پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 24 شهریور1395

تجمع کارگران پست های فشار قوي برق دراعتراض به توخالی درآمدن وعده وزارت نیرومبنی برتبدیل وضعیت مقابل برق منطقه اي خوزستان!

روز گذشته(23شهریور) کارگران پست های فشار قوي برق در اعتراض به توخالی درآمدن وعده وزارت نیرومبنی برتبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل ساختمان برق منطقه ای خوزستان زدند.

به گزارش24شهریورجارپرس،يكی ازکارگران پست های فشار قوي برق ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين تجمع در راستاي احقاق حق اپراتورها در اعتراض به تبعیضات موجود در ميان آن ها و عدم اجرای وعده وزارت نيرو مبتنی بر صدور قرارداد کارگری دایم برگزار شده است.

شايان ذكر است كه اين اپراتورها در پي یکسان‌سازی مزایا، حقوق و امتیازات کارکنان قرارداد معین اپراتورهای برق با سایر کارمندان وزارت نیرو هستند كه به همين منظور چندين طرح در مجلس نهم كليد خورده است و عليرغم وعده هاي نمايندگاني كه اين طرح ها را كليد زده اند، همچنان شاهد عدم رسيدگي به وضعيت اپراتورها در مجلس دهم نيز هستيم.

گفتنی است در دو سال گذشته چندین مرتبه تجمعات اعتراضی توسط این کارکنان صنعت برق در مقابل مجلس و وزارت نیرو صورت گرفت که در نهایت مجلس وارد شد تا این قضیه را سامان دهد.

درهمین رابطه:

 

*وزارت نیرو مکلف به همسان سازی پرداختی ماهانه اپراتورهای پست های فشارقوی برق با سایر کارکنان پیمانی و رسمی شد

در بخش دهم قانون بودجه 95 آمده است: وزارت نیرو (شرکت توانیر) نسبت به همسان سازی پرداختی ماهانه اپراتورهای پست های انتقال و فوق توزیع سراسر کشور با سایر کارکنان پیمانی و رسمی اقدام نماید.

این قانون در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

در بخش دهم قانون بودجه 95 (تغییرات متفرقه) و در بند شماره 61 آمده است:

وزارت نیرو (شرکت توانیر) نسبت به همسان سازی پرداختی ماهانه اپراتورهای پست های انتقال و فوق توزیع سراسر کشور با سایر کارکنان پیمانی و رسمی اقدام نماید .

گفتنی است اپراتورهای قرارداد معین پست های فشار قوی برق و فوق توزیع برق کشور از دو سال گذشته به صورت جدی در پی تغییر وضعیت کاری و حقوقی خود برامدند و با برگزاری چندین تجمع و گردهمایی اعتراضی نسبت به شرایط خود اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده بودند.

وزارت نیرو تاکنون از تغییر وضعیت قراردادی اپراتورهای قرارداد معین پست های فشار قوی برق و فوق توزیع برق کشور سرباز زده بود و با وجود نامه های نمایندگان مجلس و مصوبه های مختلف، تن به این خواسته نداده بود و حتی در چندین جلسه مشترک نیز نماینده وزارت نیرو حاضر نشد.

 

 

*تعویق تجمع اعتراضی کارگران پست فشار قوی برق بدنبال وعده پیگیری 2 هفته ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی

شورای هماهنگی کارگران پست های فشار قوی برق ایران اعلام کرد: با توجه به قول مساعد مسئولین امر در خصوص تعیین تکلیف اپراتورهای کار معین پست های برق طی دو هفته پیش رو، تجمع اعتراضی که مقرر بود در تاریخ ۱۳۹۵/۲/۲۰ رأس ساعت ۹ صبح جلوی درب سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار گردد به زمان دیگری موکول می گردد.

گزارش دریافتی: شورای هماهنگی کارگران پست های فشار قوی برق ایران طی اطلاعیه ای بتاریخ17اردیبهشت ماه از تعویق تجمع اعتراضی 20اردیبهشت ماه مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی،خبرداد.

بخشی از این اطلاعیه بقرار زیراست:

پیرو پیگیری های مستمر همکاران و اعضا محترم شورای هماهنگی بهره برداران پست های فشار قوی برق کشور مبنی بر تشکیل جلسه شورای اداری سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص مکاتبه ایی که در مورخه ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ از سوی وزارت نیرو جهت تعیین تکلیف اپراتورهای کار معین پست های فشار قوی برق کشور و همچنین جلسات متعدد با اعضای شورای اپراتوری در خصوص قرارداد کارگری دائمی انجام گرفته است.

آخرین پیگیری های صورت گرفته بدین شرح است:

طی دیدار و گفتگو اعضای محترم شورای اپراتوری با صفدری در مجلس شورای اسلامی ایران، جلسه ایی در این خصوص هفته گذشته در سازمان مدیریت گرفته شده و نظر مسئولین سازمان هم در خصوص اپراتورهای کار معین پست های برق وزارت نیرو مثبت می باشد .

طبق آخرین صحبتی که اعضای شورای اپراتوری با مسئولین سازمان مدیریت داشته اند قرار بر این شده است که دستور کار اپراتورهای کار معین از جلسه شورای اداری سازمان مدیریت خارج و آقایان شاه نظری و جمالی قمی و دکتر صدر نوری اعضای محترم شورای مذکور طی هفته جاری یا نهایتا هفته آتی جلسه ایی جهت تعیین تکلیف مکاتبه وزارت نیرو مبنی بر اپراتورهای کار معین پست های برق کشور  تشکیل شود و نتیجه جلسه به وزارت نیرو ابلاغ گردد.

بنابراین با توجه به قول مساعد مسئولین امر در خصوص تعیین تکلیف اپراتورهای کار معین پست های برق طی دو هفته پیش رو تجمع اعتراضی که مقرر بود در تاریخ ۱۳۹۵/۲/۲۰ رأس ساعت ۹ صبح جلوی درب سازمان مدیریت برگزار گردد به زمان دیگری موکول می گردد که متعاقبا زمان مورد نظر به اطلاع عموم همکاران محترم ابلاغ خواهد شد امید آن می رود که مسئولین امر بر عهد و وفای خود باقی مانده و تکلیف این کارگران را مشخص کنند در غیر اینصورت تا حصول نتیجه نهایی اپراتورهای کار معین پست های برق کشور چاره ایی جز تجمع اعتراضی نخواهند داشت.

 

*تجمع شبانه و روزی  ونامحدود کارگران پست‌های فشار قوی برق مقابل سازمان مديريت وبرنامه ریزی آغازشد!

ساعت 8صبح امروز يكشنبه 6دی1394، کارگران پست‌های فشار قوی برق با در دست داشتن پلاكاردهايي كه به بي توجهي وخلف وعده وزارت نيرو اشاره شده در مقابل ساختمان سازمان مديريت وبرنامه ريزي تجمع كرده اند.

یکی از کارگران پست‌های فشار قوی برق گفت :در تجمع امروز در مقابل ساختمان سازمان و مديريت تعداد اپراتورها به حدود 400 نفررسيده است .

به گفته اين کارگران معترض به همراه چادرها شان آمده اند و تا حصول نتيجه، تجمع را ترك نمي كنند.

به گزارش 6دی جارپرس، اين کارگرافزود، هم اكنون حدود 400 تن از اپراتورها از سراسر كشور در مقابل سازمان مديريت درتحصن هستند و به آن ها گفته شده كه با احمد كفاشي رئيس امور انرژي اين سازمان گفتگو كنند كه اين اپراتور ها پيشنهاد مزبور را نپذيرفتند.

وي تاكيد مي كند كه اين اپراتور ها خواستار گفتگو با صدر نوري مشاور نوبخت هستند.

وی همچنين مي گويد كه قرار است فردا در كميسيون اجتماعي با برخي از اعضاي سازمان و مديريت، محمدزاده معاونت طرح و توسعه منابع انساني وزارت نيرو و كرم رضايي معاونت منابع انساني توانير جلسه بگذارند.

وي در پايان گفت كه اين جمعيت به همراه چادرها شان آمده اند و تا حصول نتيجه، تجمع را ترك نمي كنند.

به گزارش امروزنفت ما درهمین رابطه،یکی از کارمندان اپراتورهای وزارت نیرو که مقابل ساختمان برنامه بودجه ” گفت : علت اصلی تجمعات امروز تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروها می باشد .

وی ادامه داد: تا قبل از سال 88 برق منطقه ای هر استان برای بهره برداری از خطوط برق، قراردادی را با شرکت های پیمانکار منعقد می کرد پس از سال 88 قرار شد تا اداره برق منطقه ای هر استان قرارداد معین مستقیم با کارکنان این خطوط منعقد کند.

وی ادامه داد:  اکثر افرادی که امروز تجمع کرده اند دارای سابقه بیش از 10 سال هستند که در ابتدا قرارداد پیمانی با آن ها منعقد شد و سپس قرارداد مستقیم با وزارت نیرو با آن ها بسته شد .

وی افزود: اخیرا قانونی به وزارت نیرو ارجاع داده شده که در آن باید نیروهای شرکتی چند سال گذشته با هم تجمیع شده و قرارداد مستقیم با وزارت نیرو دیگر پا برجا نماند .

این کارمند اپراتور برق تهران افزود : با این اقدام حقوق و مزایای کارکنان شاغل به نصف کاهش می یابد و تاکنون مسئولیت  ضرر و زیان ناشی از این قانون را شخص و یا ارگانی بر گردن نمی گیرد .

وی در خصوص پاسخ مسئولان به این امر گفت : نماینده ما در حال حاضر برای مذاکرات به داخل سازمان رفته و ما هم منتظریم تا جناب آقای نوبخت پاسخگوی این جمعیت باشد .

شایان ذکر است نمایندگان ٥ هزار نفر از کارگران اپراتورهای قرارداد کارمعین پست های فشار قوی برق سراسر کشور که عمدتا دارای تحصیلات عالی در مراکز معتبر آموزش عالی ، با قراردادهایی با در آمدهای ناچیز استخدام شده اند و تا کنون چندین بار برای اعاده حقوق خود دست به اعتراض زده اند .

خواست های مشروع و قانونی این کارگران بارها و بارها در دوره محمود احمدی نژاد و دولت کنونی تنها منجر به دادن وعده حل مشکلات شده ولی تا کنون اثر بخش نبوده است .

نمایندگان این کارگران هفته پیش با صدور اطلاعیه ای خطاب به خبرگزاری ها و روزنامه های کشور اعلام کرده بودند که از امروز 1394/10/06  ، تجمعی اعتراضی اپراتورهای قرارداد کارمعین پست های فشار قوی برق تا حصول نتیجه مطلوب  ادامه خواهد یافت.

اولین تجمع این کارگران ، دیماه سال قبل مقابل مجلس  شورای اسلامی برگزار شد که حاصل آن نامه ایی با امضای 70 نماینده مجلس به وزیر نیرو در تأیید مشکلات این عده از کارگران و حساس بودن شغل اپراتور پست های فشار قوی برق بود و خواستار تبدیل وضعیت  قراردادهای انان شده بودند.

این کارگران در اخرین روز فروردین ١٣٩٤ نیز با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری ، حقوق و خواست های خود را پیگیری کردند و حاصل آن ، ارسال نامه ای از سوی وزیر نیرو به نوبخت مبنی بر این بود تا نسبت به تغییر وضعیت دارندگان این شغل کلیدی و حساس مجوزهای لازم از سوی سازمان مدیریت صادر شود.

پاسخ نوبخت به این درخواست مبنی بر اینکه ” سیاست دولت کوچک سازی است ” ، اما به مذاق این کارگران خوش نیامد و بار دیگر آنها را مرداد ماه ٩٤ به مقابل مجلس کشاند.

تجمع کارگران اینبار منجر به تهیه دو طرح در مجلس شد .

طرح دو فوریتی تبدیل وضعیت اپراتورهای پست های فشار قوی برق و طرح عادی یکسان سازی حقوق و مزایا و استمرار قرارداد با نیروهای رسمی و پیمانی ، پاسخ مجلس به درخواست های این کارگران بود ، دو طرحی که أولی در صف طویل بررسی طرح های دو فوریتی قرار دارد و طرح یکسان سازی نیز در کمیسیون ها دست به دست می شد.

کارگران خسته از روند طولانی رسیدگی به درخواست های مشروع و ابتدایی خود اول آذر نیز در مقابل سازمان مدیریت و مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند ونتیجه آن ، قول پیگیری از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود.

در این فواصل ، برخی نماینده های اپراتورهای قرارداد کارمعین از اولین تجمع خود تا امروز در سالن های مجلس و کمیسیون های مربوطه در جلساتی با نمایندگان مجلس و نمایندگان وزارت نیرو شرکت کردند که ماحصل آن پذیرش بار مالی تبدیل قرار دادهای این کارگران از سوی دولت بود .

وزارت نیرو قبول کرد که این کارگران را که تعدادشان نزدیک به ٥ هزار نفر است ، به صورت کارگر دایم در آورده و بارمالی ان را متقبل شود.

این تعهد اما  در جلسه سه جانبه با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و نمایندگان اپراتورها حاشا شد و جای آن را طرحی گرفت که خواستار آن بود تا کلیه اپراتورهای کارمعین را از تبصره ماده 32 خارج و آنها را به ماده 124 خدمات کشوری تبدیل کند و به نوعی این شغل حساس در زمره مشاغل حجمی  در آید تا به راحتی بتواند در برنامه ششم توسعه ، به بخش خصوصی با مختصاتی شکست خورده واگذار شود .

پس از این نقض وعده های مکرر اکنون نمایندگان کارگران باز در تهران جمع شده اند .

اینبار اما این کارگران که همه راههای مشروع و قانونی را با صبر و حوصله پیش برده اند با خود چادر و امکاناتی همراه کرده اند و تصمیم دارند تا حصول نتیجه مطلوب و گرفتن حقوق قانونی خود در سرمای زمستان در مقابل مجلس چادر بزنند.

تا لحظه تنظیم این گزارش (12 ظهر ) تاکنون هیچ مسئولی پاسخگوی معترضین نبوده و کارمندان اپراتور برق وزارت نیرو خبر از اجتماعات مقابل سازمان برنامه و بودجه طی روزهای آتی داده اند.

به گزارش امروز ایلنا درهمین رابطه، کارگران معترض پست‌های فشار قوی برق گفتند:حدود ۴۷۰۰ کارگر متخصص هستیم که در شرکت‌های برق منطقه‌ای سراسر کشور در کاری سخت و زیان آور را انجام می‌دهیم و با وجود مستمر بودن این حرفه هنوز رتبه بندی مشاغل در مورد ما اجرایی نمی‌شود.

معترضان با اشاره به تاکیدی که در قانون کار برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در مشاغل تخصصی شده است خواستار اجرای این بخش از مقررات قانون کار شدند و در عین حال از اینکه هنوز وضعیت استخدامیشان در مقابل شرایط همکاران تازه استخدام شده پیمانی آن‌ها مشخص نیست انتقاد کردند.

این گروه از کارگران معترض با یادآوری اینکه یکی از مطالبات آن‌ها تبدیل وضعیت از قراردادی به دائمی است از عدم امنیت شغلی گلایه کردند افزودند: سال‌ها قبل به عنوان اپراتور شرکتی در این

مجموعه کارکردیم و در سالهای پایانی دهه ۸۰ پس از برگزاری تجمع‌های اعتراضی متعدد توانستیم از مصوبه دولت وقت استفاده کرده و وضعیت استخدامی خود را به قرارداد مستقیم تبدیل کنیم.

معترضان با یادآوری اینکه مسئولان وزارت نیرو درسال ۹۲ اقدام به جذب نیروی پیمانی از طریق آزمون استخدامی کردند؛ افزودند: در این استخدام‌ها هیچ امتیازی برای آن‌ها و همکارانشان که نزدیک به ۱۵سال سابقه کار در شرکت نیرو را دارند در نظر گرفته نشد.

این کارگران در عین حال از وضعیت نامعلوم قراردادهای شغلی خود در سال آینده ابراز نگرانی کردند و افزودند: خبرهایی شنیده‌ایم که قرار است از سال آینده اپراتورهای فشار قوی، جزء نیروهای حجمی محسوب بشوند و این مساله بر نگرانی ۴۷۰۰ کارگر متخصص افزوده است.

این فعالان کارگری با اشاره به ماده ۳۲ قانون خدمات کشوری مبنی بر اینکه مشاغل حاکمیتی قابلیت خصوصی سازی ندارند افزودند: از قرار معلوم قرار است از سال آینده بر اساس یک برداشت ناصحیح و غیر قانونی از اصل ۴۴ قانون اساسی، پای پیمانکاران به پست‌های فشارقوی باز شده و خدمات اپراتوری به بخش خصوصی واگذار شود.

 

 

تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن گلناز کرمان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت 3ماه حقوق!

بیش از 300 نفر از کارگران کارخانه صنایع غذایی گلناز کرمان معروف به کارخانه روغن نباتی گلناز از دیروز(23شهریور) با تجمع در محل ورودی کارخانه خواستار دریافت حقوق معوقه خود هستند.کارگران معترض صبح امروز(24شهریور)با قرار دادن خودروهای خود جلوی درب ورودی کارخانه را بستند.

تجمع اعتراضی امروزاین کارگران به استانداری کرمان کشیده شد.

به گزارش24شهریورتسنیم،یکی از کارگران روغن نباتی گلناز با اشاره به اینکه کارگران خردادماه آخرین حقوق خود را از کارخانه دریافت کردند، گفت: 80 درصد کارگران را اخراج کردند و حقوق هم ندادند.

وی با ابراز اینکه به ما گفتند “مواد اولیه نداریم” ولی انبار کارخانه پر است، افزود: در سه ماه گذشته چندین بار تجمع کردیم اما کسی پاسخگو نیست.

این کارگربا بیان اینکه قرارداد روزانه با کارگران بستند، تصریح کرد: هر روزی که سر کار باشیم بیمه ما رد می‌شود.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز دراین باره گفت: مشکل کارخانه عدم تأمین مواد اولیه و واردات آن است.

وی با اعلام اینکه جهاد کشاورزی مجوز واردات روغن خام کارخانه را لغو کرده است، افزود: کارخانه برای واردات با مشکلات تأمین مالی نیز روبه‌رو است که از حدود دو ماه پیش در جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان مطرح شده است.

علیرضا رحمان‌نژاد با بیان اینکه در این جلسه با پرداخت تسهیلات 5 میلیارد تومانی از طریق یکی از بانک‌ها برای رفع مشکلات این کارخانه تصویب شد، گفت: متأسفانه هنوز این تسهیلات پرداخت نشده و مسئولان کارخانه صحبت از عدم همکاری بانک بیان می‌کنند.

خادمی مدیر کارخانه صنایع غذایی گلناز کرمان ضمن تأیید بخشی از صحبتهای رحمان‌نژاد گفت: اطلاعات لازم باید از هیئت مدیره در تهران گرفته شود.

به گزارش امروزایرنا درهمین رابطه،کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان با حضور در محوطه استانداری کرمان مواردی از جمله پرداخت نشدن حقوق معوقه 3 ماه اخیر، کم شدن ساعات کاری و تغییر نوع قراردادهایشان را با این کارخانه مطرح کردند.

این کارگران با اشاره به شرایط نابسامان کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان طی سال اخیر گفتند:حدود هزار نفر از کارگران این کارخانه که سوابق کاری بالایی هم دارند در معرض اخراج و بیکار شدن قرار دارند.

مسئولان کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نیز از تعطیل شدن این کارخانه خبر دادند.

شرکت روغن نباتی گلناز در 21 اردیبهشت 1360 تاسیس شد و در یکم اردیبهشت 1367 به بهره برداری رسید بر اساس اولین پروانه بهربرداری میزان تولید این کارخانه 30 هزار تن روغن در سال تعیین شده است.

 

 

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون اظهار نظر نهادهای دست ساز کارگری و معاون وزیر کار در مورد لایحه اصلاحیه دولت بر روی قانون کار

همانطور که در مقدمه گفتگوی سایت اتحاد در مورد قانون کار با جعفر عظیم زاده  آمده است سران خانه کارگر از لایحه اصلاحیه دولت خبر داشتند اما تا لحظه انتشار این خبر از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران، دست به انتشار آن نزدند. در پی انتشار این لایحه از سوی اتحادیه در دوازدهم شهریور ماه، خبرگزاری ایلنا نیز آنرا در چهاردهم شهریور منتشر کرد و بدنبال آن بود که کمپین خانه کارگر و دیگر نهادهای دست ساز کارگری و نهایتا معاون وزیر کار جناب هفده تن در مورد لایحه اصلاحیه دولت بر روی قانون کار براه افتاد. آیا آنگونه که محجوب و جلودار زاده در مجلس شورای اسلامی، نهادهای دست ساز کارگری و هفده تن مدعی آن هستند واقعا اینان خبر از چیزی نداشتند. یعنی ما کارگران باید بپذیرم که بنا به گفته هفده تن در خبر گزاری مهر، این لایحه مال دولت احمدی نژاد است و بنا بر این چنین لایحه ای نه از طریق وی و وزیرش، بلکه توسط این شخص و عواملش!؟ بدست مجلس شورای اسلامی رسیده است!؟

بنا بر اعلام خبر گزاری مهر،  لایحه اصلاحیه قانون کار در روز 13 تیر ماه از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده و  طبق سندی که اتحادیه آزاد  کارگران ایران و سپس خبرگزاری ایلنا منتشر کرده است این لایحه در روز سوم مرداد ماه در مجلس منتشر و بدست کمیسیونهای متعدد فرعی و اصلی آن رسیده است. با اینحال محجوب و جلودار زاده که به عنوان سران خانه کارگر در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و دیگر لایه های بالایی و میانی نهادهای دست ساز کارگری به شکل بسیار مشمئز کننده ای،  طوری رفتار میکنند و حرف میزنند که گویا تا همین چند روز پیش از این مسئله بی خبر بوده اند.

اما برای ما کارگران ایران بیش از هر زمان دیگری روشن است که خانه کارگر و دیگر نهادهای دست ساز کارگری هیچ ربطی به منافع ما ندارند، اینان همچون دولت شان و دیگر دولتهای پیشین،  حامل و نماینده هیچ منفعتی جز تداوم سیاستهای چند دهه گذشته و تضمین تداوم غارتگری چپاولگرانی نیستند که طی چند دهه گذشته هست و نیست ما کارگران را به یغما برده اند.

ما کارگران ایران نیک میدانیم که نهادهای دست ساز کارگری و سرانشان همدوش و همراه با دولتهای مختلف، مسبب وضعیت مصیبت بار کنونی هستند و این صفوف متحد و آگاه ماست که متضمن جلوگیری از ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار و نهادینه کردن قانون کاری خواهد بود که روح حاکم بر آن و مواد و تبصره هایش، حافظ منافع کارگران و بر پائی دنیایی بهتر برای زندگی و معیشت ما نود و نه درصدی ها خواهد بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 شهریور ماه1395

 

 

اخراج300کارگریک هتل5ستاره مشهد پس از2سال کارباحقوق ماهیانه350هزارتومانی تحت عنوان کارورز!

گزارشی درباره اجرای طرح کاررورزی:

300 کارگر شاغل در این مجموعه نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن عنوان شده از اردیبهشت سال 93 مشغول به کار بوده و پس از آن بدون علت موجه اخراج شده‌اند.

به این کارگران به نام کارآموزی ماهانه به ازای 9 ساعت کار در روز 350 هزار تومان به عنوان حقوق و مزایا پرداخت می‌شده و حتی بیمه آنها نیز پرداخت نشده است.

علاوه بر این، این مجموعه از افراد چک، سفته و نامه‌های سفید امضا دریافت کرده تا راهی برای اعتراض باقی نمانده و نتواند برای احقاق حقوق خود اقدام داشته باشند.

تسنیم طی گزارشی بتاریخ24شهریوراز اخراج ۳۰۰ کارگر یکی از هتل‌های معروف مشهد بدون استناد قانونی خبر داد.

بنابهمین گزارش، موضوع بیکاری و اشتغال این روزها برای جوانان تبدیل به معضلی بزرگ شده که برای آن چاره‌ای اندیشیده نشده و جوانان برای ارتزاق مجبور می‌شوند با برخی از شرایط ناعادلانه‌ای که کارفرمایان برای آنها در نظر گرفته‌اند سازش داشته باشند.

در این میان برخی از کارفرمایان به تعبیری عامیانه شور ماجرا را در می‌آورند و برای کارگران خود مشکل زیادی را ایجاد می‌کنند که ممکن است زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود.

در این میان یکی از هتل‌های 5 ستاره و بسیار مجلل در شهر مشهد مقدس اجحافی بسیار بزرگ به کارگران خود کرده و 300 نفر از کارگران خود را به بهانه‌ای اخراج کرده که هیچ وجهه قانونی ندارد.

300 کارگر شاغل در این مجموعه نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن عنوان شده از اردیبهشت سال 93 مشغول به کار بوده و پس از آن بدون علت موجه اخراج شده‌اند.

به این کارگران به نام کارآموزی ماهانه به ازای 9 ساعت کار در روز 350 هزار تومان به عنوان حقوق و مزایا پرداخت می‌شده و حتی بیمه آنها نیز پرداخت نشده است.

علاوه بر این، این مجموعه از افراد چک، سفته و نامه‌های سفید امضا دریافت کرده تا راهی برای اعتراض باقی نمانده و نتواند برای احقاق حقوق خود اقدام داشته باشند.

حتی در این نامه قید شده که از کارگران این مجموعه تعهد گرفته شده که بعد از ترک این هتل به هر علت در هچ هتل دیگری حق کار ندارند و به سایر همکاران خود نیز سفارش کرده‌اند که کارگران آنها را برای کار پذیرش نکنند.

در واقع این مجموعه اقامتی مجلل و لوکس کارگران خود را به شیوه‌ای نوین استثمار کرده و وضعیتی را برای آنها به وجود آورده که دیگر نتوانند از چاه کار کردن در آن بیرون آیند زیرا کارگری که نمی‌تواند حق و حقوق خود را بگیرد و یا پس از اخراج جای دیگری سر کار برود در واقع توان ادامه حیات را ندارد.

 

 

خطربیکاری بیخ گوش180کارگرکارخانه ویس جیرفت!

این کارخانه کنسرو را با برندهای همشهری و توانا در هفت خط تولید می کند که حاصل فعالیت آن اشتغال 180 نفر است اما اگر مشکلات مالی این کارخانه مرتفع نشود با بیکاری این کارگران مواجه خواهیم بود.

به گزارش24شهریورایرنا،مدیرعامل شرکت تعاونی ویس جیرفت هم گفت: این شرکت تعاونی سال 1390 تاسیس شد و سال 1392 نخستین خط تولید کنسرو ماهی را افتتاح کرد اما امروز به علت عدم حمایت مالی با بحران مالی روبرو شده است.

محمود سالاری ادامه داد: این کارخانه کنسرو را با برندهای همشهری و توانا در هفت خط تولید می کند که حاصل فعالیت آن اشتغال 180 نفر است اما اگر مشکلات مالی این کارخانه مرتفع نشود با بیکاری این کارگران مواجه خواهیم بود.

وی گفت: این کارخانه قبل از آغاز تولید احداث شده بود اما به دیلیل برخی مشکلات فعالیت نداشت که با تشویق مسئولان محلی و با سرمایه گذاری خصوصی اقدام به راه اندازی آن کردیم.

وی گفت: در مرحله نخست حدود 40 میلیارد ریال را برای خرید این کارخانه از صاحب اول آن دریافت و 17 میلیارد ریال هم برای تجهیزات و احیای خط تولید هزینه کردم که با فعالیت رسمی آن 30 نفر مشغول بکار شدند و با راه اندازی خط تولید کنسرو ماهی این تعداد کارگر به 180 نفر افزایش یافت.

سالاری گفت: شروع فعالیت شرکت تعاونی ویس جیرفت با وضعیت رکود اقتصادی همزمان و از سوی دیگر کمبود نقدینگی و زمان بر بودن برگشت هزینه ها موجب شد با مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش برای ادامه فعالیت روبرو شویم.

وی بیان کرد: کمبود نقدینگی باعث شد مجبور شویم 15 میلیارد ریال تسهیلات را با سود 21 درصد دریافت کنیم که بخش زیادی از این تسهیلات هم برای تجهیز خطوط هزینه شد.

سالاری افزود: در شرایط فعلی برای تامین مواد اولیه و ادامه تولید نیاز به تسهیلات بانکی داریم.

وی خاطرنشان کرد: بنا به مشکلات مالی پیش آمده زمینه واگذاری این کارخانه را به سرمایه گذار جدید فراهم کردم که در چند روز آینده روند واگذاری انجام خواهد شد.

محمود اسکندری نسب روز چهارشنبه نیزگفت: بعد از آن مالک جدید کارخانه اقدام به راه اندازی دو خط جدید کرد و فعالیت خود را از سر گرفت.

وی گفت: زمانی که مالک جدید این کارخانه را خریداری کرد، کارخانه بدهی بانکی داشت و قرار شد این بدهی بانکی توسط صاحب جدید پرداخت شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان افزود: تعدادی از اقساط بدهی قبلی توسط مالک جدید پرداخت شد اما حدود 12 میلیارد و 600 میلیون ریال بدهی معوق آن باقی ماند.

وی اظهار کرد: با توجه به تقاضای مالک فعلی کارخانه مبنی بر دریافت تسهیلات سرمایه در گردش، این سازمان طی نامه ای مالک کارخانه را برای دریافت 20 میلیارد ریال تسهیلات به بانک صنعت و معدن معرفی کرد اما بانک اعلام کرد شرط پرداخت تسهیلات جدید تعیین تکلیف بدهی معوقه است و به علت بدهی کارخانه قادر به پرداخت این تسهیلات نیست.

اسکندری نسب گفت: پس از آن طی نامه ای موضوع را بشخصه به معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردم و معاون وزیر نیز نامه را برای پرداخت به مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور ارجاع داد که مدیرعامل هم به بانک صنعت و معدن استان کرمان دستور پرداخت داد ولی باز هم بانک صنعت و معدن استان کرمان پرداخت تسهیلات را منوط به تعیین تکلیف بدهی معوقه کارخانه کرد.

وی افزود: پس از موفق نشدن در دریافت تسهیلات از بانک صنعت و معدن استان توسط صاحب کارخانه به منظور رفع مشکل نقدینگی مدیرعامل، نام این کارخانه را در لیست پرداخت تسهیلات رونق اقتصادی قرار دادیم کما اینکه تاکنون 17 واحد تولیدی از این تسهیلات استفاده کرده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان بیان کرد: در حال حاضر بنا به درخواست مالک کارخانه، وی را برای دریافت 30 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به بانک کشاورزی معرفی کرده ایم که در این زمنیه مشکل خاصی برای پرداخت وجود ندارد و مالک کارخانه باید مراحل دریافت را طی کند.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی کارخانه ویس جیرفت و بیکار شدن 180 کارگر این کارخانه خاطرنشان کرد: از نظر این سازمان کارخانه مذکور تعطیل نیست زیرا فعالیت این کارخانه فصلی است و با آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی دوباره فعالیت خود را از سر خواهد گرفت کما اینکه تعداد کارگران این کارخانه ها بیش از 40 نفر نمی باشد.

در تماس تلفنی، رئیس دفتر هیئت مدیره کارخانه حاضر به پاسخگویی نشد.

 

 

یازدهمین جلسه ارائه گزارش کارگروه پیگیری مطالبات کارگران معدن سنگ آهن ومردم بافق از دریچه دوربین!

شب گذشته(23شهریور)یازدهمین جلسه گزارش دهی اعضای کارگروه پیگیری مطالبات کارگران معدن سنگ آهن ومردم بافق در مسجد جامع بافق بدون استقبال کارگران معدن سنگ آهن بافق وگزارشی درباره به اجرادرآمدن مصوبات 6شهریورماه1393برگزار شد.

منبع:بافق خبر-24شهریور

 

 

تجمع اعتراضی کشاورزان چناران نسبت به قیمت پایین گوجه‌فرنگی و انسداد جاده آسیایی!

روز23شهریورماه،جمعی از کشاورزان چناران در اعتراض به قیمت پایین گوجه‌فرنگی در مقابل فرمانداری چناران تجمع کرده و به مدت یک، ساعت بزرگ‌راه آسیایی را مسدود کردند.

بنا بر اخبار رسیده، چند روز پیش نیز افرادی با صورت‌های پوشیده و خودروهایی که پلاک آن‌ها گل گرفته‌شده بود، شیشه‌های کارخانه‌های رب را شکسته و متواری شدند.

به گزارش 24شهریورندای چناران، روز گذشته بیش از ۳۰۰ کشاورز چنارانی که از قیمت پایین محصول گوجه‌فرنگی مزارع خود به ستوه آمده بودند در مقابل فرمانداری شهرستان چناران تجمع کردند.

کشاورزان با مسدود کردن بزرگراه آسیایی و ریختن گوجه‌فرنگی‌ها در خیابان، به قیمت پایین این محصول واکنش نشان دادند.

شایان‌ذکر است قیمت خرید گوجه‌فرنگی از کشاورزان در آغاز فصل برداشت این محصول ۳۷۰ بوده و به‌مرور سیر نزولی پیداکرده است و از عید قربان کارخانه‌های رب، این محصول را کیلویی ۲۶۰ تومان نقدی و ۳۰۰ تومان چهارماهه، خریداری می‌کنند.

براساس گزارش همین منبع،در پی اعتراض گوجه کاران چناران به قیمت پایین خرید محصولاتشان، جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی و شهرستانی تشکیل و قیمت خرید این محصول توسط کارخانه‌های تولید رب، 300 تومان، با پرداخت وجه 2 ماهه تعیین شد.

کشاورزان معترض، ادعا دارند که قیمت خرید این محصول از ۳۷۰ تومان به ازای هر کیلو به ۲۵۰ الی ۲۶۰ تومان کاهش یافته است و این مبلغ نمی‌تواند هزینه‌های اولیه کشت را جبران کند و عملاً کاشت گوجه‌فرنگی را زیان ده کرده است.

حمید حاجی نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران به بررسی این موضوع پرداخت و اظهار داشت: دیروز، بعد از اعتراضات صورت گرفته، جلسه‌ای با حضور مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری، فرماندار، مسئولین ستاد تنظیم بازار، مدیر و معاون سازمان تعاون و بنده تشکیل شد و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ گردید.

وی خرید گوجه به‌قرار کیلویی ۲۶۰ تومان را شایعه دانست و گفت: گوجه کیلویی ۳۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شده و خرید این محصول به قرار کیلویی ۲۵۰ و ۲۶۰ تومان سندیت ندارد و اگر کسی مدعی است باید رسید و مدرک ارائه دهد.

حاجی نژاد ادامه داد: با تعرضی که به کارخانه‌های رب صورت گرفت، تولیدکنندگان رب احساس ناامنی کرده‌اند و این عامل باعث شد تا روند خرید گوجه مختل شود.

وی بابیان اینکه با تأمین امنیت کارخانجات رب، از دیروز، مجدداً خرید شروع شده است، خاطرنشان کرد: مشکلات پیش‌آمده قطعاً از سوی کشاورزان نبوده وعده‌ای افراد سودجو اقدام به شکستن شیشه‌های پنجره‌های کارخانه ها کرده اند.

وی بیان داشت: در تحقیقات صورت گرفته این افراد شناسایی شدند و در تحقیقات و بازجویی‌های بعدی، اهداف این اخلال گران از حمله به کارخانه های رب مشخص خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران گفت: در جلسه‌ای که دیروز برای پیگیری این موضوع برگزار شد، قیمت گوجه‌فرنگی هر کیلو ۳۰۰ تومان با پرداخت وجه ۲ ماهه تعیین شد و خریدارها و کارخانه‌های تولیدکننده رب نیز تعهد داده‌اند که قیمت را پایین‌تر نیاورند و اگر غیرازاین باشد، سازمان جهاد کشاورزی خودش اقدام به خریدار این محصول خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تولید گوجه فرنگی با این قیمت برای کشاورزان سوددهی لازم را دارد یا نه اظهار داشت: الگوهای کشت دیگری نیز وجود دارد و کشاورزان می‌توانند از آن الگوها استفاده کنند.

حاجی نژاد بیان داشت: صادرات این محصول روند روشنی ندارد و در حال حاضر با مشکلاتی مواجعه است و تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد.

وی بابیان اینکه ارقام پر محصول و اصلاح‌شده گوجه‌فرنگی میزان عرضه را بالا برده است، گفت: ممکن است از دید کشاورز، قیمت هر کیلو از این محصول ۴۰۰ تومان هم توجیه نداشته باشد اما بر اساس قیمتی که کارشناسان تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی برآورد کرده‌اند، ۲۷۰ تومان نرخ سربه‌سر تولید گوجه در مزارع چناران است و با میانگین ۱۴۰ الی ۱۵۰ تن در هکتار، سه الی چهار میلیون تومان در سوددهی وجود خواهد داشت که البته ما نمی‌گوییم که این سوددهی خوب است اما با توجه به عرضه زیاد این محصول، چاره‌ای جز این نیست.

وی در پاسخ سؤالی در خصوص ایجاد سندیکای انجمن گوجه کاران، جهت پیگیری حقوق مدنی و ریالی کشاورزانی که به کشت این محصول اقدام کرده اند، اظهار داشت: در حال حاضر نظام صنفی وجود دارد و کشاورزان می‌توانند اعتراض‌های خود را از این طریق پیگیری کنند و البته ما با تشکیل انجمن گوجه کاران مخالفتی نداریم و کشاورزان می‌توانند با هماهنگی انجمن صنفی، می توانند این انجمن را ایجاد کنند.

 

 

تجمع اهالی 3 روستا برای جلوگیری دراعتراض به انتقال آب مازیار چشمه به هتل ماهان!

امروز24شهریور،اهالی سه روستای اوسا، مرسم و داربکلا با انتقاد از مطرح شدن طرح انتقال آب شرب مازیار چشمه برای هتل ماهان مراتب اعتراض خویش را امروز جلوی دهیار داربکلا اعلام کردند.

به گزارش24شهریوربلاغ، مدتی است که طرح احداث هتل گردشگری ماهان در شهرستان میاندورود شروع شد، از کیفیت و چند و چون این طرح اطلاعاتی چندانی در دست نیست. مسئولان میاندورود در این ارتباط کمتر اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار داده و حتی در گزارش‌های کاری خویش به موضوع احداث این مجتمع گردشگری اشاره‌ای نشد.

تنها خبری که مربوط به احداث این مجتمع در اختیار رسانه‌ها قرار دارد مربوط به دوره مدیریت طاهائی بود که جلسه کارگروه گردشگری در پروژه در دست احداث که طرح خاک‌برداری آن در برنامه کاری قرار داشت تشکیل شد.

از آن موقع به بعد اطلاعات چندانی از نحوه ساخت و یا اینکه این پروژه در چه مرحله‌ای است منتشر نشد.

در روزهای اخیر به دلیل اختلافی که بر سر تامین آب شرب این پروژه گردشگری به وجود آمد، بحث ایجاد این هتل و مشکلات مردمی در رسانه‌ها دست به دست می‌شود.

این طور که منابع محلی اعلام کردند، مسئولان ماهان طرح انتقال آب چشمه مازیار که خط قرمز مردم منطقه است را در دستور کار قرار دادند، این موضوع باعث دلنگرانی اهالی سه روستا اوسا، مرسم و داربکلا و بسیاری از دوست داران محیط زیست و منابع طبیعی شد.

اهالی این سه روستا اعلام کردند که این پروژه اگر نگران تامین آب هست یکی از چاه‌هایی که داری آب کافی است برای تامین آب در نظر گرفته شود و زمینه تخریب و بهره‌برداری نامناسب از این چشمه فراهم نشود.

بنا به گفته منابع محلی مسئولان این شرکت بدون توجه به درخواست‌های منابع محلی طرح لوله‌گذاری را در دستور کار قرار دادند و حتی اقدام به ایجاد سد بتنی در دهانه چشمه کردند که سیل روزهای اخیر باعث به دلیل سد ایجاد شده باعث تخریب چشمه شد.

اهالی این سه روستا امروز با حضور مقابل دهیاری داربکلا مراتب اعتراض خویش نسبت به مطرح شدن و عملیات اجرایی این طرح را در اعلام کردند و خواستار رسیدگی مسئولان استانی نسبت به رفع این مشکل شدند.

 

 

مصدومیت 4 کارگر پتروشیمی مبین در منطقه ویژه پارس جنوبی براثر آتش سوزی!

وخامت حال یکی از کارگران مصدوم وانتقالش به شیراز!

صبح امروز24شهریور، در ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین در منطقه ویژه پارس جنوبی آتش سوزی رخ داد که براثر آن چهار کارگر مصدوم شدند.

یکی از مجروحان به دلیل شدت جراحت های ناشی از سوختگی به شیراز اعزام شده است.

به گزارش24شهریور ایلنا، مدیرکل بحران استان بوشهر از آتش‌سوزی صبح امروز در ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین در منطقه ویژه پارس جنوبی خبر داد.

بنا به اظهارات «قاسم قائدی» در این حادثه 4 کارگرمصدوم شدند ولی مجتمع‌های پتروشیمی به‌روال عادی فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی  با بیان اینکه تا ساعتی دیگر این آتش سوزی مهار می‌شود، تصریح کرد: این حریق با مشارکت نیروهای امدادی و آتش نشانی تحت کنترل بوده و حرق در حال مهارشدن است.

در حادثه انفجار و حریق امروز صبح در پتروشیمی مبین  واقع در عسلویه یکی از مجروحان به دلیل شدت جراحت های ناشی از سوختگی به شیراز اعزام شده است.

در همین زمینه،  مدیر بهداشت،ایمنی و محیط زیست  شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز اعلام کرد: براساس اعلام همکاران حاضر در محل حادثه، این انفجار و پس از آن آتش سوزی به دلیل وجود ناخالصی در گاز دریافتی بوده است که گاز دریافتی به فیلتر آسیب  رسانده و هنگام تمیزکاری فیلتر این حادثه رخ داده است.

«حمیدرضا عجمی» تصریح کرد: دلیل اصلی حادثه در دست بررسی است و کارشناسان در محل پتروشیمی مبین حضور دارند.

بیست وچهارم شهریورماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …