چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

حزب دمکرات کردستان ایران جز این چاره ای دیگر ندارد! / عبدل گلپریان

نقد و افشای ماهیت حزب دمکرات کردستان ایران، اینکه اسلامگرایی را پیشه کرده و اعیاد مذهبی را گرامی میدارد، اینکه کادر و عضوش بدور مکه میچرخند و عربستان را “آزاد ترین کشور دنیا” معرفی میکنند و بالاخره در تحولات منظقه در صف عربستان و اسرائیل قرار گرفته است، همگی به این خاطر است که دیگر در تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و طبقاتی ایران و کردستان معنا و ضرورت وجودی خود را سالها است که از دست داده است.

از مقطع جمهوری مهاباد، که با ملغمه ای از شیوخ، ملا، ملاکین و خانها و ناسیونالیسم اواسط قرن ۲۱ شناخته شد گرفته تا پیام لبیک به خمینی، از تعرض نظامی به سازمانهای سیاسی چپ و محبوب در کردستان گرفته تا رجعت به قوم گرایی و توهین و اهانت سیستماتیک به زنان در صفوف خود که توهین و تعرض مردسالارانه به همه زنان نیز هست، همه و همه نشاندهنده چرخیدن درب این حزب بر همین پاشنه از ابتدا تا به امروز بوده است. حزب دمکرات کردستان ایران اکنون دیگر حتی حزبی ناسیونالیست بمعنای کلاسیک کلمه هم نیست. در حالیکه احزاب حاکم بر کردستان عراق با رفع ستم ملی، مورد تنفر، انزجار و خشم عمومی مردم برای بزیر کشیده شدن قرار گرفته اند، حزب دمکرات کردستان ایران دریافته است که کپی بارزانی و طالبانی در کردستان ایران جزو محالات است و برای جا باز کردن در شکافهای منطقه و با سنت و فرهنگ قومی اسلامی در دامن شیوخ عربستان، میکوشد پایان غم انگیز تاریخ خود را در این صف سپری کند.
تاریخ این حزب، افق و اهداف به بن بست رسیده اش بویژه با کارنامه ای که بارزانی و طالبانی بعنوان نیروهای هم جنبش و هم جنس این حزب از خود به ثبت رسانیده اند، اکنون دیگر این حزب موضوعیت خود در تحولات سیاسی و اجتماعی کردستان ایران را تمام شده میداند.

در بدترین حالت شاید در بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی توسط انقلاب مردم، این حزب برای جنبش های اجتماعی رادیکال، چپ و انسانی بخواهد مزاحمت ایجاد کند اما درس عبرتی که چپ جامعه نزدیک به چهار دهه قبل به مکتب قرآن مفتی زاده داد درس و یادآوری خوبی برای حزب دمکرات کردستان ایران نیز خواهد بود.

درعالم خیال حکومت اقلیم کردستان عراق بهترین الگو برای حزب دمکرات کردستان و دیگر جریانات قومی بشمار میرفت که همین الگو فعلا در معرض ریزش از سوی مردم کردستان عراق قرار گرفته است. مردم کردستان ایران اما با تاریخ و پیشینه چپ و رشد گسترده آرمان و آرزوهای انسانی خود در عصر حاضر، تنها میتوانند شاهد پایان این جریان بعنوان چماقی در دست دولتهای منطقه باشند. حزب دمکرات کردستان ایران جز این چاره ای دیگر ندارد.

۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …