چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 13 مهر 1395

 

تجمع کارکنان شرکتی های مخابرات در مقابل مجلس شورای اسلامی همراه با گزارش تصویری

اتحادیه آزاد کارگران ایران: از اول صبح امروز صدها نفر از کارکنان شرکتی های مخابرات از سراسر کشور در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند. این کارگران پیاپیش فراخوان این تجمع را داده بودند و اعلام کرده اند این تجمع را بمدت دو روز ادامه خواهند داد.

کارکنان شرکتی های مخابرات کشور خواهان حذف شرکتهای پیمانکاری، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و به رسمیت شناخته شدن شان به عنوان نیروی کار کارفرمای اصلی یعنی شرکت مخابرات و انعقاد قرارداد مستقیم با آن هستند.

این اولین بار نیست که این کارگران در مقابل مجلس دست به تجمع میزنند، آنان تا به حال بارها از مجاری مختلف قانونی و از طریق تجمع در مقابل مجلس و ادارات مراکز استانی مربوطه خواهان رسیدگی به خواستهای خود شده اند اما تا کنون مسئولین مخابرات و مجلس شورای اسلامی اقدامی در راستای دست یابی آنان به خواستهایشان انجان ناده اند. این کارگران اعلام کرده اند تا دست یابی به خواستهای بر حق خود به اعتراضات و تجمعات شان ادامه خواهند داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 13 مهر ماه 1395

گزارش تصویری امروز اتحادیه آزاد کارگران ایران از تجمع امروز کارکنان شرکتی مخابرات در مقابل مجلس شورای اسلامی

 

 

سومین روزاعتصاب کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی – هرمزآل دراعتراض به کاهش حقوق!

کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی – هرمزآل  از روز یکشنبه13مهرماه دراعتراض به کاهش حقوق دست ازکار کشیده ودرکارخانه اجتماع کرده اند.

به گزارش13مهر ایلنا،کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی از دو روز پیش (یکشنبه یازدهم مهرماه) تاکنون بابت حذف شدن برخی حقوق و مزایای مزدی خود در اعتراض به سر می‌برند.

منابع خبری در استان هرمزگان با اعلام این مطلب گفتند: دلیل اصلی نارضایتی کارگران آلومینیوم المهدی بندر عباس حذف  برخی موارد مزدی همانند حق ایاب وذهاب و مزایای اضافه کاری های تشویقی کارگران در شش ماه گذشته است.

کارگران در تشریح جزئیات مطالبات خود گفتند؛از ابتدای سال جاری کارفرما ضمن حذف حدود 120 هزار تومان از حق ایاب وذهاب ، مبلغ از 300 هزار  تا یک میلیون تومان نیز که به عنوان مزایای اضافه کاری تشویقی برای ترمیم حقوق ماهانه در نظر گرفته شده بود را یکجا حذف کرده است.

در عین حال به گفتهٔ این کارگران وضعیت بیمه تکمیلی  حدود 1800 کارگر این کارخانه از ابتدای سال مشخص نیست و در همین مدت حدود 600 کارگر خدماتی  نیز فاقد قرار داد کار هستند.

کارگران این کارخانه صنعتی با بیان اینکه بی‌توجه‌ای کارفرما به مطالبات حذف باعث شده است تا آنها روز یکشنبه (11 مهر ماه)دست به تجمع اعتراضی در محوطه کارخانه بزنند، افزودند: در روز تجمع کارفرما وعده داد مزایای حذف شده کارگران را  تا روز سه شنبه (13 مهر ماه) به آنا ن باز گرداند اما چون اعتمادی به وعده‌های داده شده  ندارند ترجیح دادند که تا محقق شدن وعده‌های داده شده به اعتراض خود ادامه دهند.

طبق اظهارات کارگران کارخانه آلمینیوم المهدی از آنجا که در حال حاضر وضعیت تولید در این واحد تولیدی مناسب است، در نتیجه از کارفرمای خود توقع دارند تا تاهرچه سریعتر به وعده‌هایی خود در خصوص بازگرداندن مطالبات قطع شده اقدام کند.

درهمین رابطه:

 

 

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی- هرمزآل دراعتراض به کاهش حقوق!

‌صبح امروز11مهر،کارگران خشمگین مجتمع صنعتی آلومینیوم المهدی – هرمزآل بدنبال واریز حقوق شهریورماهشان، در اعتراض نسبت به کاهش حقوق دست به تجمع زدند وبا بستن درب کارخانه مانع از خروج شمش تولیدی شدند.

به گزارش11مهر جنوب ایران، کارگران مجتمع صنعتی آلومینیوم المهدی – هرمزآل که با واریز حقوق شهریورماه به حسابشان، از کاهش حقوق خود خشمگین شده‌اند و با تجمع در مقابل درب کارخانه از خروج شمش تولیدی از این کارخانه جلوگیری کرده‌اند.

کارگران تجمع کننده که حدود 300 نفرهستند گفتند:حقوق شهریورماهشان به میزان 30 درصد کاهش یافته است.

به گزارش امروزایسنا درهمین رابطه،یکی ازکارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل با اعلام این خبر‌علت اعتراض امروز کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل را عدم پرداخت اضافه‌کاری‌های کارگران این شرکت دانست.

وی ادامه داد: این اضافه‌کاری‌ها برای هر کارگر بین 600 هزار تومان تا یک‌ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: مالک کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزآل این اضافه‌کاری کارگران را پاداش دانسته و آن را قطع کرده است، درصورتی‌که این‌ها پاداش نبوده و اضافه‌کاری این کارگران به شمار می‌رفته و به آن مالیات و عوارض نیز تعلق می‌گرفته است.

وی تصریح کرد: درگذشته هم این مسئول مجتمع با خرید مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل مبالغی را که به‌عنوان پاداش به کارگران داده می‌شد را حذف ‌و این بار اضافه‌کاری‌ها را به نام پاداش قطع کرده است.

این کارگر شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل اضافه کرد: حذف این اضافه‌کاری‌ها باعث می‌شود در زمان بازنشستگی حقوق این کارگران به‌شدت کاهش داشته باشد و با بسیاری از مشکلات روبه‌رو می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کارگران امروز درب کارخانه را بستند، گفت: امیدوارم حق کارگران کارخانه دیده شوند.

 

تجمع کارگران کارخانه آونگان اراک دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری مرکزی برای باردیگر!

امروزسه شنبه13مهر،برای باردیگرجمعی از کارگران کارخانه آونگان اراک دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل استانداری مرکزی زدند.شرکت آونگان اراک دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

به گزارش13مهر ایرنا، این کارگران در پی پرداخت نشدن حقوق معوق خود در ماه های گذشته از مسئولان خواستند تا با بررسی وضعیت کارخانه آونگان، تنگناهای پیش روی کارگران این واحد بزرگ تولیدی را رفع کنند.

شرکت آونگان بزرگترین سازنده دکل های انتقال نیرو در خاورمیانه بود که بعد از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات اقتصادی مواجه شده است.

کارخانه آونگان با تولید انواع نبشی و دکل های انتقال انرژی از کارخانه های با سابقه اراک بود که درسال 1383 به بخش خصوصی واگذار شد.

این کارخانه جزو نخستین واحدهایی بود که در قالب اصل 44 واگذارشد اما بعد از واگذاری با تنگناهایی مواجه شد.

 

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بیجار در اعتراض به عدم پرداخت 6 ماه حقوق!

ظهرامروز13مهر،بیش از 120 کارگر شهرداری بیجاردراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق دست از کارکشیده ودرپارکینگ شهرداری تجمع کردند.

به گزارش13مهرفارس،جمع کثیری از کارگران و پرسنل شهرداری با تحصن در پارکینگ شهرداری، خواستار پرداخت مطالبات معوق خود شدند و از انجام وظایف خود از جمله پاکسازی سطح شهر و جمع‌آوری زباله‌ به نشان اعتراض به عدم پرداخت حقوق 6 ماه خود سر باز زدند.

یکی از کارگران شهرداری بیجارگفت: رئیس شورای اسلامی با حضور در جمع تحصن کارگران با مشاهده جمعیت کثیر از نیروهای شهرداری با اینکه وعده بازگشت خود را به محل تحصن داد فرار را برقرار ترجیح داد و دیگر به جمع کارگران متحصن باز نگشت.

یکی از کارگران متحصن شهرداری گفت: شورا شهر بیجار بداند که استیضاح شهردار برای آنها نان و آب و حقوق معوقه 6 ماه نمی‌شود.

لازم به ذکر است شهردار بیجار در این تحصن به کارگران و نیروهای شهرداری وعده پرداخت 2 ماه از حقوق معوقه را قبل از عاشورا و تاسوعا داد.

 

 

گزارشی درباره تجمع دیروزکارگران رسمی و پیمانکاری برق منطقه ای کرمان برای همسان سازی حقوق مقابل شرکت سهامی برق!

یک بام و دو هوای شرکت برق منطقه ای کرمان از قانون/در کرمان بر خلاف قانون اپراتورها را به شرکت های خصوصی واگذار کردند

جمعی از کارکنان اپراتور پست های فشار قوی برق استان کرمان در اعتراض به بی عدالتی در پرداخت حقوق و مزایا به آن ها در مقابل شرکت برق منطقه ای استان کرمان تجمع کردند و خواستار همسان سازی حقوق و مزایای خود با سایر کارکنان اپراتورها در کشور شدند.

به گزارش 13مهربوتیا، این روزها جای تعجب نیست وقتی از یک کوچه و خیابان که در استان کرمان عبور می کنی، عده ای را ببینی که برای احقاق حق خود چاره ای جز تجمع و اعتصاب ندارند.

در حال عبور از بلوار عباسپور بودم، عده زیادی با داشتن بنرهایی در دست، در مقابل شرکت سهامی برق منطقه ای استان کرمان تجمع کرده بودند، کنجکاو شدم که ببینم این بار چه گروهی برای رساندن صدای خود به گوش مسئولین مجبور به اعتصاب شدند، نزدیک آن ها رفتم، اولین کاری که کردم بنرها را خواندم،روی یکی از بنرها نوشته شده بود:

«استاندار محترم و مدیریت محترم شرکت برق منطقه ای استان کرمان،ما بهره برداران خواهان رفع تبعیض بین پرسنل اپراتوری بهره برداری و سایر کارکنان رسمی و پیمانی برق منطقه ای کرمان طبق مصوبه همسان سازی پرداخت حقوق و دستمزد سال ۹۵ هستیم».

دوربین با خود نداشتم، با گوشی همراه خود از این بنر عکسی گرفتم، با این کار همه نگاه جمعیت اعتراض کننده متوجه من شد، دور من حلقه زدند و گفتند شما خبرنگارید، پاسخ دادم که بله من خبرنگارم، همه خوشحال شدند و گفتند شما را به خدا قسم می دهیم صدای ما را به گوش مسئولین برسانید، چند سال است که اعتراض می کنیم و بارها تجمع کردیم ولی متاسفانه تا به حال دردی از ما دوا نشده است.

از آن ها خواستم که یک نفر به نمایندگی از بقیه مشکلات خود و دلیل تجمع شان را برایم شرح دهد، جوانی که جسورتر از بقیه بود جلو آمد و گفت که من صحبت می کنم.

این کارگرجوان معترض گفت: ما جمعی از کارکنان اپراتور پست های فشار قوی برق هستیم که از ساعت ۹ صبح اینجا جمع شدیم، ما نیروهای شرکتی هستیم ولی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای حتی به خود زحمت نداده است که بیرون بیاید و ببنید ما برای چه چیزی اینجا تجمع کردیم و این به معنای این است که مدیر عامل شجاعت رو در رو  شدن با ما را ندارد.

وی افزود:این چندمین باری است که تجمع می کنیم ولی تا به حال نه برق منطقه ای و نه استاندار و نه نماینده های مجلس نه تنها کاری برای ما نکردند بلکه با بی توجهی از کنار ما عبور می کنند، در حالی که ما نیروهای این شرکت هستیم و مدیر عامل باید حداقل حرف های ما را گوش کند ولی هر بار معاون او قول های الکی به ما می دهد و بعد هم فراموش می شود.

این کارگرجوان معترض در پاسخ به این سوال که دلیل تجمع شما چیست، عنوان کرد: از سال ۹۲ مصوب شده است که به ما سختی کار پرداخت شود ولی الان با گذشت سه سال از این مصوبه هیچ سختی کاری به ما پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: طبق بند ۶۱ بودجه سال ۹۵ هم، دستور یکسان سازی پرداخت حقوق و مزایای اپراتور های کل کشور در برق منطقه ای صادر شده است ولی در کرمان این دستورالعمل در کشوی میز روسا خاک می خورد و برای ما بهانه می آورند که نمی شود.

در کرمان بر خلاف قانون اپراتورها را به شرکت های خصوصی واگذار کردند

این کارگرمعترض برق منطقه ای کرمان تصریح کرد: اپراتورها یکی از مشاغل حاکمیتی هستند و طبق دستور مقام معظم رهبری شغل های حاکمیتی نباید برون سپاری شوند ولی در کرمان اپراتورها به چند شرکت خصوصی معلوم الحال طی مناقصه های سوری واگذار شده است که سهام داران آن نیز خودشان هستند و یکی از بزرگترین مشکلات این مجموعه است.

وی اذعان کرد: طبق قانون اداره کار، ما باید هفته ای ۳۶ ساعت کار کنیم ولی در حال حاضر هفته ای ۴۴ ساعت کار می کنیم و بازنشستگی ما باید ۲۰ ساله باشد که همین را هم اجرایی نمی کنند و در برخی موارد ان را نقض می کنند .

چرا ضریب ریالی نیروهای شرکتی کرمان مانند سایر استان های کشور افزایش پیدا نکرد؟

این کارگرجوان حاضر در تجمع اعتراض آمیز کارکنان اپراتورهای برق منطقه ای کرمان خاطر نشان کرد: امسال وزیر نیرو جدول افزایش ضریب ریالی را به شرکت های برق منطقه ای ابلاغ کرده که تمام کشور آن را اجرایی کردند ولی در کرمان ضریب ریالی ما را افزایش ندادند واین خود در حقوق پایه ما، تفاوت زیادی را ایجاد می کند.

وی در ادامه ابراز کرد: در کرمان اضافه کاری ما را اشتباه حساب می کنند و سختی کار و فوق العاده منطقه را در فرمول حقوقی ما محاسبه نمی کنند و فقط حقوق مبنا را به ما می دهند و وقتی هم اعتراض می کنیم که چرا اضافه کاری های ما را حساب نمی کنید می گویند ما یک تفاهم نامه با تامین اجتماعی داریم که طبق آن فقط حقوق مبنا باید پرداخت شود  و این درحالی است که قانون کار چیزی دیگری می گوید.

یک بام و دو هوای شرکت برق منطقه ای کرمان از قانون

این کارگر جوان معترض اظهار کرد: آخر این چه جور قانونی است که هر جا به ضررشان است به راحتی آن را نقض می کنند و هر جا که به نفعشان است از قانون کار استفاده می کنند و کسی هم جلوی آن ها را نمی گیرد.

وی تشریح کرد: به صورت قانونی اگر بخواهیم حساب کنیم ما الان نباید نیروی شرکتی باشیم چرا که در هیچ جای کشور اپراتور شرکتی نداریم غیر از استان کرمان و همین مسئله باعث شده است بین حقوق و مزایای ما با سایر استان های کشور تبعیض قابل توجهی وجود داشته باشد.

این کارگرجوان ادامه داد: در کل کشور کارکنان اپراتورها از سال ۹۲ علاوه بر حقوق پایه، سختی کار،حق مدرک، حق جذب حداکثری و … را هم می گیرند ولی در کرمان هیچ کدام از این موارد پرداخت نمی شود .

چرا شرکت برق منطقه ای استان کرمان باید خود مختار عمل کند؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه اپراتور های کل کشور در قالب کار معین به صورت مستقیم با شرکت های برق منطقه ای کار می کنند، افزود: در استان کرمان با این همه وسعت و پهناوری خود، اپراتورها فقط در اختیار سه شرکت خصوصی قرار دارند که آن هم طی مناقصه های سوری که فقط همین سه شرکت حق حضور دارند، و هر سال فقط مناطق کاری خود را از شمال به جنوب استان تغییر می دهند واگذار می شود.

وی افزود: وقتی که حکم هایی که این شرکت ها برای ما زدند را به امور کارکنان برق منطقه ای آوردیم می گویند این حکم ها اشتباه است، به قسمت بهره برداری می رویم می گویند این حکم ها مشکلی ندارد و هر کس گفته این حکم ها اشتباه است دانش کافی در مورد احکام ندارد.

این کارگرجوان معترض در پایان رو به مسئولین گفت: چرا شرکت برق منطقه ای استان کرمان باید خود مختار عمل کند؟ سازمان بازرسی کجاست که جلوی این ها را بگیرد؟

درهمین رابطه:

 

 

تجمع کارگران رسمی و پیمانکاری برق منطقه ای کرمان برای همسان سازی حقوق مقابل شرکت سهامی برق!

صبح امروز 12مهر، جمعی از کارگران رسمی و پیمانکاری برق منطقه ای کرمان دراعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق وبرای همسان سازی حقوق ودستمزد دست به تجمع مقابل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان زدند.

به گزارش 12مهرکرمان۱۴۰۰،صبح امروز جمعی از پرسنل اپراتور بهره برداری و برخی کارکنان رسمی و پیمانکاری برق منطقه ای کرمان در اعتراض به پرداخت حقوق و دستمزدهای سال ۹۵ در مقابل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان واقع در بلوار عباسپور تجمع کردند .

این تجمع کنندگان از مسئولین استان کرمان خواهان رسیدگی به مشکلاتشان بودند و طبق گفته یکی از تجمع کنندگان این چند مین بار است که چنین تجمعاتی را در کرمان برگزار می کنند ولی تا کنون مشکلات آن ها برطرف نشده است.

 

 

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون رد اعاده دادرسی جعفر عظیم زاده در دیوان عالی کشور

با گذشت بیش از سه ماه از پایان اعتصاب غذای 63 روزه جعفر عظیم زاده، شعبه 33 دیوانعالی کشور طی حکمی اعاده دادرسی او را رد کرد. رد اعاده دادرسی جعفر عظیم زاده از سوی دیوانعالی کشور در حالی صورت می گیرد که با آغاز اعتصاب غذای وی  و اسماعیل عبدی در روز دهم اردیبهشت ماه، پرونده مسکوت مانده جعفر  و شاپور احسانی راد در دادگستری شهرستان ساوه  با هدف به تسلیم کشاندن وی به جریان افتاد و همزمان دو پرونده کیفری و امنیتی بر علیه این دو عضو ثابت قدم و استوار هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران گشوده شد. در این پرونده ها، 5 اتهام امنیتی و کیفری به جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد از جمله اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، بر هم زدن نظم عمومی، جعل عنوان در رابطه با کمک و مشاوره به کارگران اعتصابی کارخانه نورد و لوله صفا، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی وارد شده است.

وارد کردن این اتهامات به جعفر عظیم زاده در حالی است که وی همزمان با بازداشت در اردیبهشت ماه سال 1394 در شهرستان ساوه، در دادگاه انقلاب شعبه 15 تهران با همین اتهامات به شش سال زندان محکوم شده بود اما علیرغم این محکومیت، دادگستری شهرستان ساوه اقدام به تشکیل پرونده مشابه دیگری با همان اتهامات و مصادیق بر علیه وی کرد.

رد اعاده دادرسی جعفر عظیم زاده در شعبه 33 دیوان عالی کشور در رابطه با محکومیت شش ساله اش و همزمان با آن برگزاری جلسات محاکمه در دادگاههای کیفری و انقلاب شهرستان ساوه بر علیه وی و شاپور احسانی راد، بیانگر اصرار مسئولین قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی بر تداوم امنیتی کردن فعالیتهای صنفی – مدنی و دهان کجی به خواست میلیونها کارگر و معلم در ایران و دهها سازمان جهانی و کشوری کارگران و سازمانهای حقوق بشری در سطح جهانی  برای پایان دادن به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی – مدنی و برداشتن اتهامات امنیتی از روی پرونده های فعالین این جنبشهاست.

اعتصاب غذای مشترک جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی که موج کم نظیری از اتحاد کارگران و معلمان و عکس العمل سازمانهای کارگری و حقوق بشری جهانی را  بر علیه امنیتی کردن فعالیتهای صنفی – مدنی به همراه آورد، چیزی نیست که با انتقام جوئی از جعفر عظیم زاده از طریق رد اعاده دادرسی و افتتاح دو پرونده امنیتی و کیفری دیگر در شهرستان ساوه به سرانجام مطلوب مسئولین قضائی و امنیتی ختم بشود.

جعفر عظیم زاده دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، هیچ جرمی جز دفاع از منافع خود و دیگر هم طبقه ای هایش مرتکب نشده است. تنها جرم جعفر همچون هزاران کارگر و معلمی که با جسارتی ستودنی بطور روزانه در سراسر کشور مشغول اعتراض و اعتصاب بر علیه بی حقوقی و فقر و فلاکت هستند، ایستادگی در برابر ظلم وستم است. وی نماینده هزار کارگر در شکایت از سعید مرتضوی در مورد غارت و چپاول صندوق سازمان تامین اجتماعی، نماینده سازش ناپذیر و پرشور کارگران عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران در اعتراض به حداقل مزد، نماینده کارگران برخی کارخانه ها در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف، همراه و همدوش دهها اعتصاب و اعتراض کارگری در کارخانجات سراسر کشور و فریاد اعتراض و خشم فرو خورده میلیونها کارگر به جان آمده از وضعیت مصیبت بار موجود است که در اعتصاب غذایی 63 روزه تا پای جان ایستادگی کرد و تسلیم ظلم و ستم نشد.

وی و صفی از رهبران کارگری و معلمان همچون عبدیها، بداقی ها، بهشتی ها، صالحی ها، رضویها، مددیها، باغانی ها، خواستارها، نجاتی ها، شهابی ها، بهنام ها، جراحی ها، شاپورها و دهها و صدها نفر دیگر از رهبران اعتراضات کارگری در معادن و صنایع تولیدی خدماتی، کسانی نیستند که با زندان و پرونده سازی دست به عقب نشینی از خواستهای بر حق و انسانی شان بزنند. این، آن چیزی است که حکومتگران از درک آن عاجزند و به همین دلیل پاسخ حق خواهی چنین انسانهای شریف و جسوری را با اتهامات واهی امنیتی و زندان و سرکوب میدهند.

اما اگر تاکنون، سرکوب و زندان ذره ای مانع در برابر این انسانهای بزرگ برای حق خواهی و سدی در برابر اعتراضات رو به گسترش کارگران و معلمان و بازنشستگان و بیکاران ایجاد کرده است، حکومتگران همچنان میتوانند به امنیتی کردن مطالبات صنفی – مدنی و به زندان انداختن و فرود آوردن ضربات شلاق بر گرده کارگران برای تداوم وضعیت موجود امیدوار باشند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 13 مهر ماه 1395

 

 

لایحه اصلاح قانون کار ایجاد ابهام بیشتردر شرایط کاری زنان کارگرمی کند!

در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار، تغییراتی در مواد 77 و 78 قانون کار اضافه شده که این تغییرات، موجب ابهام بیشتر در شرایط شغلی زنان کارگر می‌شود.

به گزارش13مهر ایلنا، شرایط کار زنان و موضوع اشتغال زنان کارگر در ماهها و سالهای اخیر محل مناقشات بسیار بوده است. از بخشنامه‌ها و توصیه نامه‌هایی مبنی بر افزایش مرخصی بارداری و زایمان گرفته تا تلاش‌ها برای کاهش ساعات کار زنان متاهل، همه و همه به این بحث و جدل‌ها دامن زده است.

حال، دولت در لایحه‌ای که تحت عنوان اصلاح قانون کار به مجلس ارائه کرده، تغییراتی در مواد قانونی مربوط به اشتغال زنان کارگر به وجود آورده است که این تغییرات بر نگرانی فعالین کارگری و کنشگران حقوق زنان  دامن زده است.

در این لایحه، در مواد 77 و 78 که متن کنونی آن به شرح ذیل است، تغییراتی اعمال شده که بر ابهام در شرایط شغلی زنان کارگر می‌آفزایند.

ماده 77 – در مواردی که به تشخیص پزشک سازمان تامین اجتماعی ، نوع کار برا ی کارگر باردارخطرناک یاسخت تشخیص داده شود ، کارفرما تا پایان دوره بارداری وی ، بدون کسر حق السعی کار مناسبتر و سبکتری به او ارجاع می نماید.

ماده 78 – در کارگاههایی که دارای کارگر زن هستند کارفرمامکلف است به مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک پس از هر سه ساعت ، نیم ساعت فرصت شیردادن بدهد . این فرصت جزء ساعات کارآنان محسوب می شود و همچنین کارفرما مکلف است متناسب با تعداد کودکان وبا در نظر گرفتن گروه سنی آنها مراکز مربوط به نگهداری کودکان ( از قبیل شیرخوارگاه ، مهدکودک و….) را ایجاد نماید.

تبصره – آئین نامه اجرایی ، ضوابط تاسیس و اداره شیرخوارگاه و مهدکودک توسط سازمان بهزیستی کل کشور تهیه و پس از تصویب وزیر کار واموراجتماعی به مرحله اجراء گذاشته می شود

برابر متن لایحه اصلاحیه قانون کار، در ماده 77 یک تبصره به شرح زیر افزوده است:

در دوره بارداری، اخراج زنان کارگر تحت هر شرایطی ممنوع است.

و در ماده 78 نیز متن زیر اضافه شده است و این ماده را مکرر کرده است:

ماده 78 مکرر- زنان سرپرست خانوار با توافق کارفرما می‌توانند تمامی ساعات کار هفتگی یا قسمتی از آن را به صورت دورکاری انجام دهند.

بدیهی است که ممنوعیت اخراج کارگر در شرایطی که 95 درصد قراردادها موقت است، هیچ ضمانت اجرایی و وجه الزامی پیدا نمی‌کند، چرا که اتمام قراردادهای موقت یک ماهه و سه ماهه و تسویه حساب‌های متعدد بعد از خاتمه این قراردادها، مدتهاست که لفظ محکمه پسند و کارفرماپسند «تعدیل» را به جای لفظ نامیمون «اخراج» قرار داده است.  در عین حال، این ممنوعیت اخراج می‌تواند در زمینه استخدام زنان مشکل ایجاد کند.

از طرف دیگر آن چه بیش از این مورد نگرانی است، قراردادن امکان دورکاری برای زنان سرپرست خانوار است. قراردادن امکان دورکاری به معنای ایجاد فرصت برای کارفرماست تا از بسیاری از تعهدات قانونی خود فرار کند. در تبصره ماده 78، کارفرما موظف به ایجاد و اداره شیرخوارگاه و مهدکودک در شرایط خاص شده است و اگر قرار باشد امکان دورکاری فراهم شود، بعید است که این الزامات قانونی و تکالیف کارفرما اجرایی شود.

از طرف دیگر، اگر این تغییرات را در محور روح کلی این لایحه،  کنار تغییراتی که در لایحه پیشنهادی در ماده 45 اعمال شده است، قرار دهیم، این دورکاری می‌تواند براساس یک توافقنامه کتبی  میان کارگر و کارفرما انجام شود و درنهایت، به کسر از دستمزد کارگران زن  بیانجامد.

همه اینها مواردی است که در شرایط فعلی  به طور یقین، به فضای ضد اشتغال زنان دامن خواهد زد و کارگران زن و علی الخصوص زنان سرپرست خانوار را بیش از پیش در تنگناهای معیشتی قرار خواهد داد.

 

 

وادار کردن کارگران شرکت وزنه ماموت به انعقاد قرارداد یک ماهه با تهدید به اخراج

اتحادیه آزاد کارگران ایران: گروه صنعتی وزنه ماموت (شرکت سازه و سوله ماموت سابق) که در ساخت سازه ها و سوله های فلزی فعالیت دارد، از سال گذشته تعداد کارگران خود را از ۸۵۰ نفر به ۳۸۰ نفر که دارای قرارداد موقت هستند، تقلیل داده است.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در ادامه اجرای سیاستهای ضد کارگری در این شرکت، امروز دوازدهم مهر ماه در حالیکه دوازده روز از انعقاد قرارداد سه ماهه با 380 کارگر باقی مانده در آن می گذشت کارفرما در اقدامی غیر مترقبه از تمامی کارگران این مجموعه صنعتی خواست تا نسبت به امضا قرارداد یک ماهه اقدام کنند و آنان را با تهدید به اخراج، وادار به امضای این قرارداد کرد. این کارگران در اول مهر امسال با شرکت وزنه ماموت یک قرارداد سه ماهه تا پایان آذر ماه امضا کرده بودند.

تحمیل شرایط هر چه برده وارتر به کارگران ایران، در حالی بطور روزمره و ساعتی در بسیاری از کارخانجات و مراکز تولیدی ابعاد هر چه وحشتناک تری بر خود می گیرد که تازه دولت ضد کارگری روحانی همچون دولتهای گذشته، در صدد قانونی کردن بیش از پیش بردگی ما کارگران از طریق ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با هشدار به تعمیق و گسترش بردگی محض کارگران در کارخانجات و مراکز تولیدی اعلام میدارد، تحمیل چنین وضعیتی، و مضاف بر آن تلاش دولت روحانی برای نهادینه کردن بردگی ما کارگران از طریق تغییر قانون کار، امری نیست که با سکوت و تمکین طبقه کارگر ایران تداوم پیدا کند. دیر نیست روزهایی که طبقه کارگر ایران و همه مزد بگیران زحمتکش در ادامه سیاست تحمیل بی حقوقی  هر چه بیشتر از سوی دولت و کارفرمایان، در صفی متحد و یکپارچه در برابر این بردگی قد علم کنند.

اتحادیه ازاد کارگران ایران – 12 مهر ماه 1395

 

 

کارفرما به خواسته های برحق کارگران قراردادی پتروشیمی امام تن نمی دهد!

کارگران قراردادی پتروشیمی بندر امام از ادامه خودداری کارفرمای این واحد صنعتی در اجرای رایی خبر می‌دهند که از سوی دستگاه قضایی برای یکسان سازی قراردادهای کارکنان موقت شاغل در این واحد پتروشیمی صادر شده است.

به گزارش13مهرایلنا،تعدادی از این کارگران که پیش از این نیز برای تحقق خواسته خود اقدام به برپایی اجتماعات اعتراضی کرده بودند، با اعلام این مطلب گفتند: برابر این حکم ، ممانعت از تغییر و بهبود وضعیت استخدامی کارکنان قراردادی به صورت روزانه جریمه‌ای معادل 20 میلیون تومان به دنبال دارد.

آنها می‌گویند: در حالی که شنیده‌اند که ممکن است به دلیل به اجرا در نیامدن حکم صادره، مبلغ جریمه روزانه افزایش یابد، اما ظاهرا مدیران پتروشیمی بندر امام در مقام کارفرما بدون کوچکترین اعتنایی ترجیح می‌دهند تا به جای اصلاح قراردادهای کارکنان قرارداد موقت، مبلغ جریمه تعیین شده را پرداخت کنند.

به گفته این کارگران معلوم نیست که چه جنس منفعتی در حفظ شرایط ناعادلانه کنونی وجود دارد که مدیریت یک واحد پتروشیمی حاضر است پرداخت این هزینه سنگین را تقبل کند.

پیش از این در روز (2 شهریور ماه) حدود 700 تن از کارگران قرارداد موقت بندر امام به همراه اعضای خانواده هایشان در اعتراض به آنچه که تبعیض مزدی میان کارگران رسمی و موقت منطقه ویژه امام عنوان می شد، شرکت داشتند.

این کارگران در سال گذشته در مقابل اداره کار منطقه ویژه اقتصادی (سایت 1) تجمع کرده و از طریق امضا نامه مشترکی خطاب به رئیس اداره کار منطقه ویژه اقتصادی بندر امام با انتقاد از عدم رسیدگی مسئولان به خواسته‌هایشان خواستار اجرای مطالبات خود طبق ماده ۳۸ قانون کار و ۲۷ مناطق ویژه و مقاوله نامه شماره ۱۰۰ بین الملل در جهت رفع تبعیض شده بودند.

همچنین، کارگران قرارداد موقت خواستار اجرای مصوبه هیئت وزیران با موضوع:«ساماندهی حقوق و مزایای نیروهای قرارداد موقت» هستند.

درهمین رابطه:

 

 

تجمع خانوادگی کارگران قرارداد موقت بندر امام برای همسان سازی حقوق مقابل فرمانداری!

بامداد امروز2شهریور، کارگران قرارداد موقت بندر امام به همراه خانواده هایشان در اعتراض به شرایط نامناسب مزدی مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

به گزارش 2شهریورایلنا، در این اجتماع اعتراضی تا نزدیک به 700 نفر از کارگران قرارداد موقت شاغل در واحدهای پتروشیمی بندر امام در اعتراض به آنچه که تبعیض مزدی میان کارگران رسمی و موقت منطقه ویژه امام عنوان می شود شرکت داشتند.

این کارگران در سال گذشته در مقابل اداره کار منطقه ویژه اقتصادی (سایت 1) تجمع کرده و از طریق امضا نامه مشترکی خطاب به رئیس اداره کار منطقه ویژه اقتصادی بندر امام با انتقاد از عدم رسیدگی مسئولان به خواسته‌هایشان خواستار اجرای مطالبات خود طبق ماده ۳۸ قانون کار و ۲۷ مناطق ویژه و مقاوله نامه شماره ۱۰۰ بین الملل در جهت رفع تبعیض شده بودند.

به گفته یکی ازتجمع کنندگان باوجود برابری ردیف‌های شغلی و مدارک تحصیلی کارکنان اما به دلیل وجود مقررات متنوع شغلی در نحوه محاسبه و میزان پرداخت مزایای مزدی تفاوت‌های فاحشی وجود دارد که میزان ارزش ریالی آنها بعضا از یک میلیون تومان بیشتر است.

همچنین، کارگران قرارداد موقت خواستار اجرای مصوبه هیئت وزیران با موضوع:«ساماندهی حقوق و مزایای نیروهای قراردادموقت» هستند.

به گفته کارگران، قوانین جاری در مناطق ویژه اقتصادی دست مدیران را از سرباز زدن به اجرای قوانین کار  باز گذاشته است.

 

 

تداوم تحمیل بی حقوقی بیشتر بر کارگران کارخانه آلومینیوم پارس

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در تداوم تحمیل بی حقوقی بیشتر بر کارگران کارخانه آلومینیوم پارس، کارفرمای این کارخانه دو ساعت از اضافه کاری ماهیانه همه 700 کارگر را به بهانه کمک آنان به جلوگیری از ورشکستگی کارخانه پرداخت نمیکند. این در حالی است که تولید در این کارخانه با ظرفیت کامل انجام میگیرد و حجم سفارشها انقدر زیاد است که کارگران ناچار به اضافه کاری هستند.

بنا بر اظهار کارگران کارخانه آلومینیوم پارس، علاوه بر این، در بخشهایی از این کارخانه که قانون مشاغل سخت و زیان آور اجرا میشود و کارگران این بخشها می باید روزانه 6 ساعت کار بکنند عملا ناچار به 8 ساعت کار روزانه هستند به این شکل که با بازنشسته شدن و یا رفتن هر کارگری از این بخشها، کارفرما کسی را جایگزین آنها نمیکند و کار آنها را بطور غیرقانونی و بدون اینکه اضافه کاری به کارگران تعلق بگیرد بر گردن آنها می اندازد.

همچنین کارفرمای این کارخانه با امتناع از دادن مرخصی رسمی به کارگران، آنان را وادار به جایگزین کردن فرد دیگری به جای خود حین زمانهایی که بدلیل گرفتاری و یا مسائل دیگری به سر کار نمی آیند میکند و به این ترتیب مرخصی سالیانه کارگران انباشته میشود و کارفرما در پایان سال فقط 9 روز از این مرخصی را باز خرید و آنرا به کارگران میدهد و از بازخرید و پرداخت هزینه بقیه روزهای مرخصی  های انباشته شده که خود در طول مانع استفاده کارگران از آن شده است خودداری میکند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 13 مهر ماه1395

 

 

35کارگر کارخانه عالیفرد اخراج شدند!

طی روزهای گذشته35کارگر کارخانه عالیفرد، تولیدکننده سن‌ایچ، اخراج شدند.

به گزارش13مهرایلنا،تعدادی از کارگران کارخانه عالیفرد واقع در شهرک صنعتی کاوه در شهرستان ساوه از اخراج همکاران خود خبر دادند.

به گفته این کارگران، از دهم مهرماه حدود 35 کارگر این کارخانه تولیدکننده نوشیدنی سن‌ایچ اخراج شده اند.

کارگران می‌گویند: قراردادهای شغلی این کارگران یک ماهه بوده است و پس از خاتمه مدت قرارداد به بهانه کاهش سطح تولید با آنها تسویه حساب شده است.

از قرار معلوم کارفرما به کارگران اخراجی‌ گفته است در صورت افزایش سطح تولید دوباره به کار بازخواهندگشت.

اخراج روزهای اخیر  بر نگرانی کارگرانی این کارخانه در رابطه با امنیت شغلی افزوده است .

در کارخانه عالیفرد حدود 500 کارگر مشغول به کار هستند.

 

 

بازگشت بکار فقط 40 نفراز483کارگراخراجی کارخانجات نساجی بروجرد علیرغم وعده وعیدهای مسئولین طرازاول شهرستان!

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: از مجموع 483 کارگر اخراجی کارخانجات نساجی این شهرستان تاکنون 40 کارگر به کار بازگشته‎اند.

به گزارش13مهرفارس،کامران فرشید امروز ، اظهار کرد: از مجموع 483 کارگر تعدیل شده کارخانجات نساجی این شهرستان در فروردین ماه سال جاری در روزهای اخیر و بر اساس نیاز کارخانه 40 نیرو به کار خود بازگشته‎اند.

وی عنوان کرد: کارخانجات نساجی بروجرد به منظور بهسازی و خرید تجیهزات جدید نیازمند دریافت تسهیلات 50 میلیارد تومانی است که در صورت دریافت این تسهیلات همه کارگران اخراج شده به کار خود باز خواهند گشت.

 

 

عدم پرداخت 3ماه حقوق بیش از1000کارگرپالایشگاه ستاره خلیج فارس!

کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس، سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.

به گزارش13مهرایلنا،جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گفته این کارگران، مطالبات مزدی بیش از هزار کارگر پیمانکاری این پالایشگاه از تیرماه پرداخت نشده است.

کارگران می‌گویند روال کار به این صورت است که معمولا چند روز پیش از پرداخت بخشی از معوقات، به کارگران خبر می‌دهند که پرداخت در راه است، اما در حال حاضر هیچ خبری مبنی بر پرداخت در روزهای آینده در کار نیست.

به گفته این کارگران که در شرکت‌های پیمانکاری مختلف و دست چندم مشغول به کار هستند مراجعه به دفاتر مالی شرکت‌های پیمانکاری تا کنون بی نتیجه مانده است و این شرکت ها عدم پرداخت صورت وضعیت‌ها توسط کارفرمای مادر را دلیل این تاخیرهای طولانی عنوان می‌کنند.

کارگران ستاره خلیج فارس ضمن انتقاد از روال واگذاری پروژه ها در این پالایشگاه می‌گویند: برون‌سپاری به شرکت هایی که کننده کار نیستند، باعث به وجود آمدن سلسله مراتب شرکت های پیمانکاری شده است و در نهایت این کارگران هستند که برای اعتراض دستشان به جایی بند نیست و صدایشان شنیده نمی‌شود.

 

 

عدم پرداخت 4ماه حقوق وحق بیمه کارگران شهرداری هرسین!

تهدید به اخراج کارگران درصورت اعتراض!

حقوق مزدی و بیمه نزدیک به 100 کارگر شاغل در شهرداری هرسین چهار ماه به تاخیر افتاده است و هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت آنها صورت نگرفته است.

به گزارش 13مهردیوانگاه، یکی از کارگران شهرداری هرسین در خصوص پرداخت نشدن حقوق و معوقات 4ماهه خود و سایر کارگران شهرداری اظهار داشت: بیش از4 ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌ایم و از ترس اخراج شدن جرأت حرف زدن و اعتراض کردن نداریم  با این شرایط چگونه می‌توانیم خرجی زندگی خود را تأمین کنیم.

وی افزود: دو ماه پیش در خصوص پرداخت معوقات و حقوق مطالبی مطرح شد ولی این موضوع هم با یک علی الحساب مرتفع شد و تا به امروز هیچگونه مبلغی در این خصوص پرداخت نشده است.

این کارگر شهرداری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال تحصیلی شروع شده ولی ما نتوانستیم مثل سایر مردم برای فرزندان خود لوازم تحصیل فراهم کنیم و همیشه باید در برابر خانواده خود شرمنده باشیم از طرفی آنقدر از مغازه ها قرض کردیم که دیگر صدای مغازه داران هم درآمده است.

این در حالی است که شهرداری در روز های گذشته برای رسیدگی و پرداخت مطالبات کارگران خود اقدام به اخراج 16نفر از کارگران خود کرده که با پایان کار و بازنشستگی تعدادی از کارکنان شهرداری 8نفر از این تعداد به جای قبلی خود عودت داده شدند.

 

 

یکی از کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین:

9ماه است حقوق نگرفتم و مرا تهدید به اخراج می‌کنند

سی‌ویکم سفر استانی هیئت دولت هفتم مهرماه سال جاری انجام شد و دارای حواشی بسیار بود.

به گزارش13مهر افکارنیوز، یکی از کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین با اشاره به اینکه اکثر کارخانه‌های شهر صنعتی قزوین راکد مانده‌اند، تصریح کرد: کارگران دیگر کارخانه‌های نیمه فعال نیز با بدعهدی کارفرماها حقوقی دریافت نمی‌‍کنند و اعتراض را با اخراج کردن فرد جواب می‌دهند که چند وقت پیش ۱۵۰ نفر را به این علت از کارخانه ما اخراج کردند در حال که ۹ ماه حقوق مان را پرداخت نکردند.

وی اضافه کرد: ما بلاتکلیف مانده‌ایم که چه کنیم .اخراج شویم که وضعیت شغلی مناسب نیست. اگر هم بمانیم حقوقی نمی دهند.

 

 

گزارشی درباره زنان کارگری که حقوق هایی زیر 500 هزار تومان می گیرند!

دو کيلو گوشت گوساله، دو عدد مرغ، يک قوطي رب، يک کيسه برنج، يک شانه تخم‌مرغ، شامپو، شوينده لباس و…  تمام شد. بعيد است وقتي 500 هزار تومان توي جيبتان داريد و نمي‌خواهيد تا آخر ماه،  شپش توي جيبتان پشتک بزند، بتوانيد بيشتر از اين خريد کنيد. زندگي خرج‌هاي ديگري هم دارد؛ بچه‌ها هر روز يک چيزي مي‌خواهند. دولت مي‌گويد يک خانواده چهارنفره، حداقل بايد ماهي سه ميليون تومان درآمد داشته باشد تا بالاي خط فقر بيايد؛ اما همين بيخ گوش دولت و ما، جايي در همين پايتخت شلوغ که خيلي‌ها براي درآمد بيشتر به آن مهاجرت مي‌کنند، تمام آن چيزي که بعد از يک ماه کار کردن نصیب بعضي‌ها مي‌شود، همين 500 هزار تومان است و از قضا بيشتر کساني که چشمشان به دست کارفرماست تا حقوق زير 500 هزار تومانشان را واريز کند، زنان هستند. انگار آنها راحت‌تر کنار مي‌آيند، مقايسه نمي‌کنند، غر نمي‌زنند، شاخ و شانه نمي‌کشند، حقوق بخور و نميرشان را مي‌گيرند و ممنون کارفرما هم هستند.

نفس‌نفس مي‌زند، آن‌قدر که درست صدايش را نمي‌شنوم؛ چندبار که تلاش مي‌کنيم حرف همديگر را بفهميم و فايده نمي‌کند، مي‌گويد: «خانم، شماره خانه‌ام را مي‌دهم، ساعت 9 شب مي‌رسم، زنگ بزنيد با هم حرف بزنيم؛ اينجا کلي کار روي سرم ريخته است، سروصدا هم نمي‌گذارد بفهمم چه مي‌گوييد.» شماره تلفن مربوط به ورامين است و کارگاهي که در آن کار مي‌کند، خيابان جمهوري. وقتي گوشي را مي‌گذارم، شروع مي‌کنم در ذهنم با مترو و اتوبوس از جمهوري مي‌روم به‌سمت ورامين؛ سه بار سوار اتوبوس مي‌شوم و يک‌بار هم در مترو خط عوض مي‌کنم. روزي دوبار، تمام اين مسير را مي‌روم و برمي‌گردم. هر طور حساب مي‌کنم، 480 هزار تومان ارزشش را ندارد؛ خودش اما طور ديگري فکر مي‌کند. مي‌گويد: «همين پول، کفاف اجاره‌خانه و مخارج متفرقه را مي‌دهد. 110 هزار تومان هم از کميته مي‌گيريم، مي‌گذارم روي يارانه‌مان که 135 هزار تومان است، براي خوردوخوراک هزينه مي‌کنم. مهم اين است که کار آبرومندي ا‌ست.» طوبي، تنها زني نيست که به کمتر از حداقل حقوق وزارت کار راضي است. آمارها مي‌گويند، تعداد زناني که به دستمزدهاي بسيار کم رضايت مي‌دهند، چندين برابر مردهاست. کارفرماها مي‌توانند آنها را به حقوق‌هاي کم راضي کنند؛ البته شايد راضي کلمه خوبي نباشد چون تنها چيزي که به‌وضوح در صداي طوبي شنيده مي‌شود، درماندگي است نه رضايت.

وزارت کار، هر سال حداقل حقوق و مزاياي کارگران و کارمندان را تعريف مي‌کند و اين حق را به آنها مي‌دهد که در صورت دريافت حقوق کمتر از اين مبلغ، شکايت کنند. امسال، حداقل حقوق کارگران، بدون احتساب مزايا و حق اولاد و مسکن و… 812 هزار تومان بود اما طوبي نمي‌تواند حتي به شکايت فکر کند. مي‌گويد: «من از هيچ‌کس شکايت ندارم؛ البته بعضي وقت‌ها از خدا شکايت مي‌کنم. بعضي وقت‌ها پيش خدا از آدم‌ها شکايت مي‌کنم اما پايم را توي کلانتري نمي‌گذارم. صاحبکارم مرد خوبي است و همين برايم بس است؛ همين‌که آبرو و اعصابم حفظ مي‌شود کافي است».

مادر دو پسر است و هر روز از ساعت 9 صبح تا سه بعدازظهر در يک توليدي کار مي‌کند. بيشتر کارهاي مربوط به بسته‌بندي و دکمه‌دوزي و… را انجام مي‌دهد: «بعضي وقت‌ها هم براي کارگرهاي مرد صبحانه و ناهار درست مي‌کنم و پنج هزار تومان دستمزد مي‌گيرم.» اين را مي‌گويد و آه مي‌کشد؛ انگار مي‌داند سؤال بعدي‌ام اين است که چرا با اين حقوق به کارش ادامه مي‌دهد و اعتراض نمي‌کند. مي‌گويد: «من بايد از پدر و مادرم شاکي باشم که به من هيچي ياد ندادند؛ بايد از شوهرم شاکي باشم که هيچي برايمان نگذاشت. از چه کسي شکايت کنم؟ در کارگاه ما مردهايي که کار بلد هستند، 900 هزار تومان مي‌گيرند و من که هيچ کاري بلد نيستم و فقط کارهاي معمولي انجام مي‌دهم، بايد اندازه آنها حقوق بگيرم؟ مشکل از بخت من است. مشکل از بي‌سوادي من است؛ البته خيلي کارها بلدم. مثلا مي‌توانم براي تعداد بالا آشپزي کنم اما دستم درد مي‌کند و نمي‌توانم چیزهای خيلي سنگين بگذارم و بردارم. در همان تصادفي که شوهرم فوت کرد، دستم از دو جا شکست؛ مي‌بينيد ايراد از بخت من است.» احساس مي‌کنم هر چقدر تلاش کنم، نمي‌توانم به دژي که از بخت و قسمت براي خودش ساخته، نفوذ کنم؛ دژي که فرمانروايش کارفرمايي است که براي 6 ساعت کار مداوم در روز، فقط 480 هزار تومان به او حقوق مي‌دهد و بيمه و مزايايي هم در کار نيست. مي‌پرسم چرا درخواست نمي‌کند که حقوقش را بيشتر کنند؟ جواب مي‌دهد: «پشت سر من، صف بلندي است. کساني‌که حسرت همين کار را هم مي‌خورند و حاضرهستند با 20 تومن کمتر، کار کنند. بايد دودستي همين را بچسبم، خانم».

هر سال تأمين اجتماعي، آمارهايي از تعداد بيمه‌شده‌ها منتشر مي‌کند. در آمارهاي امسال اين نهاد تعداد زنان بيمه‌شده اصلي يک‌شانزدهم مردان بود. تفاوت اين آمار با نسبت زنان شاغل به مردان نشان مي‌دهد تعداد زناني که کار مي‌کنند بدون اينکه بيمه باشند يا کارشان جايي ثبت شده باشد، خيلي بيشتر از مردهاست و کارفرمايي که مي‌تواند بيمه نکند چرا دنبال کارگر ارزان‌تر هم نباشد؟ بيچارگي آدم‌ها اين اجازه را به او داده است. مريم را خودم نديدم اما کسي که معرفي‌اش کرده است، مي‌گويد: صبح تا شب دستش توي کرم‌هاست. در روستاي چيچکلو از توابع شهرستان اسلامشهر زندگي مي‌کند. همان‌جا هم کارگاهي راه افتاده که کرم خاکي پرورش مي‌دهد و مريم به اضافه 32 زن ديگر جزء کارگران آن هستند. وقتي مي‌شنود به‌دنبال کساني هستم که کمتر از 500 هزار تومان حقوق مي‌گيرند، مي‌خندد. مي‌گويد: «بيا من همه زن‌هاي کارگاه را به صف مي‌کنم، شما از اول شروع کن با آنها حرف بزن. 33 نفر براي گزارشت بس است؟».

نمي‌تواند جايي غير ‌از روستاي خودشان کار کند چون مادرش در خانه تنهاست و خودش هم مي‌ترسد به جاهاي شلوغ برود. مي‌گويد: «وقتي مي‌گويم روستا فکر نکنيد اينجا زمين کشاورزي هست. اينجا يک روستاي تهراني است. مردها صبح براي کار مي‌روند تهران و اسلامشهر و شب‌ها برمي‌گردند. من نمي‌توانم بروم. چند بار رفتم اما اين همه راه حالم را بد مي‌کند. حالا صبح‌ها مي‌روم کارگاه تا ظهر، بعدازظهر هم باز مي‌روم تا غروب. همان اول صاحب کارگاه به ما گفت نبايد از کرم‌ها بدتان بيايد، بايد آنها را دوست داشته باشيد تا بتوانيد با آنها کار کنيد. سخت بود اما بالاخره عادت کردم. چند ماه اول موقع غذاخوردن احساس مي‌کردم زير دندانم هستند. شب‌ها خواب مي‌ديدم که بين انگشت‌هایم مي‌لولند اما حالا ديگر انگار نيستند. انگار خاکي که هم مي‌زنم، خالي ا‌ست».

زني که با کرم‌ها انس گرفته است، ماهي 450 هزار تومان حقوق مي‌گيرد. بيمه هم نيست. اصلا نمي‌تواند بيمه باشد با اين حقوق؛ البته او به اندازه طوبي راضي نيست. وقتي مي‌گويم چرا شکايت نمي‌کني يا از کارفرما نمي‌خواهي حقوقت را بالا ببرد، من‌من مي‌کند بعد مي‌گويد: «خب خيلي با ما کنار مي‌آيد. زن‌هاي بچه‌دار بچه‌شان را با خودشان سر کار مي‌آورند. بعضي وقت‌ها وسط کار خانه مي‌روند به غذا سر مي‌زنند. خودم ظهرها مي‌روم با مادرم نهار مي‌خورم. وقتي اين‌طوري کار مي‌کنيم، ديگر دهنمان بسته است. کارفرمايمان هم هميشه مي‌گويد که من براي رضاي خدا شماها را آورده‌ام سر کار وگرنه با يک مشت زني که هر دقيقه کاري دارند، نمي‌شود کار کرد اما ما کارش را پيش مي‌بريم در همين يک سالي که من برايش کار مي‌کنم، توليدش را صد برابر کرده است.» مي‌پرسم خب چرا مردها را استخدام نمي‌کند؟ جواب مي‌دهد: «کدام مردي حاضر است صبح تا شب با کرم‌ها ور برود و آخـــرش هم ماهي 450 هزار تومان بگيرد، آن هم با منت. در کارگاه يک راننده وانت مرد داريم که ماهي يک میلیون و 500 مي‌گيرد و به جعبه‌هاي کرم دست هم نمي‌زند. حتي يک‌بار به يکي از زن‌ها گفت. شوهر تو چطور تو را تحمل مي‌کند؟ بيچاره گريه‌اش گرفت».

منشي و پرستار پيرمرد

سارا دانشجو است و هفته‌اي دو نصف روز به دانشگاه مي‌رود. خودش مي‌گويد براي همين نمي‌تواند يک کار ثابت براي خودش پيدا کند؛ البته رؤياهاي زيادي دارد براي وقتي که فارغ‌التحصيل ‌شد. روانشناسي مي‌خواند و احساس مي‌کند اين رشته در همين شغل نيم‌بندي که دارد به کمکش آمده چون در تمام روز وقتي با يک پيرمرد تنهاست، مي‌داند چطور بايد از او مراقبت کند. وظيفه‌اش جواب‌دادن به تلفن دفتري است که هميشه خالي است. مي‌گويد: «به‌جز پيرمرد که پدر صاحب شرکت است و هر روز به دفتر مي‌آيد کمتر پيش مي‌آيد کسي در دفتر کاري داشته باشد. صاحب‌کارم بعضي وقت‌ها پرونده‌ها را مي‌آورد يا يک جلسه دو، سه نفره با شريک‌هايش تشکيل مي‌دهد. براي همين من کل روز با پدر او تنها هستم. شايد باور نکنيد اما وقتي براي اين کار معرفي شدم حضور پيرمرد در دفتر هم قيد شد. مهندس گفت پدرم در خانه حوصله‌اش سر مي‌رود و روزها مي‌آيد اينجا. حالا من تلفن‌ها را جواب مي‌دهم. براي خودم و پيرمرد نهار درست مي‌کنم و کمي هم نظافت مي‌کنم. هر روز از ساعت هشت صبح تا چهار و نيم بعدازظهر جز يکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها که تا ساعت دو دانشگاه هستم و فقط براي چک‌کردن پيغام‌ها مي‌آيم دفتر.» براي همه اين کارها ماهي 500 هزار تومان از آقاي مهندس مي‌گيرد؛ تازه آن هم خيلي با تأخير. مي‌گويد: «بعضي وقت‌ها بيستم ماه مي‌شود اما هنوز حقوق من را نداده است؛ البته چون با اين پول خرج دانشگاهم را مي‌دهم و آن را کنار مي‌گذارم خيلي زمانش برايم مهم نيست اما اينکه اين‌قدر بي‌توجه است خيلي اعصابم را خرد مي‌کند».

وقتي پايم را به محل کار سارا مي‌گذارم و نگاه‌هاي آزاردهنده پيرمرد را مي‌بينم از او مي‌پرسم: نمي‌ترسي؟ جواب مي‌دهد. نه زورش به من نمي‌رسد اما حرف‌هايش اذيتم مي‌کند. خاطراتي که از کارهاي بدش در جواني تعريف مي‌کند، حالم را به هم مي‌زند اما خيلي وقت‌ها هدفون مي‌گذارم تا صدايش را نشنوم».

سارا هم مثل مريم و طوبي فکر مي‌کند؛ نمي‌توان از کارفرماها بيشتر از اين پول گرفت. همين که شغلي هست تا آنها بيکار نباشند جاي شکر دارد. سارا مي‌گويد: «نمي‌شود سر و کله زد. من پايم را از اينجا بيرون بگذارم، يکي ديگر جايم را مي‌گيرد. تازه اينجا مي‌توانم درس هم بخوانم و اگر پيرمرد لعنتي را فاکتور بگيريم کار خيلي ساده‌اي ا‌ست».

ظاهر ماجرا اين‌طور است که هيچ‌کدام از اين زن‌ها و اصلا هيچ‌کدام از کساني که با حقوق‌هاي بخور و نمير کار مي‌کنند، مجبور نيستند بمانند. کارفرماها آنها را مجبور نمي‌کنند که با شرايط کار بسازند. چه چيزي آنها را وادار مي‌کند ادامه بدهند؟ مي‌دانم که قطعا «رضايت» نيست.

منبع: وقایع اتفاقیه-13مهر

 

 

تجمع اعتراضی قبول شدگان آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی سال91در اهوازمقابل استانداری!

صبح سه شنبه13مهر، تعدادی از قبول شدگان آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی خوزستان در اعتراض به آنچه که جذب نشدن خود در ادارات عنوان شده، مقابل ساختمان استانداری در اهواز تجمع کردند.

به گزارش13مهرایرنا،یکی از قبول شدگان آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی استانداری خوزستان بیان کرد: در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی استانداری در سال 91 شرکت کردیم و قبول شدیم و تمامی مراحل استخدامی را انجام داده ایم اما هنوز ما را جذب کار نمی کنند.

نماینده تجمع کنندگان اظهار کرد: پس از گذشت حدود چهار سال از برگزاری آزمون استخدامی اسفندماه 91استانداری خوزستان و فرمانداری های تابعه و طی کلیه مراحل قانونی استخدام (مصاحبه عمومی و تخصصی، گزینش، آزمایشات طب کار، عدم سوء پیشینه)و صدورکد مستخدمی، پذیرفته شدگان نهایی مجموعه استانداری خوزستان که نزدیک به 200نفر هستند دارای وضعیت روشنی نیستند و پیگیری انجام شده از دستگاه های مربوطه ( اموراداری استانداری -معاونت منابع انسانی-سازمان مدیریت وبرنامه وبودجه استان)پاسخ واحد و منسجمی را دربرنداشته و هر ماه وعده ماه دیگر را می دهند.

وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: بیشتر پذیرفته شدگان پس از آگاهی از قبولی در آزمون و حصول اطمینان از به کارگیری در دستگاه دولتی فرصت های شغلی خود را از دست داده و یا به تشکیل خانواده اقدام کرده اند که اکنون در وضعیت معیشتی مطلوبی قرار ندارند و یا به دلیل زمان و افزایش سن شرایط حضور در آزمون های استخدامی را ندارند.

وی ادامه داد: حال که این آزمون در شرایط کاملا رقابتی، شفاف و قانونی برگزارشده، جواب مسئولان مبنی بر عدم تأمین بودجه پاسخ مناسب و قانع کننده برای این جوانان تحصیلکرده و فرهیخته نیست.

وی اضافه کرد:سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان می گوید مشکل این است که امور اداری استانداری مدارک را دیر به تهران فرستاده است.

در این تجمع در حدود 10 نفر از قبول شدگان حضور یافتند و با در دست داشتن دست نوشته هایی اعتراض خود را در جذب نشدن در دستگاه هایی که قبول شده اند اعلام کردند.

تجمع کنندگان در معاونت امور هماهنگی اقتصادی و بین الملل استانداری حاضر شدند که به آنها وعده پیگیری موضوع تا هفته آینده داده شد.

این تجمع از ساعت 9 صبح تا ساعت 13 ادامه داشت.

در آزمون استخدامی سال 91 قرار بر این بود که استانداری خوزستان یک هزار و 168 نفر را از قبول شدگان جذب دستگاه های اجرایی کند.

 

 

تجمع اعضای تعاونی مسکن ادارات مرکزی شرکت نفت مقابل وزارت نفت!

امروز13مهر،جمعی از اعضای تعاونی مسکن شرکت ملی نفت به نمایندگی از 800 خانوار در مقابل وزارت نفت تجمع کردند و خواستار ورود وزیر برای حل این مساله شدند.

به گزارش 13مهرایلنا، طبق گفته کسانی که در این تجمع حضور داشتند 800 خانوار درگیر این مساله هستند و مبلغ این تخلف نیز نزدیک به 100 میلیارد تومان است.

800 خانوار در سال 90 به تعاونی مسکن ادارات مرکزی شرکت نفت مبالغی را از 100 میلیون به بالا پرداخت کردند تا ظرف سه سال خانه‌های خود را تحویل بگیرند و امروز پس از گذشت پنج سال حتی کلنگ این پروژه ها که قرار بود درشهر زیبا، کیاشهر و چیتگر اجرا شود، زده نشده است.

طبق گفته این شاکیان زمین‌های این پروژه سند ندارد، آنها نامه‌ای را برای وزیر ارسال کرده‌اند و او اعلام کرده است که این تعاونی جزو وزارت نفت نیست؛ اما سوال شاکیان این است که اگر تعاونی جزو وزارت نفت نیست پس چرا اسم آن ادارات مرکزی نفت است و چرا در ساختمان مرکزی شرکت نفت طبقه ای را برای این کار آن اختصاص داده‌اند و چه کسی پاسخگوی پول هایی است که آنها پرداخت کرده اند؟

این نمایندگان شاکیان تاکید کرد که همه به اعتبار شرکت نفت عضو این تعاونی‌ها شدند و پول پرداخت کردند اما خبری از ساخت و ساز نیست. مقر این تعاونی در ساختمان  شرکت نفت است و بیشتر کسانی که در این تعاونی شرکت کرده اند به اعتبار اسم شرکت نفت همراه شده اند. در سال 90 در ساختمان شرکت نفت و در طبقه هشتم آن این قراردادها بسته شده است.

طبق گفته کسانی که در این تجمع حضور داشتند 800 خانواده درگیر این مساله هستند  و نزدیک به 100 میلیارد تومان نیز تخلف صورت گرفته است.

 

 

راهپیمایی وتجمع اهالی مریوان در اعتراض به وضعیت جاده‌های‌ این شهرستان مقابل فرمانداری!

پیش‌از ظهر امروز13مهر،اهالی مریوان در اعتراض به وضعیت جاده‌های‌ این شهرستان در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

به گزارش13مهر تسنیم ، پیش‌از ظهر امروز اهالی شهرستان مریوان با تجمع اعتراضی و حضور در مقابل فرمانداری شهرستان مریوان نارضایتی خود را از وضعیت اسف بار جاده‌های مواصلاتی و عبور تانکرهای نفتی اعلام کردند.

مردم شهرستان مریوان با حضور و تجمع در چندین مسیر مختلف در داخل شهر مریوان ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت جاده‌های مواصلاتی خواستار تسریع در ساخت جاده مریوان-سنندج و همچنین ممانعت از ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز رسمی باشماق شدند.

در این تجمع مردم با سر دادن شعار “نه به تانکرهای حامل سوخت” خواستار رسیدگی هرچه سریعتر مسئولان و مدیران اجرایی شهرستان و استان و خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به رخدادهای منجر به فوت چند تن از مردم این شهرستان در اثر آتش‌سوزی و واژگونی چند روز پیش تانکر حامل سوخت در 2 کیلومتری روستای نگل شدند.

مسئولان دولتی کردستان پاسخگوی کم کاری خود باشند

یکی از حاضرین این تجمع که نخواست نامش فاش شود با اعتراض و انتقاد شدید از مسئولان دولتی در کردستان اظهار داشت : مردم شهرستان مریوان انتظار دارند مسئولان دولتی کردستان و شهرستان مریوان در مقابل کم کاری‌های خود که هم اکنون منجر به ایجاد حوادث ناگوار و فوت چندین نفر از همشهری‌های عزیزمان شده است پاسخگو و نسبت به تغییر این وضعیت کوشا باشند.

وی گفت : تعلل یک دهه اخیر در احداث جاده مریوان سنندج غیر قابل قبول است و انتظار می‌رود که مسئولان نسبت به این امر مهم بیش‌ازپیش فعال باشند چون این کمک کاری دولت برای مردم مریوان قابل توجیه نیست.

یکی دیگر از اهالی معترض مریوان با اشاره به وضعیت نابسامان جاده‌های مواصلاتی مریوان تصریح کرد: مشکل جاده‌های مریوان فقط مربوط به یک یا چند شخص نیست بلکه این معضلی است که تمام خانواده‌های این شهرستان را با خطری جدی مواجه کرده است.

وی افزود : سال‌های متوالی است که مردم این شهرستان از داغ از دست دادن عزیزانشان رنج می‌برند و مرهم این درد تنها تسهیل ساخت جاده مریوان – سنندج است که این امر نیز نیازمند توجه ویژه مسئولان اجرایی استان کردستان است.

وی با اشاره به حادثه چند روز پیش که در اثر آتش سوزی تانکری حامل سوخت منجر به فوت چهار تن شد، اظهار کرد: تا زمانی که مسئولان به این جاده‌های مریوان نگاهی ویژه نداشته باشند و در زمینه ساخت و به بهره‌برداری رسیدن آن تلاش و مصمم نباشند وضعیت هیچ تغییری نمی‌کند.

فرماندار شهرستان مریوان در جمع این اعتراض کنندگان خواست که سخنرانی کند اما مردم مریوان اجازه ندادند و بلافاصله مسیر اعتراض‌ را عوض کردند و به میدان سرباز شهرستان مریوان رفتند.

مردم شهرستان مریوان امروز در مسیرهای مقابل فرمانداری، میدان سرباز، شبرنگ، چهاراه اصلی، چهارراه بایوه، میدان استادیوم و میدان بیسارانی اعتراض و تجمع کردند.

 

 

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت روز جهانی معلم – 5 اکتبر روز جهانی معلم را با یاد فرزاد کمانگر عزیز و برای دستیابی به خواست های انسانی مان گرامی میداریم

اولین تصویری که از معلم بودن در ذهن و تار و پود هر انسانی نقش می بندد، اعتماد عموم مردم به این بزرگان و مسئولیت بالای این قشر  به عنوان یک نقطه رجوع  برای همه آحاد مردم زحمتکش از کارگر تا استاد دانشگاه و پزشک و مهندس است. اما چیزی که در این 37 سال گذشته اتفاق افتاده است تحقیر و سرکوب این انسانهای تاریخ ساز و در مقابل دفاع جانانه انسانهای بزرگ و بی نظیر و از جان گذشته ای همچون فرزاد کمانگر و انسانهای مقاوم و پر شوری همچون باغانی، هاشم خواستار، رسول بداقی، اسماعیل عبدی، محمود  بهشتی لنگرودی، بهلولی، نیک نژاد و دهها و صدها معلم شاغل و بازنشسته ی به نام  و بی نام و نشان از شان و مقام معلم و انسانیت انسان بوده است که دیر یا زود پیروز هر صحنه تحولی در تاریخ ایران و جهان خواهد  بود. همه باهم دوشادوش معلمان، روز جهانی معلم را با تجمع و اعتراض به شرایط فلاکتبار کنونی و با یاد فرزاد عزیزمان گرامی خواهیم داشت.

زنده باد یاد و خاطره فرزاد کمانگر

زنده و پایدار باد اتحاد کارگران و معلمان ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 13 مهر ماه 1395

 

آموزش رایگان، برابر، اجباری و کیفی برای همه ی کودکان

روز جهانی معلم (۵ اکتبر) برای همه معلمان و دانش آموزان و اولیای دانش آموزان گرامی باد

به این مناسبت کانون مدافعان حقوق کارگر ویژه نامه ای تحت عنوان خصوصی سازی و آموزش منتشر کرده است. در این ویژه نامه مطالب زیر را می توانید بخوانید:

بیانیه ی کانون مدافعان حقوق کارگر / آموزش و پرورش طبقاتی و آموزش و پرورش غیرطبقاتی/ داغ ننگ بر پیشانی چه کسانی است؟ / دسترنج آموزش در خدمت مبارزات معلمان کره جنوبی/ برگی از تاریخ آشنایی با تشکلهای معلمان/ کانون مستقل معلمان / گفت وگویی در باب عدالت و برابری آموزشی/«اختصاصی سازی» صندوق ذخیره ی فرهنگیان/ گزارشی از مسائل آموزشی در شهرک نیایش(پل مدیریت)/ دزدیِ قانونی یا اختلاسِ غیر قانونی! مسأله این نیست…/ کندوکاو در مسائل تربیتی نوشته ی صمد بهرنگی/ یاد دادن زبان فارسی در کلاسهای روستاهای آذربایجان/ زاپاتیستا سیستمِ مستقل آموزشی در مدرسه‌ی خود را برای کشور و جهان به نمایش می گذارد/ قابهای آینه (قصه) / بابا آب داد… بچه‌ها سلام!/غنچه های سوخته (شعر)

لینک ویژه نامه: http://www.kanoonm.com/2478#more-2478

 

 

جان باختن157کارگربراثرحوادث کاری دراستان تهران درپنج ماه اول سال 1395

درپنج ماه اول سال 1395،157کارگردراستان تهران براثرحوادث کاری جان باختند.

به گزارش 13مهرروابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران،دكتر قادي پاشا گفت:درپنج ماه اول سال 1395 ،يكصدوسي مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت ناشی از حوادث کار 157 نفر اعلام شده بود2/17درصد کاهش یافته است.

وي از کل فوت شدگان ناشی از حوادث کار در پنج ماه را، 128نفرمردو2نفرزن بوده اند.

 

 

کشته وزخمی شدن10کارگر کشت و صنعت هفت تپه براثرتصادف در راه بازگشت ازکار!

عصرامروز13مهر،تصادف سه دستگاه خودروی سواری در جاده هفت تپه در شهرستان شوش در شمال خوزستان موجب کشته وزخمی شدن10کارگرکشت و صنعت هفت تپه شد.

به گزارش13مهرایرنا،رئیس فوریت های پزشکی شهرستان شوش سه شنبه شب گفت: در این حادثه که عصر امروز در مسیر جاده نیشکر هفت تپه و کاغذ پارس رخ داد 2 دستگاه پراید و یکدستگاه سمند با هم برخورد کردند.

رضا معمارزاده افزود:2کارگر مرد 45 و 50 ساله در این تصادف جان باخته و هشت کارگردیگر نیز به بیمارستان نظامی مافی شوش و بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شدند.

وی افزود: در میان مصدومان این تصادف یک بانوی 31 ساله و دختربچه 3 ساله نیز وجود دارد که حال عمومی آنها خوب گزارش شده است.

معمار زاده افزود:این تصادف در محدوده حوض ملاس در مسیر جاده شرکتی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کاغذ پارس رخ داده است.

گفته می شود 2 کشته و 6 مصدوم این تصادف از کارگران کشت و صنعت هفت تپه می باشند که در حال بازگشت از محل کار دچار سانحه شده اند.

جاده سه راهی کارخانه قند به سمت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از جاده های حادثه خیز شهرستان شوش می باشد که به دلیل عرض کم و پیچ های خطرناک و غیر استاندارد حوادث رانندگی مرگبار در آن رو به افزایش است.

علت وقوع این تصادف از سوی پلیس راه در دست بررسی است.

شوش در شمال استان خوزستان و در فاصله 100 کیلومتری اهواز واقع است.

 

یورش پلیس آفریقای جنوبی به تظاهرات دانشجویان خواهان تحصیلات رایگان و بدون تبعیض!

پلیس آفریقای جنوبی روز سه شنبه در ژوهانسبورگ، پایتخت این کشور با دانشجویان معترض دانشگاه ویتز درگیر شد. نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند. در مقابل دانشجویان نیز با سنگ و چوب به پلیس حمله کردند.

به گزارش4اکتبریورونیوز،به گفته رسانه های محلی درگیری میان دو طرف منجر به زخمی شدن تعدادی از دانشجویان و نیروهای پلیس شده است.

دانشجویان آفریقای جنوبی از دو هفته پیش با تظاهرات در محوطه دانشگاهها خواستار تحصیلات رایگان و بدون تبعیض اند.

این تظاهرات زمانی آغاز شد که دولت آفریقای جنوبی هزینه ثبت نام در دانشگاهها را برای سال تحصیلی جدید ۸ درصد افزایش داد، در حالی که میزان تورم در این کشور ۶ درصد است.

جیکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی از نیروهای پلیس خواسته است با کسانی که به گفته او با سو استفاده از اعتراض مسالمت آمیز دانشجویان به خشونت ها دامن می زنند، با شدت برخورد کند.

سیزدهم مهرماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …