سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

اخباروگزارشات کارگری24مهر1395

 

ادامه اعتصاب صدها کارگر مجتمع  نیشکر هفت تپه!

کارگران معترض مجتمع نیشکر هفت تپه: به وعده های مدیریت اعتماد نداریم!

امروزشنبه24مهر، صدها کارگر مجتمع  نیشکر هفت تپه علیرغم پرداخت بخشی از مطالباتشان  و وعده پرداخت  باقیمانده حقوق معوقه شان،بدلیل بی اعتمادی به وعده های مدیریت به اعتصابشان ادامه دادند.

در حالی که اعتراضات بیش از یک هزار کارگربخش صنعتی مجتمع نی شکر هفت تپه امروز (شنبه 24 مهر ماه) ادامه دارد، یکی از کارگران این واحد صنعتی از پرداخت یک ماه از معوقات مزدی کارگران خبر داد.

روز شنبه24مهر، کارگران بخش های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شمال خوزستان در ششمین روز پیاپی تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش24مهر ایرنا،کارگران معترض این کارخانه تولید شکر اظهار می دارند حقوق و مطالبات آنها به موقع از سوی این شرکت پرداخت نمی شود.

چندتن از این کارگران روز شنبه اظهار داشتند:در پی اعتراض و تجمع جمع زیادی از کارگران این شرکت در هفته گذشته ، مدیریت نیشکر هفت تپه روز پنجشنبه گذشته حقوق مرداد ماه آنان را پرداخت کرد.

آنان افزودند:پرداخت حقوق مرداد ماه کارگران این شرکت در روز آخر هفته و بین تعطیلات هفته گذشته بیانگر این واقعیت است که شرکت مذکور توان پرداخت حقوق و مطالبات آنان را دارد اما معلوم نیست به چه علتی از پرداخت آن در موعد قانونی امتناع می کند.

به گفته کارگران معترض علاوه بر حقوق شهریورماه ، حق لباس و کفش آنان پرداخت نشده و تا زمانیکه این مطالبات از سوی شرکت پرداخت نشود به تجمع اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

در پی برپایی تجمع اعتراضی کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه ، ‘سیامک افشار’ قائم مقام و عضو هیات مدیره این شرکت روز شنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد:’حقوق شهریورماه کلیه پرسنل از تاریخ پنجم تا دهم آبان ماه پرداخت می شود’.

کارگران معترض نیشکر هفت تپه روز شنبه با پاره کردن این اطلاعیه اعلام داشتند: ‘ به وعده های مدیریت اعتماد نداریم’.

تجمع کارگران معترض شرکت کشت و صنعت هفت تپه در حالی است که طبق برنامه پیش بینی شده قرار است اوایل هفته آینده با برداشت محصول نیشکر از مزارع ، تولید شکر در این شرکت در سال جاری آغاز شود.

حدود 130 نفر از بازنشستگان نیشکر هفت تپه نیز که در بلاتکلیفی شغلی بسر می برند در هفته گذشته در چند نوبت تجمع کردند.

ایلنا درهمین رابطه امروز نوشت،در حالی که اعتراضات بیش از یک هزار کارگربخش صنعتی مجتمع نی شکر هفت تپه امروز (شنبه 24 مهر ماه) ادامه دارد، یکی از کارگران این واحد صنعتی از پرداخت یک ماه از معوقات مزدی کارگران خبر داد.

تعدادی از کارگران این واحد تولیدی با اعلام این خبر گفتند: صرف نظر از این که روز پنجشنبه گذشته (22 مهر ماه) معادل یک ماه از مجموع دوتا 4 ماه معوقات مزدی کارگران رسمی وقرار دادی پرداخت شده است اما نگرانی از وضعیت نامعلوم کارخانه باعث شد تا آنها امروز نیز اعتراضات خود را دنبال کنند.

به گفته منابع خبری در شهرستان شوش، تقریبا از ابتدای سال جاری حدود هزار کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه  در حال برپا کردن اجتماعات اعتراضی هستند.

از قرار معلوم این چندمین مرتبه‌ای است که کارگران این واحد تولیدی در سال جاری بابت معوقات مزدی خود دست به برپایی اجتماعات اعتراضی زده‌اند.

آنان بابیان اینکه کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه وتامین امنیت شغلی هستند، گفت: تا این لحظه از جانب مدیریت کارخانه و مسئولان اداری شهرستان شوش پاسخ مشخصی به این خواسته‌های کارگران داده نشده است.

به گفته این کارگران، مجموع مطالبات کارگران رسمی وقرار دادی به ترتیب  یک ماه  وسه ماه مزد معوقه است که از کارفرمای انتظار دارند ضمن بر طرف کردن مشکلات بیمه ای کارگران قرار دادی مابقی مطالبات سال جاری آنان را پرداخت کند.

درهمین رابطه:

http ://etehadbinalmelali.com/ak/22-07-95/

از سرگیری اعتراضات کارگران شرکت پتروشیمی اروند در بندر ماهشهرنسبت به کاهش حقوق!

جمعی از کارگران شرکت پتروشیمی اروند واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در اعتراض به کاهش دستمزد و مزایای خود تجمع اعتراض آمیز برپا کردند.

به گفته این کارگران اعتراضاتشان تا برآورده شده خواسته هایشان در محوطه شرکت پتروشیمی اروند ادامه خواهد یافت.

به گزارش24مهر مانا، کارگران شرکت پتروشیمی اروند می گویند چند ماه است که میزان حقوق دریافتیشان کاهش یافته و تاکنون علت این اقدام از سوی مسئولین شرکت پتروشیمی اروند اعلام نشده است.

به گفته آنان اعتراضات کارگران تا برآورده شده خواسته هایشان در محوطه شرکت پتروشیمی اروند ادامه خواهد یافت.

کارگران معترض پتروشیمی اروند می گویند کاهش حقوق و دستمزد آنان در حالی است که کارگران در شرایط سخت مشغول بکار هستند و اجازه ندادند حتی در شرایط تحریم وقفه ای در تولید ایجاد شود.

کارگران معترض پتروشیمی اروند به تازگی در نامه ای به مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران خواستار رسیدگی به مشکلات آنان و ترمیم حقوق دریافتی شدند.

در سال جاری چند تجمع اعتراض آمیز در مجتمع های پتروشیمی بندر ماهشهر برپا شده است که عموما حول مسایل حقوقی و تغییر وضعیت شغلی بوده است.

بزرگترین زنجیره تولید محصولات پتروشیمی ایران با 21 واحد در بندر ماهشهر واقع شده است.

این کارخانه طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر پارسال از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذر شد.

درهمین رابطه:

 

*ادامه اعتصاب کارگران  پتروشیمی اروند دراعتراض به کاهش حقوق !

کارگران پیمانکاری شرکت پتروشیمی اروند روز پنجشنبه، نسبت به پاسخگو نبودن مسئولان شرکت و کسر حقوق و مزایای خود اعتراض کردند.

ایرنا طی گزارشی بتاریخ15مهر از ادامه اعتصاب کارگران  پتروشیمی اروند دراعتراض به کاهش حقوقشان،خبرداد.

براساس این گزارش،حدود 40 نفر از نیروهای پیمانکاری شرکت پتروشیمی اروند روز پنجشنبه با اعتراض به آنچه کسر حقوق و مزایای خود می نامیدند، پرداخت این حقوق و مزایا را از مسئولان +

شرکت خواستار شدند.

شرکت پتروشیمی اروند در سایت 3 منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و در زمینی به مساحت 108 هکتار قرار دارد که از این مقدار حدود 46 هکتار طرح های مجموعه زنجیره واحدهای پلی وینیل کلراید (PVC) کلر آلکالی (CA) اتیلن دی کلراید (EDC) و وینیل کلراید مونومر (VCM) در نظر گرفته شده است.

پتروشیمی اروند بزرگ ترین زنجیره تولید PVC جهان بوده که در صورت تولید سالانه 240 هزار تن PVC حدود 25 تا 30 درصد بازار جهانی این محصول شیمیایی در اختیار ایران قرار می گیرد.

 

 

*اعتصاب چند روزه کارگران  پتروشیمی اروند دراعتراض به کاهش حقوق !

چند روزی است که از پتروشیمی اروند خبر می رسد کارگران پیمانکاری این شرکت نسبت به کسر حقوق و مزایای خود اعتراض دارند.

به گزارش10مهر ماهشهر امروز،این اعتراض ها موجب تجمع و اعتصاب نیروها شد تا اینکه امروز خبر رسید، پس از چند ساعت تجمع کارگران و جوابگو نبودن مسئولین، درگیری فیزیکی در این مجتمع رخ داده است.

در همین خصوص چگینی مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند اظهار کرد: نزدیک به یک سال آیتمی به نام ترمیم مزایا به اشتباه حدود ۱۰ برابر حق واقعی، به کارگران این شرکت پرداخت می شده که با سر کار آمدن پیمانکار جدید، این گزینه اصلاح شده است.

چگینی می گوید بارها مسئولین در این خصوص با نمایندگان کارگران صحبت کرده اند و سعی در توجیه آن ها داشته اند ولی این نیروها همچنان بر نظر خود پای فشاری می کنند و به اعتصاب خود ادامه می دهند.

وی عنوان کرد که مسئولین این پتروشیمی به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستند.

مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند همچنین ایجاد درگیری فیزیکی صبح امروز در این مجتمع را تکذیب کرد و گفت اعتراض کارگران در حد تجمع و اعتصاب بوده است.

 

بر اساس حکم شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد هر کدام به یازده سال زندان محکوم شدند+ اصل حکم

امروز 24 مهر ماه، حکم شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه در مورد جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد به وکیل آنان جناب آقای محمد علی جداری فروغی ابلاع شد. بر اساس این حکم، این دو عضو هیات مدیره اتحادیه ازاد کارگران ایران بابت تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران و اداره نمودن آن به ده سال زندان و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال و مجموعا هر کدام به یازده سال زندان محکوم شده اند. اتهامات جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد در پرونده آنان در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” می باشد. علاوه بر این دو اتهام، آنان به اتهام تشویش اذهان عمومی، بر هم زدن نظم عمومی و مشاوره به کارگران اعتصابی نورد و  لوله صفا در شعبه 101 دادگاه کیفری 2 ساوه نیز مورد محاکمه قرار گرفته اند و مقرر شده است پس از برگزاری جلسه دیگری حکم مربوطه صادر شود.

جعفر عظیم زاده علاوه بر یازده سالی که در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه به زندان محکوم شده است پیش تر با حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران نیز با همان اتهامات شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه به شش سال زندان محکوم شده است و در حال حاضر زندانی بند 8 زندان اوین می باشد که بدنبال اعتصاب عذای 63 روزه ای که انجام داد در بیرون از زندان بسر می برد. وی با حکم 11 سال زندان دادگاه انقلاب ساوه  مجموعا به 17 سال زندان محکوم شده است.

اتحادیه آزاد ایران با محکوم کردن صدور حکم 11 سال زندان بر علیه جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد، متعاقبا اطلاع رسانیهای بیشتر و اقدامات مقتضی را در اعتراض به این احکام ظالمانه به انجام خواهد رساند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 24 مهر ماه 1395

 

 

وکیل جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد :

 

در مهلت مقرر درخواست تجدید نظر خواهیم کرد.

به گزارش24مهرایلنا،محمدعلی جداری فروغی وکیل جعفر عظیم‌زاده و شاپور احسانی راد گفت: صبح امروز (بیست و چهارم مهرماه)، به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه مراجعه و یک نسخه از رای صادره را دریافت کردم.

وی افزود: در رای صادره با توجه به مواد ۴۹۸ و ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی، هریک از موکلین به ده سال حبس بابت ایجاد تشکل کارگری اتحادیه آزاد کارگران ایران و یک سال نیز بابت تبلیغ علیه نظام محکوم شده‌اند.

جداری فروغی افزود: پرونده دیگری برای موکلین بابت اتهاماتی از قبیل تشویش اذهان عمومی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ ساوه در جریان رسیدگی است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه مسائل کارگری بایستی با رویکرد صنفی بررسی شود ، اظهار داشت: مسلما در مهلت قانونی به احکام صادره اعتراض و درخواست تجدید نظر خواهیم کرد.

 

 

گل آلود کردن آب برای ماهیگیری دولت یازدهم دررابطه با لایحه پیشنهادی اصلاح قانون کار!

اخباروگزارشات کارگری:وزارت کار،سردمداران تشکل های کارگری دست سازحکومتی واعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با گل آلود کردن آب زمینه را برای ماهیگیری دولت یازدهم در رابطه با لایحه اصلاح قانون کارآماده می کنند.

فارس-24مهر: لایحه اصلاح قانون کار در دستور کار این هفته کمیسیون اجتماعی مجلس:

لایحه جنجالی اصلاحیه قانون کار پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره این هفته در دستورکار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

اختلاف‌نظرها درباره بررسی و عدم بررسی لایحه اصلاحیه قانون کار در مجلس شورای اسلامی همچنان پابرجاست و با این وجود کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، این لایحه را این هفته در دستورکار خود قرار داده است.

براساس این گزارش،در روز سه‌شنبه برای مدت یک ساعت از ساعت 14 بعدازظهر لایحه قانون کار در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی می‌شود و پس از آن سایر دستورکارها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

ایلنا-24مهر:بررسی لایحه اصلاح قانون کار از روز سه شنبه آغاز می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون کار از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، تاکید دارد: دولت می‌تواند با ارسال یک نامه تقاضای استرداد لایحه اصلاح قانون کار را ارائه دهد تا بلافاصله بررسی آن از دستور کار خارج شود.

سلمان خدادی با اعلام این مطلب اظهار داشت: بررسی لایحه اصلاح قانون کار از روز سه‌شنبه (27 مهر) در کمیسیون اجتماعی مجلس آغاز می‌شود.

خدادادی تاکید دارد: دولت می‌تواند با ارسال یک نامه تقاضای استرداد لایحه را ارائه دهد تا بلافاصله بررسی آن از دستور کار خارج شود.

خدادی در خصوص نحوه بررسی این لایحه در کمیسون اجتماعی مجلس، تصریح کرد: در کمیسیون اجتماعی مجلس نمایندگان جامعه کارگری (بخوان نمایندگان تشکل های کارگری دست سازحکومتی) حضور دارند و می‌توانند به خوبی از حقوق کارگران در این خصوص دفاع کنند!؟.

وی افزود: پس از تصویب کلیات لایحه، آن را به کمیسیون‌های تخصصی می‌فرستیم که در آنجا شرکای اجتماعی دولت می‌توانند در این خصوص با رعایت سه جانبه گرایی گفت‌وگو کنند و لایحه را نقد کنند.

ایلنا-24مهر: برگزاری جلسه مشترک برای بازپس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار

یک عضو کارگری شورای عالی کار از برگزاری جلسه‌ای مشترک برای بازپس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار خبر می‌دهد.

علی خدایی با اعلام این خبر گفت: این جلسه قرار است به زودی با حضور اعضای سه گروه دولتی، کارفرمایی و کارگری شورای عالی کار و اعضایی از کمیسون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

وی بابیان اینکه مسئولیت هماهنگی، اطلاع رسانی و برگزاری جلسه یاده شده  قرار است برعهده معاونت تنظیم و نظارت بر روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

خدایی افزود موضوع بررسی لایحه اصلاح قانون کار موقتا از دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس خارج شده است.

خدایی اصرار دولت بر تصویب لایحه اصلاح قانون کار را نکته تاریکی در کارنامه دولت یازدهم دانست و افزود: حتی اگر این لایحه در مجلس بررسی نشده باشد بازهم  به جرات می‌توان گفت به جریان انداختن لایحه ضد کارگری دولت قبل منجر به آشفتگی روانی و برهم خوردن آرامش جامعه کارگری شده است.

عضو کارگری شورای عالی کار با تاکید بر اینکه استدلال‌های دولت در زمینه بازپسگیری لایحه اصلاح قانون کار غیر حقوقی است، افزود: دولت یازدهم تمامی لوایح دولت قبل را خلاف مصالح و منافع ملی می‌دانست از مجلس پس گرفت اما لایحه اصلاح قانون کار را که کلیتی ضد کار و کارگری دارد را از مجلس پس نگرفته  است.

خدایی در پایان افزود: دولت این بهانه را می آورد که چون لایحه اصلاح قانون کار در دولت قبل به مجلس ارسال شده نمی توان آن را پس گرفت اما این استدلال غیر حقوقی است و از اعتماد شرکای اجتماعی کاسته است.

مهر-24مهر: علی خدایی با انتقاد از بررسی لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به روند طی شده برای اصلاح این قانون و مخالفت‌های گسترده با آن، رفتار دولت در بی‌توجهی به شرکای اجتماعی تداعی کننده یک دهن‌کجی است.

عضو هیأت رئیسه کانون شوراهای اسلامی کار کشوربا بیان اینکه پیگیریها برای مجاب‌کردن دولت مبنی بر عودت لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد، به برگزاری جلسه شورای مشاوره سه جانبه ملی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی حدود دو هفته اخیر اشاره کرد و گفت: مواضع مشترک کارگران و کارفرمایان در این جلسه، ایرادات ساختاری در لایحه بود که انتظار داشتیم دولت حداقل برای بررسی مجدد و احترام به جامعه کارگری و کارفرمایی، این لایحه را پس بگیرد.

عضو هیأت رئیسه کانون شوراهای اسلامی کار افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس در همان جلسات اولیه بررسی لایحه اصلاح قانون کار، مغایرت کلیات این لایحه با ماده ۷۳ قانون برنامه پنجم توسعه را تشخیص خواهد داد.

خدایی در مورد ادعای دولت مبنی بر اینکه لایحه اصلاح قانون کار در دولت گذشته به مجلس تسلیم شده است نیز گفت: ما می‌پذیریم که این لایحه در دولت گذشته نوشته شده است اما یکبار در همان دولت مسکوت ماند و در دولت فعلی همان لایحه مجدد و بدون نظرخواهی از جامعه کارگری و کارفرمایی به مجلس ارسال شده است که ۱۴ تیرماه امسال به هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول و ۳ مرداد در کمیسیون اجتماعی و کمیسیون‌های فرعی توزیع شده است.

نماینده کارگری شورای عالی کار اضافه کرد: شنیده‌های ما حاکی از آن است که در دولت گذشته همراه با لایحه اصلاح قانون کار، لایحه بیمه بیکاری نیز ارسال شده اما در ارسال مجدد آن توسط دولت یازدهم، فقط لایحه اصلاح قانون کار به مجلس تقدیم شده است.

این فعال کارگری با بیان اینکه با تصویب این لایحه مرگ روابط کار را پیش بینی می‌کنیم، گفت: قانون کار پس از ۲۶ سال در مرحله اصلاح قرار دارد اما لایحه فعلی تمام حقوق بنیادین کارگران را از بین برده است.

تسنیم-24مهر: عضو کارگری شورای عالی کار گفت: علیرغم اینکه قرار بود جلسه‌ای مشترک برای بازپس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار برگزار شود اما خبر می رسد بررسی لایحه اصلاح قانون کار از سه شنبه در کمیسیون اجتماعی آغاز می شود که با این حساب باید فاتحه کار و تولید را خواند.

علی خدایی گفت: علیرغم اینکه بیان شده بود این جلسه با حضور کارگران و کارفرمایان است اما تا کنون خبری از دعوت از شرکای اجتماعی نیست.

درهمین رابطه:

 

 

*ادامه خیمه شب بازی درباره لایحه اصلاح قانون کارپیشنهادی دولت یازدهم !

اخباروگزارشات کارگری:خیمه شب بازی دولت،سردمداران تشکل های کارگری دست سازحکومتی وکمیسیون اجتماعی مجلس درباره لایحه اصلاح قانون کارپیشنهادی دولت یازدهم ادامه دارد.

به گزارش23مهرفارس،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از عدم بررسی لایحه اصلاحیه قانون کار در نشست هفته گذشته کمیسیون خبر داد و گفت: با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه اصلاحیه در دولت فعلی به مجلس تقدیم شده و اعلام وصول شد.

رضا شیران خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا طبق اعلام قبلی، لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شد، یا خیر اظهار داشت: هفته گذشته لایحه اصلاحیه مطرح نبود و در دستور کار هفته آتی نیز بررسی لایحه اصلاحیه وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون بحثی درباره این اصلاحیه در مجلس نشده است و درباره رد یا تایید آن توسط نمایندگان نمی‌توان اظهارنظر کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لایحه اصلاحیه در دولت فعلی باید به مجلس شورای اسلامی ارسال شده باشد، گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تمام طرح‌ها و لوایح در مجلس قبلی مسکوت می‌ماند و به جریان افتادن لوایح دولت باید به تایید مسئولان دولتی برسد.

وی گفت: طرح‌های مجلس نیز باید با تغییر مجلس برای به جریان افتادن به امضای 25 نفر از نمایندگان برسد. بنابراین اظهارنظر دولت درباره تقدیم لایحه اصلاحیه قانون کار در دولت قبلی به مجلس به اعلام وصول آن که به نظر دولت قبلی صحیح نیست، چرا که باید طبق آیین‌نامه در دولت جدید مورد تایید قرار بگیرد.

به گزارش امروزمهر درهمین رابطه، معاون وزیر کار از تصمیم جدید برای لایحه اصلاح قانون کار خبرداد وگفت: به‌زودی جلسه‌ای بین نمایندگان تشکل‌های کارگری(بخوان نمایندگان تشکل های کارگری دست سازحکومتی) و کارفرمایی عضو شواریعالی کار با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار می شود.

بنا بهمین گزارش محمدحسن هفده‌تن ، درباره آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست جامعه کارگری و کارفرمایی مبنی بر عودت لایحه اصلاح قانون کار به دولت به دلیل اعتراض به برخی مواد آن گفت: این موضوع اخیرا در شورای مشاوره سه جانبه ملی با حضور نمایندگان تشکل‌های عالی کارگری و کارفرمایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این شورا مسائل مربوط به حوزه روابط کار بررسی می‌شود که در جلسه اخیر موضوع لایحه اصلاح قانون کار با اولویت بررسی شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در جلسه مذکور تشکل‌های کارگری(بخوان  تشکل های کارگری دست سازحکومتی)  و کارفرمایی نظرات خود را در خصوص لایحه اصلاح قانون کار ارائه دادند افزود: این لایحه توسط دولت گذشته به مجلس تقدیم شد و دولت یازدهم نمی‌تواند نسبت به عودت آن اقدام کند.

هفده تن گفت: به دلیل اعتراض تشکل های کارگری و کارفرمایی به لایحه اصلاح قانون کار، مقرر شد در آینده نزدیک جلسه مشترکی بین اعضای تشکل‌های عالی کارگری و کارفرمایی در شورایعالی کار با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شود تا طرفین بدون دخالت دولت تصمیمات لازم را بگیرند و هر تصمیمی که در این جلسه اعم از پس دادن لایحه یا ادامه بررسی گرفته شود، ما تبعیت خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت یازدهم نمی‌تواند لایحه ارسالی در دولت گذشته را پس بگیرد بنابراین اگر نتیجه جلسه نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در شورایعالی کار با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، عودت لایحه بود باید از طرف مجلس برگشت داده شود.

 

 

*بررسی لایحه اصلاح قانون کار درجلسه هفته آینده کمیسیون اجتماعی مجلس !

علیرغم خیمه شب بازی روزهای گذشته وزارت کار،کمیسیون اجتماعی مجلس وتشکل های کارگری دست ساز حکومتی،لایحه اصلاح قانون کاری که از طرف دولت احمدی نژاد به مجلس داده شده بود وبرای باردیگراز طرف دولت روحانی به مجلس ارسال ودر تاریخ سیزدهم تیرماه در هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده در جلسه هفته  آینده کمیسیون اجتماعی مجلس موردبحث قرار خواهدگرفت.

به گزارش11مهرخبرگزاری مجلس،رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از بررسی کلیات اصلاح قانون کار در جلسات هفته آینده کمیسیون متبوع خود خبر داد.

سلمان خدادادی افزود: تا زمانی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور رسمی درخواست خود مبنی بر استرداد این لایحه را به مجلس اعلام نکرده کمیسیون اجتماعی باید بررسی آن را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش امروزمهردرهمین رابطه،علی ربیعی امروز در مصاحبه ای رسما اعلام کرد: اصلاحیه قانون کار که در دولت قبل به مجلس داده شده بود در کمیسیون اجتماعی مجلس اصلاح و بازنگری خواهد شد.

بدین ترتیب علیرغم خیمه شب بازی روزهای گذشته وزارت کار،کمیسیون اجتماعی مجلس وتشکل های کارگری دست ساز حکومتی،لایحه اصلاح قانون کاری که از طرف دولت احمدی نژاد به مجلس داده شده بود وبرای باردیگراز طرف دولت روحانی به مجلس ارسال ودر تاریخ سیزدهم تیرماه در هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده در جلسه هفته  آینده کمیسیون اجتماعی مجلس موردبحث قرار خواهدگرفت.

 

 

ادامه بلاتکیفی 7کارگر اخراجی پتروشیمی جم!

یک مقام مسئول در وزارت کار گفت: با توجه به مستثنا بودن مناطق آزاد از شمول قانون کار، وزارت کار نمی‌تواند به مساله کارگران پتروشیمی جم ورود کند.

به گزارش24مهر ایلنا،مسئول مدیریت بحران وزارت کار در ارتباط با ۷ کارگر بیکار شده پتروشیمی جم گفت: مدرکی دال بر اینکه کارگران قراردادشان تمام نشده نداریم و در عین حال نمی‌توانیم به کارفرما اجبار کنیم که این کارگران را به سر کار بازگرداند.

وی افزود: نکته مهم‌تر این است که مناطق آزاد از شمول قانون کار مستثنا شده‌اند و براساس مواد ۱۶ و ۲۱ قانون مناطق آزاد، وزارت کار در اختلافات کارگری این مناطق نمی‌تواند ورود کند.

این کار‌شناس بحران‌های کارگری افزود: رسیدگی به اختلافات روابط کار در مناطق آزاد بر عهده وزارت کار نیست و این وزارتخانه نمی‌تواند اعمال نظر کند.

وی افزود: علیرغم این شرایط، از طرف مقامات وزارت کار تا کنون سه نامه در حمایت از این کارگران ارسال شده است. یکی از نامه‌ها خطاب به دبیر شورای اشتغال مناطق آزاد ویکی دیگر خطاب به اداره کار بوشهر جهت بررسی قرارداد آن‌ها و نامه دیگر خطاب به خود پتروشیمی جم ارسال شده است.

وی تاکید کرد: وزارت کار در این مساله تلاش کرده اگر از قرارداد کارگران چیزی باقی مانده و امکان مساعدت وجود دارد، امکان بازگشت به کار این کارگران فراهم شود که این تلاش بی‌نتیجه مانده است.

این مقام مسئول در وزارت کار اظهار داشت: در مناطق آزاد بازگشت به کار نداریم و حتی دیوان عدالت نیز درخواست این کارگران را رد کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت کار برای ایجاد اشتغال در مناطق آزاد می‌تواند ورود کند اما در حل اختلافات روابط کار اجازه ورود ندارد.

درهمین رابطه:

 

 

*دومین روز تجمع خانوادگی کارگران بیکارشده پتروشیمی جم درتهران امروز مقابل مجلس برای بازگشت بکار!

صبح امروز18مهر، 7 کارگر بیکار شده پتروشیمی جم مقابل مجلس تجمع کردند. این کارگران می‌گویند برخلاف ادعای مدیریت پتروشیمی، تا آخر سال قرارداد داشتیم.

به گزارش 18مهرایلنا،این کارگران که در خردادماه بیکار شده اند، روز گذشته با خانواده های خود به تهران آمدند و مقابل وزارت کار تجمع کردند.

این کارگران می‌گویند از آنجا که از تجمع روز گذشته پاسخی نگرفته‌اند برای پیگیری مطالبات خود و با خواسته بازگشت به کار، مقابل مجلس شورای اسلامی آمده‌اند و از نمایندگان مجلس می‌خواهند که به وضعیت آنها رسیدگی کنند.

در عین حال در پی درج توضیحات روابط عمومی پتروشیمی جم مبنی بر قراردادی بودن این کارگران و خاتمه قرارداد آنها، این کارگران نمونه‌هایی از قراردادهای خود را ارسال کرده‌اند که این قراردادها یک ساله و زمان خاتمه، اسفند ماه سال جاری است.

کارگران می‌گویند:  هنگامی که کارگران، آنها را پیش از خاتمه قرارداد اخراج کرده به آنها گفته مجوز اشتغال در منطقه ویژه پارس جنوبی ندارید در حالیکه مجوز داشتیم اما به زعم کارفرما ثبت نشده بود. پس از آن که مجددا برای گرفتن مجوز اقدام کردیم و توانستیم این مجوز را بگیریم، کارفرما گفت دیگر نیازی به ما ندارد.

همچنین در نامه ای که این کارگران به مقامات عالی کشور نوشته‌اند آمده است:

«با چهار سال سابقه کار در شرکت جم صنعتکاران یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت پتروشیمی جم عسلویه ، از کار اخراج و تعلیق و بهانه عدم ثبت مجوز منطقه ویژه در دبیرخانه آن اداره را مطرح نمودند.  در واقع مجوزهایمان اصل و کاملا قانونی بود. و مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم روز اخراج و تعلیقمان اظهار نمود بروید اگر مجوز اخذ نمودید برگردید سرکار» حال در شهریورماه اینجانبان از منطقه ویژه مجددا مجوز اخذ و به درب شرکت مراجعه که مدیر عامل شرکت اظهار نمود «شماها چرا رفتید شکایت کردید و بخاطر همین جایگزین برایتان انتخاب نموده‌ایم و شما را نمیتوانیم بکار بگیریم. آیا این اخراج، تعلیق و بهانه گرفتن آن هم در این شرایط اقتصادی، عمل غیراخلاقی و مخالف با حیثیت کارگر نیست؟»

 

 

*تجمع خانوادگی کارگران بیکار شده پتروشیمی جم مقابل وزارت کار!

صبح امروزشنبه17مهر، ۷ کارگر اخراجی پتروشیمی جم، به همراه خانواده‌هایشان به تهران آمدند و مقابل وزارت کار تجمع کردند.

به گزارش 17مهرایلنا، این کارگران خواهان بازگشت به کار هستند.

معترضان که ۴ ماه پیش به بهانه تغییر مقررات و با وجود عدم خاتمه قرارداد، از کار بیکار شده‌اند می‌گویند، پیگیری‌های آن‌ها در استان بوشهر تاکنون بی‌نتیجه مانده‌است.

این کارگران که بیش از ۴ سال سابقه کار دارند، می‌گویند با وجود مراجعات مکرر به کارفرما و مقامات محلی هیچ پاسخی نگرفتیم و پس از آنکه متوجه شدیم کارفرما نیروهای جدیدی را به جای ما استخدام کرده‌است تصمیم گرفتیم به تهران بیاییم وخواهان احقاق حق و بازگشت به کار هستیم.

 

 

کارکنان مخابرات شوشتر خواهان انعقاد قرارداد مستقیم و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند!

جمعی از کارکنان شرکتی مخابرات شوشتر در آستانه سفر مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به اهواز با ارسال پیامک خطاب به نماینده مجلس ازشوشتر و گتوند ، خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

به گزارش24مهرایلنا،در این پیامک  که توسط 50 نفر از این کارکنان به صورت جداگانه ارسال شده آمده است که هر یک از ما با بیش از ده سال سابقه کار، خواستار انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستیم.

از قرار معلوم، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران قرار است روز یکشنبه (25 مهرماه) به اهواز سفر کند. کارکنان شرکتی مخابرات می گویند می‌خواهیم به صورت حضوری با این مقام مسئول دیدار و خواسته‌های خود را مطرح کنیم.

 

تجمعات اعتراضی دامنه دارمربیان پیش دبستانی گلستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی!

ظهر امروز24مهر، حدود 80 مربی پیش دبستانی در گلستان مقابل ی درب اداره کل آموزش و پرورش گلستان تجمع کردند.

به گفته این مربیان،  فردا یک شنبه جلوی استانداری گلستان  مربیان پیش دبستانی سراسر گلستان تجمع خواهند کرد.

به گزارش 24مهرکلاس بیست،  مربیان پیش دبستانی ظهر امروز با تجمع مقابل آموزش و پرورش گلستان خواستاراعمال ابلاغیه رئیس جمهور در خصوص استخدام حق التدریسی معلمان شدند.

این گروه ازمربیان بعضا با سابقه بیش از 10 سال بودند که از عدم استخدام خود توسط  اداره کل آموزش و پرورش گلستان و جاماندن در کلاس های درس شکایت داشتند.

به گفته این مربیان،  فردا یک شنبه جلوی استانداری گلستان  مربیان پیش دبستانی سراسر گلستان تجمع خواهند کرد.

 

 

کارخانه کاشی جم بروجرد تعطیل وکارگرانش اخراج شدند!

کارخانه کاشی جم بروجرد که چند ماه پیش زنگ خطر تعطیلی آن نواخته شد، سرانجام تعطیل و آخرین کارگران این کارخانه اخراج شدند و به جای احیای کارخانه های شهرستان، کارخانه ای دیگر در این شهر تعطیل شد.

هم اکنون در این کارخانه تنها چند نگهبان و کارمند اداری وجود دارد و خط تولید این کارخانه تعطیل شده است.

به گزارش24مهر بازتاب بروجرد،چند سالی است تیتر یک اخبار، تعطیلی کارخانه ها یکی پس از دیگری است، کارخانه هایی که روزگاری در تولید محصولات زبانزد بودند حالا قفل محکمی بر در هر کدام زده شده و کارگران زیادی از کار بیکار می شوند.

بیش از 40 درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد وجود دارد که زمانی تولید در این شهرستان حرف اول را می زد و بسیاری از محصولات تولیدی این کارخانه ها به کشورهای دیگر صادر می شدند اما طی چند سال اخیر رکود، نبود سرمایه در گردش، تعطیلی کارخانه ها، نبود بازار کار و … بلای جان صنایع شده است.

بیش از 60 درصد صنایع شهرستان بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل بوده و مابقی واحدها با کمترین ظرفیت کار می کنند و نفس های برخی از آنها هم به شماره افتاده است، هر از چند گاهی هم یکی دیگر از کارخانه های بروجرد به لیست کارخانه های تعطیل اضافه می شود.

با توجه به این که استان لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و قرار بود که تسهیلات ویژه ای برای احیا و راه اندازی مجدد این واحدها در نظر گرفته شود اما نه تنها مشکلی از صنایع شهرستان بروجرد کم نشده بلکه روز به روز این وضعیت وخیم تر می شود و می توان گفت وضعیت و حال و روز صنایع بروجرد از حد بحران هم گذشته است.

طی چند سال اخیر کارخانه زاگرس خودرو تعطیل و بیش از 400 کارگر از کار اخراج شدند، ابتدای امسال 500 کارگر نساجی بروجرد اخراج شدند، سامان کاشی هم با حداقل ظرفیت فعالیت دارند و حالا کارخانه کاشی جم بروجرد کاملا تعطیل و اخرین گروه کارگران این کارخانه اخراج شدند.

هم اکنون در این کارخانه تنها چند نگهبان و کارمند اداری وجود دارد و خط تولید این کارخانه تعطیل شده است.

در آن سوی شهر مسئولین در جلسات فوری، اضطراری، محرمانه و گاهی هم پی در پی حضور یافته و ساعتها صحبت می کننداما این همه جلسات بدون نتیجه، هیچ سودی به حال کارگران و این شهر ندارد.

قول و وعده های توخالی مسئولین آنقدر زیاد شده که انگار همه این قول ها فقط روی کاغذ می مانند، مثلا وعده ای مبنی بر عدم اخراج کارگران و یا وعده برای احیای کارخانه ها اما طولی نمی کشد که کارخانه ها تعطیل و کارگران اخراج می شوند و وعده ها روی کاغذ جا خوش می کنند.

“کامران فرشید” رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: متاسفانه مهر تعطیلی بر کارخانه کاشی جم بروجرد زده شد و 220 کارگر طی چند ماه از کار اخراج شدند.

وی اضافه کرد: آخرین گروه کارگران کاشی جم بروجرد که 15 نفر بودند، چند روز پیش از کار اخراج شدند و هم اکنون تولید این کارخانه تعطیل شده است.

به گفته وی عدم همکاری بانکها، نبود سرمایه در گردش، مدیران غیر بومی از مهمترین مشکلات این کارخانه بود که در این راستا به سرمایه گذار هم ضربه وارد شده است.

فرشید اظهار داشت: محصولات این کارخانه برند ملی بوده و بخش عمده ای از تولیدات کاشی جم بروجرد صادر می شده اما طی سالهای اخیر با توجه به مشکلات از تولید متوقف شد.

براساس این گزارش،چند ماه پیش زنگ خطر تعطیلی این کارخانه نواخته شد و مسئولین اظهار داشتند که تلاش می کنند تا از تعطیلی این کارخانه جلوگیری کنند اما طولی نکشید که این کارخانه تعطیل شد و باز هم دود این همه مشکل به چشم کارگران رفت.

 

 

تجمع اعتراضی اهالی سراوان رشت و ممانعت از تخلیه زباله / مگس ها به منازل مسکونی سراوان حمله کرده اند!

اهالی سراوان رشت از روز5شنبه22مهر با تجمع اعتراضی در محل دفن زباله سراوان خواستار توقف آلودگی محیط زیست در این منطقه شدند.

به گزارش24مهر رشت پرس، اهالی روستای سراوان رشت با تجمع در محل دفن زباله و جلوگیری از تخلیه زباله توسط خودروهای حمل زباله در محل ، خواستار توقف روند تجمیع زباله های استان گیلان در این محل شدند

شایان ذکر است این تجمع و ممانعت از تخلیه زباله از روز پنج شنبه توسط اهالی صورت گرفته است.

اسماعیل غلامپور رئیس شورای اسلامی سراوان ضمن ابراز نگرانی از بروز چنین تجمعات و تبعات ناشی از آن بیان داشت : این اقدام اهالی به دلیل سهل انگاری شهرداری در دفن بهداشتی زباله صورت گرفته که با حمله مگس ها به منازل مردم به اوج خود رسیده است .

غلامپور عنوان داشت : در این مدت مسئولین شهرستانی به محل تجمع مراجعه کرده و با وعده مهلت 10 روزه خواستار پایان دادن به این تجمع اعتراضی شده اند .

وی در پاسخ به اینکه آیا تا کنون اقداماتی بر اساس وعده های پیشین صورت پذیرفته یا خیر اظهار کرد: متاسفانه تا کنون وعده های مسئولین در خصوص ساماندهی این معضل محیط زیستی و آلودگی محیط برای اهالی کاری صورت نگرفته است .

وی همچنین اذعان داشت : این تجمع بصورت خودجوش توسط اهالی صورت گرفته و اعضای شورا هیچگونه دخل و تصرفی در این خصوص نداشته است.

 

 

تجمع اعتراضی دستیاران تخصصی کودکان مقابل ساختمان وزارت بهداشت!

صبح امروز24مهر، جمعی از دستیاران تخصصی کودکان از شهرهای مختلف همچون بندرعباس، کرمان، اصفهان، اهواز، تهران و … باتجمع مقابل ساختمان وزارت بهداشت نسبت به تغییر دوره‌های آموزشی بدون اطلاع قبلی به دانشجویان اعتراض کردند.

به گزارش 24مهرفارس، مریم از دستیاران تخصص کودکان که ورودی سال 93 به این رشته است، در ارتباط با این تجمع اظهار داشت:‌ دستیاران تخصصی کودکان ورودی سال 93، تا سال سوم دوره آموزشی خود بر مبنای دوره سه‌ساله باید ادامه تحصیل می‌دادند؛ ولی اجرای برنامه چهارساله جهت این ورودی با اصول عدالت آموزشی مغایرت داشته و همه ما معترضین درخواست داریم برنامه چهارساله مورد نظر از ورودی سال 94 به بعد اجرایی شود.

همه معترضان پیگیر برقراری عدالت آموزشی بوده و از مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت درخواست حضور در مجل تجمع جهت پاسخ به سؤالات آنها دارند.

 

 

جان باختن یک کولبردر مرز “شیخ صله” براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی!

شامگاه جمعه بیست و سوم مهرماه، یک کولبر  براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران در مرز “شیخ صله” از توابع ثلاث‌باباجانی جان خود را از دست داد.

به گزارش 24مهرکُردپا، نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران بدون “اخطار قبلی” و “ایست” احمد نظری فرزند فاتح را هدف گلوله قرار داده‌اند.

برپایه این گزارش،شامگاه بیست و یکم مهرماه نیز، نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران در مکانی به نام “برده سوران” کاروان کولبران را هدف تیراندازی قرار داده‌ بودند.

براثر این تیراندازی نیروهای نظامی، یک کولبر اهل پیرانشهر به نام ابوبکر فیضه به شدت زخمی و جهت معالجه پزشکی به یکی از بیمارستان‎های اربیل در کردستان عراق منتقل شده است.

بیست وچهارم مهرماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …