چوار شه‌ممه‌ 27 ئازار 2024

اخبار و گزارشات کارگری 3 مهر 1395

تکذیب خبر توافق کارگران پتروشیمی پردیس با مدیرعامل؟!

خبری در برخی رسانه ها منتشر شده مبنی بر توافق کارگران پتروشیمی پردیس با مدیر عامل این شرکت که پیگیری از نماینده کارگران معترضین نشان از آن دارد که تاکنون هیچ توافقی بین کارکنان و مدیر عامل شرکت پتروشیمی پردیس صورت نگرفته است.

به گزارش3مهرنفت ما، مدیر عامل شرکت پتروشیمی پردیس همچنان به وعده هایی که حدود 2 ماه پیش به کارگران داده بی توجه است و قرار است بدون در نظر گرفتن موافقت باکارگران طرح چهار شیفت را به زودی در این شرکت به اجرا در آورد .

 

 

فردا(4مهر) کارگران پست های فشار قوی برق خوزستان مقابل مجلس و سازمان مدیریت تجمع می کنند!

4کارگر پست های فشار قوی برق خوزستان درراه پیوستن به تجمع اعتراضی فردادرتهران دچارتصادف وبستری شدند!

4 نفر از کارگران پست‌های فشار قوی برق که از خوزستان برای شرکت در تجمع اعتراضی که از قرار معلوم قرار است فردا (چهارم مهر) مقابل مجلس و سازمان مدیریت برگزار شود، راهی تهران بودند، در بروجرد تصادف کرده و هر چهار نفر مصدوم شدند.

به گزارش3مهرایلنا،یکی از کارگران پست‌های فشار قوی برق از سانحه تصادف همکاران خود در مسیر تهران خبر دادند.

به گفته این فعال کارگری، 4 نفر از کارگران پست‌های فشار قوی برق که از خوزستان برای شرکت در تجمع اعتراضی که از قرار معلوم قرار است فردا (چهارم مهر) مقابل مجلس و سازمان مدیریت برگزار شود، راهی تهران بودند، در بروجرد تصادف کرده و هر چهار نفر مصدوم شدند.

این کارگران با انتقاد از رویکرد نامناسب وزارت نیرو و سازمان مدیریت می‌گویند: چرا باید کارگران پست‌های فشار قوی برق هزینه پیگیری مطالبات را با جان خود بپردازند.

این فعالان با طرح این پرسش از نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان مدیریت که کارگران قرارداد معین پست های فشار قوی برق باید در این مسیر چندنفر دیگر تلفات بدهند تا بتوانند درخواست برحق خود را به گوش مسولین برسانند، خواستار رسیدگی هرچه سریعتر مسئولان به وضعیت پیش آمده شدند.

گفتنی است کارگران قرارداد معین پست‌های فشار قوی برق در ماههای گذشته بارها از شهرهای دور و نزدیک به تهران آمدند و چندین تجمع اعتراضی برای پیگیری اجرای طرح قرارداد دائم، برگزار کردند.

 

 

پنجمین روز اعتصاب کارگران آزاد راه تهران-شمال دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ونداشتن امنیت شغلی!

اعتصاب کارگران پروژه آزاد راه تهران- شمال که از 30 شهریور ماه آغاز شده است، امروز به پنجمین روز رسید.

یکی از کارگران معترض با انتقاد از مسئولان وزارت راه در بی توجه ای به مشکلات کارگران آزاد راه تهران ، شمال افزود:به نظر می‌رسد مسئولان وزارت راه بعد از  پنج روز از آغاز اعتصاب کارگران آزاد راه تهران ،شمال عمق و شدت این اعتراض را درک نکرده‌ و قصد پی گیری مشکلات کارگران را ندارند.

به گفته وی، درحال حاضرمهم‌ترین خواسته کارگران شاغل در آزاد راه تهران دریافت معوقات حقوقی سال جاری و تضمین امنیت شغلی است  چرا که پیش از این تعداد زیادی از کارگرانی  که به نوعی پی گیر مطالبات مزدی خود شده اند به صورت ناگهانی از کار اخراج شده اند.

به گزارش3مهرایلنا،یکی از کارگران معترض در این باره گفت: حدود 70 کارگر هستیم که از پنج روز پیش به نمایندگی از مجموع 400 کارگر پیمانکاری پروژه احداث آزاد راه تهران-شمال بابت معوقات مزدی خود تجمع کرده‌ایم.

او گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی همه ما تامین معاش خانواده‌هایمان است که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مزدی به یک چالش تبدیل شده است و در همین رابطه از کارفرمایان اصلی و فرعی و دیگر مقامات مسئول در وزاتخانه‌های راه و شهرسازی می‌خواهیم که به مشکلاتمان رسیدگی کنند.

این کارگر  افزود: هر یک از ما کارگران دست کم دارای سه سر عائله هستیم و به دلیل بدحسابی صورت گرفته در شش ماه گذشته برای گذران زندگی با مشکلات جدی روبرو بودیم.

به گفته وی، درحال حاضرمهم‌ترین خواسته کارگران شاغل در آزاد راه تهران فقط دریافت بخشی از معوقات حقوقی سال جاری و تضمین امنیت شغلی است  چرا که پیش از این تعداد زیادی از کارگرانی  که به نوعی پی گیر مطالبات مزدی خود شده اند به صورت ناگهانی از کار اخراج شده اند.

او  با انتقاد از مسئولان وزارت راه در بی توجه ای به مشکلات کارگران آزاد راه تهران ، شمال افزود:به نظر می‌رسد مسئولان وزارت راه بعد از  پنج روز از آغاز اعتصاب کارگران آزاد راه تهران ،شمال عمق و شدت این اعتراض را درک نکرده‌ و قصد پی گیری مشکلات کارگران را ندارند.

به گفته وی  در حالی اعتراض کارگران برای دریافت مطالبات معوقه شش ماه گذشته امروز شنبه سوم مهر ماه همچنان ادامه دارد که به گفته برخی مسئولان داخلی شرکت  ارسا ساختمان ،این شرکت همه صورت وضعیت های مالی خود را  به موقع از وزارت راه وصول کرده است.

درهمین رابطه:

 

 

سومین روزاعتصاب کارگران قراردادی شرکت ارسا ساختمان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق!

حدود 70 کارگر قراردادی شرکت ارسا ساختمان، یکی از پیمانکار آزاد راه تهران شمال 3 روز است که به علت عدم دریافت مطالبات مزدی سال 95 (فرودین تا شهریور) خود دست از کار کشیده‌اند.

به گزارش1مهرایلنا،این کارگران گفتند که از روز سه‌شنبه دست از کار کشیده‌اند. اعتراض این کارگران به جهت عدم دریافت مطالبات مزدی سال 95 و اضافه‌کاری و سنوات سال 94 است.

این 70 کارگر شرایط معیشتی خود را ناگوار توصیف کرده‌اند و می‌گویند که باتوجه به آغاز سال تحصیلی جدید توان تامین مایحتاج اولیه تحصیلی فرزندانشان را ندارند.

تعدادی از این کارگران نیز به دنبال عدم دریافت مطالبات مزدی خود نتوانسته‌اند اجاره خانه‌هایشان را پرداخت کنند.

کارگران قراردادی شرکت ارسا ساختمان همچنین گفتند که از عدم تامین امنیت شغلی خود گلایه‌مند هستند.

کارگران تاکید دارند که با وجود کار در تونل و حجم عظیم گرد و غبار کارشان مشمول قانون سختی و زیان‌آور  محسوب نمی‌شود که همین موجب شده از شرایط روحی مناسبی برخوردار نباشند.

 

 

راهپیمایی وتجمع کارگران کارخانه اسپیدار ساوه مقابل فرمانداری ساوه دراعتراض به عدم پرداخت15ماه حقوق!

صبح امروز3مهر،جمعی از  کارگران کارخانه  اسپیدار ساوه دراعتراض به عدم پرداخت 15ماه حقوق خود با حرکت از مقابل این واحد تولیدی و تجمع در مقابل فرمانداری ساوه خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

به گزارش3مهر ایسنا، منطقه مرکزی، اين شرکت يكي از واحدهاي توليد كننده انواع ظروف چيني بهداشتي است که از شرکت‌های فعال شهر صنعتی کاوه به شماره می‌رود و در چند سال گذشته به دلیل برخی مشکلات از جمله کاهش نقدینگی و نیز نبود بازار مصرف مناسب دچار چالش شده است.

مشکلات بوجود آمده بر سر راه تولید این شرکت موجب شده بود تا کارگران این شرکت در سال 1390 نیز در اعتراض به عدم پرداخت هفت ماهه مطالبات و معوقات خود تجمعاتی را داشته باشند که خبر این تجمع در دوم آذرماه سال 1390 بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت.

این مشکلات ادامه داشت تا با آغاز بکار دولت تدبیر و امید و حمایت‌هایی که از این واحد تولیدی صورت گرفت فعالیت این شرکت از ظرفیت پائین خود ارتقا یافت و چرخه تولید بازگشت تا جائی که مدیر این واحد تولیدی با بیان اینکه ظرفیت تولید این واحد، دو هزار و چهارصد تن در سال است، افزود: در حال حاضر با همه ظرفیت مشغول به کار هستیم و 160  کارگر اخراج شده مجددا به کار بازگشتند و سالیانه بیش از 100 طرح ظروف چینی وارد بازار می‌کنیم .

اما همچنان سایه مشکلات مالی و سرمایه در گردش بر سر این شرکت وجود داشت تا جائی که کارگران این واحد تولیدی صبح امروز در اعتراض به آنچه که پیشتر گفته شد تجمع اعتراض آمیز داشتند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان آریا اندیمشک برای چهارمین بار دراعتراض به عدم پرداخت یکسال حقوق!

کارگران کارخانه سیمان آریااندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت یکسال حقوقشان دست به اعتصاب زدندو مقابل این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش 3مهرجوان، کارگران کارخانه سیمان شهرستان اندیمشک که بیش که از یک سال حقوق دریافت نکرده‌اند، بر ای چهارمین بار دست به اعتصاب زده و جلوی درب ورودی کارخانه به نشانه اعتراض تجمع کردند.

به گزارش امروزایرنا درهمین رابطه، روز شنبه3مهر، جمعی از کارگران کارخانه سیمان آریا در الوار گرمسیری اندیمشک در تجمعی در این کارخانه خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

کارخانه سیمان آریا مراحل پیش راه اندازی را طی می کند.

به گفته این افراد که کارگران پیمانکاری کارخانه سیمان آریا می باشند حدود یکسال است حقوق آنان پرداخت نشده و کسی جوابگوی مطالبات آنان نیست.

این چهارمین تجمع کارکنان کارخانه سیمان آریا طی امسال برای دریافت حقوق و مطالبات خود می باشد که بی نتیجه پایان یافت.

قرار است گام نخست این کارخانه با ظرفیت سه هزار و 100 تن سال 1396 به بهره برداری برسد.

با راه اندازی این کارخانه برای 400 نفر شغل ایجاد می شود.

 

 

تجمع کارگران روزمزد مجتمع نیشکر هفت‌تپه دراعتراض به اخراج ازکار!

صبح امروزسوم مهر،حدود 120 کارگر روزمزد مجتمع نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به اخراج ناگهانی خود؛ مقابل ساختمان اداری مجتمع تجمع کردند.

به گزارش3مهرایلنا،یکی از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی با اعلام این خبر گفت: ما حدود 120 کارگر روزمزدی شاغل در بخش کشاورزی مجتمع نیشکر هفت تپه هستیم که کارفرما از ابتدای سالجاری ما را برای انجام کارهای آبیاری و… به استخدام مجتمع درآورد.

او با بیان اینکه از اول مهرماه؛ کارفرما بدون پرداخت هیچ‌گونه دستمزد و حق بیمه از ورود کارگران به محل کارشان جلوگیری کرده است؛ در ادامه افزود: مسئولان مجتمع نیشکر هفت‌تپه به من و دیگر همکارانم گفته‌اند که دلیل این اخراج ‌ها، ناکافی بودن منابع مالی بوده است.

به گفته این کارگر، هریک از ما در طول فعالیت کاری‌مان زحمات زیادی در مجتمع نیشکر هفت‌تپه زیر آفتاب سوزان متحمل شده‌ایم و این درست نیست که کارفرما پس از بهره‌کشی از ما بدون دستمزد ما را رها کند.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج نسبت به اخراج مقابل ساختمان شورای شهر!

صبح امروز3مهر،60نفر از کارگران اخراجی شهرداری یاسوج در اعتراض به اخراج خود مقابل ساختمان شورای اسلامی این شهر تجمع کردند.

به گزارش3مهر کبنانیوز ، قبل از ظهر امروز ۶۰ نفر از کارگران شهرداری یاسوج در جلوی شورای اسلامی این شهر تجمع کردند.

بنابر این گزارش، این کارگران که بیش از ۱۳ سال سابقه کار در شرکت‌های پسماند شهرداری یاسوج داشتند، از این شرکت‌ها اخراج شدند.

یکی از این کارگران با بیان اینکه ما در آغاز سال تحصیلی جدید قرار داریم، اظهار کرد: ۶۰ نفر از کارگرانی که سال‌های زیادی از عمر خود را برای زیبایی این شهر گذراندن اکنون به دلیل ندانم‌کاری‌های یک پیمانکار اخراج شدند و از طرفی مسئولان شهرداری یاسوج پاسخگو نیستند.

این کارگر اضافه کرد: یک پیمانکار کارها را به دست گرفته و بیان می‌کند من نیرو نمی‌خواهم و شهرداری یاسوج هم می‌گوید به من ربطی ندارد، از خردادماه تاکنون نه بیمه‌ای برایمان واریز کرده‌اند و نه حقوقی داده‌اند.

وی تصریح کرد: ۶۰ نفر هستیم و از شهریورماه اخراج شدیم و پیمانکار جدید می‌گوید، طبق قراردادی که داریم نیرو نمی‌خواهیم.

این کارگرافزود: اکنون دیگر هیچ جا ما را برای نیروی کاری به دلیل سن بالا نمی‌پذیرد و ما مانده‌ایم که چگونه هزینه‌های خانواده خود را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مدرک برخی از ما لیسانس و فوق دیپلم است، گفت: کسی به داد ماها نمی‌رسد، اگر کسی کاری از دستش بر می‌آید به داد ما برسد، الان کسی صاحب نمی‌شود.

این کارگرگفت: شهردار و شورای شهر ماها را بازی ندهند و اگر کاری از دستشان بر می‌آید، انجام دهند.

یکی دیگر از این کارگران می‌گوید؛ فرزند دانش آموز دارم، در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنم و اگر آقای شهردار جایی برای کار کردن بلد است به ماها معرفی کند.

وی افزود: دولت ۳۰ سال، ۳۰ نیرو به کار می‌گیرد و شهرداری یاسوج طی یک ماه ۶۰ نفر را اخراج می‌کند.

این کارگر گفت: پیمانکار جدید نیروی ۱۵ سال سابقه کار را اخراج کرده و نیروی دو ماه کار را استخدام کرده، اینجا قوم گرایی است.

یکی دیگر از کارگران اخراجی شهرداری یاسوج بیان کرد: مشکل ما را نمی‌دانند، چه کسی می‌داند در این شهر مشکل من چیست؟ چه کسی می‌داند من چقدر اجاره می‌دهم، ۶۰۰ هزار تومان هزینه فرزندم برای تحصیلاتش را کی می‌خواهد، پرداخت کند.

در ادامه هدایت اکبری رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج با بیان اینکه اسفندماه ۹۴ مصوب شد که هیچ کارگری ماقبل سال ۹۴ اخراج نشود، اظهار کرد: اخراج کارگران خلاف قانون است.

اکبری با اشاره به فرمی که شرکت مهرگستر دنا طراحی کرده بود، دارای نواقصی بود، اظهار کرد: از همان ابتدا از این شرکت خواستیم که این فرم خود را اصلاح کند.

اکبری خطاب به مدیرکل کار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وی باید به عنوان متولی دفاع از حقوق کارگران این مسئله را به شکل قانونی و دقیق پیگیری کند.

هدایت امیری عضو شورای اسلامی شهر یاسوج نیز در این باره گفت: مشکل این کارگران تنها با حضور پیمانکار و شهردار یاسوج برای همیشه برطرف می‌شود تا شهردار و پیمانکار نباشد، نمی‌توان هیچ کاری کرد.

علی علی‌پور عضو دیگر شورای اسلامی شهر یاسوج در این خصوص خطاب به هدایت اکبری بیان کرد: اعضای شورای اسلامی باید نظارت می‌کردند و این وظیفه ما است و این مشکل در شهرداری یاسوج باید خاتمه داده شود.

 

 

تجمعات ناظران جهاد کشاورزی خوزستان دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل سازمان جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان!

صبح شنبه3مهر،حدود 20 نفر از مهندسان ناظر جهاد کشاورزی خوزستان در اعتراض به آنچه که استخدام نشدن خود عنوان کردند مقابل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در اهواز تجمع کردند.

تجمع کنندگان پس از حدود 2 ساعت تجمع مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان که نتیجه ای نگرفته بودند، در ساختمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تجمع کرده، و خواستار ملاقات با رئیس این سازمان برای پیگیری مشکل خود شدند.

به گزارش3مهر ایرنا،تجمع کنندگان گفتند: جهاد کشاورزی وعده برای جذب و بکارگیری آنها را داده بود اما دلایلی چون نبود بودجه این سازمان دلیل به نتیجه نرسیدن وضعیت استخدامی خود عنوان شده است.

یکی از مهندسان ناظر که خواست نامش فاش نشود گفت: از سال 1390 تاکنون به ما وعده جذب در این وزارتخانه داده شده ولی هنوز اقدامی در این زمینه نشده است.

وی افزود: چند سال است که پرونده ما تکمیل و بر اساس شرایط مندرج در اساس نامه وزارت جهاد کشاورزی تایید شده اما جذب نشده ایم.

این مهندس ناظر که بیش از هفت سال سابقه کار غیر رسمی را در جهاد کشاورزی دارد بیان کرد: متاسفانه جهاد کشاورزی خوزستان نبود بودجه و نبود نیاز به نیرو را دلیل جذب نکردن ما ذکر کرده است.

یکی دیگر از این مهندسان ناظر گفت: پنج سال از تصویب قانون جذب ناظران کشاورزی می گذرد اما هنوز تکلیف ما مشخص نشده است. ناظران کشاورزی که به آنها قول جذب داده شده بیش از 6 سال سابقه دارند.

وی افزود: سالهاست به امید این استخدام مانده ایم و به خاطر آن سن ما نیز افزایش یافته است برای همین حتی دیگر ما نمی توانیم جای دیگری استخدام شویم.

برپایه این گزارش،بیش از 150 نفر از ناظران کشاورزی جهاد کشاورزای خوزستان سال 90 تا در این سازمان برای استخدام، اقدام به تشکیل پرونده کردند اما تاکنون برای آنها اقدامی نشده است.

 

 

تغییر شرایط کارآموزی با تغییر ماده 112/ تلاش برای احیای قانونی طرح استاد-شاگردی

در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار، شرایط سنی کارآموزی حذف شده است و این به معنای تلاش برای زیرپا گذاشتن حداقل حقوق مندرج در قانون کار برای گروه زیادی از کارگران است.

به گزارش3مهر ایلنا، در لایحه ای که دولت برای اصلاح قانون کار به مجلس ارائه کرده است، ماده 112 که مربوط به شروط کارآموزی است، دچار تغییر شده‌است.

این تغییر از آن جهت نگران‌کننده است که شرایط سنی کارآموزی حذف و هر کارگری با هر شرایط سنی می‌تواند کارآموز تلقی شود.

یادآوری می‌شود که در دولت گذشته نیز با مشارکت مسئولان وقت معاونت تنظیم و نظارت بر روابط کار وزارت کارو سازمان‌ آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان تامین اجتماعی، مشابه چنین اقدامی تحت عنوان شیوه شیوه نامه استاد -شاگردی به اجرا درآمد که موجب واکنش منفی گروه‌های مختلف  کارگری و حتی کارفرمایی در قالب کارزاری مشترک شد.

تغییر پیشنهادی چیست؟

بند ب ماده 112 به تشریح شرایط کارآموز می‌پردازد.

این شرایط در قانون کار فعلی به این شرح است:

ب- افرادی که به موجب قرارداد کار آموزی به منظور فرا گرفتن حرفه‌ای خاص برای مدت معین که زاید بر سه سال نباشد، در کارگاهی معین به کارآموزی توام با کار اشتغال دارند؛ مشروط بر آنکه سن آنها از 15 سال کمتر نبوده و از 18 سال تمام بیشتر نباشد.

اما در لایحه پیشنهادی دولت این بند به این شکل تغییر یافته است:

ب- افرادی که به موجب قرارداد کارآموزی به منظور فراگرفتن حرفه خاص برای مدت معین و در کارگاهی معین به کارآموزی به صورت استاد و شاگردی اشتغال دارند.

در این تغییرات پیشنهادی، شرایط سنی کارآموز حذف شده و به نظر می‌رسد دولت تلاش دارد طرح استاد-شاگردی را بار دیگر به صورت قانونی احیا کند. این طرح که پیش از این در برخی از استانها اجرایی شد، همواره با مخالفت وسیع کارگران روبرو شده است.

بدون شک حذف شرایط سنی از شرایط کارآموزی و احیای استاد-شاگردی راهی است به سمت اجحاف هرچه بیشتر در حق کارگران، چرا که اگر این تغییرات ضد کارگری تصویب شود، کارفرمایان پس از این که سه سال هر کارگر را با شرایط نامناسب کارآموزی به کارگماشتند و کمتر از حداقل دستمزد مصوب پرداخت کردند، از کار بیکار می‌کنند و به دنبال یک قرارداد کارآموزی جدید می روند.

 

 

معاش کارگران را به شرایط اقتصادی پیوند زده‌اند

یک فعال کارگری عقیده دارد نویسندگان لایحه اصلاح قانون بدون در نظر گرفتن ماهیت اجتماعی حداقل مزد تلاش دارند تا افزایش مزد کارگران را به مسائل نامربوط اقتصادی و سیاسی گره بزنند.

به گزارش3مهرایلنا،عبدالـله وطن خواه با اعلام این مطلب، اظهار داشت:‌ آنچه برای طبقه کارگر مهم است افزایش دستمزدهای ناچیز کنونی در جهت تامین هزینه‌های یک زندگی آبرومندانه است.

وی بابیان اینکه تا به امروز کارفرمایان دولتی و خصوصی به عناوین مختلف افزایش مزد را به مسائل مختلف بی‌ربط اقتصادی و سیاسی گره زده‌اند؛ افزود: حاصل مجموعه این اقدامات تا به امروز آب رفتن سفره خانوداه‌های کارگران بوده است.

این فعال کارگری ادامه داد: در همین راستاست که امروز در لایحه اصلاح قانون کار موضوع افزایش مزد سالانه کارگران به مسئله نامربوط دیگری مثل شرایط اقتصادی کشور پیوند داده شده است.

وی بایادآوری اینکه برخورداری از حداقل مزد قانونی یک حق اجتماعی است؛ افزود: از کارگری که در ساختار معیوب اقتصادی کنونی تلاش می‌کند تا در ازاء انجام کار روزانه خود درآمد ناچیزی  برای هزینه‌های زندگی خود بدست آورد چگونه می‌توان توقع بهره‌وری را داشت.

وطنخواه افزود: کم نیستند افرادی که حتی بعد از بازنشستگی ناچار به انجام مشاغل دوم و سوم هستند و در این میان بسیاری از کارگران بعد از پایان یک روز کاری طاقت فرسا مجبورند تا در سطح شهر مسافر جا به جا کنند و یا به دست فروشی بپردازند.

وی تصریح کرد: این افراد هرگز در معادلات اقتصادی امروز جامعه سهمی از دست رنج خود نخواهند برد.

وی با اشاره به ماده 41 قانون کنونی کار که افزایش مزد را به درصد تورم و سبد معیشت خانوارهای کارگری گره زده است، تصریح کرد: کارگران همواره از این امر گلایه مندند که مزد به درصد تورم گره خورده است زیر درصد تورم اعلامی توسط بانک مرکزی و حتی مرکز آمار با واقعیت‌های معیشتی  کارگران و طبقات محروم ناسازگار است.

این فعال کارگری افزود: در چنین شرایط که شفافیت آماری به یک سراب تبدیل شده است، تعیین دستمزد بر اساس شرایط اقتصادی کشور تنها به افزایش نارضایتی جامعه کارگری تبدیل خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش دستمزد فارغ از شرایط اقتصادی افزود: حال که رئیس دولت یازدهم در کنفرانس خبری اجلاس سالیانه سازمان ملل  خبر از رشد اقتصادی می‌دهد پس توقعات جامعه کارگری هم برای افزایش مزد و حتی کاهش ساعت کار افزایش می‌‌یابد.

این فعال کارگری به تلاش برای حذف ماهیت حمایت کنندگی قانون کار اشاره کرد و افزود: قانون حامی محرومان است اما کسانی که کمر به ساقط کردن مواد حمایتی  قانون کار بسته‌اند، قصد دارند از قدرت  خود برای تضعیف قدرت چانه زنی کارگران بهره جویند.

وطنخواه تصریح کرد: کارگران تحت لوای قانون کار مطالبات خود را پیگیری می‌کنند و وظیفه دولت می‌دانند که شرایط لازم برای الحاق ایران به معاهدات حقوق بنیادین کار را فراهم کند.

 

 

عدم پرداخت4ماه حقوق بیش از1400کارگر معدن طزره!

کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی (طزره) خواستار دریافت مطالبات معوقه خود برای تامین هزینه های مربوط به شروع سال تحصیلی فرزندان خود شدند.

به گزارش3مهرایلنا،این کارگران گفتند:  بیش از هزار و 400 کارگر معدن  زغال سنگ البرز شرقی دست کم از خرداد ماه سال جاری بابت معوقات مزدی خود طلبکارند.

آنها می‌گویند: این وضعیت درحالیست که کارفرمای این واحد معدنی برای جلوگیری از اعتراضات مرتباً در میان کارکارگران حاضر می‌شود و وعده پرداخت مطالبات معوقه را می‌دهد.

به گفته آنان؛ آخرین دریافتی کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی مربوط به دستمزد اردیبهشت ماه سال جاری است و ازآن موقع تا هم اکنون کارگران پولی از کارفرما دریافت نکرده اند.

کارگران البرز شرقی در خاتمه تصریح کردند: مشکلاتی که در زمینه پرداخت مطالبات مزدی آنها به وجود آمده است باعث نگرانی کارگران  با آغاز سال تحصیلی جدید فرزندانشان شده و آنان هم اکنون در شرایط بد مالی قرار دارند. در این صورت کارگران نیازمند دریافت حداقل بخشی از معوقات حقوقی خود هستند.

 

 

تجمع اعتراضی رانندگان شرکت‌های حمل و نقل خراسان‌جنوبی مقابل استانداری!

امروز3مهر،جمعی از رانندگان کامیون در اعتراض به وضعیت باربری‌ها در بیرجند مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمع کردند.

به گزارش 3مهرفارس ، امروز3مهر،70 تا 80 راننده کامیون و مدیر دفتر شرکت‌های حمل و نقل استان مقابل درب استانداری خراسان جنوبی تجمع کردند.

یکی از رانندگان معترض در این تجمع اظهار داشت: کارخانه‌های تولیدی بیرجند از قبیل کویر تایر و کاشی فرزاد با باربری‌های غیر بومی قرارداد بسته‌اند و بارشان را به کامیون‌های غیر بومی می‌دهند در نتیجه 12 باربری مجاز در بیرجند در حال تعطیلی و ورشکستگی است.

وی افزود: یک باربری اختصاصی کویر تایر که یک ماه پیش به ثبت رسیده امروز هشت کامیون از کویر تایر بارگیری کرد که هیچ کدام از رانندگان کامیون‌ها بومی نبودند.

گفتنی است: معترضان به اداره حمل و نقل اعتراض دارند که هیچ‌گونه حمایتی از رانندگان نمی‌کنند و نقطه نظرات رانندگان را جدی نمی‌گیرند.

 

 

تجمع اعتراضی پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی سال 91مقابل استانداری خوزستان!

امروز3مهر، پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی سال91دراعتراض به بلاتکلیفی استخدام دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند.

به گزارش 3مهراهوازنوین، تاکنون ۴ سال از  آزمون استخدامی استاندارای و دستگاههای اجرایی خوزستان برای استخدام ۱۱۶۸ جوان خوزستانی می گذرد و وعده حل مشکل در آینده تنها پاسخ مدیران دولت و تدبیر و امید است که مقصر را دولت گذشته می دانند.

این جوانان که ماههاست قربانی ندانم کاری برخی مسئولین کشوری و استانی شده اند اکنون تجمع اعتراضی مقابل استانداری خوزستان برگزار کرده اند.

 

 

فردا؛تجمع دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به هزینه سنوات تحصیلی

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف فردا (یکشنبه4 مهر) در اعتراض به هزینه سنوات تحصیلی  تجمع می‌کنند.

به گزارش 3مهرتسنیم، این تجمع اعتراضی از ساعت 12 مقابل سلف تغذیه دانشگاه برگزار می‌شود.

همچنین هفته گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه اصفهان به دلیل تغییر مصوبات مربوط به سنوات تحصیلی دانشجویان کارشناسی و همچنین مشکلات خوابگاه و تغذیه‌ دانشجویان ارشد و دکتری تجمع کردند.

 

 

تجمع اعتراضی درقزوین برای حمایت از باغستان‌های سنتی و امضای طومار

روز گذشته (جمعه) دوم مهر ماه جمعی از اهالی قزوین به منظور حمایت از حفظ باغستان‌های سنتی قزوین تجمع و طوماری را امضا کردند.

به گزارش3مهرشاخص،این تجمع اعتراض‌آمیز خطاب به تصرف کنندگان باغات سنتی و تغییر کاربری این باغات در حالی انجام شد که استان قزوین در آستانه آمادگی برای سفر رییس جمهور به قزوین است.

مسوولان برگزاری تجمع از مردم خواسته بودند تا در روز جمعه ۲ مهر ساعت ۱۷ در مقابل شهربانی حضور یابند؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که این طومار پس از تکمیل به رییس جمهور تحویل داده خواهد شد.

یکی از تجمع کنندگان با بیان اینکه افرادی که کارشناس امر هستند ادعا می‌کنند این باغستان کهن نیست، اظهار کرد: طبق کارشناسی‌های دقیق انجام گرفته توسط دوست‌داران طبیعت به این نتیجه رسیده‌ایم که این باغات جدا از باغات سنتی قزوین نیستند چراکه در امتداد آن‌ها قرار گرفته و متاسفانه طرحی که در این باغات اجرا می‌شود نابودی باغات را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: به جز اهالی قزوین، جمعی از طبیعت دوستان از نقاط دیگر کشور هم در اینجا جمع شده‌اند تا اهمیت این باغات را به گوش مسوولان برسانند چراکه ما نتوانسته‌ایم باغات سنتی قزوین را به جهانیان بشناسانیم.

وی عنوان کرد: این باغ‌ها ۲۵۰۰ هکتار هستند که شاید در کل دنیا از نظر تراکم درختان، وسعت باغستان، سطح زیر کشت و تعداد باغدارانی که در آن فعالیت دارند نمونه باشد.

وی در پایان تاکید کرد: پیام ما به مسوولین این است که اهالی استان قزوین امروز نسبت به اهمیت و ارزش باغات سنتی واقف هستند زیرا این باغات سرمایه‌های ملی هستند و خواستاریم که از اجرای طرح‌های خراب کارانه در آن‌ها خودداری کنند.

 

 

سالمندان شاغل و جوانان بيكار!

كار كشيدن از سالمندان تدبير دولت براي سرپا نگه داشتن صندوق‌هاي بازنشستگي است / افزايش سن بازنشستگي موضوعي است كه طي يكي دو سال اخير به شكلي جدي‌تر از سوي مسئولان مطرح مي‌شود.

افزايش سن بازنشستگي موضوعي است كه طي يكي دو سال اخير به شكلي جدي‌تر از سوي مسئولان مطرح مي‌شود. اين افزايش سن و در عمل افزايش سنوات خدمت در حالي مطرح مي‌شود كه هم اكنون هم بسياري از بازنشستگان ناگزير از كارند و بر اساس گزارشي كه بانك مركزي درباره اقتصاد خانوار منتشر كرده است، بيش از ۲۶ درصد خانوارها هيچ فرد شاغلي ندارند. اين بدين معناست كه مسئولان در مديريت نيروي انساني و به كارگيري جمعيت كشور ناتوانند و افزايش سن بازنشستگي به دليل پيري جمعيت و افزايش اميد به زندگي توجيه مناسبي براي اين كار نيست و به كار گماشتن سالمندان تا لحظات پايان عمر هيچ تناسبي با حفظ كرامت آنها ندارد، چراكه طبق تعريف‌هاي جهاني 60 سالگي سن پيري به شمار مي‌آيد، از سوي ديگر مطابق آخرين آمار بانك جهاني 29/4 درصد جوانان ايراني بيكارند.

در تازه‌ترين گزارشي كه از طرف بانك مركزي درباره اقتصاد خانواده ايراني براي سال 94 منتشر شده است، مشاهده مي‌شود در بيش از 26 درصد خانوارهاي ايراني هيچ فرد شاغلي وجود ندارد.

بر مبناي اين گزارش در 55درصد خانوارها يك فرد شاغل وجود دارد. در چنين شرايطي افزايش سن بازنشستگي تدبيري است كه مسئولان به جاي فراهم كردن زمينه اشتغال جوانان به دنبال آن هستند.

سالمندان شاغل و جوانان بيكار

آمار وضعيت اشتغال در جامعه نشان‌دهنده آن است كه وضعيت اقتصادي اكثريت مردم جامعه چندان مساعد نيست و مديريت نيروي انساني به عنوان يكي از اصلي‌ترين عوامل توسعه اجتماعي در جامعه ما ضعيف عمل كرده است. همين مسئله هم موجب شده درصد بالايي از اين نيروي انساني به هدر رود. با نگاهي گذرا به خانواده‌هايي كه در اطراف ما زندگي مي‌كنند به روشني مي‌توان دريافت در 55 درصد خانواده‌‌ها تنها يك فرد شاغل وجود دارد كه آن يك فرد نيز سرپرست خانواده يعني پدر يا مادر است و جوانان در اغلب خانواده‌ها با وجود در دست داشتن مدارك تحصيلي كارشناسي و بالاتر شغلي ندارند. در چنين شرايطي برخي مسئولان از جمله فريد براتي سده، رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان سن بازنشستگي در كشورمان را پايين مي‌دانند و معتقدند: بايد سن بازنشستگي افزايش يابد زيرا ۶۰سالگي ابتداي بهره‌مندي از تجربيات افراد است.

سالمندان ناگزير از كار

مطابق قانون كار كشورمان 30 سال بايد بگذرد تا فردي بتواند با پرداخت 23 درصد از حقوقش به سازمان تأمين اجتماعي بازنشسته شود و مستمري دريافت كند. حالا زمزمه‌هايي درباره افزايش سن و سنوات بازنشستگي به گوش مي‌رسد؛ زمزمه‌هايي كه مي‌گويد حال و روز مالي سازمان تأمين اجتماعي خوب نيست و صندوق بازنشستگي اين سازمان به‌رغم‌ حقوق نجومي برخي مديرانش در بحران مالي قرار دارد! افزايش تدريجي سن و سابقه خدمت لازم براي مشمولان تمام صندوق‌هاي بازنشستگي و تأمين اجتماعي از سال اول برنامه هر سال به ميزان شش ماه، به حداقل سن و سابقه خدمت جهت احراز بازنشستگي يكي از مواردي است كه بنا بود در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شود اما سرانجام اين بند از قانون حذف شد اما اين حذف انگار پايان تلاش‌ها براي افزايش سن بازنشستگي نيست بلكه همچنان زمزمه‌هايي براي افزايش اين سن وجود دارد. اين در حالي است كه بازنشستگي به معناي كنار گذاشته شدن يا از كار افتادگي افراد نيست بلكه زماني است كه افراد به پاس يك عمر تلاش مي‌توانند فراغتي داشته باشند تا سال‌هاي پاياني عمرشان را در آرامش و به دور از استرس‌هاي كار بگذرانند، هرچند طبق آمار و گزارشات منتشر شده بسياري از بازنشستگان به دليل حقوق بسيار پاييني كه چند برابر كمتر از خط فقر تعريف شده است ناگزيرند در اين دوران هم براي آنكه صورت‌شان را در برابر ديگران سرخ نگه دارند و در برابر اهل و عيال‌شان خجالت زده نباشند، كار كنند. نكته قابل تأمل اينجاست كه اغلب اين افراد به دليل ناتواني و تحليل قواي جواني در كارهاي خدماتي به خدمت گرفته مي‌شوند؛‌ موضوعي كه با سكوت مسئولان مواجه است، آن هم در شرايطي كه انتشار فيش‌هاي حقوقي نجومي مديران بخش‌هاي مختلف از جمله مديران تأمين اجتماعي نشان داد وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي آنقدرها هم كه مي‌گويند، خراب نيست!

توريست‌هاي بازنشسته خارجي و سالمندان شاغل ايراني

با تمام اينها اما مسئولان وزارت رفاه تلاش دارند جامعه را براي افزايش سن بازنشستگي آماده كنند. مديركل دفتر مديريت عملكرد سازمان بهزيستي كشور با تأكيد بر حركت جمعيت به سمت سالمندي مي‌گويد: سن بازنشستگي ما متناسب با اين تغيير و تحولات، تغيير نكرده است و هنوز سن بازنشستگي همانند گذشته است. اگرچه پيشنهاداتي دراين باره طرح شده است اما هنوز به سرانجام نرسيده است.

رئيس انجمن مددكاري ايران انگار باور چنداني به مشكلات مالي سالمندان ندارد و معتقد است:« اگر امروز از سالمندان بپرسيم كه مهم‌ترين مشكل‌شان چيست، حتماً مي‌گويند كه مي‌خواهند ديده شوند. اين در حالي است كه ما تصور مي‌كنيم اولويت و دغدغه اصلي‌شان، پول است. سالمندان بايد حمايت شوند و اين بيش از هرچيزي براي سالمندان مهم است و ما در اين باره قوي عمل نكرده‌ايم.»

وي با تأكيد بر ضرورت بازنگري در سياست‌هاي بازنشستگي در كشور اصل ماجراي افزايش سن بازنشستگي را اينگونه بر ملا مي‌كند:«‌صندوق‌هاي بازنشستگي ما اكنون دچار مشكلند، وقتي سن اميد به زندگي بالا رفته و سن بازنشستگي ثابت مانده است تعداد سال‌هايي كه افراد بايد از مزاياي صندوق‌ها بهره‌مند شوند افزايش مي‌يابد و طبيعتاً بار مالي بيشتري را بر منابع صندوق‌ها تحميل خواهد كرد.» اظهارات اين مسئول سازمان بهزيستي در حالي است كه خودش هم مي‌پذيرد در بسياري از كشورها سالمندي دوران طلايي زندگي است و توريست‌هاي خارجي اغلب دوره سالمندي خود را مي‌گذرانند. در عين حال بيمه‌هاي كشورمان ماهانه 23 درصد از حقوق كارگران را كسر مي‌كنند تا با آن سرمايه‌گذاري كنند و هزينه‌هاي لازم براي پرداخت حقوق و مستمري بازنشستگان تأمين شود، ضمن اينكه درآمد اصلي سازمان تأمين اجتماعي از شركت‌هاي شستا است؛ ‌همان شركت‌هايي كه سال 89 از تخلفات هزار ميليارديش پرده برداشته شد و بنا بود تفحص از تأمين اجتماعي در مجلس كليد بخورد كه اين ماجرا به گفته سليمان جعفرزاده يكي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس وقت به سرانجام نرسيد.  در نهايت يك سؤال؛ آيا همانقدر كه براي افزايش سن بازنشستگي با پيري جمعيت برنامه داريم براي ميليون‌ها سالمندي كه نيازمند سلامت و تأمين آتيه هستند فكر و تلاشي شده است؟ تمام اقشار جامعه از دولت انتظار دارند به جاي افزايش سن بازنشستگي براي جوانان بيكار فكري بكند.

منبع : روزنامه جوان

 

 

خودکشی یک کارگر در سه راهی عسلویه!

صبح روز گذشته ( دوم شهریور ماه) یک کارگر در عسلویه با بستن طناب به گردن و خالی کردن زیرپایش خودکشی کرد وبه زندگیش خاتمه داد.

به گزارش 3مهرایلنا، این اتفاق کنار فنس منطقه ویژه پارس در سه راهی عسلویه رخ داده است.

از هویت و انگیزه اصلی این کارگر، اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

 

تعدادپناهجویان جان باخته در آب های پورت سعید مصر به150نفر رسید!

در طول سه روز اخیر پیکر بیجان ۱۵۰ مهاجر از آب های بندر پورت سعید مصر گرفته شده است. تنها امروز جمعه پیکر ۵۵ مهاجر جان باخته از آب های دریای مدیترانه به ساحل پورت سعید منتقل شد.

تعدادی از ۱۶۰ مهاجری که پس از ۶ ساعت سرگردانی در آب های دریای مدیترانه نجات یافته اند در بیمارستان به تخت بیمار دستبند زده شده اند تا مطابق با قوانین مصر معلوم شود که چرا بطور «غیرقانونی» در صدد ترک مصر بوده اند یا این که آیا خود از قاچاقچیان انسان هستند یا نه!

به گزارش23سپتامبریورونیوز،مهاجران و پناهجویان با مسدود یا دشوارتر شدن امکان دسترسی به کشورها و بنادر در شمال آفریقا مسیرهای جدیدی را برای آغاز سفر خود و رسیدن به اروپا می جویند. ظاهراً مصر یکی از این مسیرهای جدید اما پرخطر است.

احمد درویش از معدود کسانی است که نجات یافته است. می گوید:« پیکر کودکی در آب شناور بود که به کمربندم بستمش. ترسم این بود که خانواده اش نتوانند هرگز پیدایش کنند. کودک وزنی نداشت و نگه داشتن پیکرش در دریا برایم سخت و ناممکن نبود. تصمیم گرفتم تا هر طوری که شده رهایش نکنم».

سامه محمد یکی دیگر از نجات یافته گان می گوید:«بر روی قایق بسیار زیادتر از گنجایش آن، حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر بودیم. ساعت دو بامداد قایق کج و ساعت ۵ صبح غرق شد. آنهایی که شنا بلد بودند زنده ماندند و آنهایی که شنا نمی توانستند همراه با قایق غرق شدند».

مهاجران جان باخته اغلب از کشورهای شمال آفریقا، سوریه و خود مصر بوده اند که به امید زندگی بهتر در اروپا از جنگ و فقر می گریختند.

براساس این گزارش،انتظار، دلهره و حزن و اندوه و شوک کلماتی است که با آنها می توان حال و هوای خانواده ها و فضای پورت سعید را توصیف کرد. و این در حالی است که سطح هشدار در بیمارستان های شهرهای ساحلی مصر که نزدیک به محل حادثه هستند بالاست و عملیات نجات با همکاری ماهیگیران محلی و نیروی دریایی مصر ادامه دارد.

سوم مهرماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …