اخبار و گزارشات کارگری 9 مهر 1395

جوانمیر مرادی مورد ضرب و شتم عوامل کارفرما قرار گرفت

روز چهارشنبه ۷ مهر ۹۵ جوانمیر مرادی هنگام مراجعه چند ده باره برای دریافت طلب خود به دفتر شرکت سهامی سازه پایدار قرن در کرمانشاه توسط سه نفر از عوامل مالی و اداری این شرکت زیر ضربات مشت و لگد قرار گرفت.

جوانمیر مرادی از ابتدای تابستان سال ۹۳ تا پایان مهر همان سال به عنوان برقکار مقاطعه کار در پروژه ۸۰۰ واحدی آرمان (رضویه) ویژه مأموران نیروی انتظامی با کارفرمائی شرکت سهامی سازه پایدار قرن، اجراء و تست و تحویل به دستگاه نظارت بخش هائی از کار تأسیسات یرقی و سیستم اعلام حریق ۱۰۰ واحد را به مبلغ کلی ۱۶ میلیون و پانصد هزار تومان رسانده است که با وجود انجام کلیه امور محوله پیمانکار اصلی تا ۶ ماه بعد یعنی اسفند ۹۳ هیچ مبلغی به وی پرداخت ننموده بود و بعد از این مدت و طی دو مرحله با فاصله چند ماهه تنها مبلغ حدود ۵ میلیون تومان پرداخت را پرداخت نموده است. خرداد ۹۴ شرکت پیمانکار توسط کارفرما (شرکت سازه پایدار) خلع ید گشته و اداره پروژه از آن تاریخ به عهده خود کارفرما قرار می گیرد. کارفرما نیز به بهانه های مختلف از جمله نقل و انتقال امور از پیمانکار به کارفرما، همواره از پرداخت طلب کارگران و مقاطعه کاران سرباز می زده است. سرانجام طلبکاران برای پیگیری مطالبات خود نیمه دوم سال ۹۴ به ناچار بارها به دفتر مرکزی شرکت در تهران مراجعه نموده و زیر این فشارها کارفرما وعده پرداخت ۵۰ درصد از مطالبات را تا آخر اسفند و بقیه را ۱۵ اردیبهشت ۹۵ پرداخت و تسویه کامل نماید. اما کارفرما به هیچیک از وعده هایش عمل نکرده و تنها در اسفند ۹۴ مبلغ ناچیزی را پرداخت نمود. بعد از اردیبهشت کارفرما هر بار با وعده های دروغین طلبکاران را سرگرم و چشم انتظار نگه داشت و از آن زمان تا حالا یک بار بازهم مبلغ خیلی ناچیزی را پرداخت نموده است. آخرین وعده ای که کارفرما برای پرداخت مطالبه ها داده بود پایان شهریور ۹۵ یعنی ۸ روز پیش بود. پایان اردیبهشت جوانمیر برای دریافت طلب خود که مبلغ ۳ میلیون تومان است به دفتر شرکت مراجعه و دوباره با وعده یک هفته دیگر عوامل کارفرما مواجه می گردد تا اینکه روز چهار شنبه ۷ مهر طبق وعده کارفرما دوباره به دفتر شرکت مراجعه می کند و وقتی که دوباره با وعده یک هفته دیگر مواجه می گردد، اعلام می کند من نیز تا دریافت پولم در دفتر می نشینم. مسؤل مالی به محض ورود جوانمیر به داخل دفتر شروع به تهدید اینکه تو دیگر در لیست سیاه قرار گرفته و هیچ پولی به شما تعلق نخواهد گرفت. این برخورد عامل مالی شرکت مورد اعتراض جوانمیر قرار می گیرد اما فرد مذکور بلافاصله شروع به فحاشی کرده و متعاقبا با پرتاب قندان قند از فاصله چند متری، سریعا خود را به جوانمیر رسانده و با مشت و لگد او را که هنوز در آستانه درب ورودی ایستاده بود به داخل سالن پرت می کند. به دنبال آن دو نفر دیگر از عوامل اداری شرکت به کمک فرد ضارب آمده و سه نفری جوانمیر را شدیدا زیر ضربات مشت و لگد می گیرند. بعد از کتک کاری مفصل، یکی دیگر از کارکنان شرکت که دارای قد و قامت بلند و توان بالا بوده جوانمیر را از زمین بلند کرده و از ساختمان بیرون می اندازد و درب ساختمان را می بندد.

جوانمیر که از ناحیه چانه، فک و ساعد دست آسیب دیده بود برای درمان به بیمارستان طالقانی مراجعه نموده و سمت چپ چانه اش به خاطر شکافتگی شدید بخیه می گردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

9 مهر 95

 

 

شرکت آلومینیوم پارس کارگران حادثه دیده این کارخانه را وادار به دادن رضایت محضری کرد + سند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارفرمای کارخانه آلومینیوم پارس، کارگران حادثه دیده این کارخانه را وادار به دادن رضایت نامه محضری کرده است.

بنا برگزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارفرمای شرکت آلومینیوم پارس در اردیبهشت ماه سالجاری طی نامه ای رسمی به کارگران حادثه دیده این کارخانه، شرط تمدید قرارداد آنان را اعلام رضایت محضری نسبت به حوادث کاری اتفاق افتاده در حین کار اعلام کرد و همه این کارگران از ترس اخراج با حضور در دفتر اسناد رسمی نسبت به حادثه کاری که برایشان اتفاق افتاده بودند رضایت دادند.

بنا بر اظهار کارگران کارخانه آلومینیوم پارس، حوادث کاری همچون سوختگی و شکستگیهای استخوان در این کارخانه بیداد میکند و حدود سی درصد از  700 کارگر این کارخانه بدلیل شرایط سخت و نا امن کار، دچار آسیبهای شغلی اینچنینی هستند. این کارگران اغلب بالای ده سال سابقه کار دارند و با قراردادهای سه ماهه و شش ماهه در این شرکت بزرگ مشغول بکارند.

تحمیل چنین رضایت نامه ای به کارگران حادثه دیده شرکت آلومینیوم پارس که یک شرکت سهامی عام می باشد در حالی صورت گرفته است که کارفرما به تازگی یک مدیر منابع انسانی را که بازنشسته دولتی می باشد بکار گرفته و ایشان از زمان تصدی این پست اقدام به قطع پاداش افزایش تولید، تغذیه قبل از ظهر و قطع واریز مبالغی کرده است که بطور عرفی در اعیاد مختلف به کارگران پرداخت میشد.

کارگران این کارخانه میگویند علیرغم اینکه شرکت دارای  تولید و فروش خوبی است و مدیر کارخانه دارای حقوق چند ده میلیون تومانی است با این حال کارفرما با به پیش کشیدن ورشکستگی واهی کارخانه، در تابستان امسال دو ماه سرویسهای رفت و آمد کارگران را قطع کرد و اخیرا از آنها خواسته است با  اضافه کاری صلواتی و رایگان مانع ورشکستگی شرکت بشوند. شرکت آلومینیوم پارس در شهر صنعتی کاوه(ساوه) می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 9 مهر ماه 1395

اخراج7کارگرکارخانه رویا پلاستیک!

طی روزهای گذشته حداقل7کارگر کارخانه رویا پلاستیک واقع در در شهرک صنعتی شماره ١ سنندج اخراج شدند.

به گزارش 9مهرکُردپا،اخراج این کارگران که تعدادی از آنها “زنان کارگر” نیز هستند در روزهای گذشته و با دستور مستقیم کارفرمای شرکت صورت گرفته است.

واحد تولیدی مزبور در شهرک صنعتی شماره ١ سنندج واقع شده و زیرنظر وزارت صنایع و معادن فعالیت می‌کند.

براساس این گزارش،اواسط تابستان امسال، کارگران شرکت رویا پلاستیک در اعتراض به وضعیت معیشتی و تعویق حقوق و مزایا دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

 

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از نیشکر هفت تپه

صبح امروزچهارشنبه 7 مهر مراسمی در نمازخانه شرکت نیشکر هفت تپه برگزار گردید. اقای سیامک نصیری افشار فائم مقام مدیرعامل به کارگران اعلام نمودند که:« در زمان دولتی بودن شرکت (قبل ازبهمن ماه94 ) سالانه حدود 35 میلیارد تومان دزدی می شده است که پس ازخصوصی شدن شرکت جلوی آن گرفته شده وشرکت به کوری چشم مخالفین به سودآوری رسیده است».

اگر منظور آقای افشار مدیران قبلی شرکت است چرا برخی از آنها هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند؟ لازم به ذکر است که شرکت قبل از واگذازی زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع اداره می شد. امیدواریم سازمان گسترش  و نوسازی صنایع در خصوص این ادعای قائم مقام مدیریت شرکت نیشکر هفت  تپه پاسخگو بوده و اگر تخلفی صورت گرفته برخورد قانونی صورت بگیرد.ایشان درخصوص پرداخت دوماه حقوق پرسنل هیچ گونه پاسخ روشنی نداشت. و بنابر اطلاع موثق امروز می بایست به استانداری مراجعه و به استاندار در خصوص عملکرد ضعیف و ناتوانی در انجام مطالبات طلبکاران و پرسنل پاسخگو باشند.

 

تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن وزارت دارایی !

صبح جمعه9مهر، خیابان 26 ولنجک شاهد تجمع چند ساعته اعضای شرکت تعاونی مسکن وزارت دارایی و همچنین خانواده آنان در اعتراض به برخی نهادها و شخصیت های حقیقی و حقوقی بود.

به گزارش 9مهرجام جم آنلاین ، یکی از اعضاء این تعاونی مسکن گفت: مطابق اسناد رسمی این ملک در سال 1385 توسط تعاونی مسکن وزارت دارایی خریداری شد و با توجه به آشنایی اعضای تعاونی به تمام قوانین و مقررات شهری و ملکی، در هنگام خرید، زمین مورد نظر هیچگونه ایراد قانونی نداشته است.

وی افزود: در آن سال، آقای علی دایی (فوتبالیست) هم معرف این زمین بود و هم به عنوان وکیل مالک زمین یعنی آقای توکلی، زمین را به تعاونی فروخت که امضای ایشان پای مبایعه نامه هم در بخش خریدار و هم فروشنده موجود است. آقای دایی حتی چند تن از فوتبالیست های تیم ملی را بدون هیچ وجه نقدی عضو تعاونی کرد به این بهانه که کار پروژه سریع تر پیش برود. نه تنها کار پیش نرفت بلکه آن افراد پول سهم خود را هم نپرداختند. آقای دایی واسطه این افراد بوده و اگر آنها پول سهم خود را ندهند ما مجبور هستیم که از طریق قانون یقه آقای دایی را بگیریم.

وی گفت: این تعاونی 150 عضو دارد که سیزده سال پیش هر کدام مبلغ 25 میلیون تومان واریز کردند و در نهایت این زمین 183 هزارمتری را به قیمت 36 میلیارد خریداری کردند. تمام موارد ثبت و سند قانونی طی شده و حتی دادگاه تجدید نظر هم به نفع تعاونی رای صادر کرده است. اما خانمی به عنوان ورثه اولین مالک این زمین به علاوه نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام و دادگاه انقلاب هم آمده اند و هر کدام سهم خود را می خواهند.

وی ادامه داد: وجود مدعیان جدید باعث شده که پرونده این ملک در دادگاه ها دست به دست شود و هیچ کدام از این اعضا به حقوق خود نرسند در حالیکه اکثراً بازنشسته شده اند و بسیاری هنوز مستاجرند و روزگاری به امید خانه دار شدن وارد این تعاونی شدند.

 

از خواسته های فرزندانمان حمایت می کنیم!

پس از بازگشایی دانشگاهها در سال تحصیلی جدید، شاهد اعتراض فرزندان دانشجویمان در دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی شریف تهران ، همدان ….. به افزایش هزینه های تحصیلی در دانشگاهها هستیم. واگذاری خوابگاهها ، انتشارات، و تغذیه به بخش خصوصی و افزایش هزینه های هر ترم و کاهش هر ساله ظرفیت دانشجویان دولتی به 7 درصد قبول شدگان و پولی شدن آموزش عالی اعتراض دانشجویان را در پی داشته است.

با حاکم شدن نگاه سودجویانه سرمایه داری به هر موضوع اجتماعی به خصوص آموزش، بازماندن هرچه بیشتر فرزندانمان را چه در سطح ابتدایی و متوسطه و چه در سطح عالی شاهد هستیم. این سیاست ها که ناشی از دستورات صندوق بین المللی پول و اجرای بی کم و کاست نئولیبرالیسم در همه عرصه های اجتماعی است  باعث گردیده است تا در بند 16 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی این چنین به مدیران راهکار دهند:

” صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی، اندازه های دولت و حذف دستگاههای موازی وغیر ضرور و زاید”

این صرفه جویی از آموزش و بخش سلامت و دستمزدها با گران کردن کالاها آغاز گردیده است. این چگونه منطقی سازی است که آموزش باید طبقاتی شده و مختص لایه های ثروتمند گردد؟

متاسفانه سالهاست در کشورمان قانون اساسی به کناری پرتاب شده و بندها، دستورالعمل ها، بخش نامه ها جای آن را گرفته اند. اصل 30 قانون اساسی به صراحت به مدیران و سیاست گذاران حکم کرده است که: « دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور بطور رایگان گسترش دهد.» این چرخش 180 درجه ای به چه منظور است؟

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ضمن درخواست اجرایی شدن اصل 30 قانون اساسی از خواسته های فرزندان دانشجو مبنی بر:

1-عدم هرگونه افزایش هزینه اسکان و تغذیه در سال تحصیلی جدی

2-علنی شدن قوانین و آیین نامه های مصوب موجود در برابر دانشجویان

3-برگزاری جلسه میان وزیر و نمایندگان دانشجویان

را حمایت کرده و خواستار اجرایی شدنش هستیم.

فرزندان دانشجو؛

سیاست های سرمایه داری خواهان برده هایی آرام و سر به زیر است. آنان نه تنها نان، بلکه شعور ما را نیز می خواهند از ما بربایند. به میثاق 16 آذر وفادار بمانید و اتحاد، مبارزه، پیروزی را سرلوحه تلاش های حود کنید. ما نیز با شما هم صدا و هم آوا هستیم. خواست شما خواست ماست.

طبقه کارگر زمانی به خود خواهد بالید که هدف خود را ،از کارکردن و کسب درآمد ونتیجه کار خود را ،در آثار ماندگار خود(فرزندان طبقه کارگر،عالیترین فرزندان خود که همانا دانشمندان تمامی علوم میباشند) متجلی کرده وبه معنای واقعی کلمه کارساده تولید شده طبقه کارگر تبدیل به کاری در عالیترین درجه باشد.

جنبش کارگری متحد جنبش دانشجویی

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک 8 مهر 1395

 

آموزش و پرورش طبقاتی و آموزش و پرورش غیرطبقاتی

به مناسبت آغاز سال تحصیلی

علیرضا ثقفی

از آن هنگام که جامعه ی انسانی در مقابله با طبیعت توانست زندگی جمعی را تجربه کند و برای رو در رویی با بلایای طبیعی و زنده ماندن در برابر حوادث، ضرورت بقای نسل را فرا گرفت، امر آموزش از پدران و مادران به فرزندان و انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر موضوعی با اهمیت بود. هرچند آموزش شیوه ی زندگی از نسلی به نسل دیگر در همه ی جانداران به نوعی وجود دارد، اما این امر در انسان به عنوان تکامل یافته ترین موجود زنده و دارای مغز متفکر به تدریج به صورت امری تدوین یافته و هماهنگ در آمد و آموزش و پرورش را برای مقابله با مشکلات زندگی اجتماعی و مقابله با نیروهای طبیعت و رام کردن جهان پیرامونی و تداوم زندگی اجتماعی، به امری ناگزیر برای بقای نسل و تداوم تمدن بشری درآورد.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/2475#more-2475

 

کارگری در باغ های فیروزکوه از بالای درخت سقوط کرد

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروزساعت 12 ظهر  جمعه 9 مهر 95 دلیر وحیدی کارگر روز مزد ، در باغهای روستای مزداران ، شهرستان فیروز کوه از بالای درخت سقوط کرد.

دلیر وحیدی که از شهر مریوان ،برای پیدا کردن شغل به این روستا آمده و به صورت روز مزد در این باغ گردو مشغول بکار بود ، امروز جمعه پس از بالا رفتن از درخت گردو و در حین گردو چینی ، سقوط میکند و بلافاصله به بیمارستان اعزام میشود.

طبق گزارشات رسیده وضعیت جسمانی  نامبرده خراب توصیف شده و احتمال آسیب جدی به کمرش وجود دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

9 مهر 95

نهم مهرماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …