غیربومی و یا اصطلاحاً پروازی این کارخانه می‌رسد تا سرمایه‌گذار را نسبت به سرمایه‌گذاری و ادامه فعالیت در این واحد صنعتی با تردید مواجه کرده و قصد جمع‌کردن سرمایه خود از این شهرستان کند.

آنجا که تزهای شکست‌خورده مدیران غیربومی در بوته آزمایش سنجیده می‌شود تا عیار آن مشخص شود آزمایشگاه‌ها و اجلاس‌های علمی دانشگاهی نیست بلکه کارخانجات بروجرد است که همواره میزبان تئوری‌های شکست‌خورده مدیران غیربومی بوده که هیچ دلسوزی برای رونق کسب‌وکار در این شهرستان ندارند.

مدیرانی که حاضر به سکونت در بروجرد نبودند!

کامران فرشید رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد این روزها تنها مسئولی است که در این شهرستان پاسخگوی اذهان پرسشگر عمومی‌ شده و پرده از مشکلات این کارخانه برداشته و در گفت‌وگو با تسنیم خبر تعطیلی خط تولید این کارخانه را می‌دهد.

وی در این رابطه می‌گوید: کارخانه کاشی جم بروجرد به دلیل عدم مدیریت صحیح و کارآمد مدیران غیربومی که حتی حاضر به سکونت در شهرستان بروجرد نبودند و عدم توانایی اجرای درست طرح‌های پیشنهادی خود در اداره این کارخانه به تعطیلی کشیده شد و در حال حاضر کمتر از 30 نفر به‌عنوان نگهبان و خدمه در این واحد صنعتی حضور دارند و خط تولید آن عملاً متوقف‌شده است.

بیکاری 230 کارگر درنتیجه بی‌کفایتی مدیران پروازی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد می‌افزاید: تعداد حدود 230 کارگر این کارخانه در یک فرآیند یک‌ساله از این کارخانه اخراج شده‌اند و همواره امید داشتیم این کارخانه به تولید خود ادامه دهد اما متأسفانه این امید ناامید شد و بی‌کفایتی مدیران غیربومی و پروازی به سرمایه‌گذار این واحد صنعتی ضربه وارد کرد.

وی بازگشت به کار این کارخانه و ادامه تولید در آن را منوط به دلجویی از سرمایه‌گذار آن دانست و بیان می‌کند: باید مسئولان عالی‌رتبه استان از این سرمایه‌گذار دلجویی کنند تا وی بتوانند تولید در این کارخانه را ادامه دهد.

فرشید بابیان اینکه کارخانه کاشی جم بروجرد برندی ملی بوده که تولیدات آن به خارج از کشور صادر می‌شد، عنوان می‌کند: استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان دانشگاهی شهرستان بروجرد در صنعت کاشی و صنایع مرتبط با آن می‌تواند با توجه به تخصص و دلسوزی‌های آن‌ها مشکلات بسیاری از صنایع را مرتفع کند.

تسهیلاتی که به رونق تولید نرسید!

وی خاطرنشان می‌کند: احیای این صنایع با همکاری بانک‌ها در زمینهٔ اعطای تسهیلات و تجهیزات موردنیاز و رفع مشکلات آن‌ها در زمینهٔ مالیات بر ارزش‌افزوده و حامل‌های انرژی می‌تواند این کارخانه را مجدداً به  چرخه تولید بازگرداند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد درباره پیگیری اعطای تسهیلات کمکی به این کارخانه می‌گوید: متأسفانه پرداخت وام به این کارخانه به دلیل عدم همکاری مدیران آن در تأمین ضمانت‌های لازم بانکی محقق نشد و این واحد نتوانست تسهیلات کمکی را دریافت کند.

در هر صورت کارخانه کاشی جم بروجرد از چرخه تولید ملی خارج شد تا بار دیگر مرثیه بیکاری کارگران در استان لرستان از نو بازخوانی شود تا مسئولان این استان برای احیای مجدد آن چه راهی بیندیشند؛ سردادن شعار یا عمل‌گرایی.

 

 

زخمی شدن 8کارگر فصلی پیرانشهر درحادثه واژگونی مینی بوس رفت وآمدشان!

صبح روز شنبه ( 24 مهرماه) بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی بوس در شهرستان پیرانشهر 8 کارگرفصلی زخمی شدند.

به گزارش 25مهرکردپرس،واژگونی یک دستگاه مینی بوس حامل کارگران فصلی در شهرستان پیرانشهر 8 مصدوم برجای گذاشت.

در این حادثه که صبح روز شنبه ( 24 مهرماه) و در محل پل بادین آباد در محور سردشت به پیرانشهر اتفاق افتاد راننده مینی بوس بر اثر سرعت زیاد و همچنین لغزنده بودن جاده، قادر به مهار کردن خودروی خود نبود که در نتیجه مینی بوس از مسیر اصلی جاده منحرف و واژگون می شود.

بر اثر این حادثه متاسفانه 8 نفر از سرنشینان آن که جزء کارگران فصلی بودند مصدوم که بلافاصله توسط نیروهای امداد و نجات جاده ای مستقر در محور به بیمارستان خمینی پیرانشهر اعزام می شوند.

بر اساس آخرین گزارشات اعلام شده توسط نیروهای اورژانس 115 پیرانشهر، خوشبختانه جراحت تمامی مصدومان سطحی بوده و همه مصدومان پس از انجام مراحل اولیه درمان از بیمارستان مرخص شدند.

پل بادین آباد پیرانشهر در محور پیرانشهر به سردشت جزء یکی از نقاط حادثه خیز این محور بشمار می آید که متاسفانه هر چند وقت یکبار شاهد تصادفات فوتی و جرحی در این منطقه می باشیم.

 

جان باختن یک کولبر دیگر!

در ادامه تیراندازی‌های مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران به کولبران، روز شنبه بیست و چهارم مهرماه،  یک کولبر دیگر در ارومیه مورد شلیک مستقیم این نیروها قرار گرفت وجان باخت.

به گزارش 25مهرکُردپا، روز شنبه بیست و چهارم مهرماه، یک کولبر دیگر براثر شلیک مستقیم نظامیان حکومتی جان باخت.

هویت این کولبر ، حسن امینی روندی، اهل روستای “گل شیخان” از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه اعلام شده است.

گفته می‌شود، این کولبر براثر شدت جراحات وارده ناشی از شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران در دم جان باخته است.

بیست وپنجم مهرماه1395

 

 

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …